INNKALLING TIL ORDINÆR GENERALFORSAMLING
I Danvik Borettslag
Tid: Onsdag 20. mars kl. 18.30
Sted: Danvik folkehøgskole,
Casablanca-rommet.
DAGSORDEN:
1) KONSTITUERING
a) Status fremmøte
b) Valg av møteleder
c) Valg av sekretær
d) Godkjenning av innkalling
e) Valg av én andelseier til å undertegne protokollen (sammen med
møteleder)
Godkjenning av dagsorden
2) ÅRSMELDING
FRA STYRET
Forslag til vedtak: Årsmeldingen ble tatt til orientering.
3) ÅRSREGNSKAP
Forslag til vedtak: Årsregnskapet 2018 som viser et underskudd
på kr 383.425, godkjennes.
Resultatet føres mot annen egenkapital i balansen.
4) HONORAR TIL STYRET
Forslag til vedtak: Styrehonoraret fastsettes til kr 54.800 for
perioden fra ordinær generalforsamling i 2018 til ordinær
generalforsamling i 2019. Styret fordeler selv honoraret blant sine
medlemmer.
Som godtgjørelse for telefon og/eller internett gis det kr 1.000 til
styreleder.
5) INNKOMNE
FORSLAG
Det var ved fristens utløp 16.2.19 innkommet 2 forslag.
a) Forslag fra Styret om «Opptak av lån og refinansiering».
b) Forslag fra Jan Erik Reffhaug om «Opphevelse av styrevedtak».
6) VALG
Det skal velges følgende:
a) To styremedlemmer, hver for 2 år
b) Fem varamedlemmer, hver for 1 år
c) Valgkomité på to personer, hver for 1 år
d) Delegat og varadelegat til NBBOs generalforsamling, hver for 1 år
Valgkomiteens innstilling legges fram seinest på
generalforsamlingen.
Vedlegg til innkallingen:
a) Styrets årsmelding
b) Forslag til årsregnskap
c) Revisjonsberetning
d) 2 innkomne forslag
e) Navneseddel og fullmaktsskjema

ÅRSMELDING 2018 FOR DANVIK BORETTSLAG
1. VIRKSOMHETENS ART OG BELIGGENHET
Danvik
Borettslag ligger i Drammen kommune, og har organisasjonsnummer
950603550.
Borettslagets formål er å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i
lagets eiendom og å drive virksomhet i tilknytning til dette.
Borettslaget
består av
37
boliger, fordelt på 6
bygninger, og
eiendommen har gårds- og bruksnummer
19/165.
2. TILLITSVALGTE
Siden forrige
valg har følgende andelseiere vært borettslagets tillitsvalgte:
Verv |
Navn |
Valgt år |
Ant år |
Styreleder |
Jan Christensen |
2018 |
2 |
Styremedlem |
Kåre Magne Nielsen |
2018 |
1 |
Styremedlem |
Haakon Johansen |
2018 |
2 |
Styremedlem |
Geir Forbord |
2018 |
2 |
Styremedlem |
Nina Cecilie Lange |
2017 |
2 |
(Fratrådte august 2018) |
|
|
|
Styremedlem |
Odd Jorulv Engedahl |
2018 |
1 |
(Rykket opp fra varaplass
august 2018) |
|
|
|
|
Varamedlem |
Kristi Nyblin |
2018 |
1 |
Varamedlem |
Odd Jorulv Engedahl |
2018 |
1 |
(Fram til august 2018) |
|
|
|
Varamedlem |
Linette Halck |
2018 |
1 |
Varamedlem |
Heidi Edvardsen |
2018 |
1 |
Varamedlem |
Osman Dreshaj |
2018 |
1 |
|
|
|
|
Varamedlemmene har møte-,
forslags- og talerett på styrets møter, og deltar på lik linje med
andre styremedlemmer ved forfall.
DELEGATER TIL
GENERALFORSAMLINGEN I NBBO:
Delegat |
Jan Christensen |
Varadelegat |
Haakon Johansen |
VALGKOMITE:
Lars Hjelmås og Andreas Kotsadam.
Valgkomiteens oppgave er å
finne én egnet kandidat til hvert av de verv som er på valg
inneværende år, samt foreslå evt endring av honorar til
borettslagets tillitsvalgte.
3. STYRETS ARBEID
MØTEVIRKSOMHET:
Siden forrige ordinære generalforsamling har styret avholdt 7 møter,
og behandlet og protokollert 101 saker. I tillegg til møtene har
styret hatt diverse befaringer på borettslagets områder.
