Danvik borettslag
*VIKTIG INFO

  BORETTSLAGSLOVEN - BORETTSLAGSVEDTEKTER - HUSORDENSREGLER   

Søknader

Dersom du f.eks. ønsker å ha katte eller vil utvide verandaen, er det viktig at du søker borettslaget i god tid.
Manglende søknad kan føre til at styret f.eks. krever arbeidet stanset og at evt. endringer reverseres. Eller at du ikke får dekket dine utgifter.
Noen søknader kan avgjøres raskt, andre må behandles på styremøte.
Vi ønsker å unngå forskjells-behandling. Husk derfor at alle søknader skal være skriftlige.
Søknad stiles til Styret i Danvik borettslag og merkes "SØKNAD".
Søknaden sendes helst på e-post til  danvikbl@hotmail.com, evt legges i styreleders postkasse (Christensen, nr 40).
 

DYR
Dyrhold har tidligere ikke vært tillatt i borettslaget. Hovedregelen er fortsatt at det ikke er tillatt, men regelen er nå mindre absolutt, se husreglene.
Du må søke på et bestemt skjema (se her) før dyret blir "ekstrabeboer".
Tillatelsen gjelder kun for det bestemte dyret. Om f.eks. katta dør, og du ønsker ei ny katte, må det søkes pånytt.

VERANDA/BALKONG
Mange beboere har utvidet sin veranda/balkong. Dette krever forhåndssøknad til styret.
Samtidig med søknaden må vi også ha ei skisse på hvordan den nye verandaen vil se ut.
Før du kan begynne å bygge ut, kreves også nabovarsel, samt søknad til kommunen.
Til kommunen søker du på et skjema kalt "Søknad om tiltak uten ansvarsrett". Vedlagt tegning må være i målestokk 1:50 eller 1:100, og også omhandle berørte veggfasader og med den planlagte veranda inntegnet på selve fasadetegningen.
Dersom du seinere ønsker å foreta endringer på f.eks. verandarekkverket, søker du styret om dette.
Verandaen males i samme farge som huset. Fargen på verandagolvet bestemmer du selv.

LE-VEGG/HAGEMUR ETC.
Ønsker du å sette opp le-vegg eller hagemur etc. mellom deg og naboen: Lag skisse, få naboens godkjenning og søk styret på forhånd.
Dersom le-veggen/hagemuren er over 180 cm høy, må den også byggemeldes til kommunen.
Du må selv bekoste dette.

UTEPLASS
Dersom du ønsker å lage rekkverk foran/ved inngangsdøra di, eller kle inn deler av arealet foran eller bak huset, er dette også en sak du først tar opp med aktuelle naboer, og deretter sender søknad til styret.

VENTIL
Ønsker du å ha ekstra ventil/vifte som krever hull i yttervegg? F.eks. fra kjøkken eller bod? Vil naboen bli berørt? Har du tatt det opp med naboen?
Skriftlig søknad må sendes styret, vedlagt skisse.
Du må bekoste evt. ventil/vifte selv.

VINDUER
Danvik borettslag sine vedtekter nevner bl.a. at borettslagets vedlikeholdsplikt også omfatter nødvendig utskifting av termoruter. Praksis på dette feltet har vært at borettslaget har tatt på seg utskiftning av punkterte vindusruter, men at en gjerne har samlet opp vinduer fra flere boliger og gjort dette samlet. For noen har dette betydd en ventetid på måneder/år.
I 2008/2009 var det en større utskiftning av vindusglass (ikke karm/treverk): De som da meldte at de hadde punkterte vinduer, fikk vinduene skiftet.
Du skal selv kunne sjekke hvor gamle vindusglassene dine er, se stempla dato på aluminiumen  mellom glassene.
Beboer som mener at et eller flere vinduer trenger utskifting (f.eks. p.g.a. skjemmende "punktering") og som mener borettslaget bør betale, må søke styret på forhånd.

FREMLEIE
Dersom du ønsker å leie ut boligen midlertidig kan styret gi tillatelse til dette for inntil 3 år. Betingelsen er bl.a. at du har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene.

LEIEBOERE
Det er lov å ha leieboer(e). Styret vil ha oversikt, og ber derfor om at du søker på forhånd.

