DANVIK BORETTSLAG
STYRENYTT  -  03.02.2017

AKTUELT  -  STYRENYTT  -  BONYTT  -  FOTOALBUM  -  VIKTIG INFO  -  HMSSPØRSMÅL&SVAR  -  INNHOLD

MIN MENING:
Hvordan borettslag ønsker vi?

Boligbyggelagene og borettslagene har fulgt utviklingen i samfunnet.
Fra å være en spydspiss for sosial boligbyggelag, for at vanskeligstilte skal få et nødvendig og skikkelig tak over hodet til en rimelig penge, er de nå ofte blitt et sted for folk med litt ekstra midler som ønsker en mindre uniformert og mer personlig bolig enn det som opprinnelig var tenkt.
Denne utviklingen er også merkbar her hos oss, i Danvik borettslag.
Vi kan alle se det, for eksempel utvendig, der mange har lagd større verandaer, noen steder med ulike mål og design. I mange boliger er det også utført store innvendige ombygninger, dessverre ikke alle like heldige. I en sånn situasjon kan det eksempelvis – i parantes bemerket - være betimelig å diskutere borettslagets vedlikeholdsansvar fordi ombygninger, ofte gjort uten at styret er blitt konsultert, også kan få følger for boligenes grunnleggende konstruksjon.

I den grad vi ønsker felles retningslinjer på sånne felt, har de ulike styrer i vårt borettslag, snarere vært ”etter snar” enn ”føre var”, eller overhodet ikke brydd seg. Her gjenspeiles også samfunnets endringer, fra en mer ”kollektivistisk” livsstil i etterkrigsårene, til våre dagers større vekt på individets, andelseiernes, ”frihet”.
Dagens borettslags-styre preges også av dette. Vi er i utgangspunktet positive til nye og spennende måter å utnytte boligen på, men vi synes samtidig at det er viktig at dette gjøres fagmessig og skjer uten viktige innvendinger fra øvrige andelseiere. Eksempelvis har vi ved søknader om terrasser/plattinger i forkant av boligene, vært opptatt av at søknad skal innleveres på forhånd og også å høre naboenes mening før det tas avgjørelse.

I fjor fikk styret forespørsel fra en andelseier om hvilket syn vi hadde på delvis innglassert balkong, dvs en slags ”vinterhage”. Styret var negative fordi vi bl.a. syntes det presenterte forslag, virket rotete. Forslaget var ikke ”integrert” i boligen, i balkongen.
Nylig har vi mottatt søknad om trapp fra balkong til hage. En sånn trapp vil utvilsomt øke hagens, og balkongens, bruksområde. Men: I og med at dette med trapp her tidligere ikke har vært aktuelt i vårt borettslag, har styret vedtatt å utsette behandlingen av saken. Vi ønsker først å høre andelseiernes mening før vi fatter noe endelig vedtak. Et positivt – eller negativt - vedtak her, vil naturlig nok også få følger for evt seinere søknader. Du kan lese mer om denne trappen både på dette infoskrivet (se baksida) og på våre oppdaterte nettsider.
Selv ønsket jeg – like etter at jeg i 1990 flyttet inn i Danvik borettslag – å erstatte deler av lilletaket med en liten kjøkkenbalkong. Men, jeg sendte ingen søknad. Hva skulle jeg, som B-menneske, med morgensol? Så, for meg ble det med idéen.

I et borettslag er alt uteareal felles eiendom. Det er bare egen bolig som andelseieren har bruksretten over. Dette betyr at utearealene som vi disponerer til ”privat” bruk, egentlig ikke er våre, men fellesskapets. Styret er her suverene til å treffe beslutninger, uansett hvor ”klok” eller ”dum” beslutningen kan synes å være. Som andelseier har du imidlertid mulighet til å overprøve en styrebeslutning gjennom å ta saken opp på generalforsamlingen – som alltid er borettslagets høyeste myndighet.
Vi i dagens styre ser det som viktig å søke og holde andelseierne orientert om hva som rører seg, om hva som til enhver tid er på gang. Til flere innspill og reaksjoner vi får, til større er sjansene for at de beslutninger vi fatter også er i tråd med flertallets synspunkter.

Jan Christensen, styreleder

 

Tidligere "Min Mening"er:




Tegningen er ment å illustrere at vi er blitt et multikulturelt borettslag. Her bor det både folk med røtter fra Kosova, USA, Kenya, Peru, Bosnia, Romania, Iran og - Sverige.
Si ifra om vi har glemt noen.


BUSKERUD BLIKK:
Alt arbeid inne på andelseiernes  loft og tak skal nå være ferdigstilt. Siste regning ble betalt 1.7.16. Vi har reklamasjonsrett på det utførte arbeidet - husk å meld ifra til styret om du oppdager mangler.

Hvem gjør hva i styret?

