DANVIK BORETTSLAG
MØTEREFERATER - STYRE OG TEKNISK UTVALG 2014/15

AKTUELT  -  STYRENYTT  -  BONYTT  -  FOTOALBUM  -  VIKTIG INFO  -  HMSSPØRSMÅL&SVAR  -  INNHOLD

REFERATER FRA STYREMØTER  2016/17
STYRET
:

Leder:
Jan Christensen, tlf 47335127/nr 40
Nestleder:
Haakon Johansen, tlf 40106761/nr 36
Medlemmer:
Geir Forbord, tlf 98018011/nr 64
Cecilie Lange, tlf 92467184/nr 56
Mette Løvgren, lf 40209134/nr 88

Varamedlemmer:
Kristi Nyblin, nr 112
Odd Engedahl, nr 80
Linette Halck, nr 82
Jan Erik Reffhaug, nr 110
Heidi Edvardsen, nr 74
 

VALGKOMITÉ:

Lars Hjelmaas, nr 92
Andreas Kotsadam, nr 88


TEKNISK_UTVALG:

Leder:

Kristi Nyblin, Tlf 48273098/nr 112
Medlemmer:
Geir Enersen, nr 46
Einar Fossberg, nr 38


GARASJEGRUPPA:

Leder:
Haakon Johansen, tlf 40106761/nr 36
Medlemmer:
Jan Christensen, nr 40
Geir Enersen, nr 46
Odd Engedahl, nr 80
Kristi Nyblin, nr 112


 

Hvem gjør hva i styret?

Faste oppgaver i styret, kontakt med samarbeidspartnere etc søkes fordelt på flere av styrets medlemmer. Vi ønsker å dele litt på arbeidsoppgaver og ansvar. Folk som velges i styret, veit da også litt mer om hva som kan være aktuelle styreoppgaver. Uansett arbeidsfordeling, vil alltid styreleder ha et overordnet ansvar.




Jan Christensen

Ansvarsområder: Styrets leder. Fordele arbeidsoppgaver i styret, lage forslag til møtekalender, innkalling, ledelse og etterarbeid styremøter, brevarkiv og korrespondanse, intern-info til andelseierne, redigere borettslagets interne hjemmesider og infoskriv, godkjenne fakturaer og utbetalinger, ajourføre beboerarkiv, godkjenne og velkomme nye andelseiere, lage utkast til årsberetning, kontaktperson til NBBO, If forsikring, Drammen kommune/Vannverket og Huseiernes Landsforbund.




Haakon Johansen

Ansvarsområder:  Nestleder. Godkjenne fakturaer, fortløpende regnskapskontroll, lage budsjettforslag, kontaktperson til Teknisk Utvalg, DnB og Get. Leder for Prosjektgruppe garasjer.




Geir Forbord

Ansvarsområder: Dugnadsansvarlig, ansvarlig for stell av utearealer herunder lekeplass.  Utlevering/kontroll med rekvisisjoner, regnskap med og oversikt over borettslagets eiendeler, ansvarlig for at mindre vedlikeholdsoppgaver utføres.  Redigere borettslagets eksterne hjemmesider. Evt kontakt med NBBO/vaktmestertjenester i forbindelse med gressklipping. Avlesning av felles strømmålere - kontakt med EB-nett/Hafslund og Firma Sand for snømåking/strøing, samt PROisp internett.




Mette Løvgren

Ansvarsområder:
HMS (Helse/Miljø/Sikkerhet)-arbeid, kjelleransvarlig, kontaktperson til Rfd (søppeltømming).




Nina Cecilie Lange

Ansvarsområde: Kontaktperson til ABC-skadedyrkontroll, Trygg og Sikker brannsikring og Drammensregionens brannvern. Dugnads/HMS-assistent.

 




Dessuten:

Samlet styre behandler alle søknader, inkludert søknad om dyrhold.
Dersom styreleder tilrår avslag på ny andelseier, tas også dette opp til endelig avgjørelse i styret.
Referat fra styremøter går på omgang, men godkjennes av møteleder før utsending.
Det er ønskelig at Teknisk utvalg utarbeider vedlikeholdsplaner og er pådriver i gjennomføring, samt at de ajourfører liste over aktuelle, anbefalte  håndverkere.
Beboer Grindheim i nr 90 har påtatt seg å holde oppsyn med kjeller, bl.a. stenge av kjellervifta for vinteren.
Styrets varamedlemmer er ansvarlige for å arrangere beboerfesten i august.

 


Åpenhet, styremøter og frister

Innkalling til styremøter sendes styremedlemmer og varamedlemmer.
Styremedlemmer samt forretningsfører/NBBO får  tilsendt fullstendig referat fra styremøtene.
Øvrige andelseiere får et mest mulig fullstendig referat - på borettslagets hjemmesider.

Evt. omskrivninger er i hovedsak gjort ut i fra:
- At vi vil skjule personlige forhold som vi anser taushetsbelagte.
- At vi vil gjøre språk/setninger/saker mest mulig klare og forståelige.
Navn på nye andelseiere i borettslaget, samt innvilgelse av dyrhold, vil bli offentliggjort da vi anser at dette er av allmenn interesse.

Når folk selv henvender seg til styret med saker som de ønsker tatt opp, kan dette også bli offentliggjort helt/delvis - i anonymisert form.
Enten i styrereferatet, eller under  "Spørsmål&Svar".
Vi håper sånn offentliggjøring vil øke interessen for hva som foregår i borettslaget.

- Dersom du lurer på noe  vedr. referatet, har kommentarer etc, kontakt gjerne styret eller kom med dine spørsmål/synspunkter på våre nettsider.
- Dersom du vil ha saker tatt opp på styremøtet, bruk enten postkassa til styreleder (Christensen i nr 40) eller send oss en e-post: danvikbl@hotmail.com.
Frist: Ei uke før styremøtet.
Bare styrets 5 medlemmer har tilgang til borettslagets e-postkonto.

Det avholdes normalt styremøte ca. annenhver måned.

Oversikt over ordinære styremøtedatoer finner du under kalender.

Dersom du har sak/saker du ønsker å ta opp på styremøte: 
Send e-post, ring eller send sms, legg lapp i styreleders postkassa, eller ta personlig kontakt seinest ei uke i forveien.

 


 

Hvem har tilgang
til hva?  
Hvem har rett til hva?
 
Styre-leder Styre-medl Vara-medl An-dels-eier
Postkasse, tlf/sms x      
Epostkonto x x    
Styre
Portalen NBBO 
x x x  
Boretts-lagets interne nettsider x x x x
Boretts-lagets interne infoskriv (papir) x x x x
Dags-orden m/vedlegg
til årsmøte 
x x x x
Møte- og stemmerett på årsmøte x x x x
Protokoll fra årsmøte x x x x
Dagsorden m/vedlegg
til styremøte
x x x  
Offisielt referat fra styremøte x x x  
Uoffisielt referat fra styremøte x x x
Honorar for verv x x    
Møteplikt på styremøte x x    
Møterett på styremøter x x x  
Forslagsrett til styremøte x x x x
Stemmerett på styremøte x x    

 

 

 

Referat – DBL styremøte 17.1.17 kl 18.30 hos Jan
Tilstede: Geir Forbord, Haakon Johansen, Jan Christensen, Jan-Erik Reffhaug (vara), Heidi Edvardsen (vara). Forfall: Mette Løvgren, Cecilie Lange

 

 

Sak 66 (2016/17) Godkjenning dagsorden. Valg av referent. Eventuelt.
Vedtak:  Dagsordens punkter godkjent, men sak 76, 77 og 78 vedtatt behandlet til slutt, etter at Geir Forbord hadde forlatt møtet (inhabilitet). Jan er referent, 4 saker til eventuelt.  

 

67. Referat fra siste styremøte. Se vedlegg.
Vedtak: Referat godkjent og undertegnet. 

 

68.  Utskifting balkong/terrassedører
Totalt skal skiftes 37 terrassedører (nede) og 35 balkongdører (oppe).  Ca halvparten av dørene skal – etter ønske fra aktuelle andelseiere – leveres med nøkkellås. Firma Trebo as, som skal gjøre arbeidet, planlegger å begynne mandag 6.3. med bolig 36, og avslutte mandag 10.4.(dvs. rett før påske)  med bolig 114.  Containere med dører kommer fredag 3.3., de vil bli plassert på noen av parkeringsplassene.
Dørene vil bli skiftet innenfra, dvs. viktig at noen kan låse inn håndverkerne på aktuell dag/dager.
Plan for utskiftingen følger vedlagt og vil bli kunngjort for andelseierne en av dagene.
Kontrakt med Trebo ble diskutert med Haakon og undertegnet av Jan den 22.11.16.
Borettslaget ved styreleder er byggherre, HMS-arbeid er entreprenørs ansvar, hver dør koster kr 10.600 inkl moms og avfallshåndtering. Ekstrakostnader pga nøkkellås (kr 480 pr. dør) og evt. bordutskiftninger pga råte kommer i tillegg.
Viktig at entreprenør har tilfredsstillende rutiner for meldinger til styret om evt. råteutskiftninger.
Vedtak: Tatt til orientering

 

69. Nye loftsvifter og tilkoblinger
Gamle Indolavifter er byttet ut med nye loftsvifter av merke Flexit Ulv 125 hos 8 andelseiere.
Samtidig er regulerbar bryter montert  hos 9 andelseiere.
Det elektriske arbeidet tok noe lenger tid enn beregnet, både pga manglende kompetanse hos elektriker og fordi arbeidet hos noen ble mer komplisert enn antatt. Bl.a. var det ikke tilrådelig med av/på-bryter (fare for kondens/isdannelse i fall bryter var slått av). Gammel bryter kunne heller ikke brukes. Ny bryter måtte være regulerbar, og slik at viften alltid var på.
Drammen Ventilasjon og Werner elektriske har totalt beregnet seg ca kr 77.000 for arbeidet, og regninger er sendt borettslaget.
Aktuelle andelseiere fikk i forkant melding om at de selv måtte refundere utgiftene vedr eventuell montering av regulerbar bryter. En pris på kr 2.000 for materiell og arbeid ble anslått for de som ønsket dette.
Vi har også bedt aktuelle andelseiere om evt. kommentarer til det utførte arbeidet. 3 andelseiere har svart, se vedlegg.  
På bakgrunn av disse kommentarene er brev sendt til Werner elektriske der det bes om at de justerer ned antall arbeidstimer, fra 23 til 19. Werner svarer - sier arbeidet tok lenger tid enn beregnet fordi det manglet jordledninger, fordi leverandør anbefalte nye regulerbare brytere og fordi timepris var avtalt på forhånd. Werner sin timepris var kr 775, moms inkludert.
I borettslagets vedtekter heter det at utskifting av loftsvifte er borettslagets ansvar, og at elektriske ledninger med tilbehør er den enkeltes ansvar.
Det er i borettslagets interesse at vifteopplegget er i bruk og fungerer, bl.a. for å hindre kondens-skader. Siden arbeidet ble dyrere enn antatt, og siden noen av våre forutsetninger måtte endres, finner styret det rimelig at borettslaget dekker noe av utgiftene.
Vedtak: Utgifter til nye vifter og viftemontering dekkes i sin helhet av borettslaget, jfr vedtektene. Regning for elektrikerarbeid og materiell sendes de aktuelle andelseiere, med utgangspunkt i oppgave fra elektriker. Borettslaget subsidierer sånn at hver enkelt andelseier betaler 2.000/2.500 kroner for elektrikerarbeid og materiell. Jan ansvarlig for å sende ut regninger til de aktuelle. 

