Årsberetning
1.
VIRKSOMHETENS ART OG BELIGGENHET
Danvik Borettslag ligger i Drammen kommune, og har
organisasjonsnummer 950603550.Borettslagets formål er å gi
andelseierne bruksrett til egen bolig i lagets eiendom og å drive
virksomhet som henger sammen med dette.
2.
TILLITSVALGTE
Siden forrige valg har borettslagets tillitsvalgte vært følgende:
Verv |
Navn |
Valgt år |
Valgperiode |
Styreleder |
Jan Christensen |
2014 |
2 år |
Styremedlem |
Geir Forbord |
2014 |
2 år |
Styremedlem |
Nina Cecilie Lange |
2015 |
2 år |
Styremedlem |
Mette Løvgren |
2015 |
2 år |
Styremedlem |
Haakon Johansen |
2014 |
2 år |
|
|
|
|
Varamedlem |
Odd Jorulv Engedahl |
2015 |
1 år |
Varamedlem |
Linette Halck |
2015 |
1 år |
Varamedlem |
Kristi Nyblin |
2015 |
1 år |
Varamedlem |
Geir Ola Gjessing |
2015 |
1 år |
Varamedlem |
Jan Erik Reffhaug |
2015 |
1 år |
Styret konstituerte seg med Haakon Johansen som nestleder.
Styreleder fungerer også som sekretær. Alle i styret har ulike
ansvarsområder. Varamedlemmene har møterett på styremøtene.
Borettslaget følger likestillingslovens bestemmelser og tilstreber
likestilling ved valg av tillitsvalgte samt ved nyansettelser.
DELEGATER TIL GENERALFORSAMLINGEN I NBBO
Jan
Christensen ble valgt til delegat ved Nedre Buskerud Boligbyggelag (NBBO)
sin generalforsamling. Haakon Johansen ble valgt til varadelegat.
NBBOs generalforsamling ble avholdt i juni. Jan Christensen møtte.
VALGKOMITE:
Lars
Hjelmås og Geir Enersen. Valgkomiteens oppgave har vært å finne
egnede kandidater til verv som er på valg.
3.
HELSE MILJØ OG SIKKERHET (HMS)
Forskrift om systematisk helse, miljø og sikkerhetsarbeid krever at
styret i borettslaget plikter å sørge for systematisk oppfølging av
de krav fastsatt i lovgivningen.
Borettslaget har gjennomført en del forebyggende arbeid på dette
området og styret har systematisert dette HMS-arbeidet slik at
internkontrollforskriftens krav ivaretas.
Vi vil her spesielt nevne:
-
Tilbud om brannsikringskontroll ved firma Trygg og Sikker, samt
tilbud om assistanse ved batteribytte/brannvarsler.
- Tiltak truffet for å redusere forekomst av muggsopp i kjeller
under boligrekke.
- Årlig vernerunde på området, herunder kontrollert lekeplass, i
forbindelse med dugnad.
Borettslaget har også utarbeidet en sjekkeliste som beboer
oppfordres til å bruke ved egenkontroll. Her nevnes spesielt vann,
strøm, brannsikring, ventilasjon, vinduer, søppel, skadedyr,
garasje.
4.
BRANNFOREBYGGENDE TILTAK
I
følge forskrift om brannforebyggende tiltak og branntilsyn, skal
alle boliger ha minst en godkjent røykvarsler, samt manuelt
slukkeutstyr i form av pulverapparat eller brannslange. Det er
borettslagets ansvar å skaffe og montere utstyret, mens det er
andelseiers ansvar å sørge for tilsyn og kontrollere at utstyret er
i orden. Dersom utstyret er defekt, meldes dette til styret.
I ny forskrift av januar 2016, er kravet minst en godkjent
røykvarsler i hver etasje.
5.
PÅVIRKNING AV YTRE MILJØ/FORSKNING OG UTVIKLING
Borettslaget forurenser ikke det ytre miljø i vesentlig grad utover
det som må anses som normalt for et borettslag, og hadde i 2015
ingen påbegynte forsknings- eller utviklingsprosjekter.
6.
STYRETS ARBEID
MØTEVIRKSOMHET:
Siden forrige ordinære generalforsamling har styret avholdt 7 møter,
hvor 67 saker har vært behandlet og protokollert. I tillegg ble det
i forbindelse med forrige generalforsamling, avholdt beboermøte. Det
har i perioden også vært avholdt ekstraordinær generalforsamling.
Ved valgperiodens begynnelse ble det lagd møtekalender for hele
perioden.