FORKJØPSRETT
Når en leilighet i Nedre Buskerud boligbyggelag (f.eks. Danvik borettslag) skal selges, kan du søke å få overta leiligheten til samme pris som høyeste bud. Du tar da leiligheten på forkjøpsrett, noe  som betyr at du får tilslaget dersom du har lavere medlemsnummer i Nedre Buskerud Boligbyggelag enn vedkommende med høyeste bud.
Forkjøpsrett kan kun gjøres gjeldende dersom du skriftlig og på et særskilt skjema har meldt din interesse når boligen utlyses for salg (såkalt "forhåndsavklaring").
Å melde forhåndsinteresse binder deg ikke til seinere kjøp. Ta kontakt med NBBO (Tanja Raknestangen, tlf 32211500) for mer info.


 

Vedlikehold

DUGNAD
Borettslaget arrangerer fast to årlige dugnader. Vanligvis en på våren (i begynnelsen av mai), og en på høsten (i september/oktober).
Dugnadene kunngjøres god tid i forveien. Det er ønskelig at flest mulig deltar. Unntaksvis kan styret tillate at du gjør dugnad på en nærliggende dag og at du da får en/flere bestemte arbeidsoppgaver.
Selve dugnadsinnsatsen regner vi til 1,5 - 2 timer.
Når dugnaden er over, må du signere på ei liste som legges ut, samt oppgi ditt bankkontonummer. Du vil da få refundert den delen av husleia di som er øremerket dugnad, dvs. 1200 kr om du er med på begge dugnadene, og 600 kr om du bare er med på en dugnad.

KLIPPING AV GRØNTAREALER
Borettslaget har avtale med NBBO-vaktmestertjenester om stelling av våre grøntarealer.
i 2014 ble plener klippet annenhver onsdag fra 4.6. og fram til begynnelsen av september, skråning mot 1. Strøm Terrasse ble kantklippet 2 ganger.
Når plenen klippes er det viktig at parkerte biler fjernes fra borettslagets aktuelle  parkeringsplasser. Steinsprut fra gressklipper kan bli en dyr billakk-affære, evt. vil ikke plenen bli klippet som avtalt.

INNSAMLING HAGEAVFALL

1-2 uker før 17. mai samler RfD (Renovasjonsselskapet for Drammensregionen) inn hageavfall.
Kvist og greiner buntes, løv o.l. legges i sekker. Du kan selv finne hentedag - se www.rfd.no. Bær avfallet til kjellerinngangen, 1. Strøm Terrasse, dagen i forveien.

TRÆR
Du kan fritt plante eller kutte (helt/delvis) trær/busker  på areal som du har bruksretten til.
Dersom du sjeneres av naboens vekster (f.eks. at de skygger), prøv å komme til enighet med naboen om løsning før styret evt. kontaktes.
Ønsker du å plante/kutte trær eller busker på arealer som disponeres av fellesskapet, ta først kontakt med styret.

SNØMÅKING
Borettslaget leier ekstern hjelp til snørydding og strøing.
På vintre med mye snø (over en meter), er det viktig at beboerne selv måker snø av eget garasjetak, samt veranda. Det kan spare deg/oss for mange seinere utgifter.

MALING
Maling av yttervegger og vinduer er en del av borettslagets vedlikeholdsplikt. Styret bestemmer fargevalg på husene. Husene har tidligere blitt malt hvert 7-8. år. Siste gang alle husene ble malt var i 2008. Vi brukte da kvalitetsmaling, og fikk oppgitt at husene nå ikke trengte å males igjen før i 2020.
Praksis er at det er beboeren selv som maler huset, og at maling og kost fås vederlagsfritt av borettslaget.
Dersom beboer ønsker å male f.eks. vindu eller terrassebord "litt ekstra" i mellomår, er det selvsagt ingenting i veien for dette.
Borettslaget kan spandere malinga - ta evt. kontakt med styret (danvikbl@hotmail.com) før malinga begynner.
Dersom vi ikke har maling på lager, vil du få rekvisisjon til Lothe fargehandel (i nærheten av Strømsø Torg). Lothe kjenner de aktuelle fargekoder.
Evt. for mye maling, leveres tilbake.
Borettslagets maling oppbevares i "eddikkjelleren". Ikke ta maling derfra uten at dette på forhånd er klarert med styret.
På terrassegolv/balkonggolv bestemmer du fargevalget selv, og du bekoster også maling/beis selv. "Gratismalinga" skal ikke brukes her.