 

70. Garasjene
Haakon orienterte. Han har testet ut svingemuligheter til venstre ved fotballbanen – det gikk greit (jfr sak 63c forrige styremøte).
Ingen naboer protesterte mot nye garasjer.
Garasjesøknaden registrert mottatt av kommunen 2.1.17, men også nødvendig at styreleder underskriver papirene.
Kommunen ønsket flere tegninger, bl.a. av hvordan garasjene skulle være i front, samt mer detaljert om den nye inn/utkjøringen ved Andedamgarasjene. DRMA er i diskusjon med kommunen om dette. Vi og DRMA synes det er for tidlig å ha tegninger av garasjene på nåværende tidspunkt da vi først må ha nåværende planløsning godkjent før vi finner entreprenør til garasjeutbygginga.
Diskusjon om det var lurt snarest å levere rivningstillatelse - den har visstnok en gyldighet på 3 år - og om vi allerede nå burde lage ei liste over aktuelle entreprenører som bør få tilbud.
Haakon hadde som mål at nye garasjer skulle stå ferdig i løpet av året.
Vedtak: Haakon undersøker vedr. rivingstillatelse og lager listeforslag over aktuelle entreprenører.

71. Godkjenning av nye andelseiere

Godkjenning av nye andelseiere skal gjøres av styret. Styret har i dag delegert denne fullmakten til styreleder, som så fortløpende gir melding til NBBO. Å nekte godkjenning har aldri vært aktuelt.
NBBO har foreslått at de vederlagsfritt tar over godkjenningsprosessen sånn at styret slipper denne arbeidsoppgaven. Styret vil som før få melding om ny andelseier, tidligere adresse, antall medlemmer av husstanden, samt overtakelsesdato, megler og salgssum.

Vedtak: Godkjenning av nye andelseiere i Danvik borettslag delegeres til NBBO.

 

72. Trygg og sikker – brannvernkontroll
Trygg og sikker hadde brannvernkontroll 22.11.16. 16 andelseiere ønsket slik kontroll. Kontrollør hadde merknader til 6 av boligene. 5 boliger hadde brannalarm via vaktselskap.
Vedtak: Tatt til orientering. Viktig at de som ikke har hatt kontroll de siste 3 årene, melder seg på kontrollen i november 2017.

 

73. Generalforsamlingen
Avholdes på Danvik folkehøgskole onsdag  5. april (uka før påske).  To av styremedlemmene (begge kvinner), samt alle varamedlemmer er på valg. Hvem er interesserte? Ønskelig med flest mulig forslag på aktuelle kandidater.
Vedtak: Frist for saker fra andelseiere til årsmøtet er fredag 3. mars. Jan lager forslag til årsberetning til neste styremøte. Jan tar kontakt med valgkomiteen.

 

74. ”Lettstyrt ”– styringsverktøy
Styreleder har blitt kontaktet av www.lettstyrt.no. 
Forhandler et modulbasert styringsredskap for styret. 8 moduler, færre kan velges. 
2 sms’er og ubegrenset antall eposter i måneden til hver beboer, er en del av systemet.
Hver modul koster 5 kr/mnd pr andelseier. Max modulpris er 20 kr/mnd pr andelseier.
I start-modulen fås oppslagstavle, praktisk info og brev til beboere. Beboerliste legges inn av firmaet.
Vedtak: Tas til orientering – ikke aktuelt på nåværende tidspunkt.

 

75. Marienlystutbygginga
Forslag fra andelseier Reffhaug om at borettslaget burde melde seg inn i den tverrpolitiske aksjonen ”Redd Marienlyst”. Aksjonen jobber mot at store deler av Marienlyst idrettsplass skal omgjøres til boligformål, og skriver bl.a. på sin Facebookside:  ”Aksjonskomiteen ønsker å beholde Marienlyst som et grønt aktivitetsområde (en grønn lunge) fordi det med sin sentrumsnære beliggenhet brukes av en mengde mennesker i alle aldre som bedriver idrett og mosjon uten å være medlemmer av noe idrettslag. Dette gjelder ikke minst alle elevene (Ca 2000) som går på en av de mange skolene som omkranser området. Vi er opptatt av breddeidrettens kår, og representerer derfor den uorganiserte idretten og alle drammensere som av ulike grunner er i mot blokkbebyggelse på Marienlyst.”
Enighet i styret om at aksjonen er et bra tiltak, og at beboere som er enig burde skrive under på oppropet. (se www.underskrift.no). Usikkerhet om utbygging vil øke eller redusere verdien på våre boliger, og om det er riktig at borettslaget som sådan skal gå ut og støtte aksjonen, selv om styret har fullmakt til å uttale seg på borettslagets vegne. Uansett: Om andelseierne er uenige i styrets disposisjoner, kan denne – og evt. andre saker - kreves tatt opp på ordinær/ekstraordinær generalforsamling, som er borettslagets høyeste myndighet.
Et flertall mente at det er en styrke for aksjonen  at også organisasjoner, borettslag etc støtter opp, i tillegg til enkeltpersoner. Viktig å legge maksimalt press på kommunen i denne sak sånn at Marienlyst bevares som grøntområde for fremtidige generasjoner.
Vedtak: Danvik borettslag melder seg inn i aksjonen ”Redd Marienlyst”. Styret vurderer samtidig å skrive avisinnlegg.
 Jan ansvarlig.


76. Søknad fra andelseier om utvendig trapp.

Andelseier i nr 64 søker om å få sette opp utvendig trapp fra balkong i 2. etasje og ned platting i 1. etasje. Se vedlagt tegning. Saken er utsatt fra forrige styremøte.
Søker har argumentert for:
- Trappa vil ikke ta mye mer plass enn eksisterende levegg.
- Trappa lages med et rekkverk som gjør at mye sollys slipper gjennom.
- Trappa er på enderekkehus og verandaen til nærmeste nabo er ikke i flukt.
- Gir søker anledning til god utnyttelse av uteområdet.
Styreleder har mottat argumenter mot:
- Vil gjøre det vanskelig også å nekte lignende fremtidige søknader.
- Kan skape uttrygghet for naboer, for lett å komme opp på balkong i 2. etasje.
- Øker innsyn til nærliggende beboere.
- Massivt levegg-opplegg.
- For andelseier i endeleilighet burde det være lett å komme til bakre hageområde uten slik trapp.
- Kan svekke fremkommelighet for naboer som bruker hageområdet bak til oppbevaring av større ting.
- Siden nevnte trappestil kun kan brukes på få boliger, kan resultatet bli mange ulike trappedesigner, noe som vil svekke borettslagets enhetlige preg.
Vedtak: Søknad om å bygge utvendig trapp, avslås. Etter styrets mening vil utvendig trapp bl.a. medføre for store ikke-ønskelige fasadeendringer.


77. Søknad om bygningsmessige endringer foran bolig
Andelseier i nr 64 søker om å få ettergodkjent allerede foretatte endringer foran bolig.
Etter at tidliger søknad om platting ble godkjent av styret i april 2015, har søker seinere satt opp trapp og rekkverk på plattingen uten å søke styret. Rekkverket har annen stil og materialvalg sammenlignet med eksempelvis rekkverk hos nabo i nr 62. Delte meninger om dette er ”pent”  eller ikke, og om blanding av ulike materialer med stor forskjell i bredde, er uheldig. Eksempelvis har nevnte listverk en bredde på 3,8 cm, mens våre boliger har en bordkledning med bredde på ca 14 cm.
Vedtak: Platting, utetrapp og rekkverk godkjennes. Det presiseres at lignende søknader om fasadeendringer, alltid må godkjennes av styret før arbeidet tar til.


78. Søknad om bygningsmessige endringer på baksiden av bolig.
Andelseier i nr 64 søker om å få ettergodkjent skilleveggkonstruksjon på baksiden av huset, ved balkong og platting.
Oppsatt skillevegg bryter med tidligere konstruksjon ved at det bl.a. er sammenhengende listverk/materialer fra 1. til 2 etasje, og ved at balkongskiller er vinkelrett og ikke skråner som ved andre boliger.
Vedtak: Søknad om vinkelrett balkongskille/rekkverk mot  nummer 62, avslås.
Balkongskille/rekkverket må bygges slik at det får samme vinkel og plassering som øvrige rekkverk i samme husrad. Det må dessuten være eget rekkverk oppe ved balkong, ikke sammenhengende rekkverk fra balkong og helt ned til platting/mur som nå. Dersom eget rekkverk nede ved platting/mur er ønskelig, bygges dette i samme stil som øvrige rekkverk i samme husrad.  
Styret forutsetter at de nevnte endringer er ferdiggjorte innen 30.6.17.
Styret presiserer at lignende søknader om fasadeendringer, alltid må godkjennes av styret før arbeidet tar til.

