REFERATER
FRA
STYREMØTER 2016/17 |
STYRET:
Leder:
Jan Christensen, tlf 47335127/nr 40
Nestleder:
Haakon Johansen, tlf 40106761/nr 36
Medlemmer:
Geir Forbord, tlf 98018011/nr 64
Cecilie Lange, tlf 92467184/nr 56
Mette Løvgren, lf 40209134/nr 88
Varamedlemmer:
Kristi Nyblin, nr 112
Odd Engedahl, nr 80
Linette Halck, nr 82
Jan Erik Reffhaug, nr 110
Heidi Edvardsen, nr 74
VALGKOMITÉ:
Lars Hjelmaas, nr 92
Andreas Kotsadam, nr 88
TEKNISK_UTVALG:
Leder:
Kristi Nyblin,
Tlf 48273098/nr 112
Medlemmer:
Geir Enersen, nr 46
Einar Fossberg, nr 38
GARASJEGRUPPA:
Leder:
Haakon Johansen, tlf 40106761/nr 36
Medlemmer:
Jan Christensen, nr 40
Geir Enersen, nr 46
Odd Engedahl, nr 80
Kristi Nyblin, nr 112
Hvem gjør hva i styret?
Faste oppgaver i styret, kontakt med samarbeidspartnere etc søkes
fordelt på flere av styrets medlemmer. Vi ønsker å dele litt på
arbeidsoppgaver og ansvar.
Folk som velges i styret, veit da også litt mer om hva som kan være
aktuelle styreoppgaver.
Uansett arbeidsfordeling, vil alltid styreleder ha et overordnet ansvar.

Jan Christensen
Ansvarsområder: Styrets leder. Fordele arbeidsoppgaver i styret, lage forslag til
møtekalender, innkalling, ledelse og etterarbeid styremøter, brevarkiv
og korrespondanse, intern-info til andelseierne, redigere borettslagets
interne hjemmesider og infoskriv, godkjenne fakturaer og utbetalinger,
ajourføre beboerarkiv, godkjenne og velkomme nye andelseiere, lage
utkast til årsberetning, kontaktperson til NBBO, If forsikring, Drammen
kommune/Vannverket og Huseiernes Landsforbund.

Haakon
Johansen
Ansvarsområder: Nestleder. Godkjenne fakturaer, fortløpende
regnskapskontroll, lage budsjettforslag, kontaktperson til Teknisk
Utvalg, DnB og Get. Leder for Prosjektgruppe garasjer.

Geir
Forbord
Ansvarsområder: Dugnadsansvarlig, ansvarlig for stell av utearealer herunder
lekeplass. Utlevering/kontroll med rekvisisjoner, regnskap med og
oversikt over borettslagets eiendeler, ansvarlig for at mindre
vedlikeholdsoppgaver utføres. Redigere borettslagets eksterne hjemmesider.
Evt kontakt med NBBO/vaktmestertjenester i forbindelse med
gressklipping. Avlesning av felles strømmålere - kontakt med EB-nett/Hafslund
og Firma Sand for snømåking/strøing, samt PROisp internett.

Mette
Løvgren
Ansvarsområder: HMS
(Helse/Miljø/Sikkerhet)-arbeid, kjelleransvarlig, kontaktperson til Rfd
(søppeltømming).

Nina
Cecilie
Lange
Ansvarsområde: Kontaktperson til ABC-skadedyrkontroll, Trygg og Sikker brannsikring
og Drammensregionens brannvern. Dugnads/HMS-assistent.

Dessuten:
Samlet styre behandler alle søknader, inkludert søknad om dyrhold.
Dersom styreleder tilrår avslag på ny andelseier, tas også dette opp til
endelig avgjørelse i styret.
Referat fra styremøter går på omgang, men godkjennes av møteleder før
utsending.
Det er ønskelig at Teknisk utvalg utarbeider vedlikeholdsplaner og er pådriver i
gjennomføring, samt at de ajourfører liste over
aktuelle, anbefalte håndverkere.
Beboer Grindheim i nr 90 har påtatt seg å holde oppsyn med kjeller,
bl.a. stenge av kjellervifta for vinteren.
Styrets varamedlemmer er ansvarlige for å arrangere beboerfesten i
august.
Åpenhet, styremøter
og frister
Innkalling til styremøter sendes styremedlemmer og
varamedlemmer.
Styremedlemmer samt
forretningsfører/NBBO får tilsendt fullstendig referat fra
styremøtene.
Øvrige andelseiere får et mest mulig fullstendig referat - på
borettslagets hjemmesider.
Evt. omskrivninger er i hovedsak gjort ut i fra:
- At vi vil skjule personlige
forhold som vi anser taushetsbelagte.
- At vi vil gjøre språk/setninger/saker mest mulig klare og forståelige.
Navn på nye andelseiere i borettslaget, samt innvilgelse av dyrhold, vil
bli offentliggjort da vi anser at dette er av allmenn interesse.
Når folk selv henvender seg til styret med saker som de ønsker tatt opp, kan
dette også bli offentliggjort helt/delvis - i anonymisert form.
Enten i
styrereferatet, eller under
"Spørsmål&Svar".
Vi håper sånn offentliggjøring vil øke interessen for hva som foregår i
borettslaget.
-
Dersom du lurer på noe vedr. referatet, har kommentarer etc,
kontakt gjerne styret eller kom med dine spørsmål/synspunkter på våre nettsider.
-
Dersom du vil ha saker tatt opp på styremøtet, bruk enten postkassa til
styreleder (Christensen i nr 40) eller send oss en e-post:
danvikbl@hotmail.com.
Frist: Ei uke før styremøtet.
Bare styrets 5 medlemmer har tilgang til borettslagets
e-postkonto.
Det avholdes normalt styremøte ca. annenhver måned.
Oversikt over ordinære styremøtedatoer
finner du under kalender.
Dersom du har sak/saker du ønsker å ta opp på styremøte:
Send e-post, ring eller send sms, legg lapp i styreleders postkassa,
eller ta personlig kontakt seinest ei uke i forveien.
Hvem har tilgang
til hva?
Hvem har rett til hva?
|
Styre-leder |
Styre-medl |
Vara-medl |
An-dels-eier |
Postkasse, tlf/sms |
x |
|
|
|
Epostkonto |
x |
x |
|
|
Styre
Portalen NBBO |
x |
x |
x |
|
Boretts-lagets interne nettsider |
x |
x |
x |
x |
Boretts-lagets interne infoskriv (papir) |
x |
x |
x |
x |
Dags-orden m/vedlegg
til årsmøte |
x |
x |
x |
x |
Møte- og stemmerett på årsmøte |
x |
x |
x |
x |
Protokoll fra årsmøte |
x |
x |
x |
x |
Dagsorden m/vedlegg
til styremøte |
x |
x |
x |
|
Offisielt referat fra styremøte |
x |
x |
x |
|
Uoffisielt referat fra styremøte |
x |
x |
x |
x |
Honorar for verv |
x |
x |
|
|
Møteplikt på styremøte |
x |
x |
|
|
Møterett på styremøter |
x |
x |
x |
|
Forslagsrett til styremøte |
x |
x |
x |
x |
Stemmerett på styremøte |
x |
x |
|
|
|
Referat – DBL styremøte 17.1.17 kl 18.30 hos Jan
Tilstede: Geir Forbord, Haakon Johansen, Jan
Christensen, Jan-Erik Reffhaug (vara), Heidi Edvardsen
(vara). Forfall: Mette Løvgren, Cecilie Lange
Sak 66 (2016/17) Godkjenning dagsorden. Valg av
referent. Eventuelt.
Vedtak:
Dagsordens punkter godkjent, men sak 76, 77 og 78
vedtatt behandlet til slutt, etter at Geir Forbord hadde
forlatt møtet (inhabilitet). Jan er referent, 4 saker
til eventuelt.
67. Referat fra siste styremøte. Se vedlegg.
Vedtak:
Referat godkjent og undertegnet.
68. Utskifting balkong/terrassedører
Totalt skal skiftes 37 terrassedører (nede) og 35
balkongdører (oppe). Ca halvparten av dørene skal –
etter ønske fra aktuelle andelseiere – leveres med
nøkkellås. Firma Trebo as, som skal gjøre arbeidet,
planlegger å begynne mandag 6.3. med bolig 36, og
avslutte mandag 10.4.(dvs. rett før påske) med bolig
114. Containere med dører kommer fredag 3.3., de vil
bli plassert på noen av parkeringsplassene.
Dørene vil bli skiftet innenfra, dvs. viktig at noen kan
låse inn håndverkerne på aktuell dag/dager.
Plan for utskiftingen følger vedlagt og vil bli
kunngjort for andelseierne en av dagene.
Kontrakt med Trebo ble diskutert med Haakon og
undertegnet av Jan den 22.11.16.
Borettslaget ved styreleder er byggherre, HMS-arbeid er
entreprenørs ansvar, hver dør koster kr 10.600 inkl moms
og avfallshåndtering. Ekstrakostnader pga nøkkellås (kr
480 pr. dør) og evt. bordutskiftninger pga råte kommer i
tillegg.
Viktig at entreprenør har tilfredsstillende rutiner for
meldinger til styret om evt. råteutskiftninger.
Vedtak: Tatt til orientering
69. Nye loftsvifter og tilkoblinger
Gamle Indolavifter er byttet ut med nye loftsvifter av
merke Flexit Ulv 125 hos 8 andelseiere.
Samtidig er regulerbar bryter montert hos 9
andelseiere.
Det elektriske arbeidet tok noe lenger tid enn beregnet,
både pga manglende kompetanse hos elektriker og fordi
arbeidet hos noen ble mer komplisert enn antatt. Bl.a.
var det ikke tilrådelig med av/på-bryter (fare for
kondens/isdannelse i fall bryter var slått av). Gammel
bryter kunne heller ikke brukes. Ny bryter måtte være
regulerbar, og slik at viften alltid var på.
Drammen Ventilasjon og Werner elektriske har totalt
beregnet seg ca kr 77.000 for arbeidet, og regninger er
sendt borettslaget.
Aktuelle andelseiere fikk i forkant melding om at de
selv måtte refundere utgiftene vedr eventuell montering
av regulerbar bryter. En pris på kr 2.000 for materiell
og arbeid ble anslått for de som ønsket dette.
Vi har også bedt aktuelle andelseiere om evt.
kommentarer til det utførte arbeidet. 3 andelseiere har
svart, se vedlegg.
