STYRET:
Leder:
Jan Christensen, tlf 47335127/nr 40
Nestleder:
Haakon Johansen, tlf 40106761/nr 36
Medlemmer:
Geir Forbord, tlf 98018011/nr 64
Kaare Magne Nielsen,
tlf 95722588/nr 76
Kristi Nyblin, tlf 48273098/nr 110
Varamedlemmer:
Ida Christine Nordhøy Lippert, nr 104
Ingvild Amdahl Myklebust, nr 68
Heidi Edvardsen, nr 74
Linette Halck, nr 82
Andreas Kotsadam, nr 88
Møtekalender ordinære styremøter:
2. april, 18. juni, 20. august, 8. oktober, 10. desember,
19. februar 2020.
Generalforsamling 2020:
Utsatt fra onsdag 18.mars, avholdes seinest 30.6.20.
VALGKOMITÉ:
Lars Hjelmaas, tlf 93429044/nr 92
Janne Nilsen, tlf 92137436/nr 50
TEKNISK UTVALG:
Leder:
Jo Aaserud,
tlf 90770427/nr 44
Medlemmer:
Kristi Nyblin, nr 112
VEDTEKTSGRUPPA :
Gro Enersen,
nr 46
Wenche Fossberg, nr 38
Jan Christensen, nr 40.(leder).
UTEGRUPPA :
Shoshana G
Johansen,
nr 36
Alexandra Forbord, nr 64
Kaare M Nielsen, nr 76
Haakon Johansen, nr 36 (leder)
Hvem gjør hva
i styret?
Faste oppgaver i styret, kontakt med samarbeidspartnere etc søkes
fordelt på flere av styrets medlemmer. Vi ønsker å dele litt på
arbeidsoppgaver og ansvar.
Folk som velges i styret, veit da også litt mer om hva som kan være
aktuelle styreoppgaver.
Uansett arbeidsfordeling, vil alltid styreleder ha et overordnet ansvar.

Jan Christensen
Ansvarsområder: Styrets leder. Fordele arbeidsoppgaver i styret, lage forslag til
møtekalender, innkalling, ledelse og etterarbeid styremøter, brevarkiv
og korrespondanse, intern-info til andelseierne, redigere borettslagets
hjemmesider, godkjenne fakturaer og utbetalinger,
ajourføre beboerarkiv, lage
utkast til årsberetning, kontaktperson til NBBO, Gjensidige forsikring, Drammen
kommune/Vannverket, Drammensregionens Brannvesen, Glite energi/Hafslund
strøm, Boalliansen og Huseiernes Landsforbund.

Haakon
Johansen
Ansvarsområder: Nestleder. Godkjenne fakturaer, fortløpende
regnskapskontroll, lage budsjettforslag. Kontaktperson til DnB,
Handelsbanken og Get.
Har vært leder for Prosjektgruppe garasjer.

Geir
Forbord
Ansvarsområder: HMS (Helse/Miljø/Sikkerhet) - snømåking og strøing,
stell av utearealer herunder lekeplass. Årlig befaring.
Kontakt med NBBO/vaktmestertjenester (evt. andre) i forbindelse med
gressklipping og firma Sand for snømåking/strøing. Kontakt med RfD,
bl.a. ansvar for avfallsposer.

Kaare Magne Nielsen
Ansvarsområder:
Dugnad, kjelleransvarlig.
Utlevering av felles maling, regnskap med og oversikt over borettslagets
eiendeler, ansvarlig for at mindre vedlikeholdsoppgaver (f.eks.
lyspæreskifting) utføres.

Kristi Nyblin
Ansvarsområder: Kontaktperson til ABC-skadedyrkontroll, Trygg og Sikker brannsikring.
Assistent i forbindelse med dugnader og HMS-arbeid..

Dessuten:
Samlet styre behandler alle søknader, inkludert søknad om dyrhold.
Referat fra styremøter går på omgang, men godkjennes av møteleder før
utsending.
Teknisk utvalg utarbeider vedlikeholdsplaner, er pådriver i
gjennomføring.
Beboer Grindheim i nr 90 har påtatt seg å holde oppsyn med kjeller,
bl.a. stenge av kjellervifta for vinteren.
Styrets varamedlemmer er ansvarlige for å arrangere beboerfesten på
sensommeren.
Åpenhet, styremøter
og frister
Innkalling til styremøter sendes styremedlemmer og
varamedlemmer.
Styremedlemmer og varaer samt
forretningsfører/NBBO får tilsendt fullstendig referat fra
styremøtene.
Øvrige andelseiere får en orientering på borettslagets hjemmesider
om emner som er tatt opp.
Når folk selv henvender seg til styret med saker som de ønsker tatt opp, kan
dette også bli offentliggjort helt/delvis - i anonymisert form.
Enten i
styrereferatet, eller under
"Spørsmål&Svar".
Vi håper sånn offentliggjøring vil øke interessen for hva som foregår i
borettslaget.
Andelseiere som verken ønsker henvendelser offentliggjort mas navn eller
i anonymisert form, bes gjøre styret oppmerksom på dette.
-
Dersom du lurer på noe vedr. styremøte-orienteringen, har kommentarer etc,
kontakt gjerne styret eller kom med dine spørsmål/synspunkter på våre nettsider.
-
Dersom du vil ha saker tatt opp på styremøtet, bruk enten postkassa til
styreleder (Christensen i nr 40) eller send oss en e-post:
danvikbl@hotmail.com.
Frist: Ei uke før styremøtet.
Bare styrets 5 medlemmer har tilgang til borettslagets
e-postkonto.
Det avholdes normalt styremøte ca. annenhver måned.
Oversikt over ordinære styremøtedatoer
finner du under kalender.
Borettslags-administrasjon:
Hvem
har tilgang
til hva?
Hvem
har rett
til hva? |
Styre-leder |
Styre-medl |
Vara-medl |
An-dels-eier |
Boretts-lagets
postkasse,
tlf/sms |
x |
|
|
|
Tilgang til
boretts-
lagets e-
postkonto |
x |
x |
|
|
Styre-
portalen
NBBO |
x |
x |
x |
|
Boretts-
lagets
interne
nettsider og annen info |
x |
x |
x |
x |
Innkalling
m/vedlegg
til årsmøte |
x |
x |
x |
x |
Møte- og
stemmerett
på årsmøte |
x |
x |
x |
x |
Innkalling
m/vedlegg
til
styremøte |
x |
x |
x |
|
Orientering
om saker
fra
styremøtet |
x |
x |
x |
x |
Få
offisielt
referat fra
styremøte |
x |
x |
x |
|
Motta
honorar
for verv |
x |
x |
|
|
Møteplikt
på
styremøte |
x |
x |
|
|
Møterett på
styremøter |
x |
x |
x |
|
Forslags-
rett til
styremøte |
x |
x |
x |
x |
Stemme-
rett på
styremøte |
x |
x |
|
|
|
Styremøtet mandag 11.5 kl 18 - hos Kristi
Tilstede: Haakon, Geir, Kristi, Jan, Kaare (referent)
Noen punkter som ble tatt
opp:
-
Fysisk generalforsamling avholdes
på Danvik folkehøgskole på onsdag 3. juni kl 18.30. Etter
generalforsamlinga blir det beboermøte. Pga koronakrisa må alle som ønsker delta, på forhånd melde seg
på.
