DANVIK BORETTSLAG
STYREMØTER 2015/16
AKTUELT  -  STYRENYTT  -  BONYTT  -  FOTOALBUM  VERDT Å VITE  -  HMSSPØRSMÅL&SVAR  -  INNHOLD


 

Styremøte tirsdag 16.2.16 kl. 18 hos Jan

Tilstede: Jan, Geir, Cecilie, Mette og Haakon
 

58 (2015/16) Godkjenning dagsorden. Valg av referent. Saker til eventuelt.
Vedtak:  Dagsorden godkjent, Haakon er referent, 3 saker til eventuelt.

59. Godkjenning av referat siste styremøte.
Vedtak:  Referat godkjent.

60 Dagsorden årsmøte
Borettslagets ordinære årsmøte/generalforsamling blir på Danvik folkehøgskole, onsdag 16. mars kl. 18.30. NBBO har lagd forslag til dagsorden årsmøte. 
Vedtak:  Dagsorden godkjent. Som styrets honorar foreslås kr 44.800, samme beløp som ble brukt i 2015. Styret fordeler honoraret blant sine medlemmer.  Styreleder foreslås i tillegg kr. 1.000 i kompensasjon for telefon-utgifter.

61 Saker på årsmøtet.
Jan har lagd forslag til årsberetning, sendt ut på forhånd.  I tillegg til årsberetning skal også regnskap for 2015 og revisoruttalelse, samt budsjettforslag for 2016 legges fram.  
Oppslaget vedr frist for saker til årsmøtet var litt forvirrende. Frist ble satt til lørdag 14. februar, men 14. februar er en søndag. Fristen forlenges derfor til søndag. 
Styret hadde planer om å legge fram et forbedret forslag om vedtektsendringer på årsmøtet, men hittil har lite skjedd. Cecilies planer om å presentere vedtekter fra et borettslag i Oslo utsatt – det kunne kanskje gitt oss flere ideer.
Vedtak:  Årsberetning godkjent med mindre endringer. Styret legger fram forslag om at større vedlikeholdstiltak må kunngjøres i forkant. Jan lager endelig forslag som først sendes styremedlemmene for kommentarer.

62 Møteledelse årsmøte og beboermøte.
Foreslår at vi tar beboermøte etterpå, der viktigste punkt blir informasjon fra prosjektgruppe/garasjer. Ellers kan beboere ta opp ting som måtte ligge dem på hjertet.
Enighet om at det er bra at flere får møteledererfaring og å dele litt på fremlegging av de enkelte sakene.  Noen må også ta ansvar for bevertning/drikke mellom årsmøte og beboermøte.
Vedtak:  Cecilie foreslås som møteleder for årsmøtet, Haakon blir møteleder for beboermøte, Jan foreslås som sekretær for årsmøtet, Geir skriver referat fra beboermøte og tar også ansvar for bevertning.

63 Garasjegruppa. 
To møter avholdt, se vedlegg. Gruppa ønsker å la arkitektfirmaet DRMA fullføre arbeidet fram til godkjenning gis av kommunen, dvs. fase 3 og fase 4 i tillegg til de to fasene som ble gjort i forkant av det ekstraordinære årsmøtet. Ønsker også å bruke en totalentreprisemodell der vi - i samråd med fagkyndig ekspertise - lager funksjonsbeskrivelse/kravspesifikasjon. Gruppa ønsker også å gi 100 kr i utgiftsdekning til de som avholder møtet. Haakon er valgt til gruppas leder.
Vedtak: Styret har ingen merknader til at prosjektgruppas forslag, herunder at DRMA fortsetter arbeidet med fase 3 og 4 innenfor de tidligere gitte kostnadsrammer, og at det gis 100 kr i utgiftsdekning pr møte i prosjektgruppa.

64 Feiing. 
I februar varslet kommunens feierseksjon feiing i de fleste boliger. Etter at vi tok kontakt ble noen boliger utsatt til 2018. 31 boliger feies i år, 5 av de resterende 6 skal ha feiing i 2018, dvs. bolig 56, 58, 64, 70 og 98, mens en (nr 72) skal ikke feies da de ikke har ildsted. 
Styreleder har bedt om at Feierseksjonen foretar individuell vurdering av feiehyppighet i de enkelte boliger, og at liste sendes styret.  Etter de nye regler kan feiing nå skje så sjelden som hvert 6. år, avhengig av bruk og bruksmønster. For Feierseksjonen virker det uproblematisk om hver enkelt andelseier selv betaler sin regning for feiing og branntilsyn.
En beboer klager på manglende grundighet i Feiervesenets inspeksjon. Sprekk i pipa ble ikke oppdaget av Feiervesenet, men av fagfolk som seinere skulle montere ny ovn.
Vedtak: Tatt til orientering. Styreleder gis i oppgave å forberede forslag til overgang til individuell betaling av feieregning, herunder undersøke om dette kan ordnes som avtalegiro. Innsparte midler brukes til å styrke borettslagets økonomi. Endelig vedtak søkes fattet på styremøte før sommerferien.

65 GET
Orientering ved Haakon, som er styrets kontaktperson til GET.
Flere andelseiere har klagd over dårlige TV-signaler. Mange mener at vi har betalt for en vare vi ikke til fulle har fått, og mener det er grunn til å kreve prisavslag fra Get.  Noe ble fiksa før jul, men var ikke tilstrekkelig.  Kenneth Larsson i Get skriver bl.a. til oss:  ”Jeg tar en runde på kontoret her for å se hva vi kan gjøre med tanke på godtgjørelse i forbindelse med ustabile signaler de siste 6 mnd. Fint om dere vil undersøke om tjenestene nå virker stabile og melde tilbake til meg.”
Vedtak:  Styret tar saken til orientering. Haakon kontakter GET for å få evt. godtgjørelse.

66 Referatsaker
a) Søppel. Henvendelse fra beboer om at søppel fortsatt settes utenfor felles avfallscontainer når fulle. 
Viktig at en da venter med å kaste avfall til etter at containerne er tømt, evt at en sjekker om det er plass i container på den andre avfallsplassen.
b) Søppeldunker. Styreleder har fått muntlig henvendelse fra beboer vedr.  egne søppeldunker, om det var mulig å beholde samme løsning som nå også etter nye garasjer. Den ekstraordinære generalforsamling har allerede vedtatt at all avfall skal sentraliseres, til to steder. Dersom endring ønskes, må dette tas opp som sak på ny generalforsamling.  Høyst tvilsomt om kommune/renovasjonsselskap da vil godta fortsatt individuelle løsninger.
c) ABC skadedyrteknikk. Ny inspeksjon 4.2. En åtestasjon tomspist, 5 bespist. Etterfylt og byttet ut dårlig åte.
d) Parkering. Beboer har bedt om at parkeringsreglene på våre parkeringsplasser innskjerpes, peker spesielt på forbudet mot å hensette kjøretøy, og viktigheten av at styrets medlemmer går foran som gode eksempler.
e) Kjelleren. Brev fra VVS-ingeniør Gunnar Berntzen vedr muggsopp i kjeller. Han skriver bl.a. … det viktigste er å ha undertrykk i muggbefengt område slik at muggsoppen ikke ”presses” ut i bygget. Viften skal suge ut fra kjelleren og føre avtrekksluften direkte ut til det fri.” 
f) Reklamasjon. Vår reklamasjon på faktura fra Drammen Drift ble ikke tatt til følge. Styreleder skrev brev til Drammen Drift, mente at 4 dagsverk for å grave og plugge igjen rør i forbindelse med vår vannlekkasje, var altfor mye og at timeforbruket burde vært redusert til det halve.
g) Asfaltbytte. Styreleder sendt brev til Drammen kommune og foreslått at de betaler oss kr 10.000 mot å slippe å asfaltere etter kloakkrøromleggingen ved Andedam-parkeringsplassen. Svar ikke mottatt.
h) Loftstilkobling. Har bedt om beskjed fra Buskerud Blikk om når all loftstilkobling skal være helt ferdig. Melding foreløpig ikke mottatt, følgelig er regning heller ikke betalt.
i) Brannvarselkrav. Melding fra to andelseiere som bl.a. gjør oss oppmerksom på at det fra 1.1.16 er krav om minst en brannvarsler i hver etasje.
j) Feiing. Feier meldte at det var umulig å feie i en av pipene da deler av åpningen var stengt med ei fastskrudd plate.  Vi reklamerte overfor Buskerud Blikk da dette må ha vært en ”arv” fra takomleggingen, og har fått opplyst at dette nå skal være ordnet. 
k) Vanndråper. Andelseier som har skiftet kjøkkeninnredning, meldte om vanndråper som tidvis dryppet fra ventilator over komfyr. Lasse Steinseth, fra Buskerud Blikk, sjekket og mente at dette skyldes forskjellige dimensjon på ventilasjonsrør fra ventilator og ventilasjonsrør til luftepipe, og at disse var koblet sammen på en ikke-fagmessig måte, dvs. at overgangen ikke var tett.
l) Temakveld. NBBO sendte ut invitasjon til styret: Temakveld om Generalforsamlinger. Kurset ble avholdt 11.2, var beregnet til 3 timer og kostet 600 kr pr. deltager. Ingen i styret i Danvik borettslag meldte sin interesse. Etter styreleder sin oppfatning burde slike kurs være gratis siden vi allerede betaler kontingent til NBBO, jfr. gratiskurs i Huseiernes Landsforbund.
m) Valgkomiteen. Styreleder sendt brev til valgkomiteen og bl.a. informert om at alle i styret er villige til å ta gjenvalg.
Vedtak:  Tas til orientering.

