DANVIK BORETTSLAG
ÅRSMØTET 2016 MED PROTOKOLL

AKTUELT  -  STYRENYTT  -  BONYTT  -  FOTOALBUM  -  VERDT Å VITE  -  HMSSPØRSMÅL&SVAR  -  INNHOLD

 

 
Årsberetning

 

1. VIRKSOMHETENS ART OG BELIGGENHET

Danvik Borettslag ligger i Drammen kommune, og har organisasjonsnummer 950603550.Borettslagets formål er å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i lagets eiendom og å drive virksomhet som henger sammen med dette.


 

2. TILLITSVALGTE

Siden forrige valg har borettslagets tillitsvalgte vært følgende:
 
 

Verv

Navn

Valgt år

Valgperiode

Styreleder

Jan Christensen

2014

2 år

Styremedlem

Geir Forbord

2014

2 år

Styremedlem

Nina Cecilie Lange

2015

2 år

Styremedlem

Mette Løvgren

2015

2 år

Styremedlem

Haakon Johansen

2014

2 år

 

 

 

 

Varamedlem

Odd Jorulv Engedahl

2015

1 år

Varamedlem

Linette Halck

2015

1 år

Varamedlem

Kristi Nyblin

2015

1 år

Varamedlem

Geir Ola Gjessing

2015

1 år

Varamedlem

Jan Erik Reffhaug

2015

1 år

Styret konstituerte seg med Haakon Johansen som nestleder. Styreleder fungerer også som sekretær. Alle i styret har ulike ansvarsområder. Varamedlemmene har møterett på styremøtene.
Borettslaget følger likestillingslovens bestemmelser og tilstreber likestilling ved valg av tillitsvalgte samt ved nyansettelser.

DELEGATER TIL GENERALFORSAMLINGEN I NBBO
Jan Christensen ble valgt til delegat ved Nedre Buskerud Boligbyggelag (NBBO) sin generalforsamling. Haakon Johansen ble valgt til varadelegat.
NBBOs generalforsamling ble avholdt i juni. Jan Christensen møtte.

VALGKOMITE:
Lars Hjelmås og Geir Enersen. Valgkomiteens oppgave har vært å finne egnede kandidater til verv som er på valg.

 

3. HELSE MILJØ OG SIKKERHET (HMS)

Forskrift om systematisk helse, miljø og sikkerhetsarbeid krever at styret i borettslaget plikter å sørge for systematisk oppfølging av de krav fastsatt i lovgivningen.
Borettslaget har gjennomført en del forebyggende arbeid på dette området og styret har systematisert dette HMS-arbeidet slik at internkontrollforskriftens krav ivaretas.
Vi vil her spesielt nevne:
- Tilbud om brannsikringskontroll ved firma Trygg og Sikker, samt tilbud om assistanse ved batteribytte/brannvarsler.
- Tiltak truffet for å redusere forekomst av muggsopp i kjeller under boligrekke.
- Årlig vernerunde på området, herunder kontrollert lekeplass, i forbindelse med dugnad.
Borettslaget har også utarbeidet en sjekkeliste som beboer oppfordres til å bruke ved egenkontroll. Her nevnes spesielt vann, strøm, brannsikring, ventilasjon, vinduer, søppel, skadedyr, garasje.
 

4. BRANNFOREBYGGENDE TILTAK

I følge forskrift om brannforebyggende tiltak og branntilsyn, skal alle boliger ha minst en godkjent røykvarsler, samt manuelt slukkeutstyr i form av pulverapparat eller brannslange. Det er borettslagets ansvar å skaffe og montere utstyret, mens det er andelseiers ansvar å sørge for tilsyn og kontrollere at utstyret er i orden. Dersom utstyret er defekt, meldes dette til styret.
I ny forskrift av januar 2016, er kravet minst en godkjent røykvarsler i hver etasje.

 

5. PÅVIRKNING AV YTRE MILJØ/FORSKNING OG UTVIKLING

Borettslaget forurenser ikke det ytre miljø i vesentlig grad utover det som må anses som normalt for et borettslag, og hadde i 2015 ingen påbegynte forsknings- eller utviklingsprosjekter.