-
Utegruppa har lagt fram
forslag på fornyelse av uteområdene. Noe må utføres av leid
hjelp, noe kan tas på dugnad. Styret etterlyser skisse av de
aktuelle forslag før endelig vedtak fattes. Forslagene kan du se
her.
-
Styret ønsker at
det blir bygd en
støttemur nedenfor garasjer/parkeringsplass mot A M Knutsens
gate, og at leikeplassen opparbeides for å få større areal. Også
enighet om å anskaffe sklie og bordtennisbord til leikeplassen
(forslag fra utegruppa), men ikke lekehus og trampoline.
-
Leikeplass-vedtaket. Styret
fattet følgende vedtak når det gjelder leikeplassen:
Styret ønsker at lekeplassen ferdigstilles i år, og at
bruksarealet blir størst mulig. Forutsatt tilfredsstillende
drenering i forhold til garasjene, bør lekeplassen senkes og
masse som da blir til overs brukes til å fylle opp området
nærmest gjerdet. Et lag med ny matjord av god kvalitet legges
til slutt over det aktuelle området.
Før arbeidet tar til ønskes skisse av foreslåtte endringer, at
aktuelt firma kan legge fram tilfredsstillende referanser og at
det gis nødvendige garantier. Det forutsettes også at kontakt
tas med totalentreprenør Bogen og Mathisen og at de gir
skriftlig garanti for at de ønskede arbeider ikke fører til
bortfall av tidligere garantier.
Grube Bygg og Maskin har gitt anbud på kr 87.125 inkl mva som
omfatter «avretting, 6x6m beleggingsstein platting for
samlingsplass, liten mur under gjerdet, montering av gjerde på
topp av mur, oppretting av plen område, kantstein mot platting
for samlingsplass».Tas opp til endelig vedtak når ønskede
opplysninger foreligger. Haakon ansvarlig.
-
Også aktuelt å
kjøpe inn ei ekstra sandkasse og ei kasse med salt (strøing om
vinteren), og plassere disse mellom bolig 64 og 66.
-
På noen av de øvrige
punktene er det ulike meninger. Både om hensiktsmessighet og
kostnader. Forslagene vil bli tatt opp med
andelseierne før vedtak fattes.
-
Vi har fått to anbud for
alt foreslått utearbeide. Det dyreste var på ca to
millioner kroner, det billigste på tredjeparten.
-
Utegruppa har også lagt fram
forslag om nye postkassestativ. Dette kan koste ca 80.000 kroner
og - i verste fall - medføre at alle postkasser må samles ved
innkjørselen til vårt boområde: Et ved innkjørselen nærmest
Andedammen, og et ved innkjørselen nærmest fotballbanen. Dette
må avklares nærmere med Posten.
Hva mener andelseierne?
-
Vi vedtok å sende brev til Drammen
kommune vedr gjerdet ved fotballbanen, ber om at det blir
reparert.
-
Er fargene på våre boliger
utdaterte? Bør fargene endres sånn at alle boligene har samme
farge? F.eks. sånn som i
2. Strøm Terrasse 7 og Harald Hårfagres gate 5? Delte
oppfatninger i styret. Annet fargevalg kan bety at vi må male
flere strøk, noe som vil fordyre. 100.000 kroner ekstra? 200.000
kroner ekstra? Utegruppa vil komme med et par
fargealternativer, som vil bli tatt opp med beboerne.
-
De fire andelseierne som ønsker
private boder som kompensasjon for at de ikke fikk større
garasjer i 2018, fikk sin søknad med tegninger avslått.
Begrunnelse: Ønskede boder inntil garasjeveggen som vender mot
nr 40, og med dører og trapp ned mot internvei, ville få en for
bratt ankomstvei. Det er også kommet fram, etter kontakt med
kommunens byggesaksavdeling, at en slik bod trenger
kommunal godkjenning, selv om den ville bli under 15 kvm.
Brannsikring og og utnyttingsgraden på vårt boområde er også
momenter her?
Styret tok ikke
stilling til evt. økonomisk støtte fra borettslaget, jfr
vedtektenes punkt 8-3(6).
-
Dugnad vil bli avholdt i løpet av
juni. Styremedlem Kaare (i nr 76) er dugnadsansvarlig og vil
bl.a. lage liste over aktuelle oppgaver. Dugnadsdag og mer info
kommer seinere. Det vil også være mulig å avtale en spesiell
dugnadsoppgave og utføre denne på en dag du selv ønsker.
-
Ettårsbefaring i forbindelse med
garasjeanlegg/utomhusarbeider vil bli avholdt på onsdag 10.
juni. Entreprenør Bogen og Mathisen, byggeleder Arild Sando og
styret vil delta. Gi snarest beskjed til styret om det er
arbeider du er misnøyd med. Samtidig med ettårsbefaringen tar styret sikte på en egen befaring på
boområdet, spesielt med tanke på malingsarbeidet neste år, hva
som må fjernes av vekster etc.
-
Kjelleren er fuktig, noe
som resulterer i soppdannelse. Anticimex har vært på inspeksjon
med representant for firma Corroventa avfukting as. Har
foreløpig ikke mottatt pristilbud.
-
Kvistavfallet fra boligene ble først hentet av
renovasjonsselskapet RfD et par uker etter avtalt dato. De tok
heldigvis med seg alt - tiltross for at noe ikke var buntet
forskriftsmessig.
-
Vi har mottatt rapport fra
If/Anticimex vedr Bygningssjekken, samt forslag til
vedlikeholdsplan fra Teknisk utvalg. Vil bli tatt opp på et
seinere styremøte. Anticimex anbefalte bl.a. at branntetting på loftene, mellom de
enkelte boliger, prioriteres.
Styremøtet mandag 30.3. kl 14.30
-
videokonferanse
Deltakere: Haakon, Geir, Kaare, Jan (referent). Forfall: Kristi
-
Styret
håper å kunne avholde fysisk generalforsamling og beboermøte når
de strenge møterestriksjoner er opphevet, seinest innen utgangen
av juni. Dersom dette ikke er mulig, vil generalforsamling bli
avholdt elektronisk (som nå er tillatt) seinest 30.6, evt. med
en revidert dagsorden.
