VEDLIKEHOLDSPLAN
Teknisk utvalg har lagd forslag til vedlikeholdsplan for borettslaget.
Planen kartlegger viktige vedlikeholdsoppgaver som bør utføres i
den kommende ti-årsperiode.
Planen kommer med forslag, men ikke med prislapp på hva de ulike
tiltakene er beregnet til
å koste.
Planen er så fersk at den enda ikke er diskutert i styret.
Du finner planen her.
Vi setter pris på kommentarer/synspunkter fra flest mulig av beboerne.
Enten for offentliggjøring på nettsidene eller kun beregnet for Styret,
evt. Teknisk utvalg.

Retningslinjer for Teknisk Utvalg i Danvik Borettslag
1 – BAKGRUNN OG FORMÅL
Teknisk utvalg (TU) er etablert for å bistå Styret i Danvik Borettslag (DBL)
i tekniske saker.
Ved bruk av borettslagets egne ressurser framfor ekstern bistand, kan
utgifter reduseres.
2 – OPPDRAGSGIVER
TU mottar arbeidsoppgaver fra styret, men kan også foreslå egnede
oppgaver for Styret.
3 – ORGANISERING/DELTAKERE
- TU består av 2 – 5 medlemmer med egnet bakgrunn. Medlemmene
oppnevnes/suppleres av styret.
- TU velger selv sin leder.
- TUs medlemmer oppnevnes for en periode på 3 år.
- Styreleder (evt. annet medlem av styret) har rett til å delta på TUs
møter.
- TU tar ikke beslutninger på vegne av DBL.
- TU legger sine forslag frem for Styret.
- Styret gis skriftlig beskjed dersom medlem av TU ønsker å fratre.
4 - AKTUELLE ARBEIDSOPPGAVER
- Rådgivende organ for Styret i tekniske saker, herunder å gi råd og
veiledning slik at eksisterende bygningsmasse forvaltes på en best mulig
måte.
- Foreslå å innhente ekstern hjelp når behov, og om større DBL-oppgaver
bør organiseres som prosjekter.
- Utarbeide vedlikeholdsplaner med kostnadsoverslag, evt. etter
forutgående ekstern bistand.
- Bidra til fremdrift i arbeidet med vedlikehold av DBL.
- Foreslå dugnadsoppgaver
- Bistå Styret ved anbudsinnhenting
- Bistå med oppfølging av byggeledere og entreprenører når arbeid
utføres av eksterne tilbydere.
- Utarbeide oversikt over hvilke garantier ulike leverandører har gitt
borettslaget.
5 – EVENTUELLE RAMMEBETINGELSER
- TUs utgifter forhåndsgodkjennes av styret. Eventuelt honorar vedtas av
Generalforsamlingen.
- Det forutsettes at Styret oversender tekniske saker til behandling i
TU.
- TU gir skriftlig beskjed til Styret dersom utvalget av
kapasitetsmessige grunner ikke kan påta seg mottatte arbeidsoppgaver.
6 – RAPPORTERING
- Styret inkluderer beretning fra TU i sin årsberetning.
- Alle møter skal referatføres og møtereferatene sendes TUs medlemmer og
Styreleder.
- TUs arbeid skal være transparent og så langt mulig offentlig for
andelseierne.
Ovennevnte retningslinjer
ble vedtatt på styremøte 5.5.14.
Følgende
medlemmer ble av styret oppnevnt for en tre-års periode:
Kristi Nyblin er valgt til
leder for utvalget. |
Møte i Teknisk Utvalg 13.01.2015
Sted: 1. Strøm Terrasse 112
Tilstede: Kristi Nyblin, Einar Fossberg, Geir Enersen, Haakon Johansen
(fra styret).
1. Åpning.
Hensikten med møte var å medta innspill fra TU i vedlikeholdsplanen, og
deretter godkjenne planen.