67 Eventuelt
a) Brev fra beboer som klager over høy musikk:  ”
Ta hensyn til din nærmeste nabo vedrørende støy på kveldene og høy musikk med sterk bass”, og ber om at dette tas generelt opp på årsmøtet.
b) Klage fra beboere vedr søppel som settes utenfor containere, gjelder nå spesielt glass/metallcontaineren ved fotballbanen. Om containerne er fulle et sted, sjekk om det er ledig plass på det andre avfallspunktet (her: ved Andedam-garasjene). Ifall ikke, vent med å kaste til etter tømming. Mette vil kontakte RfD og diskutere muligheter for hyppigere tømming, evt. ytterligere en glass/metallcontainer.
c) Forespørsel fra Fretex om vi kunne ha en container for brukte klær på vårt område. Enighet om å avslå – ikke plass.


 

 

Styremøte tirsdag 8.12.15 kl. 18 hos Jan, nr 40 
Tilstede: Jan, Haakon, Geir, Cecilie, Mette

Sak 49 (2015/16) Godkjenning dagsorden. Valg av referent. Saker til eventuelt.
Vedtak: Dagsorden godkjent, Mette er referent. Ingen saker til eventuelt.

50. Godkjenning av referater
a) Godkjenning referat styremøte oktober
b) Godkjenning referat ekstraordinært styremøte november
Vedtak: Referater godkjent
 

51. Oppsummering av ekstraordinær generalforsamling mm v/Haakon og Jan.
Ingen merknader til protokoll.
- Tilbudet fra arkitektene var delt i fire faser. Fase 1 og 2 anses i hovedsak tilbakelagt (utforming av forslag og godkjenning på ekstraordinær generalforsamling). Fase 3 (utforming av søknad til kommunen, inkludert detaljerte tegninger) og fase 4 (innsending av søknad og oppfølging av søknad til kommunen) gjenstår. Styret har pr. i dag kun fattet vedtak på tilbudets fase 1 og 2.
- Prosjektgruppen vil bestå av Kristi Nyblin fra Teknisk Utvalg, Jan og en til fra styret, samt to beboere (Odd Engedahl og  Geir Enersen).
- Prosjektgruppen legger fram sine innspill for styret, som så fatter endelig vedtak.
- Prosjektgruppe garasjer skal møtes i midten av januar og vil bl.a. diskutere .
prosjektets fremdrift og aktuelle problemstillinger som ble tatt opp på generalforsamlingen.
Vedtak:
Oppsummering og synspunkter tatt til orientering.
Haakon valgt til styrets ekstra representant i prosjektgruppe garasjer.
 

52. Generalforsamlingen er fastsatt til onsdag 16. mars, dvs. uka før påske.
Noen oppgaver, bl.a. beretning, bør fordeles allerede. Foreslår 13.2. som frist for saker, vi har styremøte 16.2. Valgkomiteen må også få instrukser – synspunkter? Saker vi ønsker å fremme på generalforsamlingen? Muligens lurt å avholde beboermøte om garasjene etter selve årsmøtet,
Vedtak: Frist for innlevering av saker til årsmøtet, fastsettes til 13.2.
Jan lager utkast til beretning.
Synspunkter fra styret vedr. kandidater til valgkomiteen blir utsatt til neste styremøte.
 

53. Vedlikeholdsoppgaver kommende år.
Flere beboere har dårlige balkong- og/eller verandadører. Bl.a. punkterte glass, manglende lås og dører som er vanskelig å lukke. Å skifte begge dører koster anslagsvis 25.000 kroner pr bolig. En kjenner til at minst en beboer allerede har foretatt dørskifte av egne penger.
Noen beboere har også loftsvifter som ikke fungerer. Noen steder er det kanskje nok kun å skifte selve motoren, evt. reingjøre vifta. Noen andelseiere bruker vifta lite da de kun har av/på-bryter, er viktig at vifta kan reguleres. Vifte er borettslagets ansvar, elektrisk bryter er andelseierens ansvar. Er det noen vits i å skifte loftsvifte om bryter ikke er regulerbar? Å skifte ei loftsvifte koster anslagsvis 7.000 kroner.
Vedtak: Styret ønsker å undersøke status til balkong/verandadører og vifter hos de enkelte andelseiere. På bakgrunn av undersøkelsen vil en foreta nødvendig inspeksjon og å innhente anbud. 
 

54. Vedtektene og rørbrudd.
Beboer har hatt lekkasje på rør i vaskerommet, etter stoppekrana, og har fått denne fikset av rørlegger. Han har bedt rørlegger sende regninga til borettslaget da han mener røret tilhører borettslaget og følgelig er borettslagets ansvar.

Vedtak:
Ifølge vedtektene synes vedlikehold, reparasjon og evt. utskiftning av vannrør i bolig å være andelseiers ansvar. Det forutsettes da at røret er etter stoppekran, og at det ikke er bygd inn i vegger, golv etc. Vi avventer uttalelse fra Huseiernes Landsforbund.
 

55. Revisjon vedtekter.
Styret la fram forslag til revisjon av vedtektene ved forrige generalforsamling, hovedhensikt var klarere ansvarsfordeling, samt at andelseier i størst mulig grad selv overtok vedlikeholdsoppgaver der ulike ”bruksmønstre” hos andelseierne lett kunne få betydning for vedlikeholdsbehovet. Dette ville både gi mindre vilkårligheter, og et mer bærekraftig borettslag. Forslaget ble da vedtatt utsatt da en også ønsket å koble inn juridisk ekspertise. Siden den gang har styret sendt generell oppfordring til andelseierne om å være med å utarbeide et revidert forslag, men ingen har hittil vært interessert.
Enkelte beboere var engasjerte i denne debatten på forrige generalforsamling, mulig de har noen innspill. Hva gjør vi? Se ellers
www.danvikbl.no/25.htm.
Vedtak:
Jan og Cecilie undersøker videre om det er juridiske utfordringer knyttet til endring i vedtektene samt forhører seg med beboere som kan ha innspill.
 

56. Oppsummering brannsikringskontroll v/Cecilie.
12 beboere hadde brannsikringskontroll. Bør kontroll gjøres obligatorisk for eksempel hvert 3. år, og ellers frivillig? Borettslaget har ansvar for brannsikring.
Dette betyr ikke at beboere må å ha brannsikringskontroll ved firma, men at vi informerer og tilrettelegger for brannsikring av hver bolig. Vi deler ut to standard røykvarslerbatterier til hver bolig. Angående oppfølging av brannsikring hos beboere så ser vi gjennom listene over brannsikringskontroll fra siste 2-3 år og oppfordrer de som ikke har hatt slik, til å melde seg neste år. Slik kontroll kan være nyttig, selv om den ikke er påbudt. I tillegg til røykvarslere (virker de, er de plassert riktig etc) er brannslukkingsapparat en viktig del av brannsikringen. Ifølge regelverket skal disse kontrolleres hvert 5. år av fagperson.
Vedtak: Vi deler ut batterier til røykvarslere og oppfordrer aktuelle beboere til å melde seg til brannsikringskontroll neste år. 
 

57. Orienteringssaker:
a) Glassruteskifting. Er ferdig og har gått som planlagt. Bortsett fra at standardvinduer ble 50 kr dyrere pga økt avfallsmengde da de utskiftede glassruter var trelags og ikke tolags. Vi har 5 års garanti. 16 andelseiere fikk – etter forutgående inspeksjon - skiftet ett eller flere vinduer til en forhåndsavtalt pris, drøye hundre tusen kroner. Ingen glass i balkongdør/verandadør ble skiftet. Se vedlagte kontrakt.
b) Ventilpipe/ventilasjonsrør-tilkobling – styreleder tilbød sjekk på alle loft, de fleste aksepterte eller hadde sjekket selv. Fant mangler på nærmere halvparten av de undersøkte, liste oversendt Buskerud Blikk. Buskerud Blikk har lovt å ordne alt innen 11.12.
c) Brev sendt VVS-ingeniør Gunnar Berntsen vedr ventilasjon i kjelleren.
d) Budsjettet 2016. Jans endringer til NBBOs forslag akseptert av NBBO. Ingen innvendinger fra styrets medlemmer. Ingen husleieøkning er foreløpig foreslått. Se vedlegg.
e) Nye andelseiere.  Shaghayegh Pakdel og Thomas Bjerkeli (48), og Heidi Edvardsen (74). Overtakelser vil finne sted hhvis 18.12. og 15.12.
f) Kloakkomlegging ferdig – gjort etter initiativ fra kommunen, og betalt av kommunen. Ble delvis gjort fordi tidligere rør var gammelt, og fordi vi hadde planer om nye garasjer. Asfaltering av parkeringsplassen mot Andedammen satt på vent.
g) Vannlekkasjen funnet – via ”Lekkasjesøkeren” - på fortauet i Fagerlibakken, graving og frakobling foretatt av Drammen Drift. Styreleder måtte undertegne avtale i forkant av gravingen, har sendt brev til Drammen kommune og foreslått – sånn at det kunne bli rimeligst mulig for oss – at de asfalterte aktuelt fortau i stedet for vår parkeringsplass, jfr. kloakkomleggingen. Mulig noe av våre utgifter kan dekkes via forsikring, Jan har hatt kontakt med Andersen i Boligbyggelagenes Partner.
h) Forsikring – styreleder har akseptert nytt tilbud fra If via NBBO/Byggtek. Prisøkning er ca 4% sml med inneværende år, og ligger innenfor budsjetterte rammer. Se vedlegg.
i) Henvendelse fra andelseier vedr. tiggere i borettslaget – oppfordring om at vi er på vakt.
j) Brannvesenet har nok en gang sendt ut feilaktige meldinger om feiing. Ble trukket tilbake av styreleder – bortsett fra en beboer som i år ønsket ekstra feiing. Han har akseptert selv å betale for denne.
k) Epost fra firma Byggprosjekt v/ Knut Gjerden som tilbyr assistanse i forbindelse med garasjene.
l) GET og TV-forstyrrelser.  GET fant feil i noen tilkoblingsbokser. Skal nå være ordnet.
m) Parkeringsskilter satt opp i AM Knudsens gate.
n) Beboer har sendt oss gjenpart av brev til Strømsøgodset: Fikk ødelagt sin markise i forbindelse med fyrverkeriet etter siste serieomgang. Har bedt Strømsøgodset om erstatning. Lurer på om andre har hatt lignende problem.
o) Get – nye tilbud. GET tilbyr nå gratis ubegrenset ”sky-lagring”, samt tiltak/veiledning for smartere trådløse løsninger. Styret kan ringe særskilt telefonnummer for raskere service i fall problemer.