Som
forretningsfører får NBBO tilsendt protokoll fra
styremøter/generalforsamling. Forretningsfører oversender styret
forslag til bl.a. budsjett og regnskap. Styret har hatt god kontakt
med forretningsfører om den daglige drift av borettslaget.
Vi har også, vederlagsfritt, brukt vårt medlemskap i Huseiernes
Landsforbund til diverse rådgivning.
SAKER SOM
HAR VÆRT - OG ER - UNDER ARBEID:
Styret
har hatt åpenhet som viktig prinsipp. Det betyr bl.a. at vi er
opptatt av informasjon og dialog, at henvendelser fra beboerne tas
på alvor og besvares raskt, og at styrereferater (minus sensitive
personopplysninger) gjøres kjent for beboerne. E-post og
borettslagets interne hjemmesider (www.danvikbl.no/beboer.htm)
spiller en viktig rolle i dette arbeidet, i tillegg har viktig
informasjon også blitt gitt på papir og sms. Styrets oppfatning er
at relevant og forståelig informasjon fremmer beboernes interesse og
ansvar, noe som er til fordel både for styrets arbeid og for
borettslaget som helhet.
I begynnelsen av perioden ble det lagd møteplan for hele perioden,
og forut for alle styremøter er dagsorden med saksliste sendt ut til
både styremedlemmer og varamedlemmer.
Styret har fordelt viktige arbeidsoppgaver seg i mellom og slik at
hvert medlem av styret har sine faste ansvarsområder. Samarbeidet i
styret, og forholdet mellom styret og beboerne, har vært godt.
a) Garasjene. Forrige ordinære generalforsamling
vedtok med stort flertall forslag om nye garasjer mm.
På bakgrunn av vedtaket engasjerte styret arkitektfirmaet DRMA til å
utarbeide planer som så ble lagt fram for den ekstraordinære
generalforsamlingen i november.
Her ble garasjevedtaket bekreftet, og det ble bl.a. vedtatt ei
kostnadsramme på 7,5 millioner kroner, hvorav 5,5 millioner skulle
finansieres ved låneopptak.
Det er, i tråd med vedtaket på den ekstraordinære generalforsamling,
nedsatt ei egen prosjektgruppe/garasjegruppe bestående av Haakon
Johansen og Jan Christensen fra styret, Kristi Nyblin fra Teknisk
Utvalg og Geir Enersen og Odd Engedahl valgt av den ekstraordinære
generalforsamlingen. Gruppa har pr. i dag hatt to møter. Haakon
Johansen er gruppas leder.
b)
Luftepiper og tilkobling. To luftepiper ble våren 2015 satt opp på
alle boligtak. Arbeidet med påfølgende ventilasjonstilkobling inne
på loftene har tatt meget lang tid. Dette skyldes til dels sykdom
hos Buskerud Blikk, og til dels at arbeidet i første omgang ikke var
korrekt utført. Etter at alt skulle være i orden, sjekket
styreleder, og fant fortsatt mangler på 15 av loftene. Enten var
ventilatorrørene koblet feil, eller så var de mangelfullt isolert,
eller så var aktuelle rør allikevel ikke blitt tilkoblet.
De aller fleste har nå fått tilkoblingen i orden. De resterende er
lovt ferdig innen kort tid.
Mangler ved loftstilkoblingen kan føre til at loftet på vinterstid
blir for varmt, med derav risiko for vannlekkasje og istappdannelse.
Andre konsekvenser kan være manglende ventilator-trekk på kjøkken,
matlukt også på bad og loft, eller drittlukt på loftet.
c) Loftsviftene. Loftsviftene, som trekker ut luft fra bad, wc,
vaskerom, bod og evt. kjøkken, er i følge vedtektene, borettslagets
ansvar. Noen andelseiere har fått sine loftsvifter byttet, andre har
gamle vifter som fortsatt fungerer bra, noen mener deres vifte
trenger utskifting, mens andre igjen har kuttet strømledningen til
sin vifte slik at den ikke kan brukes. Det foreligger ingen komplett
fortegnelse over viftenes tilstand, alder etc.
Styret mener det bør tas en fagmessig inspeksjon av vifter som ikke
fungerer, og på denne bakgrunn vurdere tiltak. Etter styrets mening
er det viktig at den enkelte andelseier har regulerbar bryter
tilknyttet sin vifte og at vifta går hele tiden, evt. at den kun er
avslått under de kaldeste perioder når dusj ikke benyttes.
