Har du spørsmål,
idéer eller meninger?
Har du spørsmål, tanker, idéer eller meninger som kan
angå oss som bor i borettslaget?
Da synes vi det er fint om du også vil dele disse med andre.
Send de til oss!
Enten undertegnet "beboer" eller med navnet ditt.
Spørsmål, henvendelser etc til
styret som vi tror kan ha felles interesse, kan bli
offentliggjort i anonymisert og evt. omarbeidet form.
Vi er ikke alltid sikre på om våre
svar og/eller betraktninger er de beste.
Kanskje synes du noe er uriktig eller mangelfullt?
At dine synspunkter er bedre?
Fint om du da sender oss kommentar sånn at vi evt. kan
korrigere.
Til høyre finner du mottatt spørsmål, innlegg etc i svart
skrift, mens vårt svar er i brun
skrift.
Bruk vår epost-adresse:
danvikbl@hotmail.com
|
Maur i boligen
Har tidligere nevnt for dere at
vi har problemer med maur på vaskerom og noe på kjøkken.
De siste ukene er imidlertid
problemet blitt vesentlig forverret på kjøkkenet.
Vi har ikke lykkes å lokalisere
hvor de kommer fra men vi finner nå maur overalt på
kjøkkenet.
De midlene vi benytter har ikke
klart å fjerne de.
Er dette et problem ellers i
borettslaget og noe dere eventuelt ønsker å ta tak i?
(Beboer 29.12.14)
På den nylig avholdte
spørreundersøkelsen svarte 9 beboere at de av og til har maurproblem
på bad og i andre rom. Problemet finnes i alle husrekker. Men - det
er også beboere som har hatt problemet tidligere, men som nå har
maurfri bolig.
Å utrydde "egne" maur er den enkelte beboers ansvar (jfr
vedtektene), men vi ønsker
selvsagt å bistå sånn at problemet kan løses. I første omgang med
informasjon. Så, til dere som har blitt kvitt maurproblemet: Kan
dere gi noen gode råd til de som fortsatt sliter?
SISTE:
Fra en beboer som hadde mye maurproblem før, men som nå i hovedsak
er kvitt krypet, har vi fått følgende råd:
Jeg gikk på Felleskjøpet på Holmen, der hadde de et maurpulver som
jeg strødde rundt hele huset og tett inn til grunnmuren. Der det
virket som mauren kom inn, strødde jeg på ekstra mye. Etter denne
aksjonen ble jeg kvitt alle maurene. Nå, mange år etter, ser jeg
sporadisk en eller annen maur på baderommet, men synes ikke det er
problematisk.
Datatilsynet
Til styret
Aller først: Jeg forstår at skjemaet er
sendt ut med Borettslagets felles økonomi i tankene. Men jeg
reagerte på spm som jeg synes gikk langt ut over det styret har rett
til å spørre om. Derfor fikk dere en kortversjon av meg i egen
e-post.
Dere kunne sendt ut en oppfordring om å
følge disse punktene – kanskje laget en sjekkliste der hver enkelt
kunne krysse av for seg selv – men jeg kan ikke se at dere har
behov for å vite så detaljerte ting om hver enkelt husstand. Har
dere behov for å vite hvem som glemmer kokeplater f.eks.?
Eller hvor ofte hver enkelt renser sluket? Eller OM de skrur av
vannet når de er borte to dager?
Svarer folk dessuten ærlig på slikt?
Hvis dette var for statistikkformål,
burde man hatt anonyme skjemaer.
Jeg ringte til Datatilsynet og fikk
beskjed på telefonen om at det er skjedd flere formelle feil her.
1 Det skulle ha vært innhentet
INFORMERT SAMTYKKE på forhånd fra beboerne for et slikt skjema.
2. Vi skal ha beskjed hva dette skal
brukes til utover bare generelt HMS.
3. Vi skal få vite hvorfor styret
trenger så spesifikke opplysninger utover det de selv har ansvar
for. Hva skal det brukes til å vite hvem som bruker
skjøteledninger f.eks. ? Eller hvor ofte vi renser lofilteret
vårt? Om og og hvor lenge vi er borte, er vel også en privatsak?