På bakgrunn av disse kommentarene er brev sendt til
Werner elektriske der det bes om at de justerer ned
antall arbeidstimer, fra 23 til 19. Werner svarer - sier
arbeidet tok lenger tid enn beregnet fordi det manglet
jordledninger, fordi leverandør anbefalte nye
regulerbare brytere og fordi timepris var avtalt på
forhånd. Werner sin timepris var kr 775, moms inkludert.
I borettslagets vedtekter heter det at utskifting av
loftsvifte er borettslagets ansvar, og at elektriske
ledninger med tilbehør er den enkeltes ansvar.
Det er i borettslagets interesse at vifteopplegget er i
bruk og fungerer, bl.a. for å hindre kondens-skader.
Siden arbeidet ble dyrere enn antatt, og siden noen av
våre forutsetninger måtte endres, finner styret det
rimelig at borettslaget dekker noe av utgiftene.
Vedtak: Utgifter til nye vifter og viftemontering dekkes
i sin helhet av borettslaget, jfr vedtektene. Regning
for elektrikerarbeid og materiell sendes de aktuelle
andelseiere, med utgangspunkt i oppgave fra elektriker.
Borettslaget subsidierer sånn at hver enkelt andelseier
betaler 2.000/2.500 kroner for elektrikerarbeid og
materiell. Jan ansvarlig for å sende ut regninger til de
aktuelle.
70 .
Garasjene
Haakon orienterte. Han har testet ut svingemuligheter
til venstre ved fotballbanen – det gikk greit (jfr sak
63c forrige styremøte).
Ingen naboer protesterte mot nye garasjer.
Garasjesøknaden registrert mottatt av kommunen 2.1.17,
men også nødvendig at styreleder underskriver papirene.
Kommunen ønsket flere tegninger, bl.a. av hvordan
garasjene skulle være i front, samt mer detaljert om den
nye inn/utkjøringen ved Andedamgarasjene. DRMA er i
diskusjon med kommunen om dette. Vi og DRMA synes det er
for tidlig å ha tegninger av garasjene på nåværende
tidspunkt da vi først må ha nåværende planløsning
godkjent før vi finner entreprenør til
garasjeutbygginga.
Diskusjon om det var lurt snarest å levere
rivningstillatelse - den har visstnok en gyldighet på 3
år - og om vi allerede nå burde lage ei liste over
aktuelle entreprenører som bør få tilbud.
Haakon hadde som mål at nye garasjer skulle stå ferdig i
løpet av året.
Vedtak: Haakon undersøker vedr. rivingstillatelse
og lager listeforslag over aktuelle entreprenører.
71. Godkjenning av nye
andelseiere
Godkjenning av nye andelseiere skal gjøres av styret.
Styret har i dag delegert denne fullmakten til
styreleder, som så fortløpende gir melding til NBBO. Å
nekte godkjenning har aldri vært aktuelt.
NBBO har foreslått at de vederlagsfritt tar over
godkjenningsprosessen sånn at styret slipper denne
arbeidsoppgaven. Styret vil som før få melding om ny
andelseier, tidligere adresse, antall medlemmer av
husstanden, samt overtakelsesdato, megler og salgssum.
Vedtak:
Godkjenning av nye andelseiere i Danvik borettslag
delegeres til NBBO.
72. Trygg og sikker – brannvernkontroll
Trygg og sikker hadde brannvernkontroll 22.11.16. 16
andelseiere ønsket slik kontroll. Kontrollør hadde
merknader til 6 av boligene. 5 boliger hadde brannalarm
via vaktselskap.
Vedtak: Tatt til orientering. Viktig at de som
ikke har hatt kontroll de siste 3 årene, melder seg på
kontrollen i november 2017.
73. Generalforsamlingen
Avholdes på Danvik folkehøgskole onsdag 5. april (uka
før påske). To av styremedlemmene (begge kvinner), samt
alle varamedlemmer er på valg. Hvem er interesserte?
Ønskelig med flest mulig forslag på aktuelle kandidater.
Vedtak: Frist for saker fra andelseiere til
årsmøtet er fredag 3. mars. Jan lager forslag til
årsberetning til neste styremøte. Jan tar kontakt med
valgkomiteen.
74. ”Lettstyrt ”– styringsverktøy
Styreleder har blitt kontaktet av www.lettstyrt.no.
Forhandler et modulbasert styringsredskap for styret. 8
moduler, færre kan velges.
2 sms’er og ubegrenset antall eposter i måneden til hver
beboer, er en del av systemet.
Hver modul koster 5 kr/mnd pr andelseier. Max modulpris
er 20 kr/mnd pr andelseier.
I start-modulen fås oppslagstavle, praktisk info og brev
til beboere. Beboerliste legges inn av firmaet.
Vedtak: Tas til orientering – ikke aktuelt på
nåværende tidspunkt.
75. Marienlystutbygginga
Forslag fra andelseier Reffhaug om at borettslaget burde
melde seg inn i den tverrpolitiske aksjonen ”Redd
Marienlyst”. Aksjonen jobber mot at store deler av
Marienlyst idrettsplass skal omgjøres til boligformål,
og skriver bl.a. på sin Facebookside: ”Aksjonskomiteen
ønsker å beholde Marienlyst som et grønt
aktivitetsområde (en grønn lunge) fordi det med sin
sentrumsnære beliggenhet brukes av en mengde mennesker i
alle aldre som bedriver idrett og mosjon uten å være
medlemmer av noe idrettslag. Dette gjelder ikke minst
alle elevene (Ca 2000) som går på en av de mange skolene
som omkranser området. Vi er opptatt av breddeidrettens
kår, og representerer derfor den uorganiserte idretten
og alle drammensere som av ulike grunner er i mot
blokkbebyggelse på Marienlyst.”
Enighet i styret om at aksjonen er et bra tiltak, og at
beboere som er enig burde skrive under på oppropet. (se
www.underskrift.no). Usikkerhet om utbygging vil øke
eller redusere verdien på våre boliger, og om det er
riktig at borettslaget som sådan skal gå ut og støtte
aksjonen, selv om styret har fullmakt til å uttale seg
på borettslagets vegne. Uansett: Om andelseierne er
uenige i styrets disposisjoner, kan denne – og evt.
andre saker - kreves tatt opp på ordinær/ekstraordinær
generalforsamling, som er borettslagets høyeste
myndighet.
Et flertall mente at det er en styrke for aksjonen at
også organisasjoner, borettslag etc støtter opp, i
tillegg til enkeltpersoner. Viktig å legge maksimalt
press på kommunen i denne sak sånn at Marienlyst bevares
som grøntområde for fremtidige generasjoner.
Vedtak: Danvik borettslag melder seg inn i
aksjonen ”Redd Marienlyst”. Styret vurderer samtidig å
skrive avisinnlegg.
Jan ansvarlig.
76. Søknad fra andelseier om utvendig trapp.
Andelseier i nr 64 søker om å få sette opp utvendig
trapp fra balkong i 2. etasje og ned platting i 1.
etasje. Se vedlagt tegning. Saken er utsatt fra forrige
styremøte.
Søker har argumentert for:
- Trappa vil ikke ta mye mer plass enn eksisterende
levegg.
- Trappa lages med et rekkverk som gjør at mye sollys
slipper gjennom.
- Trappa er på enderekkehus og verandaen til nærmeste
nabo er ikke i flukt.
- Gir søker anledning til god utnyttelse av uteområdet.
Styreleder har mottat argumenter mot:
- Vil gjøre det vanskelig også å nekte lignende
fremtidige søknader.
- Kan skape uttrygghet for naboer, for lett å komme opp
på balkong i 2. etasje.
- Øker innsyn til nærliggende beboere.
- Massivt levegg-opplegg.
- For andelseier i endeleilighet burde det være lett å
komme til bakre hageområde uten slik trapp.
- Kan svekke fremkommelighet for naboer som bruker
hageområdet bak til oppbevaring av større ting.
- Siden nevnte trappestil kun kan brukes på få boliger,
kan resultatet bli mange ulike trappedesigner, noe som
vil svekke borettslagets enhetlige preg.
Vedtak: Søknad om å bygge utvendig trapp,
avslås. Etter styrets mening vil utvendig trapp bl.a.
medføre for store ikke-ønskelige fasadeendringer.
77. Søknad om bygningsmessige endringer foran bolig
Andelseier i nr 64 søker om å få ettergodkjent allerede
foretatte endringer foran bolig.
Etter at tidliger søknad om platting ble godkjent av
styret i april 2015, har søker seinere satt opp trapp og
rekkverk på plattingen uten å søke styret. Rekkverket
har annen stil og materialvalg sammenlignet med
eksempelvis rekkverk hos nabo i nr 62. Delte meninger om
dette er ”pent” eller ikke, og om blanding av ulike
materialer med stor forskjell i bredde, er uheldig.
Eksempelvis har nevnte listverk en bredde på 3,8 cm,
mens våre boliger har en bordkledning med bredde på ca
14 cm.
Vedtak: Platting, utetrapp og rekkverk
godkjennes. Det presiseres at lignende søknader om
fasadeendringer, alltid må godkjennes av styret før
arbeidet tar til.
78. Søknad om bygningsmessige endringer på baksiden av
bolig.
Andelseier i nr 64 søker om å få ettergodkjent
skilleveggkonstruksjon på baksiden av huset, ved balkong
og platting.
Oppsatt skillevegg bryter med tidligere konstruksjon ved
at det bl.a. er sammenhengende listverk/materialer fra
1. til 2 etasje, og ved at balkongskiller er vinkelrett
og ikke skråner som ved andre boliger.
Vedtak: Søknad om vinkelrett
balkongskille/rekkverk mot nummer 62, avslås.
Balkongskille/rekkverket må bygges slik at det får samme
vinkel og plassering som øvrige rekkverk i samme husrad.
Det må dessuten være eget rekkverk oppe ved balkong,
ikke sammenhengende rekkverk fra balkong og helt ned til
platting/mur som nå. Dersom eget rekkverk nede ved
platting/mur er ønskelig, bygges dette i samme stil som
øvrige rekkverk i samme husrad.
Styret forutsetter at de nevnte endringer er
ferdiggjorte innen 30.6.17.
Styret presiserer at lignende søknader om
fasadeendringer, alltid må godkjennes av styret før
arbeidet tar til.
79. Referatsaker
a) Forsikringsselskap. NBBO/Byggtek ønsket at vi skulle
skifte forsikringsselskap, fra If til Gjensidige.