Faste oppgaver i styret, kontakt med samarbeidspartnere etc søkes fordelt på flere av styrets medlemmer. Vi ønsker å dele litt på arbeidsoppgaver og ansvar. Folk som velges i styret, veit da også litt mer om hva som kan være aktuelle styreoppgaver. Uansett arbeidsfordeling, vil alltid styreleder ha et overordnet ansvar.
Referat fra styremøtene finner du her.


Jan Christensen, styreleder, nr 40, tlf 47335127
Ansvarsområder: Fordele arbeidsoppgaver i styret, lage forslag til møtekalender, innkalling, ledelse og etterarbeid styremøter, brevarkiv og korrespondanse, intern-info til andelseierne, redigere borettslagets interne hjemmesider og infoskriv, godkjenne fakturaer og utbetalinger, ajourføre beboerarkiv, godkjenne og velkomme nye andelseiere, lage utkast til årsberetning, kontaktperson til NBBO, If forsikring, Drammen kommune/Vannverket og Huseiernes Landsforbund.

 


Haakon Johansen, nestleder, nr 36, tlf 40106761
Ansvarsområder:  Nestleder, godkjenne fakturaer, fortløpende regnskapskontroll, lage budsjettforslag, kontaktperson til Teknisk Utvalg, DnB og Get. Leder for Prosjektgruppe garasjer.
 



 


Geir Forbord, styremedlem, nr 64, tlf 98018011
Ansvarsområder: Dugnadsansvarlig, ansvarlig for stell av utearealer herunder lekeplass.  Utlevering/kontroll med rekvisisjoner, regnskap med og oversikt over borettslagets eiendeler, ansvarlig for at mindre vedlikeholdsoppgaver utføres.  Redigere borettslagets eksterne hjemmesider. Evt kontakt med NBBO/vaktmestertjenester i forbindelse med gressklipping. Avlesning av felles strømmålere - kontakt med EB-nett/Hafslund og Firma Sand for snømåking/strøing, samt PROisp internett.
 


Mette Løvgren, styremedlem, nr 88, tlf 40209134
Ansvarsområder:
HMS (Helse/Miljø/Sikkerhet)-arbeid, kjelleransvarlig, kontaktperson til Rfd (søppeltømming).




 


Nina Cecilie Lange, styremedlem nr 56, tlf 92467184
Ansvarsområde: Kontaktperson til ABC-skadedyrkontroll, Trygg og Sikker brannsikring og Drammensregionens brannvern. Dugnads/HMS-assistent.




 


Dessuten: Samlet styre behandler alle søknader, inkludert søknad om dyrhold.
Dersom styreleder tilrår avslag på ny andelseier, tas også dette opp til endelig avgjørelse i styret.
Referat fra styremøter går på omgang, men godkjennes av møteleder før utsending.
Det er ønskelig at Teknisk utvalg utarbeider vedlikeholdsplaner og er pådriver i gjennomføring, samt at de ajourfører liste over aktuelle, anbefalte  håndverkere.
Beboer Grindheim i nr 90 har påtatt seg å holde oppsyn med kjeller, bl.a. stenge av kjellervifta for vinteren.
Styrets varamedlemmer er ansvarlige for å arrangere beboerfesten i august.
 


 
Hvem har tilgang til hva?   Hvem har rett til hva? Styre-leder Styre-medlemmer Vara-medlemmer Andels-eiere
Borettslagets postkasse, tlf/sms  
(1. Strøm Terrasse 40, tlf 47335127)
x      
Borettslagets epostkonto (danvikbl@hotmail.com) x x    
Boligbyggelags-Portalen*  (https://nbbo.portal.bbl.no/) x x x  
Borettslagets interne nettsider (www.danvikbl.no/beboer.htm) x x x x
Borettslagets interne infoskriv (papir) x x x x
Dagsorden m/vedlegg til generalforsamling  x x x x
Møte- og stemmerett på generalforsamling x x x x
Protokoll fra generalforsamling x x x x
Dagsorden m/vedlegg til styremøte x x x  
Offisielt referat fra styremøte x x x  
Uoffisielt referat fra styremøte x x x
Honorar for verv x x    
Møteplikt på styremøte x x    
Møterett på styremøter x x x  
Forslagsrett til styremøte x x x x
Stemmerett på styremøte x x    

* Portalen er NBBO (Nedre Buskerud Boligbyggelag) sin informasjonsportal. Her ligger også fakturaer og fortløpende oversikt over borettslagets løpende inntekter og utgifter samt borettslagsdokumenter.
 




Protokoll - ordinær generalforsamling 2016
- finner du her. Og bildet fra generalforsamlinga, over, får du større ved å klikke på det. 22 andelseiere var representert på generalforsamlinga.
 





Åpenhet og møter

Innkalling til styremøter sendes styremedlemmer og varamedlemmer.
Styremedlemmer samt forretningsfører/NBBO får  tilsendt fullstendig referat fra styremøtene.
Øvrige andelseiere får et mest mulig fullstendig referat - på borettslagets hjemmesider.

