DANVIK BORETTSLAG SPØRSMÅL, SYNSPUNKTER OG SVAR |
|
![]() |
|
AKTUELT - STYRENYTT - BONYTT - FOTOALBUM - VERDT Å VITE - HMS - SPØRSMÅL&SVAR - INNHOLD | |
![]() Har du spørsmål, idéer eller meninger? Har du spørsmål, tanker, idéer eller meninger som kan angå oss som bor i borettslaget? Vil du dele dette med oss andre? Send oss da en e-post, og gi særskilt beskjed om du ønsker at vi skal offentliggjøre det du skriver under "Spørsmål&Svar". Vi ser helst at du undertegner med fullt navn. Til høyre finner du mottatte spørsmål, innlegg etc i svart skrift, mens våre eventuelle synspunkter er i brun skrift under. Vårt svar er - når ikke annet er opplyst - forfattet av styreleder. Bruk gjerne vår epost-adresse: danvikbl@hotmail.com
|
Advarsel: Punktering ved garasjen
Vi har på kort tid opplevd at på begge bilene våre har vi
hatt punktering av dekk. Begge ganger har det skjedd rett etter
utkjøring av garasjene.
FORSLAG TIL
NYE VEDTEKTER
Se styreleders kommentarer
- "Fake news" - under Min mening,
klikk her. Nåværende vedtekter fungerer tilfredsstillende
Borettslagene ble i sin tid
etablert og organisert for
at flest mulig kunne skaffe
seg egen bolig til en
overkommelig pris. Altså en
solidarisk organisering som
fordelte kostnadene mest
mulig likt mellom
andelseierne.
Se
styreleders kommentarer
- "Nye vinn-vinn-vedtekter"
- under Min Mening,
klikk her.
Styret tar ikke ansvar!
I fall mottatt bilde sendt
oss 30.3.19, er
det du kaller "taklekkasje",
kan opplyses at du først
gjorde styret oppmerksom på
dette forhold i 2018 (se
bilde over). Om du i tillegg
har lekkasje fra selve
taket, ber vi deg oversende
de daterte bilder du måtte
ha av dette.
Jeg har tidligere sendt
eller vist bilde fra 2014 om
hvordan det renner fra
taket, men iflg styreleder
er vel dette et bilde jeg
har holdt for meg selv. Jeg
gidder ikke lenger å holde
på med dette da det medfører
all verden av underlige
forklaringer. Jeg har bare
påpekt at vi har natuligvis
ingen garanti for at det
ikke utvikler seg hvis ingen
ting blir gjort. Men å ta
ansvar, det skal en visst
ikke gjøre. Dette er siste
henvendelser fra meg
vedrørende denne saken, og
jeg ber om at det blir satt
inn på hjemmesiden vår.
Jeg ser at styrelederen fortsatt ikke har forstått sammenhengen med mitt forslag og styrevedtaket 17.04.18. Jeg har aldri hevdet at styret ikke skal prioritere vedlikeholdet, så det stemmer ikke.. Jeg regner med å få anledning til å begrunne mitt forslag på generalforsamlingen. Jeg ber om at denne korrigeringen også blir lagt inn på hjemmesidene. (Jan Erik Reffhaug, nr 110, 9.3.19)
Styret har fattet sitt
vedtak vedr. dette, se sak
nr 99 fra siste styremøte.
Enig i boder
Mye av borettslagets
garasjehistorie og
vedtakspraksis finnes både
på hjemmesidene og i
tidligere årsmøtepapirer.
Forhåpentligvis kan en titt
her avklare mye, spesielt
for andelseierne i nr 44 og
andre som har flyttet inn de
siste årene.
Jeg tillater meg å foreslå at det bygges fire boder ved siden av garasjene ved AMK mot bolig 40, slik at vi fire som ikke får utvidet garasjene våre kunne få tilsvarende med lagringsplass som det alle andre med nye garasjer får. Tanken bak forslaget mitt er at dette ville være en mulighet til å utjevne forskjellene det nå blir ved at alle, unntatt disse fire enhetene, vil få en verdiøkning med de nye garasjene. Alle andre får større garasje med mer lagringsplass, og dette kunne være en fin erstatning for oss som ikke får det. Vi betaler like mye som alle andre, men får ikke verdiøkningen og fordelene av nye garasjer, og det føles hverken rettferdig eller greit. Jeg har ikke tegnet noe, da jeg er åpen for forslag på hvordan det kunne vært løst smartest mulig. (Anine nr 42, 22.10.18)
Alle
garasjer får verdiøkning.
Både de som er bygd nye og
de som er rehabilitert.
Jeg har akkurat snakket med Rfd – slik jeg har gjort utallige ganger siden søppeltømmingen ble lagt om til containere. Og hører for n’te gang at ingen fra styret har ringt og klaget selv om lokket på containere står rett til værs, med fri tilgang til søppel for rotter og skjærer etc. At containerne nå står mot en skolevei, gjør ikke situasjonen bedre. Dere MÅ følge med på dette og klage allerede fredag kveld eller mandag morgen. Den beskjeden fikk jeg nå – fordi jeg ringte RfD for å forsikre meg om at de virkelig kommer i morgen. Dette er en oppgave som burde tilligge styret og ikke hver enkelt av beboerne. Det som skjer, er at folk regner med at dere klager, og blir gående og irritere seg over den uhygieniske situasjonen. (Dorthe Erichsen, nr 60, 20.9.18) Vi antar at forholdene som beskrives skyldes at RfD ikke tømmer søppel som avtalt. Dette har både folk i styret og beboere tatt opp gjentagne ganger med RfD. Vi har også skrevet mye om overfyllte søppeldunker på våre hjemmesider og i epost til beboerne - se bl.a. her: Vi tror at det eneste som kan bedre forholdene er at så mange som mulig er observante, og f.eks. ikke venter med å kontakte oss eller RfD dersom containerne ikke tømmes når tømmetider. På våre hjemmesider (se www.danvikbl.no/10.htm) har vi skrevet dette om ansvarsforhold: "Dersom du mener at søppelet ikke er tømt etter planen - ikke nøl med å ta en telefon til RfD (Renovasjonsselskapet for Drammensregionen), tlf 32049700, eller ta kontakt med styret." Når dette er sagt, må antageligvis noen av de som bor i borettslaget, også ta litt av skylda. Noen synes å mangle såkalt "søppelvett". Fortsatt har ikke alle skjønt at esker etc skal brettes sammen sånn at de tar minst mulig plass, at det ikke skal legges søppel i containere som allerede er fulle - men at en da i stedet må sjekke om det er ledig plass i container på det andre søppelpunktet, evt. vente med å legge eget søppel i containeren til den er tømt. Både de nåværende og nye søppelcontainere er dimensjonert for vanlig bruk pluss noe ekstra, og skal være fullt ut tilstrekkelig - da forutsatt tømming på avtalt dato fra RfD og søppelvett fra alle beboerne. Det er ikke tvil om at det skjer fordi vi er på hver uke – mens resten av området er annenhver uke. Det jeg mener er at STYRET må ta ansvaret for å klage når containeren ikke er tømt, allerede fredagen det ikke skjer. Nå er gikk det en hel uke før jeg klaget. Containeren skulle vært tømt sist fredag. Ingen fra styret hadde klaget da jeg ringte. Dere må følge med på at containerne blir tømt. Det er en naturlig oppgave for et styre. (Dorthe Erichsen, nr 60, 21.9.18) Det er mye en beboer kan se som et styre ikke kan se, og omvendt. Det er også sånn at folk som vanligvis "ser" kan være bortreist. Å bidra til et godt bomiljø - herunder at søppelcontainerne tømmes i tide - er alles ansvar. Og er mat- og restavfall ikke tømt på fredager, som avtalen er, så gi beskjed. Enten til en i styret, eller direkte til RfD. Vanskeligere behøver det ikke være.
Når et ansvar
pulveriseres,
blir det slik at
ingen tar
ansvar. Jeg har
ringt RfD
utallige ganger
dette året for å
få dem til å
tømme.
Parkering
inne på bo-området
Skjønner problemet, og vi
vil ta dette opp med
totalentreprenør. Det er de
som bestemmer hvordan
området skal brukes i
anleggstiden.
Garasjefordeling Iflg. Guttormsens forslag vil nr.112 og 114 bli plassert som nr. 4 og 5 i rekka sett fra 114 . De kommer altså langt vekk fra boligen i forhold til i dag. Er det ikke da bedre å flytte de nedre garasjene til den andre rekka da dette vel ikke vil gjøre noen forskjell for dem? (Beboer 24.6.18) ------------------ Garasjene er jo fordelt en gang for alle iht hvor boligen er, så det riktige er vel minst mulig «tukling» med dette. Hvis de små forandringene som skjer skulle tilsi en annen fordeling bør dette skje etter avtale med de aktuelle eierne. Garasjen er en del av boandelen og kan ikke forandres uten etter spesiell avtale. (Jan Erik Reffhaug, nr. 110, 19.6.18) -------------------
Garasjene er
opprinnelig tildelt i
forhold til hvor vi bor. For
at vi skal vite hvem
garasjene tilhører, bør vi
ikke gjøre store endringer.
Jeg antar vi er enige om at
det ikke er noen vits å
bruke fellesskapets midler
på inngangspartier som må
anses å være i forsvarlig
stand? Hvilke
inngangspartier er så i
uforsvarlig stand? Foruten
deg, har to andre
andelseiere kontaktet oss
vedrørende dette. Det synes
med andre ord ikke å være en
sak som engasjerer bredt,
kanskje fordi de aller
fleste synes sitt
inngangsparti er OK?
Du må ha misforstått, tror
jeg. Jeg har vel ikke sagt
at mitt inngangsparti ikke
er i forsvarlig stand. Jeg
er bare opptatt av at
vedtektene må følges mht
ansvar for areal. Det er vel
litt tvilsomt at styret bare
kan forandre vedtektene i et
styrevedtak. Mht min
stikkvei har jeg ingen store
synspunkter. Den ser
forsåvidt grei ut, men hvis
noe skal gjøres generelt vil
jeg jo være med på det.