p) GET-julebord.  Hyggelig tilstelning – styreleder og varamedlem Reffhaug representerte Danvik borettslag. Ingen andre styremedlemmer/varaer hadde anledning.
q) Orientering fra NBBO-høstkurs som Jan deltok på. Spesielt om reklamasjonsfrist og foreldelsesfrist, og om styrets og beboeres ansvar mht vedlikehold.
r) Melding fra ABC-skadyrkontroll som hadde inspeksjon i begynnelsen av desember.
s) Jan har juleferie f.o.m. 12.12. t.o.m. 2.1., kan nås på epost.

Vedtak:
Tatt til orientering.


 

Ekstraordinært styremøte i Danvik borettslag, 20.11.15,
hos Haakon i nr 36.

Tilstede: Håkon, Mette, Geir, Jan. Forfall: Cecilie


Sak 48 (2015/16) Saksforbredelse - ekstraordinær generalforsamling

Møtet kom i stand på kort varsel.
Bare styrets faste medlemmer var innkalt.
Til behandling forelå saksframstilling og forslag til ekstraordinær generalforsamling.25.11.
Arkitektfirmaet DRMA hadde nettopp levert sitt siste forslag til plassering av garasjer.
På bakgrunn av dette utkastet hadde Haakon – sammen med Mette og Geir – lagd utkast til sakspapirer.

Haakon opplyste at det nå også var innhentet pristilbud fra entreprenørfirmaet Bogen og Mathiesen - som nettopp hadde bygd garasjer på Lijordet 1 borettslag på Åssiden. De hadde anslått en pris på kr 208.000, inkl moms, pr. garasje, altså omtrent det dobbelte av tidligere tilbud fra Igland garasjer.
Denne prisen inkluderer også fundament for hver enkelt garasje, men ikke asfaltering av plass eller veier. Verken tilbudet fra Igland eller Bogen og Mathiesen er spesifisert i detalj, dvs. at det hefter seg noe usikkerhet til begge disse tallene.
Haakon anslo at asfaltering av vei og parkeringsplasser, beregnet til 1500 kvm, ville koste ca en halv million kroner. Nødvendig grunnarbeid ville komme i tillegg, prislapp her er foreløpig usikker.
Søppelløsningen – med 10 delvis nedgravde containere, ville koste rundt 200.000 kr, inkl. moms. Helt nedgravd løsning er anslått til ca. en halv million kroner. Begge tall er nettotall, dvs pris m/moms når subsidier (10.000 kr pr container) fra RfD er fratrukket.

Utifra disse tallene synes Haakon at en total kostnadsramme på 7,5 million kroner ville være et rimelig anslag.
Ifølge Haakon var det 2,9 million kroner på borettslagets bankkonto. Enighet om at det ville være forsvarlig å bruke 2 millioner av disse pengene til garasjene, slik at nødvendig låneopptak ville bli 5,5 million kroner. Forutsatt annuitetslån over 25 år og med 3% rente (som er over dagens på 2,5%), ville det bety en husleieøkning på 700 kroner.
Haakon opplyste videre at Drammen kommune bare ønsket en parkeringsplass, dvs. kun en garasjeplass, til hver beboer. Dvs. gjesteparkeringsplasser ville ikke være nødvendig for kommunal godkjenning. Imidlertid ville det kreve velvilje fra kommunen mht byggegrense for å få aktuelt forslag nr 1 vedtatt. Denne velviljen antok en var til stede.
RfD – søppeltømmingsselskapet - ville også komme inn i bildet mht godkjenning. Om deres søppelbiler kunne parkeres på fortau utenfor selve borettslagsområdet, kunne det for oss være en fordel. Signaler – både til Jan og til DRMA – tydet på at de, dersom nye garasjer, ikke ville godta nåværende desentraliserte søppelløsning.

Jan hadde kommentarer til forslaget som gikk på at han ønsket et klarest mulig forslag til vedtak, og la fram eget forslag til vedtak.
Spesielt ønsket han en øvre kostnadsramme, samt at både Teknisk Utvalg – og helst – en representant valgt av den kommende generalforsamlingen, burde ta del i den videre planleggingen.
Om nødvendig burde en også bruke ekstern konsulenthjelp under utarbeidelsen av et grundigst mulig anbudsdokument.
Det var ingen innvendinger mot dette.

Det var videre enighet om at garasjene måtte få tilfredsstillende inn- og utkjøringsforhold, og det ble nevnt at en garasje-innkjøringshøyde på ca 2,20 cm (mot dagens ca 2 meter) ville være en fordel. Foreslått netto bredde, dvs. innvendig garasjebredde på 2,80 meter, ble funnet tilfredsstillende. DRMA har beregnet 20 cm vegger mellom garasjene.
Vi hadde ingen innvendinger mot gravearbeid både ved Andedam- og fotballbanegarasjene for å få de indre garasjerekkene her nærmere boligene, og dermed få større plass mellom garasjerekkene. Dette ville innebære at gamle støttemurer måtte rives, og at nye støttemurer måtte settes opp. Vi gikk i mot gravearbeid nedenfor hus 92 (dvs ved stien og ved nåværende innkjøring) da dette kunne sette stabiliteten i skråningen i fare.
Mht søppeltømmingsplasser var det enighet om at det måtte være to slike med 5 containere på hvert sted, og at disse måtte plasseres i tilknytning til de nevnte garasjeanleggene. Viktig at beboerne hadde god framkommelighet til søppeltømmingen, også på vinterføre.
Det var enighet om – dersom forslaget ble vedtatt – at alle beboere ville profitere på en oppgradering av borettslagets garasjeanlegg, og at kostnadene måtte fordeles på alle, dvs. også på de 4 andelseiere med garasje mot A M Knudsens gate - som ikke vil få bredere garasjer, kun en oppgradering etter behov. Det ble her bl.a. nevnt nye garasjeporter, og at denne oppgraderinga måtte skje i samråd med de impliserte andelseierne.
Jan signaliserte at han ville kreve skriftlig avstemning på forslaget.

Vedtak - enstemmighet om å foreslå at den ekstraordinære generalforsamling fatter følgende vedtak:
Ekstraordinær generalforsamling i Danvik borettslag ønsker:
1. At det skal bygges 32 nye garasjer med en indre bredde på 2,8 m og med lengde som dagens, samt med gode inn- og utkjøringsforhold.
2. At de øvrige 5 garasjer oppgraderes etter behov.
3. At fremlagte alternativ 1 (a eller b) er ønsket som modell for nytt garasjeanlegg i borettslaget.
Dvs. med
- to garasjerekker både ved Andedammen og ved fotballbanen (32 garasjer)
- ingen bygningsmessige endringer i garasjene mot A M Knudsens gate (4 garasjer)
- fortsatt garasje i murbygning (1 garasje).
4. At det plasseres to oppsamlingspunkter for alt søppelavfall, helt eller delvis nedgravd, i tilknyting til garasjeanleggene ved Andedammen og fotballbanen.
5. At det gjøres nødvendig grunnarbeid og nyasfaltering på borettslagets allerede asfalterte fellesområder.

Totale kostnader ved ovennevnte tiltak skal ikke overstige kr 7.500.000. Av dette foreslås kr 5.500.000 dekket ved opptak av lån, mens kr. 2.000.000 tas av borettslagets allerede oppsparte midler. Forutsatt 3% rente og 25 års avdragsperiode, vil dette bety en månedlig husleie-økning på kr 700.

