DANVIK BORETTSLAG
AKTUELT - oppdatert 02.06.20
AKTUELT  -  STYRENYTT  -  BONYTT  -  FOTOALBUM  VERDT Å VITE  -  HMSSPØRSMÅL&SVAR  -  INNHOLD


Er du påmeldt?

Kommer du på generalforsamlingen? Har du husket å melde deg på? Enten på epost (danvikbl@hotmail.com), eller på sms til 47335127, eller lapp i postkassa til styreleder (Christensen i nr 40).
Vi har allerede fått mange påmeldinger, men håper på flere.
Dersom du ikke kan delta, gi gjerne fullmakt til en annen andelseier. Den du evt. gir fullmakt til, stemmer da på vegne av deg.
Navneseddel og fullmaktslipp - som leveres når du kommer på generalforsamlingen - finnes i innnkallingsheftet.
 



Husk å ta med innkallingsheftet på generalforsamlingen!


Danvik borettslag:  Generalforsamling
3. juni kl 18.30

Koronatiltakene er nå blitt lettet.
Inntil 50 personer kan møtes forutsatt at vi kan holde en meters avstand.
På denne bakgrunn har styret vedtatt at generalforsamlingen som egentlig skulle holdes i mars, i stedet blir avholdt på

Onsdag 3. juni kl 18.30 på Danvik folkehøgskole.

Generalforsamlingen vil følge samme dagsorden som i den allerede utsendte årsmøteinnkalling.

Vi har allerede leid Casablancarommet, der vi også tidligere har vært, og som har plass til ca 60 personer. Vi prøvde å få låne større lokale, både der og på Marienlyst skole, men dette har ikke vært mulig. Tatt i betraktning at vi i de siste årene har vært mellom 20 og 30 personer på generalforsamlingen, vil Casablancarommet tilfredsstille regjeringas møtekrav.
Vi må imidlertid ha påmelding i forkant.
Blir vi for mange påmeldte, må antall personer fra hver husstand begrenses til en.
Blir vi altfor mange påmeldte, må vi kanskje finne et nytt årsmøtelokale.

Påmelding kan du gjøre allerede nå:
Sendt epost til danvikbl@hotmail.com, eller sms til 47335127, og oppgi navn og hvem som ønsker å delta fra husstanden.
Dersom du ikke ønsker å delta på årsmøtet, kan du gi fullmakt til en annen andelseier. Bruk fullmaktskjemaet i innkallingspapirene!

Etter selve årsmøtet ønsker vi å avholde beboermøte.
Der vil vi bl.a. ta opp maling av boligene og utegruppas forslag vedrørende utearealene.
Utegruppas forslag kan du se her.

 

Viktige saker på generalforsamlingen:

Beretning
På årsmøtet tas også opp årsmelding/beretning. Denne er, som tradisjonen har vært i de siste årene, meget fyldig og gir bl.a. en beskrivelse av viktige saker som styret har vært opptatt av i 2019. Det må her nevnes at vi også, etter hvert styremøte, på hjemmesiden, har referat fra de viktigste sakene. Så, om det skulle være noe du ønsker mer utdypet i beretningen, finner du det kanskje her.
Vi skrev også noe om forsikring i beretningen, pkt 3n. Det skulle her stått "Bygningssjekken" (ikke boligsjekken - som går på det innvendige i boligen).
Beretningen er styrets beretning, styrets oppsummering av siste år. På generalforsamlinga må du gjerne komme med korte kommentarer. Om du ønsker tilleggskommentarer til styrets beretning, kan du komme med skriftlig forslag og be om at dette tas opp til avstemning under beretningspunktet.

Regnskap
Her gjennomgås regnskapet for 2019 og det legges fram budsjett for inneværende år. For mange er dette økonomipunktet "gresk". Kom gjerne med spørsmål  - det du eventuelt vil spørre om er det sikkert også flere andre som lurer på!

Endring av vedtektene
Viktig sak på årets generalforsamling, er forslag fra vedtektsgruppa/styret om å å endre paragraf 5 i borettslagets vedtekter.Målet er å få vedtektene mer i pakt med dagens praksis, og å gjøre ansvarsfordelingen klarere mellom hva som er borettslagets ansvar og hva som er den eneklete andelseiers ansvar.
En eventuell endring av vedtektene krever 2/3 flertall.
Du finner mer om forslaget i det nevnte innkallingsheftet.
Dessverre hadde det sneket seg inn en liten feil i dette innkallingsheftet, øverst på side 21. Den oppsummeringa vi henviser til, er selvsagt fra styret og vedtektsgruppa, ikke fra styret og garasjegruppa. Vi beklager!

Valg
Valgkomiteen har lagt fram forslag til nye tillitsvalgte.
Som ny styreleder foreslås nåværende nestleder, Haakon Johansen. Som nye styremedlemmer foreslås Linette Halck og Ida Lippert.
Se mer i spalten til høye.
 