79. Referatsaker
a)  Forsikringsselskap. NBBO/Byggtek ønsket at vi skulle skifte forsikringsselskap, fra If til Gjensidige. Begrunnelse var at det ville bli billigere. Vi kontaktet If, som ga oss et bedre tilbud: kr 109.695. For 2016 var If sin forsikringspremie kr 136.042. Ingen i styret hadde innvendinger vedr. fortsatt If-forsikring.
Evt skader meldes som før direkte til styret evt. til If. Byggtek vil nå ikke lenger være mellomledd mellom oss og forsikringsselskap.
b)  Dørutskifting. Andelseier i nr 82 sendte i desember regning på balkongdørutskiftning, og vil få refundert kr 8181,25. Jfr ellers styrevedtak i sak 29 (2016/17).
c) Kloakklukt. Andelseier i nr 82 opplever med jevne mellomrom markant kloakklukt på sitt bad, og ønsker at noen utreder årsaken.  Styreleder anbefalte i første omgang et google-søk: ”Kloakklukt på bad”. Kanskje rådene der ville hjelpe?
d) Nye fellesutgifter. Etter at vann/kloakk nå er trukket ut av fellesutgiftene, betaler hver andelseier, f.o.m. 1.1.17 kr 4.015 i månedlige fellesutgifter/husleie. Initiativ tatt overfor kommunen sånn at de som ønsker det, må kunne få tilsendt vannregning på epost og således slippe gebyr for papirfaktura.
e) Get og analoge TV-signaler. 31. januar vil Get slutte å sende analoge TV-signaler. Det betyr at du ikke kan se TV uten Get-boks. Om du ser TV i flere rom, må du ha flere Get-bokser. Get-boks kan bestilles fra Get, tlf 02123.
f)  Erstatning vannskader. Borettslaget har hatt to utvendige vannskader, i 2015 og 2016. Byggtek v/Cato Galåsen opplyser at vannledninger som er over 40 år, er for gamle til at det gis erstatning.
g)  Kurs. Huseiernes Landsforbund arrangerer gratis kurs vedr. kjøp av håndverkstjenester, torsdag 19.1. kl 18-20. Fint om noen ønsker å delta.
h)  Bryterutskifting. 4 andelseiere som ønsker å skifte til regulerbar loftsviftebryter vil etter planen få gjort dette i slutten av inneværende måned. Jan ansvarlig.
i) Kjellerbruk. Ingen andelseiere har kommet med reaksjoner vedr. bruk av kjelleren i etterkant av det vi skrev i førjuls-papirinfo og på nettsidene. Kan tyde på at interessen for å bruke kjelleren som lagerplass med boder, er liten.
j) Frafall. NBBO har frafalt krav om ekstrahonorar vedr rådgivning fra forretningsfører. Jfr. sak 63g på forrige styremøte.
Vedtak: Tatt til orientering.


80. Eventuelt
a) Temakveld. NBBO temakveld om årsmøte og årsmøteforberedelser. Ønskelig at en i styret melder seg på.
b) Søppel. Større søppelbeholder bestilt etter ønske fra andelseier. To stk 140 liters søppelbeholdere er inkludert i husleia, en stk 240 liters søppelbeholder koster 1.000 kroner mer pr. år, fritt tilkjørt. Et alternativ hadde vært selv å kjøpe en/flere 100-liters grønn søppelsekk fra RfD (søppeltømmingsselskapet) til kr. 75, som søppeltømmer er pliktig til å ta med ved søppeltømming.
c) ”Ikke bra for borettslaget”. Brev fra andelseier vedr hensetting av søppel  på fellesanleggene. Om det er fullt i beholderne, skal søppelet, for eksempel glass/metall, ikke plasseres oppå beholderen, men settes i egen bolig/garasje til det er ledig plass. Evt kan det sjekkes om det er plass ledig i det andre tømmepunktet (vi har to tømmepunkter: Ved Andedamgarasjene og ved Fotballbaneplass-garasjene).
d) Skjerping. Styret er innstilt på å skjerpe kravet når det gjelder kravet om å søke bygningsmessige/fasademessige endringer på forhånd. Også aktuelt å inspisere utført arbeid når ferdig. I dag har vi flere eksempler på at folk ”tar seg til rette”. Har vi regler, så må de overholdes. Om alt skal være fritt fram, ender borettslaget opp som en ”sigøynerleir” (unnskyld uttrykket). Vil bli tatt nærmere opp på årsmøtet.

 


 

Referat fra styremøte 15.11.2016 - hos Jan  
Tilstede: Jan Christensen, Cecilie Lange, Haakon Johansen, Geir Forbord, og Mette Løvgren. Forfall: Ingen

 

 

Sak 51 (2016/17) Godkjenning av dagsorden. Valg av referent. Saker til eventuelt

Vedtak:  Dagsorden godkjent, Haakon er referent. En sak til eventuelt.

 

52. Referat fra siste styremøte.

Vedtak: Referat godkjent.

 

53. Status garasjer
Orientering ved Haakon: Flere runder med tegninger har blitt utviklet. Garasjegruppen landet på en løsning hvor det er en innkjøring og en utkjøring fra garasjeplassene. Dette gjelder både plassen nærmest Andedammen og anlegget ved siden av fotballbanen.

Ved fotballbanen er det smalt, spesielt når det gjelder venstresving inn til boligområdet. Anbefalingen fra arkitektfirmaet er at vi fortsetter prosessen med en offisiell søknad til kommunen. Det er flere avvik som må godkjennes av kommunen. Når vi har fått svar fra dem må vi sannsynlig gjøre justeringer til planen. Det er derfor ikke fornuftig å detaljere planen ytterligere.

Vi har varslet alle naboene som må bli informert om våre planer, totalt 12 naboer. Dette ble gjennomført i uke 47. Naboene har to uker på gi innspill / kommentarer på våre planer.
Arkitektfirmaet har ferdigstilt søknaden og sender den til kommunen i uke 49.
Kommunen har deretter opp til tre måneder å behandle vår søknad.

Se ellers www.danvikbl.no/beboer.htm.

Vedtak: Tatt til orientering

 

54. Kjeller
Siden sist har både sivilingeniør Gunnar Berntzen og firmaet ”Tørt Bygg” vært på kjellerbefaring.
Berntzen anbefalte å bruke de to rommene nærmest kjellerutgangen, flytte utsugs-vifta til  trappehuset, og installere ei egen mindre vifte i disse to rommene  – som skulle atskilles fra resten av kjelleren og brukes til oppbevaring.
Tørt Bygg anbefalte installering av et avfukteranlegg for hele kjelleren, mente at dette alltid ville holde kjelleren tørr. Anbefalt avfukteranlegg ville kreve 7KW, og være i drift etter behov.

Installering av et slikt anlegg ville koste ca 300.000 kroner, levert av Tørt Bygg.

Tørt Bygg sitt forslag er oversendt Berntzen for kommentarer.
Vedtak: Utbedring av kjelleren utover det absolutt nødvendige, må være bærekraftig. Dvs. at utgiftene må kunne dekkes av forventa leieinntekter. Hvilke utbedringstiltak som blir gjennomført, vil derfor også avhenge av andelseiernes ønske om bruk av kjeller. Jan tar ansvar for å lage en undersøkelse vedr. dette.

 

55. Vifter
Firma VITO som i begynnelsen av september var på befaring i flere hus vedr. viftene, har enda ikke levert noe anbud tiltross for gjentatte purringer.
Er totalt 6 andelseiere som har eldre vifter som de ønsker å skifte.
Viftene samt ventilasjonstilkoblinger kan evt. også skiftes av borettslagets snekker, Tommy Holmstrøm, mens selve elektrikerarbeidet kan utføres av installatør. Tilkobling er borettslagets ansvar, evt. regulerbar bryter er den enkeltes ansvar.

Vedtak: Vito får frist til 18.11. til å komme med evt anbud. Ifall intet anbud, evt. ikke tilfredsstillende anbud, går oppdraget til andre fagfolk. Til elektriske arbeider brukes godkjent installatør.
Alt arbeidet søkes gjort før jul. Dersom enkelte andelseiere ønsker ekstra elektrisk installasjonsarbeid, for eksempel regulerbar bryter til loftsvifta, må dette betales av den enkelte andelseier.
Jan er ansvarlig.

 

56. Utskifting av balkong- og verandadører.

4 firmaer fikk tilbud om å levere anbud, Drammensfirmaet Trebo a.s. som har erfaring fra lignende type arbeid er enstemmig valgt. Pris pr. dør av merke Fjerdingstad, samt arbeid etc., vil være kr 10.700, inkl avfallshåndtering. Evt. aluminiumsdør (mer vedlikeholdsfri) vil koste 1.600 kr mer. Dersom nøkkellås ønskes i stedet for vridbar knapp, vil dette koste 480 kr ekstra pr dør. Evt. utskiftninger pga råte, vil borettslaget måtte betale ekstra.
Folk fra Trebo as deltok på deler av styremøtet, besvarte spørsmål og avklarte evt. problemstillinger. De hadde gode erfaringer med Fjerdingstad-dører, men anbefalte ikke aluminiumsdør.
Enighet om at vi skulle gå inn for vanlige dører, men at de som ønsket kunne få låskasse med blindlokk på utsiden mot tillegg i prisen. Begge låsene er  forsikringsgodkjente.

Vedtak: Kontrakt undertegnes med Trebo AS innen 22.11.16. Styret ønsker at arbeidet tar til snarest mulig på nyåret, og at det utføres forløpende og at alle dører er skiftet seinest i løpet av mai. Borettslaget betaler vanlig dør pluss arbeid etc. Jan er kontaktperson til firmaet, og ansvarlig for å finne ut hvor mange dører som skal bestilles og hva andelseierne ønsker mht lås-system.

 

57. Vannlekkasje.
Lekkasjen ble meldt av beboer i nr 98 den 27.10. Haakon tok kontakt med Drammen Drift som stoppet lekkasjen. Den hadde sitt utspring i det nærliggende vann-hovedinntaket til borettslaget, ved siden av bolig nr 98.
Drammen Drift har nå sendt regning for arbeidet, kr. 75.263 som bl.a. inkluderer nærmere 20 timer med gravemaskinarbeid og over 30 timer med rørleggerarbeid.

Vedtak: Tas til orientering. Haakon tar ansvar for å lage et skriftlig notat om det inntrufne. Jan tar så saken opp med forsikringsselskapet og søker om forsikringsdekning.