Strømopplegg/bryter til loftsvifte er andelseiers ansvar.
d)
Vindusutskifting. Flere andelseiere meldte både i 2014 og 2015 i fra
om punkterte vindusruter, noe som det i følge dagens vedtekter
ligger under borettslagets ansvar å utbedre. Melding om forestående
utskifting ble sendt alle andelseiere. De som mente at en/flere
glassruter måtte skiftes, ble kontaktet. Etter forutgående fagmessig
inspeksjon i aktuelle boliger, ble det vedtatt å skifte ut vinduer i
16 boliger. Dette ble ordnet før jul.
Glass i verandadør/balkongdør ble ikke skiftet.
e)
Kjelleren. Kjelleren i den tidligere eddikfabrikken har i mange år
vært samlingsplass for skrot og avfall. Den er nå ryddet, og
avfallet er fjernet. Det virker som om dette har stoppet skadelig
soppdannelse, og bedret luftkvaliteten. Vi har også vært i kontakt
med VVS-ingeniør Gunnar Berntzen som vil komme på befaring og evt.
foreslå ytterligere tiltak.
Beboere som for fremtiden ønsker å lagre ting i kjelleren, må på
forhånd ta dette opp med styret.
f)
Get. Ny femårskontrakt ble undertegnet med Get høsten 2014.
Det har i årsmøteperioden vært flere klager på Get for dårlig
bildekvalitet, forvrengninger etc. Både styret og enkelte
andelseiere har gjentagne ganger vært i kontakt med Get vedrørende
dette. Noen kabler er allerede utskiftet, og Get vil ta en nærmere
gjennomgang av utstyret før sommeren.
g) Vannsprut. I forbindelse med takomleggingen ble det, fra noen tak
og ved kraftig regnvær, sterk vannsprut over takrenna. Dette skal ha
blitt stanset ved å montere ei metallplate ved takrenna på
lilletaket, evt. også ved å justere aktuelt nedløpsrør.
Siden takrenner ikke var med i fastprisen vedr.
takomleggingsarbeidet 2013, måtte denne utgiften betales separat av
borettslaget.
h)
Ekstern vannlekkasje. I august fikk vi fra flere beboere melding om
vannlekkasje på borettslagets område, ved stien nedenfor hus 92. Vi
fant fort ut at lekkasjen ikke kom fra noen av boligene, og meldte
ifra til kommunen. Kommunen mente det var borettslagets ansvar å
stoppe lekkasjen. Via fagekspertise ble borettslagets ledningsnett
sjekket, og funnet i orden. Men lekkasjen fortsatte.
Etter mye strev, fant vi ut at lekkasjen stammet fra et vannrør som
gikk til kjelleren i den tidligere eddikfabrikken, og som muligens
var blitt benyttet i forbindelse med borettslagets anleggsperiode.
Dessverre var dette vannet i ettertid ikke blitt koblet ifra.
Det fantes ikke noe kommunale kart over aktuelt ledningsnett. Ved
hjelp av komplisert vannsøking ble tilkoblingspunktet peilet til å
være i Fagerlibakken. I slutten av november ble det gravd på aktuelt
sted, tilkoblingen ble funnet og frakoblet av det kommunale firma
Drammen Drift.
Borettslaget måtte dekke alle kostnader, nærmere 65.000 kroner.
i) Vannlekkasje i bolig. En beboer hadde vannlekkasje i rør på
vaskerom, og ønsket at rørlegger-regningen på ca. 4.000 kroner
skulle tas av borettslaget. Vi tok tilfellet opp både med Huseiernes
Landsforbund og Byggtek, som mente, etter å ha sett våre vedtekter,
at andelseier selv måtte betale egenandel-beløpet, evt. at
vedkommende selv kunne søke å få det helt eller delvis dekket via
egen hjemmeforsikring.
Både når det gjelder strøm og vannrør, går grensa for borettslagets
ansvar ved henholdsvis sikringsskap og stoppekran. Styret er kjent
med at det gjennom tidene har vært ulik praksis på dette området,
men ser ingen grunn til å fortsette med en vedtektsstridig praksis.
j) Kloakkomlegging. Både i forbindelse med at anlegget trengte
utskiftning, og våre planer om nye garasjer, ble en kloakkledning
lagt om ved garasjene nærmest Andedammen. Initiativet ble tatt av
Drammen kommune, som også dekket alle kostnader.
k) Vann- og kloakkavgift. Vannavgiften til Drammen kommune betales i
dag delvis som et akontobeløp sammen med husleia, kr 539 pr. mnd. I
desember avleser andelseier vannmåler, og totalforbruket regnes ut.
I april/mai påfølgende år får andelseier enten tilbakebetalt for mye
innbetalt, eller får beskjed om å betale inn et ekstrabeløp.