Du nevner at
generalforsamlingen kan
endre styrets vedtak, men
vedtaket er jo ikke lovlig
iflg vedtektene og det betyr
vel da at det ikke er
gyldig? Bør det ikke
informeres om hvordan det
skal forståes, og at evt
vedlikehold av HELE
stikkveien må bli en avtale
med andelseier hvis det er
meningen at han skal betale
for det, enten hele eller
delvis?
Selvfølgelig er det
Borettslagets ansvar og
ruste opp stikkveien opp
til inngangen.
På
lik linje som terrasser
som er fra tidenes
morgen og får midler til
å reparere så må
stikkveier fra
opprinnelig standard få
sine veier reparert.
(Gro Ramberg Enersen,
nr 46, 22.4.18)
Takk for synspunkter.
Hei og takk for
god og effektiv
gjennomføring av
årsmøtet og
beboermøtet. Dette vil vel forenkle styrets arbeid som da kan forholde seg til det tilbudet som er gitt og evt koordinere ekstrabestillingene for oversiktens skyld. Mye tyder på at styret da ikke behøver å vente til alle disse detaljer er på plass, men kan be om igangsetting så fort tillatelsen kommer fra kommunen. Mye av dette ble vel også nevnt på møtet så jeg håper det kan gjennomføres på denne måten. (Jan Erik Reffhaug, nr 110, 11.4.18)
Vi takker for
feedback og
synspunkter.
Søppelkaos
![]()
Bedre
søppelløsning påkrevd!
Hver
husholdning ser ut til å
ha mistet store deler av
sin "søppelkvote"
sammenlignet med
tidligere løsning (uten
at jeg har konkrete tall
på hvor mange liter de
individuelle dunkene tok
vs hvor mange liter hele
borettslaget skal dele
på per i dag).
Konklusjon over tid er
at vi har alt for få
fellescontainere fordelt
på antall husholdningene
som bruker disse.
Vedlegger
et bilde, tatt i dag som
sikkert ikke er
et ukjent syn for de
fleste. Slik har det
sett ut med jevne
mellomrom det siste
halvåret. Det er rett og
slett ikke greit.
For vår
del har boden blitt det
nye
søppeloppbevaringsrommet.
Det lukter vondt, tar
opp plass, tiltrekker
seg dyr i tillegg til at
det skaper frustrasjon
og irritasjon for oss
som bor her.
Vi ønsker
ikke å ha det sånn.
Senest i
går var det en rotte
rett nedi veien her. Og
hva gjør vi når det blir
varmere i været?
Vi er ikke interessert i å ha boden full av maur og kakerlakker om et par måneder.
Det er et
par ting som bør sjekkes
relativt raskt:
Håper på rask
behandling og forslag
til løsning. (Sha Pakdel
Bjerkeli, nr 48, 4.4.18)
Noe av det du spør om
kan du se svar på under
"Søppelkaos"
(se over) - viktig er
at både matavfall og
restavfall skal tømmes
ukentlig, på fredager.
Økte
kostnader
Under
Min Mening om "Garasjer og
overskridelser", også
trykket i
årsmøteinnkallingen, skrev
styreleder: "Vi vedtok å øke
husleia med ca 500 kroner
fra 1.1.18."
Jeg forstår det slik at utsettelsen skyldes at et dokument mangler i søknadsmassen. Det er vel noe merkelig at etter alt arbeidet som er gjort på forhånd og at vi har benyttet fagfolk hele veien skal stå på et dokument? Arkitekter, entreprenør, og vi har til og med hyret inn en egen byggeleder til å passe på at alt skulle skje forskriftsmessig? Hva har egentlig skjedd? At TTT skjønner vi godt og det har det jammen gjort i denne saken. Styret anmodes nå om å sette fart på slik at vi kommer i gang senest i mai. (Beboer 7.3.18).
Utsettelsen mht når
garasjearbeidet skulle
starte - at det ikke blir
start rett over påske, men
forhåpentligvis i mai
(se her)
- kommer av at kommunen
ønsker å møtebehandle et
viktig dokument som er
nødvendig før den endelige
søknaden,
igangsettingstillatelsen,
kunne sendes inn. Dette kom
som en overraskelse både for
oss og våre
samarbeidspartnere. Grunnen
er muligens de siste års
korrupsjonsavsløringer i
kommunens byggesaksavdeling:
Fra tidligere å ordne ting
på en "grei" måte, synes en
nå å tilstrebe seg på å
gjøre alt mer "etter boka",
og kanskje vel så det.
Viktige avgjørelser tas ikke
lenger av en person, men av
flere i eget møte.
Ja, nå har jeg vært ute
og fjernet snøen foran
min garasje, og det gikk
greit selv om snøen
allerede var blitt hard
og tung.
At snøen på takene ble
fjernet var nok helt
nødvendig, men det som
for meg ser ut som total
mangel på forberedelse -
forundrer meg. Hadde det
ikke vært mulig å melde
om dette på forhånd slik
at flere kunne deltatt,
og at snøen på bakken
kunne blitt ryddet bort
samtidig?
En annen ting er at det
etter hvert blir
vanskelig å tømme
søppel.
Jeg har personlig prøvd
å ta vekk en del både
ved søppeldunkene og ved
postkassestativet, men
klarer selvfølgelig ikke
alt.
På sommeren blir vi bedt
om ikke å ha bilene på
parkeringsplassen på
onsdager. Hadde det ikke
vært mulig å gjøre noe
lignende nå, slik at man
kunne få brøytet der?
Synes ikke det ser
særlig ‘velstelt ‘ ut
for øyeblikket. (Brit
Svenningsen, nr 102,
13.2.18)
Ting kunne ha vært
bedre planlagt. Nå
kom det veldig mye
snø på søndag og
mandag, til og med
mer enn meldt, så vi
bestemte oss ganske
hastig på mandag for
å gjøre noe med
garasjetakene.
Bonden med traktoren
ble kontaktet og
skulle måke mellom
garasjene, men
traktoren får ikke
til å ta med alt, så
derfor ble det
viktig med varsel
til alle sammen slik
at ikke noen fikk en
overraskelse tirsdag
morgen.
Jeg vet ikke om dere måkte før eller etter traktoren var der, men det var enorme mengder snø før traktoren kom. Bildet over yter ikke helt rettferdighet. Jeg feilberegnet også hvor stor jobben faktisk ble. Vi var 5 stykker som holdt på i 2 timer, og det var tung snø under det øverste laget.
Forslaget om å
rydde
parkeringen er
veldig bra, så
det må vi prøve
å
gjennomføre.(Geir,
Styret, 15.2.18)
Jeg skulle absolutt ha sagt takk for jobben som ble gjort. Det beklager jeg. Veldig glad for at det ble lettere å tømme søppel, og at det blir fin parkeringsplass igjen. Tusen takk! (Britt Svenningsen, nr 102, 16.2.18) Stor tusen
takk Takk for takken - som går til de 5 snømåkerne!
Tau bort
parkerte biler! Nå må det gjøres alvor av at parkerte biler må taues bort og da for eiers regning. Vi kan ikke ha del slik og søppelfirmaet nekter å tømme så lenge de ikke kommer til med bilene sine. Nå må styret ta dette alvorlig og sette makt bak kravet om parkerte biler. Det ser ut som det er det eneste som kan nytte. Vennligst ta dette opp så fort som mulig, og vi ber om svar asap. (Beboer, 16.1.18) Takk for synspunkter. Denne vinteren har vært ekstraordinær mht snøfall. Forhåpentligvis går det flere år til vi neste gang får lignende problemer. I og med nytt garasjeanlegg, vil også de aller fleste av våre egne parkeringsplasser forsvinne.
Asfaltering til inngangsdør
o.a. - Takbelegget bør også være likt det vi har på hustakene. - Garasjeportene Twobi ser veldig fine ut. - Masse bør skiftes ut overalt hvor fagekspertisen syntes det er nødvendig. - Asfaltering opp til inngangsdøren er nødvendig . Område under tak ved siden av inngangspartiet har de fleste gjort andre arr. Som fliser etc. så der må det ikke gjøres noe. Det er fortsatt en del som ikke har trapper etc. og noen har litt lengre og brattere opp til sin inngangsdør. Ved å legge subbus/ grus vil alt renne ned i kjøreveiene å se forsøpplene ut. Dessuten kan man skli og ødelegge seg og hvem er da ansvarlig? - Det som er viktig er at når vi først gjør noe nå skal dette vare i mange år. Det skal også se helhetlig og ordentlig ut for oss som bor her og for fremtidige nye borettslaginnehavere. Vi ønsker vel at vårt borettslag skal fortsatt være et attraktivt sted å bo i ? (Gro Ramberg Enersen, nr 46, 22.10.17) Takk for synspunkter.
- Vi går inn for alternativ 4, jfr siste papirinfo: Avfallspunktet nær der dunkene står i dag og 2 parkeringsplasser på grøntområdet. Grøntområdet er det jo ingen som kommer til å ta seg av og 2 parkeringsplasser for gjester bør vi ha. De fleste bruker hovedveien, spesielt på vinterstid fordi veien der blir strødd. - Arbeidet bør begynne ved Andedammen. Det gir parkeringsmuligheter når garasjene ved fotballbanen skal rives. Veiene kan taes helt til slutt. Da kan vi se hva som er nødvendig. - Inngangspartiene bør hver enkelt selv ta seg av. - Det bør sjekkes nøye om garasjeportene er av god kvalitet. Ekstra montering og strøm til lading av elbil må alle betale selv. (Gro og Per Guttormsen, nr 106, 22.10.17)
Takk for synspunkter.
Garasjer: Her mener vi
at styret har fullmakt
til å velge det
alternativet som er det
beste for oss beboere.
Vi mener ikke at det
dyreste alternativet
skal velges, men det som
er det fornuftigste på
sikt.
Dette gjelder også masse, kun det nødvendigste. Hvordan arbeidet skal organiseres overlater vi til styret å bestemme.