4. Vi skal få beskjed om hvordan
disse opplysningene oppbevares. Hva er rutinene? Når skal de
slettes? Blir de lagret et sted til evig tid? Noen av disse
opplysningene er ganske sensitive.
5. Og ikke minst - det skal
opplyses at det er frivillig å gi denne informasjonen.
Jeg sendte også en skriftlig
forespørsel og fikk svaret under her.
Jeg er klar over at det mange måter
å tolke lover på, men det er viktig å gjøre alle oppmerksom på
at de ikke er forpliktet til å besvare dette skjemaet.
Mvh Dorthe Erichsen (1.12.14)
PS HVIS DENNE LEGGES UT PÅ NETTET, SKAL
DEN LEGGES UT I SIN HELHET OG IKKE I FORKORTET OG ANONYMISERT
FORM.
(Datatilsynets
skriftlige svar til DE:)
Hei.
Vår svartjeneste gir deg kortfattet rådgivning.
Vi vil derfor ikke konkludere i saken din, men gi deg råd og
veiledning.
Det er vanskelig å vurdere hvorvidt dette er
lovlig ut fra de opplysninger som fremkommer av din e-post og
spørreundersøkelsen. Det jeg imidlertid kan si er at du har rett
til å få mer informasjon enn det som fremgår av denne
spørreundersøkelsen. Samt at styret må ha et behandlingsgrunnlag
for å kunne behandle personopplysninger.
I informasjonsplikten ligger en plikt til å gi
informasjon om hva som er formålet med innsamlingen. At
informasjonen skal benyttes til "styrets eget bruk" er ikke
tilstrekkelig i så måte. Videre har du i utgangspunktet rett til
å søke om innsyn i de opplysninger som styret behandler om deg,
og hvilke sikkerhetstiltak virksomheten har rundt bruken av
personopplysningene dine.
Behandlingsgrunnlag reguleres i
personopplysningsloven § 8, se link:
Innsynsretten reguleres i personopplysningsloven
§ 18, se link:
Se også vår nettside om innsynsrett og
informasjonsplikt:
I første omgang anbefaler jeg deg å ta kontakt
med styret og be om mer informasjon rundt behandlingen av
personopplysninger i forbindelse med spørreundersøkelsen. Du kan
vise til denne e-posten dersom du ønsker det.
Jeg håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Kristine Hagtvedt Holte
juridisk konsulent, Datatilsynet
Vi
har vært i kontakt med DE for om mulig å få kopi av hennes skriftlige
henvendelse til Datatilsynet. Avslag. Vi har også svart henne på
ovennevnte mail, men ikke hørt noe mer:
Takk for
kommentarer og spørsmål.
Jeg skal prøve å svare på noe av det du tar opp.
1. Informert samtykke på forhånd. Jeg vet ikke hva du mener
med dette, og hvilke lovparagrafer du måtte sikte til.
Vennligst forklar.
2. Spørsmålene skal brukes i forbindelse med styrets pålagte
HMS-arbeid. Styret ønsker også å få en oversikt over forhold
som anses viktige, ikke minst i forbindelse med kommende
vedlikeholdsopplegg. I denne sammenheng er det ønskelig å få
vite i hvilke boliger det f.eks. måtte være spesielle
problemer.
3. Mht til de opplysninger du mener er spesifikke, kan
nevnes at NBBL opererer med lignende spørsmål i sin "egenkontroll-mal".
Denne malen er bl.a. noe vi arvet fra tidligere styrer.
Når det gjelder evt. fravær fra bolig, er styret av følgende
oppfatning: Om en beboer er mye borte, desto viktigere er
det at vi - i nødstilfelle - kan få oppgitt en
kontaktperson.
4. Rutinene for oppbevaring er de samme som brukes for
styreprotokoller, dvs. de er i leders/sekretærs varetekt. I
tillegg lagres de elektronisk i Styreportalen. Borettslaget
har - som du kanskje kjenner til - ingen vedtatte rutiner
for når gamle styrepapirer, arbeidsdokumenter etc. skal
slettes/makuleres.
5. Vi ønsker at beboer skal besvare alle spørsmål, men
pålegger ingen å gjøre det. Derimot håper vi at beboerne
klarer å svare på de aller fleste spørsmål, og at de evt.
gir beskjed dersom det er konkrete spørsmål som de mener er
for "sensitive" til at de vil svare. Til flere spørsmål som
besvares, til riktigere bilde gir undersøkelsen av
forholdene i borettslaget. Til nyttigere redskap vil den
være for styrets arbeid. Mht frivillig deltakelse, vennligst
opplys hvilke lovparagraf du her sikter til.