Normalforbruk for en husstand med 2 personer i vårt borettslag, er
ca 280 liter/døgnet, dvs. drøye 100 kubikkmeter på årsbasis.
Dersom vann/kloakkavgift trekkes ut av husleien sånn at betaling av
vannregning blir den enkeltes ansvar også på høstparten, vil
borettslaget spare over 10.000 kroner på årsbasis.
l) Feiing. Dagens praksis er at borettslaget betaler feiekostnadene
og evt. straffegebyr. Uansett om andelseier har ildsted eller ikke,
uansett brukshyppighet. Flertallet av andelseierne hadde feiing i
februar 2016, neste gang feier vil komme på besøk, blir i 2018.
Styret vil ta individuelle feiefrekvenser nærmere opp med
Feiervesenet, og vurderer om dette er en avgift som bør trekkes ut
av husleia og i stedet betales direkte av den enkelte andelseier.
m) Vedtekter og utgifter. Styret mener at borettslagets vedtekter
bedre bør klargjøre hvilket vedlikehold som er borettslagets ansvar
og hvilket som er den enkelte andelseiers ansvar.
Styret mener også at en bør se nærmere på borettslagets utgiftsside
med sikte på eventuelle innsparinger.
Etter styrets mening er dette viktige tiltak for et mest mulig
bærekraftig borettslag.
n) Plenklipping. Styret prøvde også i år å få en/flere beboere
interessert i å ta plenklipping etc mot godtgjørelse. Styret har
tidligere vedtatt at beboer som utfører praktisk arbeid for
borettslaget, kan avlønnes med 175 kr/t.
Ingen var interessert. Gressklippingen ble derfor foretatt av NBBO
Vaktmesterservice, som er en underavdeling av NBBO.
o) Lekeplassen. Styret har bevilget midler til å sette lekeplassen i
bedre stand. P.g.a. planene om nye garasjer, er gjennomføring av
vedtaket utsatt.
p) Brøyting og strøing. Firma Tor Ole Sand er ansvarlig for
snømåking og sandstrøing. Fjerning av grus etter vinteren har blitt
tatt på dugnad.
q) Søppeltømming. Avfallscontainere for papir og plast og – fra i
høst: Glass/metall, er plassert ved garasjene ved
fotballbanen/idrettsplassen og ved garasjene nærmest Andedammen. Når
avfallscontainerne er fulle, er det viktig at avfall ikke puttes
utenfor containerne, men at en da i stedet undersøker om det er
ledig plass i containerne ved de andre garasjene, eller at en venter
til de er tømt.
På den ekstraordinære generalforsamlingen i fjor høst ble vedtatt
sentralisering av all søppeltømming (også restavfall og matavfall)
til to steder. Renovasjonsselskapet for Drammensregionen (RfD) har
gitt klare signaler om at dette vil være et krav dersom vi bygger
nye garasjer.
r) Dugnad. Borettslaget har avholdt to dugnader, i april og
september, med god deltagelse. De som deltar får tilbakebetalt
dugnadsandelen i husleia, kr. 600 pr. gang.
Det kan vurderes om dugnadsavgiften ikke skal inngå i husleia, og at
de som utfører dugnad i stedet får en særskilt godtgjørelse for
deltakelsen.
s) Beboerfest. I likhet med fjoråret, ble det også i år arrangert en
beboerfest mellom garasjerekkene ved Andedammen. Hver og en tok med
seg mat, drikke og stol, og en andelseier lånte oss grillen.
Sammenkomsten var vellykket. Flere beboere ble for første gang litt
bedre kjent med hverandre.
t) Søknader fra beboere. Vi har i perioden fått søknad om oppsetting
av glassveranda/vinterhage på balkong (avslått) og varmepumpe
(innvilget). I tillegg ble to nye andelseiere, i nr 48 og nr 74,
godkjent.
u)
Brev fra beboere. Vi har mottatt flere henvendelser fra
andelseierne, både anonyme og ikke-anonyme. Noen aktuelle emner:
Garasjene, hunder som ikke er i bånd, sykling på borettslagets
område, feilparkeringer, høy musikk på kveldene, manglende vannkran
på baksiden av husene, sentralisert søppelløsning, shabby
grøntanlegg, mistenkelige personer på borettslagsområdet.
Styret har også fått mange positive kommentarer fra andelseierne.
