Er du påmeldt?
Kommer du på generalforsamlingen? Har du husket å
melde deg på? Enten på epost (danvikbl@hotmail.com),
eller på sms til 47335127, eller lapp i postkassa til styreleder
(Christensen i nr 40).
Vi har allerede fått mange påmeldinger, men håper på flere.
Dersom du ikke kan delta, gi gjerne fullmakt til en annen
andelseier. Den du evt. gir fullmakt til, stemmer da på vegne av
deg.
Navneseddel og fullmaktslipp - som leveres når du kommer på
generalforsamlingen - finnes i
innnkallingsheftet.

Husk å ta med innkallingsheftet på generalforsamlingen!
Danvik borettslag: Generalforsamling
3. juni kl 18.30
Koronatiltakene er nå blitt lettet.
Inntil 50 personer kan møtes forutsatt at vi kan holde en meters
avstand.
På denne bakgrunn har styret vedtatt at generalforsamlingen som
egentlig skulle holdes i mars, i stedet blir avholdt på
Onsdag 3.
juni kl 18.30 på Danvik folkehøgskole.
Generalforsamlingen vil følge samme dagsorden som i den allerede
utsendte årsmøteinnkalling.
Vi har allerede leid Casablancarommet, der vi også
tidligere har vært, og som har plass til ca 60 personer. Vi prøvde å
få låne større lokale, både der og på Marienlyst skole, men dette
har ikke vært mulig. Tatt i betraktning at vi i de siste årene har
vært mellom 20 og 30 personer på generalforsamlingen, vil
Casablancarommet tilfredsstille regjeringas møtekrav.
Vi må imidlertid ha påmelding i forkant.
Blir vi for mange påmeldte, må antall personer fra hver husstand
begrenses til en.
Blir vi altfor mange påmeldte, må vi kanskje finne et nytt
årsmøtelokale.
Påmelding kan du gjøre allerede nå:
Sendt
epost til danvikbl@hotmail.com,
eller sms til 47335127, og oppgi navn og hvem som ønsker å
delta fra husstanden.
Dersom du ikke ønsker å
delta på årsmøtet, kan du gi fullmakt til en annen andelseier. Bruk
fullmaktskjemaet i innkallingspapirene!
Etter selve
årsmøtet ønsker vi å avholde beboermøte.
Der vil vi bl.a. ta opp maling av boligene og utegruppas forslag
vedrørende utearealene.
Utegruppas forslag kan du se her.
Viktige saker på generalforsamlingen:
Beretning
På årsmøtet tas også opp årsmelding/beretning. Denne er, som
tradisjonen har vært i de siste årene, meget fyldig og gir bl.a. en
beskrivelse av viktige saker som styret har vært opptatt av i 2019.
Det må her nevnes at vi også, etter hvert styremøte, på hjemmesiden,
har referat fra de viktigste sakene. Så, om det skulle være noe du
ønsker mer utdypet i beretningen, finner du det kanskje her.
Vi skrev også noe om forsikring i beretningen, pkt 3n. Det skulle
her stått "Bygningssjekken" (ikke boligsjekken - som går på det
innvendige i boligen).
Beretningen er styrets beretning, styrets oppsummering av siste år.
På generalforsamlinga må du gjerne komme med korte kommentarer. Om
du ønsker tilleggskommentarer til styrets beretning, kan du komme med
skriftlig forslag og be om at dette tas opp til avstemning under
beretningspunktet.
Regnskap
Her gjennomgås regnskapet for 2019 og det legges fram budsjett for
inneværende år. For mange er dette økonomipunktet "gresk". Kom
gjerne med spørsmål - det du eventuelt vil spørre om er det
sikkert også flere andre som lurer på!
Endring av vedtektene
Viktig sak på årets generalforsamling, er forslag fra
vedtektsgruppa/styret om å å endre paragraf 5 i borettslagets
vedtekter.Målet er å få vedtektene mer i pakt med dagens praksis, og
å gjøre ansvarsfordelingen klarere mellom hva som er borettslagets
ansvar og hva som er den eneklete andelseiers ansvar.
En eventuell endring av vedtektene krever 2/3 flertall.
Du finner mer om forslaget i det nevnte innkallingsheftet.
Dessverre hadde det sneket seg inn en liten feil i dette
innkallingsheftet, øverst på side 21. Den oppsummeringa vi henviser
til, er selvsagt fra styret og vedtektsgruppa, ikke fra styret og
garasjegruppa. Vi beklager!
Valg
Valgkomiteen har lagt fram forslag til nye tillitsvalgte.
Som ny styreleder foreslås nåværende nestleder, Haakon Johansen. Som
nye styremedlemmer foreslås Linette Halck og Ida Lippert.
Se mer i spalten til høye.