Ser fram til å
motta utfylt spørreskjema også fra deg - enten på papir
eller elektronisk.
mvh Jan
Christensen/styreleder
PS Fint at
vi kan sette inn e-posten din - i sin helhet - på våre
nettsider. Utifra det du skriver, regner jeg med at det
er i orden.
Dårlig førsteinntrykk
I den siste tiden har det vært veldig dårlig kildesortering
ved garasjerekkene mot 1. Strøm.
Det flyter nå over i
papirsøppeldunkene.
Poser plasseres oppå dunkene og ved
siden av....
Vet dere skrev noe om det i siste info men syns det bør
settes inn tiltak her!
Tross alt en av første
inntrykkene til borettslaget. (Beboer 1.12.14)

Vi kjenner til forholdene, og er helt enig. Som første tiltak har vi fått en ekstra papirsøppeldunk.
Vi tok bildet over rett før siste papirtømming (klikk på
det, så får du det større). Da hadde kråkene hakket hull i plastposer som var
plassert utenfor papircontainerne, og papiravfall lå
bare strødd omkring. Viktig å huske at om alle 6 papircontainerne er fulle -
både de ved Idrettsplassen og de ved garasjerekka
nærmest Andedammen - så må du vente med å kaste
papir til containerne er tømt.
Nytt tak på garasjer
På årets generalforsamling
ble det opplyst at det også ble lagt nytt tak på de 4
garasjene mot A.M.Knutsens gate. På
kostnadsoversikt jeg fikk utdelt, skal dette ha kostet
nærmere 100.000 kroner. Jeg stemte tidligere kun for tak på boligene, ikke på
noen av garasjene. Ingen andre garasjer har fått nye
tak. Hva har skjedd? (Beboer 12.11.14)
Tak på disse
garasjene ble vedtatt og utført under det forrige styre.
I Byggemøtereferat 26.9.13, der bare Byggtek og Buskerud
Blikk var tilstede, nevnes det bl.a. at taket på siste
rekke (dvs. boliger 42-50) henger sammen med garasjene
der. Det ble så vedtatt at Buskerud Blikk skulle
fremskaffe pris, og at styret så måtte ta stilling. I styrereferat fra 16.10.13 heter det: "Tak legges på
garasjene som er en forlengelse av taket, garasjene er i
god stand ellers." Det er faktisk sånn at et styre suverent kan bestemme
det meste av vedlikehold, selv om det på forhånd ikke er
tatt opp på noe generalforsamling. Om noen i det gamle styret har ytterligere opplysninger
om disse garasjetakene, hører vi gjerne fra dere.
Parkering
Nå er det på tide å minne de faste brukerne
av parkeringsplassene
om hva styret tidligere har bestemt angående bruken. (Beboer 6.11.14)
Hva tidligere styrer har bestemt, er jeg usikker på. Derimot, på
siste generalforsamling ble det i husreglene foretatt en tilføyelse:
Gjesteplassene skulle være både for gjester og beboere, og det ble
presisert at det ikke var tillatt å "hensette" kjøretøy - verken
registrerte eller uregistrerte - på gjesteparkeringsplassen. Å hensette betyr vel nærmest å oppbevare. Det er i garasjen vi
oppbevarer biler, ikke på parkeringsplassen. De som har flere biler,
skal følgelig ikke bruke parkeringsplassen til oppbevaring av ekstra
biler.
Teller kun pris - Get/Altibox
Er undrende til den nye 5-års-avtalen med GET.
Dårlig kvalitet på nettleveranse. Ustabilt. Tilbyr ikke fiber av samme
kaliber som Altibox. Teller kun pris? (Beboer 5.11.14)
Styret sendte allerede i sommer ut info om GET
og Altibox, oppfordra folk til å komme med reaksjoner og opplyste
samtidig om at avgjørelse vedr ny avtale skulle tas på styremøte i
september.
Du finner fortsatt denne infoen på våre
nettsider. Verken du eller andre reagerte da.