Innspill og kommentarer
2. Anbefalte tiltak
i planen er nettopp det, anbefalinger ut i fra TUs fagkunnskap, og ikke
en teknisk beskrivelse på utførelse. Før styret igangsetter tiltak bør
alltid en uavhengig vurdering av fagpersoner utføres.
3. Det er uenighet i TU
om tidspunkt og fremgangsmåte for utskifting av vinduer. Det ble
diskutert frem og tilbake om det er riktig å skifte ut alle vinduer på
en gang eller skifte ut gradvis. Hvorvidt det er smart å kun skifte ut
glass i vinduer som er ca 35 år ble også diskutert. Karmer, tettelister
og hengsler vil heller ikke holde for alltid. Tidspunkt for utskifting
av vinduer (ikke kun glass) er derfor ikke medtatt i planen, da det bør
foretas en uavhengig vurdering av vinduer (ikke kun vurdering av
glassmester som ønsker et oppdrag med å skifte glass). Styret bør også
diskutere prinsippet om utskifting av alt på en gang eller gradvis
utskifting. Det presiseres at ingen i TU mener at det haster med
vindusutskifting, men at styret bør ta stilling til tidspunkt og metode,
og tenke seg om det er smart å bruke mye penger på å skifte glass i
gamle karmer.
4. Generelt bør utvendige
vedlikehold som
borettslaget har ansvar for ikke utføres av beboere for å sikre riktig
og lik utførelse, og pga hms-krav. F eks bør man ikke male ytterveggene
selv.
5. Det ble kommentert
at tilstanden på
asfalt forverres pga bruk av for tunge brøytemaskiner.
6. Vedlikeholdsplanen
er nå revidert ihht innspillene i møtet, og dermed godkjent av TU.
Kristi, referent
Møte i Teknisk Utvalg 09.09.14
Sted: 1. Strøm Terrasse 112
Tilstede: Kristi Nyblin, Einar Fossberg, Haakon Johansen (fra styret).
Forfall: Geir Enersen
1.
Åpning.
Hensikten med møte var å gå gjennom utkast til vedlikeholdsplan og bli
enige om hvilken form planen skal ha.
2.
Kjeller.
Kristi og Einar har hatt en befaring i kjelleren i sommer for å
kartlegge tilstanden. Kjelleren ble ikke vurdert i vedlikeholdsplanen
utarbeidet av BBL Byggtek i 2012.
3.
Vedlikeholdsplan.
- Forslag til vedlikeholdstiltak ble gjennomgått i møtet. Tilbakemelding
fra styret (v/Johansen) var at de ønsker en vedlikeholdsplan bygget opp
ihht bygningsdelstabellen slik at også bygningsdeler som ikke har behov
for tiltak vises i planen. Dette for å få en oversikt slik at eventuelle
problemområder ikke blir uteglemt.
- Styret ønsker at planen i første omgang viser aktuelle
vedlikeholdstiltak fordelt på de neste 10 årene. Kostander til tiltakene
blir ikke medtatt nå, da styret først ønsker å vurdere aktuelle tiltak
og prioritere hva det skal jobbes videre med.
- Forslag til vedlikeholdsplan med tiltak sendes styret innen neste
styremøte 14. oktober (fristen ble dessverre
ikke overholdt, sendes før styremøte i november)
4.
Forprosjekt garasjer og parkering.
Utarbeidelse av et forprosjekt for nye garasjer og parkeringsplasser er
ett av tiltakene. Kristi formidler kontaktperson i arkitektfirma i
Drammen som styret kan kontakte hvis ønskelig. (Arkitektgruppen Drammen
AS)
Kristi, referent
Møte i Teknisk Utvalg 3.6.14.
Sted: 1. Strøm Terrasse 40
Tilstede: Kristi Nyblin, Geir Enersen, Einar Fossberg, Jan Christensen
(fra styret).
1.
Åpning.
Styreleder ønsket velkommen.