-
Teknisk Utvalg foreslo i møte 26.3.19 at: «TU er enige om at
utvendige vedlikehold som borettslaget har ansvar for ikke
utføres av beboere for å sikre riktig og lik utførelse og for å
ivareta kravene til HMS.»
Og videre: «…. alle utvendige flater males, med unntak av
rekkverk og skillevegger på veranda som er beboers ansvar.
Styret kan vurdere om beboere skal tilbys at rekkverk og
skillevegger på veranda males som en tilleggsbestilling betalt
av den enkelte.»
Styreleder har kontaktet 3 firmaer for å få uforpliktende tilbud
vedr reingjøring og maling av boligene. Det er realistisk å
regne med en pris på mellom 40t kr og 70t kr pr. bolig dersom et av disse
firmaene skulle få jobben.
Fra noen andelseiere er det kommet ønske om å begynne arbeidet
allerede i år - ikke minst pga god tid under koronaen.
Styret er innstilt på å bruke fagfolk til å reingjøre/male
fasade, vinduer etc på våre boliger. Enten firma eller
enkeltmannsforetak. Kostnadene dekkes av fellesutgiftene, med
unntak av balkong/terrasse.
Ansvar for balkong/terrasse påhviler andelseier, etter samme
opplegg som tidligere, men borettslaget kan sørge for at
arbeidet utføres mot at andelseier refunderer arbeidskostnadene.
Vi lager eget infoskriv med nærmere detaljer.
-
Reingjøring/maling av boligene utsettes til neste år, med to
unntak:
- Endevegger vurderes tatt av leid hjelp i inneværende år.
Styret vil komme nærmere tilbake til dette.
- Andelseiere som selv ønsker å ta noe av arbeidet i inneværende
år, tar kontakt med styret. Det presiseres at kledning må males
i hel lengde, og at styret dekker kostnader til husvask, pensler
etc.
Før malinga kan ta til må andelseier inspisere utvendig fasade,
balkong og vinduer for råte, og evt selv sørge for å kutte
vekster etc der dette er nødvendig. Dersom andelseier trenger
bistand til slik sjekking, tas kontakt med styret.
-
En
andelseier ønsker satt opp privat bod på nærmere 4 kvm på
fellesområde ved garasjevegg vendt mot nabo i Skolegata.
Andelseier tenker at kostnadene her skal betales av borettslaget
som en slags kompensasjon for at andelseier ikke fikk sin
garasje utvidet i 2018.
Styret ønsker her at det sendes inn samlet løsning for alle 4
andelseiere, som alle antas å ha samme lagerplass-ønke, og er
også usikker på om kommunal godkjenning er nødvendig pga kort
distanse til naboeiendom.
-
Vi
ønsker å hindre vekst av ugress i området mellom gjerde og øvre
Andedamgarasjerekke. Hva er best: Litt større pukkstein (3-4 cm
i diameter), eller bark? Kaare vil i første omgang teste ut et
mindre område med bark.
-
Vårdugnad er foreløpig usikkert. Dugnaden har vanligvis vært
avholdt i slutten av april.
-
Anticimex vil komme på inspeksjon med eksperter på ventilasjon.
De vil komme med forslag til hvordan luftkvaliteten i kjelleren
kan bedres for å hindre fortsatt soppdannelse og rust.
Styremøtet 19. februar 2020 - hos Jan
Tilstede: Jan Christensen, Kaare M
Nielsen, Geir Forbord, Kristi Nyblin og Haakon Johansen (referent)
-
Praktiske oppgaver vedr generalforsamlingen
ble fordelt.
-
Vi vil ha beboermøte etter
generalforsamlingen. På dette møtet vil bll.a. Teknisk Utvalg
presentere revidert vedlikeholdsplan.
-
Styreleder la fram forslag til beretning.
Godkjent med noen mindre kommentarer.
-
Vedtektsgruppas forslag behandlet. Styret
foretok noen mindre endringer og presiseringer. Hele styret
stiller seg bak forslaget. Enighet om mest mulig å tydeliggjøre
konsekvensene for den enkelte andelseier når forslaget
presenteres.
Forslaget fra Reffhaug om ikke å endre vedtektene, blir lagt
fram samtidig med styrets forslag.
-
Teknisk Utvalg ber om bistand til å finne 1-2
nye medlemmer til utvalget, funksjonstid ca halvannet år.
Fossberg og Enersen har etter eget ønske trukket seg. Nytt
utvalg blir oppnevnt i 2021.
-
Brannslukkingsapparater er nå bytttet ut hos
alle andelseiere. Disse skal vare fram til desember 2029.
Røykvarslere ble skiftet hos alle - med unntak av de andelseiere
som ikke var tilknyttet alarmselskap eller som selv hadde
skiftet relativ nylig. De som ikke fikk installert røykvarslere,
må selv melde fra til styret ved evt. endringer i sin
situasjonen.
Batteriene i de nye røykvarslerne varer i 10 år,
brannslukkingsapparatene skal ha service om 5 år. På bakgrunn av
dette ser ikke styret lenger behov for å organisere årlige
brannvernkontroller, men de som måtte ønske bistand kan ta
kontakt med styret, evt brannvesenet når de har tilsyn.
Regninga for utskiftningene kom på nærmere 50.000 kroner.
Firesafe, som foretok utskiftningene, har tilsendt rapport.
-
NBBO har fått ny fakturaadresse fra 1.1.20:
Danvik borettslag – 950603550,
c/o NBBO,
Postboks 1035 Bragernes,
3001 Drammen.
Faktura på epost sendes til: fakturamottak@nbbo.no
NBBO har dette krav til fakturaer:
- Vedlegget må inneholde en komplett faktura
- Vedleggets filnavn kan ikke inneholde spesialtegn eller æøå
- Vedlegget må være i formatet PDF eller TIFF. Øvrige vedlegg
ignoreres
- Eventuelle underlag til faktura må legges inn i samme
vedleggsfil som fakturaen.
-
En andelseier ønsker å sette inn dør til
sportsbod for egne midler, og skriver «Vi ønsker å bytte dør til
sportsboden og har funnet følgende dør:
https://www.bauhaus.no/traelast/dore/ytterdorer/dooria-inngangsdor-b100-hoyrehengt-utadslaende-hvit-888x1980-mm.html.
Vi antar at styret ønsker at den skal være i samme farge som
fasaden og vi tenker derfor å male den i forbindelse med
malingen av alle boligene til sommeren (evt neste år, alt
ettersom når det blir) dersom det er et krav fra styret.».
Styret har godkjent søknaden, og presiserer at fremtidig
vedlikehold etc er andelseiers ansvar.
-
En andelseier er plaget av vanndrypp fra
takrenne, Drypper foran inngangsdøra, og det dannes issvuller.