Som forretningsfører får NBBO tilsendt protokoll fra
styremøter/generalforsamling. Forretningsfører oversender styret
forslag til bl.a. budsjett og regnskap.
Styret har god kontakt med forretningsfører om den daglige drift av
borettslaget.
Vi har også, vederlagsfritt, brukt vårt medlemskap i Huseiernes
Landsforbund og Boalliansen til diverse rådgivning.
SAKER SOM HAR VÆRT - OG ER - UNDER ARBEID:
Styret har hatt åpenhet som
viktig prinsipp. Det betyr bl.a. at vi er opptatt av informasjon og
dialog, at henvendelser fra beboerne tas på alvor og besvares raskt,
og at styrereferater (minus sensitive personopplysninger) gjøres
kjent for beboerne. E-post og borettslagets interne hjemmesider
(www.danvikbl.no/beboer.htm) spiller en viktig rolle i dette
arbeidet, i tillegg har viktig informasjon også blitt gitt på sms,
epost og på papir. Enten gjennom oppslag ved postkassene eller ved
særskilte infoskriv. Styrets oppfatning er at relevant og forståelig
informasjon fremmer beboernes interesse og ansvar, noe som er til
fordel både for styrets arbeid og for borettslaget som helhet.
I begynnelsen av perioden ble det lagd møteplan for hele perioden,
og forut for alle styremøter er dagsorden med saksliste sendt ut til
både styremedlemmer og varamedlemmer.
Styret har fordelt viktige arbeidsoppgaver seg i mellom og slik at
hvert medlem av styret har sine faste ansvarsområder. Samarbeidet i
styret, og forholdet mellom styret og beboerne, har vært godt.
a) Garasjer og utomhusanlegg.
Arbeidet nytt garasjeanlegg og rehabilitering av gamle garasjer, ny
avfallsløsning samt asfaltering av veier etc. er det viktigste som
har skjedd i borettslaget i 2018.
Firma Bogen og Mathisen var engasjert som totalentreprenør og deres
Kyrre Hagen var driftsleder.
Arild Sando fra firma Stener Sørensen var borettslagets ansatte
byggeleder.
Etter en del forsinkelser på grunn av at det kommunale
saksbehandlingsarbeidet tok lengre tid enn forventet, tok
rivingsarbeidet til i slutten av juli. Seinere gikk framdriften i
hovedsak som planlagt. Andelseierne kunne ta i bruk sine garasjer
10. desember, alle fikk da utlevert fjernkontroller, nødnøkkel,
manual for portåpner samt olje for smøring av portens bevegelige
deler.
Noe arbeid står fortsatt igjen: Garasjene skal garasjene påføres
ytterligere et malingsstrøk. Noe utomhus-arbeide ikke ferdigstilt,
bl.a. utbedring etter graving. Grunnarbeider/asfaltarbeider etc. er
flere steder ikke tilfredsstillende utført, bl.a. er det
vanninntrengning i de fleste garasjer. I overtakelsesprotokoll heter
det at dette skal bli rettet opp innen 1.6.19.
Under arbeidets gang, ble det bl.a. holdt byggemøter annenhver uke.
Her deltok fast driftsleder, byggeleder og styreleder. Ellers har
borettslagets egen garasjegruppe og styret hatt viktige roller både
under anbuds-utarbeidelse og oppfølging. Styret har vektlagt god
informasjon til andelseierne, og innspill herfra har blitt verdsatt.
Bl.a. vedrørende fordeling av garasjene.
Underveis ble det vedtatt noen justeringer i planene. Bl.a. ble
garasjene lengre enn planlagt og porthøyden ble større.
Betongveggene og dreneringa i bakkant av de to garasjerekkene ble
gjort bedre. Vi fikk også lagd 4 ekstra parkeringsplasser.
Med «alt» inkludert, dvs også tegninger og kommunalt
saksbehandlingsarbeid, og fratrukket containerstøtte fra RfD og
elbilstøtte fra kommunen, er sluttregninga til borettslaget på ca
8,672 mkr. Av dette er 5,5 mkr dekket ved ekstra låneopptak, mens
resten er tatt av borettslagets oppsparte midler.
Sluttbeløpet er ca. 5% høyere enn det som det ble tatt høyde for
under årsmøtebehandlingen i 2015, men samtidig har prisstigningen i
perioden fra vedtak og fram til garasjene ble ferdige, vært på
nærmere 10%.
