
Dersom du f.eks. ønsker å ha katte eller vil utvide
verandaen, er det viktig at du søker borettslaget
i god tid.
Manglende søknad kan føre til at styret f.eks.
krever arbeidet stanset og at evt. endringer reverseres. Eller at du
ikke får dekket dine utgifter.
Noen søknader kan avgjøres raskt, andre må behandles på styremøte.
Vi
ønsker å unngå forskjells-behandling. Husk derfor at alle søknader skal
være skriftlige.
Søknad stiles til Styret i Danvik borettslag og merkes "SØKNAD".
Søknaden sendes helst på e-post til danvikbl@hotmail.com, evt legges i
styreleders postkasse (Christensen, nr 40).
DYR
Dyrhold har tidligere ikke vært tillatt i borettslaget. Hovedregelen er
fortsatt at det ikke er tillatt, men regelen er nå mindre absolutt, se
husreglene.
Du må søke på et bestemt skjema (se
her) før dyret blir "ekstrabeboer".
Tillatelsen gjelder
kun for det bestemte dyret. Om f.eks. katta dør, og du ønsker ei ny katte,
må det søkes pånytt.
VERANDA/BALKONG
Mange beboere har utvidet sin veranda/balkong. Dette krever
forhåndssøknad til styret.
Samtidig med søknaden må vi også ha ei skisse
på hvordan den nye verandaen vil se ut.
Før du kan begynne å bygge ut, kreves også nabovarsel, samt søknad
til kommunen.
Til kommunen søker du på et skjema kalt "Søknad om tiltak uten ansvarsrett".
Vedlagt tegning må være i målestokk 1:50 eller 1:100, og også omhandle berørte
veggfasader og med den planlagte veranda inntegnet på selve
fasadetegningen.
Dersom du seinere ønsker å foreta endringer på f.eks. verandarekkverket,
søker du styret om dette.
Verandaen males i samme farge som huset. Fargen på verandagolvet
bestemmer du selv.
LE-VEGG/HAGEMUR ETC.
Ønsker du å sette opp le-vegg eller hagemur etc. mellom deg og naboen: Lag
skisse, få naboens godkjenning og søk styret på forhånd.
Dersom le-veggen/hagemuren er over 180 cm høy, må den også byggemeldes til
kommunen.
Du må selv bekoste dette.
UTEPLASS
Dersom du ønsker å lage rekkverk foran/ved inngangsdøra di, eller
kle inn deler av arealet foran eller bak huset, er dette
også en sak du først tar opp med aktuelle naboer, og deretter sender
søknad til styret.
VENTIL
Ønsker du å ha ekstra ventil/vifte som krever hull i yttervegg? F.eks. fra
kjøkken eller bod? Vil naboen bli berørt? Har du tatt det opp med
naboen?
Skriftlig søknad må sendes styret, vedlagt skisse.
Du må bekoste evt. ventil/vifte selv.
VINDUER
Danvik borettslag sine vedtekter nevner bl.a. at borettslagets
vedlikeholdsplikt også omfatter nødvendig utskifting av termoruter.
Praksis på dette feltet har vært at borettslaget har tatt på seg
utskiftning av punkterte vindusruter, men at en gjerne har samlet opp
vinduer fra flere boliger og gjort dette samlet. For noen har dette
betydd en ventetid på måneder/år.
I 2008/2009 var det en større utskiftning av vindusglass (ikke
karm/treverk): De som da meldte at de hadde punkterte vinduer, fikk
vinduene skiftet.
Du skal selv kunne sjekke hvor gamle vindusglassene dine er, se stempla
dato på aluminiumen mellom glassene.
Beboer som mener at et eller flere vinduer trenger utskifting (f.eks.
p.g.a. skjemmende "punktering") og som
mener borettslaget bør betale, må søke styret på forhånd.
FREMLEIE
Dersom du ønsker å leie ut boligen midlertidig kan styret gi
tillatelse til dette for inntil 3 år. Betingelsen er bl.a. at du har
bodd i boligen i minst ett av de to siste årene.
LEIEBOERE
Det er lov å ha leieboer(e). Styret vil ha oversikt, og ber derfor om at
du søker på forhånd.
FORKJØPSRETT
Når en leilighet i Nedre Buskerud boligbyggelag (f.eks. Danvik
borettslag) skal selges, kan du søke å få overta
leiligheten til samme pris som høyeste bud. Du tar da leiligheten på
forkjøpsrett, noe som betyr at du får tilslaget dersom du har
lavere medlemsnummer i Nedre Buskerud Boligbyggelag enn vedkommende med
høyeste bud.
