DANVIK BORETTSLAG
STYRENYTT
AKTUELT  -  STYRENYTT  -  BONYTT  -  FOTOALBUM  VERDT Å VITE  -  HMSSPØRSMÅL&SVAR  -  INNHOLD

STYRET
:

Leder:
Jan Christensen, tlf 47335127/nr 40
Nestleder:
Haakon Johansen, tlf 40106761/nr 36
Medlemmer:
Geir Forbord, tlf 98018011/nr 64
Kaare Magne Nielsen,
tlf 95722588/nr 76
Kristi Nyblin, tlf 48273098/nr 110

Varamedlemmer:
Ida Christine Nordhøy Lippert, nr 104
Ingvild Amdahl Myklebust, nr 68
Heidi Edvardsen, nr 74
Linette Halck, nr 82
Andreas Kotsadam, nr 88


Møtekalender ordinære styremøter:
2. april, 18. juni, 20. august, 8. oktober, 10. desember, 19. februar 2020.

Generalforsamling 2020:
Utsatt fra onsdag 18.mars, avholdes seinest 30.6.20.

 


VALGKOMITÉ:

Lars Hjelmaas, tlf 93429044/nr 92
Janne Nilsen, tlf 92137436/nr 50


TEKNISK UTVALG:

Leder:

Jo Aaserud, tlf 90770427/nr 44
Medlemmer:
Kristi Nyblin, nr 112


VEDTEKTSGRUPPA:

Gro Enersen, nr 46
Wenche Fossberg, nr 38
Jan Christensen, nr 40.(leder).

 

UTEGRUPPA:

Shoshana G Johansen, nr 36
Alexandra Forbord, nr 64
Kaare M Nielsen, nr 76
Haakon Johansen, nr 36 (leder)



 

Hvem gjør hva
i styret?


Faste oppgaver i styret, kontakt med samarbeidspartnere etc søkes fordelt på flere av styrets medlemmer. Vi ønsker å dele litt på arbeidsoppgaver og ansvar. Folk som velges i styret, veit da også litt mer om hva som kan være aktuelle styreoppgaver. Uansett arbeidsfordeling, vil alltid styreleder ha et overordnet ansvar.




Jan Christensen

Ansvarsområder: Styrets leder. Fordele arbeidsoppgaver i styret, lage forslag til møtekalender, innkalling, ledelse og etterarbeid styremøter, brevarkiv og korrespondanse, intern-info til andelseierne, redigere borettslagets hjemmesider, godkjenne fakturaer og utbetalinger, ajourføre beboerarkiv, lage utkast til årsberetning, kontaktperson til NBBO, Gjensidige forsikring, Drammen kommune/Vannverket, Drammensregionens Brannvesen, Glite energi/Hafslund strøm, Boalliansen og Huseiernes Landsforbund.




Haakon Johansen

Ansvarsområder:  Nestleder. Godkjenne fakturaer, fortløpende regnskapskontroll, lage budsjettforslag. Kontaktperson til DnB, Handelsbanken og Get. Har vært leder for Prosjektgruppe garasjer.




Geir Forbord

Ansvarsområder: HMS (Helse/Miljø/Sikkerhet) - snømåking og strøing, stell av utearealer herunder lekeplass. Årlig befaring.
Kontakt med NBBO/vaktmestertjenester (evt. andre) i forbindelse med gressklipping og firma Sand for snømåking/strøing. Kontakt med RfD, bl.a. ansvar for avfallsposer.




Kaare Magne Nielsen

Ansvarsområder: Dugnad, kjelleransvarlig.
Utlevering av felles maling, regnskap med og oversikt over borettslagets eiendeler, ansvarlig for at mindre vedlikeholdsoppgaver (f.eks. lyspæreskifting) utføres. 




Kristi Nyblin

Ansvarsområder: Kontaktperson til ABC-skadedyrkontroll, Trygg og Sikker brannsikring. Assistent i forbindelse med dugnader og HMS-arbeid..

 




Dessuten:

Samlet styre behandler alle søknader, inkludert søknad om dyrhold.
Referat fra styremøter går på omgang, men godkjennes av møteleder før utsending.
Teknisk utvalg utarbeider vedlikeholdsplaner,  er pådriver i gjennomføring.
Beboer Grindheim i nr 90 har påtatt seg å holde oppsyn med kjeller, bl.a. stenge av kjellervifta for vinteren.
Styrets varamedlemmer er ansvarlige for å arrangere beboerfesten på sensommeren.

 


Åpenhet, styremøter
og frister


Innkalling til styremøter sendes styremedlemmer og varamedlemmer.
Styremedlemmer og varaer samt forretningsfører/NBBO får  tilsendt fullstendig referat fra styremøtene.
Øvrige andelseiere får en orientering  på borettslagets hjemmesider om emner som er tatt opp.

Når folk selv henvender seg til styret med saker som de ønsker tatt opp, kan dette også bli offentliggjort helt/delvis - i anonymisert form.
Enten i styrereferatet, eller under  "Spørsmål&Svar".
Vi håper sånn offentliggjøring vil øke interessen for hva som foregår i borettslaget.
Andelseiere som verken ønsker henvendelser offentliggjort mas navn eller i anonymisert form, bes gjøre styret oppmerksom på dette.

- Dersom du lurer på noe  vedr. styremøte-orienteringen, har kommentarer etc, kontakt gjerne styret eller kom med dine spørsmål/synspunkter på våre nettsider.
- Dersom du vil ha saker tatt opp på styremøtet, bruk enten postkassa til styreleder (Christensen i nr 40) eller send oss en e-post: danvikbl@hotmail.com.
Frist: Ei uke før styremøtet.
Bare styrets 5 medlemmer har tilgang til borettslagets e-postkonto.

Det avholdes normalt styremøte ca. annenhver måned.

Oversikt over ordinære styremøtedatoer finner du under kalender.

 


Borettslags-administrasjon:

Hvem
har tilgang
til hva?  
Hvem
har rett
til hva?
Styre-leder Styre-medl Vara-medl An-dels-eier
Boretts-lagets
postkasse,
tlf/sms
x      
Tilgang til
boretts-
lagets e-
postkonto
x x    
Styre-
portalen
NBBO 
x x x  
Boretts-
lagets
interne
nettsider og annen info
x x x x
Innkalling
m/vedlegg
til årsmøte 
x x x x
Møte- og
stemmerett
på årsmøte
x x x x
Innkalling
m/vedlegg
til
styremøte
x x x  
Orientering
om saker
fra
styremøtet
x x x x

offisielt
referat fra
styremøte
x x x  
Motta
honorar
for verv
x x    
Møteplikt

styremøte
x x    
Møterett på
styremøter
x x x  
Forslags-
rett til
styremøte
x x x x
Stemme-
rett på
styremøte
x x    

 


Styremøtet mandag 11.5 kl 18 - hos Kristi
Tilstede: Haakon, Geir, Kristi, Jan, Kaare (referent)

Noen punkter som ble tatt opp:

  • Fysisk generalforsamling avholdes på Danvik folkehøgskole på onsdag 3. juni kl 18.30. Etter generalforsamlinga blir det beboermøte.
    Pga koronakrisa må alle som ønsker delta, på forhånd melde seg på.

