FLERKULTURELT
Danvik
er et flerkulturelt borettslag.
Her bor folk med røtter fra USA, Kenya,
Peru, Bosnia, Romania, Iran, Sør-Korea og - Sverige.
Si ifra om vi har glemt noen.
DØRUTSKIFTNINGA
Styret undertegnet i november/16 kontrakt med tømrerfirmaet Trebo as om skifte
av ALLE gamle balkong- og terrassedører, dvs. 35 dører oppe og 37 dører
nede. Arbeidet foregikk i mars/april 2017.
Tømrerfirmaet Trebo a.s. (www.trebo.as)
har gode referanser og erfaring med
lignende utskiftninger i andre borettslag/sameier, og vi var godt
fornøyd med det utførte arbeid.
Det ble seinere lagt blikk ved dørstokkene på balkong og
terrasse for de andelseiere som ønsket dette. Ca. halvparten
meldte fra om at dette var ønskelig. De øvrige fikk
dørstokkene fuget. Dette arbeidet ble gjort av Eiker Blikk.
Den nye døra er av merke Fjerdingstad, HBN1. Den er i
laminert fingerskjøtet tre, 2-lags thermoglass med snitt U-verdi på 1,1,
Døra kan låses med dørhandtaket i ulike lufteposisjoner. De som ønsker,
har fått døra med egen nøkkellås. Den kan da låses innenfra med nøkkel, og det settes blindlokk
på utsiden. Dette betales av andelseier, kr 480 ekstra pr. dør.
Vridbar låseknapp, innenfra, som på dagens dører, vil være
standard.
Rent forsikringsmessig er det ingen forskjell på dør med vridbar låseknapp, eller lås med nøkkel. Begge løsninger er godkjent som
likeverdige.
NY LOFTSVIFTE
OG REGULERBAR
BRYTER
Gamle Indolavifter ble skiftet med
nye Flexitvifter før jul/16 – hos 8 andelseiere som i forkant hadde meldt
om problemer. Samtidig ble regulerbar bryter installert hos 9
andelseiere. Ytterligere 4 andelseiere fikk regulerbar bryter installert
i januar/17.
Å skifte loftsvifte kostet nærmere 6.000 kroner pr. bolig.
Å koble til regulerbar bryter, dvs. arbeid og materiell, kostet 3.000 -
4.000 kroner pr. bolig, avhengig av hvor bryter plasseres.
Loftsvifta har styret vedtatt å dekke over borettslagets
budsjett. Jfr vedtektene.
Kostnadene til bryter mm er den enkeltes ansvar.
På bakgrunn av at regulerbar bryter er viktig for innemiljø og
boligens "helsetilstand", har styret - etter forutgående søknad -
vedtatt å subsidiere det elektriske arbeidet, samt evt. arbeid med
ventilatorrør på loft dersom kjøkkenvifte uten egen motor skiftes til
kjøkkenvifte med egen motor.
Se referat fra styremøtet i mars/17.
Kloakklukt på bad?
En andelseier plages tidvis av kloakk-lukt på bad.
Årsakene kan være
mange, men skyldes ofte utett vannlås eller dårlig ventilasjon.
På nettet finnes en del gode råd - se bl.a.
her.
FASADE-ENDRINGER -
KAN STYRET BESTEMME?
På beboermøtet etter årsmøtet i 2017 ble bl.a.
fasadeendringer tatt opp. Utgangspunktet var styreleders Min
Mening-artikkel i innkallingsheftet, se her.
Kan styret bestemme, evt. hva kan de bestemme?
Her kom det fram mange friske synspunkter: "Jeg er ikke så gær'n".
"Det trodde jeg at du var".
Ble reist spørsmål om styret har lov til å godkjenne endringer.
Vedtektene er rundt formulert, burde være klarere. Styret har som
praksis å kreve skriftlig søknad på forhånd, og at naboene blir
varslet. Viktig at naboen får rimelig tid til å svare, bør kanskje
også være et krav om at den som søker pålegges å orientere nærmeste
naboer.
Ved endringer foran hus, for eksempel platting, er det mye å ta
hensyn til, ble det sagt. Bl.a. at den er pen å se på, at den ikke
er ”innvanderende” overfor naboer og hemmer deres privatliv, og at
den ikke hindrer fremkommelighet.