Det foreslås samtidig nedsatt en prosjektgruppe bestående av to fra styret (inkludert styreleder), en fra Teknisk Utvalg og en valgt av generalforsamlingen til å forestå anbudsutarbeidelse.
Prosjektgruppen rapporterer til styret, som også godkjenner evt. kostnader i forbindelse med utarbeidelse av anbud.
På bakgrunn av innkomne anbud, tar styret nødvendige avgjørelser vedr. valg av entreprenør og igangsetting.

Dersom aktuelt anbud overskrider ovennevnte totale kostnadsramme med over 10%, behandles forslag om garasjer på nytt av generalforsamlingen, som da vil stå fritt til å velge alternative løsninger.

Vedtak - praktisk:
- Jan åpner den ekstraordinære generalforsamlingen og gir samtidig en orientering om vannlekkasjesaken. Geir vil bli foreslått som møteleder, og Jan som referent.
- Jan tar ansvar for oppsett av sakspapirer til generalforsamling og utsending av disse til forhåndsgodkjenning blant styremedlemmene før trykking. Geir tar ansvar for trykking og distribusjon til den enkelte andelseier i løpet av morgendagen.


Jan, referent
 


 

Styremøte i Danvik borettslag 13. oktober 2015

Tilstede: Jan, Geir, Haakon, Mette, Cecilie

36. (2015/16). Godkjenning dagsorden mm.
Mette foreslått valgt til referent. Tre punkter meldt til eventuelt.
Vedtak: Dagsorden godkjent, Mette er referent. 

37. Godkjenning av siste styrereferat.
Vedtak: Godkjent 

38. Garasjesaken.
På forrige styremøte ble DRMA valgt til å utvikle løsningsforslag til nytt garasjeanlegg og utomhusanlegg. Prosjektstatus er:
- Grunnlag er tegnet opp.
- Forhåndskonferanse ble avholdt mellom DRMA og Drammen kommune uke 40. DRMA forventer å motta møtereferat innen 13. oktober, men dette forelå ikke til styremøtet.  Dette er et viktig dokument da kommunen vil dokumentere flere hovedføringer for godkjenning.
- DRMA har utarbeidet tre alternative løsninger som diskusjonsunderlag.  
Alle disse  alternativene har garasjebredde = 3 meter, garasjelengde = 5,6 meter og 1 – 2 felles oppsamlingspunkter for søppel.
Disse tre alternativene er basert på innspill fra møtet mellom Jan, Haakon og DRMA den 8. september, samt tilbakemeldinger fra Drammen kommune fra forhåndskonferansen og innspill fra RfD.
Styret kom til noen foreløpige konklusjoner:
-
 Alternativ med garasjer i kjeller eller eget parkeringshus, utgår. Blir for dyrt. Parkeringshus vil anslagsvis koste det tredobbelte.
-
 Flatt garasjetak utgår. Det er mer kostbart men også mer krevende med tanke på vedlikehold; for eksempel må snø bli fjernet fra takene. Vi ser ikke at gevinsten i form av økt uteareal oppveier kostnadene i form av penger og løpende merarbeid.
-
 Dersom søppelkontainere foran hver bolig skal bli fjernet, er det viktig at nye kontainere har en praktisk plassering.  Vi ønsker i så fall to punkter for søppel, så sentralt plassert som mulig i borettslaget.
-
 Doble garasjerekker foreslått ved fotballbanen, jfr. garasjerekka ved Andedammen. Spørsmål om hvilken vei de foreslåtte to garasjerekkene ved fotballbanen skal være vendt: Enten som nå, eller vendt 90 grader. Her må den estetiske og praktiske utformingen ved de to alternativene utredes grundig, ettersom beboere nærmest disse rekkene vil bli påvirket.
-
 Videre er det mye grøntareal i umiddelbar nærhet til borettslaget samt at alle boenheter har egen uteplass. Vi ønsker en oppgradert og felles lekeplass, men utover dette er vi ikke bekymret for tap av fellesområde (slik tegningene ser ut nå).
-
 Det er planer om et snarlig møte med arkitektfirma, og styret – i tillegg til Jan og Haakon - blir oppfordret til å delta.
Vedtak: Styret tar til orientering prosjektstatus. 

39. Søppel
Rfd har kommet med konkret forslag m/prisoverslag på ulike søppelløsninger i borettslaget, også den delvis nedgravde løsning som vist på nettsidene våre.  Dersom alle søppelcontainere sentraliseres, kan vi slippe tungtrafikk inne på borettslags-området. RfD ønsker primært at det ikke skal være en avstand på mer enn 50 meter fra bolig til søppelanlegg. 
Vedtak:  Brev fra RfD  tas til etteretning. Organisering  av søppelorganisering tas nærmere opp i forbindelse med ekstraordinært årsmøte og garasjeplanene.                                                                                                                                                             
40. Ekstraordinært årsmøte
Etter planen skulle ekstraordinær generalforsamling vedr garasjene avholdes i slutten av oktober.
For å sikre best mulig gjennomtenkte prosjektforslag, og kostnadsestimater, foreslås det ekstraordinære årsmøtet flyttet til utgangen november.
Vedtak: Ekstraordinært årsmøte planlagt i oktober, flyttes til onsdag 25. november kl 18.30, og søkes avholdt på Danvik folkehøgskole. Nærmere organisering mv av årsmøtet diskuteres enten pr e-post eller på et ekstra styremøte. 

41. Kjeller
Miljøteknikk har kommet med et prisoverslag på 8.000,- + mva for sanering av hussopp. Vi har også bedt om prisoverslag på en røyktest. Det vil si at det blir utløst patroner med farget røyk nede i kjelleren for å se om dette siver inn i boligene over. Hensikten er å identifisere hvordan muggsoppsporer kommer opp til boligen(e) over, slik at vi vet hvilke tiltak som er hensiktsmessige. Siver det inn på ett eller to punkter i boligen, kan dette evt. tettes oppe i boligen. Er det over det hele, må vi se på utsug av luften nede i kjelleren.
I følge Grindheim, som har et spesielt kjelleransvar, er det kun innpumping av luft til kjelleren og ikke noe utsug.
Representant fra Miljøteknikk besøkte kjelleren september.
Teknisk utvalg v/ Nyblin og Fossberg var på befaring i kjelleren i september, sammen med Mette fra styret. Nyblin og Fossberg samt representanten fra Miljøteknikk mener at ettersom det kun er innpumping av luft, kan luften bli presset opp gjennom små sprekker og utettheter til boligen(e) over. En løsning da er å opprette utsug/utlufting nede i kjelleren.
Grunnen til at vi skal få fjernet hussoppen er hensyn til konstruksjonen. Akkurat den soppen har ikke særlig betydning for inneklimaet oppe. Der er problemet hva som «siver» opp fra all muggen og soppen som er overalt i kjelleren.
Vedtak: Tilbud fra Miljøteknikk vedr. sanering av ekte hussopp for å hindre fremtidige bygningsskader, aksepteres. Mette ansvarlig.
Jan kontakter en VVS-ingeniør som tidligere har gjort arbeid for borettslaget og ber om innspill angående utlufting kjeller. 

42. Oppsummering dugnad v/Geir.
Vi fikk ikke fjernet alt buskas. Fikk heller ikke fikset benker, da bolter satt for godt fast. Gjør det enten på vårdugnad med vinkelsliper, evt bruker snekker. To beboere som ikke kunne stille dugnadsdagen men som ønsker å gjøre en innsats, får i oppdrag å ordne kake/kaffe til generalforsamlingen i november.
Diskusjon om hva som er fullverdig dugnadsinnsats. Er 600 kr i dugnadsrefusjon greit for å bake ei kake? Enighet om at en her bør skille mellom eldre og yngre andelseiere, og at større innsats forventes av sistnevnte.
En beboer lånte ut skjøteledning til dugnadsarbeidet og etterlyser den.  Geir skal ta en kikk og forsøke å lokalisere.
Avfall må bli kjørt bort. Jan og Haakon ansvarlig
Vedtak: Tas til orientering

43. Søknad vedr parkeringsforbud
En beboer ønsker at det skal bli forbudt å parkere i Anne M Knudsens gt fra grinda og videre opp gata, samme side. Aktuell nabo støtter forslaget. Dersom vi ønsker et slikt forbud, må søknad først sendes kommunen.
Vedtak: Styret støtter forslaget. Jan undertegner og sender skriv til kommunen. 

44.  Vannlekkasje
Vannlekkasje oppdaget i august på stien mellom garasjene og bolig 92.
Firma Lekkasjesøkeren, anbefalt av Byggtek, fant at de ikke var lekkasjer på vårt anlegg. Mente det kunne være grunnvann, kanskje forsvant det av seg selv?  Se vedlegg. Kommer vannet fra lekkasje utenfor vårt borettslag? Lekkasje bl.a. oppdaget i krysset Skolegt/2.Strøm Terrasse.
Teknisk Utvalg bedt om å bistå, beboer Grindheim (kjelleransvarlig) også involvert.
Kommunen har pålagt oss å utbedre lekkasjen. Men våre undersøkelser viser at det ikke er lekkasje i borettslaget, så pålegget er trukket.
Jan har bedt kommunen komme på ny inspeksjon. Grindheim lurer på om det kan være lekkasje i rekka overfor den han bor i. Alle disse får vann inn fra samme rør, og eventuell lekkasje her bil ikke bli målt inne i husene. For å undersøke om det er lekkasje i dette røret, kan vi skru av vannet som går til den raden, for å se om dette – etter noen timer - reduserer vannstrømmen ute. Dersom ikke lekkasje i denne rekka, kan andre aktuelle rekker bli undersøkt.  Andre felles vannrør på borettslagets område er også en mulig kilde.
Vedtak: Jan tar ansvar for nødvendig vannavstengning til aktuelle husrekker, og for kontakt med kommunen/andre for å identifisere eventuelle lekkasjer.  