Begrunnelse var at det ville bli billigere. Vi kontaktet
If, som ga oss et bedre tilbud: kr 109.695. For 2016 var
If sin forsikringspremie kr 136.042. Ingen i styret
hadde innvendinger vedr. fortsatt If-forsikring.
Evt skader meldes som før direkte til styret evt. til If.
Byggtek vil nå ikke lenger være mellomledd mellom oss og
forsikringsselskap.
b) Dørutskifting. Andelseier i nr 82 sendte i desember
regning på balkongdørutskiftning, og vil få refundert kr
8181,25. Jfr ellers styrevedtak i sak 29 (2016/17).
c) Kloakklukt. Andelseier i nr 82 opplever med jevne
mellomrom markant kloakklukt på sitt bad, og ønsker at
noen utreder årsaken. Styreleder anbefalte i første
omgang et google-søk: ”Kloakklukt på bad”. Kanskje
rådene der ville hjelpe?
d) Nye fellesutgifter. Etter at vann/kloakk nå er
trukket ut av fellesutgiftene, betaler hver andelseier,
f.o.m. 1.1.17 kr 4.015 i månedlige
fellesutgifter/husleie. Initiativ tatt overfor kommunen
sånn at de som ønsker det, må kunne få tilsendt
vannregning på epost og således slippe gebyr for
papirfaktura.
e) Get og analoge TV-signaler. 31. januar vil Get slutte
å sende analoge TV-signaler. Det betyr at du ikke kan se
TV uten Get-boks. Om du ser TV i flere rom, må du ha
flere Get-bokser. Get-boks kan bestilles fra Get, tlf
02123.
f) Erstatning vannskader. Borettslaget har hatt to
utvendige vannskader, i 2015 og 2016. Byggtek v/Cato
Galåsen opplyser at vannledninger som er over 40 år, er
for gamle til at det gis erstatning.
g) Kurs. Huseiernes Landsforbund arrangerer gratis kurs
vedr. kjøp av håndverkstjenester, torsdag 19.1. kl
18-20. Fint om noen ønsker å delta.
h) Bryterutskifting. 4 andelseiere som ønsker å skifte
til regulerbar loftsviftebryter vil etter planen få
gjort dette i slutten av inneværende måned. Jan
ansvarlig.
i) Kjellerbruk. Ingen andelseiere har kommet med
reaksjoner vedr. bruk av kjelleren i etterkant av det vi
skrev i førjuls-papirinfo og på nettsidene. Kan tyde på
at interessen for å bruke kjelleren som lagerplass med
boder, er liten.
j) Frafall. NBBO har frafalt krav om ekstrahonorar vedr
rådgivning fra forretningsfører. Jfr. sak 63g på forrige
styremøte.
Vedtak:
Tatt til orientering.
80.
Eventuelt
a) Temakveld. NBBO temakveld om årsmøte og
årsmøteforberedelser. Ønskelig at en i styret melder seg
på.
b) Søppel. Større søppelbeholder bestilt etter ønske fra
andelseier. To stk 140 liters søppelbeholdere er
inkludert i husleia, en stk 240 liters søppelbeholder
koster 1.000 kroner mer pr. år, fritt tilkjørt. Et
alternativ hadde vært selv å kjøpe en/flere 100-liters
grønn søppelsekk fra RfD (søppeltømmingsselskapet) til
kr. 75, som søppeltømmer er pliktig til å ta med ved
søppeltømming.
c) ”Ikke bra for borettslaget”. Brev fra andelseier vedr
hensetting av søppel på fellesanleggene. Om det er
fullt i beholderne, skal søppelet, for eksempel
glass/metall, ikke plasseres oppå beholderen, men settes
i egen bolig/garasje til det er ledig plass. Evt kan det
sjekkes om det er plass ledig i det andre tømmepunktet
(vi har to tømmepunkter: Ved Andedamgarasjene og ved
Fotballbaneplass-garasjene).
d) Skjerping. Styret er innstilt på å skjerpe kravet når
det gjelder kravet om å søke
bygningsmessige/fasademessige endringer på forhånd. Også
aktuelt å inspisere utført arbeid når ferdig. I dag har
vi flere eksempler på at folk ”tar seg til rette”. Har
vi regler, så må de overholdes. Om alt skal være fritt
fram, ender borettslaget opp som en ”sigøynerleir”
(unnskyld uttrykket). Vil bli tatt nærmere opp på
årsmøtet.
Referat fra styremøte 15.11.2016 - hos Jan
Tilstede: Jan Christensen, Cecilie Lange, Haakon Johansen,
Geir Forbord, og Mette Løvgren. Forfall: Ingen
Sak 51 (2016/17) Godkjenning av dagsorden. Valg av referent.
Saker til eventuelt
Vedtak:
Dagsorden godkjent, Haakon er referent. En sak til
eventuelt.
52. Referat fra siste styremøte.
Vedtak:
Referat godkjent.
53. Status garasjer
Orientering ved Haakon: Flere runder med tegninger har blitt
utviklet. Garasjegruppen landet på en løsning hvor det er en
innkjøring og en utkjøring fra garasjeplassene. Dette
gjelder både plassen nærmest Andedammen og anlegget ved
siden av fotballbanen.
Ved fotballbanen er det smalt, spesielt når det gjelder
venstresving inn til boligområdet. Anbefalingen fra
arkitektfirmaet er at vi fortsetter prosessen med en
offisiell søknad til kommunen. Det er flere avvik som må
godkjennes av kommunen. Når vi har fått svar fra dem må vi
sannsynlig gjøre justeringer til planen. Det er derfor ikke
fornuftig å detaljere planen ytterligere.
Vi har varslet alle naboene som må bli informert om våre
planer, totalt 12 naboer. Dette ble gjennomført i uke 47.
Naboene har to uker på gi innspill / kommentarer på våre
planer.
Arkitektfirmaet har ferdigstilt søknaden og sender den til
kommunen i uke 49.
Kommunen har deretter opp til tre måneder å behandle vår
søknad.
Se ellers www.danvikbl.no/beboer.htm.
Vedtak:
Tatt til orientering
54. Kjeller
Siden sist har både sivilingeniør Gunnar Berntzen og firmaet
”Tørt Bygg” vært på kjellerbefaring.
Berntzen anbefalte å bruke de to rommene nærmest
kjellerutgangen, flytte utsugs-vifta til trappehuset, og
installere ei egen mindre vifte i disse to rommene – som
skulle atskilles fra resten av kjelleren og brukes til
oppbevaring.
Tørt Bygg anbefalte installering av et avfukteranlegg for
hele kjelleren, mente at dette alltid ville holde kjelleren
tørr. Anbefalt avfukteranlegg ville kreve 7KW, og være i
drift etter behov.
Installering av et slikt anlegg ville koste ca 300.000
kroner, levert av Tørt Bygg.
Tørt Bygg sitt forslag er oversendt Berntzen for
kommentarer.
Vedtak: Utbedring av kjelleren utover det absolutt
nødvendige, må være bærekraftig. Dvs. at utgiftene må kunne
dekkes av forventa leieinntekter. Hvilke utbedringstiltak
som blir gjennomført, vil derfor også avhenge av
andelseiernes ønske om bruk av kjeller. Jan tar ansvar for å
lage en undersøkelse vedr. dette.
55. Vifter
Firma VITO som i begynnelsen av september var på befaring i
flere hus vedr. viftene, har enda ikke levert noe anbud
tiltross for gjentatte purringer.
Er totalt 6 andelseiere som har eldre vifter som de ønsker å
skifte.
Viftene samt ventilasjonstilkoblinger kan evt. også skiftes
av borettslagets snekker, Tommy Holmstrøm, mens selve
elektrikerarbeidet kan utføres av installatør. Tilkobling er
borettslagets ansvar, evt. regulerbar bryter er den enkeltes
ansvar.
Vedtak:
Vito får frist til 18.11. til å komme med evt anbud. Ifall
intet anbud, evt. ikke tilfredsstillende anbud, går
oppdraget til andre fagfolk. Til elektriske arbeider brukes
godkjent installatør.
Alt arbeidet søkes gjort før jul. Dersom enkelte andelseiere
ønsker ekstra elektrisk installasjonsarbeid, for eksempel
regulerbar bryter til loftsvifta, må dette betales av den
enkelte andelseier.
Jan er ansvarlig.
56. Utskifting av balkong- og verandadører.
4 firmaer fikk tilbud om å levere anbud, Drammensfirmaet
Trebo a.s. som har erfaring fra lignende type arbeid er
enstemmig valgt. Pris pr. dør av merke Fjerdingstad, samt
arbeid etc., vil være kr 10.700, inkl avfallshåndtering.
Evt. aluminiumsdør (mer vedlikeholdsfri) vil koste 1.600 kr
mer. Dersom nøkkellås ønskes i stedet for vridbar knapp, vil
dette koste 480 kr ekstra pr dør. Evt. utskiftninger pga
råte, vil borettslaget måtte betale ekstra.
Folk fra Trebo as deltok på deler av styremøtet, besvarte
spørsmål og avklarte evt. problemstillinger. De hadde gode
erfaringer med Fjerdingstad-dører, men anbefalte ikke
aluminiumsdør.
Enighet om at vi skulle gå inn for vanlige dører, men at de
som ønsket kunne få låskasse med blindlokk på utsiden mot
tillegg i prisen. Begge låsene er forsikringsgodkjente.
Vedtak:
Kontrakt undertegnes med Trebo AS innen 22.11.16. Styret
ønsker at arbeidet tar til snarest mulig på nyåret, og at
det utføres forløpende og at alle dører er skiftet seinest i
løpet av mai. Borettslaget betaler vanlig dør pluss arbeid
etc. Jan er kontaktperson til firmaet, og ansvarlig for å
finne ut hvor mange dører som skal bestilles og hva
andelseierne ønsker mht lås-system.
57. Vannlekkasje.
Lekkasjen ble meldt av beboer i nr 98 den 27.10. Haakon tok
kontakt med Drammen Drift som stoppet lekkasjen. Den hadde
sitt utspring i det nærliggende vann-hovedinntaket til
borettslaget, ved siden av bolig nr 98.
Drammen Drift har nå sendt regning for arbeidet, kr. 75.263
som bl.a. inkluderer nærmere 20 timer med gravemaskinarbeid
og over 30 timer med rørleggerarbeid.
Vedtak:
Tas til orientering. Haakon tar ansvar for å lage et
skriftlig notat om det inntrufne. Jan tar så saken opp med
forsikringsselskapet og søker om forsikringsdekning.
