DANVIK BORETTSLAG
STYREMØTER 2017/18
AKTUELT  -  STYRENYTT  -  BONYTT  -  FOTOALBUM  VERDT Å VITE  -  HMSSPØRSMÅL&SVAR  -  INNHOLD

 

Referat fra styremøte tirsdag 20.2.18 kl 18.30 hos Jan

Tilstede: Haakon, Geir, Cecilie, Jan, Kristi


Sak 65 (2017/18). Godkjenning dagsorden. Valg av referent. Saker til eventuelt.
Vedtak:
Dagsorden godkjent, Kristi er referent. Ingen saker til evetuelt.

66. Godkjenning av referat siste styremøte.
Vedtak: Referat godkjent.

67. Orientering om garasjesaken, søknader etc
Orientering ved Håkon: Nederste rekke mot hovedveien, garasjene ved fotballbanen, får 5 garasjer (ikke 4), øverste rekke får 7 (ikke 8). Dette vil gi bedre innkjøringsmuligheter for beboere som svinger inn til venstre.
Vi anser dette som mindre endringer. Vi vil derfor sende inn en kombinert søknad om ny rammetillatelse samt igangsetting.  Dette er arkitektens hovedansvar. Vi håper søknader med nødvendige deltillatelser kan sendes inn til kommunen i løpet av neste uke, og at arbeidet kan starte opp som planlagt.
Vedtak: Tas til orientering

68. Dagsorden årsmøte – saker til årsmøtet.
Borettslagets ordinære årsmøte/generalforsamling avholdes på Danvik folkehøgskole, Casablancarommet, onsdag 21. mars kl. 18.30.
Jan har lagd forslag til dagsorden og til årsmelding, se vedlegg og pkt 78b.
I tillegg til årsmelding skal også regnskap for 2017 og revisoruttalelse, samt budsjettforslag for 2018 (allerede vedtatt av styret) legges fram.
Se vedlegg, samt diverse følgeskriv fra NBBO.
Ingen forslag fra andelseierne har kommet inn. Styret har tidligere ønsket å legge fram forslag til vedtektsendringer, men det foreslås at dette utsettes til neste generalforsamling.
Se ellers Årsmøteplan fra NBBO.
Vedtak: Tas til orientering

69. Dagsorden beboermøte.
Etter årsmøtet og en kort pause, blir det beboermøte.
Her vil det være aktuelt å orientere om den kommende garasjeutbyggingen, samt at andelseiere kan stille evt. spørsmål.
Kyrre Hagen fra vår totalentreprenør Bogen og Mathisen, har sagt seg villig til å komme.
I tillegg inviteres byggeleder Sando fra firma Stener Sørensen.
Vedtak: Tas til orientering.

70. Praktisk årsmøte/beboermøte.
I forbindelse med gjennomføring av årsmøte og beboermøte må ansvarsfordeling avklares:
Vedtak:  Arbeidsoppgavene fordeles således
a) Motta og telle opp navnesedler, fullmakter og evt. stemmesedler (Jan finner 1-2 varamedlemmer)
b) Ønske velkommen (Jan)
c) Møteleder årsmøte (Haakon)
d) Sekretær (Jan)
e) Protokollunderskrivere (Geir finner kandidater)
f) Legge fram beretning (Jan)
g) Legge fram regnskap og budsjett (Haakon)
h) Møteleder beboermøte (Haakon)
i) Ansvar for bevertning/drikke (Geir)
j) Ansvar for lokalet (Jan)

71. Saker til årsmøtet
Det er ikke kommet inn saker fra andelseierne til årsmøtet.
Styret vurderte om særskilt sak vedr. asfaltering av gangveier inn til de enkelte boliger burde legges fram, men fant at dette ikke var nødvendig.
Vedtak: Tas til orientering.

72. Valg av nye tillitsvalgte.
Ordinært er styreleder og to av styremedlemmene (Haakon og Geir) på valg. I tillegg skal et styremedlem velges for ett år pga at tidligere valgt styremedlem Maria vil være langtidssjukemeldt også etter årsmøtet.
Dessuten skal velges 5 varamedlemmer, valgkomite på 2 medlemmer, samt delegat og varadelegat til NBBO sin generalforsamling. Tradisjonelt har delegatene her vært hhvis styreleder og nestleder.
Vedtak: Styret tar til orientering at styreleder, samt Haakon og Geir er villig til gjenvalg, alle for 2 år. Kristi ønsker ikke å fortsette som styremedlem, men blir gjerne 1. varamedlem.
Styret ønsker best mulig kjønnsfordeling til de ulike verv, og gjerne litt ”friskt” blod.
Styreleder vil  omgående orientere valgkomiteen om styrets vedtak, og håper at valgkomiteens innstilling kan foreligge før årsmøtepapirene går i trykken (28.2).

73. Oppnevning av nytt Teknisk Utvalg.
Nåværende Teknisk Utvalg ble styre-oppnevnt i 2014. I følge retningslinjene skal funksjonstiden være tre år, dvs. at utvalget nå sitter på ”overtid”. Via hjemmesidene og papirinfo, har vi bedt evt. interesserte ta kontakt, med null resultat. Kontakt er tatt med medlemmer av nåværende utvalg, samt  Jo Aaserud. De er alle villig til å gå inn i et nyoppnevnt utvalg. Utvalget kan bestå av 2-5 medlemmer.
Vedtak: Til nytt Teknisk Utvalg, oppnevnes følgende for tre år:  Kristi Nyblin (nr 112, reoppnevnt), Geir Enersen (nr 46, reoppnevnt), Einar Fossberg (nr 38, reoppnevnt) og Jo Aaserud (nr 44, ny). Utvalget velger selv sin leder. Styreleder tar ansvar for å innkalle til utvalgets første møte, seinest innen utgangen av juni.

 74. Søknad om utbygging av terrasse.
Beboer søker om tillatelse til å utvide balkong til 2,4 meter bredde, samt å fornye terrassen under. Balkong- og terrassebordene ønskes loddrett, i dag er de vannrette. Det ønskes også sammenhengende skillevegg balkong-terrasse til nabo. Se vedlagte tegninger.
Søknaden er sendt nabo som ble bedt om å uttale seg.  Nabo er positiv til fiksing av fasade, men mener en dobling av balkongbredden både vil påvirke utsikt fra og lysforhold i egen bolig, noe som kan slå negativt ut på en seinere salgssum.
Vedtak:  Styret betrakter terrasseutbedringen i 1. etasje som vedlikehold, og har ingen innsigelser.  Når det gjelder den sammenhengende skilleveggen samt utvidelse av balkong i 2. etasje, velger styret å utsette avgjørelsen til et seinere møte. Det er ønskelig at de involverte parter først prøver å komme fram til enighet før styrets sluttbehandling.
Styret bistår gjerne i denne prosessen, og ber om at søker tar kontakt med styret i fall slik assistanse er ønskelig.

75. Praktisk i forbindelse med riving av nåværende garasjer.
Alle garasjene må være helt tomme og portene må være åpne når rivingsarbeidet tar til.
Andelseiere som trenger lagringsplass, kan få bruke kjelleren fram til nye garasjer står ferdig. Pga fare for fuktighet og vann i grunnen, anbefales at aktuelle andelseiere setter sine ting på pall. Pall må de selv skaffe tilveie. All lagring skjer på beboers eget ansvar.
Andelseiere anbefales å kvitte seg med avfall, for eksempel på Lindum.
Alle biler må være fjernet fra garasjer og interne parkeringsplasser før arbeidet tar til.
Den enkelte andelseier anbefales å leie parkeringsplass et annet sted, evt. gateparkere i 1. Strøm terrasse, AM Knudsens gate eller andre nærliggende veier.
Vedtak:  Borettslaget vil leie egen avfallscontainer der avfall fra garasjene – mest mulig flatpakket – kastes. Denne vil bli utplassert før rivingsarbeidet tar til. Geir ansvarlig.
Jan vil sende brev til kommunen med ønske om at deler av de to ovenfor-nevnte veier reserveres for andelseierne.  

76. Fordelingsnøkkel styrehonorar. Evt. honorar for inneværende periode avgjøres av kommende generalforsamlingen. Tidligere nøkkel for fordeling av honorar, har vært: Leder (5/10), nestleder (2/10), øvrige 3 styremedlemmer (1/10 hver). I tillegg har styreleder fått telefongodtgjøring på kr 1.000.
Vedtak: Styret bruker samme fordelingsnøkkel mm når det gjelder styrehonorar og telefongodtgjøring for inneværende periode. Maria og Kristi deler et styrehonorar.