Kommer av at takrenneskjøten er feil plassert. Styret er instilt
på å reparere, men ønsker å ta den sammen med evt andre
lekkasjer.
-
Handelsbanken øker renten til 2,75% pr
16.1.20. Økningen er i tråd med renteøkningen fra Norges Bank.
-
Alle som ønsket og som skrev seg på
dugnadsliste, fikk konfekteske i julegave. Gaven var den samme
for alle, uansett om en deltok på 1 eller 2 dugnader.
-
En mulig ny andelseier i nr 86 fikk
forhåndstillatelse til hundehold, men nådde ikke opp i
budrunden. Boligen ble tilslutt tatt på forkjøpsrett av Susanna
Torstensson og Eric Veraas. Avtalt overtakelse er 20.8.20,
salgsummen var 4,85m kr.
-
Borettslaget fikk melding om tvangsalg av
leilighet. Heldigvis, det ordnet seg uten videre problemer.
Dersom vannregning fra kommunen ikke blir betalt som avtalt, har
kommunen strenge prosedyrer.
-
Anticimex vil en av de nærmeste uker komme
for utvendig sjekk av boliger og fellesareal, såkalt
bygningssjekk. Kontrollen er gratis, er en del av våre fordeler
som forsikringstaker i If. (kontrollen ble avholdt 2. mars).
-
På et vellykket julebord i desember, deltok 7
tillitsvalgte. Styret hadde vedtatt å bevilge ca 500 kr til mat
pr. deltager, eventuelt alkoholholdig drikke ble betalt av den
enkelte.
Styremøtet 10. desember 2019 - på
Skjenkestua
Tilstede: Haakon, Geir, Kaare, Jan, Kristi, Ingvild.
Forfall: Kristi
Noen aktuelle saker:
-
Garasjer -
vann og ferdigattest
Andelseiere som fortsatt er plaget av dette, må melde i fra til
styret.
Ta helst bilde. Beskriv situasjonen. Og - kom
gjerne med forslag til hvordan du tror problemet best kan løses.
Send infoen over til styret. Garasjene ble overlevert 10.12.18,
og vi har tre års reklamasjonsfrist regnet fra denne datoen.
Ellers har vi nå, av kommunen, fått ferdigattest for garasjene.
-
Vedtektsgruppa
legger ut forslag til nye vedtekter på hjemmesidene. Ser fram
til snarlige kommentarer sånn at det endelige forslaget kan bli best mulig.
Det endelige utkastet tas opp som sak på kommende
Generalforsamling.
-
Vedlikeholdsplanen
Vi ønsker å revidere nåværende vedlikeholdsplanen og lage en ny plan for 10
år framover. Da veit andelseierne når utskiftning av f.eks.
ytterdør er planlagt, og vi kan budsjettere på lengre sikt.
Kanskje kan også nye låneopptak unngås? Teknisk Utvalg er bedt
om å lage et forslag innen neste års Generalforsamling.
-
HMS - helse,
miljø og sikkerhet
- er viktig. Både for styret og for den enkelte andelseiere. Noe
sjekkes av styret. Noe bør også regelmessig sjekkes av
andelseier, bl.a. for å forebygge skader. Vi ønsker å lage ei
liste på papir og levere til hver enkelt, jfr ellers den liste
som allerede finnes på våre hjemmesider, se
www.danvikbl.no/50.htm
-
Husmaling
blir enten neste år eller året etter. Styret fatter endelig
avgjørelse etter neste års generalforsamling. Planen er å bruke
innleid hjelp til mesteparten av malinga, kanskje med unntak av
balkongene.Dette kan bli kostbart. Foreløpige tilbud fra 3
malerfirmaer vier en prisforskjell på over en million kroner.
Billigste tilbud er på ca 1,4 mkr. Om malinga tas neste år, må
vi trolig ta opp lån - som årets generalforsamling allerede har
gitt styret fullmakt til.
Før malinga kan ta til, må råtne bord på kledning/balkong
skiftes, og planter, busker, hekker og trær tett inntil kledning
må beskjæres. her har mange andelseiere en jobb å gjøre!
-
Arbeidsgruppe
for uteområdene
er nå klar, jfr tidligere "annonsering" på våre hjemmesider
etter interesserte. Styrets nestleder Haakon Johansen skal lede
gruppa, som ellers består av Alexandra Forbord, Shana Johansen
og Kaare M Nielsen. Gruppa håper å komme med innspill på på
årsmøtet.
Noen aktuelle områder: Skråningen mot 1. Strøm terrasse, området
mellom gjerdet og garasjerekke ved Andedam-garasjene.
-
Takk for
innsatsen
13 andelseiere hadde ingen ting i mot å få en liten oppmerksomhet
i forbindelse med sin dugnadsinnsats, og vi kjøper inn en liten
"julegave" til de aktuelle. De øvrige 5 som deltok
ønsket ikke gave, ifølge dugnadslisten, og får i stedet en
julehilsen.
-
Snømåking
Hva skal vi gjøre med snømåkinga framover? Noen mener vi bør
skifte til en som bruker mindre maskiner. Dette kan også bety en
regning på over det dobbelte av i dag, antageligvis over 100.000
kroner.
Et problem er også strøing ved avfallscontainerne og stien
mellom nr 92 og garasjerekken. Vi undersøker om om snømåker kan
ta ansvar for å strø for hånd her. En annen mulighet er å sette
opp ei lita sandkasse ved hver av avfallscontainerne sånn at
strøing der blir lettere.
Vi er ikke fornøyd med snømåkinga i 1.Strøm Terrasse. Om dette
vil vi ta kontakt med kommunen.
-
Ikke lenger
Byggtek
Vi skifter forsikringsselskap fra årsskiftet. Fra Gjensidige og
tilbake til If - som vi tidligere brukte i alle år. De har
levert det beste tilbudet, nærmere 110.000 kroner. Heretter skal
Byggtek IKKE kontaktes ved forsikringsskader. Andelseiers
egenandel ved f.eks. vannskader blir som før: Kr 6.000.
-
Julebord
Etter styremøtet hadde vi julebord for borettslagets
tillitsvalgte. Foruten de som deltok på selve styremøtet, var
også Gro og Geir Enersen med på julebordet.
Styremøtet 8. oktober 2019 - hos Jan
Tilstede: Haakon, Geir, Kaare, Jan, Kristi
Noen aktuelle saker:
-
Sluttbefaring utomhusarbeider
ble avholdt 15.8. Styreleder deltok fra borettslaget. Mindre
utbedringer vil bli gjort i nær framtid, vi har 3 års
reklamasjonsfrist på arbeidene, regnet fra 10.12.18.
Se rapport
på våre hjemmesider.
Blomster som takk for innsatsen levert
byggeleder og totalentreprenør.