 

58. Høstdugnaden

Pengene for deltakelse ble sendt ut i oktober. Det var en vel gjennomført dugnad, spesielt alt arbeidet med kjelleren som resulterte at vi hadde behov for hele tre containere.

Vedtak: Tas til orientering

 

59. Vedlikeholdsplanen
Styret hadde en gjennomgang av vedlikeholdsplanen. Haakon orienterte: Alle identifiserte vedlikehold som må utbedres innen en 2-års periode er det planer for videre fremdrift, men unntak av eventuelle råtne lister under vinduskarmene.

For vedlikeholdsplanen se www.danvikbl.no/20.htm og aktuelle linker nederst til høyre på siden.
Vedtak: Før sommerferien 2017 vil en fagperson sjekke alle enheter for råte under vinduene.

 

60. Rotteplage
Mistanke om rotter i veggen mellom to boliger. Cecilie har tatt kontakt med ABC skadedyrkontroll og kontaktet andre firmaer som har dette som spesialitet. Cecilie vil utforske dette nærmere og komme tilbake med anbefaling om eventuelle tiltak.

Vedtak: Tas til orientering

61. Brannsikringskontrollen
Brannsikringskontrollen fra ”Trygg og Sikker” vil være tirsdag 22. november på kveldstid. 
De som ikke ønsker kontroll, vil få batteri i sin postkasse, med tilbud om assistanse til å skifte batteri. 
Cecilie, som er ansvarlig for påmelding til kontrollen etc. orienterer nærmere.

Vedtak: Tas til orientering.

 

62. Budsjett for 2017
Budsjettforslag fra NBBO ble gjennomgått og flere endringer ble gjort i budsjettet. Som følge av at vann/kloakkavgift trekkes ut av husleia, settes husleia ned med tilsvarende sum, dvs. kr 539 pr.mnd.

Hver enkelt andelseier vil nå selv måtte betale faktura to ganger i året til Vann- og avløpsetaten i Drammen kommune. Ved forsinket betaling etc. som medfører gebyrer eller ekstraomkostninger for borettslaget, er styret av den oppfatning at disse skal dekkes av aktuelle andelseiere. Vår nåværende tilleggstjeneste fra NBBO vil bortfalle.

Ellers er periodisk vedlikehold økt til kr 1.000.000 pga utskiftning av balkongdører/verandadører.

Det foreslås ingen økning i styrehonorar.

Det foreslås ingen husleieøkning. Pga bortfall av vann/kloakkavgift blir den nye husleia kr 4.015 pr. mnd, hvorav 100 kr tilbakebetales ved evt. dugnadsinnsats.

Pga de nevnte dørene går budsjettet med et ”underskudd” på ca 550.000 kroner. Pr. 31.10 hadde borettslaget ca 2,7 mkr i disponible midler.
Vedtak: Budsjettforslag med nevnte korrigeringer vedtatt.

 

63. Søknad om utetrapp.
Søknad fra andelseier Forbord (64) om utetrapp fra veranda. Søker har tidligere opplyst at de ønsker å lage trappa til våren. Saken er lagt ut på nettsidene, se danvikbl.no/beboer.htm. Styret har fått noen reaksjoner, bl.a. ønske om at arkitekt involveres og at generalforsamlingen avgjør.
Søker, som også er styremedlem, redegjorde kort for sin søknad, og noen endringer i forhold til tidligere innsendte søknad. Han forlot deretter styremøtet pga inhabilitet.
(Denne saken ble behandlet etter Eventuelt.)

Vedtak: Sak utsettes.

 

64. Orienteringssaker:

a) Snekker Holmstrøm har skiftet toppbord på balkong i nr 58.
b) Vi reklamerte overfor Buskerud Blikk på feilmontering av ventilasjonsrør i bolig 104, dette skal nå være rettet opp.
c) Epost fra beboer som mener at muligheten av å svinge inn til venstre med bil fra foreslått garasjerekke v/fotballbanen, bør testes ut. Oversendt garasjegruppa.
d) Kommunal regning – fjorårets vannlekkasje. Vi har bedt om at regninga slettes, men har enda ikke fått svar. Når svar foreligger ønsker styreleder å søke forsikringsdekning.
e) Blitt kontaktet av lettstyrt.no som ønsker å demonstrere sitt styringsverktøy for boligselskaper. Har avtalt nett-tid for demonstrasjon med Jan.
f) Søknad om varmepumpe fra andelseier i nr 42 innvilget. Etter innspill fra nabo har styret satt krav til plassering.
g) Forretningsfører Torgeir Nielsen mener seg berettiget til honorar for konsulentbistand i forbindelse med søknad om utetrapp. Kravet – en halv time - er foreløpig avvist. At rådet skulle koste penger var ikke varslet på forhånd, styreleder mener dessuten at sånne enkle forespørsler må kunne inngå i vår forretningsførerkontrakt. Det hører med til historien at noen av opplysningene vi først fikk, ikke var korrekte.
h) Brev fra andelseier vedr ei trerot som helt ønskes fjernet. Styret har tidligere betalt felling av aktuelt tre, andelseier mener rota nå er skjemmende. Styreleder mener at ytterligere fjerning ikke er borettslagets ansvar, men har også opplyst at andelseier gjerne må be om en styreavgjørelse på dette.
i) Radonor har tilbudt radonmåling i våre boliger for totalt 15.000 kroner. Styreleder mener at dette ikke er borettslagets ansvar, dessuten ligger vi i ei sone med lave radionverdier, ifølge tidligere undersøkelse foretatt av kommunen.. Ellers: Radonmåler koster ca 1600 kr via Huseiernes Landsforbund.
j) Andelseier klager over trekk fra ytterdør. Døra er visstnok skeiv. Snekker Holmstrøm har prøvd å utbedre, men andelseier er ikke fornøyd. Styreleder følger opp.
k) Andelseier Hjelmaas har sendt oss et gammelt bilde av eddikfabrikken. Offentliggjøres på nettsidene.
l) Epost fra andelseier i 42 der det bes om isolering mellom garasjerekka og deres bolig. Oversendt garasjegruppa.
m) Epost fra andelseier om at det er ønskelig med sms fra styret dersom viktige meldinger med kort tid før iverksettelse, jfr. avstengning av vannet i slutten av oktober.
n) Ny andelseier godkjent i nr 86: Maria Broen. Avtalt overtakelse 1.12.
o) Styreleder har bortreist på juleferie i perioden 9.12-31.12.
Vedtak: Tatt til orientering

65. Eventuelt
Styret ønsker at henvendelser fra andelseierne underskrives med fullt navn. Henvendelser som kanskje bygger på misforståelser, kan da også lettere bli oppklart. Dessuten vil innlegg som er undertegnet også oppfattes mer seriøst. Samtidig er det sånn at ikke alle ønsker å underskrive med fullt navn selv om de forslag/ideer som reises er viktige. Her må det fokuseres på innhold, ikke på om forfatteren er anonym eller ikke.
 


Referat - styremøte onsdag 7.9.16 - hos Jan
Tilstede: Jan, Mette, Cecilie, Kristi (vara), Geir. Forfall: Haakon.


Sak 31 (2016/17) Godkjent dagsorden. Valg av referent. Saker til eventuelt.
Vedtak: Dagsorden godkjent, Geir er referent, 4 saker til eventuelt.

32. Referat siste styremøte.
Vedtak: Referat godkjent.

33. Garasjene
Arkitektfirmaet DRMA skriver i e-post til oss at kommunen ikke ønsker å kommentere foreslåtte løsninger før søknad er sendt inn. Forut for søknaden vil DRMA utarbeide nabovarsel med tegninger og redegjørelse.
Garasjegruppa har til nå ikke behandlet nevnte brev fra DRMA.
Vedtak: Tas til orientering. Nye tegninger blir lagt ut på borettslagets hjemmesider.

34. Kjelleren – tilbud
Vært i kontakt med Hobro Bygg og fått tilbud på sandblåsing med mer av kjelleren. Foreslås også å skifte vifteanlegg. ”Kjelleren vil sannsynlig etter noen måneder i drift med anlegget foreslått være fullt brukbart som lagringsplass, boder eller kansje utleie til noen microbryggerier?”, skriver de.
Prislapp er 435.000 kr pluss moms.
Vi har tatt kontakt med sivilingeniør VVS Gunnar Berntsen, som tidligere var vår konsulent i forbindelse med ventilasjon tak.
Vedtak: Vi avventer svar fra Gunnar Berntsen. Saken legges ut på hjemmesidene – kanskje noen andelseiere har gode forslag?

35. Fellesarealer – ”privat område” – utbygging.
I et borettslag er selve bolig med balkong ”privat” område, mens øvrig areal er fellesareal. Inngangsparti er for eksempel felles område. Til tross for dette: Praksisen har vært at den enkelte beboer har hatt en slags bruksrett til det felles område som er i tilknytning til egen bolig. Men altså - ifølge lovverket er det ingen ting som hindrer at dette område også kan brukes av andre andelseiere.
Flere beboere har i den seinere lagd plattformer foran sin hovedinngang. Styret er opptatt av at den enkelte andelseier på forhånd søker om dette, og vedlegger nødvendige tegninger. Etter at styret har mottatt søknaden, videresendes den til de nærmeste naboer for uttalelse før endelig styrebehandling.
Dersom beboer seinere ønsker endringer (for eksempel oppsett av levegg i forkant), må søknad vedr. dette også innleveres.
På baksiden av huset har borettslaget hatt en praksis med at det har vært fritt fram å lage platting og/eller sette opp et mindre gjerde mot naboen, uten å søke styret. Det er imidlertid viktig at dette tas opp med de nærmeste naboene i forkant.
For andelseier som får styrets/naboenes samtykke, er det viktig at nabogrensene respekteres. Grensene går maksimalt ved husveggen/vinkelrett på husveggen. Det forventes at disse grenser avklares med naboen før arbeidet tar til, kontakt styret i fall tvil.
Vedtak: Tas til orientering.