 77. Radonmåling
Andelseier ønsker radonmåling utført i sin bolig, se referat fra forrige styremøte. Saken ble utsatt fordi styret var usikker på om det var borettslagets oppgave å gå til innkjøp av slikt målerutstyr. Kontakt er seinere tatt med NBBL v/advokat Lauridsen – som ikke svarer, og Huseiernes Landsforbund som svarer at sånn måling ikke er borettslagets oppgave. Derimot – om radon påvises – er det under borettslagets vedlikeholdsplikt å utbedre. Måling av radon gjøres mest effektiv med 2-3 ”sporfilmer” (hver film koster 200 kroner), som plasseres i aktuelle rom i 2 måneder, i vinterhalvåret. Siste dato for utplassering er 15.2, dvs at vi nå er for seint ute.
Vedtak: Det anbefales at det nye styret tar dette opp igjen til høsten. Muligens vil det være lurt å måle evt. radon også i en annen bolig i en annen del av borettslaget.

78. Orienteringssaker
a) Parkeringsskilt. Vi søkte om å få flytte parkering-forbudt-skiltet ved AM Knudsens gate litt nærmere gangvei-utgangen slik at det kunne bli plass til en bil mer på denne rekka. Etter først å ha fått avslag fra saksbehandler, ba vi om fornyet behandling. Det ble da tatt opp i ”Parkeringsgruppa” i kommunen, som fastholdt vedtaket. Begrunnes med at det er behov for sikt når en kommer fra gangvei og ut i gata.
b) Årsberetning. Brev fra NBBO om at styrene i borettslag heretter ikke skal legge fram årsberetning. I stedet kan styret – om ønskelig – legge fram årsmelding. Denne skal ikke signeres av styret. Se vedlegg.
c) 6. mars arrangerer NBBO temakveld om hvordan takle stridigheter i et borettslag. Cecilie ønsker å delta.
d) Mottatt brosjyre fra firma Lunos: ”Balansert ventilasjon – rett i veggen”, samt fra BTS rørfornying vedr utbedring av gamle vannrør.
e) Pga vind og mye snø, er feiing i borettslaget utsatt for de fleste boliger. Rekke 80-92 skal være feid på mandag 12.2., resten utsettes til seinere på året. Feiervesenet vil gi den enkelte andelseier ny beskjed.
f) Styreleder sendt brev til Boalliansen med forespørsel om de kan forhandle fram gunstige lånetilbud for våre banklån.
g) Epost fra RE:Sykkel som henter brukte sykler, pusser de opp og selger de rimelig. Evt andelseiere som har sykkel/sykler de ikke bruker og/eller som de ønsker å bli kvitt – ta direkte kontakt med resykkel@gmail.com, evt tlf 99123929.

Vedtak: Tas til orientering
 

 

NB!  Etter at styremøtet ble avholdt, er det klart at kommunen trenger lenger tid på saksbehandlingen av våre søknader enn hva vi først ble forespeilet.
Arbeidet med garasjene vil derfor bli utsatt til etter 3. april.

 



Referat fra styremøte i Danvik borettslag
– tirsdag 12. desember kl 18.00 på Skjenkestua

Tilstede: Haakon Johansen, Jan Christensen, Cecilie Lange, Kristi Nyblin og Jo Aaserud.
Forfall: Geir Forbord



Sak 54 (2017-18): Godkjenning av dagsorden, valg av referent, saker til eventuelt.
Vedtak:
 Dagsorden godkjent, Haakon er referent. Ingen saker til eventuelt.

Sak  55: Godkjenning av referat siste styremøte
Vedtak:
 Referat fra styremøte 17.10. er godkjent. 

Sak 56: Byggeleder garasjer/asfaltering. 
Når arbeidet med garasjene og utomhusanlegg tar til, er det viktig at vi har en person/firma som kan kontrollere at totalentreprenør utfører arbeidet forsvarlig, og at borettslaget har teknisk ekspertise som kan vurdere aktuelle løsninger dersom uforutsette forhold inntreffer.
Samtidig er det ønskelig at vi har ekspertise som kan vurdere nødvendigheten av masseutskifting på borettslagets veier. I garasjegruppa var det enighet om å sende forespørsel vedr byggelederoppdrag til entreprenør Ivar Tanum, Byggtek og Stener Sørensen. 
Tanum er pensjonist og tar ikke på seg oppdrag, Byggtek har gitt et prisoverslag på næmere 340tkr. Stener Sørensens prisoverslag er på nærmere 190 tkr. (Begge tilbud m/moms). De to tilbudene skiller seg ikke vesentlig fra hverandre.
I seinere kontakt med ingeniør Arild Sando hos Stener Sørensen (som også var byggeleder da Bogen og Mathisen for et par år siden bygde garasjer for borettslaget Liejordet 1 på Åssiden), opplyser han at tilbudet fra hans firma er et maksimaltilbud, dvs prisen vil ikke bli høyere. Bruker de mindre tid, vil også regninga fra dem bli mindre, men ikke høyere om de bruker mer tid. Etter drøftinger, har Stener Sørensen samtykket i at deres tilbud også skal inkludere rådgiving vedr masseutskifting, samt bistand med evt. reklamasjonsarbeider innen en måned etter avsluttet byggetid. Timelønn er kr 895 pluss moms, og det er beregnet 4 timer ukentlig befaring/inspeksjon på byggeplass i en beregnet anleggstid på 24 uker, med byggestart rett over påske.

Vedtak:  Styret ønsker å bruke firma Stener Sørensen til byggelederoppdrag, med maksimal sum som nevnt i tilbudet. Kontrakt ønsket undertegnet før jul. Byggeleder vil også ta del i kontraktsforhandlingene med totalentreprenør Bogen og Mathisen.

 

Sak 57: Framdrift garasjene.
Vi håper å undertegne kontrakt med byggeleder, samt ha befaring på området, i inneværende uke. 
Vi håper å avholde kontraktsmøte med Bogen og Mathisen, samt sende nødvendige søknader til kommunen, i løpet av inneværende år.
Vi tar sikte på at arbeidet med garasjer/utomhusanlegg tar til 3. påskedag, dvs. tirsdag 3. april. Beregnet anleggstid er 120 arbeidsdager, jfr tilbud fra Bogen og Mathisen.

Vedtak:  Tas til orientering.

 

Sak 58: Budsjettforslag

På bakgrunn av korrigeringer fra styret, har forretningsfører NBBO utarbeidet nytt budsjettforslag for borettslaget.

Vedtak:  Tas til orientering.

 

Sak 59: Nytt Teknisk Utvalg.

Ifølge retningslinjene for Teknisk Utvalg, kan utvalget bestå av 2-5 medlemmer og funksjonstiden er 3 år. Nåværende utvalg ble oppnevnt av styret i 2014, og nytt utvalg må oppnevnes snarest.

Vedtak:  Alle i styret oppfordres til snarest å spørre andelseiere som kan være aktuelle. Vi lager også en notis på våre hjemmesider der vi oppfordrer folk som kan være interessert i å ta kontakt med styret.

 

Sak 60: Radonmåling.

Ønsker fra andelseier at borettslaget kjøper inn radonmåler. Andelseier ønsker å måle radonstrålingen i sin bolig. Andelseier har link til radonmålere, se her: https://airthings.com/no/, samt link til en i-tunes podcast om temaet (episode 98): 
https://itunes.apple.com/no/podcast/teknisk-sett/id1072724332?l=nb&mt=2&i=1000395461720  
Den mest aktuelle radonmåler synes å være Corentium Home Digital modell som koster kr 1690 inkl moms.
Styret har tidligere ment at vårt område ikke er spesielt radonutsatt, men ifølge nevnte podcast kan hvilke områder som er sikre/usikre endres over tid. Advokat Lauridsen i Norske Boligbyggelagers Landsforbund er av den oppfatning at evt. radonforebyggelse er borettslagets ansvar, se her: 
https://www.nbbl.no/Aktuelt/articleType/ArticleView/articleId/5036/Radon-er-borettslagets-ansvar.