Synspunkter som at endringer måtte være i samme farge og i samme
materiale som huset, at enkel platting i forkant av huset ikke burde
være styresak, og at styret burde tillate ulike rekkverk- og
verandastiler siden hva som er ”pent” her vil variere over tid, ble
også referert. Se her.
Ble foreslått at styret oppnevner et slags ”Estetisk råd” som kan
komme med forslag til retningslinjer, evt. foreslår endringer i
vedtektene.

Økonomi
og viftebruk
Riktig bruk av loftsvifta og luftespaltene over vinduene,
gir bedre inneklima og hindrer mugg og fuktskader på f.eks. vindusramme.
På vår, sommer og høst bør du åpne luftespaltene over vinduene, samt
ventilen i stua.
På vinteren kan du stenge noen av dem, helt/delvis, men ikke alle.
Loftsvifta skal være på hele tiden, men viftehastigheten bør kunne
reguleres og settes til lav hastighet på vinterstid.Når du tar deg et
bad, skrur du opp viftehastigheten.
Se her om hvorfor du
trenger regulerbar bryter til
loftsvifta.

MAUR
I BOLIG?
Har du maurproblemer?
Har du hatt maurproblemer?
Har du blitt kvitt de?
Hvordan klarte du det?
Er det styrets ansvar å utrydde dine maur?
I borettslagets vedtekter står det: Andelseieren skal holde boligen fri
for insekter og skadedyr.
Se her.
EGENKONTROLL
Selv om du bor i borettslag, er det viktig at du
av og til selv sjekker tilstanden i din bolig.
Vi har lagd ei liste som
du kan bruke, se her.
Betaler
du for
mye i husleie?
Nesten alle andelseierne bruker avtalegiro når de betaler
husleie. Det er lurt - da sparer da papirfakturagebyr på 25 kroner.
Og: Husleien betales automatisk på forfallsdato.
Ta kontakt med
styret dersom du trenger hjelp til å ordne avtalegiro.
Ny duk til din markise?
Har du markise?
Er duken mer eller mindre "råtten" eller ødelagt?
Firma Norsk Vindusskjerming as (post@norskvindusskjerming.no)
- tlf 96731776 - har spesialisert seg på å skifte sånne duker. De har
målt duken hos styreleder til å være 553 cm lang og 243 cm bred, og med
en pris på 260 kr pr kvm for dukstoff i 100% acryl, gir det en
pris på nærmere 3.500 kroner. Om du i tillegg ønsker at de skal
demontere din gamle duk og sette på den nye, koster det 550 kr ekstra.
Prisene over er uten moms. Med moms kommer en sånn duk på ca. 5.000
kroner.
Farge og evt. kappe på duken bestemmer du sjøl - uten ekstra kostnad.
Duk og evt. arbeid er utafor borettslagslagets vedlikeholdsplikt.
Ta derfor selv kontakt med firmaet
om du er interessert.

Ny GET-avtale:
- Lavere pris
- Bedre hastighet
- Nytt wifi-modem
Danvik borettslag inngikk sommeren 2017 ny avtale med GET. Avtalen
gjelder i 5 år, fram til 2022.
Takket være vårt medlemskap i Boalliansen har vi fått ned prisen, fått raskere bredbånd (hastighet 10/5 mot
tidligere 5/2), og også fått tilbud om gratis nytt wifi-modem (for
trådløst internett).
Ta med deg ditt gamle wifi-modem (om du i sin tid fikk dette fra GET),
og få utlevert et nytt hos GET i Bjørnstjerne Bjørnsons gate.
Det nye modemet heter Sagemcom WiFi, er stående, hvit, og sender ut
sterkere trådløse signaler enn det gamle GET-modemet. Lett å montere.
Ellers minner vi om at du nå i enda større grad kan skreddersy ditt
TV-innhold. Med bl.a. HBO-Nordic.
Gå inn på www.get.no.

Om du har det trådløse modemet på bildet
over, Cisco, kan du vederlagsfritt få byttet dette i et bedre: Sagemcom
wifi modem, hos GET i Bjørnstjerne Bjørnsongate.