Utegruppa og
utearealet
"Utegruppa", som består av
Haakon og Shoshana Johansen, Alexandra Forbord og Kaare Nielsen, har
lagd fram forslag til fornying av uteområdene. Hensikten er å gi økt
verdi til borettslaget. Utegruppa har selv beskrevet sine mål med
de foreslåtte tiltakene sånn:
"Skape praktiske løsninger med lite vedlikehold, skape
samlingspunkter, vedlikeholde eksisterende utstyr og en visuell
utforming som passer inn i et vakkert nabolag i Danvik".
Viktigst av foreslåtte tiltak er, i
prioritert rekkefølge:
-
Støttemur i
skråning mellom garasjerekken i Anne Margrethe Knudsens gate og
bolig nr 40 (e på tegningen over).
-
Planere lekeplass
(a).
-
Murer settes opp
og det lages terrasser i skråningen nedenfor husrekkene 80-92
(b).
-
Murer og trær
nedenfor garasjerekken nærmest fotballplassen og garasjerekken
nærmest Andedammen (c)
-
Nye postkasser og
stativer
Det har også kommet forslag
om en mer "moderne" farge på våre boliger og at alle boligene skal ha
samme farge når de skal
males neste år.
Styret betrakter ovennevnte punkter som
vedlikehold, og har etter vedtektene fullmakt til å ta nødvendige
avgjørelser.
På styrets møte 11.5. ble det - under visse forutsetninger - vedtatt
støttemur fra A M Knudsens gate (første punkt) og planering av
lekeplass (andre punkt). Se referat fra styremøtet her.
Når det gjelder de øvrige foreslåtte tiltak, ønsker styret å ta
dette opp med andelseierne sånn at flest mulig synspunkter kan komme
fram før endelig avgjørelse.
Utegruppas fullstendige forslag kan du se her.
En tidligere artikkel om nye postkasser kan du se lenger ned på
denne siden.
Vi håper flest mulig andelseiere setter seg inn i forslagene, og
håper på kommentarer på de ulike forslagene.
Utegruppas forslag vil også bli tatt opp på beboermøtet, rett etter
generalforsamlinga.

Dette er boliger i vårt nabolag.
Huset til venstre er 2. Strøm terrasse 7, huset til høyre er Harald
Hårfagres gate 5. Noen mener at disse er malt i farger som "følger
fargepaletten i uteområdet", og ønsker at hele borettslaget neste år
skal males i mer moderne farger. Hva vil det koste ekstra å skifte
farge? Hva mener
du?
Se her for referat fra styremøtet 11.5.

Selskapet til Drammens forskjønnelse og gavn
En andelseier har gjort oss oppmerksom på at her kan det være midler
å hente, f.eks. til opparbeiding av skråningen mot 1. Strøm
terrasse.
Søknadsfrist er 1.9.20.
Forslaget er herved overbragt "utegruppa".

Halvveis opp Lierbakkene
er denne skråningen. Krypende eviggrønne planter, mispel.
Visstnok ganske vedlikeholdsfrie. Noe for skråningen vår?
Kart
over borettslaget?
Garasjene nærmest Fotballbanen har en stor ubrukt murvegg, som er en
del av bolig nr 80 og som vender mot garasjene.
Hva med å bruke deler av denne murveggen til å lage et kart over
borettslaget, der alle boligene er plottet inn, spørr noen
andelseiere. Se bildet.
Dette vil gjøre det lettere for besøkende å finne fram, og vil gjøre
murveggen penere.
Forslaget er herved overbragt "utegruppa".