Styret er derfor av den oppfatning at vi har fått levert anlegget
til en pris som egentlig var lavere enn den reelle rammen samtidig
som andelseierne i tillegg fikk garasjer med vesentlige
standardforbedringer.
Det er også viktig å merke at felleskostnadene/husleia har økt
mindre enn hva som ble forespeilet på det årsmøte der de økonomiske
rammene for prosjektet ble trukket opp: Ikke med 700 kroner, men i
underkant av 600 kroner.
Vi har hatt et godt samarbeid med partene, og er av den oppfatning
at vi i 2019 vil finne tilfredsstillende løsninger på de oppståtte
problemer.
b) Tilvalg.
Alle andelseiere fikk tilbud om tilvalgstjeneste
(tilleggstjeneste/ekstratjeneste) i forbindelse med garasjene og
utomhusanlegget. Etter tilråding fra entreprenør, ble gangveiene inn
til hver enkelt bolig kun asfaltert/masseutskiftet fram til
lilletaket. De som ønsket utført arbeid under lilletaket, fikk dette
utført etter egen avtale med entreprenør, og dekket selv disse
utgiftene.
I garasjene ble det gitt tilbud om fullt elbil-ladeopplegg og ekstra
oppbevaringsloft i garasjene. Dette måtte også betales av den
enkelte, og faktura for dette arbeidet er seinere sendt fra
borettslaget til den enkelte.
Ca halvparten av andelseierne ønsket en eller annen
tilvalgstjeneste.
c) Bankbytte.
Borettslaget har tatt opp 5,5 mkr i lån i Handelsbanken til de nye
garasjene, samt overført tidligere restgjeld til Handelsbanken, ca 7
millioner kroner. Rente 1,98%. DnB er – etter krav fra NBBO –
fortsatt vår «dagligbank».
d) Parkering.
For å forebygge evt parkeringskaos under anleggsperioden, sendte vi
brev både til Drammen kommune og til ordføreren om delvis øremerking
av nærliggende gater til andelseiernes biler, evt. rimeligere
parkering i ordfører Ingebrigtsens gate. Begge ønskene ble avslått.
Ellers er ”ulovlig” parkering - både på borettslagets interne veier
og på borettslagets egne parkeringsplasser - for mange en kilde til
irritasjon. Her er det viktig at husreglene følges:
Bare av- og pålessing på borettslagets interne veier, ingen
hensetning av biler på borettslagets egne parkeringsplasser – bruk
egen garasje. Kontakt styret om du trenger dispensasjon, for
eksempel dersom håndverker er på besøk.
e) Strøm.
Strøm til utelys, kjeller og garasjer dekkes av borettslaget. I
forbindelse med nye garasjer og opplegg til elbil-ladning, har
nettet nå fått større kapasitet: 80 KW.
Evt elbiler må kun lades med godkjente ladere. De som bruker
borettslagets strøm til å lade elbil, må melde ifra til styret.
Styret tar sikte på årlig å avregne dette strømforbruket.
f) Kjelleren.
Borettslagets kjeller, som 4 boliger hviler på, er i lite bruk. Den
nyttes nå midlertidig som lagringsplass for de andelseiere som har
ønsket det, i forbindelse med bygging av nye garasjer. Deler av
kjelleren ligger rett under internveien. Fra kjellertak til veibane
er avstanden målt til ca 125 cm, og selve betongdekket under veien
har en dybde på ca 50 cm. Dette er meget solid. Asfaltarbeidene nå i
høst kunne derfor gå etter planen.
Styret har som mål å oppgradere kjelleren, bl.a. sandblåse de mest
utsatte steder. Det byr imidlertid på problemer å finne fagfolk som
kan påta seg en slik jobb. Foreslått rehabilitering med prislapp til
rundt en halv million kroner, synes vi blir for dyrt.
De som i dag ønsker å lagre ting i kjelleren, må på forhånd ta dette
opp med styret.
g) Søppeltømming.
De nye avfallscontainerne, Molok Domino, ble tatt i bruk i desember,
sammen med garasjene. Containerne tømmes med spesialbil, og
tømmetidene er endret. Mat- og restavfall tømmes eksempelvis
annenhver uke, like ukenumre, henholdsvis på onsdager og torsdager.
Det er viktig at alle tar ansvar for å fjerne snø/is fra hele toppen
av containerne og mellom lokkene da dette ellers vil gjøre tømming
vanskelig/umulig.
h) Personvernopplysninger.