Styret utpeker medlemmer i Teknisk Utvalg for en periode på 3 år. Styret
kan ikke avsette medlemmer. Medlemmer kan dog trekke seg før tiden.
Utvalget velger selv egen leder – og bestemmer selv leders funksjonstid.
En fra styret, for eksempel leder, kan delta på utvalgets møter.
Enighet om at TUs oppgave skulle være borettslagets vedlikehold.
Orienterte om vedtatte nye honorarsatser fra styret (175 kr/t) som
gjelder for beboere som utfører praktisk arbeide for borettslaget.
2.
Luftepiper/luftehatter.
Styreleder orienterte.
Buskerud Blikk har godtatt å sette opp luftepiper/luftehatter, som
opprinnelig bestemt i anbudet.
TU ønsket en plan over arbeidet, mente alt måtte være ferdig i god tid
før vinteren.
TU mente luftehatt var eneste aktuelle løsning om forskriftene skal
følges.
Viktig at hattene/pipene isoleres for å unngå kondens.
3.
BEVAR-avtalen med Byggtek.
Avtalen omhandler fremtidig vedlikehold, basert på BEVAR-rapporten som
ble utarbeidet i februar 2012, og som skal oppdateres annethvert år.
Teknisk Utvalg har kompetanse til selv å gjøre nødvendige oppdateringer,
og tilrår derfor at avtalen sies opp.
Kristi lager utkast som skal være ferdig over
sommerferien.
4.
Rapporterte tekniske problemer.
a) I en bolig er det problem med vannavløp fra taket.
b) Vaskekum er dessuten i ferd med å bli tett.
Vaskekum er beboers ansvar, bør kunne løses med Plumbo.*
Vannavløpet er oppgave for dugnad i september, evt. må fagfolk brukes
(Aktiv Septik-service?) dersom ingen løsning.
c) Mye fukt i kjeller.
Kristi tar en sjekk i kjelleren, og vurderer evt. løsninger.
5.
Vannsjekk/Elsjekk.
Kan virke forebyggende, men mye bør også kunne gjøres av oss her i
borettslaget, og av den enkelte beboer selv, gjennom egenkontroll/internkontroll.
Vannkontroll kan fort koste en tusenlapp pr. bolig, om den utføres av
eksterne folk.
Finnes spesielle ”følere” som oppdager vannlekkasjer og automatisk
stopper vannet.
Diskuteres mer seinere.
6.
10-års
plan for vedlikehold.
Ønske om at det lages forslag. Hva skal gjøres i ulike år, hva vil det
koste? For eksempel når skal det males? Skiftes vinduer? Planen må være
realistisk mht folks økonomiske bæreevne og vilje. Oppfatning at husleia
burde indeksreguleres årlig.
Ser dette punktet i samband med pkt 3. Kristi lager forslag som legges
fram over sommeren.
7.
Konstituering
- valg av leder.
Kristi Nyblin valgt.
8.
Eventuelt.
- Viktig at Borettslaget lager liste over anbefalte firmaer som kan
brukes til ulike oppdrag.
Hvilket firma ringer for eksempel folk til ved omfattende vannlekkasje?
Når takrenner er tette? Når elektriker trengs? Etc. Hvem betaler hva?
- Ble reist spørsmål - om kjelleren kan egne seg til garasje?
- Asfalt – mange har dårlig vei fram til egen inngangsdør. Ivar Tanum
ble nevnt som entreprenør vei/kloakk.
- Leikeplassen er råtten – bør alt bare fjernes og at vi i stedet
handler nye leikeapparater på Maxbo?
- Ved byggeoppdrag kunne for eksempel særskilt byggekonsulent som
kontrollør, være et bra og billigere alternativ enn Byggtek. Geir Aaberg
ble nevnt.
- Jan ordner nøkler til kjeller for de 2 TU-medlemmer som ikke har.
Jan, referent
*Seinere
opplysninger: Plumbo anbefales ikke. Bruk Mudin, fås i rørleggerforretninger. |