DANVIK BORETTSLAG
BONYTT MED SMÅPLUKK FRA ULIKE FELT
AKTUELT  -  STYRENYTT  -  BONYTT  -  FOTOALBUM  VERDT Å VITE  -  HMSSPØRSMÅL&SVAR  -  INNHOLD


FLERKULTURELT

Danvik er et flerkulturelt borettslag.
Her bor folk med røtter fra USA, Kenya, Peru, Bosnia, Romania, Iran, Sør-Korea og - Sverige.
Si ifra om vi har glemt noen.
 



DØRUTSKIFTNINGA

Styret undertegnet i november/16 kontrakt med tømrerfirmaet Trebo as om skifte av ALLE gamle balkong- og terrassedører, dvs. 35 dører oppe og 37 dører nede. Arbeidet foregikk i mars/april 2017.
Tømrerfirmaet Trebo a.s. (www.trebo.as) har gode referanser og erfaring med lignende utskiftninger i andre borettslag/sameier, og vi var godt fornøyd med det utførte arbeid.
Det ble seinere lagt blikk ved dørstokkene på balkong og terrasse for de andelseiere som ønsket dette. Ca. halvparten meldte fra om at dette var ønskelig. De øvrige fikk dørstokkene fuget. Dette arbeidet ble gjort av Eiker Blikk.

Den nye døra er av merke Fjerdingstad, HBN1. Den er i laminert fingerskjøtet tre, 2-lags thermoglass med snitt U-verdi på 1,1,
Døra kan låses med dørhandtaket i ulike lufteposisjoner. De som ønsker, har fått døra med egen nøkkellås. Den kan da låses innenfra med nøkkel, og det settes blindlokk på utsiden. Dette betales av andelseier, kr 480 ekstra pr. dør.
Vridbar låseknapp, innenfra, som på dagens dører, vil være standard.
Rent forsikringsmessig er det ingen forskjell på dør med vridbar låseknapp, eller lås med nøkkel. Begge løsninger er godkjent som likeverdige.


NY LOFTSVIFTE
OG REGULERBAR BRYTER


Gamle Indolavifter ble skiftet med nye Flexitvifter før jul/16 – hos 8 andelseiere som i forkant hadde meldt om problemer. Samtidig ble regulerbar bryter installert hos 9 andelseiere. Ytterligere 4 andelseiere fikk regulerbar bryter installert i januar/17.

Å skifte loftsvifte kostet nærmere 6.000 kroner pr. bolig.
Å koble til regulerbar bryter, dvs. arbeid og materiell, kostet 3.000 - 4.000 kroner pr. bolig, avhengig av hvor bryter plasseres.

Loftsvifta har styret vedtatt å dekke over borettslagets budsjett. Jfr vedtektene.
Kostnadene til bryter mm er den enkeltes ansvar.

På bakgrunn av at regulerbar bryter er viktig for innemiljø og boligens "helsetilstand", har styret - etter forutgående søknad - vedtatt å subsidiere det elektriske arbeidet, samt evt. arbeid med ventilatorrør på loft dersom kjøkkenvifte uten egen motor skiftes til kjøkkenvifte med egen motor.
Se referat fra styremøtet i mars/17.

 



Kloakklukt på bad?
En andelseier plages tidvis av kloakk-lukt på bad.
Årsakene kan være mange, men skyldes ofte utett vannlås eller dårlig ventilasjon.
På nettet finnes en del gode råd - se bl.a. her.


 



FASADE-ENDRINGER -
KAN STYRET BESTEMME?


På beboermøtet etter årsmøtet i 2017 ble bl.a. fasadeendringer tatt opp. Utgangspunktet var styreleders Min Mening-artikkel i innkallingsheftet, se her.
Kan styret bestemme, evt. hva kan de bestemme?