Om du har annen type modem, er det antageligvis ikke GET sin
eiendom. Du kan da velge å beholde dette og ikke gjøre noen
endringer, eller skifte dette ut med GET sitt nye
Sagemcom-modem. Ditt gamle, private, modem skal du ikke levere
til GET.
Du har antageligvis GET-modem dersom ditt nettverk har GET eller
Getbox i navnet.
Hvordan unngå GET-faktura?
Dersom du er såkalt ”normalbruker”, skal du IKKE betale noe
ekstra til GET - verken for bredbånd eller for å se på TV.
Dette inngår i dine månedlige fellesutgifter (husleie), og
betales altså via borettslaget.
Som normalbruker, dvs ingen faktura fra GET, har du dette
opplegget:
- Du har ubegrenset bruk av internett, surfing, epost
etc. i egen
bolig, bredbåndshastigheten er 10/5 Mbps.
- Du har startpakken i GET digital-TV som gir deg
mange faste og mange valgfrie kanaler.
- Du får gratis en stk GET boks HD PVR eller GET boks
Mikro eller GET boks HDi (valgfritt)). GET boks HD PVR
har både stopp- og spolingsfunksjon, samt 70 timers
opptaksmulighet.
- Du får gratis et stk trådløst modem. Om du har eldre
modemtype fra GET (Cisco, svart, se bilde over), kan
denne kostnadsfritt byttes til Sagemcom wifi-modem. Om
du har annen modemtype som ikke er levert av GET, kan du
beholde dette, og allikevel få nytt Sagemcom-modem fra
GET. (Dersom du har GET-modem, har du "Get" i
nettverksnavnet.)
- Du får gratis og ubegrenset sky-lagring i "GetSky".
- Du får gratis service og vedlikehold.
Du må fast betale ekstra dersom du i stedet har
- Raskere bredbåndshastighet og/eller
- Enda flere kanaler å velge mellom og/eller
- GET boks II (som bl.a. også har innebygd trådløst
modem og 140 timers opptaksmulighet, og som trengs ved
ekstra høye bredbåndshastigheter) og/eller
- Mer enn en GET-boks (sånn at du for eksempel kan se
TV i flere rom – husk at her er GET-boks Mikro billigst)
og/eller
- Mer enn et stk trådløst modem levert fra GET (noe
som antas helt unødvendig)
Merk også:
- Om du har beholdt gammelt utstyr som du opprinnelig
har fått utlevert fra GET, men som du pga oppgradering
har fått byttet inn i nyere GET-utstyr, kan GET kreve
leie av deg fordi du ikke har tilbakelevert det gamle
utstyret.
- Om du leier film fra GET, vil du bli belastet pr.
filmleie.
- Om du har akseptert gratis tilbud fra GET om høyere
hastighet for en tidsavgrenset periode, må du selv huske
på å si i fra til GET dersom du ikke lenger ønsker dette
tilbudet.
- GET tilbyr også såkalt IP-telefoni, dvs. fasttelefon
over bredbånd/internett. Du kan eksempelvis velge
abonnement ”zero” der du kun betaler for utgående
samtaler, ingen månedsavgift.
IP-telefonen må du kjøpe selv, f.eks. på GET eller på
Elkjøp/Power.
Det finnes IP-telefoner som bl.a. har innebygd
telefonsvarer med opptaksmulighet, bl.a. av merke
Gigaset.
- Dersom du trenger fagfolk fra GET til å montere noe
av "gratisutstyret", må du påregne faktura fra GET for
medgått tid.
For de aller fleste antas ”gratispakka” for nomalbruker å
være fullt ut tilfredsstillende.
Den er ”gratis” for deg, men borettslaget betaler drøye 300
kroner pr. mnd pr andelseier for disse tjenestene – uansett
om du benytter deg av tilbudet eller ikke.
Dersom du har egen "privat" avtale med GET om større
hastighet, utstyr etc., og ønsker å si opp denne, husk at
oppsigelsestiden er inneværende måned samt en måned til.
Ta kontakt med GET om du ønsker å si opp din "private"
GET-avtale.