Vedtak:  Saken utsettes. Styret ønsker å finne nærmere ut om det er borettslagets ansvar å kjøpe inn måleutstyr, evt. også om hvilke type måleutstyr som gir sikreste resultater.
 

Sak 61: Brannsikringskontroll

Borettslaget har i de siste årene hatt frivillig tilbud om brannvernkontroll, dvs sjekk av brannslukkingsapparat og røkvarslere. Dato er blitt bestemt og kunngjort god tid i forveien. I år hadde bare 8 andelseiere slik kontroll. Det kostet borettslaget drøye 5.000 kroner, eller 650 kroner pr andelseier. 
For andelseiere som er tilknyttet alarmsentral, er kontroll av røkvarslere alarmsentralens ansvar.

Styret vedtok at de som ikke har hatt brannsikringskontroll de siste 3 årene, 8 andelseiere, skulle få ekstra varsel. Bare 2 av disse meldte seg på.
Cecilie orienterer om kontrollen, kun en merknad: Røkvarsler må være minst 50 cm fra vegg. Se forøvrig vedlagte rapport.
Vedtak:  Tas til orientering. Brannvernkontroll er i utgangspunktet et frivillig tiltak både for borettslag og andelseiere. Styret vil på et av de kommende styremøter vurdere om kontrollen skal avskaffes, om den skal avholdes sjeldnere, og/eller om andelseiere som ikke har hatt slik kontroll de siste årene, skal pålegges å ha slik kontroll. 

 

Sak 62: Strøsand.
Det er viktig at sandkassene er fylt opp med strøgrus før vinteren. Nå er noen kasser fulle, mens andre er tomme. Beste måte å fylle opp sandkassene på, er under andelseiernes gatefeiing på vårparten. Først etter at kassene er fulle, kan snø/feiefirmaet fjerne overskytende grus.
Dersom det mangler grus i ei kasse, sjekk i nabokassa.
Vedtak:  Geir er ansvarlig for å sjekke sandkassene, og be strøfirmaet fylle opp tomme sandkasser.

 

Sak 63: Kostnadsramme julebord

Styret var på siste møte enige om at styret, varaer og garasjegruppe inviteres til julebord, som tas etter kommende styremøte, på Skjenkestua. Alle har fått invitasjon, så langt har 4 fra styret og 2 varaer meldt sin interesse.
Vedtak:  Kostnadsramme pr deltager på julebordet er ca 500 kr De som spiser/drikker for mer, betaler selv det overskytende.

 

Sak 64: Orienteringssaker
1. Nytt styremedlem
Første vara Kristi Nyblin går inn som fullverdig styremedlem, maksimalt fram til neste generalforsamling, i Maria sin sykepermisjon.
2. Boligtilstand.
Kopi av snekker Holmstrøm sin rapport vedr fasadetilstand på boligene vil bli sendt aktuelle andelseiere til våren,
evt. tidligere om noen skulle ønske det. Tak/pipebeslag ble ikke sjekket nå i høst, satser på å ta dette til våren.
3. Utleie bolig. 
En andelseier vurderte å leie ut bolig, men har ombestemt seg. Såfremt andelseier har bodd i boligen det siste året, er sånn utleie vanligvis kurant for inntil 3 år, men styret må forhåndsgodkjenne. I søknaden må navn på leietager opplyses.
4. Rotter i vegg
Andelseier tror det er rotter i vegg mellom seg og naboen, og har bedt styret om bistand. Styret har i første omgang bedt vårt skadedyrfirma, ABC skadedyrteknikk, ta kontakt med andelseieren for sammen å vurdere tiltak.

Vedtak:  Tas til orientering.


 

 

 

 

Referat styremøte i Danvik borettslag –17.10 hos Jan
Tilstede: Haakon Johansen, Jan Christensen, Geir Forbord, Jo Aaserud, Marie Broen (t.o.m. sak nr 48).
Forfall: Cecilie Lange.

 

Sak 38 (2017-18). Godkjenning av dagsorden, valg av referent, saker til eventuelt.

Vedtak: Dagsorden godkjent, Geir er referent, Jan melder fire saker til eventuelt.

 

39. Godkjenning av referat siste styremøte

Vedtak: Referat fra styremøte 23.8. godkjent.

 

40. Valg av totalentreprenør til garasjeutbygging mv – innstilling fra garasjegruppa

På forrige styremøte informerte Haakon om at garasjegruppa hadde mottatt tilbud fra fire selskaper: Trebo, Karlshusgarasjene, Bogen og Mathisen og Buskerud Bygg Tjenester. Garasjegruppa evaluerte tilbudene og valgte å fortsette diskusjoner med to av firmaene, Trebo og Bogen og Mathisen. De kunne levere på tilbudsforespørselen og hadde konkurransedyktige priser.

Garasjegruppa har gjennomført flere møter med begge totalentreprenørene for å sikre at vi har en felles forståelse av tilbudene, at tilbudene er sammenlignbare og at tilbyderne har konkurransedyktige priser.

Garasjegruppa evaluerte tilbudene på: 1) pris, 2) teknisk løsningsforslag, 3) referanser og 4) tillit til totalentreprenør. Basert på en helhetsvurdering fremstår Bogen og Mathisen som det beste alternativet. De leverte et tilbud i underkant av kr 7.439.000, som var ca kr 60.000 lavere enn Trebo. Bogen og Mathisen har lang erfaring med slike prosjekter og har valgt en teknisk løsning som garasjegruppa anser som bedre enn løsningen til Trebo.

Innstillingen til garasjegruppa er å inngå i forhandlinger med Bogen og Mathisen. Hvis ikke partene kommer til enighet vil garasjegruppa da gå i forhandlinger med Trebo.

Vedtak:

Styret stiller seg bak innstillingen til garasjegruppa og gir garasjegruppa fullmakt til å inngå i forhandlinger med Bogen og Mathisen. Garasjegruppa får også fullmakt til å inngå i forhandlinger med Trebo hvis enighet ikke kan nås med Bogen og Mathisen. Forslag til endelig kontrakt bør være ferdig til neste styremøte. Jan informerer nevnte entreprenører.

 

41. Maria og styret

Maria har blitt langtidssjukemeldt, og ser seg inntil videre ikke i stand til å fortsette med sine styreoppgaver

Vedtak:

Maria tar permisjon fra styrearbeidet, går inn som vara. Jan kontakter de andre varaene, i vararekkefølge, som kan gå inn som styremedlem i Marias sykemeldingsperiode, maksimalt fram til neste generalforsamling.

 

42. Budsjett 2018

Fra NBBO v/forvaltningskonsulent Torgeir Nielsen har vi fått oversendt forslag til budsjett for 2018. Budsjettbehandling må tas opp som egen sak i styret og protokollføres. Frist for tilbakemelding er 15.11.17.

Vedtak:

Styret har diskutert budsjettforslaget for 2018 og har følgende merknader:

7501 Huseier - fullverdiforsikring. Endres fra 116.000 til 103.000 (ny forsikringsavtale f.o.m. 1.1.18).

7764 Feiing. Endres fra 22.000 til 0 (blir andelseiers ansvar å betale f.o.m. 1.1.18).

6950 KabelTV. Endres fra 150.000 til 136.000 (rimeligere pga vårt medlemskap i Boligalliansen).

6780 Snøbrøyting. Endres fra 30.000 til 25.000 (mer i samsvar med siste års utgifter).

6784 Plenklipp, stell av utearealer. Endres fra 20.000 til 15.000 (mer i samsvar med siste års utgifter).

7765 Renovasjonsavgift. Endres fra 130.000 til 120.000 (foreløpige besparinger pga ikke-nedgravd fellesløsning).

5290 Fri Telefon. Endres fra 0 til 1.000 (har vært fastutgift de siste årene).

I tillegg ønsker styret å gjøre oppmerksom på at Danvik borettslag ønsker å bygge nytt garasjeanlegg, asfaltere mv. Til dette arbeidet tar en sikte på å låne 5,5 million kroner, mens 2- 2,5 million kroner ønskes brukt av oppsparte midler. Arbeidet er beregnet å ta til i begynnelsen av april og være avsluttet i september/oktober.

 

43. Ny forsikring – skifte til Gjensidige.

NBBO/Byggtek ønsket i fjor at alle ”deres” borettslag skulle skifte fra If til Gjensidige. Danvik borettslag valgte ikke å skifte da den reforhandlede avtalen med If ga oss bedre betingelser.