Her kom det fram mange friske synspunkter: "Jeg er ikke så gær'n". "Det trodde jeg at du var".
Ble reist spørsmål om styret har lov til å godkjenne endringer. Vedtektene er rundt formulert, burde være klarere. Styret har som praksis å kreve skriftlig søknad på forhånd, og at naboene blir varslet. Viktig at naboen får rimelig tid til å svare, bør kanskje også være et krav om at den som søker pålegges å orientere nærmeste naboer.
Ved endringer foran hus, for eksempel platting, er det mye å ta hensyn til, ble det sagt. Bl.a. at den er pen å se på, at den ikke er ”innvanderende” overfor naboer og hemmer deres privatliv, og at den ikke hindrer fremkommelighet.
Synspunkter som at endringer måtte være i samme farge og i samme materiale som huset, at enkel platting i forkant av huset ikke burde være styresak, og at styret burde tillate ulike rekkverk- og verandastiler siden hva som er ”pent” her vil variere over tid, ble også referert. Se her.
Ble foreslått at styret oppnevner et slags ”Estetisk råd” som kan komme med forslag til retningslinjer, evt. foreslår endringer i vedtektene.

 





Økonomi og viftebruk
Riktig bruk av loftsvifta og luftespaltene over vinduene, gir bedre inneklima og hindrer mugg og fuktskader på f.eks. vindusramme.
På vår, sommer og høst bør du åpne luftespaltene over vinduene, samt ventilen i stua.
På vinteren kan du stenge noen av dem, helt/delvis, men ikke alle.
Loftsvifta skal være på hele tiden, men viftehastigheten bør kunne reguleres og settes til lav hastighet på vinterstid.Når du tar deg et bad, skrur du opp viftehastigheten.
Se her om hvorfor du trenger regulerbar bryter til loftsvifta.



MAUR I BOLIG?


Har du maurproblemer?
Har du hatt maurproblemer?
Har du blitt kvitt de?
Hvordan klarte du det?
Er det styrets ansvar å utrydde dine maur?
I borettslagets vedtekter står det: Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr.
Se
 her.



EGENKONTROLL
Selv om du bor i borettslag, er det viktig at du av og til selv sjekker tilstanden i din bolig.
Vi har lagd ei liste som du kan bruke, se
her.



Betaler du for
mye i husleie?

Nesten alle andelseierne bruker avtalegiro når de betaler husleie. Det er lurt - da sparer da papirfakturagebyr på 25 kroner. Og: Husleien betales automatisk på forfallsdato.
Ta kontakt med styret dersom du trenger hjelp til å ordne avtalegiro.


 


Ny duk til din markise?
Har du markise?
Er duken mer eller mindre "råtten" eller ødelagt?
Firma Norsk Vindusskjerming as (post@norskvindusskjerming.no) - tlf 96731776 - har spesialisert seg på å skifte sånne duker. De har målt duken hos styreleder til å være 553 cm lang og 243 cm bred, og med en pris på 260 kr pr kvm for dukstoff  i 100% acryl, gir det en pris på nærmere 3.500 kroner. Om du i tillegg ønsker at de skal demontere din gamle duk og sette på den nye, koster det 550 kr ekstra.
Prisene over er uten moms. Med moms kommer en sånn duk på ca. 5.000 kroner.
Farge og evt. kappe på duken bestemmer du sjøl - uten ekstra kostnad.
Duk og evt. arbeid er utafor borettslagslagets vedlikeholdsplikt.
Ta derfor selv kontakt med firmaet om du er interessert.

 


 

Ny GET-avtale:

  • Lavere pris
  • Bedre hastighet
  • Nytt wifi-modem

Danvik borettslag inngikk sommeren 2017 ny avtale med GET. Avtalen gjelder i 5 år, fram til 2022.
Takket være vårt medlemskap i Boalliansen har vi fått ned prisen, fått raskere bredbånd (hastighet 10/5 mot tidligere 5/2), og også fått tilbud om gratis nytt wifi-modem (for trådløst internett).
Ta med deg ditt gamle wifi-modem (om du i sin tid fikk dette fra GET), og få utlevert et nytt hos GET i Bjørnstjerne Bjørnsons gate.
Det nye modemet heter Sagemcom WiFi, er stående, hvit, og sender ut sterkere trådløse signaler enn det gamle GET-modemet. Lett å montere.
Ellers minner vi om at du nå i enda større grad kan skreddersy ditt TV-innhold. Med bl.a. HBO-Nordic.
Gå inn på www.get.no.