 

6. STYRETS ARBEID

MØTEVIRKSOMHET:
Siden forrige ordinære generalforsamling har styret avholdt 7 møter, hvor 67 saker har vært behandlet og protokollert. I tillegg ble det i forbindelse med forrige generalforsamling, avholdt beboermøte. Det har i perioden også vært avholdt ekstraordinær generalforsamling.
Ved valgperiodens begynnelse ble det lagd møtekalender for hele perioden.
Som forretningsfører får NBBO tilsendt protokoll fra styremøter/generalforsamling. Forretningsfører oversender styret forslag til bl.a. budsjett og regnskap. Styret har hatt god kontakt med forretningsfører om den daglige drift av borettslaget.
Vi har også, vederlagsfritt, brukt vårt medlemskap i Huseiernes Landsforbund til diverse rådgivning.

SAKER SOM HAR VÆRT - OG ER - UNDER ARBEID:
Styret har hatt åpenhet som viktig prinsipp. Det betyr bl.a. at vi er opptatt av informasjon og dialog, at henvendelser fra beboerne tas på alvor og besvares raskt, og at styrereferater (minus sensitive personopplysninger) gjøres kjent for beboerne. E-post og borettslagets interne hjemmesider (www.danvikbl.no/beboer.htm) spiller en viktig rolle i dette arbeidet, i tillegg har viktig informasjon også blitt gitt på papir og sms. Styrets oppfatning er at relevant og forståelig informasjon fremmer beboernes interesse og ansvar, noe som er til fordel både for styrets arbeid og for borettslaget som helhet.
I begynnelsen av perioden ble det lagd møteplan for hele perioden, og forut for alle styremøter er dagsorden med saksliste sendt ut til både styremedlemmer og varamedlemmer.
Styret har fordelt viktige arbeidsoppgaver seg i mellom og slik at hvert medlem av styret har sine faste ansvarsområder.  Samarbeidet i styret, og forholdet mellom styret og beboerne, har vært godt.

a) Garasjene. Forrige ordinære generalforsamling vedtok med stort flertall forslag om nye garasjer mm.
På bakgrunn av vedtaket engasjerte styret arkitektfirmaet DRMA til å utarbeide planer som så ble lagt fram for den ekstraordinære generalforsamlingen i november.
Her ble garasjevedtaket bekreftet, og det ble bl.a. vedtatt ei kostnadsramme på 7,5 millioner kroner, hvorav 5,5 millioner skulle finansieres ved låneopptak.
Det er, i tråd med vedtaket på den ekstraordinære generalforsamling, nedsatt ei egen prosjektgruppe/garasjegruppe bestående av Haakon Johansen og Jan Christensen fra styret, Kristi Nyblin fra Teknisk Utvalg og Geir Enersen og Odd Engedahl valgt av den ekstraordinære generalforsamlingen. Gruppa har pr. i dag hatt to møter. Haakon Johansen er gruppas leder.

b) Luftepiper og tilkobling. To luftepiper ble våren 2015 satt opp på alle boligtak. Arbeidet med påfølgende ventilasjonstilkobling inne på loftene har tatt meget lang tid. Dette skyldes til dels sykdom hos Buskerud Blikk, og til dels at arbeidet i første omgang ikke var korrekt utført. Etter at alt skulle være i orden, sjekket styreleder, og fant fortsatt mangler på 15 av loftene. Enten var ventilatorrørene koblet feil, eller så var de mangelfullt isolert, eller så var aktuelle rør allikevel ikke blitt tilkoblet.
De aller fleste har nå fått tilkoblingen i orden. De resterende er lovt ferdig innen kort tid.
Mangler ved loftstilkoblingen kan føre til at loftet på vinterstid blir for varmt, med derav risiko for vannlekkasje og istappdannelse. Andre konsekvenser kan være manglende ventilator-trekk på kjøkken, matlukt også på bad og loft, eller drittlukt på loftet.

c) Loftsviftene. Loftsviftene, som trekker ut luft fra bad, wc, vaskerom, bod og evt. kjøkken, er i følge vedtektene, borettslagets ansvar. Noen andelseiere har fått sine loftsvifter byttet, andre har gamle vifter som fortsatt fungerer bra, noen mener deres vifte trenger utskifting, mens andre igjen har kuttet strømledningen til sin vifte slik at den ikke kan brukes. Det foreligger ingen komplett fortegnelse over viftenes tilstand, alder etc.
Styret mener det bør tas en fagmessig inspeksjon av vifter som ikke fungerer, og på denne bakgrunn vurdere tiltak. Etter styrets mening er det viktig at den enkelte andelseier har regulerbar bryter tilknyttet sin vifte og at vifta går hele tiden, evt. at den kun er avslått under de kaldeste perioder når dusj ikke benyttes. Strømopplegg/bryter til loftsvifte er andelseiers ansvar.