Det kan virke som om andelseierne i hovedsak er fornøyde med sine
boforhold.
v) Skadedyr. Borettslaget har avtale med ABC skadedyrteknikk. De
sjekker borettslagets 12 åtestasjoner (plassert ved endeveggene på
borettslagets 6 husrekker) 4 ganger i året, og legger ut – om
nødvendig - gift (åte) mot rotter og mus. Motgift mot giftstoffet
Bromadiolen er vitamin K1.
w) Brannsikring. Det private firmaet Trygg og Sikker utførte i
november brannsikringskontroll, dvs. sjekk av røykvarslere og
pulverapparat samt evt. rådgivning. For andelseierne var kontrollen
gratis og frivillig. Kun 12 beboere meldte sin interesse. Alt utstyr
ble godkjent. Andelseiere som ikke hadde kontroll, fikk før jul
utdelt batterier til brannvarslere.
Brannsikring er borettslagets ansvar. De som hittil ikke har ønsket
besøk av Trygg og Sikker, oppfordres sterkt til å melde seg på
kontroll neste gang (november 2016).
Fra om med 1. januar 2016 er det krav om minst en brannvarsler i
hver etasje.
x) Strøm. Strøm til utelys, kjeller og garasjer dekkes av
borettslaget. Det er viktig at dette nettet ikke overbelastet da
kapasiteten er begrenset. Det er ikke lagt opp for strøm til
el-biler.
y)
Representasjon. Styreleder Jan Christensen representerte
borettslaget på Nedre Buskerud Boligbyggelag (NBBO) sitt årsmøte i
juni. Jan Christensen deltok også på et NBBO-kurs om
vedlikeholdsansvar og reklamasjoner.
z) Teknisk Utvalg. Teknisk Utvalg har i perioden ikke avholdt egne
møter.
Styret er av den oppfatning at det utførte løpende og periodiske
vedlikeholdet er tilstrekkelig for å opprettholde den bokførte
verdien på bygningsmassen.
7.
BORETTSLAGETS EIENDOMSMASSE OG FORSIKRING
BOLIGER OG BYGNINGSTYPE:
Borettslaget består av 37 boliger, fordelt på 6 husrekker.
Lagets eiendom har gårds- og bruksnr 19/165.
BYGNINGSFORSIKRING:
Borettslagets bygningsmasse er fullverdiforsikret med bygningskasko
i IF Skadeforsikring gjennom Boligbyggelagenes Partner AS.
Forsikringen omfatter blant annet bygningsmessig tilleggsinnredning,
fellesinventar, ulykkesforsikring ved dugnader organisert av
borettslaget, styreansvar, rettshjelp og naturskade jfr. Lov om
naturskade.
Forsikringen omfatter ikke innbo og løsøre hos den
enkelte andelseier.
Egenandelen ved skader vil også i 2016 være kr 6000,- for de fleste
typer skader.
For naturskader gjelder egne vilkår jfr. Lov om naturskade.
Hvis andelseier har skade og mener utgiftene skal dekkes av
borettslaget, må han/hun straks ta kontakt med styret for vurdering.
Evt. skademelding vil bli sendt forsikringsselskapet, via NBBO/Byggtek.
BORETTSLAGENES SIKRINGSORDNING
Borettslaget er innmeldt i Borettslagenes Sikringsordning AS.
Sikringsordningen har som formål å forestå utbetalinger til
borettslag som lider tap ved manglende innbetaling av
felleskostnader, forutsatt dokumentert tap ved salg. Egenandelen til
borettslaget er 10 % av totalt tap.
8.
BOLIGOMSETNING OG JURIDISKE ANDELSEIERE
I
2015 er det skrevet kontrakt om overdragelse av 2 boliger i
borettslaget. Den gjennomsnittlige salgssummen ekskl. fellesgjeld
for disse boligene var kr 3.960.000, som er drøye 50% over
gjennomsnittsprisen i foregående år.
Boligene omsettes til markedspris. Når det gjelder verdien på
boligene for øvrig kan NBBO gi prisantydninger ut i fra
omsetningspriser på tilsvarende boliger og i forhold til
boligmarkedet for øvrig. Andelseiere i borettslaget og NBBOs øvrige
medlemmer har forkjøpsrett til ledige boliger i borettslaget.
Pr. 31.12.2015 var det ingen juridiske andelseiere i borettslaget.
9.
FORRETNINGSFØRSEL OG REVISJON
Forretningsførselen for borettslaget er i
henhold til kontrakt utført av Nedre Buskerud Boligbyggelag, og
borettslagets revisor har vært BDO AS.Når det gjelder honorar til
ovennevnte vises det til resultatregnskapet.
10.
BORETTSLAGETS ØKONOMI
RESULTAT 2015:
Styret bekrefter at forutsetningen for fortsatt drift er til stede
og at dette er lagt til grunn ved utarbeidelsen av årsregnskapet.