Forkjøpsrett kan kun gjøres gjeldende dersom du skriftlig og på et
særskilt skjema har meldt din
interesse når boligen utlyses for salg (såkalt "forhåndsavklaring").
Å melde
forhåndsinteresse binder deg ikke til seinere kjøp.
Ta kontakt med NBBO (Tanja Raknestangen, tlf 32211500) for mer info. |


DUGNAD
Borettslaget arrangerer fast to årlige dugnader. Vanligvis en på våren (i
begynnelsen av mai), og en på høsten (i september/oktober).
Dugnadene kunngjøres god tid i forveien. Det er ønskelig at flest mulig
deltar. Unntaksvis kan styret tillate at du gjør dugnad på en
nærliggende dag og at du da får en/flere bestemte arbeidsoppgaver.
Selve dugnadsinnsatsen regner vi til 1,5 - 2 timer.
Når dugnaden er over, må du signere på ei liste som legges ut, samt oppgi ditt
bankkontonummer. Du vil da få refundert den delen av husleia di som er
øremerket dugnad, dvs. 1200 kr om du er med på begge
dugnadene, og 600 kr om du bare er med på en dugnad.
KLIPPING AV GRØNTAREALER
Borettslaget har avtale med NBBO-vaktmestertjenester om stelling av våre grøntarealer.
i 2014 ble plener klippet annenhver onsdag fra 4.6. og fram til begynnelsen av
september, skråning mot 1. Strøm Terrasse ble kantklippet 2 ganger.
Når plenen klippes er det viktig at parkerte biler fjernes fra
borettslagets aktuelle parkeringsplasser. Steinsprut fra
gressklipper kan bli en dyr billakk-affære, evt. vil ikke plenen bli
klippet som avtalt.
INNSAMLING HAGEAVFALL
1-2 uker før 17. mai samler RfD (Renovasjonsselskapet for
Drammensregionen) inn hageavfall.
Kvist og greiner buntes, løv o.l. legges i sekker. Du kan selv finne
hentedag - se www.rfd.no. Bær avfallet
til kjellerinngangen, 1. Strøm Terrasse, dagen i forveien.
TRÆR
Du kan fritt plante eller kutte (helt/delvis) trær/busker på
areal som du har bruksretten til.
Dersom du sjeneres av naboens vekster (f.eks. at de skygger), prøv å
komme til enighet med naboen om løsning før styret evt. kontaktes.
Ønsker du å plante/kutte trær eller busker på arealer som disponeres av
fellesskapet, ta først kontakt med styret.
SNØMÅKING
Borettslaget leier ekstern hjelp til snørydding og
strøing.
På vintre med mye snø (over en meter), er det viktig at beboerne selv
måker snø av eget garasjetak, samt veranda. Det kan spare deg/oss for
mange seinere utgifter.
MALING
Maling av yttervegger og vinduer er en del av borettslagets
vedlikeholdsplikt.
Styret bestemmer fargevalg på husene. Husene har tidligere blitt malt hvert 7-8. år.
Siste gang alle husene ble malt var i 2008. Vi brukte da
kvalitetsmaling, og fikk oppgitt at husene nå ikke trengte å males igjen
før i 2020.
Praksis er at det er
beboeren selv som maler huset, og at maling og kost fås vederlagsfritt av
borettslaget.
Dersom beboer ønsker å male f.eks. vindu eller terrassebord "litt ekstra" i mellomår, er
det selvsagt ingenting i veien for dette.
Borettslaget kan spandere malinga - ta evt. kontakt med styret (danvikbl@hotmail.com)
før
malinga begynner.
Dersom vi ikke har maling på lager, vil du få rekvisisjon til Lothe
fargehandel (i nærheten av Strømsø Torg). Lothe kjenner de aktuelle
fargekoder.
Evt. for mye maling, leveres tilbake.
Borettslagets maling oppbevares i "eddikkjelleren". Ikke ta maling
derfra uten at dette på forhånd er klarert med styret.
På terrassegolv/balkonggolv bestemmer du fargevalget selv, og du
bekoster også maling/beis selv. "Gratismalinga" skal ikke brukes her.
RØROPPLEGG
Borettslaget har gjennom tidene hatt mange vannlekkasjer.
Disse har vært kostbare for borettslaget - både fordi egenandelen på
seks
tusen kroner vanligvis betales av borettslaget, og fordi mye skader
betyr høyere forsikringspremier.