d) Vindusutskifting. Flere andelseiere meldte både i 2014 og 2015 i fra om punkterte vindusruter, noe som det i følge dagens vedtekter ligger under borettslagets ansvar å utbedre. Melding om forestående utskifting ble sendt alle andelseiere. De som mente at en/flere glassruter måtte skiftes, ble kontaktet. Etter forutgående fagmessig inspeksjon i aktuelle boliger, ble det vedtatt å skifte ut vinduer i 16 boliger. Dette ble ordnet før jul.
Glass i verandadør/balkongdør ble ikke skiftet.

e) Kjelleren. Kjelleren i den tidligere eddikfabrikken har i mange år vært samlingsplass for skrot og avfall. Den er nå ryddet, og avfallet er fjernet. Det virker som om dette har stoppet skadelig soppdannelse, og bedret luftkvaliteten.  Vi har også vært i kontakt med VVS-ingeniør Gunnar Berntzen som vil komme på befaring og evt. foreslå ytterligere tiltak.
Beboere som for fremtiden ønsker å lagre ting i kjelleren, må på forhånd ta dette opp med styret.

f) Get. Ny femårskontrakt ble undertegnet med Get høsten 2014.
Det har i årsmøteperioden vært flere klager på Get for dårlig bildekvalitet, forvrengninger etc. Både styret og enkelte andelseiere har gjentagne ganger vært i kontakt med Get vedrørende dette. Noen kabler er allerede utskiftet, og Get vil ta en nærmere gjennomgang av utstyret før sommeren.

g) Vannsprut. I forbindelse med takomleggingen ble det, fra noen tak og ved kraftig regnvær, sterk vannsprut over takrenna. Dette skal ha blitt stanset ved å montere ei metallplate ved takrenna på lilletaket, evt. også ved å justere aktuelt nedløpsrør.
Siden takrenner ikke var med i fastprisen vedr. takomleggingsarbeidet 2013, måtte denne utgiften betales separat av borettslaget.

h) Ekstern vannlekkasje. I august fikk vi fra flere beboere melding om vannlekkasje på borettslagets område, ved stien nedenfor hus 92. Vi fant fort ut at lekkasjen ikke kom fra noen av boligene, og meldte ifra til kommunen. Kommunen mente det var borettslagets ansvar å stoppe lekkasjen. Via fagekspertise ble borettslagets ledningsnett sjekket, og funnet i orden. Men lekkasjen fortsatte.
Etter mye strev, fant vi ut at lekkasjen stammet fra et vannrør som gikk til kjelleren i den tidligere eddikfabrikken, og som muligens var blitt benyttet i forbindelse med borettslagets anleggsperiode. Dessverre var dette vannet i ettertid ikke blitt koblet ifra.
Det fantes ikke noe kommunale kart over aktuelt ledningsnett. Ved hjelp av komplisert vannsøking ble tilkoblingspunktet peilet til å være i Fagerlibakken. I slutten av november ble det gravd på aktuelt sted, tilkoblingen ble funnet og frakoblet av det kommunale firma Drammen Drift.
Borettslaget måtte dekke alle kostnader, nærmere 65.000 kroner.

i) Vannlekkasje i bolig. En beboer hadde vannlekkasje i rør på vaskerom, og ønsket at rørlegger-regningen på ca. 4.000 kroner skulle tas av borettslaget. Vi tok tilfellet opp både med Huseiernes Landsforbund og Byggtek, som mente, etter å ha sett våre vedtekter, at andelseier selv måtte betale egenandel-beløpet, evt. at vedkommende selv kunne søke å få det helt eller delvis dekket via egen hjemmeforsikring.
Både når det gjelder strøm og vannrør, går grensa for borettslagets ansvar ved henholdsvis sikringsskap og stoppekran. Styret er kjent med at det gjennom tidene har vært ulik praksis på dette området, men ser ingen grunn til å fortsette med en vedtektsstridig praksis.

j) Kloakkomlegging. Både i forbindelse med at anlegget trengte utskiftning, og våre planer om nye garasjer, ble en kloakkledning lagt om ved garasjene nærmest Andedammen. Initiativet ble tatt av Drammen kommune, som også dekket alle kostnader.