Asfaltering/inngangsparti
: Når det gjelder
inngangspartiet så er
det vel nesten ingen av
beboerne som har lik
inngang lenger. Vi mener
at de som ønsker
oppgradering må bekoste
dette selv.
Vi har et spørsmål: ved
rydding av garasjene kan
det vi selv ikke skal
tas vare på, stå igjen
ved riving ???
Når det gjelder
garasjegruppa synes vi
at styret bør invitere
gruppa med seg ut på en
bedre middag før jul -
velfortjent! (Wenche og
Einar Fossberg, nr 38,
18.10.17)
Takk for synspunkter. Mht garasjerydding, må garasjene være helt tomme før de skal rives. Men styret vi vurdere å leie container sånn at evt. garasjeavfall kan kastes der.
Henvendelsen ble behandlet
på siste styremøte, og
styret
ønsker å utdype følgende:
Ser av garasjetegningene at dere har tenkt at vi skal ha søppelcontainere ved innkjøringsveien til garasjerekkene ved Andedammen. Er dette så lurt?
For meg som bor i denne
delen av borettslaget, blir
det langt å gå. Ikke minst
på vinterstid, da stikkveien
nedenfor bolig 92 ofte er
glatt og ufremkommelig. Så -
hvorfor ikke i stedet
plassere disse containerne i
den andre enden av
garasjerekkene? Enda nærmere
Andedammen, og ved den
tenkte nye utkjøringsveien?
(Beboer 5.10.17)
Takk
for synspunkter. Vår
oppfatning er at beboers
foreslåtte løsning vil - for
de aller fleste - bety enda
lengre avstand fra bolig til
søppel. Tar vi feil? Hva
mener dere andre?
Fortsatt trange garasjer Finnes det noen løsning for at de som ikke får bredere garasjer, dvs. de med garasje mot AM Knudsens gate, lettere kan komme ut/inn av sin bil? Kanskje ikke å ha hele vegger mellom disse garasjene? Sånn kunne vel plass spares, og det hadde blitt lettere å komme inn og ut? (Beboer 25.9.17) Takk for synspunkter. Ditt forslag må nødvendigvis bety at disse garasjene ikke blir helt private da det vil måtte bli åpning i hvert fall på deler av veggskillene. Hva mener dere andre berørte?
Isolasjon mellom
garasje og bolig
Takk for synspunkter.
Ingen asfaltering! Ser at styret inviterer til synspunkter på bl.a. asfaltering av stikkveier fra veien og til boligene. Mitt syn: Ingenting skal asfalteres. Bortkastede penger.
Takk for
innspill/synspunkter.
Hold budsjettramma - ingen ny generalforsamling!
Takk for synspunkter. Garasjegruppa søker å finne gode løsninger innenfor den ramme som er bevilget av generalforsamlingen, og håper at det skal lykkes. I august tar vi sikte på å avgjøre hvilken totalentreprenør som skal utføre arbeidet.
Takbelegget på garasjene bør være plater slik at det blir et helhetlig inntrykk. Garasjegolv - det bør være støpt gulv i garasjene. Elbil - hver enkelt som ønsker El-bil kontakt må betale og tilrettelegge dette selv.
Asfalt - alt skal
asfalteres av
gangveier/stikkveier fra intern
kjørevei og til den enkelte
bolig.
Takk for innspill/synspunkter.
Elbil-ladning -den enkeltes ansvar - Vi foreslår pultgarasjer med takplater og høyeste del ved porten. Ved Andedammen vil snøen på taket av den ene garasjerekka rase ned mot lekeplassen og ned mot plenen på den andre rekka. - Det bør være elektriske portåpnere på alle garasjene. Det er mer sikkert mot innbrudd og mindre vedlikehold av porten. - Hver enkelt må betale for lading av Elbil. - Garasjegulvet bør være støpt. - Vi har tidligere foreslått en utvidelse et sted på veien hvor to biler kan møtes og hvor vi eventuelt kan snu bilen. Det står stadig biler parkert i veien. (Gro og Per Guttormsen, nr 106, 16.7.17) Takk for innspill/synspunkter.
Nå er det like dårlig som tidligere. Flimring over skjermen omtrent hele tiden og den nye avtalen om at bredbåndet skulle bli så mye raskere stemmer i hvert fall ikke hos meg. Tvert imot kan det virke som det går tregere. Håper noe blir gjort for å sjekke/rette opp dette. (Beboer, 13.7.17)
Vedr. klaging: Ta selv kontakt
med GET, f.eks. på tlf 21545454.
GET ønsker at du selv klager
direkte sånn at de får oversikt
over hvor det er problemer.
Garasjene:
Automatisk portåpner
Takk for innspill/synspunkter. Fasadeendringer og søknader
Takk for innspill, de ble referert under beboermøtet etter siste generalforsamling.
Jeg er lei. Å stadig se overfylte søppeldunker, søppel som tyter utafor eller som ligger på bakken. Tar jeg så en titt nedi, finner jeg kartonger som ikke er bretta sammen. Ikke rart dunkene da blir fort fylt opp. Jeg snakker om søppeldunkene ved idrettsplassen, ved Andedamgarasjene er dette problemet langt mindre. Hvorfor kan ikke "synderne" gå noen skritt ekstra og tømme der det fortsatt er plass? Eller vente med å kaste søppel til de fulle dunkene er tømt, sånn som jeg gjør. Hvem av oss er det som ikke har søppelvett? Er det voksne eller er det unger? Eller er det folk utenfor borettslaget som bruker våre dunker? Ta til vettet, folkens! (Beboer 15.3.17) Vi har gjentagne ganger påpekt dette med søppel, og det skader ikke å gjenta: Vent med å kaste søppel dersom dunkene allerede er fulle, evt. se om det er ledig plass i de andre fellesdunkene. Søppel som ligger oppå eller ved siden av dunkene tiltrekker rotter/mus/fugler - og gir et dårlig inntrykk av borettslaget. (Bildet over er fra midten av mars.) Marienlystaksjonen
- en borettslagsoppgave? Jeg antar at det er mange som meg her i borettslaget som ser fram til at det bygges leiligheter på Marienlyst, ikke minst kan vi som begynner å dra på åra få bolig ikke altfor langt unna der vi nå bor. (Beboer 12.3.17) Styret har faktisk lov til det aller meste, også å melde borettslaget inn i hva det enn måtte være. Selv om vi tror vår oppfatning deles av et flertall av andelseierne, kan styret kan selvsagt møte motstand. Vi tror imidlertid meningsbryting og debatt er mer bra enn dårlig. Det skaper engasjement. Om mange er uenig i styret, kan saken tas opp og kreves avgjort på generalforsamling. Til årets generalforsamling er det meldt inn 0 - null - saker. Marienlystaksjonen er tverrpolitisk og arbeider for å bevare grøntarealer i nærheten av vårt borettslag. Styret synes sånt fortjener støtte, ikke minst i ei tid da det er nok sentrumsnære boliger for de som blir målgruppa for boliger på Marienlyst. Forhåpentligvis vil vår støtte bidra til å vippe vedtaket i riktig retning. Hvorfor bygger ikke kommunen - f.eks. i samarbeid med NBBO - i stedet ut den svære Sundlandstomta?
Parkeringsplassene våre - som alle beboere, gjester og håndverkere skal kunne benytte - blir i dag for det meste brukt av de som ikke setter bilen i garasjen eller som har flere biler. Vi håper at alle forstår at en parkeringsplass er et gode som på denne måten blir tatt ifra øvrige beboere. Styret har i flere år gjentatt at bil nr 2 skal stå i gata og ingen biler skal fast på parkeringsplassen. (Beboer 31.1.17) Det som påpekes er viktig. Parker i garasjen din, og har du ekstra bil/biler, skal disse ikke parkeres fast på borettslagets parkeringsplasser. Viktig at dette respekteres sånn at drastiske tiltak som f.eks. bort-tauing ikke blir nødvendig. Når vi får nye garasjer, vil alle parkeringsplassene ved Andedam-garasjene bli borte. Glass og metall i borettslaget Jeg ser at flere av borettslagets husstander plasserer sitt glass/metall søppel på toppen av beholderen ved garasjene ved ballplassen. Det er ikke henting av dette avfallet før 27.1. Det vil si i slutten av neste uke. Dette er ikke bra for borettslaget, at søppel plasseres utenom de vedtatte beholdere både ved egen husvegg og det som er felles. Alle som bor her har mer enn nok plass på egen eiendom eller i sin garasje til å ta vare på søppelet selv til etter hentedatoen foreligger. Neste henting blir 24. mars og deretter er det ikke beskrevet når neste henting blir, dette fordi det blir nye henterutiner fra mai 2017. Håper borettslaget kan informere beboerne om dette. (Beboer 17.1.17) Det som påpekes er viktig, ikke minst gjelder det hvilket inntrykk vi vil gi av borettslaget overfor andre. Derfor har vi også ved flere anledninger tatt opp dette med søppel, ikke minst på papirinfo og på våre nettsider. Det vil også bli et tema på borettslagets generalforsamling 5.4.
Kloakklukt på bad
Har du søkt på Google "Kloakklukt på bad" og prøvd rådene der?
Styrets praksis med å varsle og be om synspunkter når naboen vil endre
fasade, bygge ut veranda etc, synes vi er bra.
Styret synes det er viktig at flest mulig veit hva som skjer i borettslaget. Til dette bruker vi bl.a. nettsidene og info på papir. Når det gjelder fasadeendringer etc synes vi det er viktig at spesielt
naboer får si sin mening før vedtak fattes. Men uansett hva naboene mener, så har styret et selvstendig ansvar for å treffe mest mulig korrekte avgjørelser.
Andre borettslag med utetrapp?
Har grublet en stund på forespørsel
om etablering av trapp fra
eksisterende veranda.