  • Utegruppa har lagt fram forslag på fornyelse av uteområdene. Noe må utføres av leid hjelp, noe kan tas på dugnad. Styret etterlyser skisse av de aktuelle forslag før endelig vedtak fattes. Forslagene kan du se her.

  • Styret ønsker at det blir bygd en støttemur nedenfor garasjer/parkeringsplass mot A M Knutsens gate, og at leikeplassen opparbeides for å få større areal. Også enighet  om å anskaffe sklie og bordtennisbord til leikeplassen (forslag fra utegruppa), men ikke lekehus og trampoline. 

  • Leikeplass-vedtaket. Styret fattet følgende vedtak når det gjelder leikeplassen:
    Styret ønsker at lekeplassen ferdigstilles i år, og at bruksarealet blir størst mulig. Forutsatt tilfredsstillende drenering i forhold til garasjene, bør lekeplassen senkes og masse som da blir til overs brukes til å fylle opp området nærmest gjerdet. Et lag med ny matjord av god kvalitet legges til slutt over det aktuelle området.
    Før arbeidet tar til ønskes skisse av foreslåtte endringer, at aktuelt firma kan legge fram tilfredsstillende referanser og at det gis nødvendige garantier. Det forutsettes også at kontakt tas med totalentreprenør Bogen og Mathisen og at de gir skriftlig garanti for at de ønskede arbeider ikke fører til bortfall av tidligere garantier.
    Grube Bygg og Maskin har gitt anbud på kr 87.125 inkl mva som omfatter «avretting, 6x6m beleggingsstein platting for samlingsplass, liten mur under gjerdet, montering av gjerde på topp av mur, oppretting av plen område, kantstein mot platting for samlingsplass».Tas opp til endelig vedtak når ønskede opplysninger foreligger. Haakon ansvarlig.

  • Også aktuelt å kjøpe inn ei ekstra sandkasse og ei kasse med salt (strøing om vinteren), og plassere disse mellom bolig 64 og 66.

  • På noen av de øvrige punktene er det ulike meninger. Både om hensiktsmessighet og kostnader. Forslagene vil bli tatt opp med andelseierne før vedtak fattes.

  • Vi har fått to anbud for alt foreslått utearbeide. Det dyreste var på ca to millioner kroner, det billigste på tredjeparten.

  • Utegruppa har også lagt fram forslag om nye postkassestativ. Dette kan koste ca 80.000 kroner og - i verste fall - medføre at alle postkasser må samles ved innkjørselen til vårt boområde: Et ved innkjørselen nærmest Andedammen, og et ved innkjørselen nærmest fotballbanen. Dette må avklares nærmere med Posten.
    Hva mener andelseierne?

  • Vi vedtok å sende brev til Drammen kommune vedr gjerdet ved fotballbanen, ber om at det blir reparert.

  • Er fargene på våre boliger utdaterte? Bør fargene endres sånn at alle boligene har samme farge? F.eks. sånn som i 2. Strøm Terrasse 7 og Harald Hårfagres gate 5? Delte oppfatninger i styret. Annet fargevalg kan bety at vi må male flere strøk, noe som vil fordyre. 100.000 kroner ekstra? 200.000 kroner ekstra? Utegruppa vil komme med et par fargealternativer, som vil bli tatt opp med beboerne.

  • De fire andelseierne som ønsker private boder som kompensasjon for at de ikke fikk større garasjer i 2018, fikk sin søknad med tegninger avslått.
    Begrunnelse: Ønskede boder inntil garasjeveggen som vender mot nr 40, og med dører og trapp ned mot internvei, ville få en for bratt ankomstvei. Det er også kommet fram, etter kontakt med kommunens byggesaksavdeling, at en slik bod trenger kommunal godkjenning, selv om den ville bli under 15 kvm.
    Brannsikring og og utnyttingsgraden på vårt boområde er også momenter her?
    Styret tok ikke stilling til evt. økonomisk støtte fra borettslaget, jfr vedtektenes punkt 8-3(6).

  • Dugnad vil bli avholdt i løpet av juni. Styremedlem Kaare (i nr 76) er dugnadsansvarlig og vil bl.a. lage liste over aktuelle oppgaver. Dugnadsdag og mer info kommer seinere. Det vil også være mulig å avtale en spesiell dugnadsoppgave og utføre denne på en dag du selv ønsker.

  • Ettårsbefaring i forbindelse med garasjeanlegg/utomhusarbeider vil bli avholdt på onsdag 10. juni. Entreprenør Bogen og Mathisen, byggeleder Arild Sando og styret vil delta. Gi snarest beskjed til styret om det er arbeider du er misnøyd med.
    Samtidig med ettårsbefaringen tar styret sikte på en egen befaring på boområdet, spesielt med tanke på malingsarbeidet neste år, hva som må fjernes av vekster etc.

  • Kjelleren er fuktig, noe som resulterer i soppdannelse. Anticimex har vært på inspeksjon med representant for firma Corroventa avfukting as. Har foreløpig ikke mottatt pristilbud.

  • Kvistavfallet fra boligene ble først hentet av renovasjonsselskapet RfD et par uker etter avtalt dato. De tok heldigvis med seg alt - tiltross for at noe ikke var buntet forskriftsmessig.

  • Vi har mottatt rapport fra If/Anticimex vedr Bygningssjekken, samt forslag til vedlikeholdsplan fra Teknisk utvalg. Vil bli tatt opp på et seinere styremøte.
    Anticimex anbefalte bl.a. at branntetting på loftene, mellom de enkelte boliger, prioriteres.
     



Styremøtet mandag 30.3. kl 14.30
- videokonferanse
Deltakere: Haakon, Geir, Kaare, Jan (referent). Forfall: Kristi

  • Styret håper å kunne avholde fysisk generalforsamling og beboermøte når de strenge møterestriksjoner er opphevet, seinest innen utgangen av juni. Dersom dette ikke er mulig, vil generalforsamling bli avholdt elektronisk (som nå er tillatt) seinest 30.6, evt. med en revidert dagsorden.