45. Brannvernkontroll tirsdag 3. november
Trygg og Sikker tar kontroll etter samme opplegg som i fjor. Dvs. interesserte beboere melder fra i forkant, brannvarsler/brannvarslere og brannslukkingsapparat sjekkes. Batterier byttes. De som ikke ønsker kontroll, vil seinere få 1-2 batterier av borettslaget, og oppfordres til å sjekke selv.
Vedtak: Cecilie tar ansvar for kartlegging, kontakt med Trygg og Sikker, samt utdeling av batterier. Jan kan bistå.

46. Orienteringssaker
a) Oppbevaring av ting i kjeller, brev fra beboer. Besvart av Mette som bl.a. skriver at foreløpig skal ingen beboerting oppbevares i kjeller.
b) Forstyrrelser på GET-kabelanlegg, brev fra beboer. Haakon, som er styrets kontaktperson overfor GET, har kontaktet beboer. Virker som om forstyrrelsene bare er lokalisert til denne beboer, feil skyldes da antageligvis beboers eget anlegg.
c) Etter avtale med Buskerud Blikk skulle all loftsmontering nå være tatt, men er det fortsatt ikke. Når alt er ferdig, skal etterkontroll bli foretatt av Buskerud Blikk (Lasse) sammen med Jan.
d) Vi har reklamert på regning fra Buskerud Blikk vedr takarbeider i forbindelse med vannsprut.  De vil sende oss kredittnota, dvs. regningen reduseres.
e) Tak/vann ved regnvær - status. Ble i forbindelse med dugnaden foretatt justering av to nedløp på lilletak, boligrekke 52-64. Synes å fungere.
f) 17 beboere har meldt fra vedr punkterte glass. Disse vil i løpet av kort tid få utdelt skriv der aktuelle vinduer avmerkes før skrivet returneres. 
g) Kurs - Jan sendt melding til styremedlemmene om gratiskurs i regi av Huseiernes landsforbund bl.a. om styrearbeid i borettslag. Ingen hadde anledning til å delta.
h) Jan har meldt seg på to-dagers kurs m/overnatting og middag i regi av NBBO: Høstkurs for borettslag. Pris kr 3.300. Bare foredragene koster 1.900 kroner.
i) Markiser borettslaget. Et privat firma har kommet med tilbud om utskiftning av duk, offentliggjort på nettsidene. Interesserte beboere tar selv kontakt.
Vedtak: Tatt til orientering. 

47. Eventuelt
a) Pipe, ved Cecilie:
Det ble oppdaget problemer med pipen i boligen ved montering av peisinnsats:  Sprekk og løse deler.  Montør (Skarra) mente at problemene skyldes opprinnelig konstruksjon samt tidens tann. Dette kan dermed være et problem ved flere piper i borettslaget. Samtidig ble Cecilie forsikret av Feiervesenet når de feide hos henne i våres at pipene ble hold under oppsyn og at eventuelle feil eller mangler ville bli oppdaget gjennom deres kontroller.  Dette synes her ikke å ha vært tilfelle.
Er pipene og deres stand borettslagets ansvar eller den enkelte beboers ansvar?
Jan opplyste at det ikke står ikke noe i vedtektene om at pipene er borettslagets ansvar. Borettslaget har heller ikke tidligere fått noen regninger for utbedring av piper.
Styrets holdning er at pipene er den enkelte beboers ansvar. Samtidig kan problemer i en pipe ramme flere boliger. Derfor viktig med informasjon til alle om det er slik at pipene trenger ettersyn.
- Rekkehus og brannsikkerhet: gjør feiervesenet en grundig nok inspeksjon? Kan det være flere som har piper med feil eller mangler?
- Cecilie ber Skarra om en uttalelse om hennes pipe – ifht slitasje og opprinnelig konstruksjon.
b) Parkering fellesområde, Haakon:
- Skal våre felles parkeringsplasser kun være til gjesteparkering, eller er disse også for beboere som har flere biler? Avventer utvikling av garasjeplaner.
 En beboer som stadig feilparkerer utenfor garasjene ved fotballbanen. Dette kan være et problem vinterstid, fordi det da blir trangere og det kan bli vanskelig å kjøre ut av garasjene. Vi avventer og gir eventuelt beskjed i vinter.
c) Informasjon ved salg av bolig i Danvik borettslag v/Haakon:
Må DBL informere aktuelle kjøpere om planer for fellesgjeld ved salg av leilighet? Og om evt. planlagte husleieendringer som følge av større vedlikeholdstiltak, nye garasjer etc?
Er dette noe vi bør sørge for at selger informerer om? En bolig er nettopp solgt i DBL, og det er derfor for sent for styret å eventuelt informere om fremtidige endringer.
Styret mener dette er selger og meglers ansvar; både å innhente relevant informasjon fra NBBO/DBL, og å videreformidle denne til potensielle kjøpere.



 

Styremøte i Danvik borettslag tirsdag 25.8. kl 18 hos Jan i nr 40

 Tilstede: Håkon, Geir, Mette, Cecilie og Jan

 

26. (2015/16). Åpning, godkjenning av dagsorden, saker til eventuelt.

Dagsorden godkjent. Referent:  Geir

 

27. Referat forrige møte.

Referatet ble godkjent.

 

28.  Buskerud Blikk, vannavløp, takarbeider med mer.

Fra Buskerud Blikk har vi mottatt regning på nærmere 43.000 kroner.

Regningen omhandler hovedsakelig utbedringer i forbindelse med råte på noen boliger, samt beslag på takene for å hindre vannsprut. Regningen er ikke betalt, vi mente at vannsprut-tiltakene var en del av totalentreprisen i forbindelse med takarbeidene. Gøran i Buskerud Blikk bestrider dette, mener takrenner og nedløp ikke var en del av anbudet. Jan har sjekket dette med anbudspapirene fra 2013. Ingenting er der nevnt om nedløp vann og takrenner.

Det er kommet  regning på 37 beslag, men siden noen boliger  deler avløp, skal det kun være 32.

På noen boliger er det fortsatt vannsprut, vi har sjekket/ fått melding fra følgende boliger:  52, 54, 56, 58, 84. Etter mindre justeringer burde dette kunne løses sånn at vannmengden blir fordelt på flere takbeslag-bølger.

Ellers  ble det avholdt befaring, ”ettårskontroll”, og rapport ble lagt ut på hjemmesidene.

Forholdene vedr fortsatt vannsprut og befaringsresultater er formidlet skriftlig og muntlig til Buskerud Blikk v/Gøran Oseberg - som var på besøk i borettslaget i slutten av juli.

Takarbeidende/rørsammenføyningen inne på loftet er heller ikke tatt på alle boliger. Befaring her skal være når alt er ferdig, men folk som er usikre på om ting er gjort riktig, har blitt bedt om å kontakte styret.

Vedtak:  Ovennevnte regning fra Buskerud Blikk betales. Ikke-brukte beslag forventes fratrukket.

 

 29. Garasjene.

Haakon har muntlig innhentet anbud fra to arkitektfirmaer: DRMA og Arkitektgruppen, se vedlegg.

I sitt saksframlegg skriver Haakon:

”Vi kontaktet to arkitektfirmaer i Drammen som var anbefalt. Firmaene er Arkitektgruppen Drammen AS og DRMA. De fikk i oppdrag å utvikle to løsningsforslag og følgende prioriteringer som grunnlag for utarbeidelse av tilbud:

- Nytt garasjeanlegg hvor hver garasje/garasjeplass er bredere enn dagens situasjon

- Beholde samme antall gjesteparkeringsplasser som i dag, hvis det er mulig

- Integrere de felles søppelkassene i løsningen for å oppnå en bedre helhetsopplevelse. Det vil bli flere kasser i fremtiden da kildesortering (glass og metall) vil være på eiendommer om noen måneder

- Se på muligheten om å sentralisere søppelkassene (restavfall og kildesortering) som nå er lokalisert ved hvert rekkehus

- Små oppgraderinger til uteområdene.

Arkitektgruppen Drammen tar en timepris på kr 1.050 eks mva. Det tok dem lang tid å levere et tilbud og tilbudet var ikke gjennomtenkt. De estimerer et timeforbruk på 35 timer for å utvikle to løsningsforslag, men har ikke inkludert møter med styret eller kontakt med Drammen Kommune for å få innsikt i spesielle krav relatert til Danvik Borettslag.