Vi har konsultert forretningsfører
Torgeir Nielsen i Nedre Buskerud
Boligbyggelag (NBBO). Han svarer
følgende, under forutsetning av at
trappen ikke vil være til vesentlig
sjenanse for andre i borettslaget: Utetrapp = utrygghet
Idag føler vi at
vår balkong er trygg for et
eventuelt innbrudd.
Hvis naboene våre skulle satt
opp slik trapp mot Anne Marie
Knudsens gate ville vi følt
større utrygghet i forhold til
tilgjengelighet for uinnbudt
besøk.
(Einar og Wenche Fossberg, nr 38, 3.10.16) Med trapp blir selvsagt balkongene lettere tilgjengelige, også for utenforstående. Og det vil da bli lettere å kunne klatre over til naboens balkong, og til andre balkonger. Innbrudds-sikkerheten, eller innbrudds-usikkerheten, vil da bli omtrent den samme som i dagens underetasje. Pleier du å ha balkongdøra di åpen om natta og har f.eks. en nabo med utetrapp, vil det antageligvis da være lurt å låse denne balkongdøra.
Trappejungel
- eller felles trapper?
Takk for innspill. Styret er
positive i den forstand at ei
utetrapp kan bidra til økt bruk
av nærliggende uteområder.
Dessuten synes vi det er fint
med andelseiere som har ideer både
når det gjelder best mulig bruk
av bolig og tilliggende områder.
Sykler og kjeller mm
Positiv til utvendig trapp Vedr. trappesøknad fra nr. 64: Jeg har ingen innvendinger, ser fint ut, men jeg bor jo langt unna. Har prøvd å forestille meg hvordan det ville blitt om mine naboer skulle gjort det samme, tror ikke det ville vært noe problem. Er ellers enig i at vi har et felles opplegg for fasader. Det må se ryddig ut. (Lise Christoffersen, nr 98, 20.9.16)
I Danvik
borettslag har mye, gjennom årene,
vært fritt fram. Det har vært et
slags anarki. Muligens er dette i
andelseier-flertallets interesse,
muligens ikke.
Nye garasjer og parkeringsproblemer - Hva med perioden
vi bygger nye garasjer? Da blir
antakelig parkering et
kjempeproblem. Jeg har plass til min
bil pluss en til foran inngangen,
hvis det kan bidra, men da bryter vi
jo bestemmelsene i borettslaget.
Takk for innspill. Å være fleksible
mht parkeringsbestemmelser inne på
borettslagets område, kan være en
aktuell løsning under byggeperioden.
Verdiøkning Ser at det er satt opp et regnestykke om hvor mye husleia har økt siden borettslaget vårt var nytt. Vel så interessant er det kanskje å utføre samme regneoperasjon på hvor mye verdien på anlegget har økt. Altså reell økning, dvs prisen på leilighetene. (Beboer 29.8.16) Med dagens lavrente-politikk, favorisering av investeringer i eiendom med resultat at boligprisene nærmest løper løpsk, er sikkert denne økning ganske så formidabel. Ihvertfall fram til neste boligkrakk. Men hva betyr verdiøkningen så lenge de aller aller fleste i vårt borettslag ikke bruker boligen som noe spekulasjonsobjekt? Om vi selger må vi jo kjøpe like dyrt. Da blir husleie og husleieøkning langt viktigere, dette at folk skal ha råd til å bo, fra dag til dag.
Synes det er sparsomt med info vedrørende garasjene. Er det bare arkitektene som f.eks har kontakt med kommunen? I så fall ville det være en fordel om en fra styret/garasjegruppa opprettet en direkte kontakt slik at vi er sikre på at all nødvendig info kommer uten forsinkelser. Det burde vel opprettes enn nogenlunde tidsplan for dette slik at beboerne fikk nødvendig tid til opprydding etc. Dette bør i alle fall ikke forsinke fremdriften. (Beboer 17.6.16)
Takk for tips. Kontakt med kommunen har
hittil kun gått via arkitektfirmaet.
Vannkran i hagen Jeg skulle ha tatt opp spørsmålet om vann i hagen på beboermøtet, men gjør det nå i stedet på denne måten. Det var jo lagt opp til dette tidligere, men rørene ble plugget, visstnok pga at mange glemte å stenge vannet om vinteren slik at det frøs. Det er vanskelig å forstå at løsningen som ble valgt ble godkjent da dette har vanskeliggjort vann i hagen og det er vel der vi trenger det mest. Jeg anmoder styret om å ta dette opp på neste styremøte og finne en løsning som kan gjøre det lettere å lede vann til hagen. Slik som det er nå må vi legge slange fra andre siden av huset, gjennom gang og soverom for å få dette til. Alternativet er å bære vann i bøtter gjennom hele huset. Svært tungvint og vanskelig for mange. Jeg vet ikke om de rør som er plugget kan åpnes igjen, eller om det finnes andre løsninger. Hvis styret kunne ta dette opp og evt få en rørlegger til å se på det og anbefale en løsning ville det være fint. Fortrinnsvis samme rørlegger som plugget dette igjen. Frost er vel ikke lenger noe problem med de muligheter som finnes i dag. Jeg vet at det er flere som vil ha gjort noe med dette, så jeg håper styret vil se på dette og evt anbefale en løsning. (Jan Erik Reffhaug, nr 110, 19.3) Styret tok henvendelsen opp på styremøtet i mai/16, og vedtok å legge saken ut på nettsidene til diskusjon. Det er verdt å merke seg her at de beboere som bor i husrekka nærmest 1. Strøm terrasse, ikke har hage, og at de boliger som bor på enden av husrekkene har mulighet til å ta hageslangen rundt huset. Hva mener du?
Når får vi nye garasjer? Etter at den ekstraordinære generalforsamlingen vedtok å bygge nye garasjer, er det vel bare å sette i gang? Eller skal denne garasjegruppa diskutere og diskutere til de gamle garasjene faller ned? Nå har det gått 3 måneder siden den ekstraordinære generalforsamlingen, og det eneste konkrete jeg har sett er et møtereferat. (Beboer 12.2.16)
Hvis du
f.eks ser på vår garasjeside (klikk
her), og leser om de to
borettslagene som fikk nye garasjer, er
det faktisk sånn at ting kan ta tid, TTT.
Garasjegruppa har nå hatt to møter, vi
har bestemt
garasjeplassering/avfallsplassering og
"kontraktsmodell". Så fort vi har fått
detaljtegninger fra arkitektfirmaet, vil
søknad sendes kommunen. Normalt kan
dette ta 3 måneder, med alt ståhei som
nå har vært i forbindelse med korrupsjon
i kommunens byggeavdeling, kanskje
lenger tid.
Vi vil beholde våre gamle søppeldunker! Å ha søppeldunker utafor egen bolig, er et gode. Spesielt for oss som trekker på årene og har problemer med på bevege oss. Særlig skummel er glattisen nå på vinterstid. Hvorfor kan vi ikke beholde disse dunkene for matavfall og restavfall utafor egen bolig? Er det virkelig sånn at dette renovasjonsselskapet skriftlig har uttalt at dette er umulig? På vegne av mange. (Beboer 5.2.16) På det
ekstraordinære årsmøtet i november ble
det allerede bestemt at vi skulle ha to
felles oppsamlingspunkter for alt
søppel. Å oppheve dette vedtaket,
trenger ny generalforsamlingsbehandling.
Behold de to murgarasjene! På ekstraordinær generalforsamling ble murgarasjene nevnt, og å beholde de sånn som i dag, med to garasjer. Det synes jeg høres fornuftig ut. Da kan borettslaget få leieinntekter, samtidig som to andelseiere med flere biler får anledning til å leie ekstra garasje. Om dette går på bekostning av en utkjørsel, synes jeg det spiller mindre rolle. Mange av oss har i alle år klart oss med en inn/utkjørsel. Nå når både garasjebredde og avstand mellom garasjerekkene skal økes - blir det lettere å få snudd en noen gang før. Ihvertfall for de av oss som mestrer dette å kjøre inn og ut av garasjer. (Beboer 11.12.15) På garasjegruppas møte i januar, var det flertall for kun å beholde den ene murgarasjen, da litt utvidet, og bruke resterende plass til ei redskapsbod/styrebod. Se referat her.
Stem for styrets forslag!
Jeg har
forsøkt etter beste evne å sette meg inn
i tilsendte papirer, og så vidt jeg kan
bedømme det, er dette et grundig og
gjennomarbeidet prosjekt. Jeg har lyst
til å berømme styret for godt utført
arbeid, og spesielt setter jeg stor pris
på at det er et enstemmig styre som
leverer sin innstilling. Det betyr mye
for oss ”menige” medlemmer da det vel
betyr at noe av de beste alternativer er
funnet. Med dette er det liten risiko å
gi styret den fullmakt de trenger for å
kjøre videre. Tidspunktet kunne vel
heller ikke være bedre med det
rekordlave rentenivået som bankene
tilbyr i dag. Sikkerheten med en
maksgrense for prisøkning er også godt
ivaretatt. Vi takker og bukker, og håper at vi har klart å komme fram til løsninger/forslag som vil være i de aller flestes interesse.
Hunder og biler og regler.
Å balansere mellom hva
som er ønskelig, og hva som må til for at vi
skal ha det sånn noenlunde levelig med
hverandre, er ikke alltid like lett.
Det har i lengere tid vært svært dårlig kvalitet på TV- sendingene. Bilde flimrer over skjermingen veldig ofte og forstyrrer sendingen betydelig. Jeg har tidligere forsøkt å ordne opp via Get, men det ser ikke ut til at det tas alvorlig, Det er flere i borettslaget som opplever det samme. Kanskje vil det hjelpe hvis det kommer en henvendelse fra borettslaget og at det da kan bli gjort noe med det. Nå betaler vi for en tjeneste som på ingen måte er fullverdig og iht avtalen. (Jan Erik Reffhaug, nr.110, 23.11.15) Vår kontaktperson til GET, Haakon Johansen i styret, svarer: "Det er ikke akseptabelt at Get ikke tar dette alvorlig. Jeg tar kontakt med Get hvor jeg kan snakke med vår hovedkontakt. Jeg kommer tilbake med en oppdatering senere i uken. Hvilke andre enheter klager på signalet?"