Så - da vi skrev under GET-avtalen - følte vi
oss ganske sikre på at dette var det stort flertall for.
Pålegg og varsling
For noen dager siden fikk jeg purrings e-post
fra styret. Jeg hadde ikke levert svar på spørreundersøkelsen. Jeg vil
be om at styret, når de ønsker å rette pålegg til beboerne, gjør dette
skriftlig og ikke pr. e-post. (Beboer 5.11.14)
Alle beboere fikk skriftlig "pålegg"
om å besvare noen spørsmål i
spørreundersøkelsen - i et særskilt høstinfo (på oransje ark). Der satt
vi også en frist for å levere - og de fleste leverte innen fristen.
Enten pr epost eller via nettet. Purring på e-post - som egentlig burde
vært unødvendig - var en ekstratjeneste fra styret fordi noen av
beboerne tydeligvis ikke fikk med seg vår papirinformasjon og våre
frister.
Brannsikring for alle
Ser at styret gjør det frivillig å delta i
brannsikringskontroll. Jeg synes den burde omfatte alle, det gir også
ekstra trygghet at alle er med. (Beboer 3.11.14)
Først etter at vårt borettslag var nærmere 30 år gammelt, begynte styret
med brannvern-kontroll. Kontrollen skulle i utgangspunktet omfatte alle.
Vi finner det imidlertid vanskelig å pålegge folk kontroll som ikke er
absolutt nødvendig. Ifjor - da styret påmeldte alle beboerne til
brannvern-kontroll - var det allikevel 8 beboere som ikke ble
kontrollert. Hvem reagerte da? Ingen! Mange, deriblant forsikringsselskapene, stiller seg tvilende til nytten
av brannvern-kontroll og mener borettslaget/beboerne kan foreta den
selv. Allikevel sier styret: De som ønsker besøk av en fagmann skal få
det. Der det ikke føles behov, synes vi det er greit å spare disse
utgiftene. Alle vil uansett få gratis batteri til røykvarslere. Derimot - om du f.eks. mener at en sengerøykende nabo absolutt burde
hatt en sånn kontroll, tar styret gjerne i mot konkrete tips sånn at vi
om mulig kan treffe tiltak overfor vedkommende - og evt. andre - som er
i ei "risikosone".
Hvorfor skifte vinduer?
Jeg har hørt snakk om at noen vil at
borettslaget skal skifte vinduer, men skjønner ikke hvorfor. Det må da bli veldig dyrt for oss beboere?
Mine vinduer er stort sett fine, og holder sikkert i mange tiår til.
Riktignok er det av og til litt dugg nederst på et av soveromsvinduene,
men det synes knapt. Går det an å finne ut hvor gamle vinduene mine er? (Beboer
30.10.14)
Borettslagets vinduer - med ramme og det hele - er aldri blitt
skiftet siden husene ble bygd. Men - for ca. 5 år siden var det stor
glass-utskiftning hos de som hadde punkterte vinduer. Du kan selv finne
ut når glasset i vinduet ditt ble satt inn. Se stempel inni ramma, på
aluminiumen. (Vinduet under ble eksempelvis skiftet 7.11.2008) Å skifte vinduer kan bli kostbart. Derfor er det viktig å sjekke at vann
ikke renner ned fra glasset på karmen, sånn at karmen ikke råtner og
forårsaker punktering. Bare å skifte selve glasset på et stort stuevindu
koster rundt 4.000 kroner. Forøvrig arbeider Teknisk Utvalg med utkast til en vedlikeholdsplan. Der vil det kanskje også komme forslag vedrørende
vinduene.

|
Dugnadspenger
Hver måned avkreves jeg 100 kr ekstra i såkalt dugnadsavgift, og
får penga tilbake dersom jeg deltar på dugnaden. Jeg deltok på dugnaden
i september, men har enda ikke fått noe tilbakebetalt. Når kommer penga?
En annen ting: 1200 kroner for å delta på 3-4 dugnadstimer i året, er
ikke det litt drøyt? Kanskje dugnadsavgiften kunne settes ned sånn at de
som ikke har mulighet for å delta, ble "straffet" mindre? (Beboer
28.10.14)
Dugnadspengene skal komme i løpet av november, og sendes via oppgitt
bankkonto-nummer til de som deltok.