Balkongen - ditt ansvar!
-
Styret har bestemt at maling
etc av balkong/terrasse skal være andelseiers eget ansvar, og
at dette arbeidet kan tas i år eller neste år.
-
Styret er positiv til at de
beboere som måtte ønske, kan male noe mer enn bare balkong/terrasse.
-
Styret er ellers innstilt
til å bruke profesjonell, leid hjelp til mesteparten av arbeidet, og
at dette arbeidet primært tas neste år.
-
Alle andelseiere vil få
maling og nødvendig redskap/utstyr av borettslaget.
Før malings-arbeidet kan ta til, må du:
- Sjekke at det ikke er råte på kledning, balkong etc.
Råtne bord må skiftes før malinga kan ta til. Ansvaret for å skifte
sånne bord, avhenger av hvordan råten har oppstått.
Skyldes råten manglende vedlikehold fra din side, er utskiftningen ditt
ansvar.
- fjerne blomster, hekk eller trær som står tett inntil fasade/balkong.
Fint om du kan få gjort denne sjekkinga snarest mulig - si i fra om du
trenger bistand til dette!
Når denne sjekkinga og fjerninga er gjort, kan du ta du kontakt med styret for
å lage avtale om hvilket malingsarbeide som du skal utføre, evt. om du vil at
dette arbeidet skal utføres av andre, og når du ønsker å begynne
arbeidet.
Før du begynner med dette arbeidet, vil du få utlevert maling og
nødvendig utstyr.
Dersom du trenger snekkerhjelp til f.eks. å
skifte råtten kledning, kan styret sette deg i kontakt med
håndverker.
Styret har utarbeidet et eget inforskriv vedrørende malingsarbeidet.
Du kan lese dette infoskrivet her.
5.000 kroner
for balkong -
lovlighet - og forsikring?
Du er selv ansvarlig for å vaske/skrape/male egen
balkong/terrasse og aktuelle skillevegger. Dette gjelder uansett om
du har foretatt endringer på din balkong, f.eks. bygd ut, eller
ikke.
Dersom dette er vanskelig for deg å få gjort, kan styret ordne folk
til å male mot at du betaler arbeidskostnadene.
Hvor mye dette vil beløpe seg til, avhenger av areal og utforming.
Kanskje 5.000 kroner for en gjennomsnitts-balkong?
En andelseier har stilt spørsmål om lovlighet
ved at vi sjøl maler egne balkonger, og forsikring ved evt skade.
Kreves det at de som skal male må ha sikkerhetskurs?
Vedrørende lovlighet har vi kontaktet Kristin Vågenes ved
Arbeidstilsynet i Drammen. Hun opplyser at regelverket ikke er til
hinder for at vi selv, som andelseier/privatperson, maler vår egen
bolig, eller deler av den. Som andelseier regnes vi ikke som ansatt
av verken borettslaget eller andre. Arbeidsmiljøloven gjelder for de
som er ansatt. Sikkerhetskurs er ikke nødvendig.
Vår kontakt i If forsikring, Bjørn Fredrik Nilsen, opplyser at
borettslagets dugnadsforsikring vil gjelde ved malerarbeid og at den
enkelte andelseier selv velger dato. Borettslagets ulykkesforsikring
dekker skader for inntil 300.000 kr. Mange andelseiere har
imidlertid langt bedre dekning via sin hjemforsikring.
Vedlikehold, ansvar og
demokratisk saksbehandling
Som kjent har styret lenge ønsket å legge fram forslag
til endring av paragraf 5 i vedtektene - om fordeling av
vedlikeholdsansvar mellom andelseier og borettslag.
Styret valgte i den anledning å sette ned ei vedtektsgruppe, som
så kunne legge fram forslag. Vi ønsket bred deltaking til ei sånn
gruppe, og annonserte etter deltakere. Tre andelseiere var
interessert, og disse har utarbeidet det forslaget som ble
offentliggjort på våre hjemmesider i romjula.
Forslaget fra vedtektsgruppa er seinere blitt forelagt flere ulike
aktører før den ble behandlet av styret. Styret har kommet med noen
mindre endringer som vedtektsgruppa er enig i.
Vi har til nå fått et par kommentar fra
en andelseier.
Disse finner du her
Styreleder har vurdert andelseiers argumenter, og lagd tilsvaret
"Fake News" under
Min Mening, se her.
Du finner mer om forslaget - og
et motforslag fra ovennevnte andelseier - i innkallingspapirene til
Generalforsamlingen,
se her.

Nye postkasser?
På styremøtet i oktober/19 ble nye postkasser tatt opp under eventuelt.
Et argument: "Borettslaget har nå fornyet garasjeanlegget og må se på
hvordan vi ytterligere kan øke bruksverdien av uteområdet. Et av
tiltakene er å anskaffe nye postkasser med stativ."
Mens ei enkeltstående postkasse med lås, kan kjøpes for 3-400
kroner, koster såkalte "systempostkasser" det mangedobbelte. Eksempelvis
vil postkassestativ-løsningen Trygg Classic på bildet over, 20
system-postkasser, inkludert tak, montering og navneskilt, koste rundt
50.000 kroner.
Vi vil trenge 37 postkasser, og prisen vil da bli rundt 90.000
kroner.
I Postverkets retningslinjer for postkassesplassering heter det
bl.a. at postkassene skal plasseres ved port/innkjørsel, og at de skal
være lett tilgjengelige fra utsiden av eiendommen.
Dagens postkasse-stativer er plassert på 4 steder. Det er bare
postkassestativet som står ved enden av Andedamgarasjene som oppfyller
ovennevnte retningslinjer.
Siden Posten i de seinere år kan virke mer opptatt av
rasjonalisering enn "å leve av å levere", er det ikke umulig at
borettslaget i morgen - eller om fem år - får pålegg om å samle alle
postkassene på et par steder. Om nye postkasser blir satt opp, bør det
derfor vurderes å plassere disse "korrekt" sånn at vi
slipper seinere pålegg om flytting. F.eks. et
postkassestativ i nærheten av innkjørselen ved idrettsplassen, og et i
nærheten av innkjørselen ved Andedammen.
For de fleste av oss, vil det bety lengre gangvei til
postkassene.
Å skifte postkasser kan ses på som en vedlikeholdsoppgave som suverent
kan bestemmes av styret.
Men: Siden dette er en sak som har betydning for mange av oss, er det
kanskje riktig først å diskutere den i forbindelse med kommende
generalforsamling?
Synspunkter?

