Danvik  borettslag
*TEKNISK UTVALG


   BORETTSLAGSLOVEN - BORETTSLAGSVEDTEKTER - HUSORDENSREGLER   


VEDLIKEHOLDSPLAN

Teknisk utvalg har lagd forslag til vedlikeholdsplan for borettslaget. Planen kartlegger viktige vedlikeholdsoppgaver som bør utføres i den kommende ti-årsperiode.
Planen kommer med forslag, men ikke med prislapp på hva de ulike
tiltakene er beregnet til å koste.
Planen er så fersk at den enda ikke er diskutert i styret.
Du finner planen her.
Vi setter pris på kommentarer/synspunkter fra flest mulig av beboerne.
Enten for offentliggjøring på nettsidene eller kun beregnet for Styret, evt. Teknisk utvalg.




Retningslinjer for Teknisk Utvalg i Danvik Borettslag
 

1 – BAKGRUNN OG FORMÅL
Teknisk utvalg (TU) er etablert for å bistå Styret i Danvik Borettslag (DBL) i tekniske saker.
Ved bruk av borettslagets egne ressurser framfor ekstern bistand, kan utgifter reduseres. 

2 – OPPDRAGSGIVER
TU mottar arbeidsoppgaver fra styret, men kan også foreslå egnede oppgaver for Styret. 

3 – ORGANISERING/DELTAKERE
- TU består av 2 – 5 medlemmer med egnet bakgrunn. Medlemmene oppnevnes/suppleres av styret.
- TU velger selv sin leder.
- TUs medlemmer oppnevnes for en periode på 3 år.
- Styreleder (evt. annet medlem av styret) har rett til å delta på TUs møter.
- TU tar ikke beslutninger på vegne av DBL. 
- TU legger sine forslag frem for Styret.
- Styret gis skriftlig beskjed dersom medlem av TU ønsker å fratre. 

4 - AKTUELLE ARBEIDSOPPGAVER
- Rådgivende organ for Styret i tekniske saker, herunder å gi råd og veiledning slik at eksisterende bygningsmasse forvaltes på en best mulig måte.
- Foreslå å innhente ekstern hjelp når behov, og om større DBL-oppgaver bør organiseres som prosjekter.
- Utarbeide vedlikeholdsplaner med kostnadsoverslag, evt. etter forutgående ekstern bistand.
- Bidra til fremdrift i arbeidet med vedlikehold av DBL.
- Foreslå dugnadsoppgaver
- Bistå Styret ved anbudsinnhenting
- Bistå med oppfølging av byggeledere og entreprenører når arbeid utføres av eksterne tilbydere.
- Utarbeide oversikt over hvilke garantier ulike leverandører har gitt borettslaget. 

5 – EVENTUELLE RAMMEBETINGELSER
- TUs utgifter forhåndsgodkjennes av styret. Eventuelt honorar vedtas av Generalforsamlingen.
- Det forutsettes at Styret oversender tekniske saker til behandling i TU.
- TU gir skriftlig beskjed til Styret dersom utvalget av kapasitetsmessige grunner ikke kan påta seg mottatte arbeidsoppgaver.
 

6 – RAPPORTERING
- Styret inkluderer beretning fra TU i sin årsberetning.
- Alle møter skal referatføres og møtereferatene sendes TUs medlemmer og Styreleder.
- TUs arbeid skal være transparent og så langt mulig offentlig for andelseierne.

 

Ovennevnte retningslinjer ble vedtatt på styremøte 5.5.14.
Følgende medlemmer ble av styret oppnevnt for en tre-års periode:

  • Kristi Nyblin
    (nr. 112 - tlf 48273098)

  • Geir Enersen (nr 46)

  • Einar Fossberg (nr 38)

Kristi Nyblin er valgt til leder for utvalget.


Møte i Teknisk Utvalg 13.01.2015


Sted: 1. Strøm Terrasse 112
Tilstede: Kristi Nyblin, Einar Fossberg, Geir Enersen, Haakon Johansen (fra styret).

1. Åpning.
Hensikten med møte var å medta innspill fra TU i vedlikeholdsplanen, og deretter godkjenne planen.