Røropplegget (vannførende rør, ikke avløpsrør) ble kontrollert og evt. skiftet høsten 2010
av firma Steam-Clean.
Om boligen står tom over flere dager: Steng av vannet via hovedkrana på vaskerommet.
Før vinteren: Tøm hagekrana for vann, sørg for at den ikke fryser.
Om boligen står tom på vinterstid: Ha på litt varme sånn
at innendørs-temperaturen alltid holder seg over null grader.
TETTE AVLØPSRØR
Dersom du har problemer med avløp fra baderom/vaskerom/kjøkken, skru
først av vannlåsen og fjern evt. hår-rester etc.
Dersom dette ikke hjelper, prøv med flytende avløpsåpner (ikke Plumbo).
F.eks. av merke "Mudini", fås i rørleggerforretning. Husk å skylle godt
etterpå.
En annen løsning er å prøve å stake opp med en lang stake.
Aktiv Septikkservice kan også kontaktes, deres metode er vanligvis å
spyle med høytrykks varmtvann. De har en minstepris på nærmere 2.500 kr
for inntil en times arbeid.
VIFTENE
Viften er plassert på loftet, evt. også over
komfyren. Av klimamessige grunner er det en fordel
alltid å ha loftsvifta på.
Vifta på loftet kan slutte å fungere, evt. bråke mye, evt være
brannfarlig, dersom den ikke reingjøres. Viftereingjøring er
borettslagets ansvar.
Loftviftene skal
enten være av merke Indola Electric type CVE 3 A,
Villavent VV-450/L, model 1, eller Flexit
Ulv 125.
Se her for instruksjonsmanualer.

Hvilken loftsvifte har du? Her er de tre
typene vi kjenner til. Har du et annet merke? Indola er hvitfarget, de
to andre er aluminiumsfarget. Klikk på bildet for å få det større.
GARASJENE
Vi har hatt uhell med at garasjedører har falt ned. Årsaken synes å være
at skruer har løsnet. Det er viktig at garasje-eier kontrollerer sånt
selv, evt. ber om hjelp for å få det gjort.
I medhold av sin vedlikeholdsplikt, kan styret kreve tilgang
til garasjer for å sjekke garasjedørene, og for å søke og forebygge
fremtidige uhell. |

PARKERING
Parkering er for mange et ømtålig emne. Parkeringsreglene for
borettslaget finnes i husordensreglene.
Som hovedregler: Parker bilen mest mulig i garasjen, kjør minst mulig på
borettslagets egne veier, parker minst mulig på våre gjesteparkeringsplasser.
Ikke "hensett" bil på borettslagets parkeringsplass. Se ellers husreglene.
HUSBRÅK
Høy musikk seint på kvelden kan føre til mye ergrelser. Vis hensyn,
spesielt etter klokka 23. Skal du ha en fest, er det lurt å gi naboene
beskjed på forhånd.
Ved bråk:
Prøv å ordne opp først selv. Hjelper ikke det, kontakt politi, evt.
styret.
SØPPEL
Søppeldunkene våre (en til restavfall, en til husholdningsavfall) tømmes
på fredager. Fra juni til august er det ukentlig tømming. Resten av året
er det tømming annenhver uke, på ulike ukenumre. (1,3,5,7 etc).
Papiravfall (papp, avispapir, melkekartonger etc) puttes i de store
containere, plassert ved garasjene nærmest Idrettsplassen og ved
garasjene nærmest Andedammen. Tømming hver 4. fredag, hele året. I 2015
var første tømming 2.januar, så 30.januar osv.
Eller hver fredag i uke 1, 5, 9, 13 osv.
Plastavfallet puttes også i spesielle plastavfalls-containere på samme
sted som papiravfallscontainerne. Tømming hver 4. uke, på onsdager, 2
dager før papiravfallstømminga.
Husk riktig bruk:
- Ikke legg avfall i disse containerne dersom de allerede er fulle.
- Ikke legg avfall utenfor containerne.
- Ikke legg plastposer i papiravfalls-containerne, tøm papiravfall
direkte i containeren. (Plastposen gjenbruker du, eller legger den i
containeren for plastavfall).
- Esker etc. må brettes sammen, flatpakkes, før de kastes.
Husk kildesortering:
-
Manglende kildesorting kan resultere i at søppel
ikke blir tatt med.
- Bruk også kun dine egne søppeldunker, ikke
naboens i tillegg.
- Har du ekstra mye restavfall, kan egen grønn sekk
kjøpes for 75 kroner.