Hva skjer om du parkerer her?
Bildet over er fra borettslagets interne
kjørevei.
Privat bilkjøring på disse interne veiene må i størst mulig grad
begrenses.
Om du kommer opp i bakkant - eller forkant - av bildet og skal kjøre
ut på motsatt side, går dette nå helt utmerket. Du behøver ikke
prøve deg på verken en snuings- eller ryggings-operasjon, som noen
alltid vil finne vanskelig.
Du har klar bane!
Dessverre er det ikke alltid sånn. Noen ganger har biler stått
parkert her. Over lengre tid. Sånt skaper problemer - og masse
ergrelse - for mange av oss andre!
Derfor er det viktig at vi alle husker: Om du eller andre på denne
eller lignende interne gjennomfartsveier, parkerer utafor huset ditt,
må dette kun være for av- og påstigning. Bilene må ikke bli stående
fordi dette hindrer gjennomfartstrafikken.
Om du har håndverkere på besøk, gjelder selvsagt det samme for dem.
OK?
.... og ikke parker her:

- Øverste bilde er fra Andedamgarasjene. Parkerer du
her, ved skråningen, får andelseier som har ytterste garasje på nedre
garasjerekke, verken kjørt ut eller inn av sin garasje.
- Midterste bilde er innerst ved murgarasjene, nedenfor bolig 80.
Parkerer du her, hindrer det fremkommelighet, spesielt for store biler.
- Nederste bilde er ved øvre garasjerekke mot idrettsplassen.
Parkering her hindrer fremkommelighet og svinging.
Skråning til besvær

Hva kan vi gjøre med skråningen
nedenfor boligene 82-92?
Den har til nå vært slått/klippet på sommeren, gjerne 2 ganger i året. I
2020 vil vi satse på litt oftere klipping, men hva med seinere år?
Utegruppa har levert forslag om terrasser,
se her.
Ellers ønsker styret at det skal bygges støttemur av stein ved denne
skråningen nedenfor garasjene mot A M Knutsens gate, se under.

Oppgraderinger
og "utegruppe"
Vårt borettslag skal være et attraktivt sted å bo.
Uteområdene må reflektere en god standard og må være innbydende.
På styremøtet i juni ble bl.a. tatt opp evt. oppgraderinger av vårt
boområde.
Noen eksempler:
- Bratte skråningen ned mot 1. Strøm terrasse
- Fellesområdet som har blitt brukt som lekeplass
- Mellom garasjerekkene og 1. Strøm terrasse
- Skråning mellom hus nr 40 og 42 (se bildet over).
Vi tok også opp evt. nye postkasser m/stativ, samt skilting, samt
lekeplassen.
Når det gjelder oppgraderinger, vedtok styret å nedsette ei
arbeidsgruppe som skal komme med forslag samt kostnadsoverslag.
Haakon, styrets nestleder, er ansvarlig.
Når det gjelder postkasser m/stativ vil Haakon her innhente
tilbud som så blir tatt opp på et seinere styremøte. Synspunkter?
Når det gjelder skilting, ble dette vedtatt utsatt?
Om du har synspunkter på hvor det bør skiltes, og hvordan skiltene bør
se ut, hører vi gjerne fra deg.
Tidligere har vi her fått denne meldinga fra en andelseier:
Spørsmålet om skilting og bom/stengsel ved gangveien har
vært oppe før da folk som ikke bor i DBL lufter hundene sine inne på
våre områder.
Når den nye lekeplassen er på plass kan det hende at flere legger turen
innom våre områder.
Det ser også ut til at eksterne parkerer på grusplassen mot Andedammen
når det er fotballkamp (ser det fra kjøkkenvinduet).
Jeg synes vi bør sette opp skilt ved både gangveiene og innkjøringen.
Ikke «adgang forbudt» men et hyggelig skilt (stort og tydelig) der det
kan stå «Velkommen til Danvik Borettslag» og gjerne med en tilleggstekst
der det f. eks står «parkeringsplasser og utearealer er for beboere og
besøkende».
Når det gjelder leikeplassen, har styremedlem Geir Forbord
innhentet tilbud. Styret vil her fatte endelig vedtak etter at aktuelle
småbarnsforeldere, har lagd en skisse på hvordan de tenker
leikeapparater etc plassert.
Styret har tidligere bevilget kr 50.000 til utstyr på leikeplassen, se
referat fra styremøte i juni/15.
|