Utegruppa og utearealet

"Utegruppa", som består av Haakon og Shoshana Johansen, Alexandra Forbord og Kaare Nielsen, har lagd fram forslag til fornying av uteområdene. Hensikten er å gi økt verdi til borettslaget. Utegruppa har selv beskrevet sine mål med de foreslåtte tiltakene sånn:
"Skape praktiske løsninger med lite vedlikehold, skape samlingspunkter, vedlikeholde eksisterende utstyr og en visuell utforming som passer inn i et vakkert nabolag i Danvik".

Viktigst av foreslåtte tiltak er, i prioritert rekkefølge:

  • Støttemur i skråning mellom garasjerekken i Anne Margrethe Knudsens gate og bolig nr 40 (e på tegningen over).

  • Planere lekeplass (a).

  • Murer settes opp og det lages terrasser i skråningen nedenfor husrekkene 80-92 (b).

  • Murer og trær nedenfor garasjerekken nærmest fotballplassen og garasjerekken nærmest Andedammen (c)

  • Nye postkasser og stativer

Det har også kommet forslag om en mer "moderne" farge på våre boliger og at alle boligene skal ha samme farge når de skal males neste år.

Styret betrakter ovennevnte punkter som vedlikehold, og har etter vedtektene fullmakt til å ta nødvendige avgjørelser.
På styrets møte 11.5. ble det - under visse forutsetninger - vedtatt støttemur fra A M Knudsens gate (første punkt) og planering av lekeplass (andre punkt). Se referat fra styremøtet her.

Når det gjelder de øvrige foreslåtte tiltak, ønsker styret å ta dette opp med andelseierne sånn at flest mulig synspunkter kan komme fram før endelig avgjørelse.
Utegruppas fullstendige forslag kan du se her.
En tidligere artikkel om nye postkasser kan du se lenger ned på denne siden.

Vi håper flest mulig andelseiere setter seg inn i forslagene, og håper på kommentarer på de ulike forslagene.
Utegruppas forslag vil også bli tatt opp på beboermøtet, rett etter generalforsamlinga.




Dette er boliger i vårt nabolag. Huset til venstre er 2. Strøm terrasse 7, huset til høyre er Harald Hårfagres gate 5. Noen mener at disse er malt i farger som "følger fargepaletten i uteområdet", og ønsker at hele borettslaget neste år skal males i mer moderne farger. Hva vil det koste ekstra å skifte farge? Hva mener du?
Se her for referat fra styremøtet 11.5.
 


Selskapet til Drammens forskjønnelse og gavn

En andelseier har gjort oss oppmerksom på at her kan det være midler å hente, f.eks. til opparbeiding av skråningen mot 1. Strøm terrasse.
Søknadsfrist er 1.9.20.
Forslaget er herved overbragt "utegruppa".

 


Halvveis opp  Lierbakkene
er denne skråningen. Krypende eviggrønne planter, mispel. Visstnok ganske vedlikeholdsfrie. Noe for skråningen vår?

 


Kart over borettslaget?
Garasjene nærmest Fotballbanen har en stor ubrukt murvegg, som er en del av bolig nr 80 og som vender mot garasjene.
Hva med å bruke deler av denne murveggen til å lage et kart over borettslaget, der alle boligene er plottet inn, spørr noen andelseiere. Se bildet.
Dette vil gjøre det lettere for besøkende å finne fram, og vil gjøre murveggen penere.
Forslaget er herved overbragt "utegruppa".

 






Balkongen - ditt ansvar!

  • Styret har bestemt at maling etc av balkong/terrasse skal være  andelseiers eget ansvar, og at dette arbeidet kan tas i år eller neste år.

  • Styret er positiv til at de beboere som måtte ønske, kan male noe mer enn bare balkong/terrasse.

  • Styret er ellers innstilt til å bruke profesjonell, leid hjelp til mesteparten av arbeidet, og at dette arbeidet primært tas neste år.

  • Alle andelseiere vil få maling og nødvendig redskap/utstyr av borettslaget.

Før malings-arbeidet kan ta til, må du:
- Sjekke at det ikke er råte på kledning, balkong etc.
Råtne bord må skiftes før malinga kan ta til. Ansvaret for å skifte sånne bord, avhenger av hvordan råten har oppstått.
Skyldes råten manglende vedlikehold fra din side, er utskiftningen ditt ansvar.
- fjerne blomster, hekk eller trær som står tett inntil fasade/balkong.
Fint om du kan få gjort denne sjekkinga snarest mulig - si i fra om du trenger bistand til dette!

Når denne sjekkinga og fjerninga er gjort, kan du ta du kontakt med styret for å lage avtale om hvilket malingsarbeide som du skal utføre, evt. om du vil at dette arbeidet skal utføres av andre, og når du ønsker å begynne arbeidet.
Før du begynner med dette arbeidet, vil du få utlevert maling og nødvendig utstyr.