-
Ferdigattest for garasjer/utomhusanlegg
Kommunen ved Byprosjekt har hatt merknader til er at "øvre del
av nedsenkstein" ved vår nye Andedam-innkjøring står høyere enn
asfalten, og at vi mangler dokumentasjon på sortering av avfall.
I egenskap av ansvarlig søker, vil arkitekt DRMA ordne dette.
Ellers er det øvrige godkjent.
-
Neste års budsjett - ingen økning av
fellesutgiftene
Ingen planlagt økning av fellesutgiftene - dette kan imidlertid
endres med en måneds varsel dersom vi velger å male
boligene til neste år og dersom kostnadene delvis velges å
dekkes ved husleieøkning.
Forretningsfører har satt opp budsjettforslag, vi har forettatt
noen mindre endringer. Forretningsfører kalkulerer med et
budsjettoverskudd på drøye 400.000 kroner.
-
Forsikring
Gjennom en årrekke ble If brukt av NBBO/Byggtek If som anbefalt
forsikringspartner. For noen år siden skiftet de til Gjensidige.
Som et resultat av skiftet gikk også Danvik borettslag over til
Gjensidige, f.o.m. 1.1.18.
If samarbeider med Boalliansen, der vi er medlem. Danvik
borettslag har nå mottatt tilbud som vurderes bedre enn det vi
har gjennom Gjensidige. I tillegg til Gjensidige sitt tilbud,
gir If bl.a. boligsjekk både ved oppstart og seinere hvert 4.
år. Vi får gratis rapport med tips om hva som bør utbedres samt
«gode råd for vedlikehold – slik at store utgifter kan unngås».
Denne boligsjekken gjennomføres av eksperter fra Anticimex (som
vi har forebyggende skadedyravtale med) og i samarbeid med
Boalliansen sin gratis digitale HMS-modul.
Tilbudet omfatter også skadedyrbekjempelse (veggdyr,
kakerlakker, maur, rotter, husbukk), samt forsikringsdekning om
bygning utsettes for vannintrengning utenfra (tak, vegger,
balkong, terrasse, grunn etc).
Ved evt. skader som antas å gå på borettslagets forsikring,
melder andelseier - som hovedregel - først fra til styret, som
så kontakter If, der vi også vil ha en kontaktperson.
-
Husmaling
Til neste år er det 12 år siden fasadene på våre boliger sist
ble malt. Det er ulike syn på om vi bør male neste år, eller om
vi kan vente ytterligere ett år. Dette vil bli tatt opp i
forbindelse med kommende generalforsamling. Vi ber om tilbud fra
3 malerfirmaer. Pris anslås å ligge på 1-2 millioner kroner.
Dersom noe av arbeidet kan gjøres av den
enkelte (f.eks. maling av balkong og/eller dører/vinduer) -
kan utgiftene reduseres med opptil 30%.
-
Brannslukkingsapparater og røykvarslere
De fleste av våre brannslukkingsapparater og røykvarslere er nå
10 år gamle. Både røykvarslere og pulverapparater anbefales
skiftes hvert 10. år. Dette er borettslagets ansvar siden
borettslaget formelt er eier av boligene.
Firesafe (som nå har tatt over vår samarbeidspartner Trygg og
Sikker) foreslår total utskiftning av alt, også utstyr som
er under 10 år gammelt.
De skriver:
«For enkelt og kostnadsbesparende vedlikehold lønner det seg å
ha lik alder på alt utstyret i boligene.
Vi kan tilby nye Houseguard 43A 6kg pulverapparater ferdig
utpakket med påsatt slange. Apparatet er kontrollert og godkjent
med påsatt kontroll og serviceetikett samt tilhøreretikett som
synliggjør at apparatet tilhører Danvik brl. Levert på dør til
kr 499.- inkl mva."
Firesafe anbefaler også at to røykvarslere installeres i alle
boligene, uavhengig om andelseier har avtale med alarmselskap
eller ikke. De kan leveres med batterier som varer i 10 år.
Foreslår EI650IRF (seriekobla) eller EI650IW (enkeltstående).
Firesafe kan også montere utstyret forskriftsmessig.
Styret vedtok å følge de rimeligste anbefalingene fra Firesafe, men med noe
muligheter for mer kostnadskrevende individuell tilpasning, da mot egenandel.
Beboerne vil få særskilt skriftlig info, og
vi tar sikte på utskiftning før jul.
Som følge av disse utskiftningene, vil andelseierne i år ikke få
tilbud om brannvernskontroll.
-
Vedlikehold
-
Noen boliger med råte i panel og på balkonger blir nå reparert.
Siden dette er balkonger som ikke har blitt utvidet, dekkes
regninga av borettslaget. På balkongene blir det en
standardøkning (loddrette bord framfor vannrette) - og
andelseierne vil her betale et mellomlegg.
-
I annen bolig er taknedløp med lekkasje - og masse fremmedlegemer
i rør -
skiftet på borettslagets regning. Aktualiserer
hvor viktig det er med takrennesjekk.
- Andelseiere som enten hadde problem med punkterte vinduer
eller ytterdør, fikk sine saker utsatt pga manglende
opplysninger.
-
Oppsummering dugnad
Dugnad ble avholdt onsdag 18.9. ca 15 andelseiere møtte.
Container fra RfD ble bestilt, kostet kr 2.600 pga at noe av
hageavfallet var i plastsekker. Sånt fordyrer – når det er
dugnad er det viktig at kun rent hageavfall kastes i container.
Noen oppgaver som var aktuelle: Beskjæring av busker/trær som
grenser mot gangvei, Feie grus fra veibane, Avrunding av
jordkanter på eget område for snøbrøyting, Lekestativ bæres på
plass, Rydde kjeller - gjenværende gjenstander merkes tydelig
med husnummer, Hjelp til klipping av hekk mot Danvikbakken, Evt
beskjæring av vekster i skråningen, Bære inn skilt i kjelleren -
ligger nå utafor kjellerdøra, Male metall på søppelcontainerne
(gråmaling), Raking av stein på fellesområder inkludert
lekeplass, Spyle bak gjerde ved garasjerekke idrettsplass,
Eventuelt legge på dekke og bark bak garasjerekke Andedam.
Oppgaver som ikke ble ferdigstilt nå, tas på vårdugnaden.
-
Råsykling inne på området
Flere andelseiere er bekymret over sykling i høy fart på
borettslagets område, og har sendt melding til styret. Hvem får
skylda hvis noen kjører rett i døra på min bil når jeg har
svingt ut av garasjen og en syklist kommer i stor fart rundt
svingen? Styret er i mot sykkelforbud inne på vårt område, men
presiserer at all trafikk skal være i gangfart, dette gjelder
både sykler og biler. Styret vil ta kontakt med aktuelle
syklister.