HVA SKJER:
Onsdag 3. juni kl 18.30:
Generalforsamling og
beboermøte
Her vil det bl.a. bli lagt fram forslag til nye vedtekter.
Både leder og to styremedlemmer er på valg.
For sakspapirer - se tidligere levert innkalling
Beboermøtet begynner rett etter Generalforsamlingen.
Møtet avholdes på Casablancarommet på Danvik folkehøgskole.
Pga koronasituasjonen ber vi om forhåndspåmelding snarest mulig.
Onsdag 10. juni: Ettårsbefaring med entreprenør.
Om du har innspill, arbeid du er midnøyd med etc, håper vi å
høre fra deg.
Før 30. juni: Dugnad.
Mer info seinere.
Valgkomiteens innstilling:
På borettslagets kommende generalforsamling skal vi også velge
nye tillitsvalgte. Medlemmer av styret velges for to år av gangen,
de øvrige for ett år.
Styreleder og to styremedlemmer er denne gang på valg.
Valgkomiteen har fått beskjed av styreleder Jan Christensen og
styremedlem Geir Forbord at de ikke ønsker gjenvalg, men at de er
villig til å være varamedlemmer. Begge har sittet i styret siden
2014.
Samtidig har styremedlem Haakon Johansen meddelt valgkomiteen at han
er villig til å ta på seg vervet som styreleder. Haakon har i de
siste årene vært nestleder i styret, og også vært med i styret siden
2014.
Styremedlem Kristi Nyblin og styremedlem Kaare M Nielsen, er ikke på
valg i år.
På bakgrunn av dette har valgkomiteen lagt fram følgende
innstilling:
Styreleder:
Haakon Johansen (ny)
Styremedlemmer:
Linette Halck (ny)
Ida Christine Persson Lippert (ny)
Kaare Magne Nilsen (ikke på valg)
Kristi Nyblin (ikke på valg)
Varamedlemmer:
1. Jan Christensen
2. Geir Forbord
3. Ingvil Amdal Myklebust
4. Heidi Edvardsen
5. Andreas Kotsadam
Valgkomite:
Lars Hjelmås
Jan Christensen
Delegat til NBBOs generalforsamling:
Haakon Johansen.
Den som styret velger til nestleder, er vara.
De foreslåtte nye styremedlemmer om seg selv:

Linette Halck:
Jeg er 45 år og jobber som abonnementssjef i mediebransjen.
Som lisensiert trener i Norges Idrettsforbund er jeg både instruktør
og aktiv utøver av Roadracing hver sommer.
På vintertid ønsker jeg å få på meg alpinstøvlene så ofte som mulig
og jeg trives best i løssnøen utenfor løypene.
Jeg har bodd i Danvik Borettslag i 15 år og tenker tiden er inne for
å bidra med et verv som styremedlem dersom generalforsamlingen
ønsker dette.

Ida Christine Lippert:
Mitt navn er Ida Christine og jeg bor i nr 104.
I april 2019 flyttet jeg hit sammen med mannen min, Knut Martin og i
mars fikk vi en gutt som heter Gregers. Jeg er 26 år og jobber som
rådgiver i utviklingsprosjekter i offentlig sektor.
Som noen kanskje har lagt merke til så har vi brukt tiden siden vi
flyttet inn på å pusse opp. Dette er en felles hobby som vi bruker
det meste av fritiden vår på. Nå begynner huset å bli klart og det
gir meg mer tid til å drive med andre ting. Derfor tenkte jeg det
var på sin plass å bidra inn til fellesskapet vårt i Danvik
borettslag.
Jeg ønsker å bli en del av styret i Danvik borettslag fordi:
1. Jeg mener det er en plikt å bidra inn til felleskapet når man har
kjøpt en andel i et borettslag, når man har anledning til det.
2. Vi bor i et borettslag som har alle forutsetninger for å være et
av Drammens mest attraktive borettslag. Slik det fremstår idag er
mye bra, men jeg tror vi kan gjøre det til et enda bedre sted å bo
og enda mer attraktivt for andre som vurderer å kjøpe en andel.
Denne utviklingen ønsker jeg å ta del i.
3. Det er hyggelig å kjenne nabolaget sitt! Å være en del av styret
håper jeg vil gjøre at jeg blir bedre kjent med borettslaget og dere
jeg ser utenfor kjøkkenvinduet mitt hver dag.

Ønsker du kraftig økning av husleien?
Eldre borettslag trenger mer vedlikehold enn nye. Hos oss står mange
oppgaver i kø. Om alle forslag som har kommet inn skal realiseres i
løpet av de nærmeste åra, vil husleien måtte gå kraftig opp.
Se styreleders betraktninger under "Min
Mening" her.