Dersom du trenger snekkerhjelp til f.eks. å skifte råtten kledning, kan styret sette deg i kontakt med håndverker.

Styret har utarbeidet et eget inforskriv vedrørende malingsarbeidet.
Du kan lese dette infoskrivet her.
 


5.000 kroner for balkong -
lovlighet - og forsikring?


Du er selv ansvarlig for å vaske/skrape/male egen balkong/terrasse og aktuelle skillevegger. Dette gjelder uansett om du har foretatt endringer på din balkong, f.eks. bygd ut, eller ikke.
Dersom dette er vanskelig for deg å få gjort, kan styret ordne folk til å male mot at du betaler arbeidskostnadene.
Hvor mye dette vil beløpe seg til, avhenger av areal og utforming.
Kanskje 5.000 kroner for en gjennomsnitts-balkong?

En andelseier har stilt spørsmål om lovlighet ved at vi sjøl maler egne balkonger, og forsikring ved evt skade. Kreves det at de som skal male må ha sikkerhetskurs?
Vedrørende lovlighet har vi kontaktet Kristin Vågenes ved Arbeidstilsynet i Drammen. Hun opplyser at regelverket ikke er til hinder for at vi selv, som andelseier/privatperson, maler vår egen bolig, eller deler av den. Som andelseier regnes vi ikke som ansatt av verken borettslaget eller andre. Arbeidsmiljøloven gjelder for de som er ansatt. Sikkerhetskurs er ikke nødvendig.
Vår kontakt i If forsikring, Bjørn Fredrik Nilsen, opplyser at borettslagets dugnadsforsikring vil gjelde ved malerarbeid og at den enkelte andelseier selv velger dato. Borettslagets ulykkesforsikring dekker skader for inntil 300.000 kr. Mange andelseiere har imidlertid langt bedre dekning via sin hjemforsikring.
 



Vedlikehold, ansvar og demokratisk saksbehandling

Som kjent har styret lenge ønsket å legge fram forslag til endring av paragraf 5 i vedtektene - om fordeling av vedlikeholdsansvar mellom andelseier og borettslag.
Styret valgte i den anledning å sette ned ei vedtektsgruppe, som så kunne legge fram forslag. Vi ønsket bred deltaking til ei sånn gruppe, og annonserte etter deltakere. Tre andelseiere var interessert, og disse har utarbeidet det forslaget som ble offentliggjort på våre hjemmesider i romjula.
Forslaget fra vedtektsgruppa er seinere blitt forelagt flere ulike aktører før den ble behandlet av styret. Styret har kommet med noen mindre endringer som vedtektsgruppa er enig i.

Vi har til nå fått et par kommentar fra en andelseier.
Disse finner du her
Styreleder har vurdert andelseiers argumenter, og lagd tilsvaret "Fake News" under Min Mening, se her.

Du finner mer om forslaget - og et motforslag fra ovennevnte andelseier - i innkallingspapirene til Generalforsamlingen, se her.
 



Nye postkasser?

På styremøtet i oktober/19 ble nye postkasser tatt opp under eventuelt.
Et argument: "Borettslaget har nå fornyet garasjeanlegget og må se på hvordan vi ytterligere kan øke bruksverdien av uteområdet. Et av tiltakene er å anskaffe nye postkasser med stativ."

Mens ei enkeltstående postkasse med lås, kan kjøpes for 3-400 kroner, koster såkalte "systempostkasser" det mangedobbelte. Eksempelvis vil postkassestativ-løsningen Trygg Classic på bildet over, 20 system-postkasser, inkludert tak, montering og navneskilt, koste rundt 50.000 kroner.
Vi vil trenge 37 postkasser, og prisen vil da bli rundt 90.000 kroner.

I Postverkets retningslinjer for postkassesplassering heter det bl.a. at postkassene skal plasseres ved port/innkjørsel, og at de skal være lett tilgjengelige fra utsiden av eiendommen.
Dagens postkasse-stativer er plassert på 4 steder. Det er bare  postkassestativet som står ved enden av Andedamgarasjene som oppfyller ovennevnte retningslinjer.

Siden Posten i de seinere år kan virke mer opptatt av rasjonalisering enn "å leve av å levere", er det ikke umulig at borettslaget i morgen - eller om fem år - får pålegg om å samle alle postkassene på et par steder. Om nye postkasser blir satt opp, bør det derfor vurderes å plassere disse "korrekt" sånn at vi slipper seinere pålegg om flytting. F.eks. et postkassestativ i nærheten av innkjørselen ved idrettsplassen, og et i nærheten av innkjørselen ved Andedammen.
For de fleste av oss, vil det bety lengre gangvei til postkassene.

Å skifte postkasser kan ses på som en vedlikeholdsoppgave som suverent kan bestemmes av styret.
Men: Siden dette er en sak som har betydning for mange av oss, er det kanskje riktig først å diskutere den i forbindelse med kommende generalforsamling?
Synspunkter?

 


Hva skjer om du parkerer her?