36. Vifte/ventilasjonsopplegget
Styreleder har vært i kontakt med ulike firmaer vedr. inspisering av ventilasjonsanlegget i enkelte boliger.
Etter anbefaling av Josef Blikk, som tidligere har utført ventilasjonsarbeid i Danvik borettslag, vil VITO komme for gratis inspeksjon til boliger med vifteproblemer på fk fredag ettermiddag.
Dersom loftsvifter må skiftes, hører dette inn under borettslagets vedlikeholdsplikt.
Vedtak: Når anbefalinger fra VITO foreligger, er Jan ansvarlig for å sende ut nødvendig info med forslag til de andre styremedlemmene. Nødvendig vedtak kan eventuelt fattes pr epost/sms/telefon.

37. Viftesøknad
Fra andelseier har vi mottatt søknad om ny vifte: ”I september skal jeg pusse opp vaskerommet, og siden jeg da skal ha elektriker i huset ønsker jeg å skifte loftsviften samtidig. Tilkoblingen mellom vifte og den nye luftepipen ble aldri gjort ferdig hos meg. Jeg vil unngå å gå inn i den tredje vinteren med varm fuktig luft som blåses ut på loftet. Jeg søker styret om å få dekket kostnaden til innkjøp av ny vifte (enkel vifte kun for avtrekk fra våtrommene). Monteringen sørger jeg for selv i september, og vil da også få utført tilkoblingen til luftepipe for egen regning.”
Vedtak: Søknad om ny vifte innvilges. Det forutsettes at søker kjøper inn vifte av samme type som tidligere er brukt i borettslaget, fortrinnsvis Flexit Ulv 125 som hos Megaflis koster under 3.000 kroner, inkl moms. Dersom søker i stedet ønsker å skifte vifte sammen med de andre, jfr pkt 36, bortfaller vedtaket.

38. Utskifting verandadører
Styret ønsker å skifte samtlige orginale veranda- og balkongdører oppe og nede i løpet av dette år og neste år. Dørene skal være mest mulig lik de nåværende. Teknisk Utvalg er bedt om å bistå med anbudsinnbydelse, og har fått tilbud fra firma Mesterhus.
Jan har vært i kontakt med snekker Holmstrøm, som nylig har skiftet dør hos en andelseier, samt glassmester Christoffersen, som skiftet vindusglass i flere boliger før jul.
Anbudsinnbydelse til disse er akkurat sendt, da styreleder er av den oppfatning at vi på en såpass stor jobb må ha flere anbud.
Forslag på flere som bør få anbud?
Vedtak: Saken utsettes til flere anbud er mottatt. Vedtak fattes på neste styremøte, evt. tidligere via epost/sms/telefon.

39. Snekkerarbeid – rekkverk og levegger
Et balkongrekkverk er sterkt angrepet av råte og ble på forrige styremøte vedtatt utbedret. Samtidig er nærliggende levegger i dårlig stand. Snekker Tommy Holmstrøm har levert et tilbud på utskiftning/rehabilitering av alt, totalt kr 29.500.
Vedtak: Vedlikehold etc av levegger anses som deler av fellesområdet. Noen andelseiere har levegger, andre ikke. Styret er av den oppfatning at levegger er den enkelte beboers ansvar, jfr vedtektene.
Snekker Holmstrøm tilbys timelønnspris samt materialkostnader for nødvendige utskiftinger i nevnte balkongrekkverk.

40. Vannavtalen og oppsigelse
På forrige styremøte ble vedtatt å si opp tilleggstjeneste vann med virkning fra 1.1.17.
Etter konferanse med vår nye regnskapskonsulent, Linda Nielsen, ble oppsigelse sendt innen fristen, som var 1.9.
Kontakt er også blitt tatt med Vann- og avløp i Drammen kommune v/Buind. De er ikke like positive som tidligere, tiltross for at Brøttet borettslag allerede har den ordningen vi ønsker. Kommunen har visstnok utarbeidet et nytt datasystem som først må evalueres.
Styreleder skriver til kommunen 22.8: ”Da ser jeg fram til en evaluering opp mot det nye systemet, og føler meg trygg på at disse datafolkene dere bruker, klarer å finne gode løsninger til beste for alle parter. Når systemet klarer å sende ut varsel om vann-avlesning til alle kunder med egen vannmåler, ville det jo være ganske så merkelig om systemet ikke også klarte å sende ut faktura for det avleste vannforbruket til de samme vannmålings-kundene.”
Vedtak: Tas til orientering.

41. Trappesøknad
Fra andelseier Geir Forbord i nr 64 har vi fått inn søknad om å lage trapp fra balkong 2. etasje til platting i første etasje. Ifølge vedlagt tegning, se vedlegg, vil ønsket trapp ende nærmere 5 meter fra vegg. Arbeidet ønskes igangsatt til våren. Søker opplyser at kommunal tillatelse antageligvis også må innhentes i fall borettslaget er positiv.
Vedtak: Styret er i utgangspunktet positive til søknaden, men da det tidligere ikke er bygd trapp ned fra noen av balkongene i borettslaget, legges søknaden ut på nettsidene, slik at flest mulig oppfordres til å komme med synspunkter da avslag/innvilgelse kan få følger for evt. lignende søknader. Behandling av søknaden utsettes.

42. Klage til kommunen – vannlekkasjesaken
Via Drammen Drift har vi fått enda ei regning i forbindelse med vannlekkasjesaken fra i fjor. Som kjent måtte det da graves på lokalisert lekkasjested i Fagerlibakken, og fortauet måtte re-asfalteres. Den nye regninga omhandler kommunal saksbehandling, samt noe som kalles ”forringelsesgebyr” (et delvis ny-asfaltert fortau anses nemlig å ha mindre verdi enn det som opprinnelig var). Kommunens tjenester her kostet kr 5.450, men pga at kommunen alltid sender regninga til entreprenør (Drammen Drift) som så legger på fortjeneste og moms, må vi betale nesten 50% mer.
Styreleder har klagd på regningen, mener den bør frafalles både fordi det ikke eksisterte aktuelle vannkart over området (dermed fikk vi ekstra lokaliseringsutgifter på kr 21.000), og fordi det aktuelle vannrør var fra før borettslaget sin tid og aldri har vært brukt av borettslaget.
Vedtak: Tas til orientering.

43. Brannsikringskontroll
Den årlige brannsikringskontrollen vil finne sted i november.
Vedtak: Trygg og Sikker kontaktes for datoavtale. Cecilie prøver å få flest mulig av de som ikke har hatt brannsikring de siste par år, til å melde seg på.

44. Dugnaden
Borettslagets dugnad er onsdag 21. september. Det blir en viktig dugnadsoppgave å tømme kjelleren for sand da dette tiltrekker seg fuktighet. Andre oppgaver blir generell rydding av uteområdene og luking av ugress. Når vi er ferdige med fellesoppgavene, legges det opp til at hver enkelt rydder ute hos seg selv. Eldre beboere spares for tunge oppgaver.
Vedtak: Geir henger opp dugnadsmelding senest onsdag 14. september. Cecilie og Geir tar ansvar for gjennomføring av dugnaden.

45. Ytterdør
Andelseier har bedt styret om assistanse vedr ytterdør, og skriver bl.a. ”Jeg har problem med min utgangsdør. Den sorte tetningslisten vred seg slik at det ble vanskelig å få lukket den skikkelig, og enda verre å få låst den.” Styremedlem Cecilie har vært på befaring.
Vedtak: Jan kontakter snekker Holmstrøm og ber han foreslå tiltak.

46. Gressklippinga
Avtalen med NBBO/Vaktmestertjenester for i år er nå på det nærmeste avsluttet. NBBO har glemt å ta skråningen mot jernbanen, men skal ta den de nærmeste dagene.
Vedtak: Tas til orientering.

47. Nøkler kjeller
Forrige styremøte vedtok å skifte nøkler i kjeller. Intet er foretatt så langt.
Vedtak: Saken utsettes inntil videre.

48. Styrekveld i september
NBBO arrangerer styrekveld onsdag 27. september. Pris kr 300 pr. deltager.
Vedtak: Borettslaget betaler deltakeravgift for de styremedlemmer og varamedlemmer som er interessert i å delta.

49. Orienteringssaker
a) Bolig til salgs - forkjøpsrett. Nr 86 er til salgs. Melding om forkjøpsrett hengt opp på oppslagstavlene.
b) Buskerud Blikk faktura. Vi anser nå at Buskerud Blikk er ferdige med alt arbeid i forbindelse med takomlegging, takhatter og tilkobling, og har betalt restregning fra Buskerud Blikk. Dersom noen andelseiere seinere skulle få problemer, vil dette bli å anse som en reklamasjonssak. Til tross for uttallige henvendelser har vi ikke mottatt liste over de 22 andelseiere som – ifølge regning fra Buskerud Blikk – skal ha fått montert ventilasjonsrør direkte mellom kjøkken og luftepipe.
c) Støymåling Fagerlibakken. Styret har tilskrevet kommunen vedr trafikkstøy i Fagerlibakken, og har fått svar som er sendt de aktuelle andelseiere. Kommunen v/Westby opplyser at støymåling foretas hvert 5 år, og at neste måling vil bli foretatt i 2018. Siste måling viste 50 db, mens grenseverdien er 69. Om neste måling viser støy over grenseverdien, vil borettslaget bli kontaktet
d) Tilbud fra www.styret.com. De tilbyr en måneds gratis test for ”en enklere styrehverdag og sømløs overføring av informasjon og kompetanse”. Selve opplegget antas å koste nærmere 10.000 kr i året, samt drøye 3.000 kroner i oppstartkostnader. Etter styreleders oppfatning har vi i dag mange av de tilbudte funksjoner via NBBO sin Portal, og via allerede egne hjemmesider, og ser følgelig ikke nytten.
e) Weekendkurs NBBO. Boligbyggelaget arrangerer høstkurs 28-29. oktober. Deltageravgift 3.300 kr.
f) Ny fakturadresse NBBO.
g) Veiarbeid. Fra Aktiv Veidrift as har andelseiere fått melding om veiarbeid i Anne M Knudsens gate. Arbeidet tok til i uke 35, og antas ferdig asfaltert i uke 39, dvs i slutten av september.
h) Oppsummering beboerfest. Været ble bra, temperaturen fin, men bare 4 andelseiere var representert. Muligens var grunnen til det lave oppmøtet at det kolliderte med Elvefestivalen, som arrangeres enten nest-siste eller siste fredag i august. Muligens bør beboerfesten i stedet flyttes til første fredag i september. Siden det er en lavterskelfest, kreves ikke altfor mye forberedelser. Men noen må ta ansvar, bl.a. for grill. Fint om dette også for ettertiden kan tas av styrets varamedlemmer, og at de seg imellom blir enige om ansvarsfordeling. Beboerfesten er en fin måte for andelseierne å bli bedre kjente, og også for andelseierne til kontakt med borettslagets tillitsvalgte. Ikke minst er det derfor ønskelig at også flest mulig tillitsvalgte deltar på festen.
i) Ferie. Jan vil være utenlands fra 8.10 og en måned framover, men vil være tilgjengelig på e-post.
Vedtak: Tas til orientering.