 



Om du har det trådløse modemet på bildet over, Cisco, kan du vederlagsfritt få byttet dette i et bedre: Sagemcom wifi modem, hos GET i Bjørnstjerne Bjørnsongate.
Om du har annen type modem, er det antageligvis ikke GET sin eiendom. Du kan da velge å beholde dette og ikke gjøre noen endringer, eller skifte dette ut med GET sitt nye Sagemcom-modem. Ditt gamle, private, modem skal du ikke levere til GET.
Du har antageligvis GET-modem dersom ditt nettverk har GET eller Getbox i navnet.

 

Hvordan unngå GET-faktura?
 

Dersom du er såkalt ”normalbruker”, skal du IKKE betale noe ekstra til GET - verken for bredbånd eller for å se på TV.  
Dette inngår i dine månedlige fellesutgifter (husleie), og betales altså via borettslaget.

 

Som normalbruker, dvs ingen faktura fra GET, har du dette opplegget:

  • Du har ubegrenset bruk av internett, surfing, epost etc.  i egen bolig, bredbåndshastigheten er 10/5 Mbps.
  • Du har startpakken i GET digital-TV som gir deg mange faste og mange valgfrie kanaler.
  • Du får gratis en stk GET boks HD PVR eller GET boks Mikro eller GET boks HDi (valgfritt)). GET boks HD PVR har både stopp- og spolingsfunksjon, samt 70 timers opptaksmulighet.
  • Du får gratis et stk trådløst modem. Om du har eldre modemtype fra GET (Cisco, svart, se bilde over), kan denne kostnadsfritt byttes til Sagemcom wifi-modem. Om du har annen modemtype som ikke er levert av GET, kan du beholde dette, og allikevel få nytt Sagemcom-modem fra GET. (Dersom du har GET-modem, har du "Get" i nettverksnavnet.)
  • Du får gratis og ubegrenset sky-lagring i "GetSky".
  • Du får gratis service og vedlikehold.

Du må fast betale ekstra dersom du i stedet har

  • Raskere bredbåndshastighet og/eller
  • Enda flere kanaler å velge mellom og/eller
  • GET boks II (som bl.a. også har innebygd trådløst modem og 140 timers opptaksmulighet, og som trengs ved ekstra høye bredbåndshastigheter) og/eller
  • Mer enn en GET-boks (sånn at du for eksempel kan se TV i flere rom – husk at her er GET-boks Mikro billigst) og/eller
  • Mer enn et stk trådløst modem levert fra GET (noe som antas helt unødvendig)

Merk også:

  • Om du har beholdt gammelt utstyr som du opprinnelig har fått utlevert fra GET, men som du pga oppgradering har fått byttet inn i nyere GET-utstyr, kan GET kreve leie av deg fordi du ikke har tilbakelevert det gamle utstyret.
  • Om du leier film fra GET, vil du bli belastet pr. filmleie.
  • Om du har akseptert gratis tilbud fra GET om høyere hastighet for en tidsavgrenset periode, må du selv huske på å si i fra til GET dersom du ikke lenger ønsker dette tilbudet.
  • GET tilbyr også såkalt IP-telefoni, dvs. fasttelefon over bredbånd/internett. Du kan eksempelvis velge abonnement ”zero” der du kun betaler for utgående samtaler, ingen månedsavgift.
    IP-telefonen må du kjøpe selv, f.eks. på GET eller på Elkjøp/Power.
    Det finnes IP-telefoner som bl.a. har innebygd telefonsvarer med opptaksmulighet, bl.a. av merke Gigaset.
  • Dersom du trenger fagfolk fra GET til å montere noe av "gratisutstyret", må du påregne faktura fra GET for medgått tid.

For de aller fleste antas ”gratispakka” for nomalbruker å være fullt ut tilfredsstillende.
Den er ”gratis” for deg, men borettslaget betaler drøye 300 kroner pr. mnd pr andelseier for disse tjenestene – uansett om du benytter deg av tilbudet eller ikke.
Dersom du har egen "privat" avtale med GET om større hastighet, utstyr etc., og ønsker å si opp denne, husk at oppsigelsestiden er inneværende måned samt en måned til. 
Ta kontakt med GET om du ønsker å si opp din "private" GET-avtale. 
Enten på tlf 21545454 eller på www.get.no/kundeservice eller ved personlig frammøte hos GET i Bjørnstjerne Bjørnsons gate.