Bildet over er fra borettslagets interne kjørevei.
Privat bilkjøring på disse interne veiene må i størst mulig grad begrenses.
Om du kommer opp i bakkant - eller forkant - av bildet og skal kjøre ut på motsatt side, går dette nå helt utmerket. Du behøver ikke prøve deg på verken en snuings- eller ryggings-operasjon, som noen alltid vil finne vanskelig.
Du har klar bane!
Dessverre er det ikke alltid sånn. Noen ganger har biler stått parkert her. Over lengre tid. Sånt skaper problemer - og masse ergrelse - for mange av oss andre!
Derfor er det viktig at vi alle husker: Om du eller andre på denne eller lignende interne gjennomfartsveier, parkerer utafor huset ditt, må dette kun være for av- og påstigning. Bilene må ikke bli stående fordi dette hindrer gjennomfartstrafikken.
Om du har håndverkere på besøk, gjelder selvsagt det samme for dem.
OK?
 

.... og ikke parker her:



- Øverste bilde er fra Andedamgarasjene. Parkerer du her, ved skråningen, får andelseier som har ytterste garasje på nedre garasjerekke, verken kjørt ut eller inn av sin garasje.
- Midterste bilde er innerst ved murgarasjene, nedenfor bolig 80. Parkerer du her, hindrer det fremkommelighet, spesielt for store biler.
- Nederste bilde er ved øvre garasjerekke mot idrettsplassen. Parkering her hindrer fremkommelighet og svinging.

 


Skråning til besvær

Hva kan vi gjøre med skråningen nedenfor boligene 82-92?
Den har til nå vært slått/klippet på sommeren, gjerne 2 ganger i året. I 2020 vil vi satse på litt oftere klipping, men hva med seinere år? Utegruppa har levert forslag om terrasser, se her.
Ellers ønsker styret at det skal bygges støttemur av stein ved denne skråningen nedenfor garasjene mot A M Knutsens gate, se under.



Oppgraderinger og "utegruppe"

Vårt borettslag skal være et attraktivt sted å bo.
Uteområdene må reflektere en god standard og må være innbydende.
På styremøtet i juni ble bl.a. tatt opp evt. oppgraderinger av vårt boområde.

Noen eksempler:
- Bratte skråningen ned mot 1. Strøm terrasse
- Fellesområdet som har blitt brukt som lekeplass
- Mellom garasjerekkene og 1. Strøm terrasse
- Skråning mellom hus nr 40 og 42 (se bildet over).

Vi tok også opp evt. nye postkasser m/stativ, samt skilting, samt lekeplassen.

Når det gjelder oppgraderinger, vedtok styret å nedsette ei arbeidsgruppe som skal komme med forslag samt kostnadsoverslag.
Haakon, styrets nestleder, er ansvarlig.

Når det gjelder postkasser m/stativ
vil Haakon her innhente tilbud som så blir tatt opp på et seinere styremøte. Synspunkter?

Når det gjelder skilting, ble dette vedtatt utsatt?
Om du har synspunkter på hvor det bør skiltes, og hvordan skiltene bør se ut, hører vi gjerne fra deg.
Tidligere har vi her fått denne meldinga fra en andelseier:


Spørsmålet om skilting og bom/stengsel ved gangveien har vært oppe før da folk som ikke bor i DBL lufter hundene sine inne på våre områder.
Når den nye lekeplassen er på plass kan det hende at flere legger turen innom våre områder.
Det ser også ut til at eksterne parkerer på grusplassen mot Andedammen når det er fotballkamp (ser det fra kjøkkenvinduet).
Jeg synes vi bør sette opp skilt ved både gangveiene og innkjøringen.
Ikke «adgang forbudt» men et hyggelig skilt (stort og tydelig) der det kan stå «Velkommen til Danvik Borettslag» og gjerne med en tilleggstekst der det f. eks står «parkeringsplasser og utearealer er for beboere og besøkende».

Når det gjelder leikeplassen, har styremedlem Geir Forbord innhentet tilbud. Styret vil her fatte endelig vedtak etter at aktuelle  småbarnsforeldere, har lagd en skisse på hvordan de tenker leikeapparater etc plassert.
Styret har tidligere bevilget kr 50.000 til utstyr på leikeplassen, se referat fra styremøte i juni/15.


 



HVA SKJER:

Onsdag 3. juni kl 18.30: Generalforsamling og beboermøte
Her vil det bl.a. bli lagt fram forslag til nye vedtekter.
Både leder og to styremedlemmer er på valg.
For sakspapirer - se tidligere levert innkalling
Beboermøtet begynner rett etter Generalforsamlingen.
Møtet avholdes på Casablancarommet på Danvik folkehøgskole.
Pga koronasituasjonen ber vi om forhåndspåmelding snarest mulig.
 
Onsdag 10. juni: Ettårsbefaring med entreprenør.
Om du har innspill, arbeid du er midnøyd med etc, håper vi å høre fra deg.