Borettslagets resultat ble et overskudd på kr 531.393,-
Resultatet inneholder ikke opplysning om avdrag på borettslagets
lån, men disse er bokført i balansen. Størrelsen på avdragene
fremkommer i Note langsiktig gjeld og pantstillelser.
Disponible midler pr. 31.12.2015 var kr 2.522.676
Styret foreslår at resultatet føres mot annen egenkapital i
balansen.
Etter styrets oppfatning gir fremlagt årsregnskap med noter
fyllestgjørende informasjon og et rettvisende bilde av driften og
stillingen ved årsskiftet. For øvrig vises det til de enkelte
tallene i resultatregnskapet, balansen med oversikt over egenkapital
og gjeld samt notene til regnskapet for 2015.
BUDSJETT:
Budsjettet for 2016 er behandlet og vedtatt av styret. Det er ikke
foreslått endringer i felleskostnadene fra 1.1. d.å.
For øvrig vises det til budsjettkolonnen i resultatoppstillingen.
BORETTSLAGETS INNSKUDDS- OG LÅNEVILKÅR:
Innskudd driftskonto reguleres fortløpende etter nivået på
pengemarkedsrenten.
Den
nominelle flytende lånerente på borettslagets lån var i februar 2016
på 2,5 % p.a. (halvårlige belastninger).
|
Pkt 5.
Innkommet forslag fra styret vedr. endring av vedtektene.
Pkt (4) foreslås som tillegg til styrets øvrige oppgaver:
8-2 Styrets oppgaver
(1) Styret skal lede virksomheten i samsvar med lov,
vedtekter og generalforsamlingens vedtak. Styret kan ta alle
avgjørelser som ikke i loven eller vedtektene er lagt til andre
organer.
(2) Styreleder skal sørge for at styret holder møte så ofte som det
trengs. Et styremedlem eller forretningsføreren kan kreve at styret
sammenkalles.
(3) Styret skal føre protokoll over styresakene. Protokollen skal
underskrives av de frammøtte styremedlemmene.
(4) Større ordinære vedlikeholdsoppgaver med
kostnadsramme som overstiger de samlede månedlige
felleskostnader, kan først vedtas etter at andelseierne har
fått forhåndsorientering med ei ukes uttalefrist.
Begrunnelse for vedtaket:
Styret har i dag et lovhjemlet ansvar for borettslagets
vedlikehold.
Det er styret som suverent avgjør hvilket vedlikehold som skal
foretas. Styret har ingen plikt til på forhånd å legge eventuelle
vedlikeholdsplaner fram for beboere, beboermøter eller
generalforsamling. Dette gjelder også når vedlikeholdsoppgaver kan
påføre borettslaget betydelige kostnader og evt. husleieøkninger.
Rett nok kan en generalforsamling, ordinær eller ekstraordinær,
omgjøre et styrevedtak om vedlikehold, men dersom for eksempel
kontrakter allerede er undertegnet, eller arbeidet allerede er
påbegynt, kan borettslaget få erstatningsansvar.
Pr. i dag er netto felleskostnader* kr. 3.915. Dugnadsavgift og akonto for
vann er da trukket ut.
Samlede månedlige felleskostnader, 37 andelseiere, blir
følgelig kr. 144.855.
Forslaget pålegger styret å orientere andelseierne på forhånd når
ordinære vedlikeholdsoppgaver ut over dette beløp er aktuelle.
Andelseiere som har alternative synspunkter, kan da eksempelvis søke
å påvirke styret til å revurdere sine planer. Eventuelt kan det også
kreves ekstraordinær generalforsamling for å omstøte/endre planene.
Orienteringen kan eksempelvis være i form av e-post eller eget
skriv, enten lagt i postkassene eller hengt opp ved
postkassestativene.
Akutt-tiltak der det er viktig å handle umiddelbart, omfattes ikke
av vedtaket.
Dagens styre er opptatt av å gi beboerne god informasjon om hva som
skal skje. Vedtaket vil derfor – under de nåværende forhold - ikke
innebære endring i dagens praksis. Vi har imidlertid ingen garanti
for at denne praksis alltid vil fortsette.
Et borettslagsstyre kan være svært tilfeldig sammensatt.
Kostnadskrevende vedtak – på tvers av andelseiernes interesser - kan
både fattes og iverksettes uten andelseiernes kjennskap.
For å sikre åpenhet og for bedre å gardere oss mot slike uheldige
situasjoner, foreslås forslaget vedtatt.
