MIN MENING:
Hvordan
borettslag ønsker vi?
Boligbyggelagene og borettslagene har fulgt utviklingen i samfunnet.
Fra å være en spydspiss for sosial boligbyggelag, for at
vanskeligstilte skal få et nødvendig og skikkelig tak over hodet til
en rimelig penge, er de nå ofte blitt et sted for folk med litt
ekstra midler som ønsker en mindre uniformert og mer personlig bolig
enn det som opprinnelig var tenkt.
Denne utviklingen er også merkbar her hos oss, i Danvik borettslag.
Vi kan alle se det, for eksempel utvendig, der mange har lagd større
verandaer, noen steder med ulike mål og design. I mange boliger er
det også utført store innvendige ombygninger, dessverre ikke alle
like heldige. I en sånn situasjon kan det eksempelvis – i parantes
bemerket - være betimelig å diskutere borettslagets
vedlikeholdsansvar fordi ombygninger, ofte gjort uten at styret er
blitt konsultert, også kan få følger for boligenes grunnleggende
konstruksjon.
I den grad vi
ønsker felles retningslinjer på sånne felt, har de ulike styrer i
vårt borettslag, snarere vært ”etter snar” enn ”føre var”, eller
overhodet ikke brydd seg. Her gjenspeiles også samfunnets endringer,
fra en mer ”kollektivistisk” livsstil i etterkrigsårene, til våre
dagers større vekt på individets, andelseiernes, ”frihet”.
Dagens borettslags-styre preges også av dette. Vi er i
utgangspunktet positive til nye og spennende måter å utnytte boligen
på, men vi synes samtidig at det er viktig at dette gjøres fagmessig
og skjer uten viktige innvendinger fra øvrige andelseiere.
Eksempelvis har vi ved søknader om terrasser/plattinger i forkant av
boligene, vært opptatt av at søknad skal innleveres på forhånd og
også å høre naboenes mening før det tas avgjørelse.
I fjor fikk
styret forespørsel fra en andelseier om hvilket syn vi hadde på
delvis innglassert balkong, dvs en slags ”vinterhage”. Styret var
negative fordi vi bl.a. syntes det presenterte forslag, virket
rotete. Forslaget var ikke ”integrert” i boligen, i balkongen.
Nylig har vi mottatt søknad om trapp fra balkong til hage. En sånn
trapp vil utvilsomt øke hagens, og balkongens, bruksområde. Men: I
og med at dette med trapp her tidligere ikke har vært aktuelt i vårt
borettslag, har styret vedtatt å utsette behandlingen av saken. Vi
ønsker først å høre andelseiernes mening før vi fatter noe endelig
vedtak. Et positivt – eller negativt - vedtak her, vil naturlig nok
også få følger for evt seinere søknader. Du kan lese mer om denne
trappen både på dette infoskrivet (se baksida) og på våre oppdaterte
nettsider.
Selv ønsket jeg – like etter at jeg i 1990 flyttet inn i Danvik
borettslag – å erstatte deler av lilletaket med en liten
kjøkkenbalkong. Men, jeg sendte ingen søknad. Hva skulle jeg, som
B-menneske, med morgensol? Så, for meg ble det med idéen.
I et
borettslag er alt uteareal felles eiendom. Det er bare egen bolig
som andelseieren har bruksretten over. Dette betyr at utearealene
som vi disponerer til ”privat” bruk, egentlig ikke er våre, men
fellesskapets. Styret er her suverene til å treffe beslutninger,
uansett hvor ”klok” eller ”dum” beslutningen kan synes å være. Som
andelseier har du imidlertid mulighet til å overprøve en
styrebeslutning gjennom å ta saken opp på generalforsamlingen – som
alltid er borettslagets høyeste myndighet.
Vi i dagens styre ser det som viktig å søke og holde andelseierne
orientert om hva som rører seg, om hva som til enhver tid er på
gang. Til flere innspill og reaksjoner vi får, til større er
sjansene for at de beslutninger vi fatter også er i tråd med
flertallets synspunkter.
Jan Christensen, styreleder
Tidligere "Min Mening"er:

Tegningen er ment å illustrere at vi er blitt et multikulturelt
borettslag. Her bor det både folk med røtter fra Kosova, USA, Kenya,
Peru, Bosnia, Romania, Iran og - Sverige.
Si ifra om vi har glemt noen.
BUSKERUD BLIKK:
Alt arbeid inne på andelseiernes
loft og tak skal nå være ferdigstilt. Siste regning ble betalt 1.7.16.
Vi har reklamasjonsrett på det utførte arbeidet - husk å meld ifra
til styret om du oppdager mangler.
|
Hvem gjør hva i styret?
Faste oppgaver i styret, kontakt med samarbeidspartnere etc søkes
fordelt på flere av styrets medlemmer. Vi ønsker å dele litt på
arbeidsoppgaver og ansvar.
Folk som velges i styret, veit da også litt mer om hva som kan være
aktuelle styreoppgaver.