k) Vann- og kloakkavgift. Vannavgiften til Drammen kommune betales i dag delvis som et akontobeløp sammen med husleia, kr 539 pr. mnd. I desember avleser andelseier vannmåler, og totalforbruket regnes ut. I april/mai påfølgende år får andelseier enten tilbakebetalt for mye innbetalt, eller får beskjed om å betale inn et ekstrabeløp.
Normalforbruk for en husstand med 2 personer i vårt borettslag, er ca 280 liter/døgnet, dvs. drøye 100 kubikkmeter på årsbasis.
Dersom vann/kloakkavgift trekkes ut av husleien sånn at betaling av vannregning blir den enkeltes ansvar også på høstparten, vil borettslaget spare over 10.000 kroner på årsbasis.

l) Feiing. Dagens praksis er at borettslaget betaler feiekostnadene og evt. straffegebyr. Uansett om andelseier har ildsted eller ikke, uansett brukshyppighet. Flertallet av andelseierne hadde feiing i februar 2016, neste gang feier vil komme på besøk, blir i 2018.
Styret vil ta individuelle feiefrekvenser nærmere opp med Feiervesenet, og vurderer om dette er en avgift som bør trekkes ut av husleia og i stedet betales direkte av den enkelte andelseier.

m) Vedtekter og utgifter. Styret mener at borettslagets vedtekter bedre bør klargjøre hvilket vedlikehold som er borettslagets ansvar og hvilket som er den enkelte andelseiers ansvar.
Styret mener også at en bør se nærmere på borettslagets utgiftsside med sikte på eventuelle innsparinger.
Etter styrets mening er dette viktige tiltak for et mest mulig bærekraftig borettslag.

n) Plenklipping. Styret prøvde også i år å få en/flere beboere interessert i å ta plenklipping etc mot godtgjørelse. Styret har tidligere vedtatt at beboer som utfører praktisk arbeid for borettslaget, kan avlønnes med 175 kr/t.
Ingen var interessert. Gressklippingen ble derfor foretatt av NBBO Vaktmesterservice, som er en underavdeling av NBBO.

o) Lekeplassen. Styret har bevilget midler til å sette lekeplassen i bedre stand. P.g.a. planene om nye garasjer, er gjennomføring av vedtaket utsatt.

p) Brøyting og strøing. Firma Tor Ole Sand er ansvarlig for snømåking og sandstrøing. Fjerning av grus etter vinteren har blitt tatt på dugnad.

q) Søppeltømming. Avfallscontainere for papir og plast og – fra i høst: Glass/metall, er plassert ved garasjene ved fotballbanen/idrettsplassen og ved garasjene nærmest Andedammen. Når avfallscontainerne er fulle, er det viktig at avfall ikke puttes utenfor containerne, men at en da i stedet undersøker om det er ledig plass i containerne ved de andre garasjene, eller at en venter til de er tømt.
På den ekstraordinære generalforsamlingen i fjor høst ble vedtatt sentralisering av all søppeltømming (også restavfall og matavfall) til to steder. Renovasjonsselskapet for Drammensregionen (RfD) har gitt klare signaler om at dette vil være et krav dersom vi bygger nye garasjer.

r) Dugnad. Borettslaget har avholdt to dugnader, i april og september, med god deltagelse. De som deltar får tilbakebetalt dugnadsandelen i husleia, kr. 600 pr. gang.
Det kan vurderes om dugnadsavgiften ikke skal inngå i husleia, og at de som utfører dugnad i stedet får en særskilt godtgjørelse for deltakelsen.

s) Beboerfest. I likhet med fjoråret, ble det også i år arrangert en beboerfest mellom garasjerekkene ved Andedammen. Hver og en tok med seg mat, drikke og stol, og en andelseier lånte oss grillen. Sammenkomsten var vellykket. Flere beboere ble for første gang litt bedre kjent med hverandre.

t) Søknader fra beboere. Vi har i perioden fått søknad om oppsetting av glassveranda/vinterhage på balkong (avslått) og varmepumpe (innvilget). I tillegg ble to nye andelseiere, i nr 48 og nr 74, godkjent.

u) Brev fra beboere. Vi har mottatt flere henvendelser fra andelseierne, både anonyme og ikke-anonyme. Noen aktuelle emner: Garasjene, hunder som ikke er i bånd, sykling på borettslagets område, feilparkeringer, høy musikk på kveldene, manglende vannkran på baksiden av husene, sentralisert søppelløsning, shabby grøntanlegg, mistenkelige personer på borettslagsområdet.
Styret har også fått mange positive kommentarer fra andelseierne.  Det kan virke som om andelseierne i hovedsak er fornøyde med sine boforhold.

v) Skadedyr. Borettslaget har avtale med ABC skadedyrteknikk. De sjekker borettslagets 12 åtestasjoner (plassert ved endeveggene på borettslagets 6 husrekker) 4 ganger i året, og legger ut – om nødvendig - gift (åte) mot rotter og mus. Motgift mot giftstoffet Bromadiolen er vitamin K1.