-
Julebord
Siste styremøte før jul er utsatt til tirsdag 10.12. Etter
styremøtet blir det julebord på Skjenkestua. Vedtatt å invitere
alle som har tillitsverv i borettslaget og dekke inntil 500 kr
for mat og drikke (ikke alkohol) til den enkelte.
-
Felles utebod mm
Firma Trebo har - etter forutgående befaring - kommet med tilbud
på utebod for hver av de 4 garasjeeierne som ikke fikk utvidet
sine garasjer (42, 44, 46, 48). Andelseierne ønsket at disse
bodene skulle plasseres mot garasjeveggen på motsatt side av
bolig 40 (dette området er nå gruslagt).
Trebo kom med et kostnadsoverslag for selve byggearbeidet på kr
192.000 inkl mva. Dette er over 5% av felleskostnadene (= kr
1.998.000). De aktuelle andelseierne må derfor, om ønskelig,
fremme dette som egen sak på kommende generalforsamling. Jfr
borettslagets vedtekter pkt 8-3(2) og 8.3.6.
Ellers er søknad om varmepumpe på endeleilighet (nr 114) blitt
innvilget.
-
Nyhetsbrev
Danvik borettslag mottar regelmessige nyhetsbrev fra Huseiernes
landsforbund, der borettslaget er medlem. Nyhetsbrevene har
mange gode råd om bl.a. vedlikehold av bolig, lover og regler
etc. Andelseiere i borettslaget kan abonnere på nyhetsbrevet –
klikk på denne linken:
https://ext.mnm.as/s/2794/6656, og fyll ut med ditt navn og
epostadresse.
-
Beboerfesten
Tradisjonen tro arrangerte borettslaget beboerfest i uka
etter Elvefestivalen, på fredag 30.8. Beboerfesten foregikk på
idrettsplassen, 6-7 husstander deltok. Geir tok ansvar for det
praktiske i mangel av kapasitet hos styrets varamedlemmer.
-
Leikeplassen
Bord montert, matter lagt ut. Resten ordnes til våren.
-
Postkassestativer og service
-
Trenger vi nye postkassestativ? Vil det ytterligere øke
bruksverdien av vårt uteområde? Vi har fått tilbud på nye
postkasser og stativer, nærmere 100.000 kroner.
-
Hva med serviceavtale på garasjeportene? Er sånt nødvendig?
Tas opp seinere.
Styremøtet 20. august 2019 - hos
Jan
Tilstede: Haakon, Geir, Jan, Kristi, Kaare.
Noen aktuelle saker:
-
Befaring –
utomhusarbeider mm
Bogen og Mathisen anser seg nå ferdig med arbeidet. Styret hadde
forhåndsannonsert befaring på utearealene 15.8. Styret sammen med 2
interesserte beboere deltok. Flere forhold som vi ønsker ordnet, ble
notert. Bl.a. ble tatt opp om leikeplassen nå er for høy, og at det
er lagt masse der som inneholder mye stein og som muligens burde
vært kjørt helt vekk. Sluttbefaring vil bli avholdt 28.8.
-
Maling av
boligene
Våre boliger ble malt i 2008. Malingen, Baron Ultra, reklamerte
med 12 års varighet. Det kan bety at boligene bør males neste år.
På våre hjemmesider (www.danvikbl.no/10.htm) er skissert ulike
malingsløsninger. Teknisk utvalg mener at malerarbeidet i
hovedsak bør tas av profesjonelle. Noen mener at boligene først
bør males i 2021.
Vedtatt at vi tar opp dette på neste års generalforsamling, og
at tilbud innhentes i forkant.
-
Balkonger
og kledning med råte
Borettslaget har vedlikeholdsplikt på alt område utafor husets 4
vegger. Praksis har imidlertid vært at for balkonger som av
andelseier seinere har blitt utvidet, bortfaller også
borettslagets vedlikeholdsplikt. Aktuelle balkonger er ikke
utvidet, men trenger vedlikehold. Det er uten betydning om dette
skyldes «konstruksjonsfeil», eller om årsaken er manglende
vedlikehold fra andelseier sin side. Styret vurderer selv
nødvendigheten av de aktuelle utbedringer, og hvor omfattende
den skal være.
Vedtatt at vi innhenter overslag over hva aktuelle oppgaver vil
koste, og at styret så avgjør om oppgavene skal tas i høst eller
vente til seinere.
-
Skråningen
Klippingen av skråningen kom i år seint i gang, bl.a. fordi
NBBO/Vaktmesterservice økte prisen til 5.600 kroner, dvs 60%
økning sammenlignet med fjoråret. Vi undersøkte med andre via
"Mitt anbud", og fikk tilbud som var billigere. Dessverre viste
det seg at disse manglet nødvendig utstyr (= ryddesag) til å
fullføre arbeidet. Enden på visa ble at Kaare i styret tok det
gjenstående.
Skråningens framtid vil bli et aktuelt tema for
«Utomhus-gruppa». Er "vedlikeholdsfri" beplanting løsningen?
-
Trær og hekker
som hindrer fremkommelighet
Mange trær/hekker ved boligene er vokst høye og tette. Bl.a. kan
dette bety manglende rømningsveier ved brann. Noen busker etc
nær de indre veiene, kan også hindre framkommelighet.
Busker/trær må ikke stå for nær fasade/balkong, sånt gjør at det
lettere blir råte på kledning.
Styret ønsker at borettslagets indre kjøreveier skal ha fri sikt
i en avstand av 50 cm fra begge asfaltkanter. Dette området bør
være mest mulig plant sånn at vi unngår skader under snømåking.
Borettslaget anser seg ikke erstatningspliktig/ansvar ved
eventuelle skader som skyldes snømåking. Den enkelte andelseier
være ansvarlig ovenfor brøyter hvis løs kantstein eller lignende
havner i snøfres og skader denne.
-
Dugnad
Høstens dugnad fastsette til onsdag 18. september, med oppmøte
kl 18 på lekeplassen. Mer info kommer seinere.
-
Brannsikring
For de fleste andelseiere er brannslukkingsutstyr nå modne for
utskiftning. Har 10 års garantert levetid. Utskifting av
røykvarsler - også med samme levetid - er ikke aktuelt for de
som er tilknyttet alarmsentral.
-
Leikeplassen
og montering av utstyr
Alt leikeplassutstyr er nå ankommet. Total pris ca 43.000
kroner, som er under tidligere bevilget ramme.
Småbarnsforeldrene tar ansvar for montering.
-
Snømåkingsutstyr
Flere mener at vår faste snømåker i en årrekke, Ole Sand, bruker
for store maskiner, og at dette ødelegger borettslagets
uteområder. Vi vil undersøke hvilke andre tilbydere som er på
markedet samt kostnader. Viktig at det kan brøytes nærmest mulig
garasjeportene og at traktor ikke veier så mye at veier
ødelegges.