  • Teknisk Utvalg foreslo i møte 26.3.19 at: «TU er enige om at utvendige vedlikehold som borettslaget har ansvar for ikke utføres av beboere for å sikre riktig og lik utførelse og for å ivareta kravene til HMS.» 
    Og videre: «…. alle utvendige flater males, med unntak av rekkverk og skillevegger på veranda som er beboers ansvar. Styret kan vurdere om beboere skal tilbys at rekkverk og skillevegger på veranda males som en tilleggsbestilling betalt av den enkelte.»
    Styreleder har kontaktet 3 firmaer for å få uforpliktende tilbud vedr reingjøring og maling av boligene. Det er realistisk å regne med en pris på mellom 40t kr og 70t kr pr. bolig dersom et av disse firmaene skulle få jobben. 
    Fra noen andelseiere er det kommet ønske om å begynne arbeidet allerede i år - ikke minst pga god tid under koronaen.
    Styret er innstilt på å bruke fagfolk til å reingjøre/male fasade, vinduer etc på våre boliger. Enten firma eller enkeltmannsforetak. Kostnadene dekkes av fellesutgiftene, med unntak av balkong/terrasse.
    Ansvar for balkong/terrasse påhviler andelseier, etter samme opplegg som tidligere, men borettslaget kan sørge for at arbeidet utføres mot at andelseier refunderer arbeidskostnadene.
    Vi lager eget infoskriv med nærmere detaljer.

  • Reingjøring/maling av boligene utsettes til neste år, med to unntak:
    - Endevegger vurderes tatt av leid hjelp i inneværende år. Styret vil komme nærmere tilbake til dette.
    - Andelseiere som selv ønsker å ta noe av arbeidet i inneværende år, tar kontakt med styret. Det presiseres at kledning må males i hel lengde, og at styret dekker kostnader til husvask, pensler etc.
    Før malinga kan ta til må andelseier inspisere utvendig fasade, balkong og vinduer for råte, og evt selv sørge for å kutte vekster etc der dette er nødvendig. Dersom andelseier trenger bistand til slik sjekking, tas kontakt med styret.

  • En andelseier ønsker satt opp privat bod på nærmere 4 kvm på fellesområde ved garasjevegg vendt mot nabo i Skolegata. Andelseier tenker at kostnadene her skal betales av borettslaget som en slags kompensasjon for at andelseier ikke fikk sin garasje utvidet i 2018.
    Styret ønsker her at det sendes inn samlet løsning for alle 4 andelseiere, som alle antas å ha samme lagerplass-ønke, og er også usikker på om kommunal godkjenning er nødvendig pga kort distanse til naboeiendom.

  • Vi ønsker å hindre vekst av ugress i området mellom gjerde og øvre Andedamgarasjerekke. Hva er best: Litt større pukkstein (3-4 cm i diameter), eller bark? Kaare vil i første omgang teste ut et mindre område med bark.

  • Vårdugnad er foreløpig usikkert. Dugnaden har vanligvis vært avholdt i slutten av april.

  • Anticimex vil komme på inspeksjon med eksperter på ventilasjon. De vil komme med forslag til hvordan luftkvaliteten i kjelleren kan bedres for å hindre fortsatt soppdannelse og rust.
     


Styremøtet 19. februar 2020 - hos Jan
Tilstede: Jan Christensen, Kaare M Nielsen, Geir Forbord, Kristi Nyblin og Haakon Johansen (referent)

  • Praktiske oppgaver vedr generalforsamlingen ble fordelt.

  • Vi vil ha beboermøte etter generalforsamlingen. På dette møtet vil bll.a. Teknisk Utvalg presentere revidert vedlikeholdsplan.

  • Styreleder la fram forslag til beretning. Godkjent med noen mindre kommentarer.

  • Vedtektsgruppas forslag behandlet. Styret foretok noen mindre endringer og presiseringer. Hele styret stiller seg bak forslaget. Enighet om mest mulig å tydeliggjøre konsekvensene for den enkelte andelseier når forslaget presenteres.
    Forslaget fra Reffhaug om ikke å endre vedtektene, blir lagt fram samtidig med styrets forslag.

  • Teknisk Utvalg ber om bistand til å finne 1-2  nye medlemmer til utvalget, funksjonstid ca halvannet år. Fossberg og Enersen har etter eget ønske trukket seg. Nytt utvalg blir oppnevnt i 2021.

  • Brannslukkingsapparater er nå bytttet ut hos alle andelseiere. Disse skal vare fram til desember 2029. Røykvarslere ble skiftet hos alle - med unntak av de andelseiere som ikke var tilknyttet alarmselskap eller som selv hadde skiftet relativ nylig. De som ikke fikk installert røykvarslere, må selv melde fra til styret ved evt. endringer i sin  situasjonen.
    Batteriene i de nye røykvarslerne varer i 10 år, brannslukkingsapparatene skal ha service om 5 år. På bakgrunn av dette ser ikke styret lenger behov for å organisere årlige brannvernkontroller, men de som måtte ønske bistand kan ta kontakt med styret, evt brannvesenet når de har tilsyn.
    Regninga for utskiftningene kom på nærmere 50.000 kroner. Firesafe, som foretok utskiftningene, har tilsendt rapport.

  • NBBO har fått ny fakturaadresse fra 1.1.20:
    Danvik borettslag – 950603550,
    c/o NBBO,
    Postboks 1035 Bragernes,
    3001 Drammen.
    Faktura på epost sendes til: fakturamottak@nbbo.no
    NBBO har dette krav til fakturaer:
    - Vedlegget må inneholde en komplett faktura
    - Vedleggets filnavn kan ikke inneholde spesialtegn eller æøå
    - Vedlegget må være i formatet PDF eller TIFF. Øvrige vedlegg ignoreres
    - Eventuelle underlag til faktura må legges inn i samme vedleggsfil som fakturaen.

  • En andelseier ønsker å sette inn dør til sportsbod for egne midler, og skriver «Vi ønsker å bytte dør til sportsboden og har funnet følgende dør: https://www.bauhaus.no/traelast/dore/ytterdorer/dooria-inngangsdor-b100-hoyrehengt-utadslaende-hvit-888x1980-mm.html. Vi antar at styret ønsker at den skal være i samme farge som fasaden og vi tenker derfor å male den i forbindelse med malingen av alle boligene til sommeren (evt neste år, alt ettersom når det blir) dersom det er et krav fra styret.». Styret har godkjent søknaden, og presiserer at fremtidig vedlikehold etc er andelseiers ansvar.

  • En andelseier er plaget av vanndrypp fra takrenne, Drypper foran inngangsdøra, og det dannes issvuller. Kommer av at takrenneskjøten er feil plassert. Styret er instilt på å reparere, men ønsker å ta den sammen med evt andre lekkasjer.