Forsikringsskade?
Fra og med 1.1.20 er vår bygningsmasse forsikret hos If
forsikring.
Det betyr lite endringer for seg som andelseier. Egenandelen ved skader
blir som før: Kr 6.000. Byggtek skal nå ikke kontaktes ved evt.
skader.
Men:
Nå som før tar du kontakt med styret dersom du har skade, f.eks.
vannlekkasje.
Styret vil så kontakte forsikringsselskapet, som så vil følge opp og
bl.a. kontakte deg.
Dersom ingen i styret kan nås, og det haster, kan du ringe If direkte:
21 49 24 00 (døgnbemannet telefon).
Les mer om dette her.
Bildet
til venstre er av den godkjente SALTO-lader som er installert i flere av
våre garasjer og som i 2019 kostet 25.000 kroner, inkludert
montering.
EL-bil og lading
Det er ikke tillatt å lade el-biler med vanlig stikkontakt.
Du må ha
godkjent elbil-lader, f.eks. av merke Salto type 5B2 som hos oss er
installert av firma ingeniør Pettersen. Se bilde. Kontaktperson hos
Ing Pettersen: Bjerkeli, tel 46409264.
Dersom du ønsker å installere lader til
elbil, husk følgende:
- Laderen må være såkalt Mode 3-lader med type 2-kontakt, 230V/1-fas.
- Dersom lader ikke har innebygd strømmåler, må strømmåler
installeres særskilt.
- Installering må være fagmessig utført, av godkjent elektriker.
- Vi ønsker at du tar kontakt med styret før installering, og at du
gir beskjed til styret etter installering.
- Du betaler selv for den garasjestrømmen som trengs for å lade din
elbil. Du leser av forbruket selv ved
hvert årsskifte, gir beskjed til styret, og får regning på nyåret.
Du betaler det samme som strømmen koster borettslaget. For 2019 var
prisen ca kr 1,50 pr kwh.
- Ta kontakt med styret om noe er uklart.

Siste styremøte
På siste
styremøte
ble vi enige om å avholde fysisk generalforsamling 3. juni.
Uteområdene, søknad om utebod mm ble også diskutert.
Les her om saker som ble tatt opp.
TØMMETIDER
AVFALL
Matavfall: Onsdager annenhver uke: Like ukenumre.
Restavfall: Torsdag annenhver uke. Like ukenumre
Papir: Onsdager annenhver uke. Ulike ukenr.
Plast: Tirsdager hver 4. uke, like ukenumre. Uke 36, 40, 44 etc.
Metall/glass: Mandager hver 8. uke, like ukenumre. Uke 34, 42, 50 etc
Sammen med matavfallet kan du også legge grass som du har
klippet fra plenen din. Grasset legges i den vanlige brune posen for
matavfall.
Tømmetidene over gjelder alle måneder i året.
Ved høytider kan det bli mindre forskyvninger.
Om du oppdager at søppelet ikke tømmes når tømmetider, er det fint
om du kontakter RfD (som er ansvarlig for tømmingen) omgående.
Enten på telefon 32049700, eller ved elektronisk å fylle ut skjema på deres hjemmesider:
https://www.rfd.no/henting-av-avfall/meld-fra-om-et-problem

VEDLIKEHOLDSPLAN
Ny vedlikeholdsplan fra Teknisk Utvalg, datert mars 2020,
finner du
her.
Den er foreløpig ikke styrebehandlet.
BYGNINGSSJEKK
If forsikring hadde bygningssjekk av vårt borettslag i mars/2020.
Der ble bygningsmassens tilstand vurdert.
Rapporten finner du her.
Rapporten er foreløpig ikke styrebehandlet.

Vakkert - og kostbart?
Før husfasadene våre kan males, må alle trær, busker og
planter som står inntil husvegg, fjernes av andelseier.
Dersom vekstene har medført råteskader på kledning, må dette
utbedres før malinga kan ta til, evt. må bord skiftes.
Hvem har ansvaret for dette?
Borettslaget, dvs. oss alle, eller kun andelseiere som har disse
vekstene langs sin husvegg?
Dette er et av mange spørsmål som bør avklares i forbindelse med en
revidering av våre vedtekter.
Se ellers hva styret tidligere har uttalt om dette og uteområdene
her.
Hva synes du?

Flere inngangsparti-utvidelser
Etter at andelseier søkte om utbygging av sitt inngangangsparti, se
bildet, har også 3 andre andelseiere søkt og fått innvilget slik
utbygging. Kommunen har også gitt tilltelse - mot gebyr.
Om det
utbygde inngangspartiet ikke skal brukes til oppholdsrom, er
kommunal godkjenning muligens ikke nødvendig. Ellers må du regne med
5-6 tusen i kommunalt behandlingsgebyr.
Feiinga - husk stige!
Feiern - dvs Drammensregionens brannvesen - bestemmer hvor ofte du trenger feiing og tilsyn. For
noen er dette annethvert år. For andre sjeldnere. Før dato for
feiing/tilsyn får du beskjed fra feiervesenet. Etter feiing/tilsyn
kommer regninga. Denne er det nå ditt ansvar å betale, ikke
borettslagets.
Om du ikke er til stede når feiern kommer, og
heller ikke har gitt beskjed, blitt du belastet med et oppmøtegebyr.
Feiern har ikke med seg stige. Den er det ditt ansvar å skaffe. Ved
husrekkene skal det være dobbeltstige. Du behøver ikke ta fram
stigen, det holder med at du viser feiern hvor stigen er, og: At den
er lett tilgjengelig.
Om stigen er nedsnødd, må du sørge for at snøen blir fjernet.
Om du
ikke klarer å ordne dette ved egen hjelp, kan du be styret om
assistanse.