Avgiften ble antageligvis - for noen år siden - satt såpass høyt for å
stimulere folk til å delta.
Dersom dugnadsdagen ikke har passet, har styret alltid vært åpne for å
finne en alternativ dag og gi spesifikke dugnadsoppgaver på denne dagen.
Innsatsen regnes likeverdig i forhold til deltagelse på ordinær
dugnadsdag.
Ventilrist
Ventilristene i boligen vår er malt over og
umulig å åpne. De har 10 hull.
Hvor kan vi få tak i nye? (Beboer 17.9.14)
Ventilristene produseres av et dansk firma som heter
Mila, og har typebetegnelsen Biobe junior 10 hull. De fås i hvit og
aluminium, og kan bestilles i nettbutikk, trykk på denne linken:
www.kudosmedia.no/biobe/wp-test/butikk/juniorventil/biobe-juniorventil/
I stedet for å kjøpe nye: Kanskje det går an å skru av ristene, fjerne
malingen og så skru de på igjen?

Sykkelhotell i stedet for ekstra
garasjeplass
Jeg foreslår at vi setter opp et sykkelhotell
for trygg og komfortabel parkering av sykler. Ettersom vi bor sentralt
er sykkel et reelt transportalternativ for mange. Tyveri er en
utfordring med å bo sentralt og parkere sykkel utenfor boligen, særlig
nattestid. Samtidig er det ikke så mange alternativer ettersom flere
boenheter ikke lenger har utebod og garasjene er trange.
Sykling har helse- og miljøgevinster for beboerne og å tilrettelegge for
det kan være god reklame for vårt borettslag. Jeg vet ikke om det er
mange andre borettslag i Drammen som har noe sånt.
Et sykkelhotell vil dessuten oppta mindre areal og være billigere enn å
sette opp enda flere garasjer.
Videre foreslår jeg at vi holder oss til en garasje per boenhet - gjerne
romsligere og mer stabile enn de som er nå. (Mette Løvgren, 8.8.14)
Forslag om sykkelhotell har - så vidt jeg kjenner til -
ikke vært lansert tidligere i borettslaget. Men det er verdt å
diskutere. Hva mener andre beboere?

Låsbar
verandadør
Verandadørene mine er ikke låsbare, og jeg
har satt på midlertidige hengelåser.
Mitt spørsmål er: Er det noen mulighet å få endret noe på dørene slik at
jeg får låsbare dører?
Jeg stiller meg åpen til å bekoste dette selv. (Beboer 7.8.14)
Styret har notert at noen veranda- og balkongdører
mangler vridbar låseknapp og derfor ikke kan låses på vanlig
måte.
Opprinnelig beslag er gått ut av produksjon, men kan muligens skaffes
til svært høy pris (1500 kr?).
Det finnes imidlertid en spesiell dør/vinduslås av merke AXA. Den har egen nøkkel
og låsesylinder, og koster et par hundre kroner hos firma Møller&Auster
på Landfalløya. Låsen skrus på døra, og hull borres i dørkarmen. Dette
er en penere løsning enn hengelås, se bildet.
Fint om de som ikke er fornøyd med sin dørlås sender en epost til
styret, så vi får inntrykk av problemets størrelse.
(Svar revidert september/14)
Garasjedøra - glir ned
Når jeg åpner garasjedøra, har den en
tendens til å gli ned igjen. Når jeg åpner den en gang til, skyver den
lengst mulig inn, finner et slags balansepunkt, og holder den der til
den roer seg, går det bedre - selv om jeg stadig er redd for at den skal
falle ned over bilen når jeg kjører inn/ut. Antar dette har noe med
fjærmekanismen å gjøre.
Hvem kan hjelpe meg til å få dette i orden? (Beboer
6.8.14)
Garasjedøra er nå reparert. Foruten
å sjekke at skruer/muttere var strammet til, ble helningsvinkelen
justert sånn at porten nå gå litt mer nedover når den åpnes. Porten skal
da holde seg på plass.
(Svar revidert 20.9.14)
Tett avløp - hvem betaler
Vannet fra vaskeservanten i baderommet renner ikke ned. Jeg
har skrudd av vannlåsen, prøvd å stake opp, prøvd Plumbo og varmt vann,
til ingen nytte. Hva kan gjøres? Er dette borettslagets ansvar?