w) Brannsikring. Det private firmaet Trygg og Sikker utførte i november brannsikringskontroll, dvs. sjekk av røykvarslere og pulverapparat samt evt. rådgivning. For andelseierne var kontrollen gratis og frivillig. Kun 12 beboere meldte sin interesse. Alt utstyr ble godkjent.  Andelseiere som ikke hadde kontroll, fikk før jul utdelt batterier til brannvarslere.
Brannsikring er borettslagets ansvar. De som hittil ikke har ønsket besøk av Trygg og Sikker, oppfordres sterkt til å melde seg på kontroll neste gang (november 2016).
Fra om med 1. januar 2016 er det krav om minst en brannvarsler i hver etasje.

x) Strøm. Strøm til utelys, kjeller og garasjer dekkes av borettslaget. Det er viktig at dette nettet ikke overbelastet da kapasiteten er begrenset. Det er ikke lagt opp for strøm til el-biler.

y) Representasjon. Styreleder Jan Christensen representerte borettslaget på Nedre Buskerud Boligbyggelag (NBBO) sitt årsmøte i juni. Jan Christensen deltok også på et NBBO-kurs om vedlikeholdsansvar og reklamasjoner.

z) Teknisk Utvalg. Teknisk Utvalg har i perioden ikke avholdt egne møter.

Styret er av den oppfatning at det utførte løpende og periodiske vedlikeholdet er tilstrekkelig for å opprettholde den bokførte verdien på bygningsmassen.


 

7. BORETTSLAGETS EIENDOMSMASSE OG FORSIKRING

BOLIGER OG BYGNINGSTYPE:
Borettslaget består av 37 boliger, fordelt på 6 husrekker.
Lagets eiendom har gårds- og bruksnr 19/165. 

BYGNINGSFORSIKRING:
Borettslagets bygningsmasse er fullverdiforsikret med bygningskasko i IF Skadeforsikring gjennom Boligbyggelagenes Partner AS. Forsikringen omfatter blant annet bygningsmessig tilleggsinnredning, fellesinventar, ulykkesforsikring ved dugnader organisert av borettslaget, styreansvar, rettshjelp og naturskade jfr. Lov om naturskade.
Forsikringen omfatter ikke innbo og løsøre hos den enkelte andelseier.
Egenandelen ved skader vil også i 2016 være kr 6000,- for de fleste typer skader.
For naturskader gjelder egne vilkår jfr. Lov om naturskade.
Hvis andelseier har skade og mener utgiftene skal dekkes av borettslaget, må han/hun straks ta kontakt med styret for vurdering.
Evt. skademelding vil bli sendt forsikringsselskapet, via NBBO/Byggtek.

BORETTSLAGENES SIKRINGSORDNING

Borettslaget er innmeldt i Borettslagenes Sikringsordning AS. Sikringsordningen har som formål å forestå utbetalinger til borettslag som lider tap ved manglende innbetaling av felleskostnader, forutsatt dokumentert tap ved salg. Egenandelen til borettslaget er 10 % av totalt tap.

 

8. BOLIGOMSETNING OG JURIDISKE ANDELSEIERE

I 2015 er det skrevet kontrakt om overdragelse av 2 boliger i borettslaget. Den gjennomsnittlige salgssummen ekskl. fellesgjeld for disse boligene var kr 3.960.000, som er drøye 50% over gjennomsnittsprisen i foregående år.
Boligene omsettes til markedspris. Når det gjelder verdien på boligene for øvrig kan NBBO gi prisantydninger ut i fra omsetningspriser på tilsvarende boliger og i forhold til boligmarkedet for øvrig. Andelseiere i borettslaget og NBBOs øvrige medlemmer har forkjøpsrett til ledige boliger i borettslaget.
Pr. 31.12.2015 var det ingen juridiske andelseiere i borettslaget.

 

9. FORRETNINGSFØRSEL OG REVISJON
 

Forretningsførselen for borettslaget er i henhold til kontrakt utført av Nedre Buskerud Boligbyggelag, og borettslagets revisor har vært BDO AS.Når det gjelder honorar til ovennevnte vises det til resultatregnskapet.