Før 30. juni: Dugnad.
Mer info seinere.
 


Valgkomiteens innstilling:

På borettslagets kommende generalforsamling skal vi også velge nye tillitsvalgte. Medlemmer av styret velges for to år av gangen, de øvrige for ett år.
Styreleder og to styremedlemmer er denne gang på valg.
Valgkomiteen har fått beskjed av styreleder Jan Christensen og styremedlem Geir Forbord at de ikke ønsker gjenvalg, men at de er villig til å være varamedlemmer. Begge har sittet i styret siden 2014.
Samtidig har styremedlem Haakon Johansen meddelt valgkomiteen at han er villig til å ta på seg vervet som styreleder. Haakon har i de siste årene vært nestleder i styret, og også vært med i styret siden 2014.
Styremedlem Kristi Nyblin og styremedlem Kaare M Nielsen, er ikke på valg i år.

På bakgrunn av dette har valgkomiteen lagt fram følgende innstilling:

Styreleder:
Haakon Johansen (ny)

Styremedlemmer:
Linette Halck (ny)
Ida Christine Persson Lippert (ny)
Kaare Magne Nilsen (ikke på valg)
Kristi Nyblin (ikke på valg)

Varamedlemmer:
1. Jan Christensen
2. Geir Forbord
3. Ingvil Amdal Myklebust
4. Heidi Edvardsen
5. Andreas Kotsadam

Valgkomite:
Lars Hjelmås
Jan Christensen

Delegat til NBBOs generalforsamling:
Haakon Johansen.
Den som styret velger til nestleder, er vara.
 



De foreslåtte nye styremedlemmer om seg selv:


Linette Halck:

Jeg er 45 år og jobber som abonnementssjef i mediebransjen.
Som lisensiert trener i Norges Idrettsforbund er jeg både instruktør og aktiv utøver av Roadracing hver sommer.
På vintertid ønsker jeg å få på meg alpinstøvlene så ofte som mulig og jeg trives best i løssnøen utenfor løypene.
Jeg har bodd i Danvik Borettslag i 15 år og tenker tiden er inne for å bidra med et verv som styremedlem dersom generalforsamlingen ønsker dette.

 


Ida Christine Lippert:
Mitt navn er Ida Christine og jeg bor i nr 104.
I april 2019 flyttet jeg hit sammen med mannen min, Knut Martin og i mars fikk vi en gutt som heter Gregers. Jeg er 26 år og jobber som rådgiver i utviklingsprosjekter i offentlig sektor.
Som noen kanskje har lagt merke til så har vi brukt tiden siden vi flyttet inn på å pusse opp. Dette er en felles hobby som vi bruker det meste av fritiden vår på. Nå begynner huset å bli klart og det gir meg mer tid til å drive med andre ting. Derfor tenkte jeg det var på sin plass å bidra inn til fellesskapet vårt i Danvik borettslag.
Jeg ønsker å bli en del av styret i Danvik borettslag fordi:
1. Jeg mener det er en plikt å bidra inn til felleskapet når man har kjøpt en andel i et borettslag, når man har anledning til det.
2. Vi bor i et borettslag som har alle forutsetninger for å være et av Drammens mest attraktive borettslag. Slik det fremstår idag er mye bra, men jeg tror vi kan gjøre det til et enda bedre sted å bo og enda mer attraktivt for andre som vurderer å kjøpe en andel. Denne utviklingen ønsker jeg å ta del i.
3. Det er hyggelig å kjenne nabolaget sitt! Å være en del av styret håper jeg vil gjøre at jeg blir bedre kjent med borettslaget og dere jeg ser utenfor kjøkkenvinduet mitt hver dag.
 





Ønsker du kraftig økning av husleien?
Eldre borettslag trenger mer vedlikehold enn nye. Hos oss står mange oppgaver i kø. Om alle forslag som har kommet inn skal realiseres i løpet av de nærmeste åra, vil husleien måtte gå kraftig opp.
Se styreleders betraktninger under "Min Mening" her.
 



Forsikringsskade?

Fra og med 1.1.20 er vår bygningsmasse forsikret hos If forsikring.
Det betyr lite endringer for seg som andelseier. Egenandelen ved skader blir som før: Kr 6.000. Byggtek skal nå ikke kontaktes ved evt. skader.
Men: Nå som før tar du kontakt med styret dersom du har skade, f.eks. vannlekkasje.
Styret vil så kontakte forsikringsselskapet, som så vil følge opp og bl.a. kontakte deg.
Dersom ingen i styret kan nås, og det haster, kan du ringe If direkte:
21 49 24 00
(døgnbemannet telefon).
Les mer om dette her.



Bildet til venstre er av den godkjente SALTO-lader som er installert i flere av våre garasjer og som i 2019 kostet 25.000 kroner, inkludert montering.
 