Styret har oppdatert sin andelseier-liste med epost-adresser og
telefonnumre, og fått fullmakt fra alle til 3.parts-deling av
opplysninger der dette anses nødvendig. Alle andelseiere – minus en
– kan enten nås på epost eller mobil.
i) Inspeksjon av tak, lekkasje i takrenner.
Verken snekker Holmstrøm eller Buskerud Blikk var i stand til å
inspisere våre tak og fikse takrenner med lekkasje før vinteren –
tiltros for gjentagende avtaler/løfter. Til neste år håper styret å
finne mer pålitelige fagfolk.
j) Trege hoveddører
9 andelseiere meldte om problemer med å lukke sin hoveddør. Alle
dørene er blitt reparert av Trebo.
k) Plenklipping.
På grunn av anleggsarbeidet har plenklippinga vært mer sporadisk enn
tidligere. NBBOs datterfirma Vaktmesterservice har vært ansvarlig.
Det er styrets ønske at plenklipping kan uføres av andelseiere mot
godtgjøring, men i de seinere årene har ingen vært interessert.
l) Brøyting og strøing.
Firma Tor Ole Sand har vært ansvarlig for snømåking, sandstrøing og
fjerning av grus. Viktig at andelseierne tar ansvar for å legge
«brukt” grus tilbake i strøkassene for bruk til neste sesong, og at
sandkassene er fylt opp før «strøsesongen». De nye veiene er
beregnet til å tåle aktuelle maskiner.
m) Beboerfest.
I likhet med tidligere år, ble det også i år arrangert
seinsommer-beboerfest uka etter Elvefestivalen: Fredag 31.8. Ca 10
husstander var representert, det var god stemning med sang og
musikk.
n) Skadedyr.
Borettslaget har avtale med ABC skadedyrteknikk. De sjekker
borettslagets 12 åtestasjoner (plassert ved endeveggene på
borettslagets 6 husrekker) 4 ganger i året, og legger ut – om
nødvendig - gift (åte) mot rotter og mus. Motgift mot giftstoffet
Bromadiolen, er vitamin K1. Under anleggsperioden høsten 2018 ble
det observert rotter i borettslaget. Viktig at matavfall, fuglemat,
søppel etc. ikke legges på bakken.
o) Forsikring.
En andelseier hadde lekkasje i forbindelse med oppvaskmaskin i 2.
etasje. Skaden ble først oppdaget på baderomstaket under. Skaden er
utbedret. Andelseier måtte selv betale egenandelen på kr 6.000.
p) Dugnad.
Borettslaget hadde i 2018 bare vårdugnad. Det ble ikke gitt noe
økonomisk kompensasjon for deltagelse da dugnadsavgift ikke lenger
er en del av felleskostnadene. Derimot fikk de som deltok en
konfekteske i julepresang.
q) GET.
Styret undertegnet sommeren 2017 ny avtale med GET, gjeldende i 5
år. Avtalen er rimeligere enn den forrige, og gir bl.a. bedre
hastighet, gratis trådløst modem, opptaksmulighet og ubegrenset
”sky”-lagring.
Det har tidvis vært klager på dårlige TV-signaler, flimring etc.
Andelseierne anbefales selv å ta dette direkte opp med GET, bruk
gjerne tlf 21 54 54 54.
r) Teknisk Utvalg.
Nytt Teknisk utvalg ble oppnevnt på styremøtet i februar 2018.
Oppnevnt ble: Kristi Nyblin, Geir Enersen, Einar Fossberg og Jo
Aaserud. Styreleder hadde møte med utvalget i mai/18 og aktuelle
arbeidsoppgave ble drøftet. Bl.a. ble Teknisk Utvalg bedt om å komme
med forslag til rehabilitering av kjeller, og har i ettertid fått
oversendt aktuell dokumentasjon. Teknisk utvalg er også bedt om å
komme med innspill vedr. maling av borettslagets boliger, som styret
håper kan tas i 2020.
s) Bygningsmessige endringer.
Flere andelseiere har søkt om større eller mindre bygningsmessige
endringer. Styret har hatt som praksis å be om nabouttalelse før
vedtak er blitt fattet. Det understrekes at søknad skal innleveres
før arbeidet tar til og at arbeidet må skje etter retningslinjer
fastsatt av styret. Alt fremtidig vedlikehold som følge av
bygningsmessige endringer, er ikke borettslagets ansvar og må dekkes
av den enkelte.
t) Leikeplassen.