  

10. BORETTSLAGETS ØKONOMI

RESULTAT 2015:

Styret bekrefter at forutsetningen for fortsatt drift er til stede og at dette er lagt til grunn ved utarbeidelsen av årsregnskapet.
Borettslagets resultat ble et overskudd på kr 531.393,-
Resultatet inneholder ikke opplysning om avdrag på borettslagets lån, men disse er bokført i balansen. Størrelsen på avdragene fremkommer i Note langsiktig gjeld og pantstillelser.
Disponible midler pr. 31.12.2015 var kr 2.522.676
Styret foreslår at resultatet føres mot annen egenkapital i balansen.
Etter styrets oppfatning gir fremlagt årsregnskap med noter fyllestgjørende informasjon og et rettvisende bilde av driften og stillingen ved årsskiftet. For øvrig vises det til de enkelte tallene i resultatregnskapet, balansen med oversikt over egenkapital og gjeld samt notene til regnskapet for 2015.

BUDSJETT:
Budsjettet for 2016 er behandlet og vedtatt av styret. Det er ikke foreslått endringer i felleskostnadene fra 1.1. d.å.
For øvrig vises det til budsjettkolonnen i resultatoppstillingen.
 

BORETTSLAGETS INNSKUDDS- OG LÅNEVILKÅR:
Innskudd driftskonto reguleres fortløpende etter nivået på pengemarkedsrenten.             
Den nominelle flytende lånerente på borettslagets lån var i februar 2016 på 2,5 % p.a. (halvårlige belastninger).
 

Pkt 5.
Innkommet forslag fra styret vedr. endring av vedtektene.

Pkt (4) foreslås som tillegg til styrets øvrige oppgaver:

8-2 Styrets oppgaver

(1)  Styret skal lede virksomheten i samsvar med lov, vedtekter og generalforsamlingens vedtak. Styret kan ta alle avgjørelser som ikke i loven eller vedtektene er lagt til andre organer.
(2)  Styreleder skal sørge for at styret holder møte så ofte som det trengs. Et styremedlem eller forretningsføreren kan kreve at styret sammenkalles.
(3)  Styret skal føre protokoll over styresakene. Protokollen skal underskrives av de frammøtte styremedlemmene.  


(4) Større ordinære vedlikeholdsoppgaver med kostnadsramme som overstiger de samlede månedlige felleskostnader, kan først vedtas etter at andelseierne har fått forhåndsorientering med ei ukes uttalefrist.


Begrunnelse for vedtaket:

Styret har i dag et lovhjemlet ansvar for borettslagets vedlikehold.
Det er styret som suverent avgjør hvilket vedlikehold som skal foretas. Styret har ingen plikt til på forhånd å legge eventuelle vedlikeholdsplaner fram for beboere, beboermøter eller generalforsamling.  Dette gjelder også når vedlikeholdsoppgaver kan påføre borettslaget betydelige kostnader og evt. husleieøkninger.
Rett nok kan en generalforsamling, ordinær eller ekstraordinær, omgjøre et styrevedtak om vedlikehold, men dersom for eksempel kontrakter allerede er undertegnet, eller arbeidet allerede er påbegynt, kan borettslaget få erstatningsansvar.

Pr. i dag er netto felleskostnader* kr. 3.915. Dugnadsavgift og akonto for vann er da trukket ut.
Samlede månedlige felleskostnader, 37 andelseiere, blir følgelig kr. 144.855.

Forslaget pålegger styret å orientere andelseierne på forhånd når ordinære vedlikeholdsoppgaver ut over dette beløp er aktuelle. Andelseiere som har alternative synspunkter, kan da eksempelvis søke å påvirke styret til å revurdere sine planer. Eventuelt kan det også kreves ekstraordinær generalforsamling for å omstøte/endre planene.
Orienteringen kan eksempelvis være i form av e-post eller eget skriv, enten lagt i postkassene eller hengt opp ved postkassestativene.
Akutt-tiltak der det er viktig å handle umiddelbart, omfattes ikke av vedtaket.

Dagens styre er opptatt av å gi beboerne god informasjon om hva som skal skje. Vedtaket vil derfor – under de nåværende forhold - ikke innebære endring i dagens praksis. Vi har imidlertid ingen garanti for at denne praksis alltid vil fortsette.
Et borettslagsstyre kan være svært tilfeldig sammensatt. Kostnadskrevende vedtak – på tvers av andelseiernes interesser - kan både fattes og iverksettes uten andelseiernes kjennskap.
For å sikre åpenhet og for bedre å gardere oss mot slike uheldige situasjoner, foreslås forslaget vedtatt.