SISTE: GET var på besøk i vårt
område i dag, 24.11. Feil ble funnet i
flere eksterne tilkoblingsbokser.
Dette vil bli rettet opp i dag og i
morgen.
Når det gjelder nye garasjer så ser jeg at våre i Anne Margrete Knudsens gt. ikke skal gjøres noe med. Hvis jeg skal stemme ja for nye garasjer så må i alle fall våre oppjusteres med ny garasjeport (nåværende er skeiv og skranglete) samt oppgradering av skillevegger (har hull og er ikke brannsikre), ellers så blir svaret nei. Foreslår derfor at det presiseres i styrets forslag til vedtak at disse garasjene vil bli oppgradert med nye porter, skillevegger etc. Det er enklere og stemme når man har klarhet i hva som vil bli konsekvensene - ikke sant? (Gro Ramberg Enersen, 23.11.15). I styrets forslag til vedtak heter det at garasjene skal oppgraderes. Hva som legges i "oppgradering" er ikke nærmere presisert. Styrets tanke her er at dette måtte en - i etterkant av evt. positivt vedtak - søke å bli enig med de aktuelle beboere om. Ellers: Det er fritt fram for alle å sette fram endringsforslag, tilleggsforslag etc på ordinære såvel som på ekstraordinære generalforsamlinger. Dine synspunkter tas til orientering.
Blir det for trangt? I dag er avstanden mellom Andedam-garasjerekkene ca 6,3 meter. Om 7 meter er nok eller ikke, kan den enkelte selv enkelt finne ut: Merk opp 7 meter fra garasjeporten, kjør bilen din inn og ut av garasjen, og se hvordan det går. Det burde holde.
Hvordan stemmer jeg?
Hva med rehabilitering av nåværende garasjer? På den ekstraordinære generalforsamlingen legges det - i all hovedsak - kun fram forslag om nye garasjer. Hvorfor er ikke rehabilitering av de nåværende garasjer også tatt med som et alternativ? (Beboer 22.11.15)Forrige årsmøte vedtok at en ønsket fremlagt forslag på nye garasjer, ikke rehabilitering av de nåværende. Dette har styret forholdt seg til. Dersom det framlagte forslaget - garasjer, asfaltering mm med en kostnadsramme på 7,5 millioner kroner - faller, kan det være aktuelt å vurdere andre og billigere løsninger. Deriblant rehabilitering av nåværende garasjer.
Ble litt overrasket over å høre at de nye garasjene ikke blir 3 meter brede, men derimot kun 2,8 m. For disse 40 cm ekstra i forhold til dagens, foreslår styret igangsatt et prosjekt til nærmere 8 millioner kroner. Eller 200.000 kroner for hver centimeter. Jeg skulle likt å vite hvor mange av andelseierne som egentlig har bruk for disse dyre ekstra centimeter, og hvor mange som har så bred bil at de har problemer med å komme seg inn/ut av nåværende standard borettslag-garasje. Har styret noe oversikt over dette? Jeg trodde trenden i dag gikk mot sykler, ikke biler, mindre og plasseringsvennlige biler framfor større, og restriksjoner på bilbruk. Hvorfor da bruke så mye penger på et nytt og dyrt parkeringsanlegg? (Beboer 22.11.15) Styret har ingen pålitelig oversikt over hvem som har bil, hvem som har så og så mange biler, hvem som har så og så bred bil etc. Mht til bredden, ønsker vi garasjer som er ca 3 meter brede. Vi håper at prosjektet skal koste under 7,5 million kroner. Penger skal også gå til å oppgradere parkeringsplasser og veinett sånn at disse bedre skal tåle både tunge kjøretøy og telehiv. Etter manges mening er investering i nye garasjer en fremtidsrettet investering som vil gjøre at boligen vår stiger i verdi minst like mye som garasjene vil koste.
beholdes som de er og leies ut?To utleiegarasjer Jeg har prøvd å forstå forslaget om nye garasjer. Jeg har noen synspunkter, spørsmål og forslag: - Jeg er enig i at en husleieøkning må gjelde for alle, også for de 4 andelseiere som ikke får nye garasjer. Disse har den store fordelen som ingen andre av oss har, nemlig at de også kan parkere utenfor sin garasjeport. Derved får de en eksklusiv ekstra parkeringsplass kun til eget bruk. - Garasjene i murbygningen, ved hus nr 80, mener jeg burde beholdes som to garasjer. Men - begge disse garasjene kunne være til utleiebruk, øremerket for de i borettslaget som har flere biler. Utleie kunne administreres av styret. Inntektene herfra ville styrke borettslagets økonomi med 10-20.000 kroner i året. - Ved en slik løsning vil vi mangle en beboergarasje. Her har arkitekten en utfordring: Å finne plass til denne ekstra garasjen enten på ei garasjerekke ved Andedammen eller på ei garasjerekke ved fotballbanen? Det vil da bli en felles parkeringsplass mindre, men siden kommunen ikke lenger setter krav om sånne parkeringsplasser, om jeg skal tro det dere skriver, burde dette ikke være noe problem. Dette kan bli en vinn-vinn-situasjon. Vi får to ekstra garasjeplasser ved å gi avkall på en parkeringsplass, og tjener samtidig penger. Hva klarer arkitekten å få til? (Beboer 21.11.15) Om vi evt kan få til en ekstra garasje, og samtidig få til god nok utkjørsel fra murgarasjene - dette er kanskje noe arkitekten kan si litt om på onsdag, på generalforsamlingen.
Hvorfor så dyrt? Da forslaget om garasjer ble lansert i våres, ble vi forespeilet en prislapp på 100.000 kroner pr. garasje. Altså totalt under 4 millioner kroner. Nå - etter et drøyt halvår - kalkuleres det med det dobbelte. Hva blir kostnadene om nok et halvår? Over 10 millioner? Står vi foran et nytt Mongstad? At vi vedtar noe som bare stiger og stiger i pris og havner i luksusfella med "no point of return"? (Beboer 21.11.15) Første estimat bygde kun på prisoverslag fra en tilbyder og omhandlet kun garasjene, ikke asfaltering av veinett. Vi har nå fått inn ytterligere ett tilbud og har da valgt å oppjustere. Før arbeidet evt. skal ta til, vi det - muligens med ekstern konsulenthjelp - bli utarbeidet grundig anbudsspesifikasjon der vi så langt mulig vil søke å sikre oss mot alle eventualiteter. Dette vil forhåpentligvis bety at sjansen for overskridelser sterkt reduseres. . Mongstad var et nybrottsarbeid, å asfaltere og bygge garasjer ligner til sammenligning mer på "plankekjøring". Allikevel: Blir planlagte overskridelser over 10% vil arbeidet ikke bli satt i gang før vi har hatt ny generalforsamling som så står fritt til å avgjøre garasjeprosjektets videre skjebne.
Garasjer og konsekvenser
Konsekvenser av ja ----------------------------- NOEN KOMMENTARER TIL KONSEKVENSER FOR ET JA: 1. Husleia vil naturligvis måtte øke noe, men dette er en økonomisk investering hvor utbyttet blir økt verdi både for borettslaget og den enkelte og vil kunne realiseres når det måtte passe andelseieren. 2. Hvis det blir aktuelt at ikke alle garasjer fornyes, kan det vel IKKE BLI ØKNING av husleia for de som ikke får ny garasje? Hva er det i som begrunner dette? Dette blir i så fall bare et regnestykke og det må vel styret og evt NBBL/banken kunne klare i 2015? 3. Det blir heller ikke behov for så mange parkeringsplasser da det blir mye lettere for samtlige å benytte garasjen. 4. Jeg antar at avtalen mellom kommunen og renovasjonsselskapet regulerer hvilke plikter som inngår. Det ville forundre meg meget hvis selskapet kan nekte å hente søppel hos innbyggerne? Dette vil løse seg naturligvis. NOEN KOMMENTARER TIL KONSEKVENSER FOR ET NEI: 1. Ved et nei vil det naturligvis ikke få konsekvenser for husleia i første omgang, men på sikt vil den øke, kanskje enda mer enn i dag. 2. De dårligst garasjene må allikevel rehabiliteres, og det er grunn til å anta at dette vil bli mye dyrere enn å se hele garasjesaken under ett. 3. Det er også usikkert hvilke konsekvenser dette får for parkeringsplassene. 4. Søppeltømmingen vil uansett løse seg. Garasjesaken må løses før eller siden, og jo lenger tid det går dess dyrere vil det bli. Jeg/vi er kommet i en alder som nok gjør det tvilsomt om vi vil nyte godt av ny garasje, men det forhindrer jo ikke at vi ser hvor elendig enkelte garasjer er, og at det ikke tar seg noe særlig ut i dette attraktive bo-området Jeg vil derfor sterkt anbefale å stemme for nye garasjer. (Jan Erik Reffhaug, nr.110, 16.11.15)
I
borettslag er det et prinsipp at vedlikehold, utgifter til
bygningsmessige endringer etc deles solidarisk mellom
andelseierne. Et klassisk eksempel er f.eks. ei boligblokk som
velger å installere heis. Selv de som bor i 1. etasje må
akseptere husleieøkning som følge av denne heis-investeringen,
selv om de naturlig nok ikke har behov for å bruke den.