Uansett arbeidsfordeling, vil alltid styreleder ha et overordnet ansvar.
Referat fra styremøtene finner du her.
Jan Christensen, styreleder, nr 40, tlf 47335127
Ansvarsområder: Fordele arbeidsoppgaver i styret, lage forslag til
møtekalender, innkalling, ledelse og etterarbeid styremøter, brevarkiv
og korrespondanse, intern-info til andelseierne, redigere borettslagets
interne hjemmesider og infoskriv, godkjenne fakturaer og utbetalinger,
ajourføre beboerarkiv, godkjenne og velkomme nye andelseiere, lage
utkast til årsberetning, kontaktperson til NBBO, If forsikring, Drammen
kommune/Vannverket og Huseiernes Landsforbund.
Haakon
Johansen, nestleder, nr 36, tlf 40106761
Ansvarsområder: Nestleder, godkjenne fakturaer, fortløpende
regnskapskontroll, lage budsjettforslag, kontaktperson til Teknisk
Utvalg, DnB og Get. Leder for Prosjektgruppe garasjer.
Geir
Forbord, styremedlem, nr 64, tlf 98018011
Ansvarsområder: Dugnadsansvarlig, ansvarlig for stell av utearealer herunder
lekeplass. Utlevering/kontroll med rekvisisjoner, regnskap med og
oversikt over borettslagets eiendeler, ansvarlig for at mindre
vedlikeholdsoppgaver utføres. Redigere borettslagets eksterne hjemmesider.
Evt kontakt med NBBO/vaktmestertjenester i forbindelse med
gressklipping. Avlesning av felles strømmålere - kontakt med EB-nett/Hafslund
og Firma Sand for snømåking/strøing, samt PROisp internett.
Mette
Løvgren, styremedlem, nr 88, tlf 40209134
Ansvarsområder: HMS
(Helse/Miljø/Sikkerhet)-arbeid, kjelleransvarlig, kontaktperson til Rfd
(søppeltømming).
Nina
Cecilie
Lange, styremedlem nr 56, tlf 92467184
Ansvarsområde: Kontaktperson til ABC-skadedyrkontroll, Trygg og Sikker brannsikring
og Drammensregionens brannvern. Dugnads/HMS-assistent.
Dessuten:
Samlet styre behandler alle søknader, inkludert søknad om dyrhold.
Dersom styreleder tilrår avslag på ny andelseier, tas også dette opp til
endelig avgjørelse i styret.
Referat fra styremøter går på omgang, men godkjennes av møteleder før
utsending.
Det er ønskelig at Teknisk utvalg utarbeider vedlikeholdsplaner og er pådriver i
gjennomføring, samt at de ajourfører liste over
aktuelle, anbefalte håndverkere.
Beboer Grindheim i nr 90 har påtatt seg å holde oppsyn med kjeller,
bl.a. stenge av kjellervifta for vinteren.
Styrets varamedlemmer er ansvarlige for å arrangere beboerfesten i
august.
Hvem har tilgang
til hva? Hvem har rett til hva? |
Styre-leder |
Styre-medlemmer |
Vara-medlemmer |
Andels-eiere |
Borettslagets postkasse, tlf/sms
(1. Strøm Terrasse 40, tlf 47335127) |
x |
|
|
|
Borettslagets epostkonto (danvikbl@hotmail.com) |
x |
x |
|
|
Boligbyggelags-Portalen* (https://nbbo.portal.bbl.no/) |
x |
x |
x |
|
Borettslagets interne nettsider (www.danvikbl.no/beboer.htm) |
x |
x |
x |
x |
Borettslagets interne infoskriv (papir) |
x |
x |
x |
x |
Dagsorden m/vedlegg til generalforsamling |
x |
x |
x |
x |
Møte- og stemmerett på generalforsamling |
x |
x |
x |
x |
Protokoll fra generalforsamling |
x |
x |
x |
x |
Dagsorden m/vedlegg til styremøte |
x |
x |
x |
|
Offisielt referat fra styremøte |
x |
x |
x |
|
Uoffisielt referat fra styremøte |
x |
x |
x |
x |
Honorar for verv |
x |
x |
|
|
Møteplikt på styremøte |
x |
x |
|
|
Møterett på styremøter |
x |
x |
x |
|
Forslagsrett til styremøte |
x |
x |
x |
x |
Stemmerett på styremøte |
x |
x |
|
|
* Portalen er NBBO
(Nedre Buskerud Boligbyggelag) sin informasjonsportal. Her ligger også fakturaer
og fortløpende oversikt over borettslagets løpende inntekter og
utgifter samt borettslagsdokumenter.

Protokoll - ordinær
generalforsamling 2016
- finner du
her. Og bildet fra generalforsamlinga, over, får du større ved å klikke på det.
22 andelseiere var representert på generalforsamlinga.
|

Åpenhet
og møter
Innkalling til styremøter sendes styremedlemmer og
varamedlemmer.
Styremedlemmer samt
forretningsfører/NBBO får tilsendt fullstendig referat fra
styremøtene.