-
Skifte
forsikring?
Gjennom en årrekke brukte borettslaget IF bygningsforsikring. Da
NBBO/Byggtek valgte å skifte samarbeidspartner til Gjensidige,
fortsatte vi med IF, men valgte f.o.m. 1.1.18 å gå over til
Gjensidige da kostnadene virket noenlunde like. På bakgrunn av
rimeligere og mer omfattende tilbud fra IF, vil vi undersøke
nærmere før vedtak om evt skifte fra 1.1.20. Forsikringen har en måneds
oppsigelsestid.
-
Søknader fra
andelseiere
- Andelseierne i 42, 44, 46 og 48, som ikke har fått
rehabilitert sine garasjer, ønsker at borettslaget skal sette
opp boder for dem, mellom bolig 40 og garasjerekka ved nr 42.
Hver bod ca 4 kvm. De skriver: "Vi ønsker at borettslaget
utlikner forskjellene det har blitt som følge av
garasjeutbyggingen; 33 andelseiere har fått nye, større og
høyere garasjer, mens fire andelseiere ikke har fått utvidet
plass i sine. Vi betaler like mye som de andre, men har ikke
fått lik verdiøkning på vår andel. Vi foreslår at borettslaget
lager fire boder, som tildeles våre enheter, slik at også vi får
en verdiøkning samt mulighet for lagring, slik alle andre har
fått....."
Styret har tidligere tilbudt alle andelseiere å tilrettelegge
for ekstra lagring i kjelleren. Ingen var den gang interessert.
Det kan diskuteres om borettslaget i ettertid har ansvar for å
sette opp boder for andelseiere. Dette var noe som ikke ble tatt
opp da garasjeutbygging ble bestemt, og heller ikke søkt om da
garasjeutbygging ble gjennomført.
Borettslagets vedtekter har bestemmelser om hva som styret kan
avgjøre og hva som må tas opp på generalforsamling, se pkt 8-3
(2).
Styret vedtok i første omgang å avklare forslaget samt ulike
løsninger.
- Andelseier i nr 42, 68 og 70 har søkt om platting foran egen
bolig. Innvilget.
- Andelseier i nr 64 og 70 har søkt om vindusskifte for egen
regning. Innvilget.
- Andelseier i nr 40 har søkt om liten redskapsbod under balkong
på baksiden av huset, mot bolig 38. Innvilget.
-
Varmekabel
Strøm til varmekabel sluk (max 300W) ved idrettsplassgarasjene
er montert. Bryter er i Teknisk bod og er koblet på samme krets som
utebelysningen til garasjene. Om denne belysningen ikke virker,
virker heller ikke varmekabel. Sjekk da sikringene! Strøm i
varmekabel sluk bør settes på når frosten setter inn og slås av
på vårparten. Er termostatregulert.
-
Forsikringspraksis
Gjensidige, egenandel
Ved forsikringsskade inne i bolig - som skal dekkes av
huseierforsikringen - er hovedregel at andelseier selv betaler
egenandel på 6.000 kroner.
-
Faktura fra kommunen –
inngangsparti-utviding
3 andelseiere søkte samtidig om utviding av inngangspartiet, og
fikk et samlet kommunalt gebyr på kr 17.880. Etter klage har
kommunen redusert gebyret til kr 12.340.
-
Fasademaling på rekvisisjon
Borettslaget spandere grå fasademaling til de som vil utbedre
småting på fasade/balkong mellom maleperiodene. Dersom maling
ikke er på lager og må handles, gjøres dette mot rekvisisjon
utstedet av styret (Kaare). Dersom andelseier ønsker annen type
maling eller maleredskaper, dekkes dette ikke av borettslaget.
Maling er dyrt, men større spann er forholdsvis rimeligere enn
små.
-
Brunsnegler
En andelseier er bekymret for brunsnegler og spør om
tiltak er på trappene. Styret har ingen foreløpige planer.
Brunsnegler trives i fuktighet, ikke i tørre områder.
Styremøtet
18.6.19 - hos Jan
På møtet deltok Haakon Johansen, Geir Forbord, Jan
Christensen, Heidi Edvardsen (vara), Andreas Kotsadam (vara).
Forfall: Kaare M Nielsen, Kristi Nyblin.
Noen saker som ble tatt opp:
-
Reklamasjons- og utbedringsarbeider
Avholdt befaringer med Bogen og Mathisen. Vi pekte på
forhold vi er misnøyde
med. Bl.a. asfaltering, vannintrengning i garasjer, taknedløp,
planering bak de nedre garasjerekkene, sluk som fryser i kulda.
Vedr. det siste forhold, har entreprenør
valgt en løsning
med elektrisk oppvarming, noe som kan bety
årlige strømutgifter
på 3-4 tusen kroner.Det er totalentreprenør
som er ansvarlig for valg av tilfredsstillende løsninger,
ikke vi.
Reklamasjonsarbeidene er etter entreprenørs
mening nå
ferdigstilt, mens maling av garasjene gjenstår. Når
alt arbeidet er utført,
skal vi ha befaring. P.g.a. ferier vil denne først
bli tatt etter 12.8.19.
-
Lekeplassen.
Geir innhenter tilbud fra Trigonor på huskestativ, benk og
gressarmering. Tidligere bevilget 50.000 kroner til lekeplass.
-
Oppgradering/vedlikehold av uteområder
Vedtatt å nedsette arbeidsgruppe for å komme med forslag. Ta
kontakt med Haakon om du vil være med.
-
Skilting
Det har kommet flere
ønsker
om skilting.Vedtatt utsatt.
-
Nye
postkasser og stativ
Vedtatt å innhente tilbud på nye løsninger.
-
Arbeidsgruppe – vedtekter
Arbeidsgruppe som skal komme med forslag om revidering av
borettslagets vedtekter, spesielt punkt 5 om vedlikeholdsansvar,
er nedsatt. Ønskelig at gruppa legger frem forslag til styret
innen 31.01.20. Styret fremmer evt forslag på kommende
generalforsamling. I tillegg til vedtektene, gis gruppa også i
mandat å foreslå evt. endringer i husreglene. Til medlemmer av
gruppa utpekes Jan Christensen fra styret, Wenche Fossberg og
Gro Enersen fra andelseierne. Gruppen får
fullmakt til å supplere med en til to ekstra medlemmer
-
Tak og nedløp.
Firma Din Blikkenslager har byttet ut flate pipehatter med
buede, samt sjekket lekkasjer i takrenner og nedløp der dette er
meldt inn.
-
Beboerfesten
Beboerfesten er planlagt til fredag 30. august, som er i uka
etter Elvefestivalen.
Dette er en lavterskelfest, der beboerne selv tar med stoler,
bord, mat og drikke, mens borettslaget stiller med grill.
Varamedlemmer anvarlig.