Egenandel for garasjene
Forbud mot beboer-parkering? Styreleder sendte ut følgende epost-melding til andelseierne 9.11.15: "Kommunen skal legge om avløpsrør nedenfor Andedammen-garasjene. Arbeidet har begynt i dag, og er beregnet til å ta ca fire uker. Gravingen begynner ved kumlokket rett bak sperringen i forkant av bildet, følger den oransje streken, så forbi lysmasten, inn på vår parkeringsplass og så inn på området ved hus 114. Bak hekken her, ved Fagerlibakken, er det et nytt kumlokk. Her vil gravingen stoppe. Vanlig gravetempo er visstnok ca 4-5 meter om dagen, dvs. at alle parkerte bilder som sees på bildet - både i gata og på parkeringsplassen vår - må fjernes enten fra og med i morgen eller i løpet av få dager. Siden dette - midlertidig - vil redusere borettslagets parkeringsplasser, blir det viktig at de få parkeringsplasser vi nå har igjen KUN BRUKES AV GJESTER. Dvs at parkeringsplassene ved garasjene nærmest Idrettsplassen og A.M. Knudsens gate KUN brukes av gjester - ikke av andelseiere. Altså: Parker egen/egne biler enten i garasjen din, eller bruk f.eks. den delen av 1. Strøm Terrasse som er nærmere Danvik skole, evt. bruk deler av A. M. Knudsens gate." En av andelseierne takket for informasjonen, men hadde noen kommentarer: "Men hvordan dere kan påstå at parkeringsplassene skal kun brukes av gjester forstår ikke jeg. Da går du imot husordensreglene. Har ikke noen betydning for min del, men har vært i noen slike diskusjoner tidligere og mener at hvis det er slik at parkeringsplassene først og fremst er for besøkende bør dette i så fall gjøres om i husordensreglene. Skjønner heller ikke hvorfor besøkende skal ha fortrinn fremfor fastboende." Vi svarte: Situasjonen med over halvering av antall parkeringsplasser, er nå ekstraordinær og tidsbegrenset, men blir høyst sannsynsynlig permanent dersom vi velger å bygge bredere garasjer. Dette vil kreve at husreglenes bestemmelser vedr. borettslagets parkeringsplasser, må vurderes pånytt. I det aktuelle tilfelle foreslår jeg at du ser på det jeg skrev om parkeringsplassene i den nettopp utsendte epost, som en sterk henstilling om at de få parkeringsplasser vi har, prioriteres til gjester. Beboers tilsvar:
Garasjenes tekniske tilstand Er det lagd en samlet rapport med over tilstanden for hver enkelt garasje? En slik rapport er nødvendig for å kunne vurdere reparasjons/vedlikeholdskostnadene til sammenligning med prisen på ny-bygging. (Beboer 6.11.15) Vi har forelagt spørsmålet for Teknisk Utvalg. Et av utvalgsmedlemmene mener at en slik garasje-rapport ikke er aktuell på nåværende tidspunkt. Om det derimot blir vedtatt ikke å bygge nye garasjer, vil det være nødvendig å sjekke nærmere de enkelte garasjer og finne ut hva som må til for å sette de i best mulig stand.
Feilparkering Takk for synspunkter. Dersom vi vedtar å bygge nye, breiere garasjer, vil problemet løse seg selv: Da vil det bli så få parkeringsplasser at disse få plassene kun kan brukes av gjester. Beboere med flere biler må da enten parkere i gata, eller leie f.eks. garasjeplass hos beboere som ikke har bil. Bøtelegging kan absolutt være et alternativ om ikke noe annet hjelper, men sånt bør evt. vedtas av Generalforsamlingen.
Jeg fikk melding om feiing og ventet på feier'n i dag, 29.10, men ingen dukket opp. Greit nok det, jeg fyrer allikevel bare noen få ganger i året og skjønte derfor ikke vitsen med denne feier-meldinga. (Beboer 29.10.15)
Borettslaget har tidligere meldt fra til brannvesenet at våre
boliger bare skal ha feiing annethvert år. Vi hadde feiing
i 2014, neste blir følgelig i 2016. Vann og atter vann Styret må skjerpe seg. Fortsatt renner det vann i gata. Meldinger sendes ut, vannet skrus av, men ingenting hjelper. Snart kommer kulda, da får vi den skøytebanen! Nå må dere gjøre noe effektivt for å få stoppet denne lekkasjen. (Beboer 29.10.15) Vi har fått mange motstridende løsningsforslag når det gjelder denne vannlekkasjen, bl.a. at vi måtte ta tiden til hjelp. Hittil har fagekspertise - også fra kommune og vannverk - befart området gjentagne ganger-. Vi har også bedt Teknisk Utvalg om bistand. Vann er også skrudd av - uten at det ble mindre lekkasje av den grunn. Imidlertid: Førstkommende mandag kommer firma "Lekkasjesøkeren" pånytt. Vi har nemlig funnet ut at vannet antageligvis stammer fra et rør som går inn i kjelleren til den gamle fabrikkbygningen og som fortsatt er vannførende. Vannet er skrudd av med en kran, men like før vannet når fram til krana er det en lekkasje. Denne vannledningen er en "arv" fra den gamle eddikfabrikken, og det finnes ikke - ifølge vannverket - kart over hvor dette vannet er koblet til. Forhåpentligvis vil Lekkasjesøkeren finne ut dette på mandag, sånn at vi kan koble vannet fra selve kilden og dermed stoppe lekkasjen.
Borettslaget har strøsand, så her må det evt. være den enkeltes ansvar å strø mens vi venter på firmaet som har måke- og strøoppgaver i borettslaget. Når det gjelder felles søppelplasser, så kan RfD (Renovasjonsselskapet for Drammensregionen) stille krav til hvordan vi organiserer vår søppeltømming. Om vi velger et nytt garasjeanlegg, er et krav om 1-2 felles søppelpunkter meget sannsynlig. Om garasjene forblir som i dag, vil et sånt krav neppe komme - i hvert fall ikke i de nærmeste årene.
I forbindelse med lekkasjen ved
stien: Mulig dere allerede har forhørt dere, men jeg tenker at vi kan spørre andre borettslag om de har hatt tilsvarende mysterium? Fortrinnsvis de borettslag som er bygget i samme tidsrom som vårt, men også andre.
Så et spørsmål om brann: Mulig det ligger svar på nettsiden, men jeg kunne ikke finne det: Har vi brannmur mellom enhetene i hver rekke - fra grunnmur og helt opp til taket? Hvis vi ikke har det; bør vi slutte med å grille på terrassene våre? (Beboer 19.9.15)
Takk for tips. Siden
fagfolk mener lekkasjen ikke har forbindelse med våre
boliger, er det nærliggende å tro at den har med
forholdene i grunnen å gjøre. Bl.a. har vi oppdaget en
lekkasje i 2. Strøm terrasse, like ved krysset ved
Skolegata, som vi har rapportert til
kommunen. Kanskje vannet hos oss kommer derfra?
Å rive de 4 garasjene
mot Anne Marie Knutsens gate og de to murgarasjene, høres lite
overveid ut. Disse garasjene er jo i sin skjønneste orden. Den
eneste feilen ved de, er at de ikke er bredere enn hva som er
normalt i de fleste borettslag. Men det gir da ingen grunn til
riving, med derav enda større kostnader. Dine synspunkter er notert. Å rive disse garasjene er foreløpig ikke foreslått, men det er forslag om å omdisponere murgarasjene til f.eks. sykkelhotell/lager, og uansett beholde selve garasjebygningen til de fire andre garasjene. Men kanskje oppgradere sånn at det i stedet for 4 garasjer der, bare blir 3.
Før styret legger fram altfor omfattende planer for garasjer og asfaltering osv, er det viktig å få tall på bordet. Hva er vitsen til å bruke kanskje hundretusener av kroner på planlegging dersom alt ender opp som et luftslott? Husk at eventuelle vedtak om nye garasjer krever 2/3 flertall. Hvor mye er hver enkelt andelseier villig til å akseptere i husleieøkning for nye garasjer og utendørs rehabilitering? Og hvis breiere garasjer går på bekostning av antall gjesteparkeringsplasser, hva da? Selv synes jeg det er for drøyt om f.eks. husleia går opp med en tusenlapp og min garasje blir bare litt breiere enn før. Da stemmer jeg imot. Hva gjør dere andre? (Beboer 1.9.15) Kostnader er viktig, forhåpentligvis blir alt lagt fram oversiktlig og greit på den ekstraordinære generalforsamlingen nå i høst. Ellers kan opplyses at styret har engasjert arkitektfirmaet DRMA til å komme med ulike forslag som skal legges fram på generalforsamlingen. Arkitektfirmaet skal ha ca. 60.000 kroner for denne jobben.
Vil bare rette en takk til de som tok initiativ til - og de som var med på - beboerfesten i slutten av august. Hyggelig og uformelt, og en fin måte å bli kjent med andre beboere på. Håper dette også vil fortsette i årene som kommer. (Beboer 29.8.15) Tiltredes!
Frittstående garasjelag Jeg
har forstått det slik at det er noen få garasjer som er
noenlunde i orden og kanskje ikke trenger fornyelse eller
oppdatering. En mulig løsning er kanskje å plukke ut de
dårligste og evt danne et frittstående garasjelag som da
vil stå for hele ansvaret og kostnadene ved å rehabilitere
eller bygge nytt. Det er flere borettslag som har denne
ordningen, og det kan kanskje være noe å vurdere? (Jan Erik
Reffhaug, 1.7.15)
Er det mulig at kjelleren kan brukes til garasjeplasser? F.eks. 10 stk? Så ville vi fått bedre plass til resten av garasjeplassene? Bare et forslag. (Ingeborg Vik, 108, 23.6.15) Varamedlem Jan Erik Reffhaug har følgende kommentarer til dette forslaget: "Jeg synes Ingeborgs forslag er vel verdt å vurdere. Det er vel ingen bygninger i borettslaget som er så godt isolert som kjelleren, både over og ved sidene. Støy kan vel heller ikke være noe problem, sannsynligvis er det mindre enn trafikken i 1. Strøm og toget. Det burde være mulig å få kompetente fagfolk til å vurdere dette, og herved er oppfordringen overlatt gruppa som jobber med dette. "
Hvorfor alt prat om så og så mange gjesteparkeringsplasser? Vi har jo mange ledige parkeringsplasser i nærliggende gater, her er det tomt på kvelder og helger når det er mest aktuelt å ha gjester. Hvorfor trenger vi da så mange egne ekstra parkeringsplasser i tillegg? Noen av disse plassene kan vel i stedet brukes til breiere garasjer? Med "individet i sentrum", er det vel våre interesser som skal ivaretas. Om styret da tar dette med gjesteparkering opp med kommunen, burde vi få lov til å redusere, f.eks. til halvparten. Har også skjønt det sånn at mange i dag må parkere på gjesteparkeringsplassen fordi egen garasje er for trang. Med breiere garasje vil jo dette problemet løses. Dermed blir det mindre behov for egne gjesteparkeringsplasser. (Beboer 14.7.15) Kommunen har utarbeidet egne parkeringsvedtekter. Se her. Ifølge disse skal vårt borettslag ha 3 egne parkeringsplasser pr. husstand om vi antar at vår bolig har 4 rom eller mer, eller 2 egne parkeringsplasser om vår bolig har 3 rom. I dag har borettslaget 11-12 egne parkeringsplasser i tillegg til garasjeplassene, dvs ca 1,3 parkeringsplasser pr bolig. Tidligere har kommuneadministrasjonen opplyst til oss at de er negative til reduksjon av antall parkeringsplasser. Men, kanskje noen beboere har kontakter innenfor kommunens ledelse? Vil vi da få unntak fra vedtektene? Hvem tar en prat med ordføreren?