- Trenger du sånn sekk, eller mangler du plastposer
til matavfall, kontakt firmapost@rfd.no. Dersom du mangler plastposerull
til matavfall, kan du også knyte en pose på handtaket til
matavfallsdunken, så får du nye ved kommende tømming.
-
Elektronisk avfall, f.eks. lyspærer, leverer du selv, f.eks. på Elkjøp.
-
Glass kan du legge i containeranlegget ("Returpunktet") ved Drammen Videregående skole.
-
Annet avfall kan kjøres på søppelfyllinga på Lindum.
Du kan lese litt om kildesortering her.
OPPBEVARING
Borettslaget har store lagerlokaler i kjelleren under nedre husrekke,
der det en gang var eddik-fabrikk.
Kjelleren er rå, dvs. at ting som lagres der lenge kan ruste.
Opprinnelig hadde alle beboere nøkler til kjelleren - i dag har noen
beboere nøkler, andre ikke.
Noen bruker kjelleren til lagringsplass for søppel.
Det er ikke tillatt.
Andre lagrer f.eks. møbler, bildekk og sykler der.
Dette gjøres på eget ansvar.
Vil du lagre ting i kjelleren og ikke har egen nøkkel: Kontakt
styret!
SKADEDYR
Borettslaget har skadedyr-forsikring mot rotter og mus, og det skal
det utføres 4 årlige inspeksjoner. Åtestasjoner er utplassert ved
enkelte hus (blanke aluminumsbokser). Stoffet som brukes heter
bromadiolon, det får gnagere til å dø av indre blødninger.
Stoffet er farlig for mennesker, og ved forgiftning må lege/veterinær
straks kontaktes. Opplys at preparatet inneholder antikoagulerende
stoff. Motgift er Vitamin K1.
Skadedyrkontrollen virker forebyggende. Den hindrer ikke skadedyr, men
den hindrer skadedyrene å etablere seg i boligen. Renhold og gode
rutiner mht søppel, er fortsatt nøkkelord.
VANNSKADE
Forebygg vannskade ved ALLTID å stenge av hovedkrana når huset står tomt
noen dager, eller når du er på ferie. Hovedkrana er i vaskerommet.
Dersom uhellet er ute, steng umiddelbart av vannet.
Dersom du mener skaden skal dekkes av forsikringen:
1. Kontakt Styret.
2. Dersom du ikke får tak i Styret, kontakt forsikringsselskapet IF, tlf 02400 (døgnbemannet).
Viktig at du kan dokumentere fagmessig
utført arbeide dersom det blir forsikringssak.
Dersom du oppdager vannskade hos f.eks. naboen og han/hun ikke er
hjemme, er det viktig å handle raskt!
Verdier for hundretusener av
kroner kan stå på spill.
Får raskt tak i beboer eller andre som har nøkkel
til boligen? Ifall du ikke lykkes - ta kontakt med Styret/Teknisk Utvalg.
BRANNSLUKKINGSAPPARAT
Alle boliger skal ha brannslukkingsapparat. Disse bekostes av
borettslaget, og skal følge leiligheten ved overdragelse.
Nåværende brannslukkingsapparater (Skuteng 6 kg pulverapparat, model
PG6PMD) ble kjøpt inn i 2009, og trenger service/verkstedoverhaling
etter 10 år.
BRANNVARSLER/RØYKVARSLER
Hver bolig skal minst ha en brann/røykvarslere. Dersom du bare har en,
skal denne plasseres utafor soverom, minst 50 cm fra vegg.
Røykvarsler skal følge leiligheten ved overdragelse.
Røykvarsler bør være optisk, dvs. at den reagerer på røyk.
Røykvarsler av merke Deltronic har gode anbefalinger. Ifølge EU-regler
bør røykvarsler skiftes etter 10 år.
En røykvarsel pr. leilighet bekostes av borettslaget.
BRANNINSTRUKS
1. Varsle naboer
2. Evakuer hus
3. Slokke brannen.
Ved mindre branntilløp: Forsøk å slokke brannen med tilgjengelig
slokkeutstyr. Lukk dører og vinduer. Hvis brannen ikke slokker straks,
er det viktig at dører til det rom der det brenner holdes lukket. Dette
hindrer spredning.
Samlingspunkt ved evakuering, er fotballplassen nærmest Danvik skole
(nedenfor hus 36).
Viktig at du kan bruke slokkeutstyr/brannslukkingsapparat.
Husk alltid å varsel brannvesen v/ evt. brann - tlf 110. |