På grunn av utomhusarbeider ble alt utstyr på leikeplassen fjernet
da anleggsarbeidet begynte. Styret ønsker å sette leikeplassen i
tilfredsstillende stand i 2019, bl.a. kjøpe inn noe leikeutstyr, og
håper på samarbeid med borettslagets småbarnsforeldre om dette.
u) Dobbeltportene.
Etter ønske fra nærliggende beboere, er den gule «dobbeltporten»
blitt fjernet både fra gangveien ved A M Knudsens gate og fra
gangveien mot Fagerlibakken. Bare ett stengsel står nå igjen. Noen
andelseiere mener fjerningen har resultert i uønsket trafikk inn/ut
av borettslaget, og ønsker vurdert tiltak.
v) Søknader fra beboere.
Vi har i perioden bl.a. fått søknader om
- utvidelse av inngangsparti, dvs. både ytterdør og yttervegg ved
vaskerom flyttes like langt ut som bodveggen. Innvilget av styret.
Her kreves også kommunal tillatelse. Styret har lagd egen
kravspesifikasjon vedr. sånn utviding.
- Søknad om ny ytterdør. Avslått, men styret er innstilt på ny
vurdering dersom nylig reparasjon ikke har bedret forholdene.
- Skifte hoveddør og vindu for egen regning. Innvilget, forutsatt
intet stilbrudd og at luftemulighetene blir som tidligere.
- Radonmåling på borettslagets regning. Avslått, men borettslaget
dekker utgiftene dersom radon påvises.
- Utvidelse av balkong. Innvilget under forutsetning av enighet med
nabo, og/eller at dybden ikke er større enn de øvrige balkonger i
samme husrekke.
- Hundehold. Innvilget, til tross for naboprotest.
w) Gondolbane på Strømsø.
I februar 2019 ble det lagt fram planer om gondolbane fra Marienlyst
til Haukås. I den forbindelse ble også Da traseen vil høyst
sannsynlig gå over vårt boområde, ble også noen andelseiere
intervjuet av NRK og www.drm24.
Styret har skrevet brev til kommunen og bedt om å bli orientert om
planer og videre saksgang.
x) Brannsikring og branntilsyn/feiing.
Kontrollen av brannvarslere og brannslukkingsutstyr ble i år tatt av
styret hos de 6 andelseiere som på forhånd hadde meldt sin
interesse. I tillegg fikk alle andelseiere utlevert to flate
batterier – en til brannvarsler i 1. etasje og en til brannvarsler i
2. etasje. De andelseiere som er tilknyttet alarmsentral, får
nødvendig kontroll med brannvarslere derfra.
Det er ellers verdt å merke at tilsyn og feiing fra brannvesenet
ikke lenger er en del av fellesutgiftene, og at brannvesenet nå
forholder seg til hver enkelt andelseier som «eier». Det betyr bl.a.
at varsel om feing/tilsyn blir gitt direkte til den enkelte
andelseier, at den enkelte andelseier selv er ansvarlig for at stige
er tilgjengelig, og at den enkelte andelseier selv er ansvarlig for
å betale faktura fra brannvesenet.
y) Vedtekter og ansvarsforhold.
Styret mener at borettslagets vedtekter bedre bør klargjøre hvilket
vedlikehold som er borettslagets ansvar og hvilket som er den
enkelte andelseiers ansvar. Etter styrets mening er dette viktige
tiltak både for vedlikeholdsplanlegging og for et mest mulig
bærekraftig borettslag.
Styret ønsker å nedsette ei gruppe med deltakere både fra
tillitsvalgte og styre som kan komme med forslag til revidering av
vedtektene. Hittil har det vært liten interesse for å være med i ei
slik gruppe, og arbeidet er utsatt.
Styret er av den prinsipielle oppfatning at de utgifter som er mer
individuelt betinget – og der det ikke oppnås borettslagsfordeler -
skal være den enkelte andelseiers ansvar.
z) Representasjon.
Styreleder Jan Christensen representerte borettslaget på Nedre
Buskerud Boligbyggelag (NBBO) sitt årsmøte i juni.
Styret er av den oppfatning at det utførte løpende og periodiske
vedlikeholdet er tilstrekkelig for å opprettholde den bokførte
verdien på bygningsmassen.
4. HELSE MILJØ OG SIKKERHET (HMS)
Forskrift om systematisk helse, miljø og
sikkerhetsarbeid krever at styret i borettslaget plikter å sørge for
systematisk oppfølging av de krav fastsatt i
lovgivningen.Borettslaget har gjennomført en del forebyggende arbeid
på dette området.