RØROPPLEGG
Borettslaget har gjennom tidene hatt mange vannlekkasjer.
Disse har vært kostbare for borettslaget - både fordi egenandelen på seks tusen kroner vanligvis betales av borettslaget, og fordi mye skader betyr høyere forsikringspremier.
Røropplegget (vannførende rør, ikke avløpsrør) ble kontrollert og evt. skiftet høsten 2010 av firma Steam-Clean.
Om boligen står tom over flere dager: Steng av vannet via  hovedkrana på vaskerommet.
Før vinteren: Tøm hagekrana for vann, sørg for at den ikke fryser.
Om boligen står tom på vinterstid: Ha på litt varme sånn at innendørs-temperaturen alltid holder seg over null grader.

TETTE AVLØPSRØR
Dersom du har problemer med avløp fra baderom/vaskerom/kjøkken, skru først av vannlåsen og fjern evt. hår-rester etc.
Dersom dette ikke hjelper, prøv med flytende avløpsåpner (ikke Plumbo). F.eks. av merke "Mudini", fås i rørleggerforretning. Husk å skylle godt etterpå.
En annen løsning er å prøve å stake opp med en lang stake.
Aktiv Septikkservice kan også kontaktes, deres metode er vanligvis å spyle med høytrykks varmtvann. De har en minstepris på nærmere 2.500 kr for inntil en times arbeid.

VIFTENE
Viften er plassert på loftet, evt. også over komfyren. Av klimamessige grunner er det en fordel alltid å ha loftsvifta på.
Vifta på loftet kan slutte å fungere, evt. bråke mye, evt være brannfarlig, dersom den ikke reingjøres. Viftereingjøring er borettslagets ansvar.
Loftviftene skal enten være av merke Indola Electric type CVE 3 A, Villavent VV-450/L, model 1, eller Flexit Ulv 125. 
Se her for instruksjonsmanualer.



Hvilken loftsvifte har du? Her er de tre typene vi kjenner til. Har du et annet merke? Indola er hvitfarget, de to andre er aluminiumsfarget. Klikk på bildet for å få det større.

GARASJENE
Vi har hatt uhell med at garasjedører har falt ned. Årsaken synes å være at skruer har løsnet. Det er viktig at garasje-eier kontrollerer sånt selv, evt. ber om hjelp for å få det gjort.
I medhold av sin vedlikeholdsplikt, kan styret kreve tilgang til garasjer for å sjekke garasjedørene, og for å søke og forebygge fremtidige uhell.

Annet

PARKERING
Parkering er for mange et ømtålig emne. Parkeringsreglene for borettslaget finnes i husordensreglene.
Som hovedregler: Parker bilen mest mulig i garasjen, kjør minst mulig på borettslagets egne veier, parker minst mulig på våre gjesteparkeringsplasser. Ikke "hensett" bil på borettslagets parkeringsplass. Se ellers husreglene.

HUSBRÅK
Høy musikk seint på kvelden kan føre til mye ergrelser. Vis hensyn, spesielt etter klokka 23. Skal du ha en fest, er det lurt å gi naboene beskjed på forhånd.
Ved bråk: Prøv å ordne opp først selv. Hjelper ikke det, kontakt politi, evt. styret.

SØPPEL
Søppeldunkene våre (en til restavfall, en til husholdningsavfall) tømmes på fredager. Fra juni til august er det ukentlig tømming. Resten av året er det tømming annenhver uke, på ulike ukenumre. (1,3,5,7 etc).
Papiravfall (papp, avispapir, melkekartonger etc) puttes i de store containere, plassert ved garasjene nærmest Idrettsplassen og ved garasjene nærmest Andedammen. Tømming hver 4. fredag, hele året. I 2015 var første tømming 2.januar, så 30.januar osv.
Eller hver fredag i uke 1, 5, 9, 13 osv.
Plastavfallet puttes også i spesielle plastavfalls-containere på samme sted som papiravfallscontainerne. Tømming hver 4. uke, på onsdager, 2 dager før papiravfallstømminga.
Husk riktig bruk:
 
- Ikke legg avfall i disse containerne dersom de allerede er fulle.
- Ikke legg avfall utenfor containerne.
- Ikke legg plastposer i papiravfalls-containerne, tøm papiravfall direkte i containeren. (Plastposen gjenbruker du, eller legger den i containeren for  plastavfall).
- Esker etc. må brettes sammen, flatpakkes, før de kastes.
Husk kildesortering:
- Manglende kildesorting kan resultere i at søppel ikke blir tatt med.
- Bruk også kun dine egne søppeldunker,  ikke naboens i tillegg.
- Har du ekstra mye restavfall, kan egen grønn sekk kjøpes for 75 kroner.
- Trenger du sånn sekk, eller mangler du plastposer til matavfall, kontakt firmapost@rfd.no. Dersom du mangler plastposerull til matavfall, kan du også knyte en pose på handtaket til matavfallsdunken, så får du nye ved kommende tømming.
- Elektronisk avfall, f.eks. lyspærer, leverer du selv, f.eks. på Elkjøp.
- Glass kan du legge i containeranlegget ("Returpunktet") ved Drammen Videregående skole.
- Annet avfall kan kjøres på søppelfyllinga på Lindum.
Du kan lese litt om kildesortering her.