(Beboer 1.8.14)
Vi har kontaktet Aktiv Septikservice i Drammen,
tlf 32821460.
De antar at avløpet fra vaskeservanten er
knyttet sammen med avløpet i baderomsgolvet.
Det betyr: Om avløp ved baderomsgolvet fungerer,
må feilen ligge et eller annet sted mellom avløp servant og avløp
baderomsgolv.
Aktiv Septikservice trodde at røret var blitt
tett av hår, lo etc, og anbefalte følgende:
- At du prøver å stake opp - mente kanskje
Øivinds marked i Kobbervikdalen kunne ha en passende stake 1-2 meter
lang.
- At du prøver med flytende avløpsåpner, såkalt
"tungtvann" (ikke Plumbo som kan gi avleiringer),
f.eks. "Mudin" (fås i rørleggerbutikker, f.eks. Jensen Varme&Sanitær).
Aktiv Septikservice kan også bistå. Deres
minstesats er en time, dvs. nærmere 2.500 kr inkludert moms. Deres
vanlige metode er visstnok å spyle med varmt vann, under høyt trykk.
Da det ble skiftet røropplegg i borettslaget i
2009 (også i ditt hus), gjaldt dette bare vannførende rør. Altså
ikke avløpsrør.
Kostnadene for å fikse problemet ditt, er eget ansvar. Det vil
derfor ikke bli dekket av borettslaget.
Siste: Beboer prøvde Mudin,
og det fungerte helt fint. Hos Jensen Varme&Sanitær koster ei flaske
på 3/4 liter kr. 152 (boligbyggelagsrabatt på 20% er trukket i fra).
Balkong som lekker
Jeg har utvidet balkongen oppe, men den er ikke tett. Når
det regner, drypper det på verandaen i første etasje. Jeg ønsker å
få balkong-golvet tett sånn at jeg kan ha en tørr veranda også når
det regner.
Er dette noe borettslaget spanderer? Er det noen som har gode
løsninger på åssen jeg kan få det til? (Beboer, 20.7.14)
Selv om verandaen er utvendig, er evt. utbygging og tetting ditt
eget ansvar.
Altså: Borettslaget spanderer ikke!
Noen har allerede ordnet seg tørr veranda. Dekket til undersida av
balkonggolvet med metall-plater eller plastikkplater. Eller lagt
tett plankegolv på balkongen. Noen har brukt fagfolk, andre har
klart jobben selv.
Vi kjenner for lite til de ulike erfaringer, men kanskje andre har
tips og råd?
Om noen har funnet en bra løsning, ville det vært smart om folk med
de samme ønsker som deg, i fellesskap ordna samme fagfolk, og fikk
arbeidet gjort i fellesskap.
Styret kan være behjelpelig her, men da må beboere med samme behov
først melde sin interesse til oss.
Norsk Brannvern - oppsagt?
Det ryktes at borettslaget har sagt opp avtalen med
Norsk Brannvern.
Er dette riktig? (Beboer, 15.7.14)
I referatet fra siste styremøte (i juni) står det bl.a. følgende under
pkt 23, referatsaker: "Tilbud om inspeksjon fra Norsk Brannvern
forening. Tas opp igjen til høsten."
Så - der står saken i dag. Om du har synspunkter: For eller mot avtale
med Norsk Brannvern, hører vi gjerne dine argumenter.
Se forøvrig
her for rapport fra Norsk Brannvern sitt tilsyn i 2013.
Loftsvifte - ingenting skjer
Hei, har et spørsmål om utskifting av motoren på ventilasjonsanlegget
(loftsvifta).
Hadde en som så på motoren hos meg, og som mente den var moden for
utskifting, men siden har jeg ikke hørt noe. Kan dere legge ut
informasjon om dette på hjemmesidene? (Lise Christoffersen, 8.7.14)
Snekker Steinseth har vært engasjert av borettslaget til å
skifte defekte loftsvifter, eller utbedre vifter som bare trengte
f.eks. reingjøring for å fungere. Han har i løpet av det siste
halvannet år inspisert alle loftsvifter,
også din, funnet årsaken til evt. manglende fungering og avgjort om dette var
borettslagets ansvar eller beboers ansvar. Der det etter snekkers
vurdering har vært borettslagets ansvar, har han anbefalt at
borettslaget dekker kostnadene til utskiftning/utbedring.