Da det antageligvis vil være både lettere og mer fordelaktig å benytte Gjensidige, ikke minst fordi  skadehåndtering kan foregå lokalt via Byggtek, har styreleder tilskrevet Byggtek og bedt om tilbud på Gjensidige-forsikring. Fra Cato Galåsen i Byggtek fikk vi tilbud om forsikring for kr 102.192, som er ca. 8 tusen kroner mindre enn det vi i dag betaler for vår tilsvarende IF-forsikring. Se vedlegg.

Det kan nevnes at de aller fleste borettslag i Drammensområdet har sin forsikring via Gjensidige.

Vedtak:

Borettslaget sier opp avtalen med If og tegner ny forsikring i Gjensidige, jfr tilsendt forsikringstilbud. Den nye forsikringen gjøres gjeldende fra 1.1.18. Styreleder er ansvarlig.

 

44. Plastposer – søppel

I og med at alt søppel nå leveres på felles avfallspunkter, har vi fått henvendelse fra en andelseier som lurer på hvor vi nå kan få nye poser til matavfall. Styreleder har kontaktet RfD, og praksis i lignende borettslag er at styret bestiller opp et lite lager, og gir ut til andelseiere etter behov. Etter styreleders oppfatning vil det være lurest å legge nok poser ut på et skjermet sted sånn at den enkelte andelseier selv kan hente når behov, og at en i styret får ansvar: Både å bestille poser fra RfD og å legge disse ut på et egnet sted.
Vedtak:

Geir tar ansvar for etterfylling. Jan bestiller en god mengde nå. Geir deler ut to ruller til hver husstand. Jan ser på postkasse som kanskje kan stå ved postkassestativet ved nr 64. Denne kan vi da bruke til å legge ut poser til andelseierne.


45. Styrets syn på hvem som har ansvar for vedlikehold.

Fra beboer har vi mottatt epost. Han skriver: ”Etter at det ble sendt ut info om ansvarsforhold mht uteområder har jeg inntrykk av at det råder en del forvirring om hvordan dette har seg. Det ble hevdet at alt uteområde er borettslagets ansvar, også det enkelte haveområde som hører til den enkelte leilighet. Hvis dette er riktig betyr vel det at alt vedlikehold i disse områdene også er borettslagets ansvar. Jeg har inntrykk av at dette er nytt for de fleste og det ville være fint hvis styret kunne utdype dette nærmere. På forhånd takk!”

Vedtak:

Styret ønsker å utdype følgende:
Hos oss som i andre borettslag, har andelseier ansvar for alt inne i boligen, mens alt uteområde fra og med ytterveggene er borettslagets ansvar. Siden dette området formelt eies av fellesskapet, betyr det at andelseier i ytterste konsekvens ikke kan gjøre endringer her uten at styret (evt. generalforsamlingen) gir tillatelse. På borettslagets hjemmesider "Verdt å vite", kan du for eksempel se hvilke endringer vi vil at andelseier på forhånd skal søke om.
Hos oss er praksis slik at vedlikehold på områder som disponeres av den enkelte andelseier også er den enkelte andelseiers ansvar.
Vi håper å kunne nedsette ei arbeidsgruppe med formål å foreslå vedtekter/vedtektsendringer som best mulig tydeliggjør ansvarsfordelingen mellom borettslag og andelseier for vedlikehold på disse ytre områdene. Det hilses velkommen om "beboer" og andre andelseiere er interessert i å ta del i en slik arbeidsgruppe.

46. Søknad om dekning av regning – takreparasjon
Andelseier måtte reparere sitt stuetak - det ble også reparert tidligere pga vannskade. Andelseier mener han ikke har ansvar for skaden, og søker borettslaget. Regningen er totalt på kr 2.493,75.
Vedtak:  
Styret betrakter stuetaket som andelseiers eget ansvar. I og med at taket tidligere, for borettslagets regning, har vært reparert pga vannskade, velger imidlertid styret å dekke den aktuelle regning, samtidig som evt. fremtidige stuetakproblemer fullt ut må ordnes og dekkes av andelseier selv.

 47. Boliginspeksjon av snekker Holmstrøm

Snekker Holmstrøm har inspisert kledning/vinduer/terrasse for råte, samt tak. Tilstanden er generell god, umiddelbare utbedringer ikke nødvendig. Etter at alle boliger var inspisert, fant han noe bordkledning som trengs skifte, og vil bli skiftet på borettslagets regning. Der hvor f.eks. balkong er utvidet, er sånn utbedring andelseiers eget ansvar.

Alle andelseiere der det var merknader, vil få kopi av den særskilte rapporten for sin bolig.

Vedtak.

Tas til orientering.

 

48. Boalliansen og kommende vedlikeholdsoppgaver

Boalliansen ber om tilbakemelding på planlagte vedlikeholdsoppgaver tenkt utført i nær framtid. Ved at vi opptrer samlet, kan prisene bli rimeligere. Forslag?

Vedtak:

Jan melder interesse for sandblåsing av kjeller, snekker arbeid i forbindelse med råteskader fasade, husvask, rabatt ved kjøp av maling samt malingsarbeid på boliger/garasje, skifte ytterdører.

 

49. Vannkvalitet og rørbeskyttelse

Styreleder har hatt besøk fra firma Line vannteknologi, og fått brosjyrer. De har utviklet en teknologi for bedre vannkvalitet samt for å motarbeiding av lekkasjer i vannrør. Aktuelt opplegg bygger på frekvenser/spenninger (utarbeidet av tyske Bauer), og krever strømforsyning til borettslagets vann-hovedinntak. Med installering vi anlegget koste i overkant av 100 tusen kroner, ingen driftsutgifter bortsett fra 40W kontinuerlig strøm.

Hevdes at rørlevetiden anslagsvis vil øke med 20 år, at alle offentlige bygg i Finland heretter skal ha anlegget, og at Ringsaker kommune allerede har det. Det er ikke installert i noe borettslag i Drammen.

Muligens passer anlegget best der det også er radiatorvarme.

Vedtak:

Styremedlemmer får brosjyrer. Saken tas evt. opp igjen seinere.  

50. Dugnaden

Geir oppsummerer siste dugnad, bl.a. om at ny lås på bod-dør/kjellerdør vi bli satt inn en av dagene.

Godt oppmøte på dugnaden. Mange barn var med og lærte hva dugnad er. Gode kaker og god stemning på tross av regn.

Vedtak:

Tas til orientering.

51. Sommerfesten.

Cecilie oppsummerer sommerfesten 1.9. Sommerfesten startet bra med mange barn og voksne til stede. Festen ble avsluttet da det var leggetid for barn og det begynte å regne. De oppmøtte syntes festen var et bra tiltak. Det er kanskje en ide å ha en sittegruppe mellom de nye garasjene ved idrettsplassen neste høst. Fint for barna å leke på idrettsplassen.

Vedtak:

Tas til orientering

52. Referatsaker

a) Trege verandadører. Trebo har fått melding om trege veranda/balkongdører hos 4 andelseiere. Dette skal nå være ordnet.

b) Problemer hoveddør. Andelseier har hatt problemer med sin ytterdør. Dette vil bli fikset av Trebo.

c) Loftstilkobling. Hos en andelseier har koblingsrør mellom kjøkkenventilator og luftepipe løsnet. Vi reklamerte overfor Buskerud Blikk, som raskt fikset dette.

d) Rentenedgang. Via NBBO har vi fått opplyst at renten på vårt lån i DnB har f.o.m. 23.10.17 gått ned til 2,15%

e) Dugnadspenger. Dugnadspenger for høstdugnaden ble utbetalt i første halvdel av oktober.

f) Felles søppelopplegg. RfD (Drammensregionens renovasjonsselskap) ønsker ikke lenger å hente mat- og restavfall hos hver enkelt husstand, men at all henting også for sånt avfall samles i samme renovasjonspunkt som øvrig avfall. Hentefrekvensen vil bli økt for alle typer avfall, eksempelvis hentes nå restavfall og matavfall hver uke. Ordningen trådte i kraft i begynnelsen av inneværende måned.

g) Ny søppelløsning. Epost fra Rfd der de godkjenner revidert søppelløsning nærmest Fotballbanen

h) Kurs/seminarer. Cecilie har deltatt på kurs om styrearbeid. Jan har deltatt på temakveld om forsikring (se vedlegg) og i kurs om budsjettarbeid. Jan har meldt seg på NBBO sitt høstseminar 27-28. oktober.