Enten på tlf 21545454 eller på
www.get.no/kundeservice eller ved personlig frammøte hos
GET i Bjørnstjerne Bjørnsons gate.

Garasjeplan
Bo-andelen i Danvik borettslag inkluderer garasje.
Ingen andelseiere har i sine kontraktspapirer noen avtale om hvor
garasjen skal plasseres.
Det er heller ingen bestemmelser i våre vedtekter om hvem som skal ha hvilken garasjeplass.
Ved fordelingen av de nye garasjene har styret bl.a. vært opptatt av at det
skal være minst mulig gå-avstand fra egen bolig til egen garasjeplass.
det ble også tatt hensyn til hvor andelseier tidligere hadde
garasje.
Andelseierne som har garasje
mot A m Knudsens gate, har - etter eget ønske - beholdt samme garasje/garasjeplass som tidligere.
(Trykk på tegningen over så blir den
større.)
|

Bildene: En underdimensjonert balkongstøtte med dårlig
feste i overkant. Det "rette" trappetrinn-balkongskillet øverst t.h. er sånn det
ikke skal være, balkongskillet under er sånn det skal være (skrått).
Hva med naboens lysforhold når hekken mellom hagene er så høy?
Styrebefaring 2017:
Høye hekker, dårlig framkommelighet, ureglementerte balkongskiller
og underdimensjonerte balkongsstøtter.
Styret var sommeren 2017 på befaring på borettslagets område.
Vi så
på fasader, på balkonger, på utearealer.
Mye er bra, men det er også
"forbedringspotensiale" flere steder.
Fellesarealene, inkludert "hagene", er fellesskapets eiendom. Det
betyr bl.a. at det IKKE er fritt fram å gjøre som du vil her.
Borettslaget
består av 6 sammenkjedede rekker, totalt 37 boliger:
Rekke 1: 36-40
(3 boliger)
Rekke 2: 42-50
(5 boliger)
Rekke 3: 52-64
(7 boliger)
Rekke 4: 66-76
(6 boliger)
Rekke 5: 80-92
(7 boliger)
Rekke 6: 98-114
(9 boliger)
Rekke 1: Ulike
fasadeløsninger på balkonger, mulig med atkomst fra hage til
hage.
Rekke 2:
Spesielt en balkong trengte maling, mulig med atkomst fra hage
til hage. Ankomst-stikkveie til noen av boligene er i dårlig
forfatning.
Rekke 3: Noen
hager er steinlagt og med høydeforskjeller mellom naboene.
Viktig at det beplantes, settes opp et lite gjerde, der fallet
er høyt. Noen legjerder mellom hagene i svært dårlig forfatning.
Mulig med atkomst fra hage til hage. Noen balkong-rekkverk
trengte maling.
Rekke 4: En balkong angrepet av råte, flere ”private” hager med
til dels høye busker som gjorde det umulig å gå gjennom hele
området og besiktige noen av hagene.
Rekke 5: Alle
disse boligene hadde hage i forkant, lett tilgjengelig fra
borettslagets vei. Baksiden av husene har tverrgående balkong-/verandaplank
som i dag neppe ville vært godkjent. Hage på baksiden vender ut
mot skråningen mot jernbane, og brukes ikke.
Rekke 6:
Spesielt en balkong hadde underdimensjonert understøtte. Umulig
å komme til et par av hagene pga mye vegetasjon og/eller høyt
legjerde. Dette kan lett ødelegge solforhold for naboene.
Styret vil
uttrykke følgende:
1. Alt område utenom selve boligen, er fellesareale, for
eksempel hagene. Disse områdene eies av fellesskapet, og skal
derfor – i utgangspunktet - være tilgjengelig for alle. Der
hekker/busker/trær ødelegger denne muligheten, må disse
beskjæres sånn at det er mulig å komme fram fra et område til et
annet. Dette vi også bedre framkommelighet ved for eksempel
brann/ulykke.
Høye
naboskiller kan også gå ut over naboens sol/lysforhold. Utifra
tidligere styreprotokoller, kan en ikke se at slikt er behandlet
verken av styre eller generalforsamling. Det er viktig at høye
hekker, trær, gjerder etc er i samråd med nabo og lovverk. Ved
usikkerhet anbefales å ta kontakt med styret (se bildet).