  • Handelsbanken øker renten til 2,75% pr 16.1.20. Økningen er i tråd med renteøkningen fra Norges Bank.

  • Alle som ønsket og som skrev seg på dugnadsliste, fikk konfekteske i julegave. Gaven var den samme for alle, uansett om en deltok på 1 eller 2 dugnader.

  • En mulig ny andelseier i nr 86 fikk forhåndstillatelse til hundehold, men nådde ikke opp i budrunden. Boligen ble tilslutt tatt på forkjøpsrett av Susanna Torstensson og Eric Veraas. Avtalt overtakelse er 20.8.20, salgsummen var 4,85m kr.

  • Borettslaget fikk melding om tvangsalg av leilighet. Heldigvis, det ordnet seg uten videre problemer. Dersom vannregning fra kommunen ikke blir betalt som avtalt, har kommunen strenge prosedyrer.

  • Anticimex vil en av de nærmeste uker komme for utvendig sjekk av boliger og fellesareal, såkalt bygningssjekk. Kontrollen er gratis, er en del av våre fordeler som forsikringstaker i If. (kontrollen ble avholdt 2. mars).

  • På et vellykket julebord i desember, deltok 7 tillitsvalgte. Styret hadde vedtatt å bevilge ca 500 kr til mat pr. deltager, eventuelt alkoholholdig drikke ble betalt av den enkelte.
     


Styremøtet 10. desember 2019 - på Skjenkestua
Tilstede: Haakon, Geir, Kaare, Jan, Kristi, Ingvild. Forfall: Kristi

Noen aktuelle saker:

  • Garasjer - vann og ferdigattest
    Andelseiere som fortsatt er plaget av dette, melde i fra til styret.
    Ta helst bilde. Beskriv situasjonen.  Og - kom gjerne med forslag til hvordan du tror problemet best kan løses. Send infoen over til styret. Garasjene ble overlevert 10.12.18, og vi har tre års reklamasjonsfrist regnet fra denne datoen.
    Ellers har vi nå, av kommunen, fått ferdigattest for garasjene.

  • Vedtektsgruppa
    legger ut forslag til nye vedtekter på hjemmesidene. Ser fram til snarlige kommentarer sånn at det endelige forslaget kan bli best mulig. Det endelige utkastet tas opp som sak på kommende Generalforsamling.

  • Vedlikeholdsplanen
    Vi ønsker å revidere nåværende vedlikeholdsplanen og lage en ny plan for 10 år framover. Da veit andelseierne når utskiftning av f.eks. ytterdør er planlagt, og vi kan budsjettere på lengre sikt. Kanskje kan også nye låneopptak unngås? Teknisk Utvalg er bedt om å lage et forslag innen neste års Generalforsamling.

  • HMS - helse, miljø og sikkerhet
    - er viktig. Både for styret og for den enkelte andelseiere. Noe sjekkes av styret. Noe bør også regelmessig sjekkes av andelseier, bl.a. for å forebygge skader. Vi ønsker å lage ei liste på papir og levere til hver enkelt, jfr ellers den liste som allerede finnes på våre hjemmesider, se  www.danvikbl.no/50.htm

  • Husmaling
    blir enten neste år eller året etter. Styret fatter endelig avgjørelse etter neste års generalforsamling. Planen er å bruke innleid hjelp til mesteparten av malinga, kanskje med unntak av balkongene.Dette kan bli kostbart. Foreløpige tilbud fra 3 malerfirmaer vier en prisforskjell på over en million kroner. Billigste tilbud er på ca 1,4 mkr. Om malinga tas neste år, må vi trolig ta opp lån - som årets generalforsamling allerede har gitt styret fullmakt til.
    Før malinga kan ta til, må råtne bord på kledning/balkong skiftes, og planter, busker, hekker og trær tett inntil kledning må beskjæres. her har mange andelseiere en jobb å gjøre!

  • Arbeidsgruppe for uteområdene
    er nå klar, jfr tidligere "annonsering" på våre hjemmesider etter interesserte. Styrets nestleder Haakon Johansen skal lede gruppa, som ellers består av Alexandra Forbord, Shana Johansen og Kaare M Nielsen. Gruppa håper å komme med innspill på på årsmøtet.
    Noen aktuelle områder: Skråningen mot 1. Strøm terrasse, området mellom gjerdet og garasjerekke ved Andedam-garasjene.

  • Takk for innsatsen
    13 andelseiere hadde ingen ting i mot å få en liten oppmerksomhet i forbindelse med sin dugnadsinnsats, og vi kjøper inn en liten "julegave" til de aktuelle. De øvrige 5 som deltok ønsket ikke gave, ifølge dugnadslisten, og får i stedet en julehilsen.

  • Snømåking
    Hva skal vi gjøre med snømåkinga framover? Noen mener vi bør skifte til en som bruker mindre maskiner. Dette kan også bety en regning på over det dobbelte av i dag, antageligvis over 100.000 kroner.
    Et problem er også strøing ved avfallscontainerne og stien mellom nr 92 og garasjerekken. Vi undersøker om om snømåker kan ta ansvar for å strø for hånd her. En annen mulighet er å sette opp ei lita sandkasse ved hver av avfallscontainerne sånn at strøing der blir lettere.
    Vi er ikke fornøyd med snømåkinga i 1.Strøm Terrasse. Om dette vil vi ta kontakt med kommunen.

  • Ikke lenger Byggtek
    Vi skifter forsikringsselskap fra årsskiftet. Fra Gjensidige og tilbake til If - som vi tidligere brukte i alle år. De har levert det beste tilbudet, nærmere 110.000 kroner. Heretter skal Byggtek IKKE kontaktes ved forsikringsskader. Andelseiers egenandel ved f.eks. vannskader blir som før: Kr 6.000.

  • Julebord
    Etter styremøtet hadde vi julebord for borettslagets tillitsvalgte. Foruten de som deltok på selve styremøtet, var også Gro og Geir Enersen med på julebordet.
     


Styremøtet 8. oktober 2019 - hos Jan
Tilstede: Haakon, Geir, Kaare, Jan, Kristi

Noen aktuelle saker:

  • Sluttbefaring utomhusarbeider
    ble avholdt 15.8. Styreleder deltok fra borettslaget. Mindre utbedringer vil bli gjort i nær framtid, vi har 3 års reklamasjonsfrist på arbeidene, regnet fra 10.12.18.
    Se rapport på våre hjemmesider.
    Blomster som takk for innsatsen levert byggeleder og totalentreprenør.