*Betegnelsen "husleie" ble i 2005
erstattet med betegnelsen "felleskostnader".
Dvs. i stedet for "husleie" skal brukes "felleskostnader".
Dette er rettet opp på nettsidene, fint om du selv retter det
opp i den trykte årsmøteinnkallingen.

Forvaltningskonsulent Torgeir Nielsen i Nedre
Buskerud Boligbyggelag (NBBO) har synspunkter på det
foreslåtte forslag:
"Mht. vedtektene er mitt
prinsipielle syn at en skal være forsiktig med å innsnevre
handlefriheten til styret ut over hva lovmakerne har lagt opp til i
Brl § 8-9 (Jfr. vedtektens pkt 8-3(2)).
Men at dere kan gjøre dette, er det ingen tvil om.
Krever dog 2/3 flertall av de avgitte stemmer. Dette framkommer ikke
i innkallingen."
Advokatfullmektig Morten Fæste i Huseiernes Landsforbund har også
synspunkter på det foreslåtte forslag:
"Det dere i utgangspunktet ønsker er å gi andelseierne en
forhåndsvarsling ved større styrevedtak.
Dette kan være fornuftig der det gjelder større
vedlikeholdsoppgaver og vedtak som medfører store kostnader, og
der styret ønsker å høre andelseiernes meninger før vedtak
fattes.
I realiteten begrenser dette styrets kompetanse fordi styret må
vente på eventuelle tilbakemeldinger fra andelseierne før de
fatter et vedtak.
For at styret skal kunne arbeide effektivt bør en slik
forhåndsvarsling kun gjelde større vedlikeholds-prosjekter, som
dere også nevner.
Vår vurdering er at det vil være fornuftig å sette en
beløpsgrense for å kunne identifisere klart hvilke vedtak som
vil trenge varsling.
Dette sikrer styret forutsigbarhet samt reduserer risikoen for
påstander om at styret har gått ut over sin kompetanse.
Hvorvidt en forhåndsvarsling skal gjøres skriftlig eller på
general-forsamling er opp til styret å vurdere
hensiktsmessigheten av i sitt forslag.
Skal andelseierne orienteres på generalforsamlingen, og få
muligheten til å gi tilbakemeldinger der, kan dette fremstå som
at styret begrenser sin egen kompetanse slik at vedtak om større
vedlikehold i realiteten skal fattes av andelseierne på
generalforsamlingen.
Dette kan vanskeliggjøre fortgang av nødvendige større
vedlikeholdstiltak.
Når det er sagt er vår oppfatning at slike større og kostbare
vedlikeholds-tiltak gjerne bør overlates til generalforsamlingen
å stemme over uavhengig av om styret selv på egenhånd kunne
fatte slike vedtak.
Dette fordi generalforsamlingen er borettslagets øverste
myndighet, og fordi andelseierne gjerne bør/ønsker å være med på
å bestemme over slike tiltak.
Det er derfor ikke uvanlig at styret i borettslag selv har
begrenset sin kompetanse i vedtektene slik at vedtak som
innebefatter kostnader ut over en fastsatt ramme krever
generalforsamlingens behandling, eller at andelseierne selv har
begrenset styrets kompetanse i vedtektene."
Protokoll fra ordinær generalforsamling i
i Danvik Borettslag – 16.03.16 – på Danvik folkehøgskole
Generalforsamlingen
ble åpnet av styrets leder Jan Christensen.
Han takket for frammøtet, ønsket spesiell velkommen til nye
andelseiere i borettslaget: Heidi Edvardsen i nr 74 og Sha
Pakdel/Thomas Bjerkeli i nr 48, og opplyste at det etter
generalforsamlingen ville være en kort pause og så
beboermøte med bl.a. orientering om garasjeplanlegginga så
langt.
1. KONSTITUERING
1.1. Til møteleder ble valgt styremedlem Cecilie Lange.
1.2. Til sekretær ble valgt styreleder Jan Christensen.
1.3. Antall innleverte navnesedler: 18. Antall innleverte
fullmakter: 4. Antall stemmeberettigede: 22. Følgende
boliger var representert ved andelseier: 36, 40, 44, 46, 48,
50, 56, 64, 74, 76, 80, 82, 84, 106, 108, 110, 112, 114.
Følgende boliger/andelseiere hadde levert fullmakt: 38, 42,
60, 102.
Tilstede fra NBBO: Forvaltningskonsulent Torgeir Nielsen
1.4. Godkjenning av innkalling - vedtatt.
1.5. Undertegning av protokoll sammen med møteleder – valgt
ble andelseier Gro Ramberg Enersen.