Innspill og kommentarer

2. Anbefalte tiltak i planen er nettopp det, anbefalinger ut i fra TUs fagkunnskap, og ikke en teknisk beskrivelse på utførelse. Før styret igangsetter tiltak bør alltid en uavhengig vurdering av fagpersoner utføres.

3. Det er uenighet i TU
om tidspunkt og fremgangsmåte for utskifting av vinduer. Det ble diskutert frem og tilbake om det er riktig å skifte ut alle vinduer på en gang eller skifte ut gradvis. Hvorvidt det er smart å kun skifte ut glass i vinduer som er ca 35 år ble også diskutert. Karmer, tettelister og hengsler vil heller ikke holde for alltid. Tidspunkt for utskifting av vinduer (ikke kun glass) er derfor ikke medtatt i planen, da det bør foretas en uavhengig vurdering av vinduer (ikke kun vurdering av glassmester som ønsker et oppdrag med å skifte glass). Styret bør også diskutere prinsippet om utskifting av alt på en gang eller gradvis utskifting. Det presiseres at ingen i TU mener at det haster med vindusutskifting, men at styret bør ta stilling til tidspunkt og metode, og tenke seg om det er smart å bruke mye penger på å skifte glass i gamle karmer.

4. Generelt bør utvendige vedlikehold
som borettslaget har ansvar for ikke utføres av beboere for å sikre riktig og lik utførelse, og pga hms-krav. F eks bør man ikke male ytterveggene selv.

5. Det ble kommentert
at tilstanden på asfalt forverres pga bruk av for tunge brøytemaskiner.

6. Vedlikeholdsplanen
er nå revidert ihht innspillene i møtet, og dermed godkjent av TU.

Kristi, referent
 


Møte i Teknisk Utvalg  09.09.14

Sted: 1. Strøm Terrasse 112
Tilstede: Kristi Nyblin, Einar Fossberg, Haakon Johansen (fra styret).
Forfall: Geir Enersen

1.     Åpning.  
Hensikten med møte var å gå gjennom utkast til vedlikeholdsplan og bli enige om hvilken form planen skal ha. 

2.     Kjeller.
Kristi og Einar har hatt en befaring i kjelleren i sommer for å kartlegge tilstanden. Kjelleren ble ikke vurdert i vedlikeholdsplanen utarbeidet av BBL Byggtek i 2012. 

3.     Vedlikeholdsplan.
- Forslag til vedlikeholdstiltak ble gjennomgått i møtet. Tilbakemelding fra styret (v/Johansen) var at de ønsker en vedlikeholdsplan bygget opp ihht bygningsdelstabellen slik at også bygningsdeler som ikke har behov for tiltak vises i planen. Dette for å få en oversikt slik at eventuelle problemområder ikke blir uteglemt.
- Styret ønsker at planen i første omgang viser aktuelle vedlikeholdstiltak fordelt på de neste 10 årene. Kostander til tiltakene blir ikke medtatt nå, da styret først ønsker å vurdere aktuelle tiltak og prioritere hva det skal jobbes videre med.
- Forslag til vedlikeholdsplan med tiltak sendes styret innen neste styremøte 14. oktober
(fristen ble dessverre ikke overholdt, sendes før styremøte i november)

4.     Forprosjekt garasjer og parkering.
Utarbeidelse av et forprosjekt for nye garasjer og parkeringsplasser er ett av tiltakene. Kristi formidler kontaktperson i arkitektfirma i Drammen som styret kan kontakte hvis ønskelig. (Arkitektgruppen Drammen AS)

Kristi, referent



Møte i Teknisk Utvalg 3.6.14.
Sted: 1. Strøm Terrasse 40
Tilstede: Kristi Nyblin, Geir Enersen, Einar Fossberg, Jan Christensen (fra styret).

1.     Åpning.
Styreleder ønsket velkommen.
Styret utpeker medlemmer i Teknisk Utvalg for en periode på 3 år. Styret kan ikke avsette medlemmer. Medlemmer kan dog trekke seg før tiden. Utvalget velger selv egen leder – og bestemmer selv leders funksjonstid. En fra styret, for eksempel leder, kan delta på utvalgets møter.
Enighet om at TUs oppgave skulle være borettslagets vedlikehold.
Orienterte om vedtatte nye honorarsatser fra styret (175 kr/t) som gjelder for beboere som utfører praktisk arbeide for borettslaget.