  • Ferdigattest for garasjer/utomhusanlegg
    Kommunen ved Byprosjekt har hatt merknader til er at "øvre del av nedsenkstein" ved vår nye Andedam-innkjøring står høyere enn asfalten, og at vi mangler dokumentasjon på sortering av avfall. I egenskap av ansvarlig søker, vil arkitekt DRMA ordne dette. Ellers er det øvrige godkjent.

  • Neste års budsjett - ingen økning av fellesutgiftene
    Ingen planlagt økning av fellesutgiftene - dette kan imidlertid endres med en måneds varsel dersom vi velger å male boligene til neste år og dersom kostnadene delvis velges å dekkes ved husleieøkning.
    Forretningsfører har satt opp budsjettforslag, vi har forettatt noen mindre endringer.  Forretningsfører kalkulerer med et budsjettoverskudd på drøye 400.000 kroner.

  • Forsikring
    Gjennom en årrekke ble If brukt av NBBO/Byggtek If som anbefalt forsikringspartner. For noen år siden skiftet de til Gjensidige. Som et resultat av skiftet gikk også Danvik borettslag over til Gjensidige, f.o.m. 1.1.18.
    If samarbeider med Boalliansen, der vi er medlem. Danvik borettslag har nå mottatt tilbud som vurderes bedre enn det vi har gjennom Gjensidige. I tillegg til Gjensidige sitt tilbud, gir If bl.a. boligsjekk både ved oppstart og seinere hvert 4. år. Vi får gratis rapport med tips om hva som bør utbedres samt «gode råd for vedlikehold – slik at store utgifter kan unngås». Denne boligsjekken gjennomføres av eksperter fra Anticimex (som vi har forebyggende skadedyravtale med) og i samarbeid med Boalliansen sin gratis digitale HMS-modul.
    Tilbudet omfatter også skadedyrbekjempelse (veggdyr, kakerlakker, maur, rotter, husbukk), samt forsikringsdekning om bygning utsettes for vannintrengning utenfra (tak, vegger, balkong, terrasse, grunn etc).
    Ved evt. skader som antas å gå på borettslagets forsikring, melder andelseier - som hovedregel - først fra til styret, som så kontakter If, der vi også vil ha en kontaktperson.

  • Husmaling
    Til neste år er det 12 år siden fasadene på våre boliger sist ble malt. Det er ulike syn på om vi bør male neste år, eller om vi kan vente ytterligere ett år. Dette vil bli tatt opp i forbindelse med kommende generalforsamling. Vi ber om tilbud fra 3 malerfirmaer. Pris anslås å ligge på 1-2 millioner kroner.
    Dersom noe av arbeidet kan gjøres av den enkelte (f.eks. maling av balkong og/eller dører/vinduer) - kan utgiftene reduseres med opptil 30%.

  • Brannslukkingsapparater og røykvarslere
    De fleste av våre brannslukkingsapparater og røykvarslere er nå 10 år gamle. Både røykvarslere og pulverapparater anbefales skiftes hvert 10. år. Dette er borettslagets ansvar siden borettslaget formelt er eier av boligene.
    Firesafe (som nå har tatt over vår samarbeidspartner Trygg og Sikker)  foreslår total utskiftning av alt, også utstyr som er under 10 år gammelt.
    De skriver:
    «For enkelt og kostnadsbesparende vedlikehold lønner det seg å ha lik alder på alt utstyret i boligene.
    Vi kan tilby nye Houseguard 43A 6kg pulverapparater ferdig utpakket med påsatt slange. Apparatet er kontrollert og godkjent med påsatt kontroll og serviceetikett samt tilhøreretikett som synliggjør at apparatet tilhører Danvik brl. Levert på dør til kr 499.- inkl mva."
    Firesafe anbefaler også at to røykvarslere installeres i alle boligene, uavhengig om andelseier har avtale med alarmselskap eller ikke. De kan leveres med batterier som varer i 10 år. Foreslår EI650IRF (seriekobla) eller EI650IW (enkeltstående). Firesafe kan også montere utstyret forskriftsmessig.
    Styret vedtok å følge de rimeligste anbefalingene fra Firesafe, men med noe muligheter for mer kostnadskrevende individuell tilpasning, da mot egenandel. Beboerne vil få særskilt skriftlig info, og vi tar sikte på utskiftning før jul.
    Som følge av disse utskiftningene, vil andelseierne i år ikke få tilbud om brannvernskontroll.

  • Vedlikehold
    - Noen boliger med råte i panel og på balkonger blir nå reparert. Siden dette er balkonger som ikke har blitt utvidet, dekkes regninga av borettslaget. På balkongene blir det en standardøkning (loddrette bord framfor vannrette) - og andelseierne vil her betale et mellomlegg.
    - I annen bolig er taknedløp med lekkasje - og masse fremmedlegemer i rør - skiftet på borettslagets regning. Aktualiserer hvor viktig det er med takrennesjekk.
    - Andelseiere som enten hadde problem med punkterte vinduer eller ytterdør, fikk sine saker utsatt pga manglende opplysninger.

  • Oppsummering dugnad
    Dugnad ble avholdt onsdag 18.9. ca 15 andelseiere møtte. Container fra RfD ble bestilt, kostet kr 2.600 pga at noe av hageavfallet var i plastsekker. Sånt fordyrer – når det er dugnad er det viktig at kun rent hageavfall kastes i container.
    Noen oppgaver som var aktuelle: Beskjæring av busker/trær som grenser mot gangvei, Feie grus fra veibane, Avrunding av jordkanter på eget område for snøbrøyting, Lekestativ bæres på plass, Rydde kjeller - gjenværende gjenstander merkes tydelig med husnummer, Hjelp til klipping av hekk mot Danvikbakken, Evt beskjæring av vekster i skråningen, Bære inn skilt i kjelleren - ligger nå utafor kjellerdøra, Male metall på søppelcontainerne (gråmaling), Raking av stein på fellesområder inkludert lekeplass, Spyle bak gjerde ved garasjerekke idrettsplass, Eventuelt legge på dekke og bark bak garasjerekke Andedam.
    Oppgaver som ikke ble ferdigstilt nå, tas på vårdugnaden.

  • Råsykling inne på området
    Flere andelseiere er bekymret over sykling i høy fart på borettslagets område, og har sendt melding til styret. Hvem får skylda hvis noen kjører rett i døra på min bil når jeg har svingt ut av garasjen og en syklist kommer i stor fart rundt svingen? Styret er i mot sykkelforbud inne på vårt område, men presiserer at all trafikk skal være i gangfart, dette gjelder både sykler og biler. Styret vil ta kontakt med aktuelle syklister.

  • Julebord
    Siste styremøte før jul er utsatt til tirsdag 10.12. Etter styremøtet blir det julebord på Skjenkestua. Vedtatt å invitere alle som har tillitsverv i borettslaget og dekke inntil 500 kr for mat og drikke (ikke alkohol) til den enkelte.