2. Hekker og trær i nærheten av husveggen øker faren for
soppangrep, noen som igjen går ut over levetiden på panelet. I
slike tilfelle er det viktig at du selv tar initiativ til å
vaske huset ditt. Noen gode råd kan du lese her:
http://www.dinside.no/bolig/slik-vasker-du-huset/61060297..
3. Noen boliger
med seinere utvidede balkonger har underdimensjonerte støtter,
evt. støtter som er dårlig festet til balkongbjelkene. Alle med
utvidede balkonger bør sjekke støttene på sin balkong, evt. be
om hjelp fra styret om råd er ønskelig (se bildet).
4. Fasadeendringer
skal males i husets farge.
Det er ditt ansvar å male på utsatte områder. Styret har maling,
evt gir deg rekvisisjon på maling. Maling til golv er du selv
ansvarlig for å bekoste. Dagens fasademaling har en normal
levetid på ca 12 år, og husene våre ble sist malt i 2008.
5. Balkongrekkverk i 2. etasje er for at både du og naboen
skal ha mulighet for privatliv. på egen balkong. Skille til nabo, skal være
skråstilt, i samme vinkel som
taket. Balkongrekkverkene på bildet over er begge i strid med
hva som ble praktisert da borettslaget var nytt.
Se her hvordan det bør gjøres.
Nye strømmålere - fare for hjerte og
privatliv?
Glitre energi skiftet sommeren 2017
strømmålere hos alle i borettslaget som har egen strømmåler og
abonnement hos dem.
Noen mener at sånne nye strømmålere ikke er helt uproblematiske.
Forskning har vist at de kan forstyrre hjerterytmen.
Enkelte mener de kan føre til ekstra overvåkning. Strømforbruket på
døgnets ulike tider kan fortelle om åssen huset brukes, om det står tomt
etc. Sikkert nyttig informasjon f.eks. for kriminelle, om den skulle
komme på avveie.
Se noen betenkeligheter
her.

Balkongskillene
er for at du og naboen skal få mest mulig privatliv på
balkongen.
Opprinnelig - den gang alle balkonger var ca 110 cm brede - var
balkongskillene skråstilt i samme vinkel som taket (ca 18 grader).
Inntil veggen var høyden ca 180 cm, og ytterst på balkongen var den
ca. 145 cm.
Etter at mange utvidet sin balkong, må også balkongskillene justeres
- litt avhengig av hvordan det er med innsynsforholdene.
En anbefalt løsning er den som vises på bildet. Her er balkongen ca 220
cm bred. Høyden på den rette delen nærmest veggen er i underkant av
180 cm, men skråveggen begynner etter 110 cm og ender ca 145 cm over balkong-golvet der balkongen slutter.
Skilleveggene skal nå være loddrette for å hindre klatring fra barn.

Avslag på utvendig trapp
Høsten 2016 fikk styret søknad om å sette opp utvendig trapp.
Dvs. trapp fra balkong og ned på platting.
Styret mente bl.a. at en sånn trapp ville medføre for store
ikke-ønskede fasadeendringer, og avslo søknaden.
Hva
koster våre boliger?
Statistikk for solgte leiligheter i Danvik borettslag de siste årene:
2010: 2 leiligheter - snittpris kr 2.225.000.
2011: 3 leiligheter - snittpris kr 2.717.000
2012: 6 leiligheter - snittpris kr 2.917.000
2013: 3 leiligheter - snittpris kr 2.898.000
2014: 4 leiligheter - snittpris kr 2.623.750
2015: 2 leiligheter - snittpris kr 3.960.000
2016: 2 leiligheter - snittpris kr 3.765.000
2017: 1 leilighet - "snitt"pris kr 4.850.000
2018: 1 leilighet - "snitt"pris kr 4.400.000
2019: 1 leilighet - "snitt"pris kr 4.375.000

Brannsikringskontroll
På torsdag 29.11.18 foretok styret
årlig brannsikringskontroll i borettslaget. Dvs sjekk av
røykvarslere og brannslukkingsapparat.
Forut for kontrollen var infoskriv sendt ut, og alle andelseiere
hadde fått utdelt to flate batterier.