58. Høstdugnaden
Pengene for deltakelse ble sendt ut i oktober. Det var en
vel gjennomført dugnad, spesielt alt arbeidet med kjelleren
som resulterte at vi hadde behov for hele tre containere.
Vedtak:
Tas til orientering
59. Vedlikeholdsplanen
Styret hadde en gjennomgang av vedlikeholdsplanen. Haakon
orienterte: Alle identifiserte vedlikehold som må utbedres
innen en 2-års periode er det planer for videre fremdrift,
men unntak av eventuelle råtne lister under vinduskarmene.
For vedlikeholdsplanen se www.danvikbl.no/20.htm og aktuelle
linker nederst til høyre på siden.
Vedtak: Før sommerferien 2017 vil en fagperson sjekke
alle enheter for råte under vinduene.
60. Rotteplage
Mistanke om rotter i veggen mellom to boliger. Cecilie har
tatt kontakt med ABC skadedyrkontroll og kontaktet andre
firmaer som har dette som spesialitet. Cecilie vil utforske
dette nærmere og komme tilbake med anbefaling om eventuelle
tiltak.
Vedtak:
Tas til orientering
61. Brannsikringskontrollen
Brannsikringskontrollen fra ”Trygg og Sikker” vil være
tirsdag 22. november på kveldstid.
De som ikke ønsker kontroll, vil få batteri i sin postkasse,
med tilbud om assistanse til å skifte batteri.
Cecilie, som er ansvarlig for påmelding til kontrollen etc.
orienterer nærmere.
Vedtak:
Tas til orientering.
62. Budsjett for 2017
Budsjettforslag fra NBBO ble gjennomgått og flere endringer
ble gjort i budsjettet. Som følge av at vann/kloakkavgift
trekkes ut av husleia, settes husleia ned med tilsvarende
sum, dvs. kr 539 pr.mnd.
Hver enkelt andelseier vil nå selv måtte betale faktura to
ganger i året til Vann- og avløpsetaten i Drammen kommune.
Ved forsinket betaling etc. som medfører gebyrer eller
ekstraomkostninger for borettslaget, er styret av den
oppfatning at disse skal dekkes av aktuelle andelseiere. Vår
nåværende tilleggstjeneste fra NBBO vil bortfalle.
Ellers er periodisk vedlikehold økt til kr 1.000.000 pga
utskiftning av balkongdører/verandadører.
Det foreslås ingen økning i styrehonorar.
Det foreslås ingen husleieøkning. Pga bortfall av
vann/kloakkavgift blir den nye husleia kr 4.015 pr. mnd,
hvorav 100 kr tilbakebetales ved evt. dugnadsinnsats.
Pga de nevnte dørene går budsjettet med et ”underskudd” på
ca 550.000 kroner. Pr. 31.10 hadde borettslaget ca 2,7 mkr i
disponible midler.
Vedtak: Budsjettforslag med nevnte korrigeringer
vedtatt.
63. Søknad om utetrapp.
Søknad fra andelseier Forbord (64) om utetrapp fra veranda.
Søker har tidligere opplyst at de ønsker å lage trappa til
våren. Saken er lagt ut på nettsidene, se danvikbl.no/beboer.htm.
Styret har fått noen reaksjoner, bl.a. ønske om at arkitekt
involveres og at generalforsamlingen avgjør.
Søker, som også er styremedlem, redegjorde kort for sin
søknad, og noen endringer i forhold til tidligere innsendte
søknad. Han forlot deretter styremøtet pga inhabilitet.
(Denne saken ble behandlet etter Eventuelt.)
Vedtak:
Sak utsettes.
64. Orienteringssaker:
a) Snekker Holmstrøm har skiftet toppbord på balkong i nr
58.
b) Vi reklamerte overfor Buskerud Blikk på feilmontering av
ventilasjonsrør i bolig 104, dette skal nå være rettet opp.
c) Epost fra beboer som mener at muligheten av å svinge inn
til venstre med bil fra foreslått garasjerekke
v/fotballbanen, bør testes ut. Oversendt garasjegruppa.
d) Kommunal regning – fjorårets vannlekkasje. Vi har bedt om
at regninga slettes, men har enda ikke fått svar. Når svar
foreligger ønsker styreleder å søke forsikringsdekning.
e) Blitt kontaktet av lettstyrt.no som ønsker å demonstrere
sitt styringsverktøy for boligselskaper. Har avtalt nett-tid
for demonstrasjon med Jan.
f) Søknad om varmepumpe fra andelseier i nr 42 innvilget.
Etter innspill fra nabo har styret satt krav til plassering.
g) Forretningsfører Torgeir Nielsen mener seg berettiget til
honorar for konsulentbistand i forbindelse med søknad om
utetrapp. Kravet – en halv time - er foreløpig avvist. At
rådet skulle koste penger var ikke varslet på forhånd,
styreleder mener dessuten at sånne enkle forespørsler må
kunne inngå i vår forretningsførerkontrakt. Det hører med
til historien at noen av opplysningene vi først fikk, ikke
var korrekte.
h) Brev fra andelseier vedr ei trerot som helt ønskes
fjernet. Styret har tidligere betalt felling av aktuelt tre,
andelseier mener rota nå er skjemmende. Styreleder mener at
ytterligere fjerning ikke er borettslagets ansvar, men har
også opplyst at andelseier gjerne må be om en
styreavgjørelse på dette.
i) Radonor har tilbudt radonmåling i våre boliger for totalt
15.000 kroner. Styreleder mener at dette ikke er
borettslagets ansvar, dessuten ligger vi i ei sone med lave
radionverdier, ifølge tidligere undersøkelse foretatt av
kommunen.. Ellers: Radonmåler koster ca 1600 kr via
Huseiernes Landsforbund.
j) Andelseier klager over trekk fra ytterdør. Døra er
visstnok skeiv. Snekker Holmstrøm har prøvd å utbedre, men
andelseier er ikke fornøyd. Styreleder følger opp.
k) Andelseier Hjelmaas har sendt oss et gammelt bilde av
eddikfabrikken. Offentliggjøres på nettsidene.
l) Epost fra andelseier i 42 der det bes om isolering mellom
garasjerekka og deres bolig. Oversendt garasjegruppa.
m) Epost fra andelseier om at det er ønskelig med sms fra
styret dersom viktige meldinger med kort tid før
iverksettelse, jfr. avstengning av vannet i slutten av
oktober.
n) Ny andelseier godkjent i nr 86: Maria Broen. Avtalt
overtakelse 1.12.
o) Styreleder har bortreist på juleferie i perioden
9.12-31.12.
Vedtak: Tatt til orientering
65. Eventuelt
Styret ønsker at henvendelser fra andelseierne underskrives
med fullt navn. Henvendelser som kanskje bygger på
misforståelser, kan da også lettere bli oppklart. Dessuten
vil innlegg som er undertegnet også oppfattes mer seriøst.
Samtidig er det sånn at ikke alle ønsker å underskrive med
fullt navn selv om de forslag/ideer som reises er viktige.
Her må det fokuseres på innhold, ikke på om forfatteren er
anonym eller ikke.
Referat - styremøte onsdag 7.9.16 - hos Jan
Tilstede: Jan, Mette, Cecilie, Kristi (vara), Geir. Forfall: Haakon.
Sak 31 (2016/17) Godkjent dagsorden. Valg av referent. Saker til
eventuelt.
Vedtak: Dagsorden godkjent, Geir er referent, 4 saker til
eventuelt.
32. Referat siste styremøte.
Vedtak: Referat godkjent.
33. Garasjene
Arkitektfirmaet DRMA skriver i e-post til oss at kommunen ikke
ønsker å kommentere foreslåtte løsninger før søknad er sendt inn.
Forut for søknaden vil DRMA utarbeide nabovarsel med tegninger og
redegjørelse.
Garasjegruppa har til nå ikke behandlet nevnte brev fra DRMA.
Vedtak: Tas til orientering. Nye tegninger blir lagt ut på
borettslagets hjemmesider.
34. Kjelleren –
tilbud
Vært i kontakt med Hobro Bygg og fått tilbud på sandblåsing med mer
av kjelleren. Foreslås også å skifte vifteanlegg. ”Kjelleren vil
sannsynlig etter noen måneder i drift med anlegget foreslått være
fullt brukbart som lagringsplass, boder eller kansje utleie til noen
microbryggerier?”, skriver de.
Prislapp er 435.000 kr pluss moms.
Vi har tatt kontakt med sivilingeniør VVS Gunnar Berntsen, som
tidligere var vår konsulent i forbindelse med ventilasjon tak.
Vedtak: Vi avventer svar fra Gunnar Berntsen. Saken legges ut
på hjemmesidene – kanskje noen andelseiere har gode forslag?
35. Fellesarealer – ”privat område” – utbygging.
I et borettslag er selve bolig med balkong ”privat” område, mens
øvrig areal er fellesareal. Inngangsparti er for eksempel felles
område. Til tross for dette: Praksisen har vært at den enkelte
beboer har hatt en slags bruksrett til det felles område som er i
tilknytning til egen bolig. Men altså - ifølge lovverket er det
ingen ting som hindrer at dette område også kan brukes av andre
andelseiere.
Flere beboere har i den seinere lagd plattformer foran sin
hovedinngang. Styret er opptatt av at den enkelte andelseier på
forhånd søker om dette, og vedlegger nødvendige tegninger. Etter at
styret har mottatt søknaden, videresendes den til de nærmeste naboer
for uttalelse før endelig styrebehandling.
Dersom beboer seinere ønsker endringer (for eksempel oppsett av
levegg i forkant), må søknad vedr. dette også innleveres.
På baksiden av huset har borettslaget hatt en praksis med at det har
vært fritt fram å lage platting og/eller sette opp et mindre gjerde
mot naboen, uten å søke styret. Det er imidlertid viktig at dette
tas opp med de nærmeste naboene i forkant.
For andelseier som får styrets/naboenes samtykke, er det viktig at
nabogrensene respekteres. Grensene går maksimalt ved
husveggen/vinkelrett på husveggen. Det forventes at disse grenser
avklares med naboen før arbeidet tar til, kontakt styret i fall
tvil.
Vedtak: Tas til orientering.
36. Vifte/ventilasjonsopplegget
Styreleder har vært i kontakt med ulike firmaer vedr. inspisering av
ventilasjonsanlegget i enkelte boliger.