  • Felles utebod mm
    Firma Trebo har - etter forutgående befaring - kommet med tilbud på utebod for hver av de 4 garasjeeierne som ikke fikk utvidet sine garasjer (42, 44, 46, 48). Andelseierne ønsket at disse bodene skulle plasseres mot garasjeveggen på motsatt side av bolig 40 (dette området er nå gruslagt).
    Trebo kom med et kostnadsoverslag for selve byggearbeidet på kr 192.000 inkl mva. Dette er over 5% av felleskostnadene (= kr 1.998.000). De aktuelle andelseierne må derfor, om ønskelig, fremme dette som egen sak på kommende generalforsamling. Jfr borettslagets vedtekter pkt 8-3(2) og 8.3.6.
    Ellers er søknad om varmepumpe på endeleilighet (nr 114) blitt innvilget.

  • Nyhetsbrev
    Danvik borettslag mottar regelmessige nyhetsbrev fra Huseiernes landsforbund, der borettslaget er medlem. Nyhetsbrevene har mange gode råd om bl.a. vedlikehold av bolig, lover og regler etc. Andelseiere i borettslaget kan abonnere på nyhetsbrevet – klikk på denne linken: https://ext.mnm.as/s/2794/6656, og fyll ut med ditt navn og epostadresse.

  • Beboerfesten
    Tradisjonen tro arrangerte borettslaget beboerfest i uka etter Elvefestivalen, på fredag 30.8. Beboerfesten foregikk på idrettsplassen, 6-7 husstander deltok. Geir tok ansvar for det praktiske i mangel av kapasitet hos styrets varamedlemmer.

  • Leikeplassen
    Bord montert, matter lagt ut. Resten ordnes til våren.

  • Postkassestativer og service
    - Trenger vi nye postkassestativ? Vil det ytterligere øke bruksverdien av vårt uteområde? Vi har fått tilbud på nye postkasser og stativer, nærmere 100.000 kroner.
    - Hva med serviceavtale på garasjeportene? Er sånt nødvendig?
    Tas opp seinere.
     



Styremøtet 20. august 2019 - hos Jan
Tilstede: Haakon, Geir, Jan, Kristi, Kaare.

Noen aktuelle saker:

  • Befaring – utomhusarbeider mm
    Bogen og Mathisen anser seg nå ferdig med arbeidet. Styret hadde forhåndsannonsert befaring på utearealene 15.8. Styret sammen med 2 interesserte beboere deltok. Flere forhold som vi ønsker ordnet, ble notert. Bl.a. ble tatt opp om leikeplassen nå er for høy, og at det er lagt masse der som inneholder mye stein og som muligens burde vært kjørt helt vekk. Sluttbefaring vil bli avholdt 28.8.

  • Maling av boligene
    Våre boliger ble malt i 2008. Malingen, Baron Ultra, reklamerte med 12 års varighet. Det kan bety at boligene bør males neste år. På våre hjemmesider (www.danvikbl.no/10.htm) er skissert ulike malingsløsninger. Teknisk utvalg mener at malerarbeidet i hovedsak bør tas av profesjonelle. Noen mener at boligene først bør males i 2021.
    Vedtatt at vi tar opp dette på neste års generalforsamling, og at tilbud innhentes i forkant.

  • Balkonger og kledning med råte
    Borettslaget har vedlikeholdsplikt på alt område utafor husets 4 vegger. Praksis har imidlertid vært at for balkonger som av andelseier seinere har blitt utvidet, bortfaller også borettslagets vedlikeholdsplikt. Aktuelle balkonger er ikke utvidet, men trenger vedlikehold. Det er uten betydning om dette skyldes «konstruksjonsfeil», eller om årsaken er manglende vedlikehold fra andelseier sin side. Styret vurderer selv nødvendigheten av de aktuelle utbedringer, og hvor omfattende den skal være.
    Vedtatt at vi innhenter overslag over hva aktuelle oppgaver vil koste, og at styret så avgjør om oppgavene skal tas i høst eller vente til seinere.

  • Skråningen
    Klippingen av skråningen kom i år seint i gang, bl.a. fordi NBBO/Vaktmesterservice økte prisen til 5.600 kroner, dvs 60% økning sammenlignet med fjoråret. Vi undersøkte med andre via "Mitt anbud", og fikk tilbud som var billigere. Dessverre viste det seg at disse manglet nødvendig utstyr (= ryddesag) til å fullføre arbeidet. Enden på visa ble at Kaare i styret tok det gjenstående.
    Skråningens framtid vil bli et aktuelt tema for «Utomhus-gruppa». Er "vedlikeholdsfri" beplanting løsningen?

  • Trær og hekker som hindrer fremkommelighet
    Mange trær/hekker ved boligene er vokst høye og tette. Bl.a. kan dette bety manglende rømningsveier ved brann. Noen busker etc nær de indre veiene, kan også hindre framkommelighet. Busker/trær må ikke stå for nær fasade/balkong, sånt gjør at det lettere blir råte på kledning.
    Styret ønsker at borettslagets indre kjøreveier skal ha fri sikt i en avstand av 50 cm fra begge asfaltkanter. Dette området bør være mest mulig plant sånn at vi unngår skader under snømåking. Borettslaget anser seg ikke erstatningspliktig/ansvar ved eventuelle skader som skyldes snømåking. Den enkelte andelseier være ansvarlig ovenfor brøyter hvis løs kantstein eller lignende havner i snøfres og skader denne.

  • Dugnad
    Høstens dugnad fastsette til onsdag 18. september, med oppmøte kl 18 på lekeplassen. Mer info kommer seinere.

  • Brannsikring
    For de fleste andelseiere er brannslukkingsutstyr nå modne for utskiftning. Har 10 års garantert levetid. Utskifting av røykvarsler - også med samme levetid - er ikke aktuelt for de som er tilknyttet alarmsentral.

  • Leikeplassen og montering av utstyr
    Alt leikeplassutstyr er nå ankommet. Total pris ca 43.000 kroner, som er under tidligere bevilget ramme. Småbarnsforeldrene tar ansvar for montering.

  • Snømåkingsutstyr
    Flere mener at vår faste snømåker i en årrekke, Ole Sand, bruker for store maskiner, og at dette ødelegger borettslagets uteområder. Vi vil undersøke hvilke andre tilbydere som er på markedet samt kostnader. Viktig at det kan brøytes nærmest mulig garasjeportene og at traktor ikke veier så mye at veier ødelegges.