Vedtak:

Tas til orientering.

 

53. Eventuelt.

a) Vinduer. Retningslinjer for vinduer. Andelseier pusser opp og ønsker muligens å bytte vindu i sportsbod. Vil gjøre dette for egen regning. Ønsker å bytte til Fjerdingstad  H-vindu med toppsving (samme fabrikant som våre nye dører), og lurer på om styret har synspunkter på valg av vindu.
Link til vinduet:
http://www.fjerdingstad.no/no/vinduer-og-dorer/vinduer/h-vinduet-toppsving/
Styret har ingen innvendinger mot ønsket modell.

b) Radon: Styreleder har fått henvendelse fra et firma som lurer på om vi ønsker radonmåling.

Styret er negativ, mener at vårt område ikke er spesielt radonutsatt.

c) Brannsikringskontroll (røykvarslere og brannslukkingsapparat) gjennomføres 15.11.
Cecilie ordner et skriv til beboerne, sjekker hvem som ikke har hatt brannkontroll så langt, og legger en påminnelse i postkassa til de som bør ha kontroll.

d) Neste styremøte i desember – enige om at vi kombinerer dette med julebord der også varaer/garasjegruppe inviteres. Jan sjekker hvem som kommer. Haakon ordner lokale.

 


Styremøte i Danvik borettslag onsdag 23.8.17 hos Jan (nr 40)
Tilstede: Jan, Haakon, Maria, Linette og Cecilie. Forfall: Geir


Sak 23 (2017/18).  Godkjenning dagsorden, valg av referent, saker til eventuelt.
Vedtak:  
Dagsorden godkjent, Cecilie  er referent,  en sak til eventuelt.

24. Godkjenning av referater siste styremøter
Vedtak:  
Referat fra styremøte 30.5.17 og befaring/styremøte 23.6.17 godkjent.

25. Status garasjer
Borettslaget har fått fire tilbud om å bygge garasjer, asfaltering mv. Garasjegruppa vurderte  - også av prismessige grunner -  2 av anbudene som mest interessante, fra firma Trebo og fra firma Bogen og Mathisen, og har i første omgang valgt å gå videre med disse. Bl.a. har gruppa hatt avklaringsmøter med begge for bedre å sikre at alle kjente forhold er omfattet av anbudet og at de foreslåtte løsninger er akseptable. Gruppa har også vært interessert i å finne ut om noe av arbeidet kan gjøres mindre omfattende/billigere uten at det går ut over kvaliteten. Avklaringsarbeidet pågår fortsatt.
Haakon har også kontaktet arkitektfirmaet DRMA for bedre planløsning for garasjene nærmest idrettsplassen.
Når alt avklaringsarbeid er ferdig vil garasjegruppa legge fram innstilling overfor styret.
Haakon orienterte.
Vedtak: Tas til orientering.

26. Budsjettinnspill.
NBBO ber om innspill på neste års budsjett. Se bl.a. vedlegg, side 9 i siste årsmøtepapirer, under Resultatregnskap.
Hvilke poster kan reduseres, hvilke poster bør økes, hva med garasjekostnader?
Vedtak: Forutsatt at garasjebygging mv begynner våren 2018 innenfor gitte rammer, økes husleia til kr 4.500 f.o.m. 1.1.18. Dugnadsinnkreving som del av husleia utgår, slik at dugnadsinnsats f.o.m. neste år ikke refunderes som tidligere. Ingen vesentlige endringer på øvrige budsjettposter.

27. Sommerfesten
Lav-terskel sommerfesten er bestemt til fredag 1.9. Varamedlemmene har ansvar for kunngjøring og grill.. Cecilie er kontaktperson til varaene.
Cecilie orienterte.  Har fått tilbakemelding fra to av varaene. Diskusjon om vi burde endre noe på kommende konsepter. Hva med for eksempel lek og spill i tillegg til grilling?

Vedtak:
 Cecilie tar ansvar for oppslag og å ordne grill. Vi begynner kl 17.30, og festen avholdes i år på idrettsplassen. Værforbehold.

 28. Sjekking råte mv
Snekker Tommy Holmstrøm har tatt på seg jobben med å sjekke boligene for utvendig råte med mer. Også viktig å sjekke panel bak evt. planter/busker. Holmstrøm skulle egentlig tatt arbeidet i sommer, men av helsemessige årsaker måtte arbeidet  utsettes. Arbeidet vil ta til mandag 4.9. Arbeidsplan vil bli lagd, og beboerne vil bli informert i forkant.
Vedtak: Tas til orientering

 29. Sandblåsing av kjeller.
Vanskelig å finne fagfolk som kan utføre arbeidet for en rimelig penge. Styreleder tar kontakt med Boalliansen for å høre om de kan være behjelpelig.

Vedtak:
Tas til orientering.

 30. Høst-dugnaden
Høstens dugnad er bestemt til onsdag 20.9 
Bestille hageavfallscontainer til å komme den 20 sept. Beskjæring av busker og kratt, luke m.m på  eget område  og fellesområdet. Ordne med takrenne mellom nr 52 og 54.
Oppmøte ved lekeplass kl 18. Ta med utstyr til beskjæring og luking. De som har motorsag o.l tar med. Møtes etterpå til litt kaffe, brus og kaker.

Vedtak:
Cecilie lager oppslag. Henges opp ca 10 sept. Cecilie i samarbeid med Geir (dugnadsansvarlige) lager liste over felles oppgaver. Ellers vil oppgaver være å beskjære, luke og rydde eget område. Hageavfallscontainer bestilles.

 31. Maling av boliger.
Fasaden på boligene, samt vinduer, ble malt av andelseierne i 2008. 
Fasademalinga, garantert med ekstra lang levetid, 11-12 år, ble betalt av borettslaget.. Hvit maling til vinduslister, samt nødvendige malingsredskaper, ble også betalt av borettslaget.
De som seinere har hatt behov for ekstramaling, har fått dette av borettslaget. Enten restemaling oppbevart i kjeller, eller ny maling på rekvisisjon til malerfirma Lothe. Geir, har hatt ansvar for rekvisisjoner.
Det har vært usikkerhet om hva som innbefattes i sånn ekstramaling, og styret ønsker å klargjøre  dette.
Vedtak:   Utsettes til Geir er med på møte, da det er han i styret som har ansvar for det praktiske mht utlevering, kontroll etc.

 32. Søknad varmepumpe
Andelseier  i nr 36 søker om å få installere varmepumpe. 
Johansen skriver 16.8:  ”
Varmepumpen vil bli plassert på veggen mot fotballbanen. Plasseringen sikrer at støy ikke blir et problem mot soverommene til naboene.”
Nabo i nr 38 er kontaktet og har ingen innvendinger.

Vedtak:
Søknad innvilges. Styret forutsetter at varmepumpen er mest mulig støysvak og ikke sjenerer naboer.

33. Søknad utsettelse - skillevegg
Andelseier i nr 64 fikk i styremøte 17.1.17 frist til 30.6.17 for å ordne skråstilt skillevegg-topp på balkong  i 2. etasje. Arbeidet er ikke utført.
Andelseier skriver i søknad datert 19.8: ”Søker med dette om utsettelse på omgjøring av balkongskillet etter pålegg fra borettslaget. Jeg er usikker på akkurat når jeg kan få gjennomført jobben, men tenker at jeg skal klare det i løpet av høsten. Jeg ber derfor om utslettelse til november i første omgang.”
Vedtak: Søknad innvilges. Det forutsettes at nevnte arbeid er ferdigstilt innen utløpet av november.
 

34.  Teknisk Utvalg
Teknisk utvalg ble oppnevnt av styret i 2014 og har tre års funksjonstid. Styret tar sikte på å oppnevne nytt  teknisk utvalg i løpet av høsten, og ønsker forslag på kandidater. Teknisk utvalg kan bestå av 2-5 personer, se retningslinjer og referat over avholdte møter på våre hjemmesider.
Vedtak: Tas til orientering. 