Vi er nå nesten i mål med dette arbeidet. Bare to vifteutskiftninger gjenstår,
ifølge snekkeren, hvorav en av dem er hos deg.
Vi regner med at dette vil bli ordnet i nær framtid.
De nye loftsvifter som har blitt installert, er av merke Flexi
Ulv 125. Hver vifte, inkl. montering og elektrikerarbeid,
koster borettslaget 7.000 kroner pluss moms.
Skifte av kjøkkenvifte/kjøkkenventilator, er
beboers eget ansvar.
Kjøkkenvifte og avtrekk
Vi pusser opp og skal blant annet bytte ut kjøkkenvifta. Vi
har kjøpt en standard vifte på IKEA, men en elektriker som var innom
mente vi trengte noe litt annet. Har du noe info om hva slags vifter som
fungerer? Er det en egen motor på loftet som sørger for at ting suges
ut, og hvordan er denne i så fall koblet til kjøkkenvifta? (Beboer, 5.7.14)
Boligene ble bygd med mekanisk ventilasjon. Vifta som skal suge ut lufta
fra baderom, wc, vaskerom og bod nede samt fra kjøkkenventilator,
ble plassert på loftet. Loftsvifte-motoren hadde regulerbar bryter, tre
trinn, montert på kjøkkenventilatoren. Loftsvifta burde alltid gå på
laveste hastighet. Dette skulle gi bedre inneluft, samt hindre
sopp/muggdannelse på bad. Ved matlaging ville det være normalt å skru
bryteren på 2 eller 3.
Dette var den opprinnelige løsningen, som fortsatt finnes i en del
boliger. Det er her verdt å merke at kjøkkenventilatoren ikke har egen
motor, den eneste motoren i systemet er i loftsvifta.
Seinere har mange skiftet kjøkken. Og f.eks. på Ikea kjøpt ny vifte
som har egen motor, sterk nok til selv å suge ut matlukt, men uten
bryterpanel for vifta på loftet.
Ifall denne vifta er av standard type, er det viktig å merke følgende:
1. Når den nye kjøkkenvifta slås på, kan evt matlukt også komme ned
gjennom ventilasjonssystemet i 1. etasje. Dette kan være merkbart om
loftsvifta er av eller står på lav styrke, og/eller når kjøkkenvifta
kjøres på full styrke.
2. Det må monteres separat, regulerbar bryter for loftsvifta.
For å unngå dette matlukt-problemet når egen kjøkkenviftemotor, har noen
beboere valgt ikke å koble ventilasjonsrøret fra kjøkkenvifta til
loftsvifta. I stedet har de latt dette røret gå opp i luftelyra på
taket, eller søkt styret om å sette opp egen lufteventil i yttervegg
nærmest mulig kjøkkenvifta. Ulempen ved disse løsningene kan være
matlukt på loftet eller at naboen plages med din matlukt.
Noen har også valgt å kjøpe kjøkkenvifte uten avtrekksrør. De renser i
stedet lufta med kullfilter, og resirkulerer så lufta ut i kjøkkenet
igjen. Denne løsningen krever hyppig skifte av kullfilter, og anbefales
ikke.
Etter takskiftet ifjor ble ikke borettslagets ventilasjonsopplegg utført forskriftsmessig. Det vil bli lagt om, forhåpentligvis før vinteren.
"Brukt" luft fra vifte/kjøkkenventilator vil da bli ført ut over tak,
sånn reglene er.
Om du har koblet alt i pakt med opprinnelig løsning, er
det nok med et lufterør (med takhette) over tak.
Om din
kjøkkenventilator/vifte har egen motor, og du ikke
har avtrekk fra kjøkkenventilator/vifte i vegg, anbefaler vi ytterligere et lufterør.
Opprinnelig loftsvifte er av merke "Indola electric, type CVE 3 A".
I noen boliger er disse viftene utskiftet enten med Villavent VV-450/L, model 1, loftsvifte
eller Flexit Ulv 125 loftsvifte.
Se her for instruksjonsmanualer:
www.danvikbl.no/loftsvifte-instruksjon.pdf.
(Svar revidert 22.9.14) |