Etter anbefaling av Josef Blikk, som tidligere har utført
ventilasjonsarbeid i Danvik borettslag, vil VITO komme for gratis
inspeksjon til boliger med vifteproblemer på fk fredag ettermiddag.
Dersom loftsvifter må skiftes, hører dette inn under borettslagets
vedlikeholdsplikt.
Vedtak: Når anbefalinger fra VITO foreligger, er Jan
ansvarlig for å sende ut nødvendig info med forslag til de andre
styremedlemmene. Nødvendig vedtak kan eventuelt fattes pr epost/sms/telefon.
37. Viftesøknad
Fra andelseier har vi mottatt søknad om ny vifte: ”I september skal
jeg pusse opp vaskerommet, og siden jeg da skal ha elektriker i
huset ønsker jeg å skifte loftsviften samtidig. Tilkoblingen mellom
vifte og den nye luftepipen ble aldri gjort ferdig hos meg. Jeg vil
unngå å gå inn i den tredje vinteren med varm fuktig luft som blåses
ut på loftet. Jeg søker styret om å få dekket kostnaden til innkjøp
av ny vifte (enkel vifte kun for avtrekk fra våtrommene).
Monteringen sørger jeg for selv i september, og vil da også få
utført tilkoblingen til luftepipe for egen regning.”
Vedtak: Søknad om ny vifte innvilges. Det forutsettes at
søker kjøper inn vifte av samme type som tidligere er brukt i
borettslaget, fortrinnsvis Flexit Ulv 125 som hos Megaflis koster
under 3.000 kroner, inkl moms. Dersom søker i stedet ønsker å skifte
vifte sammen med de andre, jfr pkt 36, bortfaller vedtaket.
38. Utskifting verandadører
Styret ønsker å skifte samtlige orginale veranda- og balkongdører
oppe og nede i løpet av dette år og neste år. Dørene skal være mest
mulig lik de nåværende. Teknisk Utvalg er bedt om å bistå med
anbudsinnbydelse, og har fått tilbud fra firma Mesterhus.
Jan har vært i kontakt med snekker Holmstrøm, som nylig har skiftet
dør hos en andelseier, samt glassmester Christoffersen, som skiftet
vindusglass i flere boliger før jul.
Anbudsinnbydelse til disse er akkurat sendt, da styreleder er av den
oppfatning at vi på en såpass stor jobb må ha flere anbud.
Forslag på flere som bør få anbud?
Vedtak: Saken utsettes til flere anbud er mottatt. Vedtak
fattes på neste styremøte, evt. tidligere via epost/sms/telefon.
39. Snekkerarbeid – rekkverk og levegger
Et balkongrekkverk er sterkt angrepet av råte og ble på forrige
styremøte vedtatt utbedret. Samtidig er nærliggende levegger i
dårlig stand. Snekker Tommy Holmstrøm har levert et tilbud på
utskiftning/rehabilitering av alt, totalt kr 29.500.
Vedtak: Vedlikehold etc av levegger anses som deler av
fellesområdet. Noen andelseiere har levegger, andre ikke. Styret er
av den oppfatning at levegger er den enkelte beboers ansvar, jfr
vedtektene.
Snekker Holmstrøm tilbys timelønnspris samt materialkostnader for
nødvendige utskiftinger i nevnte balkongrekkverk.
40. Vannavtalen og oppsigelse
På forrige styremøte ble vedtatt å si opp tilleggstjeneste vann med
virkning fra 1.1.17.
Etter konferanse med vår nye regnskapskonsulent, Linda Nielsen, ble
oppsigelse sendt innen fristen, som var 1.9.
Kontakt er også blitt tatt med Vann- og avløp i Drammen kommune v/Buind.
De er ikke like positive som tidligere, tiltross for at Brøttet
borettslag allerede har den ordningen vi ønsker. Kommunen har
visstnok utarbeidet et nytt datasystem som først må evalueres.
Styreleder skriver til kommunen 22.8: ”Da ser jeg fram til en
evaluering opp mot det nye systemet, og føler meg trygg på at disse
datafolkene dere bruker, klarer å finne gode løsninger til beste for
alle parter. Når systemet klarer å sende ut varsel om vann-avlesning
til alle kunder med egen vannmåler, ville det jo være ganske så
merkelig om systemet ikke også klarte å sende ut faktura for det
avleste vannforbruket til de samme vannmålings-kundene.”
Vedtak: Tas til orientering.
41. Trappesøknad
Fra andelseier Geir Forbord i nr 64 har vi fått inn søknad om å lage
trapp fra balkong 2. etasje til platting i første etasje. Ifølge
vedlagt tegning, se vedlegg, vil ønsket trapp ende nærmere 5 meter
fra vegg. Arbeidet ønskes igangsatt til våren. Søker opplyser at
kommunal tillatelse antageligvis også må innhentes i fall
borettslaget er positiv.
Vedtak: Styret er i utgangspunktet positive til søknaden, men
da det tidligere ikke er bygd trapp ned fra noen av balkongene i
borettslaget, legges søknaden ut på nettsidene, slik at flest mulig
oppfordres til å komme med synspunkter da avslag/innvilgelse kan få
følger for evt. lignende søknader. Behandling av søknaden utsettes.
42. Klage til kommunen – vannlekkasjesaken
Via Drammen Drift har vi fått enda ei regning i forbindelse med
vannlekkasjesaken fra i fjor. Som kjent måtte det da graves på
lokalisert lekkasjested i Fagerlibakken, og fortauet måtte
re-asfalteres. Den nye regninga omhandler kommunal saksbehandling,
samt noe som kalles ”forringelsesgebyr” (et delvis ny-asfaltert
fortau anses nemlig å ha mindre verdi enn det som opprinnelig var).
Kommunens tjenester her kostet kr 5.450, men pga at kommunen alltid
sender regninga til entreprenør (Drammen Drift) som så legger på
fortjeneste og moms, må vi betale nesten 50% mer.
Styreleder har klagd på regningen, mener den bør frafalles både
fordi det ikke eksisterte aktuelle vannkart over området (dermed
fikk vi ekstra lokaliseringsutgifter på kr 21.000), og fordi det
aktuelle vannrør var fra før borettslaget sin tid og aldri har vært
brukt av borettslaget.
Vedtak: Tas til orientering.
43. Brannsikringskontroll
Den årlige brannsikringskontrollen vil finne sted i november.
Vedtak: Trygg og Sikker kontaktes for datoavtale. Cecilie
prøver å få flest mulig av de som ikke har hatt brannsikring de
siste par år, til å melde seg på.
44. Dugnaden
Borettslagets dugnad er onsdag 21. september. Det blir en viktig
dugnadsoppgave å tømme kjelleren for sand da dette tiltrekker seg
fuktighet. Andre oppgaver blir generell rydding av uteområdene og
luking av ugress. Når vi er ferdige med fellesoppgavene, legges det
opp til at hver enkelt rydder ute hos seg selv. Eldre beboere spares
for tunge oppgaver.
Vedtak: Geir henger opp dugnadsmelding senest onsdag 14.
september. Cecilie og Geir tar ansvar for gjennomføring av dugnaden.
45. Ytterdør
Andelseier har bedt styret om assistanse vedr ytterdør, og skriver
bl.a. ”Jeg har problem med min utgangsdør. Den sorte tetningslisten
vred seg slik at det ble vanskelig å få lukket den skikkelig, og
enda verre å få låst den.” Styremedlem Cecilie har vært på befaring.
Vedtak: Jan kontakter snekker Holmstrøm og ber han foreslå
tiltak.
46. Gressklippinga
Avtalen med NBBO/Vaktmestertjenester for i år er nå på det nærmeste
avsluttet. NBBO har glemt å ta skråningen mot jernbanen, men skal ta
den de nærmeste dagene.
Vedtak: Tas til orientering.
47. Nøkler kjeller
Forrige styremøte vedtok å skifte nøkler i kjeller. Intet er
foretatt så langt.
Vedtak: Saken utsettes inntil videre.
48. Styrekveld i september
NBBO arrangerer styrekveld onsdag 27. september. Pris kr 300 pr.
deltager.
Vedtak: Borettslaget betaler deltakeravgift for de
styremedlemmer og varamedlemmer som er interessert i å delta.
49. Orienteringssaker
a) Bolig til salgs - forkjøpsrett. Nr 86 er til salgs. Melding om
forkjøpsrett hengt opp på oppslagstavlene.
b) Buskerud Blikk faktura. Vi anser nå at Buskerud Blikk er ferdige
med alt arbeid i forbindelse med takomlegging, takhatter og
tilkobling, og har betalt restregning fra Buskerud Blikk. Dersom
noen andelseiere seinere skulle få problemer, vil dette bli å anse
som en reklamasjonssak. Til tross for uttallige henvendelser har vi
ikke mottatt liste over de 22 andelseiere som – ifølge regning fra
Buskerud Blikk – skal ha fått montert ventilasjonsrør direkte mellom
kjøkken og luftepipe.
c) Støymåling Fagerlibakken. Styret har tilskrevet kommunen vedr
trafikkstøy i Fagerlibakken, og har fått svar som er sendt de
aktuelle andelseiere. Kommunen v/Westby opplyser at støymåling
foretas hvert 5 år, og at neste måling vil bli foretatt i 2018.
Siste måling viste 50 db, mens grenseverdien er 69. Om neste måling
viser støy over grenseverdien, vil borettslaget bli kontaktet
d) Tilbud fra www.styret.com. De tilbyr en måneds gratis test for
”en enklere styrehverdag og sømløs overføring av informasjon og
kompetanse”. Selve opplegget antas å koste nærmere 10.000 kr i året,
samt drøye 3.000 kroner i oppstartkostnader. Etter styreleders
oppfatning har vi i dag mange av de tilbudte funksjoner via NBBO sin
Portal, og via allerede egne hjemmesider, og ser følgelig ikke
nytten.
e) Weekendkurs NBBO. Boligbyggelaget arrangerer høstkurs 28-29.
oktober. Deltageravgift 3.300 kr.
f) Ny fakturadresse NBBO.
g) Veiarbeid. Fra Aktiv Veidrift as har andelseiere fått melding om
veiarbeid i Anne M Knudsens gate. Arbeidet tok til i uke 35, og
antas ferdig asfaltert i uke 39, dvs i slutten av september.
h) Oppsummering beboerfest. Været ble bra, temperaturen fin, men
bare 4 andelseiere var representert. Muligens var grunnen til det
lave oppmøtet at det kolliderte med Elvefestivalen, som arrangeres
enten nest-siste eller siste fredag i august. Muligens bør
beboerfesten i stedet flyttes til første fredag i september. Siden
det er en lavterskelfest, kreves ikke altfor mye forberedelser. Men
noen må ta ansvar, bl.a. for grill. Fint om dette også for
ettertiden kan tas av styrets varamedlemmer, og at de seg imellom
blir enige om ansvarsfordeling. Beboerfesten er en fin måte for
andelseierne å bli bedre kjente, og også for andelseierne til
kontakt med borettslagets tillitsvalgte. Ikke minst er det derfor
ønskelig at også flest mulig tillitsvalgte deltar på festen.
i) Ferie. Jan vil være utenlands fra 8.10 og en måned framover, men
vil være tilgjengelig på e-post.