DRMA har en timepris på kr 850 eks mva. De leverte et detaljert og gjennomtenkt tilbud. Estimert timeforbruk er 56 timer, som inkluderer a) Avklare krav/begrensninger/muligheter, Opptegning i ArchiCAD og  b) Konseptfase. Oppdraget omfatter i første omgang å utarbeide 2 hovedkonsepter for prosjektet. De har videre utarbeidet tilbud for de resterende fasene av prosjektet.”
Haakon opplyste at han fikk tips om det ene firmaet fra leder i Teknisk Utvalg, og at han kjente den ene eieren i DRMA. Han opplyste også at han personlig hadde hatt møte med begge firmaene. DRMA hadde ikke tidligere vært borti planlegging av tilsvarende garasjeopplegg som vårt, men at de hadde god arkitekt-kompetanse.
Haakon fremmet følgende forslag:
”DRMA velges til å utvikle løsningsforslag til nytt garasjeanlegg og utomhusanlegg. Omfanget av arbeidet gjelder fase 1 og 2 i tilbudet fra DRMA med en kostnadsramme på kr 47.600 eks mva.”

Jan konstaterte at de to firmaer kun hadde fått muntlig forespørsel fra Haakon, og at referanser manglet. Han savnet viktige planleggings-aktører, for eksempel firma Stener Sørensen som har bred erfaring innen feltet, bl.a. i forbindelse med nytt garasjeanlegg på Åssiden. Han mente også at styret selv internt burde diskutere grundigere ulike alternativer og også først ta en prat med kommunen for å avklare kravet til gjeste-parkeringsplasser før engasjering av arkitektfirma.
Jan fremmet følgende forslag:
”Styret tar skriftlig kontakt med kommunen og ber om møte for å avklare parkeringsdekning som kommunen krever/antageligvis vil kreve skal legges til grunn.
På bakgrunn av signaler fra møtet, og våre ønsker, sendes ut skriftlig anbudsforespørsel til firmaer som kan bistå i den videre utredningsfase. Det forutsettes at disse firmaene har nødvendig kompetanse på det aktuelle felt, og kan oppgi referanser.”
Ved avstemning over de to forslag, fikk Haakons forslag tre stemmer, en var nøytral og en i mot. Jans forslag falt.

Vedtak: DRMA velges til å utvikle løsningsforslag til nytt garasjeanlegg og utomhusanlegg. Omfanget av arbeidet gjelder fase 1 og 2 i tilbudet fra DRMA med en kostnadsramme på kr 47.600 eks mva.

 

30. Kjelleren - sopp

På styremøte i januar ble saken tatt opp under eventuelt av Mette, mente kjelleren utgjorde helserisiko for de 4 boligene som hviler på kjellerfundamentet. Det er rapportert om helseplager fra en bolig.
Mette fikk tidligere fullmakt i å bestille testutstyr fra Mycoteam. I forbindelse med denne test og seinere befaring, ble det konstatert penselmuggsopp. De anbefalte at vi, som første steg burde studere tegninger fra byggetiden. På styremøte i februar fattet vi vedtak om at Mette skulle kontakte NBBO for nødvendige tegninger.

Mette har også kontaktet Kristi i Teknisk Utvalg, som på sin side anbefalte firma Anticimex. Anticimex legger vekt på tømming av innbo, så må årsaken til fukten finnes. Deretter må muggsoppen fysisk fjernes, men ikke ved bruk av kjemiske midler.

Vedtak:  Teknisk utvalg anmodes å bistå med nødvendig kartlegging av evt utettheter i kjellertak og rørgjennomføringer som kan resultere i muggsopp i boligene over. Evt. kostnader i den forbindelse må forhåndsgodkjennes av styreleder, evt. styremøte. Jan skriver brev til Teknisk Utvalg. Mette tar kontakt med Anticimex og hører om pris på fjerning av sopp. Mette undersøker hvilke andre firmaer som kan ta resten. Kostnader forhåndsgodkjennes av styreleder.

 

31. Vindusglass.

Det  har tidligere vært utskifning av punkterte glass i flere av boligene, hovedsakelig i årene 2008/09. Beboerne ble da bedt om å krysse av for hvilke vinduer som var punktert, og det ble foretatt noen stikkprøver. Disse utgiftene ble i sin helhet betalt av borettslaget. Selve vindusrammen ble ikke skiftet, da denne i alle boligene var i god stand.

Det er nå flere beboere som ønsker å skifte vinduer p.g.a. punktering. Ved prisinnhenting i fjor høst, kostet det ca  4.000 kr å skifte et stort stuevindu, og 2.000 kr for et vanlig vindu. (Priser uten moms.)

Vedtak:   Alle beboerne gis via papirinfo beskjed om at vi ønsker å kartlegge aktuelle vindusglass som beboer mener har punktert. På bakgrunn av innkomne ønsker vil styret bestemme når og hvordan, samt foreta evt. prioriteringer. Jan tar ansvar for kartlegging og oppdaterte tilbud fra minst to glassmestre.

 

32.  Søppelbeholdere.

Drammen kommune vil gå bort fra systemet med samlestasjoner for glass- og metallemballasje, og vil allerede fra 14.9. sette ut slike containere på samme sted som det i dag er containere for plast- og papiravfall. Beholderne er tenkt tømt hver 8. uke, og anslått avfallsmengde pr. husholdning er 36 ltr. Det finnes beholdere i ulike størrelser, for vårt borettslaget passer 2 stk av den største, 660 liter. Se vedlegg.

Vedtak: Vi bestiller to beholdere á 660 liter, og plasserer en ved hvert av de to eksisterende innsamlingsstedene i DBL. Mette ansvarlig for kontakt med kommunen.

 

33. Dugnad i september.

Høstdugnaden avholdes onsdag 16. september.

Vedtak: Geir og Cecilie tar hovedansvar for høstdugnaden. Geir setter opp dugnadsoppslag ved postkassene og ber om forslag på dugnadsoppgaver. Begynner kl 18, avslutter med kaffe/brus/kaker etc ved 19.30/20-tida. Cecilie kontakter Reffhaug og ber han føre liste vedr. dugnadsoppmøte.

 

34. Til orientering

a) Lekeplassen. Etter forslag fra Geir, ble det på forrige styremøte vedtatt å bevilge inntil 50.000 kr til ny leikeplass. Vedtaket forutsatte at det ble dannet en arbeidsgruppe med småbarnsforeldre/andre og at det ble søkt om midler fra bl.a. kommunen.

Geir informerte om at arbeidet har gått litt i stampe, men han har mål om at vi skal få satt opp lekeplass våren 2016. Geir lager notis til høstinfoen om saken.

b) Sommerfesten. Avholdes fk. fredag – forutsatt bra vær. Lavterkselfest. Vi låner grill av Lars, betaler han for gassen, og folk tar selv med mat, stoler evt bord. Samles i garasjerekka nærmest Andedammen kl 18.  Hyggelig om flest mulig tillitsvalgte deltok. Linette har hengt opp plakat.

c) Vannlekkasje. Lars Hjelmaas  har sendt mail vedr vannlekkasje  ”hos meg, eller et eller annet rør i nærheten av meg. ” Er et fuktig område fra stien ved Andedamgarasjene og til postkassestativet. Lars har sjekket egen vannmåler, ingenting tyder på unormalt vannforbruk hos han. Jan skal prate med Grindheim, som ifølge Lars har mye kunnskaper om dette.

d) Mail vedr. mistenksomme personer i borettslaget. Mail fra andelseier om observasjon. Ble umiddelbart sendt ut varsel til alle andelseiere.

e) Styreleder har fått anonym melding om hunder i borettslaget som ikke båndlegges innenfor borettslagets område. Viktig at dette påbudet følges da det er en betingelse for hundehold.

f) Brannvernkontroll for høsten er bestemt til tirsdag 3. november fra kl 16.  Kontrollen er frivillig, men de som melder seg på må sørge for å være hjemme.

g) Mail fra en beboer som mener at grøntanlegget vårt ser shabby ut. Skråningen ble slått – altfor seint ifølge borettslagets avtale med NBBO/Vaktmesterservice  – uten at det var blitt ryddet opp etterpå.

h) Diverse beboerytringer om spesielt garasjene som er publisert på nettsidene.

Vedtak: Tas til orientering

 

35. Eventuelt.

Et styremedlem mente at info som ble sendt ut til andelseierne og undertegnet ”styret”, på forhånd måtte godkjennes av alle styremedlemmene. Ifall disse ikke hadde forhåndsgodkjent, måtte det kun undertegnes av den som hadde sendt det ut.
 


 

Styremøte i Danvik borettslag - tirsdag 2.6. kl 18 - hos Jan i nr 40

Til stede: Geir, Jan, Odd Engedahl (innkalt vara).
Forfall: Haakon, Cecilie, Mette.


14 (2015/16). Godkjenning av dagsorden - valg av referent – eventuelt.
Vedtak: Jan er referent, 2 saker til eventuelt.