50. Saker til eventuelt:
a) Parkering inne på borettslagets område. Når det parkeres på borettslagets veier, forutsettes det at parkeringen kun er i forbindelse med nødvendig av- og pålessing, og at parkeringen skjer utenfor egen bolig.
b) Ballvegg er plassert på lekeplassen. Ballveggen eies/vedlikeholdes av andelseier i 74, men kan brukes av alle i borettslaget. Styret opplever ballveggen som et positivt tilskudd til lekeplassen.
c) Get. Klage på dårlige TV-signaler. Haakon bes om å kontakte Get.
d) Hva skjer i borettslaget? Styret får ikke med seg alt, fint om andelseiere som f.eks. leser Drammens Tidende gir oss beskjed når viktige begivenheter.
 


Referat: Styremøte onsdag 22.6. kl 18.30 - hos Jan
Tilstede: Jan, Haakon, Geir, Cecilie, Mette


Sak 18 (2016/17) Godkjenning dagsorden. Valg av referent. Saker til eventuelt.

Vedtak: Dagsorden godkjent, Mette er referent. Ingen saker til eventuelt.

19. Godkjenning referat siste styremøte, undertegning boligbyggelagspapirer.
Vedtak: Referat godkjent, papirer undertegnet.

20. Garasjene – fremdrift
Garasjegruppa hadde befaring med arkitekt Erik fra DRMA på området tirsdag 31.5.
Foranledigen var at forslaget som ble tatt opp på generalforsamlingen ikke ble godkjent av RfD. Arkitekt og RfD utarbeidet nye skisser som tilfredsstilte RfD sine krav. Denne løsningen inkluderte parkeringsplass for søppelbil ved gangveien mellom garasjer og bolig nr 92 (for at søppelbilen kunne snu inne på garasjeområdet).
En samlet garasjegruppe ønsket ikke en slik løsning, vil at arkitekten i stedet lager forslag om ekstra utkjøringplass for garasjerekka nærmest Andedammen.
En andelseier har sendt epost til styret, lurer på om det bare er arkitekten som har kontakt med kommunen, og savner fremdriftsplan.
Håkon siterte siste melding fra arkitektfirmaet DRMA: ”Vi har tegnet om forslaget til å være med gjennomkjøring på begge parkeringsområdene slik vi snakket om, samt forskjøvet det noe mer mot stien. Vi kommer 28 meter fra senter vei ved krysset ved Andedammen, dette har vi sendt til til kommunen for en kommentar. Det er ingen veiledning direkte på dette som har funnet, så vi håper saksbehandler kan komme med et synspunkt på løsningen. Forslaget er også sendt til RfD for kommentar/ny godkjenning.”
Vedtak: Tas til orientering.

21. Kjelleren – hva er gjort, hva bør vi gjøre?
Mette og Jan deltok på inspeksjon sammen med fagmann (Per Rosenvinge fra Hobro). Var opptatt av at alt løst materiale måtte fjernes, også sand som er lagret i kjelleren. Dette binder fuktighet. Mulig dugnadsoppgave?
Vil seinere komme tilbake med prisoverslag.
Orientering v/Mette: Ved befaring av kjelleren påpeker fagmann at klimaet må bli utbedret for å sikre kjellerens levetid. Dette er fordi konstruksjonen blir forringet av fuktigheten. Fagmannen foreslår å sette inn anlegg for bedre lufting samt noe oppvarming, og tilbyr seg å komme med prisoverslag. Etter spørsmål fra fagmann (Hobro v/Per Rosenvinge) blir det ny befaring fredag 24/6/16.
Spørsmål styret må ta stilling til er om hvor mye det er nødvendig å gjøre for å sikre at
1) luftkvaliteten i boligene over er tilfredsstillende, og
2) at kjelleren er trygg som fundament for grunnen over i tiden fremover. Det siste er ikke et akutt spørsmål. Hvis vi bestemmer at luften må bedres gjennom bedre ventilering og oppvarming, vil dette bli kostbart å drifte. Fordelen blir at plassen kan brukes og vi kan dermed få leieinntekter fra beboere eller andre som ønsker ekstra lagringsplass, og på den måten finansiere vedlikeholdet av kjelleren.
Vedtak: Tas til orientering.

22. Ny kjellerlås
Mange beboere har i dag to kjellernøkler, en til dør oppe, mellom husrekkene, og en nøkkel til hengelåsen nede, mot 1. Strøm terrasse. Det finnes ikke fortegnelse over hvilke av andelseierne som har nøkler.
Bør vi skifte lås, og kun la styremedlemmene pluss evt. kjelleransvarlig få nøkkel?
Bør vi i stedet ha en kodelås? Bør vi ikke gjøre noen endringer?
Vedtak: Geir bytter i første omgang sylinder oppe og hengelås nede, og bestiller seks nøkler/nøkkelsett. Hvert av styremedlemmene skal ha tilgang samt beboer som har ansvar for ventilasjon etc. i kjelleren (Grindheim i nr. 90).

23. Oppsigelse av avtale med NBBO om tilleggstjeneste/vann
A-konto for vann inngår i dag i husleia med kr 539 pr. mnd, og er den samme for alle andelseiere. Danvik borettslag betaler i dag NBBO for tilleggstjeneste vann drøye 11.000 kroner.
Saksgangen er sånn:
Drammen kommune (Vann og avløp), sender regning på vann til Danvik borettslag v/NBBO med forfall to ganger årlig (1.4 og 1.10). Samtidig med første regning sender kommunen også ut purregebyr for de som ikke har lest av sin vannmåler i desember året forut.
NBBO betaler alle disse regningene, lager samtidig ekstraregning til de som har hatt for høyt vannforbruk og tilbakebetaler de som har hatt for lite, sammenlignet med akontoinnbetalingen.
Vedr oppsigelse av avtalen:
Drammen kommune hadde tidligere ingenting i mot å sende vannregning to ganger årlig direkte til den enkelte beboer. Vi forutsetter at det samme vil gjelde nå. Andelseier vil da selv måtte betale fakturaene til Drammen kommune, enten manuelt eller via avtalegiro eller e-faktura.
Borettslaget vil få melding om de beboere som ikke betaler som avtalt, på samme måte som vi i dag får melding om hvilke beboere som har fått purregebyr.
På styremøte i september 2014 ble oppsigelse av avtalen også diskutert. Både NBBO og Drammen kommune hadde ingen innvendinger. Et flertall i styret vedtok den gang ikke å gjøre endringer.
Vedtak:  Avtalen med NBBO om tilleggstjeneste vann sies opp med virkning fra 1.1.2017. Vannavgift til kommunen med to årlige avdrag, betales i stedet direkte av den enkelte andelseier. Den enkelte andelseiers fellesutgifter settes ned med samme beløp som i dag betales akonto vann, dvs. med kr 539 pr. mnd, gjeldende fra 1.1.17.

24. Spørreundersøkelsen om ventilasjon og veranda/balkongdører
Har fått inn svar fra 28 beboere. 10 andelseiere melder om ventilasjonsproblemer.
Har kontakt med firma Powerclean, som har tilbudt seg å sjekke anlegg og evt skifte/reingjøre defekte vifter.
Hos noen andelseiere er det – uten styrenes vitende – gjennom tidene foretatt store endringer i ventilasjonsanleggene. Noen steder er eksempelvis alle ventiler på baderom/vaskerom/bod tettet igjen. Andre utluftingsmekanismer, for eksempel gjennom yttervegg, er i stedet montert.
Vedtak: Kontakt tas med Powerclean for inspeksjon og prisoverslag hos aktuelle andelseiere. Utskiftinger i boliger der ventilasjon fra bad/toalett enten er tettet igjen eller der eget vifteopplegg er installert i disse rom, vil vurderes særskilt og drøftes nærmere i styret.

25. Skifte av balkongdør/verandadør
Har vært i kontakt med snekker Tommy Holmstrøm som har skiftet sånne dører på ulike steder, og også hos en andelseier i vårt borettslag som tok initiativ på egen hånd. Han regnet med en realistisk pris ville være ca. 10-15 tusen kroner pr dør, ikke regulerbar, moms inkludert.
På beboerundersøkelsen der det innkom svar fra 28 beboere, svarte 11 beboere at de ønsket snarlig utskiftning av disse dørene. 16 oppga å ha problemer med dør oppe, 12 med dør nede. Dvs 28 dører var ønsket skiftet hos 18 beboere.
Vedtak: Borettslaget ønsker å skifte både verandadør og balkongdør hos de beboere som har oppgitt problemer med en/begge dører. Utskiftingen søkes foretatt i løpet av året.
Dørene blir mest mulig lik dagens dører. De beboere som evt. ønsker regulerbare dører, må selv betale mellomlegg.
Kostnadene dekkes av oppsparte midler.
Balkong- og verandadører hos de andre andelseierne søkes tatt neste år.
Det tas kontakt med Teknisk Utvalg vedr. forslag til spesifisering/innhenting av anbud. Tidsfrist 1.9.16.
Endelig vedtak fattes på neste styremøte.