Vedtak: Tas til orientering.
50. Saker til eventuelt:
a) Parkering inne på borettslagets område. Når det parkeres på
borettslagets veier, forutsettes det at parkeringen kun er i
forbindelse med nødvendig av- og pålessing, og at parkeringen skjer
utenfor egen bolig.
b) Ballvegg er plassert på lekeplassen. Ballveggen
eies/vedlikeholdes av andelseier i 74, men kan brukes av alle i
borettslaget. Styret opplever ballveggen som et positivt tilskudd
til lekeplassen.
c) Get. Klage på dårlige TV-signaler. Haakon bes om å kontakte Get.
d) Hva skjer i borettslaget? Styret får ikke med seg alt, fint om
andelseiere som f.eks. leser Drammens Tidende gir oss beskjed når
viktige begivenheter.
Referat: Styremøte onsdag 22.6. kl 18.30 - hos Jan
Tilstede: Jan, Haakon, Geir, Cecilie, Mette
Sak 18 (2016/17) Godkjenning
dagsorden. Valg av referent. Saker til eventuelt.
Vedtak: Dagsorden godkjent, Mette er referent. Ingen saker
til eventuelt.
19. Godkjenning referat siste styremøte,
undertegning boligbyggelagspapirer.
Vedtak: Referat godkjent, papirer undertegnet.
20. Garasjene – fremdrift
Garasjegruppa hadde befaring med arkitekt Erik fra DRMA på området
tirsdag 31.5.
Foranledigen var at forslaget som ble tatt opp på
generalforsamlingen ikke ble godkjent av RfD. Arkitekt og RfD
utarbeidet nye skisser som tilfredsstilte RfD sine krav. Denne
løsningen inkluderte parkeringsplass for søppelbil ved gangveien
mellom garasjer og bolig nr 92 (for at søppelbilen kunne snu
inne på garasjeområdet).
En samlet garasjegruppe ønsket ikke en slik løsning, vil at
arkitekten i stedet lager forslag om ekstra utkjøringplass for
garasjerekka nærmest Andedammen.
En andelseier har sendt epost til styret, lurer på om det bare er
arkitekten som har kontakt med kommunen, og savner fremdriftsplan.
Håkon siterte siste melding fra arkitektfirmaet DRMA: ”Vi har tegnet
om forslaget til å være med gjennomkjøring på begge
parkeringsområdene slik vi snakket om, samt forskjøvet det noe mer
mot stien. Vi kommer 28 meter fra senter vei ved krysset ved
Andedammen, dette har vi sendt til til kommunen for en kommentar.
Det er ingen veiledning direkte på dette som har funnet, så vi håper
saksbehandler kan komme med et synspunkt på løsningen. Forslaget er
også sendt til RfD for kommentar/ny godkjenning.”
Vedtak: Tas til orientering.
21. Kjelleren – hva er gjort, hva bør vi
gjøre?
Mette og Jan deltok på inspeksjon sammen med fagmann (Per Rosenvinge
fra Hobro). Var opptatt av at alt løst materiale måtte fjernes, også
sand som er lagret i kjelleren. Dette binder fuktighet. Mulig
dugnadsoppgave?
Vil seinere komme tilbake med prisoverslag.
Orientering v/Mette: Ved befaring av kjelleren påpeker fagmann at
klimaet må bli utbedret for å sikre kjellerens levetid. Dette er
fordi konstruksjonen blir forringet av fuktigheten. Fagmannen
foreslår å sette inn anlegg for bedre lufting samt noe oppvarming,
og tilbyr seg å komme med prisoverslag. Etter spørsmål fra fagmann
(Hobro v/Per Rosenvinge) blir det ny befaring fredag 24/6/16.
Spørsmål styret må ta stilling til er om hvor mye det er nødvendig å
gjøre for å sikre at
1) luftkvaliteten i boligene over er tilfredsstillende, og
2) at kjelleren er trygg som fundament for grunnen over i tiden
fremover. Det siste er ikke et akutt spørsmål. Hvis vi bestemmer at
luften må bedres gjennom bedre ventilering og oppvarming, vil dette
bli kostbart å drifte. Fordelen blir at plassen kan brukes og vi kan
dermed få leieinntekter fra beboere eller andre som ønsker ekstra
lagringsplass, og på den måten finansiere vedlikeholdet av
kjelleren.
Vedtak: Tas til orientering.
22. Ny kjellerlås
Mange beboere har i dag to kjellernøkler, en til dør oppe, mellom
husrekkene, og en nøkkel til hengelåsen nede, mot 1. Strøm terrasse.
Det finnes ikke fortegnelse over hvilke av andelseierne som har
nøkler.
Bør vi skifte lås, og kun la styremedlemmene pluss evt.
kjelleransvarlig få nøkkel?
Bør vi i stedet ha en kodelås? Bør vi ikke gjøre noen endringer?
Vedtak: Geir bytter i første omgang sylinder oppe og hengelås
nede, og bestiller seks nøkler/nøkkelsett. Hvert av styremedlemmene
skal ha tilgang samt beboer som har ansvar for ventilasjon etc. i
kjelleren (Grindheim i nr. 90).
23. Oppsigelse av avtale med NBBO om
tilleggstjeneste/vann
A-konto for vann inngår i dag i husleia med kr 539 pr. mnd, og er
den samme for alle andelseiere. Danvik borettslag betaler i dag NBBO
for tilleggstjeneste vann drøye 11.000 kroner.
Saksgangen er sånn:
Drammen kommune (Vann og avløp), sender regning på vann til Danvik
borettslag v/NBBO med forfall to ganger årlig (1.4 og 1.10).
Samtidig med første regning sender kommunen også ut purregebyr for
de som ikke har lest av sin vannmåler i desember året forut.
NBBO betaler alle disse regningene, lager samtidig ekstraregning til
de som har hatt for høyt vannforbruk og tilbakebetaler de som har
hatt for lite, sammenlignet med akontoinnbetalingen.
Vedr oppsigelse av avtalen:
Drammen kommune hadde tidligere ingenting i mot å sende vannregning to ganger
årlig direkte til den enkelte beboer. Vi forutsetter at det samme
vil gjelde nå.
Andelseier vil da selv måtte betale fakturaene til Drammen kommune, enten
manuelt eller via avtalegiro eller e-faktura.
Borettslaget vil få melding om de beboere som ikke betaler som
avtalt, på samme måte som vi i dag får melding om hvilke beboere som
har fått purregebyr.
På styremøte i september 2014 ble oppsigelse av avtalen også
diskutert. Både NBBO og Drammen kommune hadde ingen innvendinger. Et
flertall i styret vedtok den gang ikke å gjøre endringer.
Vedtak: Avtalen med NBBO om tilleggstjeneste vann sies
opp med virkning fra 1.1.2017. Vannavgift til kommunen med to årlige
avdrag, betales i stedet direkte av den enkelte andelseier. Den
enkelte andelseiers fellesutgifter settes ned med samme beløp som i
dag betales akonto vann, dvs. med kr 539 pr. mnd, gjeldende fra
1.1.17.
24. Spørreundersøkelsen om ventilasjon og
veranda/balkongdører
Har fått inn svar fra 28 beboere. 10 andelseiere melder om
ventilasjonsproblemer.
Har kontakt med firma Powerclean, som har tilbudt seg å sjekke
anlegg og evt skifte/reingjøre defekte vifter.
Hos noen andelseiere er det – uten styrenes vitende – gjennom tidene
foretatt store endringer i ventilasjonsanleggene. Noen steder er
eksempelvis alle ventiler på baderom/vaskerom/bod tettet igjen.
Andre utluftingsmekanismer, for eksempel gjennom yttervegg, er i
stedet montert.
Vedtak: Kontakt tas med Powerclean for inspeksjon og
prisoverslag hos aktuelle andelseiere. Utskiftinger i boliger der
ventilasjon fra bad/toalett enten er tettet igjen eller der eget
vifteopplegg er installert i disse rom, vil vurderes særskilt og
drøftes nærmere i styret.
25. Skifte av balkongdør/verandadør
Har vært i kontakt med snekker Tommy Holmstrøm som har skiftet sånne
dører på ulike steder, og også hos en andelseier i vårt borettslag
som tok initiativ på egen hånd. Han regnet med en realistisk pris
ville være ca. 10-15 tusen kroner pr dør, ikke regulerbar, moms
inkludert.
På beboerundersøkelsen der det innkom svar fra 28 beboere, svarte 11
beboere at de ønsket snarlig utskiftning av disse dørene. 16 oppga å
ha problemer med dør oppe, 12 med dør nede. Dvs 28 dører var ønsket
skiftet hos 18 beboere.
Vedtak: Borettslaget ønsker å skifte både verandadør og
balkongdør hos de beboere som har oppgitt problemer med en/begge
dører. Utskiftingen søkes foretatt i løpet av året.
Dørene blir mest mulig lik dagens dører. De beboere som evt. ønsker
regulerbare dører, må selv betale mellomlegg.
Kostnadene dekkes av oppsparte midler.
Balkong- og verandadører hos de andre andelseierne søkes tatt neste
år.
Det tas kontakt med Teknisk Utvalg vedr. forslag til
spesifisering/innhenting av anbud. Tidsfrist 1.9.16.
Endelig vedtak fattes på neste styremøte.
26. Avtale om klipping av gress
Geir har på borettslagets vegne engasjert NBBO/vaktmesterservice til
gressklipping. Avtale undertegnet.
Geir orienterer: Klipping av gress finner sted tirsdag, onsdag eller
torsdag på like ukenumre. Kantklipping tas en gang i måneden.
Skråningen mot 1. Strøm Terrasse klippes i juni samt en gang til i
løpet av sommeren.