*Betegnelsen "husleie" ble i 2005 erstattet med betegnelsen  "felleskostnader".
Dvs. i stedet for "husleie" skal brukes  "felleskostnader".
Dette er rettet opp på nettsidene,  fint om du selv retter det opp i den trykte årsmøteinnkallingen.

 


Forvaltningskonsulent Torgeir Nielsen i Nedre Buskerud Boligbyggelag (NBBO) har synspunkter på det foreslåtte forslag:

"Mht. vedtektene er mitt prinsipielle syn at en skal være forsiktig med å innsnevre handlefriheten til styret  ut over hva lovmakerne har lagt opp til i Brl § 8-9 (Jfr. vedtektens pkt 8-3(2)).  
Men at dere kan gjøre dette, er det ingen tvil om.
Krever dog 2/3 flertall av de avgitte stemmer. Dette framkommer ikke i innkallingen." 


Advokatfullmektig Morten Fæste i Huseiernes Landsforbund har også synspunkter på det foreslåtte forslag:

"Det dere i utgangspunktet ønsker er å gi andelseierne en forhåndsvarsling ved større styrevedtak.
Dette kan være fornuftig der det gjelder større vedlikeholdsoppgaver og vedtak som medfører store kostnader, og der styret ønsker å høre andelseiernes meninger før vedtak fattes.
I realiteten begrenser dette styrets kompetanse fordi styret må vente på eventuelle tilbakemeldinger fra andelseierne før de fatter et vedtak.
For at styret skal kunne arbeide effektivt bør en slik forhåndsvarsling kun gjelde større vedlikeholds-prosjekter, som dere også nevner.
Vår vurdering er at det vil være fornuftig å sette en beløpsgrense for å kunne identifisere klart hvilke vedtak som vil trenge varsling.
Dette sikrer styret forutsigbarhet samt reduserer risikoen for påstander om at styret har gått ut over sin kompetanse.

Hvorvidt en forhåndsvarsling skal gjøres skriftlig eller på general-forsamling er opp til styret å vurdere hensiktsmessigheten av i sitt forslag.
Skal andelseierne orienteres på generalforsamlingen, og få muligheten til å gi tilbakemeldinger der, kan dette fremstå som at styret begrenser sin egen kompetanse slik at vedtak om større vedlikehold i realiteten skal fattes av andelseierne på generalforsamlingen.
Dette kan vanskeliggjøre fortgang av nødvendige større vedlikeholdstiltak.
Når det er sagt er vår oppfatning at slike større og kostbare vedlikeholds-tiltak gjerne bør overlates til generalforsamlingen å stemme over uavhengig av om styret selv på egenhånd kunne fatte slike vedtak.
Dette fordi generalforsamlingen er borettslagets øverste myndighet, og fordi andelseierne gjerne bør/ønsker å være med på å bestemme over slike tiltak.
Det er derfor ikke uvanlig at styret i borettslag selv har begrenset sin kompetanse i vedtektene slik at vedtak som innebefatter kostnader ut over en fastsatt ramme krever generalforsamlingens behandling, eller at andelseierne selv har begrenset styrets kompetanse i vedtektene."


Protokoll fra ordinær generalforsamling i
i Danvik Borettslag – 16.03.16 – på Danvik folkehøgskole

Generalforsamlingen ble åpnet av styrets leder Jan Christensen.
Han takket for frammøtet, ønsket spesiell velkommen til nye andelseiere i borettslaget: Heidi Edvardsen i nr 74 og Sha Pakdel/Thomas Bjerkeli i nr 48, og opplyste at det etter generalforsamlingen ville være en kort pause og så beboermøte med bl.a. orientering om garasjeplanlegginga så langt.


1.  KONSTITUERING
1.1. Til møteleder ble valgt styremedlem Cecilie Lange.
1.2. Til sekretær ble valgt styreleder Jan Christensen.
1.3. Antall innleverte navnesedler: 18. Antall innleverte fullmakter: 4.  Antall stemmeberettigede: 22. Følgende boliger var representert ved andelseier: 36, 40, 44, 46, 48, 50, 56, 64, 74, 76, 80, 82, 84, 106, 108, 110, 112, 114. Følgende boliger/andelseiere hadde levert fullmakt: 38, 42, 60, 102.
Tilstede fra NBBO: Forvaltningskonsulent Torgeir Nielsen
1.4. Godkjenning av innkalling - vedtatt.
1.5. Undertegning av protokoll sammen med møteleder – valgt ble andelseier Gro Ramberg Enersen.
1.6. Godkjenning av dagsorden – vedtatt.