35. NBBO-kurs
NBBO avholder kurs om borettslags-styrearbeid 31.8, kl 18-kl 21. Kurset er åpent både for styremedlemmer og varaer, og er gratis. Påmeldingsfrist mandag 28.8.
Andre NBBO-kurs i høst – også her fint om flest mulig er interesserte:
12.9 – Forsikring, vilkår og skadeforebygging (gratis)
27.9 – Budsjett og budsjettforståelse (kr 600)
Vedtak: Tas til orientering 

36.  Orienteringssaker
a) Boligmesse. Maria, Cecilie og Jan deltar på Boligmesse på Scandic i Drammen tirsdag 29.8. 

b) Borettslaget er meldt inn i Boligalliansen. Kostnadene dekkes av en rabattert GET-avtale
c) HMS. Fra Skjelsbekkskogen borettslag har vi fått oversendt HMS-sjekkliste.
d) Parkering. Brev fra kommunen vedr. parkeringsskiltet i AM Knudsens gate. Vi ønsket det flyttet nærmere stikkvei-inngang, kommunen mener det står best der det er. Styreleder ønsker å gi tilsvar.
e) Domene. Danvik borettslag har opprettet nytt internett-domene – www.danvikbrl.no. Domenet er i første omgang tenkt brukt forsøksmessig, i forbindelse med oppretting av enklere hjemmesideløsninger via DCode websolutions,  jfr vårt medlemskap i Boalliansen.
f) Kjellerlås. Ny lås skiftet i kjeller, inngang fra 1. Strøm Terrasse. Bare styremedlemmer samt kjelleransvarlig Grindheim (nr 90) har nøkkel. Lås til kjellernedgang ved bolig 86/88, er foreløpig ikke skiftet.

g) Balkongdør. Tre andelseiere har meldt om problemer med de nye balkong/terrassedører. Trebo har foretatt inspeksjon og vil rette feil. Naturlig at døra kan oppleves er litt treig å lukke pga best mulig isolasjonseffekt,. Viktig at dørvrideren er helt oppe når dørbladet beveges.
h)
GET. Den nye avtalen med Get er signert. Gir bedre hastighet, ny Get-boks for trådløs wifi, samt lavere pris. Avtalen trådte i kraft 15.8.17 og gjelder i 5 år.
i) Garasjeytringer. Noen andelseiere har kommet med reaksjoner vedr. planlagt garasjeutbygging, se ”Spørsmål og Svar” på hjemmesidene.

Vedtak: Tas til orientering

37. Saker til eventuelt.
Er registrert at vannet ikke renner slik det bør i noen takrenner, spesielt ved takrennene på sidetak mellom nr 52 og 54.  Ser på dette under dugnaden nå i høst.
 



Befaring/styremøte Danvik borettslag
Fredag 23.6. kl 17 - fellesarealer

 

Sak 21( 2017/18) Befaring
Styret ønsket å ta en befaring gjennom hele borettslagets område, se på husfasader og fellesområder. Borettslaget består av 6 sammenkjedede rekker, totalt 37 boliger:

Rekke 1: 36-40 (3 boliger)

Rekke 2: 42-50 (5 boliger)

Rekke 3: 52-64 (7 boliger)

Rekke 4: 66-76 (6 boliger)

Rekke 5: 80-92 (7 boliger)

Rekke 6: 98-114 (9 boliger) 


Rekke 1: Ulike fasadeløsninger på balkonger, mulig med atkomst fra hage til hage.

Rekke 2: Spesielt en balkong trengte maling, mulig med atkomst fra hage til hage. Ankomst-stikkveie til noen av boligene er i dårlig forfatning.

Rekke 3: Noen hager er steinlagt og med høydeforskjeller mellom naboene. Viktig at det beplantes, settes opp et lite gjerde, der fallet er høyt. Noen legjerder mellom hagene i svært dårlig forfatning. Mulig med atkomst fra hage til hage. Noen balkong-rekkverk trengte maling.
Rekke 4: En balkong angrepet av råte, flere ”private” hager med til dels høye busker som gjorde det umulig å gå gjennom hele området og besiktige noen av hagene.

Rekke 5: Alle disse boligene hadde hage i forkant, lett tilgjengelig fra borettslagets vei. Baksiden av husene har tverrgående balkong-/verandaplank som i dag neppe ville vært godkjent. Hage på baksiden vender ut mot skråningen mot jernbane, og brukes ikke.

Rekke 6: Spesielt en balkong hadde underdimensjonert understøtte. Umulig å komme til et par av hagene pga mye vegetasjon og/eller høyt legjerde. Dette kan lett ødelegge solforhold for naboene.

Vedtak:
Styret vil uttrykke følgende:

  1. Alt område utenom selve boligen, er fellesareale, for eksempel hagene. Disse områdene eies av fellesskapet, og skal derfor – i utgangspunktet - være tilgjengelig for alle. Der hekker/busker/trær ødelegger denne muligheten, må disse beskjæres sånn at det er mulig å komme fram fra et område til et annet. Dette vi også bedre framkommelighet ved for eksempel brann/ulykke.
    Høye naboskiller kan også gå ut over naboens sol/lysforhold. Utifra tidligere styreprotokoller, kan en ikke se at slikt er behandlet verken av styre eller generalforsamling. Det er viktig at høye hekker, trær, gjerder etc er i samråd med nabo og lovverk. Ved usikkerhet anbefales å ta kontakt med styret.

  2. Hekker og trær i nærheten av husveggen øker faren for soppangrep, noen som igjen går ut over levetiden på panelet. I slike tilfelle er det viktig at du selv tar initiativ til å vaske huset ditt. Noen gode råd kan du lese her:
    http://www.dinside.no/bolig/slik-vasker-du-huset/61060297.

  3. Noen boliger med seinere utvidede balkonger har underdimensjonerte støtter, evt. støtter som er dårlig festet til balkongbjelkene. Alle med utvidede balkonger bør sjekke støttene på sin balkong, evt. be om hjelp fra styret om råd er ønskelig 

  4. Ved enkelte fasader - spesielt ved balkonger - kan maling enten mangle helt, eller er nedslitt. Dette øker faren for råte, og må utbedres.
    Fasadeendringer skal males i husets farge.
    Det er ditt ansvar å male på utsatte områder. Styret har maling, evt gir deg rekvisisjon på maling. Maling til golv er du selv ansvarlig for å bekoste. Dagens fasademaling har en normal levetid på ca 12 år, og husene våre ble sist malt i 2008. 

  5. Balkongrekkverk i 2. etasje skal være rett. Evt. særskilt skille til nabo, skal ha skråstilt topp, i samme vinkel som taket. 

Sak 22  Bygningsmessige endringer på bakside av bolig
På styremøte i januar 2017, sak 77, ble vedtatt at oppsatt sammenhengende rekkverk/skille  mellom balkong og platting i nr 64, måtte fjernes. Andelseier har anket dette vedtaket, og bedt om at det blir behandlet på nytt. Andelseier mener at det gir bedre støtte når rekkverk er festet til balkong da nabo, ifølge søker, ikke ønsker at det plasseres direkte på mur.
Vedtak: Etter befaring på området finner styret det rimelig å ta anken til følge. Skilleveggens konstruksjon synes ikke å ødelegge for naboens lysforhold.

 

 


Styremøte i Danvik borettslag
Tirsdag 30.5. 17 kl 17 hos Jan (nr 40)

Tilstede: Haakon, Maria, Cecilie, Geir, Jan. Ingen varaer var tilstede. 

  

 

Sak 1 (2017/18):  Godkjenning dagsorden, valg av referent, saker til eventuelt.

Vedtak:  Dagsorden godkjent, Jan er referent. Ingen saker til eventuelt.

 

2: Godkjenning av referat siste styremøte

Vedtak:  Referat godkjent.

 

3: Oppsummering av generalforsamling og beboermøte
Pga misforståelser vedr lån av lokale, måtte årsmøtet 5.4.17 flyttes fra Danvik folkehøgskole til Marienlyst ungdomsskole, der vi også vederlagsfritt fikk låne lokale.
19 andelseiere var representert, derav 2 med fullmakter, samt forvaltningskonsulent Torgeir Nielsen fra NBBO.  Det var ikke innsendt forslag til behandling. Styrehonoraret ble enstemmig vedtatt forhøyet med kr 10.000, slik at det for styreperioden 2016-17 er på kr 54.800.
Ved valgene ble Maria Broen nytt styremedlem og Jo Aaserud nytt varamedlem.
Etter en kort pause med bevertning, ble det avholdt beboermøte.
Her ble det gitt en orientering av hvor langt vi er kommet i garasjesaken, fasadeendringer og forslag om estetisk råd ble tatt opp. Videre kom det fram forslag om husvask, og en beboer stilte spørsmålstegn ved om borettslaget hadde lov til å melde seg inn i aksjonen mot boligblokker på Marienlyst.
Se ellers referat og protokoll i siste ”Påskeinfo”.
Vedtak:  Tatt til orientering.