Klipping av skråning Gresset bare vokser og vokser i skråningen over kjelleren. Hvorfor ble det ikke klippet i juni som opplyst i informasjonsskrivet? For å spare penger? (Beboer 11.7.15) Borettslaget har sesong-avtale med NBBO/Vaktmesterservice om gressklipping. Avtalen var bl.a. at gresset i skråningen skulle kuttes i juni og august. Da ingenting ble gjort i juni kontaktet vi Vaktmesterservice gjentatte ganger. Endelig, i dag mandag 13. juli ble gresset tatt. Dette har ingenting med sparing å gjøre, snarere med grunner som vi ikke har kjennskap til.
for andre? Ser av styremøtereferatet for april at 9 beboere somlet med avlesning av vannmåler. Som følge av dette fikk borettslaget gebyr på ca 600 kroner. Og så leser jeg: .. som belastes borettslaget. Dette må jo være feil. Hvorfor skal jeg betale gebyr fordi naboen er glemsk? (Beboer 3.7.15)
Dette ble tatt opp på styremøte i januar, sak 86 (2014/15).
Fra referatet:
Jeg fikk dessverre ikke vært tilstede da Teknisk Utvalg la fram sin vedlikeholdsplan på beboermøtet etter siste generalforsamling. Ble det presentert nye og viktige ting om garasjene som ikke står i planen? Når jeg 19.6 skrev at vi burde finne ut nåværende garasjers "helsetilstand" før vi vedtar noe som helst om riving, er det fordi jeg ikke vet hvilken bakgrunn Teknisk Utvalg har for påstanden om at "Garasjene er i en slik tilstand (skjev konstruksjon) at det ikke kan anbefales å legge nytt tak og skifte porter." Greit at noen garasjer er skjeve, men har Teknisk Utvalg vurdert å rette opp aktuelle garasjer? Og funnet ut hvor mye dette vil koste? Da Byggtek lagde sin vedlikeholdsrapport i 2012, nevnte de at nåværende garasjer kunne rettes opp. Så mye forverringer har vel ikke skjedd på knappe 3 år? Hvorfor har ikke Teknisk Utvalg sett dette som en mulighet? Sa utvalget noe om dette på beboermøtet? Nye garasjer vil koste millioner, og det er høyst tvilsomt om de nye garasjene kan bygges noe bredere enn dagens. Det vil jo bety enda færre parkeringsplasser. Synes Teknisk Utvalg også må vurdere alternativer til riving, og høre med folk utenfra dersom de selv ikke har nok kunnskaper. (Beboer 29.6.15) Vi har bedt Teknisk Utvalg kommentere ovennevnte. Kristi Nyblin, utvalgets leder, svarer på vegne av seg selv: "Ved oppjekking/oppretting av hele garasjerekker vil festemidlene (skruer, spiker etc) løsne og alt må dermed gås over og festes på nytt. En av årsakene til at garasjene er skjeve er dårlig fundamentering, og etter et forsøk på oppretting vil sannsynligvis garasjene sette seg på nytt, og arbeidet med oppretting vil dermed være bortkastet. Å fundamentere på nytt under eksisterende garasjer vil være nær sagt umulig?? Utglidd mur (bakvegg i garasjene) vil være vanskelig å rette opp, det må graves opp i bakkant, kanskje støpes under, utskifting av masser under og bak muren mm. Mur og trekonstruksjon har allerede glidd fra hverandre flere steder. Når det gjelder størrelse på garasjer og krav om antall p-plasser må styret kontakte kommunen. Generalforsamlingen vedtok at nye garasjer skal utredes, spørsmål vedr garasjer bør kanskje gå til gruppen som skal jobbe med utredningen?"
Garasjer - investering, ikke bare kostnad! Etter å ha lest om de to borettslagene som har fått nye garasjer, stiger optimismen også for vår del. Det må være i alle beboeres interesse å ta vare på borettslagets eiendom og utføre vedlikehold og modernisering iht tidens krav. Ikke bare for oss som bor der i dag, men også for de som måtte komme etter oss. I området er det store planer for nybygging og utvikling og da må vi også følge med slik at vårt område fortsetter å være attraktivt for byens befolkning. Det må være mulig for fagfolk å utvikle dette slik at våre mål kan oppfylles. Vi vet at TTT ting tar tid, men jeg håper styret og utvalget som jobber med dette gjør alt for å komme i mål. Så håper jeg også at de få som måtte ha motforestillinger presenterer disse på en ordentlig måte, slik at prosessen kan gå sin gang uten at det setter ”vondt blod” blant naboer. Det er klart at dette også vil koste noe, men som kjent får man ikke noe for ingenting og dette må sees på som investering og ikke bare en kostnad. (Jan Erik Reffhaug, nr.110, 28.6.15) Borettslagene det siktes til, kan leses om her.
Hvorfor nye garasjer?
Ovennevnte
meningsytring besvarers av Haakon Johansen, som sitter i styret
og som er en av de som tok initiativ til det vedtatte
garasjeforslaget. Han skriver:
Vi setter pris på at alle deler sine tanker og er engasjerte i Danvik Borettslag. Det er bra med en bred diskusjon slik at hver og en kan stemme på det de tror er riktig. Det er jo flertallet som beslutter. Det var 22 av 28 stemmer som ønsket at styret utreder mulige løsninger. Vedtaket var: "Styret får i oppdrag å utvikle flere løsningsforslag, med kostnadsrammer, som skal fremlegges ved en ekstraordinær generalforsamling innen høsten 2015. Styret må tenke helhetlig og utvikle alternativer som inkorporerer viktige hensyn, for eksempel plassering av søppelkasser, asfaltering av fellesområder og biloppstillingsplasser." Mer informasjon er tilgjengelig her: www.danvikbl.no/25.htm. Teknisk utvalg har laget et forslag til vedlikeholdsplan og konklusjonen fra utvalget er at garasjene er i dårlig teknisk stand . Det er derfor uhensiktsmessig å bruke midler på vesentlig vedlikehold. Se følgende link for å lese vedlikeholdsplan: www.danvikbl.no/TUvedlikeholdsplan2015.pdf
Julebord og nøktern pengebruk Det er riktig at styret brukte 2.200 kroner på julebord. Om du har lest styrereferatet for desember (se her), vil du imidlertid finne ut at disse pengene inngår i styrehonoraret. Dvs at vi reduserer det foreslåtte styrehonoraret med tilsvarende beløp som julebordet koster sånn at vi får utbetalt 2.200 kr mindre. Dessverre kan dette tydeligvis misforstås. Ellers synes vi julebord for tillitsvalgte er en bra ting, men finner det selvsagt naturlig at utgiftene her ikke ekstrabelastes andelseierne. Ved seinere anledninger bør dette rent regnskapsteknisk komme klarere fram.
Er det plass til bredere garasjer og flere parkeringsplasser? Jeg har noen: 1. Mange ønsker bredere garasjer enn de nåværende . Hvordan skal vi få plass til det? 2. Noen ønsker sykkelhotell. Hvor kan det plasseres? 3. Noen ønsker flere biloppstillingsplasser. Hvor? Muligens mangler jeg kreativitet, men kan noen fortelle meg hvordan få til alt dette? Riktignok ser jeg på denne arkitekt-tegningen at en ønsker å ta vekk skråningene ved eddikfabrikken og lage parkeringsplasser der, men det er vel for risikabelt? Kanskje alt kan rase ut? Jeg ser for meg disse løsninger om målene over skal nås: Enten bygge parkeringshus, eller bruke hele/deler av kjelleren, eller ta i bruk idrettsplassen. (Beboer 18.1.15) Idrettsplassen tilhører Danvik skole, de vil neppe gi den fra seg. Parkeringshus - hvordan vil det passe inn i en småhusbebyggelse? Kjelleren - tror bygningsmessige endringer her vil bli for krevende. Garasjer som lages i dag er vanligvis bredere enn våre, ca. 3 meter eller mer, mot dagens som har en bredde på ca. 2,5 meter. 37 garasjer betyr da at vi i hvert fall trenger nesten 20 meter garasjelengde ekstra. Eller 8 færre parkeringsplasser. Når både sykkelhotell og flere biloppstillingsplasser ønskes i tillegg, blir det helt klart utfordrende å finne en god løsning. Flere idéer - foruten det allerede foreliggende arkitektforslag? Se her.