5 andelseiere ønsket slik kontroll i år. I tillegg ønsket en
andelseier kun sjekk av sitt brannslukkingsapparat. De øvrige
andelseiere opplyste på spørreskjema at de selv allerede hadde
foretatt sånn kontroll, evt at de ville gjøre det i løpet av året.
Ifølge regelverket skal brannslukkingsapparat kontrolleres av
ekspert hvert 5. år. Hvert 10. år skal brannslukkingsapparatet enten
skiftes eller ha grundig service av godkjent ekspert. En gang i
kvartalet bør andelseier selv snu apparatet opp/ned.
Røykvarslere anbefales å skifte hvert 10. år. De bør støvsuges
årlig. Støv kan forsinke reaksjonsevnen. De bør testes en gang i
måneden.
Hos de som ble kontrollert, ble alt funnet i orden.
Alle boliger med eget fyringsanlegg ble i februar/mars
2017 kontrollert av Brannvesenet.
Andelseiere som fikk merknader, og/eller som skal ha ny kontroll
igjen om 4 år, har via styret fått oversendt brev fra Branntilsynet.
Det er viktig at de som er bedt om å korrigere feil/mangler, også
gir Brannvesenet tilbakemelding dersom de har fått pålegg om dette.
I fall ikke, vil de i løpet av året få nytt tilsyn - for egen
regning.
Ellers vil 3 andelseiere få gebyr for ikke å ha meldt fra at de ikke
var hjemme, og 11 andelseiere må ha tilsyn igjen om 4 år.
Hvem
har ansvaret når det lekker?
En beboer har hatt en mindre, synlig vannlekkasje i rør på vaskerom.
Rørlegger ble tilkalt og ordnet opp - dog til dobbel pris, ca.
4.000 kroner, da dette var på en lørdag.
Beboer hevdet borettslagets burde ta regninga, mente borettslaget "eide"
rørene, og henviste bl.a. til en omfattende rørutskifting foretatt i 2010
da rørene i baderomsgolvene ble lagt om - på borettslagets regning.
Styret avventet, tok kontakt både med Huseiernes Landsforbund og NBBO/Byggtek
som - etter gjennomgang av våre vedtekter - mente at dette lå under den
enkelte andelseiers ansvar siden aktuelt beløp var under
egenandel-grensa (kr. 6.000). Vannskader etter stoppekrana (på
vaskerommet) er i sånne tilfelle andelseiers ansvar såfremt rørene ikke er i bærende
konstruksjoner.
Jfr. forøvrig med strømopplegget, der alt ansvar etter hovedsikring også
er den enkelte andelseiers ansvar.
Styret er kjent med at praksis her ofte har vært i strid med våre
vedtekter, men ser ingen grunn til å fortsette med en gal
praksis.
Imidlertid: Ofte kan beboers egen hjemmeforsikring dekke hele/deler av
egenandelen i slike
skadetilfelle.
Dersom skadebeløpet i tilfellet over hadde vært høyere enn egenandelen
på 6000 kroner, ville borettslagets forsikring dekket det ovenstående
beløp. F.eks. skade på 8.000 kr: Du/din hjemmeforsikring dekker 6.000
kroner, borettslagets forsikring dekker 2.000 kroner.

Glassveranda på balkong?
Bildet over er ikke et drivhus, men derimot et ganske rimelig
vinterhage/glassveranda for montering på f.eks. balkong. Dybden er 195
cm, og lengdene er variable. Med lengde på f.eks. 3,83 cm, vil den koste
ca. kr 23.000.
En andelseier ønsket å sette opp en sånn på sin balkong i 2. etasje. I
sin søknad skrev andelseieren bl.a. at deres balkong lå nær vei, at de
var plaget av mye støy og eksos. Løvverk/trær ville - i hvert fall i
sommerhalvåret - stenge for innsyn sånn at den ikke ville fremstå som
mer skjemmende enn mye annet som folk i dag har på sine balkonger.
Styret behandlet søknaden på styremøtet i april 2015. Den ble avslått med
begrunnelse at den ville gi et rotete helhetsinntrykk.