15. Referat fra forrige møte – godkjenning - undertegning.
Vedtak: Godkjent

16. Årsmøtets garasjevedtak.
Oppdatering på status, videre framdriftsplan. Orientering v/Geir.
Haakon har kontaktet 3 arkitektfirmaer, og foreløpig mottatt anbud fra ett: DRMA v/Erik Hoen-Lund. Opplyste at de har delt prosjektet i 4 faser: 1) Avklaringsfase,  2) Konseptfase,  3) Forprosjekt og 4) Rammesøknad.
Geir mente at kun de to første faser ville være nødvendige til den ekstraordinære generalforsamlingen, og at DRMA kan – om vi ønsker - lage to ulike forslag i konseptfasen.
Jan lurte på om det er bedt om tilbud/anbud muntlig eller skriftlig. Presiserte at mottatte anbud burde vært sendt ut som sakspapir sammen med møteinnkalling, og at forslag til vedtak burde vært lagt fram på styremøtet. Vanskelig å ta konkret stilling til det innkomne forslag uten på forhånd å ha fått anledning til å sette seg inn i det.
Jan opplyste at han muntlig hadde vært i kontakt med kommunen (v/Einar Parnemann), og at kommunen ønsket tegninger før de kunne behandle sak om nye garasjer. Jan fikk inntrykk av at kommunen ville være negativ til forslag som ville innskrenke dagens antall parkeringsplasser, og også at kommunen ikke ville overlate egne parkeringsplasser til borettslaget eller akseptere at deler av fotballbanen ble overtatt av borettslaget til parkeringsformål . Kommunen opplyste at søknad ikke var nødvendig dersom garasjene eksempelvis ble revet og bygd opp igjen med samme mål som tidligere.
Vedtak: Styret imøteser også tilbud/anbud fra de to andre arkitektfirmaer. Haakon gis i ansvar å sende disse ut til styrets medlemmer sammen med avklaring av de ulike anbud. Dersom evt. møter med arkitektfirmaene, gis alle styremedlemmer tilbud om å delta. Haakon lager forslag til vedtak. Under ellers like forhold, vil styret gå inn for rimeligste tilbud (fase 1 og fase 2). Dersom en/flere styremedlemmer er uenig i vedtaket, innkalles til ekstraordinært styremøte. I fall slikt styremøte ikke kan avholdes før sommerferien, utsettes vedtak til ordinært styremøte i august.

17. Kjelleren.
Kjelleren er nesten tømt. Står igjen å kaste noe bygningsmateriale, samt noen sykler. Trenger en container til, samt et par frivillige som sammen med Odd og Jan kaste det resterende. Geir mente det var bedre å kaste for mye enn for lite.
Vedtak: Geir bestiller container, Jan sender e-post til beboerne og etterlyser frivillige. Tar sikte på å ta arbeidet i slutten av neste uke (torsdag 11. eller fredag 12.).

18. Dugnad.
Dugnadsrefusjon på kr 600 nå sendt ut til 30 beboere. Geir syntes det hadde vært veldig godt oppmøte til dugnaden, og at folk jobba så effektivt at vi på slutten mangla oppgaver. Viktig at vi alle – både styre og vanlige beboere – tenker dugnadsoppgaver. Hva bør tas som fellesoppgaver neste gang? Bra å ha vårdugnaden i slutten av april, bl.a. for å fjerne grusen tidligst mulig.
Vedtak: Tas til orientering

19. Ettårsbefaring.
Buskerud Blikk ønsker ettårsbefaring vedr takarbeidene på torsdag 25. juni. Jan tenker i forkant å sende ut spørreskjema der beboerne som mener det er mangler, blir bedt om å si ifra på forhånd. Beboere som ønsker å delta i befaringen, er velkomne til å delta: Oppmøte hos Jan i nr 40, kl 9.
Vedtak: Tas til orientering.

20. Gressklipping, utearealer, sesongen 2015.
Ingen beboere har vist interesse for å vedlikeholde borettslagets grøntområder, jfr skriftlig info til beboerne.
Geir mottatt forslag til kontrakt fra NBBO/Vaktmesterservice.  I fjor kostet deres tjenester oss drøye 15 tusen kroner.
Vedtak: Enighet om å akseptere nevnte kontrakt med følgende presisering: Plenklipp ønskes annenhver onsdag med like ukenumre, totalt 8 ganger, f.o.m. 27.5 og t.o.m. 2.9.
Kantklipp ønskes en gang pr. mnd, første gang 27.5.
Kantklipp skråning ønskes to ganger på sommeren, i juni og august.
Geir undersøker med NBBO om kontrakten også innebærer å fjerne gress etter klipping, (jfr fjorårets kontrakt) evt. om vi kan få rabatt dersom gresset ikke fjernes.
Stipulert maksimumspris inkludert moms: kr 17.250.

21. Søknad fra beboer vedr. varmepumpe.
Mottatt søknad fra beboer om montering av varmepumpe.
Nærmeste naboer tilskrevet, ingen innsigelser.
Vedtak: Søknad innvilges.

22. Strøm til elbil.
Brev fra beboer som planlegger innkjøp av elbil. Ved lading vil strømmen gå på borettslagets fellesregning - har styret innsigelser?
Vedtak: Styret er usikker på om dagens garasjestrøm-anlegg har nødvendig kapasitet til elbil-lading, og oppfordrer beboer til å undersøke dette nærmere. Styret er ellers av den oppfatning at kostnader vedr. strøm til lading av elbil må dekkes av den enkelte. Dersom egen måler ikke er installert i den aktuelle garasje, vil forbruket stipuleres i samarbeid med den aktuelle elbileier.

23. Lekeplassen.
Borettslaget har 9 barn i ”leikealder”. Dagens leikestativ er fra 2002, og er råttent ifølge vedlikeholdsplanen fra Teknisk Utvalg. Geir foreslår nytt leikestativ, samt å legge ny bark.
Vedtak: Styret bevilger inntil 50.000 kroner til nytt leikestativ (inkludert evt diverse omkostninger) på samme område som i dag.
Vedtaket forutsetter dugnadsinnsats fra beboere med barn i småbarnsfasen (evt. også andre som ønsker å bidra).
Geir påtar seg å danne en arbeidsgruppe av beboere som blir enige om valg av løsning. Forslag til løsning oversendes fra arbeidsgruppa til styret på e-post. Hvis det ikke er innsigelser innen en uke, har arbeidsgruppen fullmakt til å bestille og sette i gang arbeidet så fort som mulig. Hvis det er innvendinger, må bestillingen styrebehandles.
Det forutsettes også at Geir tar ansvar for å søke kommunen samt legater/fond om støtte.

24. Orienteringssaker.
a) ABC-skadedyrktr.
Inspeksjon foretatt 11.5. 8 åtebokser etterfylt, noe mus. Det er observert rotter som kommer fra jernbanelinja og til vårt område. Styremedlem Cecilie vil kontakte Skadedyrkontrollen. Viktig at mat til fugler ikke legges ut da dette kan tiltrekke seg rotter/mus.
b) Sykling
Brev fra bekymret beboer vedr sykling på borettslagets område. Ber de som sykler om å vise mer hensyn.
c) Honorar tillitsvalgte.
Honoraret for forrige periode fordelt og sendt ut til medlemmer av Styret og Teknisk Utvalg.
d) Utekran
Brev fra beboer som etterlyste vannkran på verandasiden av huset, besvart av styreleder. Boligene våre er kun lagt opp med utekran på framsiden av huset. Evt utekran på verandasiden er den enkelte beboers ansvar.
e) Takhatter/montering.
Alle boliger skal nå ha fått montert to ekstra takhatter. Lasse fra Buskerud Blikk opplyser at han regner å være ferdig med all indre montering på fk torsdag. Han kan kontaktes på mobil: 47362324.
f) Sommerfest
Uformell sommerfest arrangeres - etter samme opplegg som i fjor - på siste fredag i august. Halck i 82 vil ordne oppslag.
g)  Styreportalen, brev- og mailrutiner.
Alle styre/varamedlemmer som måtte ønske, kan logge seg inn på styreportalen samt borettslagets epost-konto. Ta kontakt med Jan dersom bistand ønskes. E-post som sendes beboere og samarbeidspartnere, sendes fra borettslagets e-postkonto. Privat epost-konto kan brukes når styremedlemmer sender e-post seg i mellom, evt. med kopi til borettslagets epost-konto.
Vedtak: Tas til orientering

25. Eventuelt.
a) Evt. oppmerking av parkeringsplasser på fellesarealer: Tas evt. på neste dugnad.
b) Hva har skjedd etter vårt svarbrev til advokat, jfr forrige styremøte? Brevet sendt 22.4.15, svar ikke mottatt.


 

Styremøte i Danvik borettslag - tirsdag 14.4. kl 18 - hos Mette i nr 88
Tilstede:  Jan Christensen, Geir Forbord, Haakon Johansen, Mette Løvgren og Cecilie Lange.


1 (2015/16). Godkjenning av dagsorden - valg av referent - punkter til eventuelt.
Vedtak: Cecilie er referent, 2 saker til eventuelt.

2. Referat fra forrige møte - undertegning av diverse styrepapirer.
Vedtak: Godkjent

3. Protokoll årsmøtet, presiseringer
For andelseiere som ikke deltok på årsm
øtet, kan protokollen misforstås. Se hjemmesidene.
Styret tar protokollen til etterretning med f
ølgende merknader:
- Vedr. pkt 4, s
å hadde den endrede vedtaktsordlyden - som vist på storskjerm og som ble vedtatt – ikke setningen ”Dette beløp inkluderer også utgifter til julebord”. 
- Vedr pkt 5.1, Vedtektsendringer. 17 (ikke 6) stemte for
å behandle forslaget til endring av vedtektene (ikke vedlikeholdsplanen) samlet, mens 6 (ikke 17) ønsket å
behandle punkt 5 og punkt 8 hver for seg. 5 var avholdende. Det endelige resultat var – som nevnt - at saken ble utsatt.
- Vedr. pkt 5.3 Garasjer med mer. Styrets flertallsinnstilling ble her endret, og det var det endrede forslag som ble vedtatt. I det vedtatte forslaget settes ingen tidsfrist vedr garasjer etc.
Det ble ikke stemt over forslaget fra mindretallet i styret.
Vedtak: Protokollen tas til etterretning med ovennevnte merknader.