1.6. Godkjenning av dagsorden – vedtatt.
2. ÅRSBERETNING FRA STYRET 2015
Årsberetningen ble gjennomgått punkt for punkt av styrets
leder Jan Christensen.
Vedtak: Årsberetningen ble behandlet og godkjent som
styrets beretning for 2015.
3. ÅRSREGNSKAP FOR 2015
Årsregnskapet for 2015 ble gjennomgått av styrets nestleder
Haakon Johansen.
Vedtak: Årsregnskapet 2015 som viser et overskudd på kr
531.393 godkjennes.
Resultatet føres mot annen egenkapital i balansen.
4. GODTGJØRELSE TIL STYRET
Styret innstilte på kr 44.800 i styrehonorar. Fra andelseier
Jan Erik Reffhaug ble det muntlig lagt fram forslag om å øke
styrehonoraret til 50.000 kroner.
Forslaget fra Reffhaug ble stilt opp mot styrets forslag,
fikk 9 stemmer og ble ikke vedtatt.
Det var enighet om å se nærmere på styrehonoraret neste år,
spesielt på bakgrunn av arbeidet med nye garasjer.
Vedtak (13 for, 9 mot): Styrehonoraret
fastsettes til kr 44.800 for perioden fra ordinær
generalforsamling i 2015 til ordinær generalforsamling i
2016. Styret fordeler selv honoraret blant sine medlemmer.
Som godtgjørelse for telefon gis det kr. 1.000 til
styreleder.
5. INNKOMNE FORSLAG
Det var ved fristens utløp innkommet et forslag fra styret,
vedr. vedtektsendring. Forslaget krevde 2/3 flertall for å
bli vedtatt.
Forslaget ble litt korrigert i forhold til det opprinnelige:
Husleie er byttet ut med felleskostnader, og det ble nærmere
presisert at beløpsgrensen var de innbetalte felleskostnader
for 37 andelseiere for en enkelt måned, dvs. pr. i dag kr
144.855 når a-konto vann og dugnadsinnbetaling er holdt
utenom.
Det ble stilt spørsmål ved om hele styret stod bak
forslaget, om forslaget ville bety mye ekstraarbeid for
styret, og om den foreslåtte beløpsgrense var for lav.
Forslaget kommer fra et samlet styre, og er i tråd med
styrets ”åpenhetslinje”. Alle større vedlikeholdssaker som
borettslaget hadde i fjor, var under den foreslåtte
beløpsgrense. Det ble presisert at forslaget ikke ville
pulverisere styrets vedlikeholdsansvar, men sikre at også
andelseierne ble hørt i forkant.
Vedtak (18 for, 4 mot): Større ordinære
vedlikeholdsoppgaver med kostnadsramme som overstiger
andelseiernes innbetalte felleskostnader (husleie) for en
måned, kan først vedtas etter at andelseierne har fått
forhåndsorientering med ei ukes uttalefrist.
6. VALG
Geir Enersen fra Valgkomiteen orienterte.
Det var kandidater til alle verv.
Samtlige valg skjedde ved akklamasjon.
6.1. Styreleder for 2 år – Jan Christensen (gjenvalg)
6.2. To styremedlemmer, hver for 2 år – Haakon Johansen
(gjenvalg) og Geir Forbord (gjenvalg).
6.3. Fem varamedlemmer til styret, alle for ett år - Kristi
Nyblin (gjenvalg), Odd Engedahl (gjenvalg), Linette Halck
(gjenvalg) Jan Erik Reffhaug (gjenvalg), Heidi Edvardsen
(ny).
6.4. Valgkomite for ett år - Lars Hjelmås (gjenvalg) og
Andreas Kotsadam (ny).
6.5. Delegat og varadelegat til NBBOs generalforsamling -
Styreleder med nestleder som vara.
Etter generalforsamlingen har styret følgende sammensetning:
Leder: Jan Christensen, nr 40
Styremedlem: Haakon Johansen, nr 36
Styremedlem: Geir Forbord, nr 64
Styremedlem: Mette Løvgren, nr 88
Styremedlem: Cecilie Lange, nr 56
1. varamedlem: Kristi Nyblin, nr 112
2. varamedlem: Odd Engedahl, nr 80
3. varamedlem: Linette Halck, nr 82
4. varamedlem: Jan Erik Reffhaug, nr 110
5. varamedlem: Heidi Edvardsen, nr 74
Protokollen er signert 17.3.16 av Cecilie Lange (møteleder),
Gro Ramberg Enersen (årsmøtevalgt) og Jan Christensen
(sekretær)
|