  • Skifte forsikring?
    Gjennom en årrekke brukte borettslaget IF bygningsforsikring. Da NBBO/Byggtek valgte å skifte samarbeidspartner til Gjensidige, fortsatte vi med IF, men valgte f.o.m. 1.1.18 å gå over til Gjensidige da kostnadene virket noenlunde like. På bakgrunn av rimeligere og mer omfattende tilbud fra IF, vil vi undersøke nærmere før vedtak om evt skifte fra 1.1.20. Forsikringen har en måneds oppsigelsestid.

  • Søknader fra andelseiere
    - Andelseierne i 42, 44, 46 og 48, som ikke har fått rehabilitert sine garasjer, ønsker at borettslaget skal sette opp boder for dem, mellom bolig 40 og garasjerekka ved nr 42. Hver bod ca 4 kvm. De skriver: "Vi ønsker at borettslaget utlikner forskjellene det har blitt som følge av garasjeutbyggingen; 33 andelseiere har fått nye, større og høyere garasjer, mens fire andelseiere ikke har fått utvidet plass i sine. Vi betaler like mye som de andre, men har ikke fått lik verdiøkning på vår andel. Vi foreslår at borettslaget lager fire boder, som tildeles våre enheter, slik at også vi får en verdiøkning samt mulighet for lagring, slik alle andre har fått....."
    Styret har tidligere tilbudt alle andelseiere å tilrettelegge for ekstra lagring i kjelleren. Ingen var den gang interessert.
    Det kan diskuteres om borettslaget i ettertid har ansvar for å sette opp boder for andelseiere. Dette var noe som ikke ble tatt opp da garasjeutbygging ble bestemt, og heller ikke søkt om da garasjeutbygging ble gjennomført.
    Borettslagets vedtekter har bestemmelser om hva som styret kan avgjøre og hva som må tas opp på generalforsamling, se pkt 8-3 (2).
    Styret vedtok i første omgang å avklare forslaget samt ulike løsninger.
    - Andelseier i nr 42, 68 og 70 har søkt om platting foran egen bolig. Innvilget.
    - Andelseier i nr 64 og 70 har søkt om vindusskifte for egen regning. Innvilget.
    - Andelseier i nr 40 har søkt om liten redskapsbod under balkong på baksiden av huset, mot bolig 38. Innvilget.

  • Varmekabel
    Strøm til varmekabel sluk (max 300W) ved idrettsplassgarasjene er montert. Bryter er i Teknisk bod og er koblet på samme krets som utebelysningen til garasjene. Om denne belysningen ikke virker, virker heller ikke varmekabel. Sjekk da sikringene! Strøm i varmekabel sluk bør settes på når frosten setter inn og slås av på vårparten. Er termostatregulert.

  • Forsikringspraksis Gjensidige, egenandel
    Ved forsikringsskade inne i bolig - som skal dekkes av huseierforsikringen - er hovedregel at andelseier selv betaler egenandel på 6.000 kroner.

  • Faktura fra kommunen – inngangsparti-utviding
    3 andelseiere søkte samtidig om utviding av inngangspartiet, og fikk et samlet kommunalt gebyr på kr 17.880. Etter klage har kommunen redusert gebyret til kr 12.340. 

  • Fasademaling på rekvisisjon
    Borettslaget spandere grå fasademaling til de som vil utbedre småting på fasade/balkong mellom maleperiodene. Dersom maling ikke er på lager og må handles, gjøres dette mot rekvisisjon utstedet av styret (Kaare). Dersom andelseier ønsker annen type maling eller maleredskaper, dekkes dette ikke av borettslaget. Maling er dyrt, men større spann er forholdsvis rimeligere enn små.

  • Brunsnegler
    En andelseier er bekymret for brunsnegler og spør om tiltak er på trappene. Styret har ingen foreløpige planer. Brunsnegler trives i fuktighet, ikke i tørre områder.
     


 

 

Styremøtet 18.6.19 - hos Jan
På møtet deltok Haakon Johansen, Geir Forbord, Jan Christensen, Heidi Edvardsen (vara), Andreas Kotsadam (vara). Forfall: Kaare M Nielsen, Kristi Nyblin.

 

Noen saker som ble tatt opp:

  • Reklamasjons- og utbedringsarbeider
    Avholdt befaringer med Bogen og Mathisen. Vi pekte på
    forhold vi er misnøyde med. Bl.a. asfaltering, vannintrengning i garasjer, taknedløp, planering bak de nedre garasjerekkene, sluk som fryser i kulda. Vedr. det siste forhold, har entreprenør valgt en løsning med elektrisk oppvarming, noe som kan bety årlige strømutgifter på 3-4 tusen kroner.Det er totalentreprenør som er ansvarlig for valg av tilfredsstillende løsninger, ikke vi.
    Reklamasjonsarbeidene er etter entrepren
    ørs mening nå ferdigstilt, mens maling av garasjene gjenstår. Når alt arbeidet er utført, skal vi ha befaring. P.g.a. ferier vil denne først bli tatt etter 12.8.19.

  • Lekeplassen.
    Geir innhenter tilbud fra Trigonor på huskestativ, benk og gressarmering. Tidligere bevilget 50.000 kroner til lekeplass.

  • Oppgradering/vedlikehold av uteområder
    Vedtatt å nedsette arbeidsgruppe for å komme med forslag. Ta kontakt med Haakon om du vil være med.

  • Skilting
    Det har kommet flere
    ønsker om skilting.Vedtatt utsatt.

  • Nye postkasser og stativ
    Vedtatt å innhente tilbud på nye løsninger.

  • Arbeidsgruppe – vedtekter
    Arbeidsgruppe som skal komme med forslag om revidering av borettslagets vedtekter, spesielt punkt 5 om vedlikeholdsansvar, er nedsatt. Ønskelig at gruppa legger frem forslag til styret innen 31.01.20. Styret fremmer evt forslag på kommende generalforsamling. I tillegg til vedtektene, gis gruppa også i mandat å foreslå evt. endringer i husreglene. Til medlemmer av gruppa utpekes Jan Christensen fra styret, Wenche Fossberg og Gro Enersen fra andelseierne. Gruppen f
    år fullmakt til å supplere med en til to ekstra medlemmer

  • Tak og nedløp.
    Firma Din Blikkenslager har byttet ut flate pipehatter med buede, samt sjekket lekkasjer i takrenner og nedløp der dette er meldt inn.

  • Beboerfesten
    Beboerfesten er planlagt til fredag 30. august, som er i uka etter Elvefestivalen.
    Dette er en lavterskelfest, der beboerne selv tar med stoler, bord, mat og drikke, mens borettslaget stiller med grill. Varamedlemmer anvarlig.

  • Søknad om platting og trapper
    Andelseiere i nr 40, 44, 64 og 76 har fått positivt svar på søknader om platting mm utafor sitt inngangsparti. Ingen naboinnvendinger.