4. Garasjer, forslag til fremdrift
P
å generalforsamlingen ble det fattet følgende vedtak vedrørende garasjer, biloppstillingsplasser og asfaltering: ”Styret får i oppdrag å utvikle flere løsningsforslag med kostnadsrammer, som skal fremlegges ved en ekstraordinær generalforsamling innen høsten 2015. Styret må tenke helhetlig og utvikle alternativer som inkorporerer viktige hensyn, for eksempel plassering av søppelkasser, asfaltering av fellesområder og biloppstillingsplasser.”
Haakon nevnte fremtidige instanser en må samarbeide/snakke med angående garasjebygging: Kommunen, arkitekt, firmaer som kan bygger garasjer, EB/ strøm tilførsel for el biler, NBBO v/Torgeir. Andre borettslag som har gjort noe liknende.
Haakon ønsker å utfordre NBBO om et 2/3 generalforsamlings-flertall er nødvendig, mente dette burde klassifiseres som vedlikehold.
Jan mente det var viktig snarest å ha møte med kommunen for å få oversikt over muligheter/begrensninger.
Haakon vil legge fram forslag til vedtak og oppgavefordeling ved neste møte.

5. Endring av vedtektene.
Forslag til endring av vedtektene, pkt 5 og pkt 8, ble vedtatt utsatt. Klarere spesifisering og ansvarsfordeling var
ønsket, samt at evt endringer ble kvalitetssikret juridisk.
Vedtak: Til
å revidere pkt 5 og pkt 8 i vedtektene nedsettes ei arbeidsgruppe med 3-4 medlemmer. Styret har et medlem av arbeidsgruppa, det er videre ønskelig at Teknisk Utvalg har et medlem og at også interesserte beboere tilbys plass.
Gruppa bø
r komme med et ferdig utarbeidet forslag innen 30.11.15. Jan ansvarlig.

6. Arbeidsfordelingsliste, konstituering
Styreleder har lagd liste over aktuelle styreoppgaver. Er utgangspunkt for diskusjon: Hvem skal v
ære ansvarlig for hva? Ikke presserende oppgaver kan også fordeles senere.  Oppgavelisten gått igjennom på møtet.
Vedtak: Haakon fortsetter som nestleder, Geir er dugnadsansvarlig, Mette HMS-ansvarlig og Jan ansvarlig for informasjon til beboerne. For andre styreoppgaver, se egen liste.

7. Dugnaden.
Vi m
å fastsette tid for dugnad. Trenger også forslag til arbeidsoppgaver. Kjeller-rydding. Containerleie? Foreslå
r at Geir innleder til diskusjon, og utarbeider evt forslag til vedtak.
Vedtak:  Geir har liste over oppgaver til dugnad. Det kan gjøres oppgaver før og etter bestemt dato. Hoveddugnaden er 29 april. Kl 18. Kaffe og kaker etterpå.

8. Møtekalender.
Styreleder har lagd forslag til datoer for m
øter etc fram til neste generalforsamling. Ordinære styremøte annenhver måned, og generalforsamling siste onsdag før palmesøndag, som i år.
Forslag til vedtak: Gjenv
ærende styremøter på følgende tirsdager: 2.6, 25.8, 13.10, 8.12, 16.2.16
Forslag dugnadsdatoer, onsdager: 29.4, 16.9
Forslag dato beboer-utefest: fredag 28.8.
Forslag dato ekstraordinær generalforsamling (garasjesaken): Onsdag 28.10
Forslag dato ordinær generalforsamling
: Onsdag 16.3.16
Vedtak: Møteforslag godkjent.

9. Søknad fra beboer - endringer i inngangsparti samt hagegjerde
Fra beboer har vi mottatt søknad om endringer i inngangsparti, samt oppsetting av lite hagegjerde på baksiden av bygningen. Søknad med illustrasjon vedlagt.
Hagegjerdet ca 80 cm høyt. Brev er sendt aktuelle naboer.
Vedtak:  Forutsatt ingen vesentlige naboinnvendringer, godtas søknad.

10. Glassveranda.
Fra beboer har vi mottatt forespørsel/søknad om hvordan vi stiller oss til oppsetting av vinterhage av glass p
å balkong i 2. etasje, se vedlegg. Styreleder har fått nærmere spesifisering, og også svar på henvendelse til kommunen som svarer at dette antageligvis vil være søknadspliktig.
Vedtak: Styrets oppfatning er at glassveranda gir et rotete helhetsinntrykk, og er negativ til innglasert veranda i 2. etasje.

11. Advokatbrev.
Brev fra en Oslo-advokat som klager over styreleder/styret sin behandling av en andelseier. Mener den er krenkende og sjikanerende.
Vedtak: Brevet fra advokaten er tatt til orientering. Nettsiden er gått igjennom og innlegg som anses krenkende/sjikanerende er fjernet/omarbeidet. Jan lager forslag til svarbrev.

12. Referatsaker.
a)
Styreportalen. Alle styremedlemmer og varamedlemmer har mulighet til å logge seg inn på styreportalen. Ved første gang innloging opprettes brukeridentitet. I styreportalen legger NBBO ut fakturaer som skal godkjennes av styret (leder og et annet medlem av styret er ansvarlig for slik godkjenning). I tillegg legger styreleder ut godkjente styremøtereferater, arbeidsdokumenter, kontrakter etc.
Styre- og varamedlemmer som trenger bistand til innlogging etc, kan kontakte styreleder.
b) Styrets e-postadresse. All epost til og fra styret g
år via styreadressen danvikbl@hotmail.com.
For epost som unntaksvis sendes fra privat e-postkonto, skal kopi sendes styreadressen. For diskusjoner styremedlemmene seg i mellom, brukes privat epost-adresse. Styremedlemmer som f
år epost til sin private adresse om forhold som angår borettslaget, bes henvise vedkommende til å bruke styreadressen. Styre- og varamedlemmer som ønsker det, får innloggingsdetaljer til styreadressen fra styreleder.
c) Bevarkontrakten med Byggtek, oppsagt. Borettslaget tegnet i 2011 kontrakt med Byggtek om vedlikeholdsplanen ”
Bevar”. Ifølge avtalen skulle det etter at hovedrapporten ble lagd (februar 2012) , være to oppdateringer, hver til en kostnad av ca 25.000 kroner. Kontrakten utløp 31.12.15. Borettslaget fikk i mars spørsmål fra Mehlum Olsen i Byggtek vedr oppdatering. Siden borettslaget har lagd egen vedlikeholdsplan, og siden Byggtek først nå tok initiativ til oppdatering, ble styreleder og Olsen enige om at Bevaravtale-prosjektet skal anses som avsluttet uten økonomiske konsekvenser for noen av partene.
d) Vannm
åleravlesning. Borettslaget har fått ekstra gebyr p.g.a. at 9 andelseiere først leste av vannmåler etter mottatt purring. Totalt kr 576 - som betales av borettslaget.
e) Drammensregionens brannvesen ga beskjed til alle beboere vedr feiing i mars. Etter initiativ fra styreleder ble dette kansellert da boligene ogs
å ble feid i fjor. Styreleder ønsker at rutinene vedr feiing gjennomgås
med brannvesenet.
f) Både Igland garasjer og daglig leder Knut Gjerden fra Byggprosjekt har vært på befaring vedr nye garasjer. Forslaget til Igland er presentert på våre nettsider. Sistnevnte foreslo - som første steg - snarlig møte med kommunen for å få klarhet i begrensinger/muligheter.
g) Forvaltningskonsulent Nielsen skriver i brev til oss at vedtak om nye garasjer krever 2/3 flertall p
å generalforsamling. Se hjemmesidene.
h) Ett
årsbefaring vedr takene vil finne sted før sommerferien, når alt arbeid på tak/loft er ferdig. Endelig dato avtales mellom styreleder og Buskerud Blikk.
i) Ny andelseier godkjent av styreleder: Eierskifte i nr 76. Kåre Magne Nielsen overtar bolig etter sin mor. Marit. Husstand består av to personer, ingen husdyr. Overtakelse snarest.
Vedtak: Tas til orientering.

13. Eventuelt:
 
-  Borettslagets nettsider er todelte:  danvikbl.no som er lett søkbar, og en del spesielt beregnet for beboerne som en trenger spesialkunnskaper, eller særskilt adresse, for å finne.  Ønske om at vi undersøker muligheter for at beboerhjemmesidene aldri kan søkes opp.
- Evaluering av årsmøte/beboermøte.

 

 

Danvik borettslag c/o Christensen, 1. Strøm terrasse 40, 3046 Drammen. Tlf 47335127 - danvikbl@hotmail.com