-
Søknad
om platting og trapper
Andelseiere i nr 40, 44, 64 og 76 har fått positivt svar på
søknader om platting mm utafor sitt inngangsparti. Ingen
naboinnvendinger.
-
Vannskade
En andelseier har hatt vannskade i toalett-rom. Siden vannskaden
er etter stoppekran, er borettslagets praksis at andelseier selv
betaler egenandelen på kr 6.000.
-
Høyt
kommune-gebyr
3 andelseiere har har søkt kommunen om å få utvide sitt
inngangsparti (styret sa ja i forkant). De er belastet med et
samlet gebyr på kr 18.000. Styreleder mener beløpet
er altfor høyt
og i strid med tidligere opplysninger. De aktuelle andelseiere
har anket gebyrets størrelse,
men svar foreligger ikke pr. dags dato.
-
Utvendig
maling
Teknisk Utvalg har kommet med tilrådning
vedr utvendige malerarbeider påtenkt
neste år. Tilrår
som hovedregel at arbeidet utføres
av et profesjonelt firma men at styret bør
vurdere visse individuelle tilpasninger. Se ellers referat på møtet
på hjemmesiden til Teknisk Utvalg. Tas opp nærmere
til høsten.
-
Tjuveri
En sykkel ble stjålet
for et par uker siden. Oppfordrer alle til å låse
syklene sine.
Styremøtet 2.4.19 - hos Jan
På møtet deltok Haakon, Kristi og Jan. Kåre og Geir hadde fravær.
Noen saker som ble tatt opp:
-
Styremedlemmenes
arbeidsoppgaver
Vi fordelte arbeidsoppgaver blant styrets medlemmer.
Haakon fortsetter som nestleder, Geir har
HMS-ansvar, Kåre er dugnadsansvarlig, og Kristi assisterer med
HMS og dugnad. Jan har sekretæroppgaver i tillegg til
ledervervet.
-
Årsmøteprotokollen
leveres nå kun på papir til de som særskilt ber om det. Ellers
finnes den på våre hjemmesider - gå til innholdsfortegnelsen og
klikk på ÅRSMØTE, eller følg denne linken:
http://www.danvikbl.no/69.htm
-
Økonomi
Styret mener vår økonomiske situasjon er tilfredsstillende. Det
betyr at vi i år ikke trenger å ta opp ekstra lån som årsmøtet
ga tillatelse til, men evt. først når større
vedlikeholdsoppgaver skal utføres.
-
Styrehonorar
Årsmøtet vedtok uforandret styrehonorar på kr 54.800, og bedt
styret selv fordele beløpet blant styrets medlemmer. Styret har
vedtatt samme fordelingsnøkkel som tidligere: 5/10 til
styreleder, 2/10 til nestleder, og 1/10 til styremedlemmene.
-
Reklamasjonsarbeider
Vi ønsker at befaringen forut for reklamasjonsarbeidene enten
skal være rett over påske eller i begynnelsen av mai. Melding sendt byggeleder Sando
som
informerer totalentreprenør. Haakon, Kristi, Jan (med forbehold
om at han ikke er på ferie) og evt flere
fra styret deltar - gi beskjed dersom du har ting på hjertet og
som du mener bør utbedres.
-
Vårdugnaden
er fastsatt til mandag 29. april kl 18. RfD
(Renovasjonsselskapet) vil hente vårt kvistavfall 2. mai.
Kvistavfallet legges buntet foran kjellerinngangen mot 1. Strøm
Terrasse. Se mer info om dette
her. Her kan også privat kvistavfall som er buntet, legges.
Kåre og Kristi tar ansvar for dugnaden. Skriv vil bli satt opp ved
postkassene i forkant. Er det oppgaver som du mener bør tas på
dugnaden? Gi da beskjed til styret, evt. direkte til de
dugnadsansvarlige.
Sosialt samvær i etterkant. Skriv deg på deltakerlista og kryss
av på lista dersom du IKKE ønsker en liten dugnadspåskjønnelse til jul.
-
Teknisk utvalg
har hatt møte og valgt Jo Aaserud i nr 44 til ny leder. Utvalget
vil komme med en oppdatert vedlikeholdsplan i løpet av april. Se
eget referat.
-
Møtekalender
Er
lagt opp til 6 ordinære styremøter i løpet av perioden. Kommende
styremøter, på tirsdager kl 18.30: 18.6, 20.8, 8.10, 3.12, 11.2.
Årsmøte onsdag 18.3.20.
Beboerfest: Fredag 30.8.
-
Viktig om strøm
og elbil
Alle som har elbiler og bruker borettslagets strøm til lading,
må betale for denne strømmen. Lading kan kun skje gjennom
godkjent lader. Borettslaget godkjenner pr i dag følgende lader:
Mode 3-lader med type 2-kontakt, 230V/1-fas. Laderen er av merke
SALTO, type 5B2. Denne lader er allerede installert i 3 av
garasjene av firma Ingeniør Pettersen, Drammen.
Borettslaget får månedlige regninger fra Glitre/Hafslund på
elforbruk i garasjer/utelys. Hittil i år har prisen ligget på ca
kr 1,50 pr kwh.
Styret vil sende årlig regning (evt. regning ved utflytting) til
den enkelte, basert på aktuelt forbruk multiplisert med
gjennomsnittlig strømpris for den aktuelle periode. Lading av
elbil uten godkjent lader, er ikke tillatt.
Styret ber om at de som parkerer elbil i garasjen, melder i fra.
-
Tøm kjelleren!
De
andelseiere som oppbevarer ting i kjelleren, må fjerne disse
innen 1.7.19.
Den enkelte tar selv kontakt med medlem av styret for innlåsing
i kjeller.
-
Arbeidsgruppe - vedtekter/husregler
Styret ønsker å nedsette ei arbeidsgruppe på 3-5 medlemmer (fra
styret og andelseiere) som skal se nærmere på våre
vedtekter/husregler. Gruppa skal komme med tilråding til styret.
Vi håper at gruppa kan være klar til neste styremøte, og at evt.
forslag kan legges fram på neste generalforsamling, og gjerne
også tidligere til diskusjon på hjemmesidene.
-
Inngangsparti
Ytterligere 2 andelseiere har fått godkjent utviding av sitt
inngangsparti.
-
Kommunal støtte
Vi har nå
sendt nødvendige fakturaer vedr infrastrukturopplegg for
elbil-lading til Drammen kommune vedr .Vi har fått tilsagn om
refusjon på ca 93.000,
de totale kostnader med elbil-infrastruktur har vært på ca. 370.000 kroner.
-
Garasjegruppa
har blitt enige om honorarfordeling seg i mellom. Fikk bevilget
kr 15.000 fra årsmøtet.
-----
Se ARKIV for tidligere styremøtereferater. |