Øvrige andelseiere får et mest mulig fullstendig referat - på
borettslagets hjemmesider.
Evt. omskrivninger er i hovedsak gjort ut i fra:
- At vi vil skjule personlige
forhold som vi anser taushetsbelagte.
- At vi vil gjøre språk/setninger/saker mest mulig klare og forståelige.
Navn på nye andelseiere i borettslaget, samt innvilgelse av dyrhold, vil
bli offentliggjort da vi anser at dette er av allmenn interesse.
Når folk selv henvender seg til styret med saker som de ønsker tatt opp, kan
dette også bli offentliggjort helt/delvis - i anonymisert form.
Enten i
styrereferatet, eller under
"Spørsmål&Svar".
Vi håper sånn offentliggjøring vil øke interessen for hva som foregår i
borettslaget.
-
Dersom du lurer på noe vedr. referatet, har kommentarer etc,
kontakt gjerne styret eller kom med dine spørsmål/synspunkter på våre nettsider.
-
Dersom du vil ha saker tatt opp på styremøtet, bruk enten postkassa til
styreleder (Christensen i nr 40) eller send oss en e-post:
danvikbl@hotmail.com.
Frist: Ei uke før styremøtet.
Bare styrets 5 medlemmer har tilgang til borettslagets
e-postkonto.
Oversikt over ordinære styremøtedatoer
finner du på Aktuelt-sida, til venstre, under "Kalender".
For styreperioden 2016/17 er planlagt 6 ordinære styremøter.
STYREMØTE-REFERATER
OG
REFERATER FRA MØTER
I TEKNISK UTVALG
KLIKK HER. |
Teknisk
Utvalg
Teknisk
Utvalg er oppnevnt av styret og kommer med vurderinger og anbefalinger
til styret. Utvalget avholder egne møter, og styret er representert på
utvalgets møter. Hensikten med utvalget er i større grad å bruke
den tekniske ekspertise som allerede finnes blant andelseierne.
Det kan spare borettslaget for dyr
ekstern konsulenthjelp.
Retningslinjer for Teknisk Utvalg i Danvik
Borettslag
(Vedtatt på styremøte 5.5.14)
1 – BAKGRUNN OG FORMÅL
Teknisk utvalg (TU) er etablert for å bistå Styret i Danvik Borettslag (DBL)
i tekniske saker.
Ved bruk av borettslagets egne ressurser framfor ekstern bistand, kan
utgifter reduseres.
2 – OPPDRAGSGIVER
TU mottar arbeidsoppgaver fra styret, men kan også foreslå egnede
oppgaver for Styret.
3 – ORGANISERING/, DELTAKERE
- TU består av 2 – 5 medlemmer med egnet bakgrunn. Medlemmene
oppnevnes/suppleres av styret.
- TU velger selv sin leder.
- TUs medlemmer oppnevnes for en periode på 3 år.
- Styreleder (evt. annet medlem av styret) har rett til å delta på TUs
møter.
- TU tar ikke beslutninger på vegne av DBL.
- TU legger sine forslag frem for Styret.
- Styret gis skriftlig beskjed dersom medlem av TU ønsker å fratre.
4 - AKTUELLE ARBEIDSOPPGAVER
- Rådgivende organ for Styret i tekniske
saker, herunder å gi råd og veiledning slik at eksisterende
bygningsmasse forvaltes på en best mulig måte.
- Foreslå å innhente ekstern hjelp når behov, og om større DBL-oppgaver
bør organiseres som prosjekter.
- Utarbeide vedlikeholdsplaner med kostnadsoverslag, evt. etter
forutgående ekstern bistand.
- Bidra til fremdrift i arbeidet med vedlikehold av DBL.
- Foreslå dugnadsoppgaver
- Bistå Styret ved anbudsinnhenting
- Bistå med oppfølging av byggeledere og entreprenører når arbeid
utføres av eksterne tilbydere.
- Utarbeide oversikt over hvilke garantier ulike leverandører har gitt
borettslaget.
5 – EVENTUELLE RAMMEBETINGELSER
- TUs utgifter forhåndsgodkjennes av styret. Eventuelt honorar vedtas av
Generalforsamlingen.
- Det forutsettes at Styret oversender tekniske saker til behandling i
TU.
- TU gir skriftlig beskjed til Styret dersom utvalget av
kapasitetsmessige grunner ikke kan påta seg mottatte arbeidsoppgaver.
6 – RAPPORTERING
- Styret inkluderer beretning fra TU i sin årsberetning.
- Alle møter skal referatføres og møtereferatene sendes TUs medlemmer og
Styreleder.
- TUs arbeid skal være transparent og så langt mulig offentlig for
andelseierne.

Vedlikeholdsplanen.
Teknisk utvalg lagde i januar 2015 vedlikeholdsplan for
Danvik borettslag, se
her.
Vedlikeholdsplanen som Byggtek utarbeidet i 2012 - "BEVAR" - finner du
her. |