OPPBEVARING
Borettslaget har store lagerlokaler i kjelleren under nedre husrekke, der det en gang var eddik-fabrikk.
Kjelleren er rå, dvs. at ting som lagres der lenge kan ruste.
Opprinnelig hadde alle beboere nøkler til kjelleren - i dag har noen beboere nøkler, andre ikke.

Noen bruker kjelleren til lagringsplass for søppel.
Det er ikke tillatt.
Andre lagrer f.eks. møbler, bildekk og sykler der.
Dette gjøres på eget ansvar.
Vil du lagre ting i kjelleren og ikke har egen  nøkkel: Kontakt styret!

SKADEDYR
Borettslaget har skadedyr-forsikring mot rotter og mus, og det skal det utføres 4 årlige inspeksjoner. Åtestasjoner er utplassert ved enkelte hus (blanke aluminumsbokser). Stoffet som brukes heter bromadiolon, det får gnagere til å dø av indre blødninger.
Stoffet er farlig for mennesker, og ved forgiftning må lege/veterinær straks kontaktes. Opplys at preparatet inneholder antikoagulerende stoff. Motgift er Vitamin K1.
Skadedyrkontrollen virker forebyggende. Den hindrer ikke skadedyr, men den hindrer skadedyrene å etablere seg i boligen. Renhold og gode rutiner mht søppel, er fortsatt nøkkelord.

VANNSKADE
Forebygg vannskade ved ALLTID å stenge av hovedkrana når huset står tomt noen dager, eller når du er på ferie. Hovedkrana er i  vaskerommet.
Dersom uhellet er ute, steng umiddelbart av vannet.
Dersom du mener skaden skal dekkes av forsikringen:
1. Kontakt Styret.
2. Dersom du ikke får tak i Styret, kontakt forsikringsselskapet IF, tlf 02400 (døgnbemannet).
Viktig at du kan dokumentere fagmessig utført arbeide dersom det blir forsikringssak.
Dersom du oppdager vannskade hos f.eks. naboen og han/hun ikke er hjemme, er det viktig å handle raskt!
Verdier for hundretusener av kroner kan stå på spill.
Får raskt tak i beboer eller andre som har nøkkel til boligen? Ifall du ikke lykkes - ta  kontakt med Styret/Teknisk Utvalg.

BRANNSLUKKINGSAPPARAT
Alle boliger skal ha brannslukkingsapparat. Disse bekostes av borettslaget, og skal følge leiligheten ved overdragelse.
Nåværende brannslukkingsapparater (Skuteng 6 kg pulverapparat, model PG6PMD) ble kjøpt inn i 2009, og trenger service/verkstedoverhaling etter 10 år.

BRANNVARSLER/RØYKVARSLER
Hver bolig skal minst ha en brann/røykvarslere. Dersom du bare har en, skal denne plasseres utafor  soverom, minst 50 cm fra vegg.
Røykvarsler skal følge leiligheten ved overdragelse.
Røykvarsler bør være optisk, dvs. at den reagerer på røyk.
Røykvarsler av merke Deltronic har gode anbefalinger. Ifølge EU-regler bør  røykvarsler skiftes etter 10 år.
En røykvarsel pr. leilighet bekostes av borettslaget.

BRANNINSTRUKS
1. Varsle naboer
2. Evakuer hus
3. Slokke brannen.
Ved mindre branntilløp: Forsøk å slokke brannen med tilgjengelig slokkeutstyr. Lukk dører og vinduer. Hvis brannen ikke slokker straks, er det viktig at dører til det rom der det brenner holdes lukket. Dette hindrer spredning.
Samlingspunkt ved evakuering, er fotballplassen nærmest Danvik skole (nedenfor hus 36).
Viktig at du kan bruke slokkeutstyr/brannslukkingsapparat.
Husk alltid å varsel brannvesen v/ evt. brann - tlf 110.

Nød-NUMRE
Brann: 110
Politi: 112
Ambulanse: 113

FORSIDE - AKTUELT - STYRENYTT - INFO - BONYTT - SPØRSMÅL&SVAR  -  05.01.2015