26. Avtale om klipping av gress
Geir har på borettslagets vegne engasjert NBBO/vaktmesterservice til gressklipping. Avtale undertegnet.
Geir orienterer: Klipping av gress finner sted tirsdag, onsdag eller torsdag på like ukenumre. Kantklipping tas en gang i måneden. Skråningen mot 1. Strøm Terrasse klippes i juni samt en gang til i løpet av sommeren.
Første klipping var ikke tilfredsstillende, men andre klipping var bedre – tok uoppfordret områder som trengte klipping men som ikke hadde blitt nevnt. Gress mot de fire garasjer ved A M Knudsens gate er ikke klippet, dette må også tas. Til neste år bør vi forsøke å engasjere Sørvangen eller liknende tilbyder av klipping som har en sosial profil, det vil si ansetter folk som ellers har vanskelig for å få innpass på arbeidsmarkedet. En slik avtale bør vi inngå allerede til høsten.
Vedtak: Tatt til orientering

27. Beboerfesten
I forbindelse med årsplanen ble dato for beboerfest fastsatt etter samme plan som tidligere: Siste fredag i august. Varamedlem Halck har sendt epost til styret: ”Jeg kan ta ansvar for beboerfesten i august”, men mener i ny epost at festen i stedet bør arrangeres ei uke seinere (2.9) pga at den i år ellers vil kollidere med Elvefestivalen. Bør dato endres, eller ikke?
Vedtak: Vi holder på datoen som er fastsatt, både fordi denne allerede er annonsert men også fordi vi ønsker en tradisjon med beboerfest siste fredagen i august.

28. Søknad, utskifting bord i rekkverk og på skillevegg
Råtne bord på balkong er inspisert hos beboer. Denne balkong er ikke endret etter at borettslaget var nytt. Utvendig vedlikehold på denne balkong er følgelig borettslagets ansvar.
Vedtak: Søknad innvilges. Snekker kontaktes for å få prisoverslag, samt sjekke andre aktuelle rekkverk mm i samme beboerrekke. Jan ansvarlig. Aktuelle andelseiere er selv ansvarlig å male, maling fås av borettslaget.

29. Søknad om balkongdør på borettslagets regning
En andelseier har på eget initiativ skiftet dårlig balkongdør (2. etasje). Søker om at dette dekkes med 10.000 kroner, som er den sum andelseier selv har betalt for dør og snekker.
Vedtak: Støtte innvilges, til tross for at søknad ikke ble sendt i forkant av utskiftingen. Grunnen er at DBL allerede er i gang med prosessen omkring det å skifte dører. Aktuell sum settes til maksimum kr. 10.000. Det forutsettes at regning fra snekker oversendes styret. Dersom borettslagets planlagte dørutskifting blir billigere, reduseres aktuelt beløp tilsvarende. Beløpet kommer til utbetaling seinest i desember 2016.

30. Orienteringssaker
a) Passord skiftet på borettslagets e-postkonto danvikbl@hotmail.com. Alle styremedlemmer har fått tilgang til det nye passordet, varamedlemmer har ikke lenger passord til denne kontoen. Styreleder mener dette ikke bryter med styrets ”åpenhetslinje”, men bl.a. bedre sikrer taushetsplikten og gjør det lettere for andelseiere å bruke epostadressen også ved kontroversielle henvendelser.
b) Epost fra beboer vedr GETboks 2. Er sånn boks en del av kontrakten mellom GET og borettslaget? Nei, det er den ikke. Se for øvrig infoskriv fra høst/14 (finnes også på nettsidene).
c) NBBO har avholdt generalforsamling, 85 delegater fra 56 borettslag møtte. NBBO-konsernet gikk med over 8 millioner kroner i overskudd i fjor. Danvik borettslag har en delegat, Jan møtte. Etterlyste bl.a. bedre bruk av Styreportalen til info, tok opp ønske om gratis kursvirksomhet for både styremedlemmer og andelseiere, og at boligbyggelaget atter måtte bli den ledende aktør mht sosial boligbygging i vårt distrikt. Pr. i dag eier NBBO ingen tomter klar for bygging.
d) Klage vedr musikk etter kl 23. Aktuell andelseier kontaktet.
e) Dugnadsutbetalinger. Alle som deltok på siste dugnad skal nå ha fått oversendt beløp på sin oppgitte konto.
f) Brev sendt kommunen vedr. trafikkstøy i Fagerlibakken. Svar ikke mottatt.
g) Buskerud Blikk og tilkobling på loft samt umalt vindski. Ved inspeksjon var det fortsatt  boliger med mangler. Melding gitt snekker Steinseth som arbeider for Buskerud Blikk. Faktura fra Buskerud Blikk vedr. loft/takarbeidet er pga dette, ikke betalt.
h) Epost til Buskerud Blikk om hvilke 22 boliger som skal ha fått tilkoblet ventilasjonsrør mellom kjøkkenvifte og takhatt. Svar ikke mottatt.
i) Brev fra andelseier om å slå av strøm til varmtvannsbeholder ved lengre fravær. Anbefales dette? Styreleder har svart at dette anbefales.
j) Epost fra andelseier vedr fellesområdene våre – ”en skam for nabolaget”. Oversendt Geir som har svart andelseier.
k) Drammen kommune har sendt faktura på situasjonskart (i forbindelse med garasjeplanene), totalt kr 860
Vedtak: Tatt til orientering

 


Referat: Styremøte tirsdag 3.5. kl. 18 hos Jan
Tilstede: Jan, Geir, Haakon, Cecilie og Jan Erik (innkalt vara). Meldt fravær: Mette

Sak 1  (2016/17) Godkjenning dagsorden. Valg av referent.
Vedtak: Dagsorden godkjent, Cecilie er referent. 3 saker til eventuelt.

2. Godkjenning av referat siste styremøte.
Vedtak: Referat godkjent.

3. Godkjenningsfullmakt for fakturahåndtering.
2 av styrets medlemmer må godkjenne fakturaer.
Vedtak: Jan må godkjenne og Haakon kan godkjenne.

4. Styrehonorar
På sist generalforsamling ble det fattet følgende vedtak: ”Styrehonoraret fastsettes til kr. 44800 for perioden fra ordinær generalforsamling i 2015 til ordinær generalforsamling i 2016. Styret fordeler selv honoraret blant sine medlemmer. Som godtgjørelse for telefon gis det 1000 til styreleder”.
Styreleder foreslo en nøkkel på 6/12 til leder og 2/12 hver til nestleder og dugnadsansvarlig, 1/12 til hver av de to andre medlemmene i styret.
Vedtak: Bevilget styrehonorar på totalt kr 44 800 fordeles med 5/10 til Jan, 2/10 til Haakon, 1/10 til Geir, 1/10 til Mette og 1/10 til Cecilie.

5. Møteplan framover
Foreslår plan over aktiviteter i Danvik borettslag fram til neste årsmøte.
Diskusjon om årsmøtet burde være på samme tidspunkt som nå, midt i mars/rett før påske. Eller om det bør flyttes nærmere sommerferien.
Vedtak: Styremøte, følgende datoer: Onsdag 22. juni, onsdag 7. september, tirsdag 15. november, tirsdag 17. januar/17, tirsdag 7. mars/17.
Generalforsamling: Onsdag 5. april 2017.
Dugnader: Onsdag 21. september 2016, onsdag 26. april 2017.
Beboerfest: Fredag 26. august 2016.

6. Nye garasjer – situasjonen pr i dag.
Haakon orienterer. E-post fra arkitektfirmaet DRMA 8 april.
DRMA har endret noe på tidligere tegninger uten at garasjegruppa er blitt orientert: Snuplass for søppelbil er lagt inn. Hvilke følger vil dette få for stikkvei nedenfor bolig 92? Hvor bratt vil denne stikkveien nå bli? RfD (renovasjonsselskapet) har godkjent våre to fellesplasser for søppel, men var denne snuplassen nødvendig for å få deres godkjenning? Aktuelle tegninger etterlyses.
Saksgangen er videre at DRMA utarbeider nabovarsel og at DRMA – på bakgrunn av evt. innsigelser her – lager en søknad til kommunen. Vi trenger dispensasjon fra aktuelle bestemmelser. Etter en evt. godkjenning fra naboer og kommune, kan rammesøknad overfor kommunen fremmes. Når denne godkjennes, kan alt legges ut på anbud. 
Ønske om at garasjegruppa må få all korrespondanse, samt at det gis jevnlig info til beboerne på hvor garasje-saken står til enhver tid.
Vedtak: Haakon sender kopi av tidligere og kommende mailer til medlemmene i garasjegruppa, sånn at de til enhver tid er orientert om aktuell situasjon.
Haakon sender mail til DRMA og spør om snuplassen til søppelbilen, stien og hvorfor nabovarsel ikke er sendt ut.
Haakon formulerer en mail som skal sendes til alle beboerne om hvor garasjesaken står nå.  

7. Arbeidsfordeling, styrets medlemmer.
Jan la fram forslag, noen mindre endringer i forhold til forrige periode.

Vedtak: Listen med arbeidsfordeling godkjennes. Haakon fortsetter som nestleder.

8. Loftstilkobling.
Buskerud Blikk mener nå at de er ferdige med alle tilkoblinger på loftene.
Fortsatt beboere som klager over dårlig ventilasjon.
Viktig å kartlegge alle som fortsatt har problemer med ventilasjon, og hva dette skyldes.
Noen steder kan det tyde på at viftene på loftet er for dårlige, det gjelder spesielt loftsvifter i boliger uten egen motor i kjøkkenvifta. De som fortsatt melder om problemer få besøk av fagperson som så kommer med forslag til tiltak. 
Vedtak: Tatt til orientering. Styreleder gis i oppgave snarest å foreta nødvendig kartlegging samt sørge for fagmessig inspeksjon i aktuelle boliger.

9. Vårdugnaden.
Geir oppsummerer. Godt oppmøte. Er fornøyd med bruk av feiebil for å fjerne grusen. Gjennomgå oppgaver til dugnad. Viktig å møtes. Er det få oppgaver kan en gjøre noe i ”egen” hage. Oppgavene i år ble fort ferdig. Tok ca halvannen time. Dugnaden anses som vellykket.
Vedtak: Dugnaden forsetter i samme form som tidligere.