Evt. omskrivninger er i hovedsak gjort ut i fra:
- At vi vil skjule personlige forhold som vi anser taushetsbelagte.
- At vi vil gjøre språk/setninger/saker mest mulig klare og forståelige.
Navn på nye andelseiere i borettslaget, samt innvilgelse av dyrhold, vil bli offentliggjort da vi anser at dette er av allmenn interesse.

Når folk selv henvender seg til styret med saker som de ønsker tatt opp, kan dette også bli offentliggjort helt/delvis - i anonymisert form.
Enten i styrereferatet, eller under  "Spørsmål&Svar".
Vi håper sånn offentliggjøring vil øke interessen for hva som foregår i borettslaget.

- Dersom du lurer på noe  vedr. referatet, har kommentarer etc, kontakt gjerne styret eller kom med dine spørsmål/synspunkter på våre nettsider.
- Dersom du vil ha saker tatt opp på styremøtet, bruk enten postkassa til styreleder (Christensen i nr 40) eller send oss en e-post: danvikbl@hotmail.com.
Frist: Ei uke før styremøtet.
Bare styrets 5 medlemmer har tilgang til borettslagets e-postkonto.

Oversikt over ordinære styremøtedatoer finner du på Aktuelt-sida, til venstre, under "Kalender".
For styreperioden 2016/17 er planlagt 6 ordinære styremøter.

 


STYREMØTE-REFERATER
OG REFERATER FRA MØTER
I TEKNISK UTVALG
 

KLIKK HER.


Teknisk Utvalg

Teknisk Utvalg er oppnevnt av styret og kommer med vurderinger og anbefalinger til styret. Utvalget avholder egne møter, og styret er representert på utvalgets møter. Hensikten med utvalget er i større grad å bruke den tekniske ekspertise som allerede finnes blant andelseierne.
Det kan spare borettslaget for dyr ekstern konsulenthjelp.


Retningslinjer for Teknisk Utvalg i Danvik Borettslag
(Vedtatt på styremøte 5.5.14)

1 – BAKGRUNN OG FORMÅL

Teknisk utvalg (TU) er etablert for å bistå Styret i Danvik Borettslag (DBL) i tekniske saker. 
Ved bruk av borettslagets egne ressurser framfor ekstern bistand, kan utgifter reduseres. 


2 – OPPDRAGSGIVER

TU mottar arbeidsoppgaver fra styret, men kan også foreslå egnede oppgaver for Styret. 


3 – ORGANISERING/, DELTAKERE 

- TU består av 2 – 5 medlemmer med egnet bakgrunn. Medlemmene oppnevnes/suppleres av styret.
- TU velger selv sin leder. 
- TUs medlemmer oppnevnes for en periode på 3 år. 
- Styreleder (evt. annet medlem av styret) har rett til å delta på TUs møter.
- TU tar ikke beslutninger på vegne av DBL.  
- TU legger sine forslag frem for Styret. 
- Styret gis skriftlig beskjed dersom medlem av TU ønsker å fratre. 

4 - AKTUELLE ARBEIDSOPPGAVER
- Rådgivende organ for Styret i tekniske saker, herunder å gi råd og veiledning slik at eksisterende bygningsmasse forvaltes på en best mulig måte. 
- Foreslå å innhente ekstern hjelp når behov, og om større DBL-oppgaver bør organiseres som prosjekter.
- Utarbeide vedlikeholdsplaner med kostnadsoverslag, evt. etter forutgående ekstern bistand.
- Bidra til fremdrift i arbeidet med vedlikehold av DBL.
- Foreslå dugnadsoppgaver
- Bistå Styret ved anbudsinnhenting
- Bistå med oppfølging av byggeledere og entreprenører når arbeid utføres av eksterne tilbydere. 
- Utarbeide oversikt over hvilke garantier ulike leverandører har gitt borettslaget.
 
5 – EVENTUELLE RAMMEBETINGELSER 

- TUs utgifter forhåndsgodkjennes av styret. Eventuelt honorar vedtas av Generalforsamlingen. 
- Det forutsettes at Styret oversender tekniske saker til behandling i TU. 
- TU gir skriftlig beskjed til Styret dersom utvalget av kapasitetsmessige grunner ikke kan påta seg mottatte arbeidsoppgaver. 


6 – RAPPORTERING 

- Styret inkluderer beretning fra TU i sin årsberetning.
- Alle møter skal referatføres og møtereferatene sendes TUs medlemmer og Styreleder. 
- TUs arbeid skal være transparent og så langt mulig offentlig for andelseierne.
 


Vedlikeholdsplanen.
Teknisk utvalg lagde i januar 2015  vedlikeholdsplan for Danvik borettslag, se her. Vedlikeholdsplanen som Byggtek utarbeidet i 2012 - "BEVAR" - finner du her.

Danvik borettslag c/o Christensen, 1. Strøm terrasse 40, 3046 Drammen. Tlf 47335127 - danvikbl@hotmail.com