Postkasse med søppelposer
På
bodveggen ved nr 86/88, se bildet, er det satt opp ei hvit postkasse.
Inni her finner du de brune søppelposene.
Styret vil fylle og etterfylle - ta kontakt med Geir (tel 98018011) dersom det er
tomt.
Det er viktig at matavfall kastes i disse brune søppelposene - og ikke i
andre plastposer.
Den brune plasten er nedbrytbar. Når du bruker disse spares RfD,
renovasjonsselskapet, for mye ekstraarbeid.
RÅSYKLING
Flere andelseiere er bekymret for råsykling på våre interne
veier.
Når blir barn påkjørt?
Når blir det kollisjon med biler som kjører ut av garasjen?
Sykling på vårt boområde ble tatt opp på siste styremøte.
Styret ønsker ikke regler som setter forbud verken mot sykling eller
bilkjøring inne på vårt område, men presiserer at all sånn trafikk
må begrenses og være i "gangfart".
GONDOLBANE OVER BOLIGENE VÅRE
- ET LUFTSLOTT?
Det er reist forslag om gondolbane fra
Marienlyst til Haukåstoppen, og videre til Konnerud. Banen skulle koste
600 millioner kroner, og ha avgang hvert minutt.
Kommunen er positiv, idrettsrådet er positiv - men er sånn bane liv
laga? Og hva med oss som vil få gondoler svevende
over hodene våre, i en jevn strøm? Skal vi tro på
prognosene fra forslagsstillerne - de som har mange usolgte tomter på
Strømsåsen/Konnerud og som tror at en sånn bane vil "booste"
eiendomssalget?
Styret skrev i februar/19 brev til kommunen og ba om saksdokumenter. Vi
fikk svar: Kommunen har ikke mottatt noen sånn sak.
Så - kanskje var bare alt et PR-stunt?
I NRK/lokalsendingen tirsdag morgen 12.2.19 var det innslag og
intervju med noen av andelseierne: Geir Forbord, Jan Erik Reffhaug og
Jan Christensen.
Vi ble også forespeilet TV-innslag på kvelden, men dette kom aldri.
I stedet ble vi intervjuet av www.drm24.no.
Deres innslag kan du se
her.
8 MILLIONER I ERSTATNING
www.E24.no kunne den 17.12.19
melde om et gondolselskap på Voss som ble dømt til å betale til
naboer:
Den nye gondolbanen i Voss ble åpnet i
sommer og er blitt veldig populær blant turistene, men ikke fullt så
populær blant de nærmeste naboene, som får gondoler over hustakene
hvert 40. sekund, melder NRK.
Nå har Bergen tingrett dømt gondolselskapet til å betale erstatning
til 16 grunneiere etter at flere av dem gikk til søksmål mot
selskapet.
Summene grunneierne får i erstatning, varierer fra 60.000 kroner til
nesten 1,2 millioner kroner. Summene er basert på hvor sterkt berørt
huseierne er og hvor stort verditap gondolbanen fører til på
eiendommene deres.
«Gondolbanen går over hustaket med de ulemper det innebærer
for nedfall av ulik karakter, videre er det betydelig innsyn både
inn i stuen og på tomten ellers», skriver tingretten om Skjeldals
hus.
I alt var det 29 grunneiere som gikk til sak mot Voss kommune ved
Voss Gondol AS.
I tillegg til erstatningssummene er Voss Gondol AS dømt til å betale
sakskostnader på drøye 2 millioner kroner.
Verken gondolselskapet eller advokatene til saksøkerne ønsker
foreløpig å kommentere dommen.

PROBLEMER MED
TV-mottak?
Av og til opplever andelseiere problemer med sin TV-mottagning,
evt at pause/tilbakespolingsknappen på GET sin fjernkontroll
ikke virker.
Årsaken kan være feil med ditt TV-apparat, feil
regioninnstilling, utdatert utstyr fra GET, eller feil på
signalene fra GET.
Her er et løsningsforslag:
Trykk EXIT på GET-kontrollen, så INNSTILLINGER, så AVANSERT
OPPSETT, så PIN-KODE (bruk 0000), så REGION-SPERRE. Denne skal
være på "Region 4".
Dersom den allerede står på "Region 4": Flytt den til "Region
1", bekreft valget med OK, ta ut stikkontakten til GET-boksen.
Etter et minutts tid, sett inn stikkontakten og begynn
prosedyren forfra igjen med EXIT etc. Flytt nå tilbake til
"Region 4".
Bildet bør nå være OK, evt. vil fjernkontrollen fungere som den
skal.
Om dette ikke hjelper, ta selv direkte kontakt med GET.
Du kan ringe GET uten ekstra kostnader på tlf 21545454.