EL-bil og lading

Det er ikke tillatt å lade el-biler med vanlig stikkontakt.
Du må ha godkjent elbil-lader, f.eks. av merke Salto type 5B2 som hos oss er installert av firma ingeniør Pettersen. Se bilde. Kontaktperson hos Ing Pettersen: Bjerkeli, tel 46409264.


Dersom du ønsker å installere lader til elbil, husk følgende:

- Laderen må være såkalt Mode 3-lader med type 2-kontakt, 230V/1-fas.
- Dersom lader ikke har innebygd strømmåler, må strømmåler installeres særskilt.
- Installering må være fagmessig utført, av godkjent elektriker.
- Vi ønsker at du tar kontakt med styret før installering, og at du gir beskjed til styret etter installering.
- Du betaler selv for den garasjestrømmen som trengs for å lade din elbil. Du leser av forbruket selv ved hvert årsskifte, gir beskjed til styret, og får regning på nyåret.
Du betaler det samme som strømmen koster borettslaget. For 2019 var prisen ca kr 1,50 pr kwh.
- Ta kontakt med styret om noe er uklart.
 



Siste styremøte
På siste styremøte
ble vi enige om å avholde fysisk generalforsamling 3. juni. Uteområdene, søknad om utebod mm ble også diskutert.
Les her om saker som ble tatt opp.
 


TØMMETIDER AVFALL

Matavfall:
Onsdager annenhver uke: Like ukenumre.
Restavfall: Torsdag annenhver uke. Like ukenumre
Papir: Onsdager annenhver uke. Ulike ukenr.
Plast: Tirsdager hver 4. uke, like ukenumre. Uke 36, 40, 44 etc.
Metall/glass: Mandager hver 8. uke, like ukenumre. Uke 34, 42, 50 etc

Sammen med matavfallet kan du også legge grass som du har klippet fra plenen din. Grasset legges i den vanlige brune posen for matavfall.

Tømmetidene over gjelder alle måneder i året.
Ved høytider kan det bli mindre forskyvninger.


Om du oppdager at søppelet ikke tømmes når tømmetider, er det fint om du kontakter RfD (som er ansvarlig for tømmingen)  omgående.
Enten på telefon 32049700, eller ved elektronisk å fylle ut skjema på deres hjemmesider: https://www.rfd.no/henting-av-avfall/meld-fra-om-et-problem

 


 

 

 

 

 

VEDLIKEHOLDSPLAN
Ny vedlikeholdsplan fra Teknisk Utvalg, datert mars 2020,  finner du her.
Den er foreløpig ikke styrebehandlet.

BYGNINGSSJEKK
If forsikring hadde bygningssjekk av vårt borettslag i mars/2020.
Der ble bygningsmassens tilstand vurdert.
Rapporten finner du her.
Rapporten er foreløpig ikke styrebehandlet.


Vakkert - og kostbart?

Før husfasadene våre kan males, må alle trær, busker og planter som står inntil husvegg, fjernes av andelseier.
Dersom vekstene har medført råteskader på kledning, må dette utbedres før malinga kan ta til, evt. må bord skiftes.
Hvem har ansvaret for dette?
Borettslaget, dvs. oss alle, eller kun andelseiere som har disse vekstene langs sin husvegg?
Dette er et av mange spørsmål som bør avklares i forbindelse med en revidering av våre vedtekter.
Se ellers hva styret tidligere har uttalt om dette og uteområdene her.
Hva synes du?


Flere inngangsparti-utvidelser
Etter at andelseier søkte om utbygging av sitt inngangangsparti, se bildet, har også 3 andre andelseiere søkt og fått innvilget slik utbygging. Kommunen har også gitt tilltelse - mot gebyr.
Om det utbygde inngangspartiet ikke skal brukes til oppholdsrom, er kommunal godkjenning muligens ikke nødvendig. Ellers må du regne med 5-6 tusen i kommunalt behandlingsgebyr.


Feiinga - husk stige!

Feiern - dvs Drammensregionens brannvesen - bestemmer hvor ofte du trenger feiing og tilsyn. For noen er dette annethvert år. For andre sjeldnere. Før dato for  feiing/tilsyn får du beskjed fra feiervesenet. Etter feiing/tilsyn kommer regninga. Denne er det nå ditt ansvar å betale, ikke borettslagets.

Om du ikke er til stede når feiern kommer, og heller ikke har gitt beskjed, blitt du belastet med et oppmøtegebyr.
Feiern har ikke med seg stige. Den er det ditt ansvar å skaffe. Ved husrekkene skal det være dobbeltstige. Du behøver ikke ta fram stigen, det holder med at du viser feiern hvor stigen er, og: At den er lett tilgjengelig.
Om stigen er nedsnødd, må du sørge for at snøen blir fjernet.
Om du ikke klarer å ordne dette ved egen hjelp, kan du be styret om assistanse.