Første klipping var ikke tilfredsstillende, men andre klipping var
bedre – tok uoppfordret områder som trengte klipping men som ikke
hadde blitt nevnt. Gress mot de fire garasjer ved A M Knudsens gate
er ikke klippet, dette må også tas. Til neste år bør vi forsøke å
engasjere Sørvangen eller liknende tilbyder av klipping som har en
sosial profil, det vil si ansetter folk som ellers har vanskelig for
å få innpass på arbeidsmarkedet. En slik avtale bør vi inngå
allerede til høsten.
Vedtak: Tatt til orientering
27. Beboerfesten
I forbindelse med årsplanen ble dato for beboerfest fastsatt etter
samme plan som tidligere: Siste fredag i august. Varamedlem Halck
har sendt epost til styret: ”Jeg kan ta ansvar for beboerfesten i
august”, men mener i ny epost at festen i stedet bør arrangeres ei
uke seinere (2.9) pga at den i år ellers vil kollidere med
Elvefestivalen. Bør dato endres, eller ikke?
Vedtak: Vi holder på datoen som er fastsatt, både fordi denne
allerede er annonsert men også fordi vi ønsker en tradisjon med
beboerfest siste fredagen i august.
28. Søknad, utskifting bord i rekkverk og
på skillevegg
Råtne bord på balkong er inspisert hos beboer. Denne balkong er ikke
endret etter at borettslaget var nytt. Utvendig vedlikehold på denne
balkong er følgelig borettslagets ansvar.
Vedtak: Søknad innvilges. Snekker kontaktes for å få
prisoverslag, samt sjekke andre aktuelle rekkverk mm i samme
beboerrekke. Jan ansvarlig. Aktuelle andelseiere er selv ansvarlig å
male, maling fås av borettslaget.
29. Søknad om balkongdør på borettslagets
regning
En andelseier har på eget initiativ skiftet dårlig balkongdør (2.
etasje). Søker om at dette dekkes med 10.000 kroner, som er den sum
andelseier selv har betalt for dør og snekker.
Vedtak: Støtte innvilges, til tross for at søknad ikke ble
sendt i forkant av utskiftingen. Grunnen er at DBL allerede er i
gang med prosessen omkring det å skifte dører. Aktuell sum settes
til maksimum kr. 10.000. Det forutsettes at regning fra snekker
oversendes styret. Dersom borettslagets planlagte dørutskifting blir
billigere, reduseres aktuelt beløp tilsvarende. Beløpet kommer til
utbetaling seinest i desember 2016.
30. Orienteringssaker
a) Passord skiftet på borettslagets e-postkonto danvikbl@hotmail.com.
Alle styremedlemmer har fått tilgang til det nye passordet,
varamedlemmer har ikke lenger passord til denne kontoen. Styreleder
mener dette ikke bryter med styrets ”åpenhetslinje”, men bl.a. bedre
sikrer taushetsplikten og gjør det lettere for andelseiere å bruke
epostadressen også ved kontroversielle henvendelser.
b) Epost fra beboer vedr GETboks 2. Er sånn boks en del av
kontrakten mellom GET og borettslaget? Nei, det er den ikke. Se for
øvrig infoskriv fra høst/14 (finnes også på nettsidene).
c) NBBO har avholdt generalforsamling, 85 delegater fra 56
borettslag møtte. NBBO-konsernet gikk med over 8 millioner kroner i
overskudd i fjor. Danvik borettslag har en delegat, Jan møtte.
Etterlyste bl.a. bedre bruk av Styreportalen til info, tok opp ønske
om gratis kursvirksomhet for både styremedlemmer og andelseiere, og
at boligbyggelaget atter måtte bli den ledende aktør mht sosial
boligbygging i vårt distrikt. Pr. i dag eier NBBO ingen tomter klar
for bygging.
d) Klage vedr musikk etter kl 23. Aktuell andelseier kontaktet.
e) Dugnadsutbetalinger. Alle som deltok på siste dugnad skal nå ha
fått oversendt beløp på sin oppgitte konto.
f) Brev sendt kommunen vedr. trafikkstøy i Fagerlibakken. Svar ikke
mottatt.
g) Buskerud Blikk og tilkobling på loft samt umalt vindski. Ved
inspeksjon var det fortsatt boliger med mangler. Melding gitt
snekker Steinseth som arbeider for Buskerud Blikk. Faktura fra
Buskerud Blikk vedr. loft/takarbeidet er pga dette, ikke betalt.
h) Epost til Buskerud Blikk om hvilke 22 boliger som skal
ha fått tilkoblet ventilasjonsrør mellom kjøkkenvifte og takhatt.
Svar ikke mottatt.
i) Brev fra andelseier om å slå av strøm til varmtvannsbeholder ved
lengre fravær. Anbefales dette? Styreleder har svart at dette
anbefales.
j) Epost fra andelseier vedr fellesområdene våre – ”en skam for
nabolaget”. Oversendt Geir som har svart andelseier.
k) Drammen kommune har sendt faktura på situasjonskart (i
forbindelse med garasjeplanene), totalt kr 860
Vedtak: Tatt til orientering
Referat:
Styremøte tirsdag 3.5. kl. 18 hos Jan
Tilstede: Jan, Geir, Haakon, Cecilie og Jan Erik (innkalt vara).
Meldt fravær: Mette
Sak 1 (2016/17)
Godkjenning dagsorden. Valg av referent.
Vedtak: Dagsorden godkjent, Cecilie er referent. 3 saker til
eventuelt.
2. Godkjenning av
referat siste styremøte.
Vedtak: Referat godkjent.
3.
Godkjenningsfullmakt for fakturahåndtering.
2 av styrets medlemmer må godkjenne fakturaer.
Vedtak: Jan må godkjenne og Haakon kan godkjenne.
4. Styrehonorar
På sist generalforsamling ble det fattet følgende vedtak:
”Styrehonoraret fastsettes til kr. 44800 for perioden fra ordinær
generalforsamling i 2015 til ordinær generalforsamling i 2016.
Styret fordeler selv honoraret blant sine medlemmer. Som
godtgjørelse for telefon gis det 1000 til styreleder”.
Styreleder foreslo en nøkkel på 6/12 til leder og 2/12 hver til
nestleder og dugnadsansvarlig, 1/12 til hver av de to andre
medlemmene i styret.
Vedtak: Bevilget styrehonorar på totalt kr 44 800 fordeles
med 5/10 til Jan, 2/10 til Haakon, 1/10 til Geir, 1/10 til Mette og
1/10 til Cecilie.
5. Møteplan framover
Foreslår plan over aktiviteter i Danvik borettslag fram til neste
årsmøte.
Diskusjon om årsmøtet burde være på samme tidspunkt som nå, midt i
mars/rett før påske. Eller om det bør flyttes nærmere sommerferien.
Vedtak: Styremøte, følgende datoer: Onsdag 22. juni, onsdag
7. september, tirsdag 15. november, tirsdag 17. januar/17, tirsdag
7. mars/17.
Generalforsamling: Onsdag 5. april 2017.
Dugnader: Onsdag 21. september 2016, onsdag 26. april 2017.
Beboerfest: Fredag 26. august 2016.
6. Nye garasjer –
situasjonen pr i dag.
Haakon orienterer. E-post fra arkitektfirmaet DRMA 8 april.
DRMA har endret noe på tidligere tegninger uten at garasjegruppa er
blitt orientert: Snuplass for søppelbil er lagt inn. Hvilke følger
vil dette få for stikkvei nedenfor bolig 92? Hvor bratt vil denne
stikkveien nå bli? RfD (renovasjonsselskapet) har godkjent våre to
fellesplasser for søppel, men var denne snuplassen nødvendig for å
få deres godkjenning? Aktuelle tegninger etterlyses.
Saksgangen er videre at DRMA utarbeider nabovarsel og at DRMA – på
bakgrunn av evt. innsigelser her – lager en søknad til kommunen. Vi
trenger dispensasjon fra aktuelle bestemmelser. Etter en evt.
godkjenning fra naboer og kommune, kan rammesøknad overfor kommunen
fremmes. Når denne godkjennes, kan alt legges ut på anbud.
Ønske om at garasjegruppa må få all korrespondanse, samt at det gis
jevnlig info til beboerne på hvor garasje-saken står til enhver tid.
Vedtak: Haakon sender kopi av tidligere og kommende mailer
til medlemmene i garasjegruppa, sånn at de til enhver tid er
orientert om aktuell situasjon.
Haakon sender mail til DRMA og spør om snuplassen til søppelbilen,
stien og hvorfor nabovarsel ikke er sendt ut.
Haakon formulerer en mail som skal sendes til alle beboerne om hvor
garasjesaken står nå.
7. Arbeidsfordeling,
styrets medlemmer.
Jan la fram forslag, noen mindre endringer i forhold
til forrige periode.
Vedtak: Listen med arbeidsfordeling godkjennes. Haakon
fortsetter som nestleder.
8. Loftstilkobling.
Buskerud Blikk mener nå at de er ferdige med alle tilkoblinger på
loftene.
Fortsatt beboere som klager over dårlig ventilasjon.
Viktig å kartlegge alle som fortsatt har problemer med ventilasjon,
og hva dette skyldes.
Noen steder kan det tyde på at viftene på loftet er for dårlige, det
gjelder spesielt loftsvifter i boliger uten egen motor i
kjøkkenvifta. De som fortsatt melder om problemer få besøk av
fagperson som så kommer med forslag til tiltak.
Vedtak: Tatt til orientering. Styreleder gis i oppgave
snarest å foreta nødvendig kartlegging samt sørge for fagmessig
inspeksjon i aktuelle boliger.
9. Vårdugnaden.
Geir oppsummerer. Godt oppmøte. Er fornøyd med bruk av feiebil for å
fjerne grusen. Gjennomgå oppgaver til dugnad. Viktig å møtes. Er det
få oppgaver kan en gjøre noe i ”egen” hage. Oppgavene i år ble fort
ferdig. Tok ca halvannen time. Dugnaden anses som vellykket.
Vedtak: Dugnaden forsetter i samme form som tidligere.
10. Styrerutiner,
Styreportal, e-postkonto og hjemmesider.
Gjennomgang ved styreleder.