 


 

 



Garasjeplan



Bo-andelen i Danvik borettslag inkluderer garasje. Ingen andelseiere har i sine kontraktspapirer noen avtale om hvor garasjen skal plasseres.
Det er heller ingen bestemmelser i våre vedtekter om hvem som skal ha hvilken garasjeplass.

Ved fordelingen av de nye garasjene har styret bl.a. vært opptatt av at det skal være minst mulig gå-avstand fra egen bolig til egen garasjeplass. det ble også tatt hensyn til hvor andelseier tidligere hadde garasje.

Andelseierne som har garasje mot A m Knudsens gate, har - etter eget ønske - beholdt samme garasje/garasjeplass som tidligere.

(Trykk på tegningen over så blir den større.)

 

 



Bildene: En underdimensjonert balkongstøtte med dårlig feste i overkant. Det "rette" trappetrinn-balkongskillet øverst t.h. er sånn det ikke skal være, balkongskillet under er sånn det skal være (skrått). Hva med naboens lysforhold når hekken mellom hagene er så høy?


Styrebefaring 2017:
Høye hekker, dårlig framkommelighet, ureglementerte balkongskiller og underdimensjonerte balkongsstøtter.

Styret var sommeren 2017 på befaring på borettslagets område.
Vi så på fasader, på balkonger, på utearealer.
Mye er bra, men det er også "forbedringspotensiale" flere steder.
Fellesarealene, inkludert "hagene", er fellesskapets eiendom. Det betyr bl.a. at det IKKE er fritt fram å gjøre som du vil her.

Borettslaget består av 6 sammenkjedede rekker, totalt 37 boliger:

Rekke 1: 36-40 (3 boliger)

Rekke 2: 42-50 (5 boliger)

Rekke 3: 52-64 (7 boliger)

Rekke 4: 66-76 (6 boliger)

Rekke 5: 80-92 (7 boliger)

Rekke 6: 98-114 (9 boliger)

 

Rekke 1: Ulike fasadeløsninger på balkonger, mulig med atkomst fra hage til hage.

Rekke 2: Spesielt en balkong trengte maling, mulig med atkomst fra hage til hage. Ankomst-stikkveie til noen av boligene er i dårlig forfatning.

Rekke 3: Noen hager er steinlagt og med høydeforskjeller mellom naboene. Viktig at det beplantes, settes opp et lite gjerde, der fallet er høyt. Noen legjerder mellom hagene i svært dårlig forfatning. Mulig med atkomst fra hage til hage. Noen balkong-rekkverk trengte maling.
Rekke 4: En balkong angrepet av råte, flere ”private” hager med til dels høye busker som gjorde det umulig å gå gjennom hele området og besiktige noen av hagene.

Rekke 5: Alle disse boligene hadde hage i forkant, lett tilgjengelig fra borettslagets vei. Baksiden av husene har tverrgående balkong-/verandaplank som i dag neppe ville vært godkjent. Hage på baksiden vender ut mot skråningen mot jernbane, og brukes ikke.

Rekke 6: Spesielt en balkong hadde underdimensjonert understøtte. Umulig å komme til et par av hagene pga mye vegetasjon og/eller høyt legjerde. Dette kan lett ødelegge solforhold for naboene.


Styret vil uttrykke følgende:

1. Alt område utenom selve boligen, er fellesareale, for eksempel hagene. Disse områdene eies av fellesskapet, og skal derfor – i utgangspunktet - være tilgjengelig for alle. Der hekker/busker/trær ødelegger denne muligheten, må disse beskjæres sånn at det er mulig å komme fram fra et område til et annet. Dette vi også bedre framkommelighet ved for eksempel brann/ulykke.

Høye naboskiller kan også gå ut over naboens sol/lysforhold. Utifra tidligere styreprotokoller, kan en ikke se at slikt er behandlet verken av styre eller generalforsamling. Det er viktig at høye hekker, trær, gjerder etc er i samråd med nabo og lovverk. Ved usikkerhet anbefales å ta kontakt med styret (se bildet).