Postkasse med søppelposer
På bodveggen ved nr 86/88, se bildet, er det satt opp ei hvit postkasse.
Inni her finner du de brune søppelposene.
Styret vil fylle og etterfylle - ta kontakt med Geir (tel 98018011) dersom det er tomt.
Det er viktig at matavfall kastes i disse brune søppelposene - og ikke i andre plastposer.
Den brune plasten er nedbrytbar. Når du bruker disse spares RfD, renovasjonsselskapet, for mye ekstraarbeid.


 


RÅSYKLING

Flere andelseiere er bekymret for råsykling på våre interne veier.
Når blir barn påkjørt?
Når blir det kollisjon med biler som kjører ut av garasjen?
Sykling på vårt boområde ble tatt opp på siste styremøte.
Styret ønsker ikke regler som setter forbud verken mot sykling eller bilkjøring inne på vårt område, men presiserer at all sånn trafikk må  begrenses og være i "gangfart".



GONDOLBANE OVER BOLIGENE VÅRE - ET LUFTSLOTT?

Det er reist forslag om gondolbane fra Marienlyst til Haukåstoppen, og videre til Konnerud. Banen skulle koste 600 millioner kroner, og ha avgang hvert minutt.
Kommunen er positiv, idrettsrådet er positiv - men er sånn bane liv laga? Og hva med oss som vil få gondoler svevende over hodene våre, i en jevn strøm? Skal vi tro på prognosene fra forslagsstillerne - de som har mange usolgte tomter på Strømsåsen/Konnerud og som tror at en sånn bane vil "booste"  eiendomssalget?
Styret skrev i februar/19 brev til kommunen og ba om saksdokumenter. Vi fikk svar: Kommunen har ikke mottatt noen sånn sak.
Så - kanskje var bare alt et PR-stunt?

I NRK/lokalsendingen tirsdag morgen 12.2.19 var det innslag og intervju med noen av andelseierne: Geir Forbord, Jan Erik Reffhaug og Jan Christensen.
Vi ble også forespeilet TV-innslag på kvelden, men dette kom aldri.
I stedet ble vi intervjuet av www.drm24.no.
Deres innslag kan du se her.
 

8 MILLIONER I ERSTATNING

www.E24.no kunne den 17.12.19 melde om et gondolselskap på Voss som ble dømt til å betale til naboer:

Den nye gondolbanen i Voss ble åpnet i sommer og er blitt veldig populær blant turistene, men ikke fullt så populær blant de nærmeste naboene, som får gondoler over hustakene hvert 40. sekund, melder NRK.
Nå har Bergen tingrett dømt gondolselskapet til å betale erstatning til 16 grunneiere etter at flere av dem gikk til søksmål mot selskapet.
Summene grunneierne får i erstatning, varierer fra 60.000 kroner til nesten 1,2 millioner kroner. Summene er basert på hvor sterkt berørt huseierne er og hvor stort verditap gondolbanen fører til på eiendommene deres.
«Gondolbanen går over hustaket med de ulemper det innebærer for nedfall av ulik karakter, videre er det betydelig innsyn både inn i stuen og på tomten ellers», skriver tingretten om Skjeldals hus.
I alt var det 29 grunneiere som gikk til sak mot Voss kommune ved Voss Gondol AS.
I tillegg til erstatningssummene er Voss Gondol AS dømt til å betale sakskostnader på drøye 2 millioner kroner.
Verken gondolselskapet eller advokatene til saksøkerne ønsker foreløpig å kommentere dommen.

 





PROBLEMER MED TV-mottak?


Av og til opplever andelseiere problemer med sin TV-mottagning, evt at pause/tilbakespolingsknappen på GET sin fjernkontroll ikke virker.
Årsaken kan være feil med ditt TV-apparat, feil regioninnstilling, utdatert utstyr fra GET, eller feil på signalene fra GET.

Her er et løsningsforslag:
Trykk EXIT på GET-kontrollen, så INNSTILLINGER, så AVANSERT OPPSETT, så PIN-KODE (bruk 0000), så REGION-SPERRE. Denne skal være på "Region 4".
Dersom den allerede står på "Region 4": Flytt den til "Region 1", bekreft valget med OK, ta ut stikkontakten til GET-boksen. Etter et minutts tid, sett inn stikkontakten og begynn prosedyren forfra igjen med EXIT etc. Flytt nå tilbake til "Region 4".
Bildet bør nå være OK, evt. vil fjernkontrollen fungere som den skal.

Om dette ikke hjelper, ta selv direkte kontakt med GET.
Du kan ringe GET uten ekstra kostnader på tlf 21545454.


Vår nye lånebank - og renteøkning!