 

4: Styrerutiner
Gjennomgang ved styreleder, se også skriv sendt på epost til styremedlemmer og varaer datert 9.4.17.
Tok opp innlogging på hjemmesidene, på epostkontoen vår og på Portalen.

Vedtak:  Tas til orientering.

 

5: Godkjenningsfullmakt for fakturahåndtering
Skjema fra NBBO fyllt ut.og signert. 2 av styrets medlemmer må godkjenne fakturaer via Portalen.
Vedtak:  Jan og Haakon settes opp som godkjennere av fakturaer, med  Geir som reserve.
Dvs. at dersom Jan eller Haakon ikke har anledning til å godkjenne, overtar Geir for en avtalt periode.

 

6: Styrekalender styreåret 2017/18.
Møteplan for kommende styreår tatt opp. Endringer kan forekomme.
Vedtak: Styremøter på følgende tirsdager, kl 18.30: 15.8, 17.10, 12.12, 20.2.18,
Generalforsamling onsdag 21.3, dette er ei halv uke før Palmesøndag.
Dugnader: Onsdag 20.9 og onsdag 25.4.2018.
Beboerfest: Fredag 1.9.kl 18 – dette er uka etter Elvefestivalen.
Brannsikringskontroll: Onsdag 15.11.
Styremedlemmer har møteplikt, varamedlemmer har møterett på styremøtene.

 

7: Fordeling av arbeidsoppgaver

 I likhet med tidligere er det ønskelig at viktige faste arbeidsoppgaver fordeles mellom styrets medlemmer.
Vedtak:  Plan for fordeling av arbeidsoppgaver vedtatt. Bl.a. fortsetter Haakon som nestleder og Geir som "utomhus"ansvarlig.

 

8: Tilbudsforespørsel – garasjene
Garasjegruppa har lagd et utkast som vi ønsker kvalitetssikret før det sendes ut, forespørsel sendt firma Stener Sørensen og Byggtek.Aktuelle tegninger finnes på kommunenes hjemmesider, se https://www.drammen.kommune.no/no/Min-kommunale-side/Sok-byggesaker/, saksnr 17/49.
Siden styret er borettslagets øverste myndighet mellom generalforsamlingene, er det viktig at styret er enig i det dokument som sendes ut til aktuelle firmaer.
Styreleder har spesielt merknader til følgende:

Søppelløsning:. Her anbefaler RfD den delvis nedgravde løsningen Molok Domini, se hjemmesidene våre, på Aktuelt-sida. Den vil koste oss netto kr 270.000 kroner, og vil kreve at det graves grøfter ved begge avfallspunkter. Selve søppelløsningen er 1,6 meter dyp, 4,26 m lang og 1,6 m bred, og består av tre containere på rekke ved hvert avfallspunkt.
Dette er en stilren løsning, med god kapasitet og som også gjør det enklere med snømåking på vinterstid.

Elektrisk opplegg: Her går et forslag på bare å ha lys m/bryter som standard i hver garasje, men dimensjonere anlegget sånn at de som måtte ønske – nå eller seinere – mot en ekstrakostnad også kan få innlagt takstikk til elektrisk garasjeportåpner og/eller stikkontakt. Siden denne strømmen går på felles måler, og følgelig betales av fellesskapet, ønsker en at sånn strøm brukes minst mulig – og at det primært legges opp til at den kan brukes minst mulig.
Opplysninger innhentet tilsier at det blir kostbart å legge opp til elbil-ladning i alle garasjene. Men vi ønsker å ha mulighet for elbil-ladning seinere, dvs. at det elektriske anlegget må dimensjoneres i samsvar med dette.
Dersom  det lades med vanlig 220V/10A strøm, bør det være egen strømmåler i de aktuelle garasjene.
Framfor å ha el-billading i garasjene, kan det også være aktuelt med felles ladestasjon, for eksempel 32A ved murgarasje.

Garasjene mot AM Knutsens gate: Vi ønsker også tilbud på hva det evt. vil koste ekstra å oppgradere disse garasjene sånn at de blir like brede som de andre. I fall dette seinere skulle anbefales av styret, må det endelig vedtas av ordinær/ekstraordinær generalforsamling.

Vedtak:   Styret er enig i ovenstående merknader vedr søppelløsning og elektrisk opplegg, og har ingen innvendinger mot at det også innhentes alternative anbud vedr. garasjene mot AM Knutsens gate. Vedr. øvrige tilbudsforslag, har styret ingen innvendinger. Styret håper på en raskest mulig kvalitetssikring av dokumentet slik at tilbudsforespørselen kan sendes ut snarest.

 

9: Boalliansen – medlemskap
Maria og Jan har vært på møte med Marius Sønstrød , leder for Zitty borettslag i Drammen og aktiv i ”Boalliansen”. Dette er en 4 år gammel sammenslutning av borettslag/sameier i Østlandsområdet, har i dag 200 medlemmer med til sammen 25.000 boenheter. Har i dag 43 forskjellige rammeavtaler med ulike leverandører, bl.a. Get, ingeniørfirmaet Stener Sørensen, If Forsikring, ”Gammel Nok” og ”En verden av tjenester” – sistnevnte firmaer driver visstnok med forefallende vaktmesterarbeid.  i Drammen. Gjennom  medlemskap kan vi få lavere priser på nåværende tjenester, melde behov for nye tjenester, samt tilgang til intranet som både kan brukes til hjemmesider, kommunikasjon med egne andelseiere og andre medlemmer.
Sønstrød hevder at hans eget borettslag sparte over 400.000 kroner årlig i vedlikehold da de meldte seg inn.

Medlemskap er gratis, men betinger at det tegnes intranett-avtale med Getynet, som holder til i Drammen. Denne avtalen avhenger av boligselskapets størrelse, og vil koste oss kr 14.250 årlig, inkl moms. Det er ingen oppsigelsestid.
Vedtak:  Vi undersøker hva aktuelle tjenester vil koste oss dersom vi melder oss inn. Haakon undersøker med GET, Geir med gressklipping etc, Jan med sandblåsing og husvask. Vi er også interessert i oversikt over firmaer som Boalliansen har avtale med. Dersom det blir besparing på disse tjenester tilsvarende  det vi i dag betaler (evt. i forhold til ordinær pris), melder borettslaget seg inn i Boalliansen.
I fall ikke besparelser, tar vi evt. medlemskap opp på nytt på styremøtet i august.

 

10: Gressklipping fellesarealer

Vi må snarest avklare hvem som skal ta ansvar for klipping av fellesarealer i kommende sesong. Tidligere har NBBO Vaktmesterservice vært ansvarlig, men andre firmaer kan også være aktuelle. For noen år siden tok også beboere denne oppgaven, mot honorar.
Vedtak:   Geir tar snarest kontakt med aktuelle tilbydere, undersøker priser og lager kontrakt. Samme klippefrekvens som tidligere, dvs. plen- og kantklipping annenhver uke, og skråningklipp 2 ganger i løpet av sommeren.

 

11: Kontroll av boliger
På styremøte 8.11.16  vedtok vi at fagperson skulle sjekke evt. råte under alle vinduer. Det er også ønskelig å sjekke takene, spesielt om alle pipehatter er på plass og at de er forsvarlig festet.

Vedtak:  Kontakt tas med snekker Holmstrøm for utføring av ovennevnte arbeidsoppgaver. Dersom mangler, lages liste over nødvendig vedlikehold, og styreleder gis i fullmakt å godkjenne nødvendig arbeid som måtte avdekkes.
Arbeidet honoreres etter medgått tid, og ønskes utført snarest mulig. Jan ansvarlig.