2. Hekker og trær i nærheten av husveggen øker faren for soppangrep, noen som igjen går ut over levetiden på panelet. I slike tilfelle er det viktig at du selv tar initiativ til å vaske huset ditt. Noen gode råd kan du lese her: http://www.dinside.no/bolig/slik-vasker-du-huset/61060297..

 

3. Noen boliger med seinere utvidede balkonger har underdimensjonerte støtter, evt. støtter som er dårlig festet til balkongbjelkene. Alle med utvidede balkonger bør sjekke støttene på sin balkong, evt. be om hjelp fra styret om råd er ønskelig (se bildet).

 

4. Fasadeendringer skal males i husets farge.
Det er ditt ansvar å male på utsatte områder. Styret har maling, evt gir deg rekvisisjon på maling. Maling til golv er du selv ansvarlig for å bekoste. Dagens fasademaling har en normal levetid på ca 12 år, og husene våre ble sist malt i 2008.

 

5. Balkongrekkverk i 2. etasje er for at både du og naboen skal ha mulighet for privatliv. på egen balkong. Skille til nabo, skal være skråstilt, i samme vinkel som taket. Balkongrekkverkene på bildet over er begge i strid med hva som ble praktisert da borettslaget var nytt. Se her hvordan det bør gjøres. 

 

 


Nye strømmålere - fare for hjerte og privatliv?

Glitre energi skiftet sommeren 2017 strømmålere hos alle i borettslaget som har egen strømmåler og abonnement hos dem.
Noen mener at sånne nye strømmålere ikke er helt uproblematiske.
Forskning har vist at de kan forstyrre hjerterytmen.
Enkelte mener de kan føre til ekstra overvåkning. Strømforbruket på døgnets ulike tider kan fortelle om åssen huset brukes, om det står tomt etc. Sikkert nyttig informasjon f.eks. for kriminelle, om den skulle komme på avveie.
Se noen betenkeligheter her.


Balkongskillene

er for at du og naboen skal få mest mulig privatliv på balkongen.
Opprinnelig - den gang alle balkonger var ca 110 cm brede - var balkongskillene skråstilt i samme vinkel som taket (ca 18 grader). Inntil veggen var høyden ca 180 cm, og ytterst på balkongen var den ca. 145 cm.
Etter at mange utvidet sin balkong, må også balkongskillene justeres - litt avhengig av hvordan det er med innsynsforholdene.
En anbefalt løsning er den som vises på bildet. Her er balkongen ca 220 cm bred. Høyden på den rette delen nærmest veggen er i underkant av 180 cm, men skråveggen begynner etter 110 cm og ender ca 145 cm over balkong-golvet der balkongen slutter.
Skilleveggene skal nå være loddrette for å hindre klatring fra barn.




Avslag på utvendig trapp
Høsten 2016 fikk styret søknad om å sette opp utvendig trapp. Dvs. trapp fra balkong og ned på platting.
Styret mente bl.a. at en sånn trapp ville medføre for store ikke-ønskede fasadeendringer, og avslo søknaden.
 


Hva koster våre boliger?

Statistikk for solgte leiligheter i Danvik borettslag de siste årene:

2010: 2 leiligheter - snittpris kr 2.225.000.
2011: 3 leiligheter - snittpris kr 2.717.000
2012: 6 leiligheter - snittpris kr 2.917.000
2013: 3 leiligheter - snittpris kr 2.898.000
2014: 4 leiligheter - snittpris kr 2.623.750
2015: 2 leiligheter - snittpris kr 3.960.000
2016: 2 leiligheter - snittpris kr 3.765.000
2017: 1 leilighet - "snitt"pris kr 4.850.000
2018: 1 leilighet - "snitt"pris kr 4.400.000
2019: 1 leilighet - "snitt"pris kr 4.375.000

 

 


 