Ikke revisjon? På meg virker det som om styreleder lurte på om revisjon var nødvendig. Jeg trodde revisjon var viktig, ikke minst for å avdekke uvettig bruk av borettslagets penger? (Beboer 4.1.15) Det er riktig at styreleder har vært opptatt av om revisjon er nødvendig. Grunnen er følgende: Dagens revisjon er stort sett en formalitet. Det blir kun tatt stikkprøver, og om NBBO sine summeringer stemmer, regner revisor med at alt er OK. Revisor tar det for gitt at regnskapsføringa - som altså er boligbyggelagets ansvar - er gjort skikkelig, og at bevilgningene ligger innenfor gitte rammer. I dag kan eksempelvis en styreleder som måtte ønske å bruke penger på egne "prosjekter", med letthet gjøre dette uten at noen reagerer. I årene 2012 og 2013 oppdaget jeg følgende: - Det ble brukt ca. 17.000 kroner på Osloadvokaten Henning Hoel, uten at det var vedtatt av noe styre. Det var ikke satt av midler til slike utgifter, og svarene på de spørsmål som en ønsket besvart lå klart innenfor forretningsførers kompetanseområde. - Byggtek hadde ansvar for at utgifter på 30.000 kroner ble betalt dobbelt opp over borettslagets budsjett. Styreleder gjennomgikk utbetalingene, og oppdaget feilen. NBBO hadde tidligere godkjent utbetalingene, og revisjonsfirmaet fant intet mistenkelig. Spørsmål: Gir revisjonen oss falsk trygghet? Hvorfor skal vi i så fall bruke pengene våre på falsk trygghet? Holder det ikke da med at vi bruker NBBO som regnskapsfører? Det kan ellers opplyses at borettslag - i motsetning til mindre aksjeselskaper - er pliktig til å ha revisjon. Vår avtale med revisjonsfirmaet BDO er derfor fornyet, samtidig som vi har tatt ovennevnte eksempler opp med dem. Om det hindrer evt. gjentagelse, vil tid og årvåkenhet vise.
Maur i boligen
De siste ukene er imidlertid
problemet blitt vesentlig forverret på kjøkkenet.
Vi har ikke lykkes å lokalisere
hvor de kommer fra men vi finner nå maur overalt på
kjøkkenet.
De midlene vi benytter har ikke
klart å fjerne de.
Er dette et problem ellers i
borettslaget og noe dere eventuelt ønsker å ta tak i?
(Beboer 29.12.14) På den nylig avholdte
spørreundersøkelsen svarte 9 beboere at de av og til har maurproblem
på bad og i andre rom. Problemet finnes i alle husrekker. Men - det
er også beboere som har hatt problemet tidligere, men som nå har
maurfri bolig.
Datatilsynet
Dere kunne sendt ut en oppfordring om å
følge disse punktene – kanskje laget en sjekkliste der hver enkelt
kunne krysse av for seg selv – men jeg kan ikke se at dere har
behov for å vite så detaljerte ting om hver enkelt husstand. Har
dere behov for å vite hvem som glemmer kokeplater f.eks.?
Eller hvor ofte hver enkelt renser sluket? Eller OM de skrur av
vannet når de er borte to dager?
Svarer folk dessuten ærlig på slikt?
Hvis dette var for statistikkformål,
burde man hatt anonyme skjemaer. Jeg ringte til Datatilsynet og fikk beskjed på telefonen om at det er skjedd flere formelle feil her.
1 Det skulle ha vært innhentet
INFORMERT SAMTYKKE på forhånd fra beboerne for et slikt skjema.
2. Vi skal ha beskjed hva dette skal
brukes til utover bare generelt HMS.
3. Vi skal få vite hvorfor styret
trenger så spesifikke opplysninger utover det de selv har ansvar
for. Hva skal det brukes til å vite hvem som bruker
skjøteledninger f.eks. ? Eller hvor ofte vi renser lofilteret
vårt? Om og og hvor lenge vi er borte, er vel også en privatsak?
4. Vi skal få beskjed om hvordan
disse opplysningene oppbevares. Hva er rutinene? Når skal de
slettes? Blir de lagret et sted til evig tid? Noen av disse
opplysningene er ganske sensitive.
5. Og ikke minst - det skal
opplyses at det er frivillig å gi denne informasjonen.
Jeg sendte også en skriftlig
forespørsel og fikk svaret under her.
Jeg er klar over at det mange måter
å tolke lover på, men det er viktig å gjøre alle oppmerksom på
at de ikke er forpliktet til å besvare dette skjemaet. Mvh Dorthe Erichsen (1.12.14) PS HVIS DENNE LEGGES UT PÅ NETTET, SKAL DEN LEGGES UT I SIN HELHET OG IKKE I FORKORTET OG ANONYMISERT FORM.(Datatilsynets skriftlige svar til DE:)
Vi har vært i kontakt med DE for om mulig å få kopi av hennes skriftlige henvendelse til Datatilsynet. Avslag. Vi har også svart henne på ovennevnte mail, men ikke hørt noe mer:
Takk for
kommentarer og spørsmål. Ser fram til å motta utfylt spørreskjema også fra deg - enten på papir eller elektronisk. mvh Jan Christensen/styreleder PS Fint at vi kan sette inn e-posten din - i sin helhet - på våre nettsider. Utifra det du skriver, regner jeg med at det er i orden.
![]() Vi kjenner til forholdene, og er helt enig. Som første tiltak har vi fått en ekstra papirsøppeldunk. Vi tok bildet over rett før siste papirtømming (klikk på det, så får du det større). Da hadde kråkene hakket hull i plastposer som var plassert utenfor papircontainerne, og papiravfall lå bare strødd omkring. Viktig å huske at om alle 6 papircontainerne er fulle - både de ved Idrettsplassen og de ved garasjerekka nærmest Andedammen - så må du vente med å kaste papir til containerne er tømt.
På årets generalforsamling
ble det opplyst at det også ble lagt nytt tak på de 4
garasjene mot A.M.Knutsens gate. På
kostnadsoversikt jeg fikk utdelt, skal dette ha kostet
nærmere 100.000 kroner.
Tak på disse
garasjene ble vedtatt og utført under det forrige styre.
I Byggemøtereferat 26.9.13, der bare Byggtek og Buskerud
Blikk var tilstede, nevnes det bl.a. at taket på siste
rekke (dvs. boliger 42-50) henger sammen med garasjene
der. Det ble så vedtatt at Buskerud Blikk skulle
fremskaffe pris, og at styret så måtte ta stilling.
Parkering
Teller kun pris - Get/Altibox Styret sendte allerede i sommer ut info om GET
og Altibox, oppfordra folk til å komme med reaksjoner og opplyste
samtidig om at avgjørelse vedr ny avtale skulle tas på styremøte i
september.
Alle beboere fikk skriftlig "pålegg" om å besvare noen spørsmål i spørreundersøkelsen - i et særskilt høstinfo (på oransje ark). Der satt vi også en frist for å levere - og de fleste leverte innen fristen. Enten pr epost eller via nettet. Purring på e-post - som egentlig burde vært unødvendig - var en ekstratjeneste fra styret fordi noen av beboerne tydeligvis ikke fikk med seg vår papirinformasjon og våre frister.
Hvorfor skifte vinduer?
Dugnadspenger
Ventilrist
Sykkelhotell i stedet for ekstra
garasjeplass
Låsbar
verandadør
Styret har notert at noen veranda- og balkongdører
nå
mangler vridbar låseknapp og derfor ikke lenger kan låses på vanlig
måte.
Garasjedøra - glir ned (Svar revidert 20.9.14) Tett avløp - hvem betaler
Vi har kontaktet Aktiv Septikservice i Drammen,
tlf 32821460.
De antar at avløpet fra vaskeservanten er
knyttet sammen med avløpet i baderomsgolvet.
Det betyr: Om avløp ved baderomsgolvet fungerer,
må feilen ligge et eller annet sted mellom avløp servant og avløp
baderomsgolv.
Aktiv Septikservice trodde at røret var blitt
tett av hår, lo etc, og anbefalte følgende:
- At du prøver å stake opp - mente kanskje
Øivinds marked i Kobbervikdalen kunne ha en passende stake 1-2 meter
lang.
- At du prøver med flytende avløpsåpner, såkalt
"tungtvann" (ikke Plumbo som kan gi avleiringer),
f.eks. "Mudin" (fås i rørleggerbutikker, f.eks. Jensen Varme&Sanitær).
Aktiv Septikservice kan også bistå. Deres
minstesats er en time, dvs. nærmere 2.500 kr inkludert moms. Deres
vanlige metode er visstnok å spyle med varmt vann, under høyt trykk.
Da det ble skiftet røropplegg i borettslaget i
2009 (også i ditt hus), gjaldt dette bare vannførende rør. Altså
ikke avløpsrør.
Kostnadene for å fikse problemet ditt, er eget ansvar. Det vil derfor ikke bli dekket av borettslaget. Siste: Beboer prøvde Mudin, og det fungerte helt fint. Hos Jensen Varme&Sanitær koster ei flaske på 3/4 liter kr. 152 (boligbyggelagsrabatt på 20% er trukket i fra). Balkong som lekker
Norsk Brannvern - oppsagt? Loftsvifte - ingenting skjer
Snekker Steinseth har vært engasjert av borettslaget til å
skifte defekte loftsvifter, eller utbedre vifter som bare trengte
f.eks. reingjøring for å fungere. Han har i løpet av det siste
halvannet år inspisert alle loftsvifter,
også din, funnet årsaken til evt. manglende fungering og avgjort om dette var
borettslagets ansvar eller beboers ansvar. Der det etter snekkers
vurdering har vært borettslagets ansvar, har han anbefalt at
borettslaget dekker kostnadene til utskiftning/utbedring. Kjøkkenvifte og avtrekk
Boligene ble bygd med mekanisk ventilasjon. Vifta som skal suge ut lufta
fra baderom, wc, vaskerom og bod nede samt fra kjøkkenventilator,
ble plassert på loftet. Loftsvifte-motoren hadde regulerbar bryter, tre
trinn, montert på kjøkkenventilatoren. Loftsvifta burde alltid gå på
laveste hastighet. Dette skulle gi bedre inneluft, samt hindre
sopp/muggdannelse på bad. Ved matlaging ville det være normalt å skru
bryteren på 2 eller 3.
(Svar revidert 22.9.14) |
Danvik borettslag c/o Christensen, 1. Strøm terrasse 40, 3046 Drammen. Tlf 47335127 - danvikbl@hotmail.com |