I siste styreperiode er det utført lovpålagte kontroller på disse
risikoområdene i borettslaget:
- Tilbud om brannsikringskontroll.
- Regelmessige vernerunder under arbeidet med nye
garasjer/utomhusanlegg der styreleder deltok.
- Strøing på felles veier. Andelseierne strør som regel ved
postkassene, firma Ole Sand strør på parkeringsplasser og
borettslagets interne kjøreveier.
Borettslaget har, på sine hjemmesider, utarbeidet en sjekkliste som
andelseierne oppfordres til å bruke ved egenkontroll. Her nevnes
spesielt vann, strøm, brannsikring, ventilasjon, vinduer, søppel,
skadedyr, garasje. Se våre interne hjemmesider -
www.danvikbl.no/50.htm.
5. FORSIKRING
BYGNINGSFORSIKRING:
Borettslagets bygningsmasse er fullverdiforsikret med bygningskasko
i Gjensidige forsikring.
Forsikringen omfatter blant annet bygningsmessig tilleggsinnredning,
fellesinventar, ulykkesforsikring ved dugnader organisert av
borettslaget, styreansvar, rettshjelp og naturskade jfr. Lov om
naturskade.
Forsikringen omfatter ikke innbo og løsøre hos den enkelte
andelseier.
Egenandelen ved skader vil også i 2019 være kr 6000,- for de fleste
typer skader. Ved skade må egenandelen som hovedregel betales av den
enkelte andelseier. For naturskader gjelder egne vilkår jfr. Lov om
naturskade.
Hvis borettslagets forsikring skal benyttes må andelseier straks ta
kontakt med styret. Dersom kontakt ikke oppnås med styret, tas
direkte kontakt med NBBO/Byggtek (tel 32211570), evt Gjensidige
direkte (døgnåpent, tel 03100).
Nedre Buskerud Boligbyggelag vil etter avtale med andelseier eller
styret sørge for at skademelding blir sendt forsikringsselskapet.
BORETTSLAGENES SIKRINGSORDNING
Borettslaget er innmeldt i Borettslagenes Sikringsordning AS.
Sikringsordningen har som formål å forestå utbetalinger til
borettslag som lider tap ved manglende innbetaling av
felleskostnader, forutsatt dokumentert tap ved salg. Egenandelen til
borettslaget er 10% av totalt tap.
6. BOLIGOMSETNING OG JURIDISKE ANDELSEIERE
I 2018 er det skrevet kontrakt om overdragelse av én bolig i
borettslaget. Salgssummen eksklusiv fellesgjeld for boligen var kr
4.400.000.
Boligene omsettes til markedspris. Når det gjelder verdien på
boligene for øvrig kan NBBO gi prisantydninger ut i fra
omsetningspriser på tilsvarende boliger og i forhold til
boligmarkedet for øvrig. Andelseiere i borettslaget og NBBOs øvrige
medlemmer har forkjøpsrett til ledige boliger i borettslaget.
Pr. 31.12.2018 var det ingen juridiske andelseiere i borettslaget.
7. BRANNFOREBYGGENDE TILTAK
Ifølge forskrift om brannforebyggende tiltak og branntilsyn, skal
alle boliger ha minst en godkjent røykvarsler/detektor i hver
etasje, samt manuelt slukkeutstyr i form av pulverapparat eller
brannslange. Det er borettslagets ansvar å skaffe og montere
utstyret, mens det er andelseiers ansvar å sørge for tilsyn og
kontrollere at utstyret er i orden. Dersom utstyret er defekt,
meldes dette til styret.
8. FORRETNINGSFØRSEL OG REVISJON
Forretningsførselen for borettslaget er i henhold til kontrakt
utført av NBBO, og borettslagets revisor har vært BDO AS.
Når det gjelder honorar til ovennevnte vises det til
resultatregnskapet.
9. BORETTSLAGETS ØKONOMI
RESULTAT 2018:
Styret bekrefter at forutsetningen for fortsatt drift er til stede
og at dette er lagt til grunn ved utarbeidelsen av årsregnskapet.
Borettslagets resultat ble et underskudd på kr 383.425.
Resultatet inneholder ikke opplysning på borettslagets lån. Avdrag
og låneopptak, samt aktivering av nye garasjer er bokført i
balansen. Ytterligere informasjon fremkommer i Note 9 Eiendom og i
note 13 Langsiktig gjeld og pantstillelser, samt under «Disponible
midler» i regnskapet.
Disponible midler pr. 31.12.2018 var kr 830.124.