 

12: Inspeksjon i borettslaget
Styret er av den oppfatning at mest mulig likebehandling av søknader er viktig. Vi ser det også som viktig at alle søknader om fasadeendringer, påbygg, samt endringer av område foran og bak eget hus, er gjort etter forutgående skriftlig godkjenning av styret.
Styret ønsker å foreta utvendig befaring av samtlige boliger og utearealer i borettslaget og for – i første omgang – å få en oversikt over forholdene. Det forutsettes at alle i styret kan delta på denne befaringen, varamedlemmer deltar i den utstrekning de er interessert..

Vedtak:   Styret vil foreta utvendig befaring av bolig-fasader og utearealer i borettslaget.
Befaringen vil bli foretatt mandag 19.6 fra kl 18, oppmøte hos Jan.

 

13: Kjelleren
Teknisk Utvalg sin vedlikeholdsplan tilrår at stålkonstruksjoner i kjeller reingjøres, evt. sandblåses, og deretter påføres rustbeskyttende behandling.
Stålet som virker mest angrepet er i rom under gangvei/hage, helt innerst og opp trappa.
Styreleder har besvart henvendelse fra firma Hobro/Per Rosenvinge at vi ikke er interessert i deres tilbud om kjeller-rehabilitering med en kostnadsramme på over en halv million kroner.

Vedtak:  Styret har ingen innsigelser mot at tilbud fra Hobro er avslått. Vi ønsker å få tilbud på sandblåsing etc. Boalliansen, kan muligens bidra med tips. Ansvarlig: Jan

 

14: Husvask

På beboermøtet etter generalforsamlingen mente noen at alle husene burde vaskes. Sånn vasking har også blitt gjort tidligere, hensikten er forebyggende: Malinga får lengre levetid – framvekst av sopp/råte vanskeliggjøres.

Tidligere har hver andelseier fått utlevert husvaskmiddel, og selv stått for arbeidet. Det har i ettertid ikke vært noe kontroll om husvasken har blitt utført eller ikke.
Vedtak:  Jan undersøker priser på husvask utført av firmaer. Vi setter opp to alternativer: Hele bygningsmassen, eller bare endevegger. Dersom bare endevegger, forutsettes at andelseier selv er ansvarlig for veggene på husets forside/bakside. Styret vil evt. kjøpe inn nødvendige kjemikalier. Avgjørelse fattes seinere.

 

15: Endring plassering parkeringsskilt
Parkeringsskiltet nedenfor utgang til AM Knudsens gate er etter manges mening plassert for langt unna stikkvei-utgangen. Dermed blir det plass til en bil mindre. Det er ønskelig at kommunen flytter skiltet så det står rett nedenfor utgangen, ca. 2,5 meter.
Vedtak:   Danvik borettslag ønsker at parkeringsskilt nedenfor stikkveien ved AM Knutsens gate flyttes til inngangspartiet ved stikkveien. Jan tilskriver kommunen.

 

16: Oppsummering dørskifte
Arbeidet med dørene ble ferdigstilt rett før påske, og blikk for de 16 andelseiere som ønsket blikk, ble montert i mai. Hos de andre ble det kun fuget. Det er ikke meldt om ekstrakostnader pga råte. Arbeidet foregikk som planlagt, og ble ferdigstilt i rett tid. De som hadde merknader, har seinere fått rettet opp disse. En andelseier som etteranmeldte blikk-ønsker, fikk beskjed om at dette var OK men at evt. merkostnader (utover normalprisen på kr 300 pr. dør) måtte dekkes av andelseieren.
Forslag til vedtak. Tas til orientering. Styret er godt fornøyd med det utførte arbeid.

 

17: Oppsummering dugnad

Dugnaden ble avholdt onsdag 26. april.  Geir orienterte. Virket som det var mangel på oppgaver, noe som aktualiserer tidligere diskusjoner om at dugnaden bør få en annen form enn i dag.

Vedtak:  Tas til orientering.

 

18: Sommerfesten
Er et ”lavterskel-tilbud”, dvs at folk tar selv med grillmat, drikke og stoler/bord, mens borettslaget ordner med grill og spanderer kull/gass etc. Oppgaven har tidligere blitt delegert til varamedlemmene i fellesskap.
Vedtak:  Sommerfesten arrangeres etter samme opplegg som tidligere. Cecilie tar de nødvendige kontakter med varamedlemmene vedr ansvar for arrangering.

 

19: Legjerde i nr 64

På styremøtet 17.1.17 vedtok styret i forbindelse med søknad fra andelseier i nr 64: "Det må dessuten være eget rekkverk oppe ved balkong, ikke sammenhengende rekkverk fra balkong og helt ned til platting/mur som nå. Dersom eget rekkverk nede ved platting/mur er ønskelig, bygges dette i samme stil som øvrige rekkverk i samme husrad. "
Andelseier anker dette vedtaket, og skriver: Vi ønsker først og fremst at sikkerhetsaspektet vurderes på nytt. Vi mener vi har funnet en god (og luftig) løsning som nærmeste nabo (nr 62) og vi kan leve med. Henvisning til øvrige rekkverk i samme husrad, mener vi at ikke går pga. de stedlige forhold på nabogrensen mot nr. 62. Vår valgte løsning sikrer en solid konstruksjon. Vi mener det pga. fallhøyden mot nabotomten (som er steinlagt), må bygges solid slik at det er sikkert.”
Nabo i nr 62 er for lengst tilskrevet og bedt om å uttale seg, men har ikke svart.
Vedtak:  Saken utsettes til etter styrets befaring på mandag 19.6.

 

20: Orienteringssaker

a)       Nabovarsel: Fra vår barnehagenabo  mottok vi varsel om de ønsker å bygge ventilasjonsanlegg. Borettslaget har svart  - vi har bedt om at støynivået blir lavest mulig.

b)       Markiseopplegg: En andelseier har søkt om å få sette opp markise på balkong, festes på tre stolper når utslått. Stolpene må installeres på balkong. Markisen kan stå utslått hele sommeren, uansett vær. Merke: Weinor Plaza Home, ensfarget mellomgrå. Styret innvilget søknaden  4.5.17 etter forutgående epostkorrespondanse.

c)       Hoveddør: En beboer hadde problemer med å få åpnet døra og søkte om ny ytterdør. Søknaden ble trukket da Trebo satte døra i tilfredsstillende stand.

d)       Styrehonorar: Styret har selv vedtatt følgende fordeling av honoraret: Styreleder 5/10, nestleder 2/10, tre styremedlemmer 1/10 hver.

e)       Vannoppgjør/avregning for 2016 ble sendt ut av boligbyggelaget (NBBO) i april. Noen fikk penger tilbake, andre fikk ei ekstraregning. For kommende år vil slik avregning bli gjort av Drammen kommune.

f)        Vann og avløp: Andelseiere har fått akontofaktura fra Drammen kommune/Vann og avløp med betalingsfrist 1.6. Tidligere individuelt vannforbruk er lagt til grunn mht beløpets størrelse. Ny akontofaktura vil komme til høsten, og avregning vil skje neste år, etter at den enkelte andelseier har lest av sin vannmåler i desember.

g)       Søppeldunker. En beboer synes lite om at private søppeldunker er plassert nær veien. Mener det er skjemmende. Styreleder synes det er vanskelig ikke å tillate sånn plassering fordi det for enkelte er vanskelig med andre løsninger.

h)       NBBO generalforsamling: Styreleder har, som delegat til NBBO sin generalforsamling i juni, fremmet to saker: En om at NBBO må satse mer på skoleringsvirksomhet av medlemmer og tillitsvalgte, og en om at NBBO må delta i utbyggingen av Sundland boområde. Styret har blitt forhåndsorientert, ingen innvendinger. Se "Min Mening".

i)         Marienlystaksjonen. Via vår epost-konto  blir borettslaget jevnlig oppdatert om utviklingen i Marienlystsaken. Foreløpig er ingenting avgjort.

j)         Get og båttur. Get har invitert til båttur på elva i juni. Maria og styreleder deltar.

k)       Ny andelseier: Ny andelseier, Myklebust, overtok bolig 68 noe fremskyndet, den 28.4.17. Geir har ønsket de nye andelseiere velkommen. De flytter inn i slutten av juni.

l)         Borettslaget har gitt NBBO fullmakt å levere elektroniske oppgaver til Altinn på borettslagets vegne.

Vedtak:  Tas til orientering

 

 

Danvik borettslag c/o Christensen, 1. Strøm terrasse 40, 3046 Drammen. Tlf 47335127 - danvikbl@hotmail.com