10. Styrerutiner, Styreportal, e-postkonto og hjemmesider.
Gjennomgang ved styreleder.
Vedtak:  Tatt til orientering

11. Vann i hagen
En andelseier skriver i epost til styret 19.3:
”Jeg skulle ha tatt opp spørsmålet om vann i hagen på beboermøtet, men gjør det nå i stedet på denne måten. Det var jo lagt opp til dette tidligere, men rørene ble plugget, visstnok pga at mange glemte å stenge vannet om vinteren slik at det frøs. Det er vanskelig å forstå at løsningen som ble valgt ble godkjent da dette har vanskeliggjort vann i hagen og det er vel der vi trenger det mest. Jeg anmoder styret om å ta dette opp på neste styremøte og finne en løsning som kan gjøre det lettere å lede vann til hagen. Slik som det er nå må vi legge slange fra andre siden av huset, gjennom gang og soverom for å få dette til. Alternativet er å bære vann i bøtter gjennom hele huset. Svært tungvint og vanskelig for mange. Jeg vet ikke om de rør som er plugget kan åpnes igjen, eller om det finnes andre løsninger. Hvis styret kunne ta dette opp og evt få en rørlegger til å se på det og anbefale en løsning ville det være fint. Fortrinnsvis samme rørlegger som plugget dette igjen. Frost er vel ikke lenger noe problem med de muligheter som finnes i dag. Jeg vet at det er flere som vil ha gjort noe med dette, så jeg håper styret vil se på dette og evt anbefale en løsning.”

Vedtak: Saken legges på nettsidene til høring.

12. Brev fra andelseier vedr. maurproblemer.
En andelseier skriver 11.4. i e-post til styret: 
”Vi har den siste tiden (ca 1,5- 2 mnd) hatt noen utfordringer med maur i 1 etg.
 
Hovedsakling kommer de fra alle kriker og kroker i matboden vår (se bort ifra navnet, her står kun et kjøleskap, og lagring av vinflasker, maling, tørrvarer etc)..vi har ikke plassert annen drikke eller mat som er åpnet slik at maurene kan tiltrekkes. Videre kommer de også via listene i gangene, rett innenfor utgangsdøren, men også ved dør nummer to i gangen og listene ved badet og langs veggen under trappen samt ett av de andre rommene i 1 etg. 
Vi har kjøpt inn alt av maurgift og sikkert brukt i underkant av 1000kr hittil. Har gått til anskaffelse av både pulver, spray og ulike type maurbokser o.l. Nå som været har blitt mildere merker vi enda større tilstrømning. Hver dag må vi rydde bort mange døde maur fra ulike steder i 1 etg. Samtidig fjerner vi også de vi oppdager levende rundt omkring. 
Siden dette ikke ser ut til å gi seg lurer jeg på hva vi må gjøre. Dersom det er flere i borettslaget som opplever dette er det ikke sikkert at vår innsats for å forhindre maurene fungerer optimalt. Kanskje man må få inn noen profesjonelle som kan gjøre en vurdering? 
Bidrar borettslaget med en form for støtte når slike situasjoner oppstår? Håper å høre fra deg/dere snarlig slik at vi kan iverksette ett eller annet form for tiltak som fungerer.”
 
Styreleder har besvart e-posten, og henvist bl.a. til maur-råd gitt under Spørsmål-og-svar på våre hjemmesider der en beboer hadde blitt kvitt maurene etter å ha kjøpt et spesielt maurpulver på Felleskjøpet og strødd dette rundt hele huset, og ekstra mye der det virket som om mauren kom inn. 

Vedtak: I borettslaget sine vedtekter, paragraf 5-1-4, står det ”Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr.”  Maurproblemer er med andre ord ikke styrets ansvar. Styret avventer tilbakemelding etter at gitte maur-råd er prøvd.

13. Brev fra andelseier vedr trafikkstøy.
En andelseier skriver, på vegne av flere, i epost til styret den 11.4:  
”De siste to-tre år har trafikkstøy ved kjøring i Fagerlibakken økt betydelig og er i ferd med å ta fra beboerne muligheten til å bruke balkongen. I tillegg medfører det helseplager, og vi anmoder styret om å søke kommunen om å sette opp en støymåler i første omgang. Dette for å kunne dokumentere hvor plagsomt dette er, og kan medføre helseplager for oss som bor her. Håper dette lar seg gjøre ganske snart”
Vedtak: Styret sender brev til Drammen kommune vedr. de nevnte problemer, og ber om at tiltak treffes, støymåling evt. oppsetting av støyskjerm. Ansvarlig: Jan

14. Kjelleren
Hva skal gjøres videre med kjelleren.
Haakon orienterer og vil spesielt ta for seg tre punkter: 
1. Rengjøring 2. Ventilasjon 3. Fjerne rust i bærebjelke, basert på vedlikeholdsplanen.
I epost datert 18.2.16 til styreleder skriver bl.a. VVS-ingeniør Gunnar Berntzen brev om vår kjeller: 
Når viften ’blåser inn i’ kjelleren, skapes det overtrykk som presser evt soppsporer ut i vegger/tak og vil også ’trykkes inn i’ evt utettheter mot leilighetene over kjelleren. Kan få uheldig spredning på den måten. Undertrykk reduserer og langt på vei hindrer denne evt spredningen.
Om vinteren er det lurt å sjekke om man får fuktutslag på kalde områder på ytterveggene (kuldebroer). Det er disse områdene som lett utvikler soppsporer når temperaturen blir gunstig mht sopp. Etterisolering ikke bestandig så lett, men er man klar over hvor det er, kan noe fjernes i den varmere årstiden. 
Jeg kan evt møte opp ved leilighet hvis du tror det har noe for seg.”

Vedlikeholdsplan sier at rust på bærebjelker må fjernes.
Jan opplyste at firma Power Clean nettopp har vært på besøk, og funnet ut at vi har to vifter i kjelleren. Ei vifte som blåser luft inn, og ei vifte som blåser luft ut. Sistnevnte vifte har i de siste årene vært helt avskrudd.
Power Clean anbefalte at også ut-vifta skrus på (er nå gjort), og at begge viftene er på hele året (ikke bare når temperaturen er over frysepunktet).
Vedtak: Rust på bærebjelker må fjernes snarest. Mette finner et firma i samarbeid med Teknisk utvalg, og legger fram prisoverslag for styret..
Mht. vask vil vi først se an om det blir noe merkbar bedring etter at ut-vifta er slått på.

15. Rotter.
Det er klagd på rotter i borettslaget, spesielt ved skråningen mot 1. Strøm Terrasse. Også mistanke om mus i veggen mellom to boliger.
På dugnaden ble eventuelle ”åpninger” sjekket. Resultat? Mange mulige innganger ved murvegg mot 1 strøm. Skadedyr firma satt opp feller og lagt ut gift. Ikke vært lyd fra dyr i vegg den siste mnd.
Hva gjør vi videre?
Vedtak: Cecilie tar kontakt med ABC-skadedyrteknikk og diskuterer aktuelle tiltak.

16. Referatsaker
a) Nedblåst pipehatt. 
Pipehatt ble tatt av vinden, aktuell andelseier tilskrev styret. Styret sendte brev til Buskerud Blikk, var dette deres feil? Buskerud Blikk påtok seg ikke ansvar, mente derimot det kunne komme av at feiervesenet hadde slurvet med festing etter siste feiing. Andelseier ble derfor bedt om å ta kontakt med feiervesenet. De kom, og ordnet dette vederlagsfritt. 
b) Vannkvalitet. 
Brev fra andelseier som klagde over brunt vann. Tok kontakt med kommunen, som opplyste at det var spyling av rør i området. 
Vannet kan fint drikkes, men om det virker uappetittelig kan en la kaldtvann renne en stund fra flere kraner samtidig. Da blir det klart igjen.
c) Sprekker i pipe.
Brev fra andelseier som hadde fått pipa si undersøkt av fagfolk, og som hadde kommet til at det var sprekker mellom elementene, og at den derfor måtte utbedres ved at nytt innerør ble satt inn. Hvem har ansvaret for pipas tilstand? Kan borettslaget ta deler av regninga?
Styreleder svarte: 
”Praksis under min periode i styret har vært at del delen av pipa som synes, har vært borettslaget sitt ansvar. Dvs utvendig beslag og pipehatt. 
Den delen som ikke synes, f.eks. nytt rør, har vært den enkelte andelseiers ansvar.  Vi hadde nylig en beboer, et styremedlem, som skiftet sånt rør for egen regning. 
Jeg kjenner ikke til at noen tidligere har fått reparert pipas «indre» på borettslagets regning, verken helt eller delvis.

d) Rensing og spyling
Firma Power Clean v/ Morten Pedersen har sendt oss brev og skriver bl.a.: ”Power Clean er spesialister på rensing av ventilasjonsanlegg og spyling av avløpsrør. For å avdekke behovene for rensing og spyling, tilbyr vi nå gratis befaring av ventilasjonsanlegg og avløpssystem. Befaringen er gratis og uforpliktende og tar mellom 30 og 40 minutter. For inspeksjon av ventilasjonsanlegg trenger vi tilgang til 1 leilighet, loft og eventuelt tak om dere har et ventilasjonsanlegg med vifter plassert der. For avløpssystemet trenger vi tilgang til 1 leilighet og kjeller.”
Styreleder fikk besøk i sin bolig mandag 2.5. Power Clean har også kompetanse til å sjekke loftsviftene.
e) Rapport fra Feiervesenet vedr feiinga i februar, samt spørsmål/svar vedr. resultatet.
Vedtak: Tatt til orientering.

17. Eventuelt
a) Ventilasjonsrør byttet hos andelseier, fra kjøkkenvifte til takpipe. Dette pga av at andelseier i ettertid monterte ny kjøkkenvifte og at rørdimensjonene nå var annerledes. Andelseier fikk regning på 3500 kroner, og spør om dette helt/delvis kan dekkes av borettslaget?
Vedtak: Avslag. Jan formulerer svar med begrunnelse.
b) Orientering vedrørende refusjon av penger fra kommunen. Kr. 10.000. Dette gjelder asfaltarbeid som kommunen skulle utføre på parkeringsplassen nærmest Andedammen, men som vi avlyste pga garasjeplanene.
c) Vannavgiften. En beboer måtte betale 8.000 kroner ekstra i vannregning. Ønsket å betale høyere a-kontobeløp i forbindelse med husleia, men dette er ikke mulig. Alle betaler det samme i husleie/felleskostnader, men det kan diskuteres om ikke a-konto vann helt bør fjernes fra felleskostnad-innbetalingen og i stedet fullt ut betales av den enkelte andelseier.
 

Danvik borettslag c/o Christensen, 1. Strøm terrasse 40, 3046 Drammen. Tlf 47335127 - danvikbl@hotmail.com