Etter styrets oppfatning gir fremlagt årsregnskap med noter
fyllestgjørende informasjon og et rettvisende bilde av driften og
stillingen ved årsskiftet.
For øvrig vises det til de enkelte tallene i resultatregnskapet,
balansen med oversikt over egenkapital og gjeld samt notene til
regnskapet for 2018.
BUDSJETT:
Budsjettet for 2019 er behandlet og vedtatt av styret. Det er viktig
å merke at a-konto vann samt feiing/tilsyn fra brannvesenet ikke
lenger er en del av felleskostnadene, men betales direkte av den
enkelte etter regning fra Drammen kommune.
For øvrig vises det til budsjettkolonnen i resultatoppstillingen.
BORETTSLAGETS INNSKUDDS- OG LÅNEVILKÅR:
Innskudd driftskonto reguleres fortløpende etter nivået på
pengemarkedsrenten.
Den nominelle flytende rente på borettslagets lån var i februar 2019
på 1,98 % p.a. (halvårlige belastninger).
|
Valgkomiteens
innstilling,
levert 19.3.19:
2 styremedlemmer:
Kåre M Nielsen -
gjenvalg 2 år
Kristi Nyblin -
gjenvalg 2 år
Varamedlemmer alle
for 1 år:
1. Ida Christine
Nordhøy Lippert - nr 104 - ny
2. Ingvild Amdal
Myklebust - nr 68 - ny
3. Heidi Edvardsen
- nr 74 - gjenvalg
4. Linette Halck -
nr 82 - gjenvalg
5. Andreas
Kotsadam - nr 88 - ny
Valgkomiteen:
Janne Nilsen - ny
Lars Hjelmås -
gjenvalg
Vi foreslår videre
styrets leder som delegat til NBBOs
generalforsamling, med styrets nestleder som
varadelegat.
Vi foreslår ellers at det gis ett honorar på kr
15.000 til garasjegruppa.
Mvh
Valgkomiteen
PROTOKOLL
FRA ORDINÆR GENERAL-FORSAMLING
i Danvik Borettslag 20.3.19 kl. 18.30 på Danvik
folkehøgskole.
Generalforsamlingen ble åpnet av styrets leder Jan
Christensen.
Han takket for frammøtet, og ønsket spesielt velkommen
til nye andelseiere i borettslaget: Marit Christine
Ottersen i nr 114 og Ida Christine Nordhøy Lippert i nr
104.
1. KONSTITUERING
a) Status fremmøte: 23 andelseiere var representert, 20
ved personlig frammøte og 3 fullmakter.
Følgende boliger var representert ved andelseier:
36
38 (2 personer),
40
42
44
46 (2 personer)
48
50 (2 personer)
56
64
68
80
84
92
102
106
108
110 (2 personer)
112
114.
Fra følgende boliger var det levert fullmakt:
54, 58, 60.
Fra NBBO møtte forvaltningskonsulent Torgeir Nielsen.
b) Valg av møteleder: Valgt ble styrets nestleder Haakon
Johansen.
c) Valg av sekretær: Valgt ble styreleder Jan
Christensen.
d) Godkjenning av innkalling: Innkalling ble godkjent.
e) Valg av en andelseier til å undertegne protokollen
sammen med møteleder: Valgt ble Stig Eide.
f) Godkjenning av dagsorden: Dagsorden ble godkjent.
2. ÅRSMELDING FRA STYRET 2018
Årsmeldingen ble gjennomgått av styrets leder Jan
Christensen.
Under årsberetningen ble bl.a. tatt opp snømåking og
traktorstørrelse, våre parkeringsplasser og husreglene,
fjerning av dobbeltporter og fremmede på området, maur i
bolig og forsikring, vindusutskiftning og
vedlikeholdsplan, leikeplass og søknad om offentlig
støtte, størrelse på garasjene mot A.M. Knutsens gate.
Vedtak:
Styrets årsmelding for 2018 ble gjennomgått og tatt til
orientering.
3. ÅRSREGNSKAP FOR 2018
Årsregnskapet for 2018 ble gjennomgått av styrets
nestleder Haakon Johansen.
Ingen kommentarer.
Vedtak:
Årsregnskapet 2018 som viser et underskudd på kr
383.425, godkjennes.
Resultatet føres mot annen egenkapital i balansen.
4. GODTGJØRELSE TIL STYRET
Det var innkommet to forslag vedrørende godtgjørelse.
a) Styret innstilte på samme honorar og
telefon/internettgodtgjøring som i foregående periode
Under behandling av denne sak la andelseier Wenche
Fossberg fram forslag om å øke honoraret til kr 60.000.