Brannsikringskontroll

På torsdag 29.11.18 foretok styret årlig brannsikringskontroll i borettslaget. Dvs sjekk av røykvarslere og brannslukkingsapparat.
Forut for kontrollen var infoskriv sendt ut, og alle andelseiere hadde fått utdelt to flate batterier.
5 andelseiere ønsket slik kontroll i år. I tillegg ønsket en andelseier kun sjekk av sitt brannslukkingsapparat. De øvrige andelseiere opplyste på spørreskjema at de selv allerede hadde foretatt sånn kontroll, evt at de ville gjøre det i løpet av året.
Ifølge regelverket skal brannslukkingsapparat kontrolleres av ekspert hvert 5. år. Hvert 10. år skal brannslukkingsapparatet enten skiftes eller ha grundig service av godkjent ekspert. En gang i kvartalet bør andelseier selv snu apparatet opp/ned.
Røykvarslere anbefales å skifte hvert 10. år. De bør støvsuges årlig. Støv kan forsinke reaksjonsevnen. De bør testes en gang i måneden.
Hos de som ble kontrollert, ble alt funnet i orden.

Alle boliger med eget fyringsanlegg ble i februar/mars  2017 kontrollert av Brannvesenet.
Andelseiere som fikk merknader, og/eller som skal ha ny kontroll igjen om 4 år, har via styret fått oversendt brev fra Branntilsynet.
Det er viktig at de som er bedt om å korrigere feil/mangler, også gir Brannvesenet tilbakemelding dersom de har fått pålegg om dette. I fall ikke, vil de i løpet av året få nytt tilsyn - for egen regning.
Ellers vil 3 andelseiere få gebyr for ikke å ha meldt fra at de ikke var hjemme, og 11 andelseiere må ha tilsyn igjen om 4 år.  

 


Hvem har ansvaret når det lekker?

En beboer har hatt en mindre, synlig vannlekkasje i rør på vaskerom. Rørlegger ble tilkalt og ordnet opp - dog til dobbel pris, ca. 4.000 kroner, da dette var på en lørdag.
Beboer hevdet borettslagets burde ta regninga, mente borettslaget "eide" rørene, og henviste bl.a. til en omfattende rørutskifting foretatt i 2010 da rørene i baderomsgolvene ble lagt om - på borettslagets regning.
Styret avventet, tok kontakt både med Huseiernes Landsforbund og NBBO/Byggtek som - etter gjennomgang av våre vedtekter - mente at dette lå under den enkelte andelseiers ansvar siden aktuelt beløp var under egenandel-grensa (kr. 6.000). Vannskader etter stoppekrana (på vaskerommet) er i sånne tilfelle andelseiers ansvar såfremt rørene ikke er i bærende konstruksjoner.
Jfr. forøvrig med strømopplegget, der alt ansvar etter hovedsikring også er den enkelte andelseiers ansvar.
Styret er kjent med at praksis her ofte har vært i strid med våre vedtekter, men ser ingen grunn til å fortsette med en gal praksis.
Imidlertid: Ofte kan beboers egen hjemmeforsikring dekke hele/deler av egenandelen i slike skadetilfelle.
Dersom skadebeløpet i tilfellet over hadde vært høyere enn egenandelen på 6000 kroner, ville borettslagets forsikring dekket det ovenstående beløp. F.eks. skade på 8.000 kr: Du/din hjemmeforsikring dekker 6.000 kroner, borettslagets forsikring dekker 2.000 kroner.

 



Glassveranda på balkong?

Bildet over er ikke et drivhus, men derimot et ganske rimelig vinterhage/glassveranda for montering på f.eks. balkong. Dybden er 195 cm, og lengdene er variable. Med lengde på f.eks. 3,83 cm, vil den koste ca. kr 23.000.
En andelseier ønsket å sette opp en sånn på sin balkong i 2. etasje. I sin søknad skrev andelseieren bl.a. at deres balkong lå nær vei, at de var plaget av mye støy og eksos. Løvverk/trær ville - i hvert fall i sommerhalvåret - stenge for innsyn sånn at den ikke ville fremstå som mer skjemmende enn mye annet som folk i dag har på sine balkonger.
Styret behandlet søknaden på styremøtet i april 2015. Den ble avslått med begrunnelse at den ville gi et rotete helhetsinntrykk.
Forut for avslaget hadde vi vært i kontakt med Drammen kommune. Vi fikk følgende svar fra Naeem Akbar: "Denne innglassingen må kommunen se nærmere på. Det må innsendes tegninger av eksisterende og fremtidig situasjon med innglassingen inntegnet. Vi må kunne se helheten av endringen. Denne innglassingen vil kunne få konsekvens for andre boenheter og vil følgelig endre uttrykket på fasadene. Tiltaket vil med stor sannsynlighet bli vurdert som søknadspliktig."