Vedtak: Tatt til orientering
11. Vann i hagen
En
andelseier skriver i epost til styret 19.3:
”Jeg skulle ha tatt opp spørsmålet om vann i hagen på
beboermøtet, men gjør det nå i stedet på denne måten. Det var jo
lagt opp til dette tidligere, men rørene ble plugget, visstnok pga
at mange glemte å stenge vannet om vinteren slik at det frøs. Det er
vanskelig å forstå at løsningen som ble valgt ble godkjent da dette
har vanskeliggjort vann i hagen og det er vel der vi trenger det
mest. Jeg anmoder styret om å ta dette opp på neste styremøte og
finne en løsning som kan gjøre det lettere å lede vann til hagen.
Slik som det er nå må vi legge slange fra andre siden av huset,
gjennom gang og soverom for å få dette til. Alternativet er å bære
vann i bøtter gjennom hele huset. Svært tungvint og vanskelig for
mange. Jeg vet ikke om de rør som er plugget kan åpnes igjen, eller
om det finnes andre løsninger. Hvis styret kunne ta dette opp og evt
få en rørlegger til å se på det og anbefale en løsning ville det
være fint. Fortrinnsvis samme rørlegger som plugget dette igjen.
Frost er vel ikke lenger noe problem med de muligheter som finnes i
dag. Jeg vet at det er flere som vil ha gjort noe med dette, så jeg
håper styret vil se på dette og evt anbefale en løsning.”
Vedtak: Saken legges på nettsidene til høring.
12. Brev fra
andelseier vedr. maurproblemer.
En
andelseier skriver 11.4. i e-post til styret:
”Vi har den siste tiden (ca 1,5- 2 mnd) hatt noen utfordringer
med maur i 1 etg.
Hovedsakling kommer de fra alle kriker og kroker i matboden vår (se
bort ifra navnet, her står kun et kjøleskap, og lagring av
vinflasker, maling, tørrvarer etc)..vi har ikke plassert annen
drikke eller mat som er åpnet slik at maurene kan tiltrekkes. Videre
kommer de også via listene i gangene, rett innenfor utgangsdøren,
men også ved dør nummer to i gangen og listene ved badet og langs
veggen under trappen samt ett av de andre rommene i 1 etg.
Vi har kjøpt inn alt av maurgift og sikkert brukt i underkant av
1000kr hittil. Har gått til anskaffelse av både pulver, spray og
ulike type maurbokser o.l. Nå som været har blitt mildere merker vi
enda større tilstrømning. Hver dag må vi rydde bort mange døde maur
fra ulike steder i 1 etg. Samtidig fjerner vi også de vi oppdager
levende rundt omkring.
Siden dette ikke ser ut til å gi seg lurer jeg på hva vi må
gjøre. Dersom det er flere i borettslaget som opplever dette er det
ikke sikkert at vår innsats for å forhindre maurene fungerer
optimalt. Kanskje man må få inn noen profesjonelle som kan gjøre en
vurdering?
Bidrar borettslaget med en form for støtte når slike situasjoner
oppstår? Håper å høre fra deg/dere snarlig slik at vi kan iverksette
ett eller annet form for tiltak som fungerer.”
Styreleder har besvart e-posten, og henvist bl.a. til maur-råd gitt
under Spørsmål-og-svar på våre hjemmesider der en beboer hadde blitt
kvitt maurene etter å ha kjøpt et spesielt maurpulver på
Felleskjøpet og strødd dette rundt hele huset, og ekstra mye der det
virket som om mauren kom inn.
Vedtak: I borettslaget sine vedtekter, paragraf 5-1-4, står
det ”Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr.”
Maurproblemer er med andre ord ikke styrets ansvar. Styret avventer
tilbakemelding etter at gitte maur-råd er prøvd.
13. Brev fra
andelseier vedr trafikkstøy.
En andelseier skriver, på vegne av flere, i epost til styret den
11.4:
”De
siste to-tre år har trafikkstøy ved kjøring i Fagerlibakken økt
betydelig og er i ferd med å ta fra beboerne muligheten til å bruke
balkongen. I tillegg medfører det helseplager, og vi anmoder styret
om å søke kommunen om å sette opp en støymåler i første omgang.
Dette for å kunne dokumentere hvor plagsomt dette er, og kan medføre
helseplager for oss som bor her. Håper dette lar seg gjøre ganske
snart”
Vedtak: Styret sender brev til Drammen kommune vedr. de
nevnte problemer, og ber om at tiltak treffes, støymåling evt.
oppsetting av støyskjerm. Ansvarlig: Jan
14. Kjelleren
Hva skal gjøres videre med kjelleren.
Haakon orienterer og vil spesielt ta for seg tre punkter:
1. Rengjøring 2. Ventilasjon 3. Fjerne rust i bærebjelke, basert på
vedlikeholdsplanen.
I epost datert 18.2.16 til styreleder skriver bl.a. VVS-ingeniør
Gunnar Berntzen brev om vår kjeller:
Når
viften ’blåser inn i’ kjelleren, skapes det overtrykk som presser
evt soppsporer ut i vegger/tak og vil også ’trykkes inn i’ evt
utettheter mot leilighetene over kjelleren. Kan få uheldig spredning
på den måten. Undertrykk reduserer og langt på vei hindrer denne evt
spredningen.
Om vinteren er det lurt å sjekke om man får fuktutslag på kalde
områder på ytterveggene (kuldebroer). Det er disse områdene som lett
utvikler soppsporer når temperaturen blir gunstig mht sopp.
Etterisolering ikke bestandig så lett, men er man klar over hvor det
er, kan noe fjernes i den varmere årstiden.
Jeg kan evt møte opp ved leilighet hvis du tror det har noe for
seg.”
Vedlikeholdsplan sier at rust på bærebjelker må fjernes.
Jan opplyste at firma Power Clean nettopp har vært på besøk, og
funnet ut at vi har to vifter i kjelleren. Ei vifte som blåser luft
inn, og ei vifte som blåser luft ut. Sistnevnte vifte har i de siste
årene vært helt avskrudd.
Power Clean anbefalte at også ut-vifta skrus på (er nå gjort), og at
begge viftene er på hele året (ikke bare når temperaturen er over
frysepunktet).
Vedtak: Rust på bærebjelker må fjernes snarest. Mette finner
et firma i samarbeid med Teknisk utvalg, og legger fram prisoverslag
for styret..
Mht. vask vil vi først se an om det blir noe merkbar bedring etter
at ut-vifta er slått på.
15. Rotter.
Det er klagd på rotter i borettslaget, spesielt ved skråningen mot
1. Strøm Terrasse. Også mistanke om mus i veggen mellom to boliger.
På dugnaden ble eventuelle ”åpninger” sjekket. Resultat? Mange
mulige innganger ved murvegg mot 1 strøm. Skadedyr firma satt opp
feller og lagt ut gift. Ikke vært lyd fra dyr i vegg den siste mnd.
Hva gjør vi videre?
Vedtak: Cecilie tar kontakt med ABC-skadedyrteknikk og
diskuterer aktuelle tiltak.
16. Referatsaker
a) Nedblåst pipehatt.
Pipehatt ble tatt av vinden, aktuell andelseier tilskrev styret.
Styret sendte brev til Buskerud Blikk, var dette deres feil?
Buskerud Blikk påtok seg ikke ansvar, mente derimot det kunne komme
av at feiervesenet hadde slurvet med festing etter siste feiing.
Andelseier ble derfor bedt om å ta kontakt med feiervesenet. De kom,
og ordnet dette vederlagsfritt.
b) Vannkvalitet.
Brev fra andelseier som klagde over brunt vann. Tok kontakt med
kommunen, som opplyste at det var spyling av rør i området. Vannet
kan fint drikkes, men om det virker uappetittelig kan en la
kaldtvann renne en stund fra flere kraner samtidig. Da blir det
klart igjen.
c) Sprekker i pipe.
Brev fra andelseier som hadde fått pipa si undersøkt av fagfolk, og
som hadde kommet til at det var sprekker mellom elementene, og at
den derfor måtte utbedres ved at nytt innerør ble satt inn. Hvem har
ansvaret for pipas tilstand? Kan borettslaget ta deler av regninga?
Styreleder svarte: ”Praksis
under min periode i styret har vært at del delen av pipa som synes,
har vært borettslaget sitt ansvar. Dvs utvendig beslag og pipehatt.
Den delen som ikke synes, f.eks.
nytt rør, har vært den enkelte andelseiers ansvar. Vi hadde nylig
en beboer, et styremedlem, som skiftet sånt rør for egen regning.
Jeg kjenner ikke til at noen
tidligere har fått reparert pipas «indre» på borettslagets regning,
verken helt eller delvis.”
d)
Rensing og spyling
Firma
Power Clean v/ Morten Pedersen har sendt oss brev og skriver bl.a.: ”Power
Clean er spesialister på rensing av ventilasjonsanlegg og spyling av
avløpsrør. For å avdekke behovene for rensing og spyling, tilbyr vi
nå gratis befaring av ventilasjonsanlegg og avløpssystem. Befaringen
er gratis og uforpliktende og tar mellom 30 og 40 minutter. For
inspeksjon av ventilasjonsanlegg trenger vi tilgang til 1 leilighet,
loft og eventuelt tak om dere har et ventilasjonsanlegg med vifter
plassert der. For avløpssystemet trenger vi tilgang til 1 leilighet
og kjeller.”
Styreleder fikk besøk i sin bolig mandag 2.5. Power Clean har også
kompetanse til å sjekke loftsviftene.
e)
Rapport fra Feiervesenet vedr feiinga i februar, samt spørsmål/svar
vedr. resultatet.
Vedtak: Tatt til orientering.
17. Eventuelt
a) Ventilasjonsrør byttet hos andelseier, fra
kjøkkenvifte til takpipe. Dette pga av at andelseier i ettertid
monterte ny kjøkkenvifte og at rørdimensjonene nå var annerledes.
Andelseier fikk regning på 3500 kroner, og spør om dette helt/delvis
kan dekkes av borettslaget?
Vedtak: Avslag. Jan formulerer svar med begrunnelse.
b) Orientering vedrørende refusjon av penger fra kommunen. Kr.
10.000. Dette gjelder asfaltarbeid som kommunen skulle utføre på
parkeringsplassen nærmest Andedammen, men som vi avlyste pga
garasjeplanene.
c) Vannavgiften. En beboer måtte betale 8.000 kroner ekstra i
vannregning. Ønsket å betale høyere a-kontobeløp i forbindelse med
husleia, men dette er ikke mulig. Alle betaler det samme i
husleie/felleskostnader, men det kan diskuteres om ikke a-konto vann
helt bør fjernes fra felleskostnad-innbetalingen og i stedet fullt
ut betales av den enkelte andelseier.
|