Forut for avslaget hadde vi vært i kontakt med Drammen kommune. Vi fikk
følgende svar fra Naeem Akbar: "Denne innglassingen må kommunen se
nærmere på. Det må innsendes tegninger av eksisterende og fremtidig
situasjon med innglassingen inntegnet. Vi må kunne se helheten av
endringen. Denne innglassingen vil kunne få konsekvens for andre
boenheter og vil følgelig endre uttrykket på fasadene. Tiltaket vil med
stor sannsynlighet bli vurdert som søknadspliktig."
NY VANNLEKKASJE
Natt til 27. oktober 2016 oppsto det en stor vannlekkasje fra
hovedrøret til borettslaget, som også forsyner barnehagen med vann.
Lekkasjen oppsto i kumlokket ved siden av bolig 98, dvs ved
vann-hovedinntaket til borettslaget.
Drammen Drift ble kontaktet ca kl 0900 og ankom borettslaget ca en time
senere. Vannlekkasjen ble stoppet ved at vannet ble pumpet ut av området
under kummen slik at de kunne skru av tilførselen til vann hvor
lekkasjen oppsto.
Drammen Drift beskriver oppdraget på følgende måte «Reparasjon av
vannlekkasje i kum v. nr. 98, inkl. nødvendig oppgraving og
istandsetting. Alle arbeider utføres i henhold til Drammen kommunes
VA-norm».
Når omfanget av vannlekkasjen var identifisert ble vannet slått på igjen
slik at barnehagen og alle beboerne fikk tilgang til vann på
ettermiddagen og tidlig dagen etter. Arbeidet begynte om morgenen fredag
den 28. oktober og nødvendig reparasjon ble gjennomført den dagen. Vann
var derfor tilgjengelig til beboerne innen kl 1600 samme dag.
Det var et betydelig område som måtte graves opp, ca 1 ganger 5 meter,
og selskapet brukte lørdagen til å fylle hullet.
Drammen Drift sendte oss ei regning på kr 75.263 for arbeidert.
Dette inkluderer bl.a. nærmere 20 timer med gravemaskinsarbeid og
over 30 timer med rørleggerarbeid.
Rørene var for gamle til å få forsikringsdekning.

Tilsyn
og feiing
- du betaler!
På styremøtet i mars/17 ble det vedtatt at feiing og tilsyn fra
brannvesenet (Drammensregionens brannvesen) fra 1.1.2018 blir en sak
mellom brannvesenet og den enkelte andelseier.
Dvs. at varsling og kommentarer vedr tilsyn/feiing
går direkte fra brannvesenet til den enkelte andelseier. Faktura sendes
også direkte til den enkelte andelseier fra brannvesenet.
Feiing vil være annethvert år eller sjeldnere
(avhengig av bruksmønster) - mange andelseiere skal ha feiing neste år.
Tilsyn er hvert 4. eller hvert 8. år. Dvs. noen andelseiere vil få nytt
tilsyn i 2021, mens andre kan vente i ytterligere 4 år.
Tilsyn koster ca 1500 kroner, og det er over 500
kr i gebyr dersom du ikke er hjemme og ikke har gitt beskjed.
Feiing koster ca 600 kroner pr. gang. Her kan avtales at du ikke behøver
å være tilstede.
Tilsyn/feiing kan betales med avtalegiro/e-faktura.
Feiinga nå i februar, som et flertall av andelseierne fikk melding
om, er i hovedsak utsatt. Mye snø og vind gjorde feierens arbeidsforhold
ekstra vanskelige, han klarte bare ei husrekke.
De andelseierne som ikke fikk feid som planlagt, vil få ny melding fra
brannvesenet om når feiinga skal finne sted.
Vannregninger direkte fra kommunen

Vann- og kloakkavgift var fra
1.1.17 ikke lenger en del av fellesutgiftene i Danvik
borettslag.
Hvor mye du betaler i vannavgift vil avhenge av ditt forbruk. Viktig at
du leser av vannmåleren når du får melding om dette, vanligvis er
fristen her 15.12.
Du får regning fra Vann-etaten i Drammen kommune to ganger årlig.
Regningene fra kommunen kan betales via avtalegiro/efaktura.
|