Vår
nye lånebank
- og renteøkning!
Handelsbanken er borettslagets nye
lånebank. Her har vi f.t. to lån, totalt på nærmere 12,5 millioner
kroner. Vi har flytende rente, og lånerenta er blant markedets
beste, til tross for at den ble økt fra 1,98% til 2,23% pr 15.5.19. Til
sammenligning ligger DnB over 0,5% høyere.
I januar 2020 ble renta hevet til 2,75%, som er i tråd med
renteøkningen fra Norges Bank. Pr. 20.4.20 ble renta satt ned til
2,05%
Generalforsamlingen i 2019 fattet følgende vedtak, som var i tråd
med styrets innstilling:
1. Generalforsamlingen i Danvik borettslag gir styret i fullmakt å
ta opp nytt lån på inntil 2 million kroner til vedlikehold av
bygningsmasse og utenomhusarbeider. Fullmakten gjelder fram til
31.12.20.
2. Styret gis også i fullmakt å refinansiere (slå sammen) de to
tidligere lån i Handelsbanken samt evt. nytt lån, til ett samlelån.
3. Det nye samlelånet ønskes som serielån med 30 års
tilbakebetalingstid, halvårige avdrag og til den flytende rente som
styret vurderer som gunstigst.
Borettslagets økonomiske situasjon er pr i dag tilfredsstillende.
Eventuelt opptak av nytt lån kan derfor vente til neste år, f.eks. i
forbindelse med maling av boligene.
 Teknisk Utvalg
har valgt Jo Aaserud i nr 44 (tel 90770427) som
ny leder.
Foruten Aaserud er også Kristi Nyblin med i utvalget.
Du kan lese et kort referat fra utvalgets siste møte
her.
Teknisk Utvalg oppnevnes av styret for en treårs-periode og er
ansvarlig overfor styret.
Teknisk Utvalg ønsker
flere medlemmer.
Interessert? Ta kontakt med Jo Aaserud.

Har du bilder fra byggearbeidene?
Vi veit at mange tok bilder under fjorårets rivingsarbeider og de
påfølgende byggearbeidene. Vi er takknemlige om du har
noen bilder som du også vil dele med oss andre.
Om du har få bilder, send de gjerne til oss på epost til
danvikbl@hotmail.com. Om du
har mange bilder, gi beskjed så bistår vi gjerne med overføring fra
tlf/pc/kamera.
Bildet over er fra de siste rivingsarbeidene ved Andedamgarasjene,
datert 31.7.18.

Søk på forhånd!
I teorien er alt areal utenfor husets fire, indre vegger, felles areal.
Det betyr: Om du ønsker å gjøre forandringer her, må du søke styret om
tillatelse.
Men merk: Selv om styret sier ja, kan det hende at også kommunen må si
ja før arbeidet kan begynne. Dette gjelder f.eks. for balkonger som er
større enn 15 kvm.
Du er selv ansvarlig for å undersøke om også kommunen må gi tillatelse.
I vårt borettslag har praksisen vedr. søknader vært svært
variabel. Noen ganger kan det virke som om det har lønt seg "å ta seg
til rette". F.eks. utføre utendørs arbeider uten å ta det opp med verken
styre eller naboer.
Andre andelseiere som har vært "lovlydige", dvs. søkt skriftlig på
forhånd, har opplevd å få avslag.
Hvorfor da søke? Bedre å handle, og satse på at styret f.eks. ikke vil
kreve ting revet?
Dagens styre ønsker en mest mulig lik praksis. Derfor krever vi
skriftlig søknad om alt som går på ytre, synbare, forhold. F.eks. sette
opp legjerde, bygge ut veranda, endre fasade/stil etc - eller anskaffe
hund!
Søknaden må leveres styret på forhånd. Vi forutsetter - dersom synlige
endringer - at du har orientert dine nærmeste naboer om dine planer.
Ved bygningsmessige endringer, må mål og bilde/tegning medfølge.
Om du "glemmer" å søke, må du - i verste fall - påregne at utført
arbeid kan kreves fjernet, eller - at du du ikke kan ha hunden din i
borettslaget.
Om styret avslår din søknad og du er uenig, kan du anke vedtaket inn for
styret. Du bør da ha nye argumenter.
Om styret fortsatt avslår, kan du bringe saken inn for borettslagets
høyeste myndighet: Generalforsamling/Årsmøte.
Om din søknad vedtas her, må styret bøye av.
Se her for mer info og her for
vedtak på styremøtet i oktober/18.

For liten skrift?
Du kan forstørre
nettsidene hvis du synes skriften er for liten. Bruker du pc/bærbar
datamaskin kan du gjøre sånn, avhengig av hvilken nettleser du
bruker:
Mozilla Firefox og Google Chrome: Klikk på symbolet med tre
vannrette streker øverst t.h. En meny kommer fram, klikk på
plusstegnet ved siden av Zoom. Disse nettleserne viser sidene
på en bra måte.
Internet Explorer: Om Kommandolinja øverst vises, klikk
på Side og så på Zoom. Velg så forstørrelse.
Alternativt: Om Statuslinja nederst er aktivert, kan du
velge forstørrelsesgrad ved å klikke på plusstegnet nederst t.h.
Opera: Du finner en glidebryter nederst t.h. Dra den mot høyre,
og siden forstørres.
|