NY VANNLEKKASJE

Natt til 27. oktober 2016 oppsto det en stor vannlekkasje fra hovedrøret til borettslaget, som også forsyner barnehagen med vann. Lekkasjen oppsto i kumlokket ved siden av bolig 98, dvs ved vann-hovedinntaket til borettslaget.
Drammen Drift ble kontaktet ca kl 0900 og ankom borettslaget ca en time senere. Vannlekkasjen ble stoppet ved at vannet ble pumpet ut av området under kummen slik at de kunne skru av tilførselen til vann hvor lekkasjen oppsto.
Drammen Drift beskriver oppdraget på følgende måte «Reparasjon av vannlekkasje i kum v. nr. 98, inkl. nødvendig oppgraving og istandsetting. Alle arbeider utføres i henhold til Drammen kommunes VA-norm».
Når omfanget av vannlekkasjen var identifisert ble vannet slått på igjen slik at barnehagen og alle beboerne fikk tilgang til vann på ettermiddagen og tidlig dagen etter. Arbeidet begynte om morgenen fredag den 28. oktober og nødvendig reparasjon ble gjennomført den dagen. Vann var derfor tilgjengelig til beboerne innen kl 1600 samme dag.
Det var et betydelig område som måtte graves opp, ca 1 ganger 5 meter, og selskapet brukte lørdagen til å fylle hullet.
Drammen Drift sendte oss ei regning på kr 75.263 for arbeidert. Dette  inkluderer bl.a. nærmere 20 timer med gravemaskinsarbeid og over 30 timer med rørleggerarbeid.
Rørene var for gamle til å få forsikringsdekning.



Tilsyn
og feiing
- du betaler!



På styremøtet i mars/17 ble det vedtatt at feiing og tilsyn fra brannvesenet (Drammensregionens brannvesen) fra 1.1.2018 blir en sak mellom brannvesenet og den enkelte andelseier.

Dvs. at varsling og kommentarer vedr tilsyn/feiing går direkte fra brannvesenet til den enkelte andelseier. Faktura sendes også direkte til den enkelte andelseier fra brannvesenet.

Feiing vil være annethvert år eller sjeldnere (avhengig av bruksmønster) - mange andelseiere skal ha feiing neste år.
Tilsyn er hvert 4. eller hvert 8. år. Dvs. noen andelseiere vil få nytt tilsyn i 2021, mens andre kan vente i ytterligere 4 år.


Tilsyn koster ca 1500 kroner, og det er over 500 kr i gebyr dersom du ikke er hjemme og ikke har gitt beskjed.
Feiing koster ca 600 kroner pr. gang. Her kan avtales at du ikke behøver å være tilstede.
Tilsyn/feiing kan betales med avtalegiro/e-faktura.

Feiinga nå i februar, som et flertall av andelseierne fikk melding om, er i hovedsak utsatt. Mye snø og vind gjorde feierens arbeidsforhold ekstra vanskelige, han klarte bare ei husrekke.
De andelseierne som ikke fikk feid som planlagt, vil få ny melding fra brannvesenet om når feiinga skal finne sted.


Vannregninger direkte fra kommunen

Vann- og kloakkavgift var fra 1.1.17 ikke lenger en del av fellesutgiftene i Danvik borettslag.
Hvor mye du betaler i vannavgift vil avhenge av ditt forbruk. Viktig at du leser av vannmåleren når du får melding om dette, vanligvis er fristen her 15.12.
Du får regning fra Vann-etaten i Drammen kommune to ganger årlig.
Regningene fra kommunen kan betales via avtalegiro/efaktura.

 


 

Danvik borettslag c/o Christensen, 1. Strøm terrasse 40, 3046 Drammen. Tlf 47335127 - danvikbl@hotmail.com