Handelsbanken er borettslagets nye lånebank. Her har vi f.t. to lån, totalt på nærmere 12,5 millioner kroner. Vi har flytende rente, og lånerenta er blant markedets beste, til tross for at den ble økt fra 1,98% til 2,23% pr 15.5.19. Til sammenligning ligger DnB over 0,5% høyere.
I januar 2020 ble renta hevet til 2,75%, som er i tråd med renteøkningen fra Norges Bank. Pr. 20.4.20 ble renta satt ned til 2,05%
Generalforsamlingen i 2019 fattet følgende vedtak, som var i tråd med styrets innstilling:
1. Generalforsamlingen i Danvik borettslag gir styret i fullmakt å ta opp nytt lån på inntil 2 million kroner til vedlikehold av bygningsmasse og utenomhusarbeider. Fullmakten gjelder fram til 31.12.20.
2. Styret gis også i fullmakt å refinansiere (slå sammen) de to tidligere lån i Handelsbanken samt evt. nytt lån, til ett samlelån.
3. Det nye samlelånet ønskes som serielån med 30 års tilbakebetalingstid, halvårige avdrag og til den flytende rente som styret vurderer som gunstigst.
Borettslagets økonomiske situasjon er pr i dag tilfredsstillende. Eventuelt opptak av nytt lån kan derfor vente til neste år, f.eks. i forbindelse med maling av boligene.



Teknisk Utvalg
har valgt Jo Aaserud i nr 44 (tel 90770427) som ny leder.
Foruten Aaserud er også Kristi Nyblin med i utvalget.
Du kan lese et kort referat fra utvalgets siste møte her.
Teknisk Utvalg oppnevnes av styret for en treårs-periode og er ansvarlig overfor styret.
Teknisk Utvalg ønsker flere medlemmer. Interessert? Ta kontakt med Jo Aaserud.

 


 

Har du bilder fra byggearbeidene?

Vi veit at mange tok bilder under fjorårets rivingsarbeider og de påfølgende byggearbeidene. Vi er takknemlige om du har noen bilder som du også vil dele med oss andre.
Om du har få bilder, send de gjerne til oss på epost til  danvikbl@hotmail.com. Om du har mange bilder, gi beskjed så bistår vi gjerne med overføring fra tlf/pc/kamera.
Bildet over er fra de siste rivingsarbeidene ved Andedamgarasjene, datert 31.7.18.


Søk på forhånd!

I teorien er alt areal utenfor husets fire, indre vegger, felles areal. Det betyr: Om du ønsker å gjøre forandringer her, må du søke styret om tillatelse.
Men merk: Selv om styret sier ja, kan det hende at også kommunen må si ja før arbeidet kan begynne. Dette gjelder f.eks. for balkonger som er større enn 15 kvm.
Du er selv ansvarlig for å undersøke om også kommunen må gi tillatelse.


I vårt borettslag har praksisen vedr. søknader vært svært variabel. Noen ganger kan det virke som om det har lønt seg "å ta seg til rette". F.eks. utføre utendørs arbeider uten å ta det opp med verken styre eller naboer.
Andre andelseiere som har vært "lovlydige", dvs. søkt skriftlig på  forhånd, har opplevd å få avslag.
Hvorfor da søke? Bedre å handle, og satse på at styret f.eks. ikke vil kreve ting revet?
Dagens styre ønsker en mest mulig lik praksis. Derfor krever vi skriftlig søknad om alt som går på ytre, synbare, forhold. F.eks. sette opp legjerde, bygge ut veranda, endre fasade/stil etc - eller anskaffe hund!
Søknaden må leveres styret på forhånd. Vi forutsetter - dersom synlige endringer - at du har orientert dine nærmeste naboer om dine planer.
Ved bygningsmessige endringer, må mål og bilde/tegning medfølge.
Om du "glemmer" å søke, må du  - i verste fall - påregne at utført arbeid kan kreves fjernet, eller - at du du ikke kan ha hunden din i borettslaget.
Om styret avslår din søknad og du er uenig, kan du anke vedtaket inn for styret. Du bør da ha nye argumenter.
Om styret fortsatt avslår, kan du bringe saken inn for borettslagets høyeste myndighet: Generalforsamling/Årsmøte.
Om din søknad vedtas her, må styret bøye av.
Se her for mer info og her for vedtak på styremøtet i oktober/18.

 




 



For liten skrift?

Du kan forstørre nettsidene hvis du synes skriften er for liten. Bruker du pc/bærbar datamaskin kan du gjøre sånn, avhengig av hvilken nettleser du bruker:

Mozilla Firefox og Google Chrome: Klikk på symbolet med tre vannrette streker øverst t.h. En meny kommer fram, klikk på plusstegnet ved siden av Zoom. Disse nettleserne viser sidene på en bra måte.
Internet Explorer: Om Kommandolinja øverst vises, klikk på Side og så på Zoom. Velg så  forstørrelse.
Alternativt: Om Statuslinja nederst er aktivert, kan du velge forstørrelsesgrad ved å klikke på plusstegnet nederst t.h.
Opera: Du finner en glidebryter nederst t.h. Dra den mot høyre, og siden forstørres.
 

 

 

 

Danvik borettslag c/o Christensen, 1. Strøm terrasse 40, 3046 Drammen. Tlf 47335127 - danvikbl@hotmail.com