2.     Luftepiper/luftehatter.
Styreleder orienterte.
Buskerud Blikk har godtatt å sette opp luftepiper/luftehatter, som opprinnelig bestemt i anbudet.
TU ønsket en plan over arbeidet, mente alt måtte være ferdig i god tid før vinteren.
TU mente luftehatt var eneste aktuelle løsning om forskriftene skal følges.
Viktig at hattene/pipene isoleres for å unngå kondens.

3.     BEVAR-avtalen med Byggtek.
Avtalen omhandler fremtidig vedlikehold, basert på BEVAR-rapporten som ble utarbeidet i februar 2012, og som skal oppdateres annethvert år.
Teknisk Utvalg har kompetanse til selv å gjøre nødvendige oppdateringer, og tilrår derfor at avtalen sies opp.
Kristi lager utkast som skal være ferdig over sommerferien.

4.     Rapporterte tekniske problemer.
a) I en bolig er det problem med vannavløp fra taket.
b) Vaskekum er dessuten i ferd med å bli tett.
Vaskekum er beboers ansvar, bør kunne løses med Plumbo.*
Vannavløpet er oppgave for dugnad i september, evt. må fagfolk brukes (Aktiv Septik-service?) dersom ingen løsning.
c) Mye fukt i kjeller.
Kristi tar en sjekk i kjelleren, og vurderer evt. løsninger.

5.     Vannsjekk/Elsjekk.
Kan virke forebyggende, men mye bør også kunne gjøres av oss her i borettslaget, og av den enkelte beboer selv, gjennom egenkontroll/internkontroll.
Vannkontroll kan fort koste en tusenlapp pr. bolig, om den utføres av eksterne folk.
Finnes spesielle ”følere” som oppdager vannlekkasjer og automatisk stopper vannet.
Diskuteres mer seinere.

6.     10-års plan for vedlikehold.
Ønske om at det lages forslag. Hva skal gjøres i ulike år, hva vil det koste? For eksempel når skal det males? Skiftes vinduer? Planen må være realistisk mht folks økonomiske bæreevne og vilje. Oppfatning at husleia burde indeksreguleres årlig.
Ser dette punktet i samband med pkt 3. Kristi lager forslag som legges fram over sommeren.

7.     Konstituering
- valg av leder.
Kristi Nyblin valgt.

8.     Eventuelt.
- Viktig at Borettslaget lager liste over anbefalte firmaer som kan brukes til ulike oppdrag.
Hvilket firma ringer for eksempel folk til ved omfattende vannlekkasje? Når takrenner er tette? Når elektriker trengs? Etc. Hvem betaler hva?
- Ble reist spørsmål - om kjelleren kan egne seg til garasje?
- Asfalt – mange har dårlig vei fram til egen inngangsdør. Ivar Tanum ble nevnt som entreprenør vei/kloakk.
- Leikeplassen er råtten – bør alt bare fjernes og at vi i stedet handler nye leikeapparater på Maxbo?
- Ved byggeoppdrag kunne for eksempel særskilt byggekonsulent som kontrollør, være et bra og billigere alternativ enn Byggtek. Geir Aaberg ble nevnt.
- Jan ordner nøkler til kjeller for de 2 TU-medlemmer som ikke har.

Jan, referent

*Seinere opplysninger: Plumbo anbefales ikke. Bruk Mudin, fås i rørleggerforretninger.

BEVAR
I 2012 lagde NBBO-Byggtek en såkalt BEVAR-rapport - etter oppdrag fra daværende styre. Rapporten foreslo omfattende rehabilitering av borettslagets bygningsmasse, basert på SINTEF-tabeller om forventet levetid for vinduer, dører, tak mm.
Om alle forslag skulle gjennomføres, ville husleia måtte dobles.
Hele rapporten kan leses her.

FORSIDE - AKTUELT - STYRENYTT - INFO - BONYTT - SPØRSMÅL&SVAR  -  23.01.2015