  • Vannskade
    En andelseier har hatt vannskade i toalett-rom. Siden vannskaden er etter stoppekran, er borettslagets praksis at andelseier selv betaler egenandelen på kr 6.000. 

  • Høyt kommune-gebyr
    3 andelseiere har har søkt kommunen om å få utvide sitt inngangsparti (styret sa ja i forkant). De er belastet med et samlet gebyr på kr 18.000. Styreleder mener bel
    øpet er altfor høyt og i strid med tidligere opplysninger. De aktuelle andelseiere har anket gebyrets størrelse, men svar foreligger ikke pr. dags dato.

  • Utvendig maling
    Teknisk Utvalg har kommet med tilr
    ådning vedr utvendige malerarbeider påtenkt neste år. Tilrår som hovedregel at arbeidet utføres av et profesjonelt firma men at styret bør vurdere visse individuelle tilpasninger. Se ellers referat på møtet på hjemmesiden til Teknisk Utvalg. Tas opp nærmere til høsten.

  • Tjuveri
    En sykkel ble stj
    ålet for et par uker siden. Oppfordrer alle til å låse syklene sine.
     


 

Styremøtet 2.4.19 - hos Jan
På møtet deltok Haakon, Kristi og Jan. Kåre og Geir hadde fravær.

Noen saker som ble tatt opp:

  • Styremedlemmenes arbeidsoppgaver
    Vi fordelte arbeidsoppgaver blant styrets medlemmer.
    Haakon fortsetter som nestleder, Geir har HMS-ansvar, Kåre er dugnadsansvarlig, og Kristi assisterer med HMS og dugnad. Jan har sekretæroppgaver i tillegg til ledervervet.

  • Årsmøteprotokollen
    leveres nå kun på papir til de som særskilt ber om det. Ellers finnes den på våre hjemmesider - gå til innholdsfortegnelsen og klikk på ÅRSMØTE, eller følg denne linken: http://www.danvikbl.no/69.htm

  • Økonomi
    Styret mener vår økonomiske situasjon er tilfredsstillende. Det betyr at vi i år ikke trenger å ta opp ekstra lån som årsmøtet ga tillatelse til, men evt. først når større vedlikeholdsoppgaver skal utføres.

  • Styrehonorar
    Årsmøtet vedtok uforandret styrehonorar på kr 54.800, og bedt styret selv fordele beløpet blant styrets medlemmer. Styret har vedtatt samme fordelingsnøkkel som tidligere: 5/10 til styreleder, 2/10 til nestleder, og 1/10 til styremedlemmene.

  • Reklamasjonsarbeider
    Vi ønsker at befaringen forut for reklamasjonsarbeidene enten skal være rett over påske eller i begynnelsen av mai. Melding sendt byggeleder Sando som
    informerer totalentreprenør. Haakon, Kristi, Jan (med forbehold om at han ikke er på ferie) og evt flere fra styret deltar - gi beskjed dersom du har ting på hjertet og som du mener bør utbedres.

  • Vårdugnaden
    er fastsatt til mandag 29. april kl 18. RfD (Renovasjonsselskapet) vil hente vårt kvistavfall 2. mai. Kvistavfallet legges buntet foran kjellerinngangen mot 1. Strøm Terrasse. Se mer info om dette her. Her kan også privat kvistavfall som er buntet, legges.

    Kåre og Kristi tar ansvar for dugnaden. Skriv vil bli satt opp ved postkassene i forkant. Er det oppgaver som du mener bør tas på dugnaden? Gi da beskjed til styret, evt. direkte til de dugnadsansvarlige.
    Sosialt samvær i etterkant. Skriv deg på deltakerlista og kryss av på lista dersom du IKKE ønsker en liten dugnadspåskjønnelse til jul.

  • Teknisk utvalg
    har hatt møte og valgt Jo Aaserud i nr 44 til ny leder. Utvalget vil komme med en oppdatert vedlikeholdsplan i løpet av april. Se eget referat.

  • Møtekalender
    Er lagt opp til 6 ordinære styremøter i løpet av perioden. Kommende styremøter, på tirsdager kl 18.30: 18.6, 20.8, 8.10, 3.12, 11.2.
    Årsmøte onsdag 18.3.20.
    Beboerfest: Fredag 30.8.

  • Viktig om strøm og elbil
    Alle som har elbiler og bruker borettslagets strøm til lading, må betale for denne strømmen. Lading kan kun skje gjennom godkjent lader. Borettslaget godkjenner pr i dag følgende lader: Mode 3-lader med type 2-kontakt, 230V/1-fas. Laderen er av merke SALTO, type 5B2. Denne lader er allerede installert i 3 av garasjene av firma Ingeniør Pettersen, Drammen.
    Borettslaget får månedlige regninger fra Glitre/Hafslund på elforbruk i garasjer/utelys. Hittil i år har prisen ligget på ca kr 1,50 pr kwh.
    Styret vil sende årlig regning (evt. regning ved utflytting) til den enkelte, basert på aktuelt forbruk multiplisert med gjennomsnittlig strømpris for den aktuelle periode. Lading av elbil uten godkjent lader, er ikke tillatt.
    Styret ber om at de som parkerer elbil i garasjen, melder i fra.

  • Tøm kjelleren!
    De andelseiere som oppbevarer ting i kjelleren, må fjerne disse innen 1.7.19.
    Den enkelte tar selv kontakt med medlem av styret for innlåsing i kjeller.

  • Arbeidsgruppe - vedtekter/husregler
    Styret ønsker å nedsette ei arbeidsgruppe på 3-5 medlemmer (fra styret og andelseiere) som skal se nærmere på våre vedtekter/husregler. Gruppa skal komme med tilråding til styret. Vi håper at gruppa kan være klar til neste styremøte, og at evt. forslag kan legges fram på neste generalforsamling, og gjerne også tidligere til diskusjon på hjemmesidene.

  • Inngangsparti
    Ytterligere 2 andelseiere har fått godkjent utviding av sitt inngangsparti.

  • Kommunal støtte
    Vi har nå sendt nødvendige fakturaer vedr infrastrukturopplegg for elbil-lading til Drammen kommune vedr .Vi har fått tilsagn om refusjon på ca 93.000, de totale kostnader med elbil-infrastruktur har vært på ca. 370.000 kroner.

  • Garasjegruppa
    har blitt enige om honorarfordeling seg i mellom. Fikk bevilget kr 15.000 fra årsmøtet.

     

-----
Se ARKIV for tidligere styremøtereferater.

Danvik borettslag c/o Christensen, 1. Strøm terrasse 40, 3046 Drammen. Tlf 47335127 - danvikbl@hotmail.com