2. ÅRSBERETNING FRA STYRET 2015
Årsberetningen ble gjennomgått punkt for punkt av styrets leder Jan Christensen.
Vedtak:
Årsberetningen ble behandlet og godkjent som styrets beretning for 2015.

3. ÅRSREGNSKAP FOR 2015
Årsregnskapet for 2015 ble gjennomgått av styrets nestleder Haakon Johansen.
Vedtak:
Årsregnskapet 2015 som viser et overskudd på kr 531.393 godkjennes.
Resultatet føres mot annen egenkapital i balansen.

4. GODTGJØRELSE TIL STYRET
Styret innstilte på kr 44.800 i styrehonorar. Fra andelseier Jan Erik Reffhaug ble det muntlig lagt fram forslag om å øke styrehonoraret til 50.000 kroner.
Forslaget fra Reffhaug ble stilt opp mot styrets forslag, fikk 9 stemmer og ble ikke vedtatt.
Det var enighet om å se nærmere på styrehonoraret neste år, spesielt på bakgrunn av arbeidet med nye garasjer.
Vedtak (13 for, 9 mot): Styrehonoraret fastsettes til kr 44.800 for perioden fra ordinær generalforsamling i 2015 til ordinær generalforsamling i 2016. Styret fordeler selv honoraret blant sine medlemmer.
Som godtgjørelse for telefon gis det kr. 1.000 til styreleder.

5. INNKOMNE FORSLAG
Det var ved fristens utløp innkommet et forslag fra styret, vedr. vedtektsendring. Forslaget krevde 2/3 flertall for å bli vedtatt.
Forslaget ble litt korrigert i forhold til det opprinnelige: Husleie er byttet ut med felleskostnader, og det ble nærmere presisert at beløpsgrensen var de innbetalte felleskostnader for 37 andelseiere for en enkelt måned, dvs. pr. i dag kr 144.855 når a-konto vann og dugnadsinnbetaling er holdt utenom.
Det ble stilt spørsmål ved om hele styret stod bak forslaget, om forslaget ville bety mye ekstraarbeid for styret, og om den foreslåtte beløpsgrense var for lav.
Forslaget kommer fra et samlet styre, og er i tråd med styrets ”åpenhetslinje”. Alle større vedlikeholdssaker som borettslaget hadde i fjor, var under den foreslåtte beløpsgrense. Det ble presisert at forslaget ikke ville pulverisere styrets vedlikeholdsansvar, men sikre at også andelseierne ble hørt i forkant.
Vedtak (18 for, 4 mot): Større ordinære vedlikeholdsoppgaver med kostnadsramme som overstiger andelseiernes innbetalte felleskostnader (husleie) for en måned, kan først vedtas etter at andelseierne har fått forhåndsorientering med ei ukes uttalefrist.

6. VALG
Geir Enersen fra Valgkomiteen orienterte.
Det var kandidater til alle verv.
Samtlige valg skjedde ved akklamasjon.
6.1. Styreleder for 2 år – Jan Christensen (gjenvalg)
6.2. To styremedlemmer, hver for 2 år – Haakon Johansen (gjenvalg) og Geir Forbord (gjenvalg).
6.3. Fem varamedlemmer til styret, alle for ett år - Kristi Nyblin (gjenvalg), Odd Engedahl (gjenvalg), Linette Halck (gjenvalg) Jan Erik Reffhaug (gjenvalg), Heidi Edvardsen (ny).
6.4. Valgkomite for ett år - Lars Hjelmås (gjenvalg) og Andreas Kotsadam (ny).
6.5. Delegat og varadelegat til NBBOs generalforsamling - Styreleder med nestleder som vara.

Etter generalforsamlingen har styret følgende sammensetning:

Leder: Jan Christensen, nr 40
Styremedlem: Haakon Johansen, nr 36
Styremedlem: Geir Forbord, nr 64
Styremedlem: Mette Løvgren, nr 88
Styremedlem: Cecilie Lange, nr 56

1. varamedlem: Kristi Nyblin, nr 112
2. varamedlem: Odd Engedahl, nr 80
3. varamedlem: Linette Halck, nr 82
4. varamedlem: Jan Erik Reffhaug, nr 110
5. varamedlem: Heidi Edvardsen, nr 74


Protokollen er signert 17.3.16 av Cecilie Lange (møteleder), Gro Ramberg Enersen (årsmøtevalgt) og Jan Christensen (sekretær)


 

 

Danvik borettslag c/o Christensen, 1. Strøm terrasse 40, 3046 Drammen. Tlf 47335127 - danvikbl@hotmail.com