Vedtak:
Styrehonoraret fastsettes uendret til kr 54.800 for
perioden fra ordinær generalforsamling i 2018 til
ordinær generalforsamling i 2019. Styret fordeler selv
honoraret blant sine medlemmer.
Som godtgjørelse for telefon og/eller internett gis kr.
1.000 til styreleder.
b) Valgkomiteen la fram forslag om kr. 15.000 i honorar
til garasjegruppas medlemmer.
Vedtak:
Garasjegruppa gis et engangshonorar på kr. 15.000.
Garasjegruppa fordeler selv honoraret blant sine
medlemmer.
5. INNKOMNE FORSLAG
Det var ved
fristens utløp innkommet 2 forslag.
a) Forslag fra styret vedrørende vedr. «Opptak av lån og
refinansiering».
Vedtak:
1.
Generalforsamlingen i Danvik borettslag gir styret i
fullmakt å ta opp nytt lån på inntil 2 millioner kroner
til vedlikehold av bygningsmasse og utenomhusarbeider.
Fullmakten gjelder fram til 31.12.20.
2. Styret
gis i fullmakt å refinansiere (slå sammen) de to
tidligere lån i Handelsbanken samt evt. nytt lån, til
ett samlelån.
3. Det nye
samlelånet ønskes som serielån med 30 års
tilbakebetalingstid, halvårige avdrag og til den
flytende rente som styret vurderer som gunstigst.
b) Forslag fra andelseier Jan Erik Reffhaug om
«Opphevelse av styrevedtak».
Forslagsstiller ønsket at styrets vedtak av 17.4.18 om
at «alt under tak er beboernes ansvar» oppheves og
erklæres for ugyldig. Mente at vedtaket, om det ble
stående, kunne resultere i at styret når som helst kunne
endre vedtektene uten at det ble forelagt
generalforsamlingen.
Styret pekte
på at fattet vedtak ikke hadde noe med vedtektene å
gjøre. Det var situasjonsbestemt, og måtte ses på
bakgrunn av kommende utomhusarbeider, faglige
tilrådinger og innhentede synspunkter fra andelseierne.
Det var til enhver tid styrets plikt å prioritere
vedlikeholdsoppgaver.
Andelseier
Lars Hjelmaas ønsket at styrets vedtak fikk en
tilføyelse der det gikk klarere fram at styrets vedtak
kun gjaldt for det nåværende prosjekt.
Vedtak:
Alt under tak, i
garasje/utomhusprosjektet, er beboernes ansvar.
6. VALG
Lars Hjelmaas redegjorde for valgkomiteens innstilling.
Det var kandidater til alle verv.
Samtlige valg skjedde ved akklamasjon.
a) Styremedlemmer, hver for 2 år.
Valgt ble Kåre M Nielsen (gjenvalg) og Kristi Nyblin
(ny).
b) 5 varamedlemmer til styret, alle for ett år:
Valgt ble Ida Christine Nordhøy Lippert (ny), Ingvild
Amdahl Myklebust (ny), Heidi Edvardsen (gjenvalg,
Linette Halck (gjenvalg), Andreas Kotsadam (ny).
c) Valgkomite for ett år:
Valgt ble Janne Nilsen (ny) og Lars Hjelmås (gjenvalg).
d) Delegat og varadelegat til NBBOs generalforsamling,
for ett år:
Valgt ble styrets leder med styrets nestleder som vara
(begge gjenvalgt).
Alle vedtak ble enten gjort enstemmig eller med
overveldende flertall.
Generalforsamlingen ble hevet kl. 20.30.
----------------------
Etter generalforsamlingen har styret
følgende sammensetning:
Leder: Jan Christensen, nr 40
Styremedlem: Haakon Johansen, nr 36
Styremedlem: Geir Forbord, nr 64
Styremedlem: Kåre M Nielsen, nr 76
Styremedlem: Kristi Nyblin, nr 112
1. varamedlem: Ida Christine Nordhøy Lippert, nr 104
2. varamedlem: Ingvild Amdahl Myklebust, nr 68
3. varamedlem: Heidi Edvardsen, nr 74
4. varamedlem: Linette Halck, nr 82
5. varamedlem: Andreas Kotsadam nr 88
Drammen 21.3.19
Haakon Johansen, møteleder (sign)
Stig Eide, protokollunderskriver (sign)
Jan Christensen, sekretær/refr
(sign)
|